کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؛ نکات قابل بررسی برای پاسخ به این سوال توسط متخصص پا

بیشتر مردم تا زمانی که دچار درد پاشنه پا نشده‌اند، متوجه خار پاشنه خود نمی‌شوند. معمولاً فاشیای پا از جلو و زیر پاشنه شروع می‌شود. در نهایت آنها سایر قسمت‌های پای شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. لزوماً هم با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. حال “از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم” یا خار پاشنه چيست؟ تشخیص فاشیای پا می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. همیشه فاشیای پا باعث ایجاد درد نمی‌شود و همه دردهای پاشنه هم مربوط به خار نیست. به همین علت باید برای تشخیص علت و جلوگیری از تشدید درد پاشنه پا هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص پا مراجعه کنید.

 

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم

 

 

خار پاشنه چیست و از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟

خار پاشنه یکی از بیماری های پا است و زمانی به وجود می‌آید که روی رباط‌های پا فشار زیادی وارد شود. خارهای پاشنه انواع مختلفی دارد و ممکن است به اصطلاح نوک‌تیز، قلاب‌دار یا قفسه مانند باشند.
بیرون آمدن فاشیای پا، از بخش زیرین پاشنه به سمت قوس (وسط پا) امتداد می‌یابد. این ناحیه از پا فاسیای کف پا نامیده می‌شود. ممکن است بعضی از خارهای پاشنه اصلاً علامتی نداشته باشند و تغییری در بافت‌های نرم یا استخوان‌های اطراف پاشنه پا ایجاد نکنند. برای پاسخ به سوال “از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم” باید با برخی از علائم شایع و روش های تشخیص این نوع بیماری آشنا شویم. در ادامه همراه ما باشید تا این موارد را مورد بررسی قرار دهیم.

علائم اصلی خار پاشنه چیست؟

موارد زیر می‌تواند از علائم اصلی فاشیای پا باشد:

  • درد بسیار ناراحت کننده و حسی شبیه به مثل وارد شدن چیزی نوک تیز در پاشنه پا هنگام ایستادن
  • داشتن احساس دردی مبهم در پاشنه پا در طول روز
  • تورم و باد کردن بخش هایی از پاشنه پا
  • داغ شدن ناحیه آسیب‌دیده
  • برآمدگی استخوان در برخی نقاط پا
  • احساس ناراحتی هنگام راه رفتن

اگر فردی این علائم را تجربه کند، پزشک ممکن است از پای او عکس اشعه ایکس بگیرد تا مشکل را مشخص کند.
ازآنجایی‌که همه افراد مبتلا به فاشیای پا، این علائم را تجربه نمی‌کنند، پس ما از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم؟ همان‌طور که قبلاً هم گفته شد فاشیای پا ممکن است در برخی افراد هیچ‌گونه علامتی نداشته باشد. این افراد تنها در صورتی ممکن است متوجه شوند فاشیای پا دارند که به دلایل دیگری، عکس‌برداری با اشعه ایکس داشته باشند.

مهم‌ترین علل ایجاد خار پاشنه

به طور مستقیم فاشیای پا در اثر کشیدگی طولانی‌مدت ماهیچه‌ها و رباط‌ها ایجاد می شود. در نهایت، این کشیدگی بیش از حد به استخوان پاشنه (پالکانئوس) فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد خار می‌شود.
فاشیای پا به‌مرور زمان به وجود می‌آید. آنها به طور ناگهانی پس از یک تمرین یا یک رویداد ورزشی ظاهر نمی‌شوند. فاشیای پا زمانی ایجاد می‌شود که علائم اولیه مانند درد پاشنه را نادیده بگیرید.
حال برای پاسخ به این سؤال که “از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم” یکی از گزینه‌ها، بررسی عللی است که باعث ایجاد فاشیای پا می‌شوند. به‌طورکلی باید گفت هر چیزی که کشش و فشار روی استخوان پاشنه از فاسیای کف پا را تشدید کند به ایجاد فاشیای پا کمک می‌کند، از جمله:

  • استفاده زیاد از فاسیا که به دلیل فعالیت بیش از حد می‌باشد.
  • اختلال در عملکرد و ضعف عضلانی
  • پوشیدن کفش‌های اسیب زننده که منجر به ایجاد فشار بیشتر بر روی فاسیا می‌شود.
  • زانوهای خمیده و مشکل دار
  • داشتن اختلاف طول پا
  • انعطاف ناپذیری و تحرک ضعیف که به‌اندازه کافی پا نمی‌تواند ضربه وارده را تحمل ‌کند.
  • پرون شدن بیش از حد مچ پا و مسائل بیومکانیکی استخوان پا
  • بد راه رفتن و نامتوازن دویدن که منجر به ایجاد فشار بیشتر می‌شود.
  • آرتریت التهابی یا مشکلات دیگر

پس از پاسخ به سوال از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم روش‌های تشخیص خار پاشنه

در بررسی اولین نشانه ها حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید. پس چگونه و “از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم”
باتوجه ‌به اینکه برآمدگی‌های استخوانی معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اگر هر دلیل ناشناخته‌ای از درد و التهاب پا را تجربه می‌کنید، برای تشخیص صحیح با استفاده از ابزارهای تصویربرداری باید به یک متخصص، مانند جراح ارتوپد یا متخصص پا مراجعه کنید.
همراه تجویز آزمایش‌های تصویربرداری، پزشک پا را معاینه فیزیکی می‌کند و تمامی نشانه ها مانند علائم قرمزی یا التهاب را بررسی می‌کند. پزشک شما همچنین هرگونه حساسیت قابل‌توجه در پا را مورد توجه قرار می‌دهد؛ زیرا حساسیت نیز یکی از علائم اصلی فاشیای پا است.

موثرترین روش‌های درمان خار پاشنه

مشخص نیست که چرا در برخی از افراد مبتلا به فاشیای پا، فشار بافتی روی استخوان پاشنه آنها ایجاد می‌شود و در برخی دیگر نه، اما بهترین راه برای کمک به جلوگیری از ایجاد فاشیای پا، درمان هرگونه درد پاشنه پا است که به‌سرعت ایجاد می‌شود.
باتوجه ‌به مطالبی که بیان شد، دیگر می‌دانیم چطور و “از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم”، اما این مشکل چگونه درمان می‌شود؟ روش‌های درمانی فاشیای پا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت:
    استراحت از اولین توصیه ها برای بهبودی در خانه است. با کم شدن فشار عضلانی به پایین تنه بدن، کم کم ممکن است بهبودی نسبی ای حاصل شود.
    متخصص پا در مورد درد حاد ناشی از فاشیای پا، از شما می‌خواهد تا زمانی که علائم شما فروکش کند، به‌پای‌خود استراحت دهید. قراردادن وزن روی پاشنه پا درحالی‌که درد دارد، احتمالاً وضعیت شما را بدتر می‌کند. همچنین می‌تواند زمان بهبودی شما را طولانی‌تر کند.
  • داروهای مسکن بدون نسخه:
    درد کوتاه‌مدت ممکن است با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) کم شود. از جمله این مسکن ها میتوان به استامینوفن (تیلنول)، آسپرین یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) اشاره کرد.
    اگر از داروهای دیگری مانند رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنید، یا اگر از قبل مشکلات کبدی یا کلیوی دارید که می‌تواند مانع از مصرف مسکن‌های OTC شود، سرخود این داروها را مصرف نکنید و به پزشک خود اطلاع دهید.
  • کرایولتراسوند:
    کرایولتراسوند متدی درمانی است که با استفاده از انرژی الکترومغناطیسی و سرمادرمانی توسط متخصص انجام می‌شود. تحقیقات نشان داده است که کرایولتراسوند، برای افراد مبتلا به فاسیای کف پا که دارای فاشیای پا نیز هستند، یک گزینه درمانی کارآمد است. متخصصین پا و فیزیوتراپیست‌ها اغلب این درمان را ارائه می‌دهند.
  • تزریق داروهای ضدالتهابی:
    برای درد شدید، متخصص پا ممکن است تزریق کورتیکواستروئید را تجویز کند. این تزریق‌های ضدالتهابی سبب کم شدن میزان درد و التهاب در بافت پاشنه و قوس پا می‌شود.
    توجه داشته باشید که تزریق استروئیدها (تزریق کورتیزون) برای تسکین درد است نه برای درمان فاشیای پا. در واقع این تزریق‌ها باعث کاهش درد و تورم در نواحی آسیب‌دیده می‌شود و زمانی که داروهای ضدالتهابی OTC مؤثر نباشند، تجویز می‌شوند.
    اگرچه تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند به بسیاری از افراد مبتلا به خار استخوان کمک کند، اما محدودیتی برای دفعات یا تعداد تزریق وجود دارد. این به این دلیل است که تزریق استروئید می‌تواند احتمال پارگی تاندون را افزایش دهد.
  • جراحی خار پاشنه:
    اگر شرایط برای بهبودی با روش های جایگزین مناسب نباشد، پزشک ممکن است جراحی را برای شما در نظر بگیرد.
    بهبودی کامل پس از جراحی فاشیای پا به زمان نیاز دارد تا بتوانید دوباره وزن خود را روی پا تحمل کنید. فرایند بازیابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    • استراحت دادن به پا و استفاده از یخ
    • فشرده‌سازی
    • تجهیزات حمایتی

پس از جراحی فاشیای پا، افراد باید تا دوهفته روی محل برش بانداژ ببندند. عصا اغلب برای کمک به تحمل وزن در طول فرایند بهبودی جراحی فاشیای پا استفاده می‌شود. داروهای مسکن بدون نسخه می‌توانند به کاهش درد و ناراحتی خفیف کمک کنند.
روش RICE باید برای کمک به‌حداقل‌رساندن درد و تورم بلافاصله پس از جراحی استفاده شود. برای دستیابی به فشرده‌سازی ممکن است از باند و روکش استفاده شود.
بالا نگه‌داشتن پای تحت عمل جراحی (در حالت ایده‌آل بالای قلب) ورم را به حداقل می‌رساند. درحالی‌که زمان بهبودی پس از جراحی فاشیای پا در اکثر بیماران چندهفته‌ای است، اما ممکن است در برخی از بیماران، بهبودی کامل تا سه ماه طول بکشد.

۷ روش درمان خار پاشنه در منزل

در موارد کمتر شدید، درمان‌های خانگی طبیعی نیز می‌توانند مفید باشند. مؤثرترین روش‌های درمان خار پاشنه در منزل، شامل:

  1. پا را استراحت داده و کمپرس سرد بمالید.
    در صورت التهاب و برای رفع تنش آپونوروز، بدون معطلی پای خود را در حالت استراحت قرار دهید. سپس یک کیسه یخ را روی پاشنه پا قرار دهید. سرما درد را بی حس می‌کند و به کاهش التهاب کمک می‌کند. این روش را دو تا سه بار در روز به مدت یک ماه تکرار کنید.
  2. انتخاب کفش مناسب
    برای کاهش التهاب کف پا، پوشیدن کفش خوب ضروری است. برای این کار یک مدل سبک و بالشتک انتخاب کنید. یک پاشنه کوچک (کمتر از سه‌ سانتی‌متر) نیز به کاهش تنش کف پا کمک می‌کند.
  3. سبک زندگی سالمی داشته باشید.
    اگر از فاشیای پا رنج می‌برید، یک سبک زندگی سالم ضروری است. چاقی یک عامل خطر است، یک رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به‌عنوان یکی از روش‌های درمان خار پاشنه در منزل عمل کند. برای این منظور بهتر است مواد با خاصیت ضدالتهابی (زنجبیل، زردچوبه) را در غذاهای خود بگنجانید.
    در ادامه بهتر است غذاهای دارای ترکیبات ویتامین B12 را برای تقویت استخوان‌ها در نظر بگیرید. منیزیم برای سلامت استخوان‌ها مهم است. این ماده معدنی ضروری برای تشکیل استخوان و جذب کلسیم در بدن است. اسفناج، کلم بروکلی و موز از منابع سرشار از منیزیم به شمار می‌روند.
  4. ورزش کنید.
    فعالیت بدنی منظم نیز به شما کمک می‌کند تا خوش اندام باشید. بااین‌حال، از ورزش‌هایی که شامل ضربه‌های مکرر روی زمین است (دویدن و ورزش‌های رزمی) اجتناب کنید.
  5. تمرینات انعطاف‌پذیری را تمرین کنید.
    توصیه می‌شود به‌منظور کاهش تنش فاسیای کف پا، تمرینات آرام‌سازی پا را انجام دهید. به‌عنوان‌مثال، پای خود را روی زانوی مقابل خود قرار دهید و انگشتان پا را حدود ده ثانیه به سمت بالا بکشید. این کشش را پنج تا ده بار تکرار کنید.
  6. روغن تراپی:
    بعضی روغن‌ها می‌توانند روش‌مؤثر ی برای تسکین و درمان خار پاشنه در منزل باشند.
    برخی از قابل‌توجه‌ترین اسانس‌های ضدالتهابی عبارت‌اند از:
    • روغن ترنج
    • روغن اوکالیپتوس
    • روغن رازیانه
    • روغن اسطوخودوس
    • روغن رزماری
    • روغن کنجد

7. حمام پا را تمرین کنید.
درمان‌های طبیعی، حمام پا، پاشنه‌های دردناک را تسکین می‌دهد. در یک ظرف آب گرم، روغن‌های ضروری (نعناع فلفلی، اسطوخودوس، ارس و …) یا نمک اپسوم را اضافه کنید. آب گرم به شل شدن ماهیچه‌ها و کار سریع کمک می‌کند.

با توجه به علل و علائم خار پاشنه، عوامل خطرساز خارپاشنه چیست؟

با توجه به مواردی که پیش‌تر به‌عنوان علل و علائم خار پاشنه ذکر کردیم، مشکلات مختلفی از عوامل وجود دارد که خطر ابتلا به فاشیای پا را افزایش می‌دهد. این شامل:

  • فعالیت‌های ورزشی: ورزش های سنگین مثل فوتبال ممکن است آسیب زننده باشند.
  • فعالیت بر روی سطوح سخت: راه رفتن با کفش بد، دویدن یا پریدن روی سطوح غیر مسطح می‌تواند باعث ساییدگی پاشنه پا شود.
  • ضربه به پاشنه پا: هرگونه اسیب به پاشنه پا میشتواند
  • افزایش سن: فاشیای پا در مردان و زنان با سن بالا بیشتر گزارش می‌شود.
  • جنسیت: فاشیای پا در زنان بیشتر گزارش شده است.
  • اضافه‌وزن: محققان همچنین دریافتند که فاشیای پا با چاقی مرتبط است.
  • کفش نامناسب: پوشیدن مکرر کفش‌هایی که به‌درستی جا نمی‌شوند، تکیه‌گاه خود را ازدست‌داده‌اند یا حمایت‌کننده نیستند، مانند دمپایی، می‌تواند منجر به فاشیای پا شود.
  • برخی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز وجود دارد که ممکن است باعث فاشیای پا شود. این شامل:
    • آرتریت واکنشی (بیماری رایتر)
    • اسپوندیلیت آنکیلوزان
    • هیپراستوز اسکلتی ایدیوپاتیک منتشر
    • فاشیای کف پا

خار پاشنه و پیاده ‌روی

خار پاشنه و پیاده روی با هم ارتباط مستقیم دارند. با توجه به شرایط خاص شما، پیاده‌ روی ممکن است باعث افزایش درد پاشنه پا شود. اگر هنگام راه رفتن، درد شدیدی را تجربه می‌کنید، سعی کنید تاحدامکان استراحت کنید تا درد کاهش یابد. همچنین از پیاده روی تند، ایستادن طولانی یا دویدن در صورت احساس درد پرهیز نمایید.

سخن پایانی

همانطور که در مطالب فوق ذکر کردیم، فاشیای پا توده‌های استخوانی در پایین پاشنه هستند که به سمت قوس پای شما هدایت می‌شوند. با توجه به علائم و عللی که برای فاشیای پا در این مقاله بیان شد دیگر همه می‌دانیم چگونه و “از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم”
همان‌طور که گفته شد خارهای استخوانی به‌مرورزمان به وجود می‌آیند و عموماً به دلیل استرس روی پاها و برخی عوامل سبک زندگی ایجاد می‌شوند. فراموش نکنید فاشیای پا زمانی ایجاد می‌شود که علائم اولیه مانند درد پاشنه را نادیده بگیرید. به همین دلیل توصیه می‌شود دراسرع‌وقت برای درمان درد پاشنه پا به متخصص پا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید