کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن

علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن، بیماری بافت همبند، استئوآرتریت، آسیب عصبی و آرتریت

آیا درد قوزک پا هنگام راه رفتن دارید که شما را از فعالیت هایی که دوست دارید باز می دارد؟ آیا هنگام راه رفتن درد دارید؟ مخصوصا صبح زود؟ آیا به دلیل این درد، تزریق، اسپلینت شبانه و حتی جراحی را امتحان کرده اید؟ آیا دنبال علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن هستید. اگر با درد مداوم و مزمن پا درگیر هستید و نمی دانید چرا اینقدر درد می کند و دلیل درد گرفتن مچ پا هنگام راه رفتن چیست. بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا راه حل درمان و علت درد را پیدا کنید.

 

علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن

 

 

علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن چه چیزی می‌تواند باشد؟

درد پا و علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن از علائم مشکل در پا است. ما می‌توانیم به شما برای درد قوزک پا به چه دکتری مراجعه کنیم و درمان علائم و رفع مشکل کمک کنیم تا درد پای شما از بین برود. اگر می خواهید در نهایت به این درد پا پایان دهید، بهتر است با یک ارتوپد ماهر مشورت کنید.
صحبت کردن با یک متخصص به شما کمک می کند تا درد قوزک پا هنگام راه رفتن خود را برطرف کنید. صحبت با یک فیزیوتراپیست سبب شده تا دلیل اصلی درد و علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن خود را پیدا کنید. اگر نمی‌دانید درد از کجا می‌آید، چه چیزی باعث درد می‌شود، تمرین‌هایی را انجام دهید که فقط برای مدت کوتاهی کمک کننده باشد، اما علت اصلی مشکل هنوز وجود دارد.

در مچ پا و علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود درد را در ناحیه پا یا مچ پا و اطراف آن تجربه می کنند و دنبال علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن هستند. مچ پا دارای استخوان و مفصل کوچک است که توسط شبکه‌ای از بافت نرم متشکل از ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، اعصاب و رگ‌های خونی به هم متصل می‌شوند.
در بیشتر موارد درد مچ پا زود خوب می شود و با کمک اقدامات خود مراقبتی بهبود می یابند. برخی از دردها هیچ دلیل واضحی ندارد و بدتر می شود و بیشتر از چند ماه است. بعلت تغییرات ساختاری در پا یا مچ پا یا یک بیماری زمینه ای باشد. چندین دلیل برای درد طولانی در داخل و اطراف پا یا مچ پا و دلیل درد قوزک پا هنگام راه رفتن وجود داشته باشد:
کفش نامناسب

  • آرتروز
  • آرتریت
  • بیماری بافت همبند
  • گردش خون ضعیف
  • آسیب عصبی
  • استئوآرتریت

پا و مچ پا بیشتر تحت تاثیر آرتروز است.

چگونه می توانم درد پا یا مچ پا را هنگام شروع درمان کنم

اکثر دردهای پا یا مچ پا بدون نیاز به یک متخصص درمان میشود. صدمات بافت نرم باید در چند روز اول با کمک برخی نکات ساده مراقبت از خود شروع به بهبود کنند. شاید لازم باشد برای چندین ماه مراقب باشید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابید.
مسکن و ژل تسکین دهنده درد به کاهش درد و ناراحتی کمک می کند. چهار مرحله برای درمان درد هست که در 2 تا 3 روز اول کمک می کند، عبارتند از:
استراحت: از وارد کردن وزن بر روی پا یا مچ پا آسیب دیده خودداری کنید، ورزش نکنید، سعی کنید هر از گاهی آن را به آرامی حرکت دهید تا از سفت شدن ناحیه جلوگیری کنید.
یخ: یک بسته یخ را که در یک پارچه مرطوب قرار داده و بر روی ناحیه دردناک قرار دهید.
فشرده سازی: بانداژ را در اطراف ناحیه دردناک بپیچید. باید آنقدر سفت باشد که بتواند از آن حمایت کند، اما نه آنقدر محکم که جریان خون را محدود کند.
با ماساژ دادن آرام ناحیه دردناک هر از گاهی می توانید به کاهش تورم و افزایش جریان خون کمک کنید.
در چند روز اول از حمام ‌های داغ، ایبوپروفن و الکل خودداری کنید، زیرا بر بهبودی زودتر تأثیر دارد.
ورزش: سبب کاهش درد و سفتی در پا و مچ پا می شود.
بعضی از دردهایی که در بخش‌های مختلف پا ایجاد می‌شود نشان دهنده فقط یک مشکل نیست. اگر خودتان نمی توانید درد را درمان کنید یا شرایطی دارید که مفاصل یا بافت نرم را اذیت کرده است، نیاز به بررسی بیشتر دارد. در موارد زیر باید با متخصص مراقبت پا صحبت کنید:

  • درد در چند روز اول بهبود نمی یابد
  • درد بدتر می شود
  • رنگ پوست تغییر کرده
  • پای شما تغییر شکل داده یا متورم شده
  • شما احساس گرما و لرز دارید
  • مشکل مدام عود می کند
  • دیابت دارید

پزشک عمومی شما را برای یافتن علت درد مچ پا هنگام راه رفتن درمان آن به متخصص پا، فیزیوتراپ می فرستند.

علل شایع درد پا یا مچ پا و علت درد مچ پا هنگام راه رفتن

فراتر از آسیب آشکار، علت درد مچ پا هنگام راه رفتن و علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن زیادی وجود دارد. تاندون آشیل در اثر آسیب یا التهاب در تاندون ایجاد می شود. تاندون ها، ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند و از حرکت پا و مچ پا حمایت می کنند. علائم اصلی و دلیل درد قوزک پا هنگام راه رفتن عبارتند از:
درد در تاندون که پس از فعالیت بدتر می شود
تورم و قرمزی در اطراف تاندون
یک توده روی تاندون
بهبودی کامل تاندون چند هفته تا چند ماه است. نکات خودمراقبتی سبب کاهش علائم می شود.
اختلال عملکرد خلفی تیبیالیس: باعث درد، قرمزی، گرما و تورم در تاندونی می شود که داخل ساق پا را به قوس پا متصل می کند.
این مشکل راه رفتن، ایستادن برای مدت یا بالا آمدن تا نوک انگشتان پا را دشوار می کند. وقتی در حال دویدن یا پریدن هستید، احساس بدتری دارید. به دلیل التهاب، آسیب یا ضعفی است که سبب کشیدگی تاندون می گردد. اگر درمان نشود، در نهایت باعث آسیب قوس پا می شود.
نکات خودمراقبتی به بهبودی شما کمک می کند. اگر درد شدید است یا بعد از دو هفته بهبود حاصل نشد ، با یک متخصص صحبت کنید.
فاشیای کف پا: سبب درد در مرکز و داخل پاشنه پا می گردد. فاسیای کف پا از قوس کف پا محافظت می کند و سبب پخش یکنواخت وزن در پای می شود تا بدون مشکل راه بروید، بدوید یا بایستید. فاسیای کف پا استفاده صحیح از پای را دشوار و دردناک می کند. این خطر رشد توده های کلسیم روی استخوان پاشنه را افزایش دهد که به آن خار استخوانی می گویند و سبب درد بیشتر در هنگام حرکت مفصل می گردد.
نکات خودمراقبتی سبب بهبود فاسیای کف پا می شود، اگرچه بهبودی کامل ماهها طول می کشد. اگر بعد از دو هفته هیچ بهبودی احساس نشد، با یک متخصص مشورت کنید.
بورسیت: در مفاصل سخت مانند انگشت شست پا، پاشنه یا مچ پا سبب درد و التهاب می شود. ناشی از تورم در یک پاکت کوچک از مایع است که به نام بورس است. این کیسه های کوچک، استخوان ها، مفاصل و تاندون های شما را در برابر ضربه، مالش یا فشار محافظت می کنند. مالش مکرر، اصطکاک، فشار بیش از حد، یا آسیب می تواند سبب افزایش مایع شود و بورس آسیب دیده حساس شود. کفش های تنگ و پاشنه دار سبب بورسیت می شود. در قسمت پایین پاشنه پا. به صورت یک توده قرمز، دردناک و متورم است و می تواند سبب تورم عمومی شود. افراد مبتلا به آرتریت مستعد بورسیت هستند. آرتریت سبب بورسیت در ناحیه کف پا می شود.
توصیه‌های خود مراقبتی به تسکین درد و التهاب شما کمک می کنند. به جای بانداژ ناحیه، از چسب بر روی تورم استفاده کنید تا از اصطکاک و فشار بیشتر محافظت کنید. اگر متوجه شدید که درمان های خود مراقبتی کمکی نمی کند با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

علت درد گرفتن مچ پا هنگام راه رفتن

درد در پا و دلیل درد قوزک پا هنگام راه رفتن و علت درد گرفتن مچ پا هنگام راه رفتن نتیجه آسیب، فشار یا مالش در یک دوره زمانی طولانی است. پوشیدن کفش های تنگ، حاملگی، آسیب یا فشار به قسمت های خاصی از پا سبب تغییر در شکل پا می شود. این تغییرات دردناک هستند و بر توانایی شما در انجام کار تأثیر دارند. گاهی این انتخاب کفش بیشترین تأثیر را بر ساختار پاها و مشکلات پا دارد، مانند:

  • پینه ها

پینه ها تکه هایی از پوست خشن، سخت و کمی برآمده هستند که روی پاهای شما ایجاد می شوند، به ویژه در نقاطی که فشار را متحمل می شوند.

  • میخچه

میخچه ها نواحی برآمده ای از پوست سفت و ضربانی هستند که در جایی که پینه ها درمان نشده اند دیده می شوند. آنها اغلب سبب سوزش می شوند.

  • نوروما

نوروما سبب آسیب ناگهانی، ضربه یا درد سوزشی می شود. انگشتان و گوی پا را درگیر می کند. شاید احساس کنید که سنگ کوچکی در زیر پای شما وجود دارد و انگشتان پا بی حس یا گزگز می شوند. کفش‌های بد یا فشار به توپ پا و انگشتان پا و ورزشکاران معمولاً به نوروما مبتلا می شوند.

  • پینه پا

بونیون یک توده استخوانی در کنار مفصل در پایین انگشت شست پا ایجاد می شود. شکل مفصل را تغییر داده و آن را بزرگتر می کند، بیشتر بیرون می آید.

  • پنجه دار، چکشی و جمع شده

انگشتان پنجه دار، چکشی، جمع شده یا چکشی شرایطی هستند که باعث پیچ خوردن انگشت پا می گردد.
تغییر در ساختار پا ابتلا به تاول یا زخم های باز را افزایش می دهد. مهم است که زخم ها را تمیز نگه دارید و با یک پانسمان یا پد تمیز محافظت کنید تا از عفونت آنها جلوگیری کنید و به بهبود آنها کمک کنید.
این زخم ها برای افرادی که دارای شرایطی زیر هستند مشکل ساز است:

  • روماتیسم مفصلی
  • پدیده رینود
  • لوپوس
  • اسکلرودرمی
  • دیابت

تسکین درد پا و مچ پا

علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن و بهبود بافت نرم به زمان نیاز دارد، اما چند کار وجود دارد که می‌توانید برای تسریع این روند انجام دهید:
ورزش ها با شل کردن بافت های نرم پا به تسکین درد کمک می کنند. سفتی در تاندون سبب آسیب کف پا شده، بنابراین درمان این نواحی مهم است.
استراحت دادن به پاهای خود و دوری از دویدن، راه رفتن یا ایستادن طولانی می تواند به جلوگیری از التهاب بیشتر کمک می کند
پوشیدن کفش‌ های راحتی سبب کاهش فشار روی پاها می گردد
مسکن ها به کنترل درد کمک می کنند. ایبوپروفن یک ضد التهاب است به از بین بردن تورم کمک می کند. مصرف این قرص ها یا کرم های ضد التهابی می تواند مفید باشد.
کیسه های یخ به کاهش تورم کمک می کنند.

ورزش برای درد قوزک پا

تمرینات منظم و البته ملایم به نحوی که آسیب زننده نباشد، و همچنین ورزش برای درد قوزک پا و برای تسکین دلیل درد قوزک پا هنگام راه رفتن می تواند به شل شدن عضلات و تاندون ها کمک کند. تمرینات ورزشی در کاهش علائم کف پا و مچ پا موثر است.
تناوب در تمرینات مهم است، سعی کنید تمرینات انتخابی خود را سه بار در روز انجام دهید. فرکانس و تعداد تکرارها را در طول زمان را بالا ببرید، اما شدت آن را کم نگه دارید.
در ادامه تمرینات برای تسکین درد پا ذکر شده است. این تمرین‌های مناسب و توصیه شده را می‌توان به شکل ترکیبی و یا به طور جدا استفاده کرد، بنابراین آن‌هایی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر هستند:

  • ورزش کششی تاندون آشیل و فاشیای کف پا

این تمرین دو ناحیه دردناک را تسکین می دهد: تاندون آشیل و فاسیای کف پا. یک حوله دور پای خود بسته کنید و وقتی زانو صاف است پا به طرف بدنتان بیاورید.
پای خود را روی زانوی مقابل رد کنید. انگشتان پا را به آرامی به سمت عقب بکشید تا جایی که در امتداد قسمت زیرین پای خود حس کشش داشته باشید. این حرکت را تکرار کنید.

  • تمرین برداشتن حوله

در حالی که پاشنه تان روی زمین است، حوله را با گرفتن آن با انگشتان پا بردارید. این تمرین را می توان با اضافه کردن یک وزنه کوچک به حوله بهتر کرد.

  • تمرین کششی فاشیای کف پا

پای خود را روی یک وسیله گرد قرار دهید، با فشار کم، پای خود را روی جسم به جلو و عقب بچرخانید.

  • تمرین بالا بردن پا و پاشنه نشسته

هر دو پاشنه را از روی زمین بلند کرده و بالا ببرید و دوباره روی زمین بیاورید. انگشتان پا را از روی زمین بلند کرده و نگه دارید و سپس به زمین بیاورید.

  • تمرین خم شدن انگشتان پا

پاشنه ها روی زمین باشند تا انگشتان به سمت بالا در مقابل شما باشند. انگشتان پا را به سمت پایین خم کنید و پس از چند ثانیه ثابت بماند. سپس انگشتان پا را بالا آورده و ثابت کنید.

  • انگشت شست پا را بلند کرده و نگه دارید

در حالی که پاهای خود را روی زمین قرار دهید، انگشت شست را بالا بیاورید و انگشتان دیگر روی زمین قرار دهید. چند ثانیه استراحت کنید.

  • کشش ساق پا ایستاده

رو به دیوار بایستید و هر دو دست را روی دیوار مقابل قرار دهید. یک پا را جلوی پای دیگر قرار دهید و آرام زانوی جلوی خود را خم کنید تا کشش را در ساق پای حس کنید.

  • کشش عمیق ساق پا

روی یک پله ایستاده و پاشنه پا را از لبه پله آویزان کنید. اجازه دهید پاشنه هایتان به سمت زمین بیفتد و کشش را در عضلات ساق پا و تاندون آشیل احساس کنید. به یاد داشته باشید که اگر این تمرینات باعث درد جدید یا بدتر شدن علائم شما می شوند، انجام آن ها را متوقف کنید.

تشخیص و علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن

برای تشخیص علت درد قوزک پا هنگام راه پزشک ارتوپد معاینات فیزیکی انجام داده و به شما گفته که برای بررسی بهتر عکسبرداری انجام دهید.

کلام آخر

درد پا و قوزک پا به دلایل مختلف است، اما علت درد قوزک پا هنگام راه رفتن را یافت و می توان با ورزش برای درد قوزک پا درد را تسکین داد. تمرینات را روزانه تکرار کنید و سعی کنید به پاهای خود استراحت دهید.
تمرینات باید برای تسکین درد پا و مچ پا است و بهبودی شاید هفته ها زمان ببرد. کفش مناسب بپوشید و برای تسریع روند بهبودی از مسکن ها و یخ استفاده شود. اگر همچنان درد دارید، باید با پزشک ارتوپد مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید