کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان پا درد سالمندان

درمان پا درد سالمندان؛ به روش‌های نوین و خانگی تحت نظر متخصص ارتوپدی

سالمندی یکی از دوران‌های مهم و حساس در زندگی هر انسانی است. افرادی که به این سن و سال می‌رسند، پخته‌تر از همیشه شده و تجارت ارزشمندی از زندگی دارند. اما دوران سالمندی، مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پا درد است. اگر می‌خواهید موثرترین و قطعی‌ترین روش‌های درمان پا درد سالمندان از دید متخصص درد پا را بدانید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا علاوه بر بهترین و جدیدترین روش‌های پا درد سالمندان، شما را با دلایل اصلی درد پا در سالمندی نیز آشنا کنیم.

 

درمان پا درد سالمندان

 

 

با بهترین روش‌ های درمان پا درد سالمندان آشنا شوید.

تجربه دردهایی مانند پا درد، در دوران سالمندی بسیار رایج است. بسیاری از ما از این عزیزان می‌شنویم که همواره از درد و گزگز پاهای خود شکایت دارند. این موضوع تا حدود بسیار زیادی طبیعی است. به هر حال انسان با قدم گذاشتن در سن و سال بالا، توان بدنی خود را از دست داده و استخوان‌های او به آرامی تحلیل می‌روند.
همین موضوع سبب ایجاد درد فراوان در پاهای آن‌ها می‌شود. خوشبختانه شیوه‌های درمانی بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان اقدام به درمان درد پا نمود و زندگی سالم و متعادلی برای آن‌ها فراهم نمود.‌ در این قسمت شما را با بهترین روش‌های درمان پا درد سالمندان آشنا می‌کنیم:

  1. ماساژ دادن پا:
    بدون شک در میان انواع روش‌های درمان پا درد سالمندان، ماساژ دادن یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. زمانی که پاهای سالمندان تحت ماساژ قرار می‌گیرد، خون بهتر می‌تواند در رگ‌های پا به جریان در آید. این موضوع سبب می‌شود تا اکسیژن و مواد مغذی به تمامی قسمت‌های بافت پا برسد و این امر، درد ایجاد شده در قسمت پاها را کاهش می‌دهد. برای ماساژ می‌توانید از روغن‌هایی که دارای طبیعت گرمی هستند استفاده کنید. بهترین نوع این روغن‌ها که نقش مهمی در کاهش درد و التهاب پا دارد، روغن زیتون است.
  2. استراحت دادن پا:
    یکی از بهترین گزینه‌های که نقش مهمی در درمان پا درد سالمندان ایفا نموده و درد آن‌ها را کاهش می‌دهد، استراحت است. سالمندان در طول روز، باید ساعاتی را به استراحت مشغول باشند. در این هنگام باید چند عدد بالش زیر پاهای خود بگذارند که پای آن‌ها کمی بیشتر از سطح زمین قرار بگیرد. این موضوع سبب می‌شود که گردش خون در رگ‌ها بهبود پیدا کند. زمانی که گردش خون، جریان بیشتری پیدا کرد، به مرور زمان درد و التهاب به کمترین میزان خود خواهد رسید.
    البته باید به این موضوع توجه کنید که داشتن استراحت مطلق، عدم تحرک بدنی و استفاده نکردن برای مدت زمان طولانی از عضلات پا، متاسفانه تاثیر منفی و بسیار بدی روی درد پا می‌گذارد. عدم تحرک، استراحت طولانی و خوابیدن در بستر باعث می‌شود که عضلات پا ضعیف شوند. عضله ضعیف نمی‌تواند از استخوان‌ها و مفاصل حمایت کند و به این ترتیب ریسک آسیب دیدگی مفاصل بیشتر می‌شود و فرد دچار دردهای عود کننده با شدت بیشتری می‌شود.
  3. پوشیدن جوراب:
    گاهی اوقات درد پای سالمندان به سبب سرمای هوا است. در واقع پاهایی که در معرض سرما قرار دارند، بیش از پیش با درد و التهاب مواجه می‌شوند. در چنین شرایطی، پوشیدن جوراب، یک راهکار ساده اما بسیار موثر برای درمان پا درد سالمندان است.‌ بهتر است برای پوشیدن جوراب، نوع ساق بلند و ضخیم آن را استفاده کنید.‌ این جوراب‌ها نه تنها جلوی سرد شدن پاها را می‌گیرند، بلکه با ایجاد فشار می‌توانند از شدت پا درد تا حدود زیادی کم کنند.
  4. کمپرس سرما:
    در برخی از مواقع می‌توان با استفاده از کمپرس سرما، التهاب و درد پا را کاهش داد و اقدام به درمان پا درد سالمندان نمود. البته فراموش نکنید که تکه‌های یخ، هرگز نباید به صورت مستقیم بر روی پای سالمندان قرار بگیرند. بهترین حالت این امر آن است که یخ را درون کیسه‌های مخصوص ریخته و آن را برای مدت زمان 5 دقیقه بر روی پاهای خود قرار دهید. سپس آن را از روی پا برداشته و پس از گذشت چند دقیقه، دوباره کیسه یخ را بر روی پاهای خود قرار دهید. بهتر است که کمپرس یخ را روزی سه یا چهار نوبت استفاده کنید تا به نتایج خوبی دست پیدا کنید.
  5. پوشیدن کفش طبی:
    یکی از بهترین گزینه‌هایی که برای درمان پا درد سالمندان وجود دارد، پوشیدن کفش‌های طبی است.‌ تحقیقات نشان دهنده آن است که کفش‌های طبی اگر به شیوه‌ای اصولی و استاندارد طراحی شده باشند، بدون شک تاثیر بسزایی در کاهش درد و التهاب پاها دارند.‌ پوشیدن این کفش‌ها در هنگام پیاده روی، خرید و به طور کلی بیرون از خانه، همواره پیشنهاد می‌شوند.
  6. معاینه منظم پاها:
    بسیاری از افراد سالمند دچار تغییرات مفصل انگشت شست و بد شکلی انگشتان پا می‌شوند؛ علاوه بر این تغییرات ظاهر مفصل انگشتان به علت آرتروز و همچنین پینه و میخچه در سالمندان بسیار شایع است. تمامی این موارد می‌توانند باعث افزایش درد پا و دوره‌های عود کننده پا درد در سالمندان شوند. به همین سبب معاینه منظم پاها برای کشف زودرس این مشکلات و درمان به موقع آن‌ها بسیار لازم و ضروری است.
  7. بالا نگه داشتن پا:
    توصیه می‌شود افراد سالمند در هنگام نشستن یا خوابیدن، حتماً یک یا دو بالش کوچک نرم زیر پاهای خود قرار دهند. این روش‌ دارای مزایای فراوانی است. اولین مزیت آن این است که تورم جمع شده در قسمت انتهایی پا با توجه به نیروی جاذبه جا به جا می‌شود و تورم و درد پاهای سالمندان کمتر می‌شود.
    همچنین قرار دادن بالش کوچک زیر زانو زمانی که فرد طاق باز می خوابید، یا قرار دادن بالش کوچک نرم بین دو تا زانو موقعی که فرد به پهلو می‌خوابد، موجب می‌شود که ستون فقرات راستای خودش را با استخوان‌های اندام تحتانی حفظ کرده و به این صورت از میزان دردهای ستون فقرات و آسیب‌های آن کاسته می‌شود. منشاء بسیاری از دردهای سالمندان از کمر است و با رعایت این نکات، آسیب‌های ستون فقرات کمری کمتر می‌شود. در نهایت دردهای ناشی از التهاب ریشه های عصبی به علت تنگی کانال نخاعی و آرتروز هم کاهش پیدا می‌کند و ما شاهد درمان پا درد سالمندان خواهیم بود.

بهترین دارو برای درد پا چیست؟

گاهی اوقات نمی‌توان با روش‌های معمولی که برای شما ذکر کردیم، اقدام به درمان پا درد سالمندان نمود. در چنین شرایطی، بهترین کاری که می‌توان انجام داد، مراجعه به یک متخصص حاذق و با تجربه است. چنین پزشکی می‌تواند با انجام معاینات دقیق و تجویز آزمایشات مختلف، ریشه اصلی پا درد در سالمندان را پیدا کرده و بهترین درمان را برای آن‌ها تجویز نماید. یکی از متداول‌ترین درمان‌هایی که معمولاً پزشکان برای بسیاری از بیماران خویش در نظر می‌گیرند، تجویز قرص و دارو برای درد پا است.
البته این روزها برخی از قرص‌های مسکن در داروخانه‌ها و بدون تجویز پزشک در دسترس ما وجود دارند. این قرص‌ها به عنوان بهترین دارو برای درمان پا درد سالمندان شناخته شده اند و توسط بسیاری از بیماران مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این قرص‌ها می‌توان به استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن اشاره کرد. همچنین پمادهای موضعی مانند منتول، سقز و اکالیپتوس نیز به عنوان دارو برای درد پا، تاثیرات بسیار خوبی از خود بر جای می‌گذارند.
استفاده از قرص‌ها و داروهای ضد درد، ضد التهاب و مسکن‌ یکی از شناخته ترین روش‌ها برای تسکین درد پا و درمان پا درد سالمندان است؛ اما در مورد سالمندان این نگرانی وجود دارد که مبادا مسکن‌ها عوارضی برای قلب آن‌ها به همراه آورند و یا عملکرد کلیه را دچار اختلال نمایند. حتی ممکن است این قرص‌ها روی کبد و سیستم گوارش تاثیر گذاشته و احتمال ایجاد زخم‌ها و خونریزی‌های گوارشی را بیش از پیش نماید. به همین سبب مسکن‌ها و ضد دردها در افراد مسن باید با احتیاط مصرف شوند.
مثلا شایع ترین داروهایی که برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده می‌شوند، داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. این داروها در افراد سالمندی که دچار مشکلات قلبی، کلیوی و کبدی هستند، حتماً باید قبل از مصرف با پزشک مشورت شود. این موضوع سبب می شود که طول مدت و دوز مصرف ایمن برای سالمندان تعیین شود. به افراد سالمند توصیه می‌شود به هیچ عنوان از داروهای ضد درد و مسکن به صورت خودسرانه و بی رویه استفاده نکنند.
با وجود این که داروی استامینوفن معمولی‌ترین داروی ضد درد شناخته شده در ایران است، اما متاسفانه در افرادی که به مشکلات کبدی دچار هستند، مصرف دوزهای کم آن هم می‌تواند مشکلاتی به وجود آورد. فرد سالمند قبل از مصرف استامینوفن باید در مورد حداکثر مصرف روزانه آن با پزشک مشورت نماید.
در برخی از مواقع که پا درد سالمندان بسیار شدید است، پزشکان ممکن است از انواع داروهای تزریقی برای کاهش درد و التهاب پای سالمندان استفاده نمایند. برای این تزریق، معمولاً از داروهای استروئیدی استفاده می‌شوند. این داروها ورم و التهابی که در عصب وجود دارد را کاهش می‌دهند و درد پا را به خوبی تسکین می دهند.

مهم ترین دلایل پا درد سالمندان چیست؟

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند احساس درد در قسمت پاها را برای سالمندان به وجود آورند.‌ در واقع هر فرد با توجه به شرایط جسمانی و سبک زندگی خود، ممکن است این درد را با شدت کمتر یا بیشتری تجربه نماید. ما قبل از آن که در مورد راهکارهای درمان پا درد سالمندان صحبت کنیم، به برخی از مهم‌ترین علل پا درد سالمندان اشاره می‌کنیم تا شما عزیزان نیز با آن آشنا شوید:

  • تغذیه ناسالم: افرادی که در طول زندگی خود به غذاهایی که می خوردند کم اهمیت بودند، بیش از سایرین در دوران سالمندی با پا درد مواجه می‌شوند.
  • دیابت: دیابت یکی از بیماری های زمینه ای است که برخی از افراد سالمند را مبتلا می‌کند. این بیماری خود را با علائمی نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها احساس درد و گزگز در پاها است.
  • روماتیسم: آرتریت روماتوئید که در جامعه تحت عنوان روماتیسم شناخته شده است، یکی از انواع بیماری های خود ایمنی است. بسیار نادر است که فرد در دوران سالمندی به یکباره دچار بیماری های خود ایمنی شود. این افراد معمولاً در سنین جوانی با آغاز این بیماری مواجه می‌شود و متاسفانه با افزایش سن، به علت تغییرات استخوان مفاصل که به دنبال این بیماری ایجاد شده، دچار دردهایی می‌شوند که در ناحیه پا، ستون فقرات و انگشتان دست خیلی شایع است.
  • واریس: واریس یکی از بیماری هایی است که به سبب گرفتگی عروق خونی در اندام‌های تحتانی رخ می‌دهد؛ بنابراین در میان لیستی که برای شما ذکر کردیم، باید واریس را نیز به علت پا درد سالمندان اضافه کنیم.
  • بیماری‌های قلبی و کلیوی: گاهی اوقات ممکن است برخی از سالمندان با مشکلاتی در سیستم قلب و کلیه خود مواجه باشند. این بیماری‌ها نیز علائمی دارند که یکی از ‌آن‌ها پا درد است؛ اصلی ترین علامت بیماری‌های قلب، کلیه و کبد، ورم مچ پا است.
  • نارسایی کبدی: یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل پا درد سالمندان، مشکلات کبدی است. کبد آلوبین پروتئین تولید می‌کند که از خارج شدن مایعات از رگ‌های خونی و وارد شدن آن ها به بافت اطراف بدن جلوگیری به عمل می‌آورد. زمانی که کبد دچار مشکل شده و این ماده را تولید نکند، سالمندان با درد فراوانی در پاهای خود مواجه می‌شوند.
  • دردهایی با منشاء ستون فقرات کمری: گاهی اوقات سالمندان در ستون فقرات کمری خود با دردهایی مواجه می‌شوند. ریشه این دردها به علت بیماری‌هایی مانند تنگی کانال نخاعی، آرتروز، اسپاسم عضلات و حتی توده‌ها و تومورهایی که باعث فشار روی رشته‌های عصبی می‌شوند، دردهای منتشر ایجاد می‌کنند؛ این دردها گاهی اوقات فقط در پاها حس می‌شوند.
  • مشکلات ستون فقرات: مشکلاتی مانند متاستاز تومورهای پروستات و پستان به مهره‌های کمری و آسیب دیدگی رشته نخاع نیز می‌توانند درد فراوانی برای پای سالمندان به وجود آورند.
  • نوروپاتی‌های محیطی: نوروپاتی های محیطی دارای انواع مختلفی هستند و می‌توانند تغییرات حسی و درد فراوانی در پاها به وجود آورند.
  • میخچه: میخچه یکی از مشکلاتی است که در اثر پوشیدن کفش‌ها و جوراب‌های نامناسب در پای سالمندان ایجاد می‌شود. همچنین اگر در هنگام راه رفتن، انگشتان پا به همدیگر ساییده شوند، ممکن است میخچه به وجود آید. این بیماری بر روی قسمت کروی زیر پنجه و یا پاشنه به وجود آمده و درد دارد.
  • زائده استخوانی کنار پا: این بیماری در بسیاری از مواقع ارثی است؛ البته گاهی اوقات نیز به علت اصطکاک به وجود آمده در اثر کفی‌های نامناسب شکل می‌گیرد.
  • نارسایی سیاهرگ‌های عمقی: به طور کلی نارسایی سیاهرگ های عمقی در افراد سالمند شایع تر است و می‌تواند باعث افزایش ریسک لخته داخل سیاهرگ‌ها شود. معمولاً وریدهایی که پایین لگن قرار دارند و شایع‌تر از همه وریدهایی که در پایین زانو قرار دارند، بسیار مستعد تشکیل این لخته‌ها هستند.
    سالمندانی که وزن زیادی دارند، سابقه شیمی درمانی دارند، بی تحرک هستند، در حال حاضر به بدخیمی یا سرطان دچار است، باید خیلی فوری اقدام به درمان این مشکل نماید. چون هر لحظه ممکن است این لخته شکسته و جا به جا شده و باعث به وجود آمدن آمبولی‌های کشنده مانند آمبولی ریه شود.

البته علل دیگری نیز می‌توان برای پا درد سالمندان ذکر کرد که از جمله‌ متداول‌ترین آن‌ها عفونت‌های پوستی، گزش حشرات، فرو رفتن جسم برنده در پا، پینه، در رفتگی‌های مفصلی، شکستگی استخوان‌ها و… هستند. خوشبختانه درمان پا درد سالمندان با طب سنتی و روش های نوین پزشکی در دسترس ما قرار دارند و توسط آن‌ها به راحتی می‌توانیم این مشکل را برطرف نماییم.

راهکارهای درمان پا درد در خانه

یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده تک تک ما قرار دارد، محافظت از سلامتی جسم و جان خویش است. بدون شک پا در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارند. ما با پاهای توانای خود می توانیم بسیاری از امور روزمره را انجام دهیم و به انجام ورزش‌های مختلف بپردازیم.، اما گاهی اوقات، به دلایل مختلف پاهای ما در معرض آسیب قرار گرفته و درد بسیار زیادی را تجربه می‌کنیم.
فرقی نمی‌کند شما در چه سن و سالی هستید؛ در هر صورت بهترین راهکار برای درمان پا درد سالمندان و افراد میانسال و جوان، مراجعه به پزشک و استفاده از دارو برای درد پا است. با توجه به علت درد پا، روش درمان موثر پا درد سالمندان می‌تواند به درمان‌های خانگی مانند استفاده از کمپرس‌های سرد، استراحت و پوشیدن کفش‌های طبی محدود شود.
گاهی نیز می‌توان اقدام به درمان پا درد سالمندان طب سنتی نمود؛ اما در مواردی هم درمان قطعی پا درد سالمندان به درمان‌های تخصصی مربوط می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تزریق‌های داخل مفصل و تزریق‌هایی که برای رفع التهاب در تاندون‌های ملتهب انجام می‌شود اشاره نمود.
ما نیز در این قسمت شما را با انواع روش‌های درمان پا درد در خانه آشنا می‌کنیم:

  1. به صورت منظم ورزش کنید.
    انجام برخی از ورزش‌های سبک به صورت منظم، تاثیر بسزایی در کاهش پا درد دارد. شما می‌توانید در طول روز ساعاتی را به پیاده‌وری، انجام ورزش‌های هوازی و برخی از تمرینات مقاومتی بپردازید. البته به شما پیشنهاد می کنیم تمرینات هوازی و مقاومتی را تحت نظر یک مربی ورزشی انجام دهید.
  2. وزن خود را کاهش دهید.
    چاقی یکی از مهم‌ترین بیماری هایی است که در سال‌های اخیر، بسیاری از انسان‌ها با آن مواجه هستند. اضافه وزن فشار بر روی پاها را بیش از پیش افزایش می‌دهد. شاید این موضوع به چشم ما چندان مهم نیاید، اما این اضافه وزن فشار مضاعفی را بر روی استخوان‌ها و عضلات بدن وارد می‌کند.‌ به همین علت است که افراد چاق، بیش از سایرین با پا درد مواجه می‌شوند.‌ بنابراین باید با روش‌های اصولی و ورزش منظم، وزن اضافه خود را کاهش دهید.‌ مطمئن باشید که کاهش وزن اصولی، یکی از بهترین روش‌های درمان پا درد در خانه به شمار می‌رود.
  3. از کفش مناسب استفاده کنید.
    گاهی اوقات برخی از آسیب هایی که برای پاهای ما به وجود می‌آید، فقط به خاطر پوشیدن کفش‌های نامناسب است. پزشکان عقیده دارند که کفش‌های پاشنه بلند، یکی از بزرگ‌ترین دشمنان پاهای ما به شمار می روند. به خصوص اگر آن‌ها را برای مدت زمان طولانی در طول روز پوشیده و با آن راه بروید. طراحی کفش‌های پاشنه بلند به گونه‌ای است که تمامی وزن ما را بر روی انگشتان پاها قرار می‌دهند؛ به همین سبب است که پس از پوشیدن آن‌ها، درد بسیار زیادی را در پاهای خود احساس می‌کنیم. پس برای درمان درد پا، به کفش‌هایی که می‌پوشید، بیش از پیش توجه کنید.
  4. از پروتئین و ویتامین به میزان کافی استفاده کنید.
    یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که برای درمان پا درد سالمندان و همچنین سایر افراد باید به آن توجه کرد، تغذیه مناسب است. مصرف غذاهایی که حاوی کلسیم هستند، نقش بسیار مهمی در سلامتی پاها ایفا می‌کند. همواره پزشکان تاکید می کنند که باید در برنامه غذایی روزانه خودمان، به میزان کافی ویتامین D را برای سلامتی خود مصرف کنیم.
    این ویتامین به جذب هر چه بهتر کلسیم در بدن شما کمک فراوانی می نماید. همچنین عضلات پاهای شما، برای این که توان و انرژی کافی را داشته باشند، همواره به پروتئین نیاز دارند. بنابراین سعی کنید پروتئین مورد نیاز بدن خود را از منابع مختلف تامین نموده و به این صورت، اقدام به درمان پا درد در خانه کنید.

بهترین شیوه های درمان پا درد سالمندان طب سنتی

علاوه بر علم مدرن پزشکی که همیشه راهکارهای خوبی برای تسکین درد پاها در سالمندی به همراه دارد، طب سنتی نیز همواره توصیه های بسیار خوبی در این زمینه داشته است. طب سنتی سال هاست که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، راهکارهای بسیار خوبی دارد؛ بنابراین می‌توان برای درمان پا درد در خانه، از این روش‌ها نیز استفاده کرد. همچنان با ما همراه باشید تا به برخی از بهترین روش‌های درمان پا درد سالمندان طب سنتی اشاره کنیم:

  • مریم گلی:
    مریم گلی یکی از بهترین داروهایی است که از سال‌های بسیار دور تا کنون از آن برای درمان پا درد سالمندان در طب سنتی استفاده می‌شود و این روند همچنان ادامه دارد.‌ برای این که بتوانید از تمامی خواص مریم گلی برای درمان پا درد در خانه برخوردار شوید، بهتر است که آن را به همراه مقداری از سرکه سیب ترکیب نمایید. سپس این ترکیب را بر روی حرارت قرار داده و اجازه دهید تا به خوبی بجوشد. سپس یک پارچه نخی تمیز را به این جوشانده آغشته نموده و آن را بر روی پاهای خود و محل درد قرار دهید.‌ اگر این کار را به صورت روزانه انجام دهید، خواهید دید که درد پاهای شما تا حدود بسیار زیادی تسکین پیدا کرده است.
  • روغن میخک:
    روغن میخک یکی از بهترین روغن‌های گیاهی است که در زمینه درمان پا درد سالمندان طب سنتی تاثیرات بسیار خوبی به همراه دارد. این روغن علاوه بر درمان درد پا، برای تسکین مشکلاتی مانند سردرد، در مفاصل و قارچ ناخن نیز بسیار مهم است. بررسی‌ها نشان دهنده آن است که روغن میخک، ‌از این توانایی برخوردار است که جریان خون را در رگ‌ها را بهبود بخشد؛ به این صورت بسیاری از التهاباتی که در قسمت پاها وجود دارند را از بین می برد.‌
    برای آن که بتوانید از اثرات درمانی روغن میخک برخوردار شوید، آن را روزی چند بار بر روی پاهای خود ریخته و به آرامی محل درد را ماساژ دهید.‌ البته اگر پوست شما حساس است، به شما توصیه می‌کنیم که ابتدا 3 قطره روغن میخک را به همراه 1 قاشق چایخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب نموده و سپس پاهای خود را توسط آن ماساژ دهید.
  • فلفل قرمز:
    یکی دیگر از بهترین نوع درمان پا درد سالمندان در طب سنتی، استفاده از فلفل قرمز است. همان گونه که می‌دانید، فلفل قرمز یکی از بزرگ‌ترین منابع کپسایسین است. این ماده تاثیر شگفت انگیزی در از بین بردن درد پا به خصوص در قسمت عضلات و مفاصل است. حتی این روزها با استفاده از ترکیبات فلفل قرمز، پمادهای موضعی برای کاهش درد پا طراحی و تولید شده‌اند. شما می‌توانید با مشورت پزشک خویش، از این پمادها برای درمان پا درد در خانه استفاده نمود و درد پاهای خود را التیام بخشید.
  • سرکه:
    در میان انواع درمان پا درد سالمندان طب سنتی، باید از سرکه نیز نام ببریم. به خصوص اگر از سرکه سیب خانگی استفاده کنید، بدون شک اثرات آن را بیش از پیش مشاهده خواهید کرد. سرکه سیب با خواص ارزشمندی که در خود نهفته دارد، التهاب به وجود آمده برای قسمت های مختلف پا را کاهش داده و موجب التیام آن می‌گردد.‌ برای این که بتوانید از اثرات درمانی سرکه برخوردار شوید، ابتدا یک وان را پر از آب گرم کنید. در ادامه دو قاشق سرکه سیب به آن اضافه کنی و پاهای خود را برای مدت زمان 20 دقیقه در آن قرار دهید.‌
    روغن ماهی:
    در طب سنتی، بر استفاده از روغن ماهی برای التیام بسیاری از دردها و به خصوص پا درد بسیار تاکید شده است. علم نوین پزشکی نیز به این نتیجه رسیده است که در ترکیبات روغن ماهی، مقادیر بسیار زیادی از امگا3 وجود دارد. این ماده می‌تواند باعث بهبود گردش خون در رگ‌ها شده و به این صورت التهاب و درد پاها را به میزان فراوانی کاهش دهد.
    برای این که بتوانید از تمامی خواص روغن ماهی برخوردار شوید، آن را به صورت منظم در طول روز، بر روی قسمتی از پاهای خود که احساس درد دارید، ماساژ دهید. آن گاه خواهید دید که روغن ماهی، یکی از بهترین روش‌های درمان پا درد سالمندان در طب سنتی به شمار می‌رود.

تاکید می‌کنیم در موارد زیر و قبل از استفاده از درمان پا درد سالمندان طب سنتی، حتما با یک متخصص ارتوپد با تجربه مشورت کنید:

  • اگر سالمند شما دردهایی در پای خود دارد که مانع از فعالیت‌های روزانه او شده است.
  • دردهای سالمند شما به صورت ناگهانی ایجاد شده و باعث شده که او در بستر بیافتد.
  • دردهایی که در اثر ضربه (هر چند خفیف) به وجود آمده است.
  • اگر بر روی پوست او التهاب و قرمزی مشاهده می‌کنید.
  • اگر زخم‌های عجیب در ناحیه مچ پای او وجود دارد.
  • دردهای استخوان که با استراحت، بالا نگه داشتن پا و کمپرس یخ تسکین پیدا نکرده‌اند.

در چنین شرایطی حتماً باید پس از گذشت 1 هفته الی 10 روز با یک متخصص ارتوپد با تجربه مشورت نمایید. لازم به ذکر است که از درمان‌های گیاهی، قرص‌ها و داروهای گیاهی به تنهایی برای رفع تمامی دردهای سالمندان پرهیز کنید. قبل از روی آوردن به درمان پا درد سالمندان با استفاده از طب سنتی، با ارتوپد مشورت نمایید. شما ابتدا باید دلایل و خطرات جدی درد پا را برطرف کنید، تا مبادا فرصت طلایی برای درمان بیماری‌های جدی سالمندان را از دست بدهید.

سخن پایانی

دوران سالمندی هر چند دوره پختگی و تجارب ارزشمند است، اما ممکن است مشکلات جسمانی متعددی با خود به همراه آورد. این روزها بسیاری از سالمندان، همواره از درد پاهای خود شکایت می‌کنند و برای رفع آن به دنبال درمانی می‌گردند. همچنین بسیاری از کسانی که یک سالمند در خانه دارند، دوست دارند با انواع روش‌های درمان پا درد در خانه برای سالمندان خویش آشنا شوند.
ما در این مقاله تلاش کردیم با ارائه پارامترهایی در زمینه درمان پا درد سالمندان، در این زمینه به شما کمک کنیم. در این مقاله با مهم‌ترین دلایل پا درد سالمندان آشنا شدید. همچنین برخی از انواع دارو برای درد پا را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. در ادامه نیز به درمان پا درد سالمندان طب سنتی پرداختیم و شما را با این مقوله آشنا کردیم.
در نهایت امیدواریم با استفاده از این شیوه ها، بتوانید به التیام و تسکین پا درد سالمند خود کمک کنید و یک زندگی آرام و سرشار از سلامتی را برای او به وجود آورید. فراموش نکنید که اگر با انجام این روش‌ها، همچنان پا درد سالمند شما به قوت خود باقی بود، حتماً از یک پزشک حاذق و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید