کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان گیاهی درد ساق پا

درمان گیاهی درد ساق پا، با انواع دمنوش و انواع روش های خانگی

اگر ساق پایتان آسیب دیده است. گاها پیش می آید که درد ساق‌پا خود را با علائمی چون اختلال در ادرار و مدفوع نشان دهد. درد ساق‌پا همچنین می تواند منجر به ایجاد لخته خون و اختلالات کبدی و کلیوی شود. بنابراین در صورت داشتن این علائم، درمان این بیماری خیلی مهم است. در غیر این صورت می تواند عوارض غیر قابل جبرانی را برای شما به همراه داشته باشد. یکی از راه های درمان درد ساق‌پا استفاده از روش های خانگی و گیاهی است. شاید فکر کنید درمان گیاهی درد ساق پا اصلا نمی تواند به شما کمک کند، در حالی که اگر آن ها را به درستی یاد بگیرید و اجرا کنید بسیار موثر خواهند بود.

 

درمان گیاهی درد ساق پا

 

 

معرفی درد ساق‌پا و اهمیت درمان گیاهی درد ساق پا

اگر سابقه دیسک کمر دارید یا ساق پایتان بی حس است، احتمالا دچار درد ساق‌پا شده اید که در این صورت باید حتما به فکر درمان درد ساق‌پا باشید باید بدانید که برای درد ساق پا به چه دکتری مراجعه کنیم. درد ساق‌پا دردی است که ناگهانی حس می شود. درد آن مثل فرو کردن چاقو تیز به پا است. درد ساق‌پا می تواند به علت برخورد به جسم سخت و آسیب های تصادفی به وجود بیاید. البته دردهای جزئی ساق پا می تواند به علت انجام تمرینات شدید بدن هم باشد.
با این حال که در برخی موقعیت ها با استراحت کردن، درد پا به طور طبیعی خوب می شود، اما در مواردی هم ممکن است این درد از بین نرود و حتی شدیدتر شود. بنابراین فرد نیاز به درمان پیدا می کند. با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مثل انجام حرکات کششی، تمرینات سبک و رژیم غذایی درست می توان بر درد آن غلبه کرد. در ادامه به بررسی تخصصی تر چند روش برای درمان سنتی درد ساق‌پا می پردازیم.
توجه داشته باشید که درمان گیاهی درد ساق پا در مقایسه با درمان های تهاجمی عوارض کمتری دارند؛ اما استفاده از داروی سنتی برای درد ساق‌پا بدون مشورت با پزشک ممکن نمی باشد. داروی گیاهی برای درد ساق پا ممکن است که با بروز آلرژی برای فرد همراه باشد. بدین ترتیب نه تنها درمان سنتی درد ساق‌پا مفید واقع نمی شود؛ بلکه نتیجه عکس در پی خواهد داشت. با توجه به اهمیت این موضوع ما این مقاله را برای شما آماده کرده ایم تا با تمامی راه های درمان این بیماری، همچنین علت به وجود آمدن و پیشگیری آن آشنا شوید.

داروی گیاهی برای درد ساق پا

در قسمت زیر به انواع دمنوش های مفید برای تسکین درد ساق‌پا اشاره می کنیم. این دمنوش ها با توجه به مزاج و مشکل هر فرد توصیه می شوند و بایستی با مشورت متخصص طب سنتی مصرف گردند. توجه داشته باشید که داروی سنتی برای درد ساق‌پا در بسیاری از موارد مانع پیشرفت بیماری می شود و با تسکین درد همراه است. لذا افراد برای تکمیل درمان گاهی علاوه بر داروی سنتی برای درد ساق‌پا به درمان های پزشکی و تی جراحی نیز نیاز دارد.

  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش بادرنجبویه
  • دمنوش آویشن
  • دمنوش دارچین
  • دمنوش پونه

درمان گیاهی درد ساق پا و انواع روش های خانگی

همانطور که می دانید، افراد تمایل بسیاری به درمان سنتی درد ساق‌پا و انواع روش های خانگی دارند؛ زیرا داروهای گیاهی برای درد ساق‌پا معمولا دردسترس بوده و غیرتهاجمی می باشند. از همین رو ما نیز درادامه به برخی از راه های خانگی و گیاهی اشاره می کنیم. توصیه می شود که شما با مشورت پزشک و متخصص از این راه های درمان استفاده کنید.

درمان گیاهی درد ساق‌ پا با کمپرس سرد

با قرار دادن یک کمپرس سرد بر روی بخش مورد نظر می توانید به کاهش درد پا و بهبود آن کمک کنید. چون کمپرس سرد با کاهش جریان خون بعد از تمرین یا جراحی منجر به کاهش التهاب می شود. بنابراین برای تسکین درد پا، چند قطعه یخ را در حوله قرار دهید. سپس برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را روی پا قرار بگذارید. این کار را باید چند روز متوالی انجام دهید تا نتیجه بگیرید.
حتی می توانید از کمپرس آب گرم هم استفاده کنید. چون کمپرس آب گرم منجر به کاهش درد خواهد شد. هر روز ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ساق پا کمپرس آب گرم قرار دهید.

درمان سنتی درد ساق‌پا با انجام تمرینات مربوطه

درست است که استراحت درد شما را بهبود می بخشد؛ اما این به معنای نشستن دائم نیست. بنابراین اگر می خواهید جریان خون به گردش درآید یا گرفتگی عضلات‌تان کم تر شود، برخی از تمرینات کششی را انجام دهید.

درمان درد ساق‌پا با سرکه سیب

یکی از روش های گیاهی برای درمان درد ساق‌پا، استفاده از سرکه سیب است. چون سرکه سیب خاصیت ضد درد دارد و التهاب و درد را کاهش می دهد. هر روز صبح با معده خالی یک تا دو قاشق آن را میل کنید. حتما از سرکه سیب خام استفاده کنید‌. اگر تندی آن شما را اذیت می کند مقداری عسل در آن بریزید.

درمان گیاهی درد ساق ‌پا با مصرف منیزیم و پتاسیم

داشتن رژیم غذایی مناسب به شما در تسکین و درمان درد ساق‌پا بسیار کمک می کند، به ویژه اگر در رژیم غذایی تان منیزیم و پتاسیم بسیاری وجود داشته باشد. مثلا با مصرف موادی مثل موز، غلات کامل، ماهی، ماست، خرما، کشمش، آلو، آب گوجه فرنگی و سیب زمینی پخته شده ،پتاسیم و منیزیم کافی به بدنتان می رسد.

درمان ساق‌پا با حمام نمک اپسوم

حمام نمک اپسوم برای درمان دردهای عضلانی و التهابات عالی است. این نمک سرشار از منیزیم است که خاصیت و مواد مغذی بالایی برای پا دارد. نصف فنجان نمک را تهیه و کرده و آن را به داخل وان حمام اضافه کنید. ۱۵ دقیقه قسمت متورم را در آن قرار دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. در بازه های زمانی طولانی این کار را انجام دهید‌.

درمان گیاهی درد ساق ‌پا با روغن خردل

برای درمان دارویی درد ساقه پا به شما پیشنهاد می کنیم که ساق پا را با روغن خردل ماساژ دهید. می توانید ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم دانه خردل تهیه کنید و آن را در روغن کافور بریزید و بهم بزنید. سپس این مخلوط را زیر نور آفتاب قرار دهید تا جایی که متوجه حل شدن آن شوید و بعد با روغن، قسمت مورد نظر را ماساژ دهید.

درمان درد ساق‌پا با پیاده روی

یکی از راحت ترین و ارزان ترین راه برای تسکین درد پا، پیاده روی است‌. این روش التهاب را کاهش می دهد و گردش خون را افزایش می دهد. همچنین در بالا بردن اندروفین در بدن کمک بسیاری می کند.

تغییر سبک زندگی

در این روش شما می توانید از روغن خردل به همراه زردچوبه استفاده کنید. در این مرحله ابتدا زردچوبه را با مقداری کنجد مخلوط می کنید تا یک خمیر به دست آید. سپس آن خمیر را روی محل مورد نظر قرار دهید. می توانید از روش های سنتی هم برای درمان گیاهی درد ساق پا استفاده کنید. متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که درد ساق‌پا بیشتر به علت سوء هاظمه است. بنابراین با توجه به توصیه های متخصصان برای رفع این درد باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. موارد زیر باید انجام شود:

  • غذا را خوب بجوید.
  • همراه با غذا آب، نوشابه، دوغ نخورید.
  • بین زمان خواب و شام باید حداقل سه ساعت فاصله باشد.
  • ساق پا را اصلا در معرض هوای سرد قرار ندهید. می توانید از ساق بندها استفاده کنید.
  • اگر این درد در اثر کشیدگی تاندون باشد حتما به استراحت طولانی نیاز است.
  • مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب را حتما پیشنهاد می کنیم. البته برای درمان سنتی درد ساق‌پا در بارداری مصرف دارو باید تحت نظر پزشک باشد.
  • حتما از کمپرس گرم بهره ببرید.
  • از ساق بندهای طبی استفاده کنید. البته استفاده بیش از حد از این ساق بندهای طبی خوب نیست.
  • از کفش های مناسب بهره ببرید.
  • از نوارهای درمانی کشی قبل از حرکات ورزشی استفاده کنید.

درمان دارویی درد ساق پا و روش های پزشکی

در مواردی که درد ساق‌پا شدید است باید به پزشک مراجعه کنید تا با درمان دارویی درد ساق پا را کاهش دهد. روش های درمانی پزشکان شامل موارد زیر است:

  • مصرف دارو

اگر درد ساق‌پا خیلی آزار دهنده باشد به طوری که نتوانید به کارهای روزمره برسید باید به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر پزشک معالجه دارویی درد ساق‌پا را آغاز کنید. قرص های ضد دردی که معمولا پزشک تجویز می کند شامل ایبوپروفن، استامینفون یا ناپروکسن است. البته توجه داشته باشید که اگر این درد در دوران بارداری باشد پیشنهاد می کنیم که توصیه های درمان سنتی درد ساق‌پا در بارداری را پیروی کنید. یا اینکه حتما با پزشک مشورت کرده و بعد دارو ضد درد را مصرف کنید.

  • سایر درمان ها

بعد از آنکه دوره های درمانی به سر انجام رسید اما شما همچنان درد ساق‌پا را احساس کردید باید روش های غیر دارویی را امتحان کنید. روش جراحی مرحله دوم درمان است که فرد را با توجه به نوع آسیب درمان می کنند. ولی توجه داشته باشید که این روش فقط برای زمانی است که پزشک از درمان سنتی درد ساق‌پا ناامید شده باشد. البته معمولا ۱ درصد از افراد به جراحی نیاز پیدا می کند. پزشک به طور معمول قبل از جراحی از معالجه دارویی درد ساق‌پا و روش های کم تهاجمی مثل اوزون تراپی، پی آر پی و انواع تکنیک های فیزیوتراپی بسته به مشکل فرد بهره کی گیرد.

برای پیشگیری از درد ساق‌پا چه باید کرد؟

راه ها و روش هایی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد که با پیروی از آن ها می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.توجه داشته باشید که درمان گیاهی درد ساق پا، به عنوان روشی برای پیشگیری نیز استفاده می شود و شما می توانید از گیاهان و مواد خوراکی متناسب با مزاجتان برای جلوگیری از درد استفاده کنید. سایر روش های پیشگیری از درد ساق‌پا به شرح زیر هستند.

  • استفاده از کفش های مناسب
  • استفاده از کفی برای کفش ها در صورت صاف بودن کف پا
  • خودداری از کوهنوردی
  • حمام گرم قبل از ورزش
  • گرم کردن بدن قبل از ورزش
  • رژیم غذایی مناسب
  • انجام تمرینات مناسب و کششی

علائم و نشانه های درد ساق‌پا

گاهی اوقات ساق پا دچار دردهای شدید می شود که در برخی موقعیت ها خود به خود از بین می رود. اما در موقعیت های دیگر این وضعیت همچنان پا برجا است. در صورت داشتن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید. پزشک از درمان دارویی درد ساق پا برای رفع علائم استفاده می کند و شما می توانید در کنار آن از درمان گیاهی درد ساق نیز بهره مند گردید. این علائم عبارت اند از:

  • دردهایی که تیز و خنجری، کند و ضربان دار باشد.
  • دردی که قبل از ورزش ایجاد شود.
  • دردی که با لمس یا ماساژ در قسمت آسیب دیده تشدید شود.
  • حرکت مفاصل محدودتر شود.
  • درد در ساق پا به همراه آن خستگی و تب
  • ایجاد رگ های واریسی و برجستگی پوستی

دلایل درد ساق‌پا

درد ساق‌پا علل مختلفی دارد و درمان سنتی درد ساق‌پا تا زمانی که علت آن مشخص نشده باشد؛ برای شخص مفید نیست. هر داروی گیاهی برای درد ساق پا با هدف خاصی به بیمار تجویز می شود. داروهای گیاهی دارای فوایدی از جمله رفع التهاب، تسکین درد، دارا بودن ویتامین، خواص ترمیمی و… می باشند. بدین ترتیب هر داروی سنتی برای درد ساق‌پا یا توجه به مناسبت مشکل فرد و خواص گیاه تجویز می گردد. در قسمت زیر به برخی از دلایل رایج درد ساق‌پا اشاره می کنیم که به طور معمول در مدت کوتاهی با استفاده از درمان گیاهی درد ساق پا و درمان دارویی درد ساق پا بهبود پیدا می کند.

  • ورزش های طولانی و زیاد

ورزش های بیش از اندازه می تواند خستگی استخوانی را به وجود آورد. علاوه بر آن اگر ابزارهای سنگین جا به جا کنید به استخوان ساق پا آسیب وارد می شود‌.

  • ورزش های غیر استاندارد

ورزش راهی برای افزایش مفاصل است. اما اگر به هر دلیل اشتباه انجام شود باعث درد، گرفتگی و آسیب به استخوان پا خواهد شد.

  • نداشتن رژیم غذایی نا مناسب

در صورتی که وعده های غذایی درست نداشته باشید احتمالا دچار آسیب به استخوان ساق پا خواهید شد. همانطور که در قسمت درمان سنتی درد ساق‌پا اشاره کردیم مصرف منیزیم و پتاسیم خیلی مهم است. از طرف دیگر کلسیم و ویتامین B و D هم مورد نیاز بدن است.

  • رشد سریع استخوان

درد ساق‌پا حتی برای نوجوانان هم اتفاق می افتد. دلیل آن رشد سریع غضروف و استخوان ها است. این در حالی است که عضلات رشد نمی کند و البته این موضوع کاملا طبیعی است. اما در هر صورت درد ساق‌پا را به همراه دارد.

  • تغییر آب و هوا

شاید به نظر غیر ممکن برسد اما آب و هوا بر روی رگ خونی زیر پوست تاثیر می گذارد. در نتیجه بر روی گردش خون و غیره اثر منفی گذاشته و درد مفاصل را به همراه می آورد.

  • جراحات

جراحی هایی که به خاطر افتادن و تصادف کردن ایجاد شود می تواند باعث درد ساق‌پا شود. در تمامی این موارد اگر شدت درد زیاد نباشد می توان با درمان گیاهی درد ساق پا و درمان دارویی ساق پا این دردها را از بین برد. وگرنه برای جراحی باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان گیاهی درد ساق پا در بارداری

درمان گیاهی درد ساق پا در بارداری باید تحت نظر پزشک انجام شود. ورم در دوران بارداری یکی از شایع ترین مشکلات این دوران است که به علت تجمع مایعات درون بدن اتفاق می افتد. تغییر در میزان غلظت کلسیم و خسته شدن عضلات ساق پا در اثر اضافه وزن علت آن است. همچنین توجه داشته باشید که گاهی درمان سنتی درد ساق‌پا در بارداری قابل انجام نیست؛ زیرا ممکن است که فرد با خوردن داروی سنتی برای درد ساق‌پا، به جنین آسیب بزند. در چنین مواقعی متخصص طب سنتی و یا پزشک از چند راه درمان دارویی درد ساق پای ساده و بدون ضرر برای کاهش درد پا استفاده کرده و درمان گیاهی درد ساق پا را به بعد از بارداری موکول می نماید. در صورتی که درد و ورم ساق پا شما زیاد است حتما به توصیه های زیر توجه کنید.

  • از دونشون های مذکور در مقاله با مشورت پزشک استفاده کنید.
  • کمترین نمک را مصرف کنید.
  • پاهایتان را آویزان نکنید.
  • داروهای بدون تجویز پزشک نخورید.
  • حتما با پزشک مشاور صحبت کنید.

سخن آخر

درد ساق‌پا یکی از رایج ترین مشکلات است که در هر سن و برای هر فردی می تواند اتفاق بیفتد. درد ساق‌پا در اثر عوامل مختلفی به وجود می آید؛ مثلا ورزش نامناسب، تغذیه نامناسب و در کل سبک زندگی نامطلوب منجر به این اتفاق می شود‌. البته درد ساق‌پا ممکن است به علل طبیعی هم باشد. اما اگر حتی با درمان گیاهی درد ساق پا از بین نرفت باید درمان دارویی درد ساق پا را آغاز کنید. خیلی کم پیش می آید با این روش ها درد پا از بین نرود. اما اگر این اتفاق رخ دهد باید با جراحی این بیماری را درمان کرد. درمان سنتی درد ساق‌پا در بارداری باید زیر نظر پزشک انجام شود. همچنین در این دوران نباید داروهای تجویز نشده را مصرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید