کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد در ماهیچه ران پا

علت درد در ماهیچه ران پا؛ شکستی استخوان ران و یا لگن، اختلال در خون رسانی و مرالژیا پارستتیکا

علت درد در ماهیچه ران پا با توجه به اناتومی ران پا دردی که در قسمت ران بوجود میاید می تواند ناشی از هریک از بخشهای ماهیچه‌، رباط‌، رگ‌های خونی، عصب، یا بافت پیوندی و یا به علت شکستگی و عفونت تومور و یا حتی کوفتگی معمولی در استخوان ران که تنها استخوان در قسمت بالای پا به حساب می آید باشد. که در ادامه در مورد هریک ازین موارد و راهکارهای درمانی ان توضیح میدهیم.

 

علت درد در ماهیچه ران پا

 

 

شایع ترین علت درد در ماهیچه ران پا

برای درد ماهیچه پا به چه دکتری مراجعه کنیم تا علت آن مشخص شود.علل درد ماهیچه ران پا به شرح زیر است:

  • ارتروز

غضروفهای مفصل که جهت سهولت در حرکت استخوان ران درون استخوان لگن عمل میکنند با افزایش سن و یا سبک زندگی و فشارهای وارده بر ان دچار سایش و فرسودگی میشوند که این یکی از دلایل اصلی علت درد در ماهیچه ران پا و پا میباشد.

  • شکستی استخوان ران و یا لگن

ایجاد شکستگی در استخوان ران و یا هر یک از چهار حالت شکستگی در لگن( شکستگی در: حلقه لگن، استابولوم، اطراف مفصل ران و همچنین شکستگی سراستخوان) میتواند باعث ایجاد درد در قسمت ران پا شود.

  • اختلال در خون رسانی

هرگونه اختلال ،گرفتگی و اسیب در عروق خونی از جمله تنگ شدن ایجاد لخته و یا بزرگ شدن غده لنفاوی میتواند با ایجاد درد در قسمت ران پا و ماهیچه ران همراه شود.

  • مرالژیا پارستتیکا(mp)

یک نوع بیماری است که در اثر ایجاد فشار بر روی عصب پوستی فمورال جانبی ایجاد میشود که با درد، بی حسی، سوزش و گزگز در قسمت ران پا همراه میباشد که البته بیشترمواقع فقط در یکطرف بدن دیده میشود.

  • سیاتیک

عصب سیاتیک جزو بزرگترین عصبهای بدن است که از قسمت مهرهای پایینی کمر تا قسمت ساق پا را دربر میگیرد این عصب که از قسمت پشت ران پا عبور میکند یکی از علل ایجاد درد در ران پا و ماهیچه ان میباشد فتق دیسک و تنگی کانال نخاع از دیگر علل درد در قسمت ران پا است کسانی که این مشکل را دارند بیشتر از درد در ماهیچه ران پا شکایت میکنند.

  • نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی از جمله عوارض دیابتی میباشد که در اثر کنترل نشدن قند خون درد در قسمتهای مختلف از جمله درد در دست ها در قسمتهای مختلف پاها منجمله رانها به وجود می اید.

  • سندرم باند ایلیوتیبیال

این سندروم که موجب سفت شدن و التهاب در اثر ایجاد کشیدگی نوار ایلیوتیبیال در قسمت بیرون ران از سمت لگن به سمت پوست کشیده میشود باعث ایجاد درد در قسمت زانو و گاها رانها به خصوص در ورزشکارانی که ورزشهایی همچون دو انجام میدهند به وجود میاید که گاها با استراحت و فیزیوتراپی قابل درمان است اما در موارد نادر ممکن است نیاز به جراحی باشد.

  • چاقی

گاهی علت درد در ماهیچه ران پا میتواند در اثر اضافه وزن و چاقی و در اثر کشیدگی پوست بیرونی قسمت ران پا ایجاد شود.

  • مشکلات مفصلی

هرمشکلی که در مفصل ران بوجود بیاید اعم از ساییدگی،شکستگی، سیاهی سر استخوان یا عفونت و.. میتواند باعث ایجاد در در ران شود که این درد ممکن است شامل احساس درد در ماهیچه ران پا و همچنین درد در قسمت کشاله باشد که گاها در قسمت جلویی ران نیز میتواند احساس شود، پس مشکلات مفصلی ران پا نیز میتواند علت درد در ماهیچه ران پا شود، البته ناگفته نماند گاها مشکلات مفصل ران در مراحل ابتدایی میتواند بدون ایجاد درد در این ناحیه باشد به همین دلیل هرگونه ضربه شدید، جراحت یا آسیب به خصوص آسیب های ورزشی را جدی بگیرید و در صورت شدید بودن اسیب حتی بدون بدون علایم اولیه حتما ناحیه اسیب دیده را توسط پزشک حاذق بررسی کنید.

 

علت درد در ماهیچه ران پا در خانمها

باتوجه به اناتومی ران پا و مجاورت ان با شکم و لگن مشکلات هورمونی در خانمها میتواند علت درد در ماهیچه ران پا در این افراد باشد به عنوان مثال:

  • عفونتهای ادراری

در خانمها بسیار شایع تر است و طبق امار بدست امده، حدودا پنجاه درصد از بانوان در طول زندگی حداقل یکبار ان را تجربه میکنند

  • بارداری

دوران بارداری و بزرگ شدن جنین و رحم مادران باردار، علت درد در ماهیچه ران پا در زنان باردار میباشد که این درد در سه ماهه دوم بیشتر شایع میباشد که پزشکان در این شرایط به مادران استراحت کمپرس گرم و ماساژ پاها در حمام را توصیه میکنند همچنین مادران باردار میتوانند از پزشک خود حرکات ورزشی مخصوص را درخواست کرده که بسیار به کاهش درد لگن و درد ران پا کمک میکند.

  • التهاب در قسمت واژن

این التهابات غیر عفونی که استئیت پوبیس نام دارند گاها باعث درد شده که در هنگام سرفه و عطسه کردن بیشتر دیده میشود.

  • کیست تخمدان

اغلب بدون نشانه میباشد اما در صورت وجود نشانه درد ران پا از بارزترین این نشانه ها می باشد.

  • درد قبل و در دوران پریودی

دردهایی که خانم ها قبل و یا اوایل دوران پریودی به خصوص در قسمت ران پا احساس میکنند در اثر رشد بافت آندومتر در خارج از رحم در شرایطی که سلولها ریخته ولی نمیتوانند از بدن خارج شوند به وجود می آید.

 

درد ران پا و علت درد در ماهیچه ران پا در کودکان

اسکلت در حال رشد، سینوویت گذرا، آرتریت سپتیک، بیماری پرتس، لغزش اپی فیز استخوان ران و یا شکستگی کنده‌شده آپوفیز لگن از جمله مواردی هستند که موجب درد ران پا و نیز علت درد در ماهیچه ران پا در کودک دلبندتان می شود که بهتر است در صورت تداوم این دردها را جدی گرفته و حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا کودکان در حال رشد هستند و بیشتر باید به این گونه دردها و آسیبها توجه کرد تا خدای نکرده مشکلی درروند رشد چه از نظر سلامتی و چه از نظر ظاهری و زیبایی برای انها بوجود نیاید زیرا در مراحل ابتدایی با توجه به مشکل کودک شما با درمان های دارویی به طور موقت و یا انجام چند حرکت ورزشی ساده در خانه و یا فیزیوتراپی و ماساژ قابل درمان میباشد.

 

عواملی که خطر درد در ران پا و ماهیچه ران پا را بیشتر میکند

همانطور که به موارد مختلفی از علت درد در ماهیچه ران پا و جدیت این مشکل اشاره شد بهتر است برای کاهش و جلوگیری از بروز این درد ها به این موارد بیشتر توجه شود:

  • افرادی که در رده سنی بین 30 تا 40 هستن بیشتر باید مراقب بوده و این درد را جدی بگیرند و در صورت داشتن درد بعد از استراحت لازم حتما به پزشک مراجعه کنند.
  • افرادی مشکل دیابتی دارند عصبهایشان بیشتر در معرض اسیب و نهایتا درد به خصوص در این نواحی است.
  • همان طور که اشاره شد افزایش وزن و چاقی باعث کشیدگی پوستی شده و گاها علت درد در ماهیچه ران پا میباشد.
  • ران پا عضله ای بسیار محکم و قوی دارد و هرگونه کشیدگی یا پارگی به خصوص در اثر تمرینات سخت ورزشی که بیشتر در فوتبالیستها، بسکتبالیستها و همچنین ورزشکاران دو با مانع به خصوص زمانیکه بدن خود را گرم نکنند بیشتر دیده میشود. از طرفی ضربه مستقیم و یا خیلی شدید به عضله ران و ضعف عضلات موجب ایجاد احساس درد میشود که از یک درد موقت و کشیدگی تا پارگی عضلات را میتواند در پی داشته باشد.

 

علت درد قسمت خارجی ران پا

علت درد قسمت خارجی ران پا می تواند، فشار روی عصب خارجی ران پا باشد که بر حس قسمت بالایی ران تاثیر می گذارد و باعث بروز علائم سوزشی ران می شود که عبارتند از:

  • بی حسی قسمت خارجی ران و گزگز (سوزن سوزن شدن)
  • روی سطح پوست بیرون ران و یا درد سوزشی در داخل

این علائم معمولا در یک طرف بدن (یک ران) ایجاد می شوند و بعد از راه رفتن و ایستادن بدتر می گردند.
از دیگر علت درد قسمت خارجی ران پا و یا درد سوزشی ران پا زمانی بروز می کند که عصب پوستی خارجی ران که حس این قسمت را فراهم می کند، تحت فشار قرار بگیرد.
این عصب کاملا حسی است و تاثیری روی توانایی استفاده از (تحرک) عضلات پا ندارد.
در بیشتر افراد این عصب بدون ایجاد مشکلی از انتهای ران به قسمت بالای ران می رود. اما در این بیماری، این عصب زیر رباط کشاله ران گیر می افتد. این رباط در امتداد کشاله ران، از قسمت شکم به قسمت بالایی ران می رود.
یک از علت درد قسمت خارجی ران پا اضافه کردن وزن و یا چاقی است.

 

کشیدگی عضلات همسترینگ، علت درد در عضلات ران پا

درد پشت ران به عنوان درد خلفی ران شناخته میشود که از شایعترین علت درد در عضلات ران پا و یا همسترینگ اشاره کرد عضلات همسترینگ متشکل از سه عضله ی دوسر ران، سمی تاندینو، سمی ممیراتو در قسمت پشت ران میباشد.
علت درد در عضلات ران پا به کشیدگی یک یا چند ماهیجه همسترینگ در ران پا گفته میشود، ماهیچه ها از قسمت تحتانی استخوان لگن منشا میگیرد و به پشت استخوان ساق پا وارد میشوند هنگامی که انها منقبض میشوند زانو را خم و به ران کمک میکند پا را به عقب حرکت دهند و اما علت درد در عضلات ران پا می تواند به طور مثال مربوط به دوی سرعت یا مربوط به کشیدگی در ورزشهای رزمی و یا زیمناستیک و رقص باشد.

 

موارد احتمال ابتلا به کشیدگی همسترینگ

  • فشار و سویه های همسترینگ مرتبط با در دو سرعت بسته به سرعت دویدن بسیار زیاد است ، در این حالت عضلات بسیار سخت کار میکنند به ویژه در نقطه ای درست قبل از برخورد پا بر زمین و سپس هنگام برخورد برزمین حرکت خیلی سریع کند میشود که احنمال پارگی همسترینگ وجود دارد.
  • در مقابل فشار و سویه همسترینگ مرتبط با کشش را داریم که این اسیبها بیشتر در تاندون عضله نیمه غشایی در بالاتر از پشت ران رخ میدهد و از دیگر علت درد در ماهیچه ران پا میباشد.
  • درد ارجاع شده که ناشی از مشکلات در جاهای دیگر مانند کمر و لگن است اما در پشت ساق و ران نیز احساس میشود.

 

علایم کشیدگی همسترینگ

علائم کشیدگی همسترینگ معمولا شامل درد ناگهانی شدید در پشت ران و احساس درد در ران به خصوص در هنگام دویدن یا انجام یک حرکت کششی سریع است، سویه و فشار همسترنگ بسته به میزان جراحت به 3 درجه تقسیم میشود:

  1. اولی حالت خفیفی است که ممکن است در زمان اسیب با تورم کم یا بدون تورم احساس پیچش یا سفتی داشته باشید.
  2. حالت بعدی در زمان اسیب احساس درد شدید داشته احتمال تورم وجود دارد و اگر در حین تمرین و ورزش بودین شما نمیتوانید ادامه دهید.
  3. حالت اخر شامل پارگی اکثریت یا تمام عضله میشود که بلافاصله باید معالجه شود.

 

تست خانگی برای خطر کشش همسترینگ

تست قدرت یک ازمایش ساده برای پیش بینی خطر کشیده شدن همسترینک درخانه میباشد روی زمین دراز کشیده یک ترازو را روی یک چهارپایه یا میز قرار دهید ارتفاع میزو ترازو به قدری باشد که وقتی پایتان را روی ان گداشتین زانوی شما زاویه 90 درجه باشد حالا همانطور که روی زمین دراز کشیده پایتان روی ترازو است با پاشنه پا به ان فشار وارد کرده و از فردی کمک بخواهبد که میزان وزنی که روی ترازو دیده میشود را برایتان ثبت کند حالا همین کار را با پای دیگر انجام داده و وزن و فشار وارده را ثبت کنید بعد از چند روز این تست را تکرار کنید اگر نسبت به ازمایش چند روز قبل عددی که روی ترازو نشان داده شده کاهش چشمگیر داشته در معرض کشیدگی عضلات همسترینگ هستید همچنین اگر عددهای ثبت شده در هر دو پای شما تقریبا یکی نیست باید به این موضوع نیز رسیدگی کرده و به پزشک مراجعه کنید.

 

درمان فوری فشار همسترینگ

درمان شامل کمک های اولیه فوری به دنبال ان یک برنامه توانبخشی کامل است که مرحله حاد توانبخشی فشار همسترینک 3 تا 4 روز طول میکشد که بستگی به شدت اسیب شما دارد.
اصول PRICE که شامل حفاظت، استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع است را بلافاصله اجرا کنید:

  • حفاظت

از عضله خود در برابر اسیب بیشتر محافظت کنید برای مثال این برای ورزشکاران به معنای ترک زمین بازی یا توقف ورزش در اسرع وقت میباشد.

  • استراحت

از هر چیز و هر حالتی که باعث ایجاد درد در ران و پشت ران میشود چه بلافاصله پس از اسیب چه در دوره درمان و تا زمان بهبود کامل، خودداری کنید.

  • کمپرس سرد یا یخ

در مراحل اولیه هر ساعت حداقل 15 دقیقه از یخ برای پاره شدن همسترینگ استفاده کنید (حداقل 3 یا 4 بار در طول روز) البته یخ را نباید مستقیما روی پوست مالید زیراممکن است باعث سوختگی شود بهتر است که در یک خوله پیچیده یا از بسته ها و کمپرس سرد استفاده کنید.

  • فشرده سازی

یک باند فشاری یا ساپورت ران بپوشید (برای کمک به کاهش تورم و حمایت عضله بهتر است همیشه یا به مدت طولانی در هنگام تمرین و ورزش ان را بپوشید).

  • ارتفاع

اندام را تاجایی که میتوانید بالا بیارید زیرا به جلوگیری از تورم و تخلیه مایعات بافتی کمک میکند.

 

ماساژ برای علت درد در ماهیچه ران پا و پشت ران

هنگامی که مرحله حاد به پایان میرسد ماساژ ممکن است مفید باشد و به روند بهبود کمک کند.

  • برای اینکار ماساژ در ابتدا باید خیلی سبک و به ارامی انجام شود تا به عضله اسیبی نرسد اما بعدا با بهبود جراحت تکنیکها و ماساژ را میتوان عمیق تر کرد.
  • ماساژ به عنوان بخشی از درمان میتواند به شستشوی مایعات بافتی و تورم کمک کند.
  • بافت اسکار ایجاد شده را تراز کند.
  • عضلاتی که دجار اسپاسم شده را شل کند.
  • تحریک جریان خون در ناحیه ای که به روند بهبودی کمک کند.

 

چه زمانی برای درد پشت ران به پزشک مراجعه کنیم

به ندرت پیش می اید که اسیب دیدگی ران نیاز به معاینه پزشکی داشته باشد و معمولا با استراحت مناسب بهبود میابد با این حال در شرایطی که در ادامه میخوانید بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • تمام مواردی که در قسمت اول ذکر شد در صورتی درد بیشتر از مدت معین بودن و درد و مشکل حرکتی کاهش نیابد.
  • درد کشاله ران که ناگهانی رخ میدهد و ممکن است به تدریج در طول زمان در اثر استفاده بیش از حد ایجاد شود یا از یک اسیب حاد که به درستی بهبود نیافته است.
  • درد بسیار شدید در ران و پشت ران به دنبال برخورد شدید به عنوان مثال برخورد شدید در زمن بازی یا تصادف جاده ای که میتواند شان دهنده شکستگی استخوان ران باشد که یک اسیب بسیار جدی است که ممکن است تمایل به خونریزی داخلی را در پی داشته باشد.
  • درد شدید براثر ضربه حتی اگر شکستگی نداشته باشد و فقط با خونریزی بیش از حد همراه باشد میتواند منجر به سندرم کمپارتان شود که یک وضعیت بسیار جدی است.
  • ناتوانی در صاف کردن یا خم کردن زانو و شکاف قابل لمس که معمولا با درد ران همراه است که این همان پارگی درجه 3 که در متن ذکر شد است و اگر در هر دو انتهای عضله در محل اتصال به استخوان رخ دهد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.
  • تغییر حس به عنوان مثال سوزن سوزن شدن یا بی حسی ران و ختی ساقپا که در اثر ضربه به ران ایجاد شده است.
  • اسیب طولانی مدت یا اسیب که از قبل داشتین و عود میکند که بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

راههای تشخیص و درمان درد ماهیچه ران پا

تشخیص علت درد در پشت ماهیچه ران گاها با یک معاینه ساده از طرف پزشک ارتوپد قابل تشخیص است و در صورت لازم پزشک از اشعه ایکس سا ام ار ای و سی تی اسکن برای بررسی و تشخیص دقیق تر کمک میگیرد سپس با توجه به تشخیص وی و شدت جراحت ممکن است یکی از راههای زیر را برای درمان درد ماهیچه ران پا انتخاب کند:

  • فیزیوتراپی که فیزوتزاپها با تکنیک پیشرفته و مربوطه میتوانند تا حدودی به درمان درد ماهیچه ران پا و سرعت التیام کمک کنند
  • چنانچه علت درد در ماهیچه ران پا به تشخیص پزشک شما ایجاد التهاب مفصلی باشد ممکن است تزریق استروئیدها را به شما تجویز کند
  • درصورت مشاهده عفونت های باکتریایی مصرف انتی بیوتیکها میتواند گزینه مناسبی برای درمان درد ماهیچه ران پا باشد
  • جراحی میتواند گزینه اخر برای درمان درد ماهیچه ران پا باشد. در صورتی که علت درد در ماهیچه ران پا و یا در قسمتهای دیگر ران، جراحتهای شدید عضلانی، شکستگی، فتق و یا مواردی ازاین دسته باشد احتیاج به عمل جراحی خواهد داشت.

ورزشهای خانگی مناسب برای درد پشت ران

با تشخیص علت درد در ماهیچه ران پا، و درصورتی که مشکل شما مشکل جدی از جمله شکستگی نباشد شما میتوانید با تمرینات ساده ورزشی در خانه به روند بهبود کمک کنید، که در زیر چند نمونه از این تمرینها ذکر شده است البته باید مجدد این نکته را متذکر شد که در صورتی که هنوز علت دقیق درد از طرف پزشک مربوطه مشخص نشده است نه تنها تمرینات ورزشی به روند بهبود کمک نخواهند کرد بلکه ممکن است موجب صدمه بیشتر در ناحیه اسیب دیده شود به همین دلیل به شما پیشنهاد میشود حتما قبل از انجام این ورزشها با پزشک خود مشورت کنید و حرکات ورزشی متناسب با مشکل خود را از او دریافت کنید:

  1. حرکت اول:
    پاهای خود را از هم باز کرده و سعی کنید وزنتان را بیشتر بر روی یک پا بیندازید تا حدی که که کشش را در پای مخالف احساس کنید و سعی کنید برای حدود 30 ثانیه در این وضعیت بمانید (پنجه پایتان باید به سمت جلو باشد)، همین حرکت را برای طرف دیگر تکرار کنید، این تمرین یک تمرین کششی به صورت ایستاده برای قسمت کشاله ران تا قسمت زانوی شما به حساب می اید.
  2. حرکت دوم:
    حرکت کششی به صورت نشسته یا پروانه ای به این صورت است که یر روی زمین یا یک سطح صاف تقریبا با حالت چهار زانو نشسته با این تفاوت که کف پا های خود را بهم چسبانده (تا جایی که ماهیچه شما خیلی اذیت نشود قسمت ساق پا را به سمت کشاله ران به خودتان نزدیک کنید) و با دستهایتان پاهای خودرا نگه دارید و همزمان ارنج خودرا بر روی زانوهایتان فشار دهید و سعی کنید پاها و زانوهایتان به سمت زمین فشارداده شود و خم شده و کمی سینه خود را به زمین نزدیکتر کنید البته دقت کنید که کمر خودرا صاف نگه داشته و قوز نکنید این حرکات را فقط در حد یک کشش خیلی ملایم انجام دهید و به هیچ عنوان سعی نکنید فشار زیادی به ران و کشاله ران خود وارد کنید، این حرکت را هم میتوانید 3 بار و هر بار به مدت 30 ثانیه انجام دهید.
  3. حرکت سوم:
    در حالت ایستاده پاهای خودرا کامل از هم باز کرده به طوریکه انگشتان و قسمت مچ پاهایتان به سمت بیرون قرار بگیرد حالا بدون حرکت دادن پاها به ارامی از قسمت زانو پاها را خم کرده و حرکت اسکوات را انجام دهید برای تاثیر بهتر میتوانید از دستان خود کمک گرفته و قسمت داخلی و بالای ران خود را به سمت بیرون فشار داده تا فشار کمی به مفصل ران شما بیاورد، این حرکت را هم میتوانید در 3 ست 30 ثانیه ای انجام دهید.

 

کلام اخر

علت درد در ماهیچه ران پا شما میتواند در مراحل اولیه با درمان سرپایی و در کمترین زمان ممکن درمان شود اما همین مشکل اگر جدی گرفته ممکن است عواقب خطرناکی را برای شما به دنبال داشته باشد، همچنین مطالب ذکر شده بیشتر برای اگاهی شما عزیزان میباشد برای تشخیص و درمان به موقع و درست بهتر است حتما به پزشک ارتوپدی مراجعه کرده و از درمان خودسرانه خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید