کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد استخوان پا

علت درد استخوان پا؛ از آسیب‌های استخوانی و عصبی تا آسیب‌ها در پی انواع بیماری

درد استخوان پا از آن دردهای کلافه کننده‌ای است که احتمالاً افراد در هر سن و سالی به آن دچار شوند اما در صورت مواجهه با شرایط درد در ناحیه استخوان پا، باید چه کاری انجام داد و عوامل ایجاد کننده درد در این ناحیه چیست؟ در خصوص علت درد استخوان پا باید گفت از انواع آسیب‌های که انسان در آن دخالت دارد گرفته تا انواع بیماری‌های استخوانی و عصبی همگی در ایجاد درد در استخوان پا نقش دارند که در هر شرایط، روش درمانی خاصی برای بهبود آن‌ها توسط متخصص درد پا تجویز می‌شود.

 

علت درد استخوان پا

 

 

آیا یافتن علت درد استخوان پا اهمیت دارد؟

یافتن علت درد استخوان پا در زنان و مردان از آن جهت اهمیت دارد که ما در این صورت و با اطلاع یافتن از علت‌های درد، می‌توانیم بهترین روش درمانی را پیش بگیریم.
تا زمانی که علت دردهای استخوان‌های پا مشخص نشده است، شما نمی‌توانید روش درمانی خاصی را پیش بگیرید زیرا ممکن است شرایط به‌وجود آمده برای استخوان پا در وضعیت بدتری قرار بگیرد. علت درد استخوان گاهی مشخص است و ما می‌دانیم که درد ایجاد شده بر اثر ضربه و آسیبی است که به استخوان‌های پا وارد شده است اما گاهی درد ایجاد شده در استخوان‌های پا به طور ناگهانی و علت درد مشخص نیست.
در صورتی که علت درد شکل گرفته در بخش استخوان‌ پا را می‌دانید، چنانچه درد خفیف است و مشکل دیگری ندارید، از داروهای بدون نسخه جهت کاهش درد استخوان و همین‌طور از انواع داروهای گیاهی استفاده کنید اما اگر هیچ اطلاعی از درد در استخوان‌های پا ندارید، برای یافتن علت درد استخوان پا به پزشک ارتوپد و کلینیک پا مراجعه کنید.
پزشک اغلب با استفاده از تجهیزات پیشرفته، اقدام به عکس‌برداری از استخوان آسیب دیده پا می‌کند تا از این طریق علت درد در این ناحیه مشخص شود.
بعد از یافتن اصلی‌ترین علت درد استخوان پا، اگر شدت آسیب کم باشد، پزشک متخصص سعی می‌کند از روش‌های درمانی غیر جراحی برای درمان استخوان‌های پا کمک بگیرید و در غیر این صورت ممکن است جراحی نیاز باشد.
به طور کلی مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین کاری که بعد از احساس درد در استخوان‌های پا باید صورت پذیرد، یافتن علت درد در این ناحیه است. این کار نه تنها به درمان سریع درد در استخوان پا بلکه باعث کاهش هزینه‌های درمان خواهد شد.
با ما در ادامه همراه شده تا علاوه بر آشنایی با علت‌های درد در استخوان پا، با علت درد استخوان و کوفتگی بدن، علت درد استخوان پا و لگن، علت درد ساق پا هنگام پریود، علت تیر کشیدن استخوان پا و روش‌های درمانی آن آشنا شوید.

 

شایع‌ترین علائم و علت درد استخوان پا که باید جدی گرفته شود

معمولاً با یافتن علائم درد در استخوان‌های پا، می‌توان به علت ایجاد آن پی برد. درد در استخوان پا می‌تواند با علائم رایجی همچون تب، عفونت، درد و التهاب همراه باشد که در این صورت پزشک توصیه به مصرف برخی داروها، کرم‌های موضعی، استراحت می‌کند.
برای مثال اگر درد استخوان‌های پا ناشی از بیماری آرتریت باشد، فرد با علائمی همچون کاهش دامنه حرکتی پا، احساس درد، احساس خشکی و سفتی در استخوان پا می‌کند که حتما باید توسط پزشک معاینه و درمان صورت گیرد.

از شایع‌ترین علائم و علت درد استخوان پا در زنان و مردان می‌توان به موارد دیگری همچون احساس خستگی مزمن، برآمده شدن پوست پا، گشاد شدن رگ‌ها و موارد اینچنینی اشاره کرد که نشان از بروز یک بیماری مانند نقرس است. خوشبختانه بسیاری از علائمی که در هنگام درد در استخوان‌های پا تجربه می‌کنیم نگران کننده نیستند و با استراحت کافی و مصرف برخی داروها التیام پیدا می‌کند.
در برخی شرایط فردی که حس درد در استخوان پا دارد، با علائم جدی و مهم مواجه می‌شود که در این صورت باید فوراً به پز‌شک ارتوپد برای بررسی علت آن مراجعه کرد اما این علائم چیست؟
مشاهده هرگونه رنگ پریدگی در پوست پا و ناحیه آسیب دیده، تب بالاتر از 100 درجه، احساس سردی در پاها، شنیدن هرگونه صدا در استخوان‌های پا، عدم توان حین راه رفتن، رنگ پریدگی پوست، از دست دادن کنترل ادرار، مشاهده رگه‌هایی با رنگ قرمز بر روی پوست، ورم و زخمی که بهبود پیدا نمی‌کند.

 

علت درد استخوان و کوفتگی بدن چیست؟

بیماران زیادی علاوه بر تجربه درد خفیف یا شدید در استخوان پا، از کوفتگی بدن نیز شکایت دارند. اما علل درد استخوان و کوفتگی بدن چیست و آیا این یک زنگ خطر است؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت اگر تنها از درد استخوان‌های پا رنج می‌برید و علائم شدید یا جدی مشاهده نکرده‌اید، می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید اما زمانی که کوفتگی در بدن احساس می‌شود، ممکن است زنگ خطری برای شما باشد و نشان از برخی مشکلات یا بیماری‌های دیگر باشد.
اصلی‌ترین علت درد استخوان و کوفتگی بدن:

  • مصرف برخی داروها

با یافتن علت درد استخوان پا در نوجوانان و جوانان و مراجعه به پزشک، متخصص ارتوپد ممکن است داروهایی برای شما تجویز کند که مصرف آن‌ها باعث کوفتگی بدن شود. چنانچه بعد از مصرف دارو، کوفتگی در بدن احساس می‌کنید، برای تعویض نوع دارو، با پزشک مشورت کنید.

  • تیروئید کم‌کار

یکی از عوامل کوفتگی، تورم و دردهایی که افراد در پاها احساس می‌کنند، کم‌کار بودن تیروئید شماست که در این صورت با یک آزمایش مشخص می‌شود که آیا تیروئید شما نرمال است یا نه.

  • انسداد شرایین

هنگامی که علاوه بر درد در استخوان پا، در سایر بخش‌های بدن خود احساس درد و کوفتگی و یا حتی در بخشی از بدن خود این احساس را دارید، این امکان وجود دارد که درد و کوفتگی به دلیل مسدود شدن شرایینی باشد که وظیفه خون‌رسانی به ماهیچه‌های پا را دارند. در این صورت فورا باید به پزشک ارتوپد مراجعه کرد.

  • عفونت در بدن

وجود عفونت در افرادی که از دردهای استخوان‌های پا رنج می‌برند موجب کوفتگی در سایر اعضای بدن می‌شود. افرادی که عفونت شدیدی داشته باشند، ممکن است علائم دیگری همچون تب از خود نشان دهند که برای معاینه و بررسی دقیق بايد به پز‌شک مراجعه کنند.

  • آنفولانزا

از آن‌جایی که بیماری آنفولانزا باعث بروز تب و همچنین احتقان می‌شود، کسانی که از درد استخوان پا رنج می‌برند امکان دارد هم‌زمان به آنفولانزا نیز مبتلا شوند و به همین جهت حس کوفتگی در بدن داشته باشند.

بعضی مواقع کوفتگی بدن، به درد در استخوان‌های پا مربوط می‌شود و گاها هم این اتفاق به‌خاطر کمبود بعضی از ویتامین‌ها، استرس و افسردگی، دیابت، کمبود خواب، کم‌آبی بدن، بیماری سلیاک، سندروم خستگی مزمن، بیماری لایم، مولتیپل اسکلروزیس، هیستوپلاسموز، لوپوس، آرتروز، فیبرومیالژیا، ذات‌الریه، مونونوکلئوز عفونی و یا حتی سرما خوردگی اتفاق می‌افتد و شما به تنهایی قادر به تشخیص آن نخواهید بود به همین خاطر برای یافتن علت درد استخوان پا و همچنین کوفتگی بدن، باید توسط پزشک معاینه شوید.

 

مهم‌ترین علت درد استخوان پا و لگن که بیماران زیادی از آن رنج می‌برند

تجربه‌ای که برخی بیماران از درد در استخوان پا داشته‌اند، درد لگن بوده است که گاهی خفیف و گاهی هم شدید است. درد ایجاد شده در ناحیه لگن می‌تواند به علت وجود برخی مشکلات و بیماری‌ها باشد اما به طور رایج، علت درد، به رباط، تاندون و عضلات‌ پا مربوط می‌شود. منشأ و علت درد استخوان پا و لگن گاهی به همان استخوان‌های پایی که دچار مشکل شده برمی‌گردد و در بسیاری موارد نیز علت درد در بخش لگن به مشکلات دیگر مرتبط می‌شود.
رايج‌ترین علت درد استخوان پا و لگن:

  • شکستگی استخوان‌های لگن

آسیب دیدگی‌های به‌وجود آمده برای افراد، ممکن است علاوه بر بخش استخوان‌های پا، در لگن و باسن نیز اتفاق افتاده باشد. در واقع در بسیاری موارد، علت درد در بخش لگن، شکستگی استخوان این بخش می‌باشد.

  • بیماری آرتروز

چنانچه از افراد مسن هستید و تجربه درد در قسمت استخوان پا و همین‌طور لگن را دارید، امکان این‌ که‌ درد به‌وجود آمده ناشی از آرتروز باشد زیاد است.

  • سیاتیک

درد ایجاد شده در ناحیه لگن، در برخی مواقع ناشی از سیاتیک است. زمانی که درد از بخش کمر آغاز شده و تا باسن و حتی‌ها پاها ادامه پیدا کند احتمال سیاتیک وجود دارد.

  • تاندونیت

در صورت هرگونه التهاب در تاندون‌هایی که معمولا در اطراف لگن وجود دارند، فرد احساس درد در لگن را تجربه می‌کند. همان‌طور که می‌دانید از وظایف اصلی تاندون‌ها، اتصال ماهیچه به مفصل می‌باشد و گاهی به‌خاطر انجام فعالیت‌های شدید دچار مشکل می‌شوند.

  • فتق

فتق کشاله ران چیزی است که اغلب زنان باردار و به‌خاطر افزایش وزن تجربه می‌کنند. اگر از زنان باردار هستید و علاوه بر احساس درد در استخوان‌های پا، در لگن نیز حس درد دارید، احتمال فتق وجود دارد.

شایان ذکر است علت درد استخوان پا در نوجوانان و جوانان و همین‌طور لگن تنها به بیماری‌ها و مشکلاتی که عنوان شد خلاصه نمی‌شود بلکه موارد دیگری نیز ممکن است باعث درد در ناحیه لگن شده باشند. بیماری‌هایی همچون اندومتریوز در خانم‌ها، مشکلات زنانه و موارد دیگر نیز در ایجاد درد لگن دخیل هستند. گاهی درد لگن به‌خاطر درد ستون فقرات و کمر می‌باشد که ممکن است فرد احساس درد در لگن نیز داشته باشد.

 

علت درد ساق پا هنگام پریود که ممکن است آزار دهنده باشد

دوران پریود از آن دورانی است که بانوان ممکن است دردهایی را در بخش‌های مختلف بدن تجربه کنند که اغلب نگران کننده نیست. از کمر درد گرفته تا درد در بخش لگن، ساق پا، ران و استخوان‌ها همگی در دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد و ما در این‌جا می‌خوایم بگوییم علت درد ساق پا هنگام پریود چیست؟ و آیا این نوع درد نیاز به بررسی دارد؟
درد ایجاد شده در ناحیه ساق پا در دوره پریودی بانوان گاهی خفیف و گاهی شدید است. در موارد شدید بهترین راه‌کار مراجعه به پزشک است اما در صورتی که درد ساق پا قابل تحمل و خفیف است می‌توانید از روش‌های درمانی خانگی برای تسکین درد بهره ببرید.
مهم‌ترین علت درد ساق پا هنگام پریود، تغییرات هورمونی، کاهش قند خون، موارد ارثی و یا سبک زندگی خانم‌هاست. دردهای ایجاد شده در ناحیه ساق پا معمولا قبل از پریود آغاز می‌شوند و با اتمام خون‌ریزی، پایان می‌یابند.
چنانچه در دوران پریود، درد ساق پا خفیف باشد، می‌توانید از انواع مسکن‌ها استفاده کنید، داروهای گیاهی، ماساژ، کیسه گرم، کاهش استرس، داشتن خواب کافی و عدم انجام رابطه جنسی در دوران قاعدگی می‌توانند به مرور درد ایجاد شده در ناحیه ساق پا را کاهش دهد. اگر شدت درد ساق پا در پریود بالاست، برای بررسی و معاینه دقیق، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود.

 

احساس درد و تیر کشیدن استخوان پا

نوع درد استخوان پا در افراد مختلف، متفاوت است. افرادی که درد استخوان را تجربه کرده‌اند، می‌گویند که بدترین نوع درد در استخوان‌های پا، درد تیرکشنده است. درد تیر کشنده ممکن است در حالت عادی در پاها اتفاق بیفتد و یا زمانی که تغییر وضعیتی در پاها ایجاد می‌شود رخ دهد که در هر دو صورت نیاز به بررسی پزشکی دارد زیرا دردهای تیر کشنده معمولا به‌خاطر برخی از بیماری‌های استخوان پا مانند استومیلیت و یا شکستگی و حتی عفونت است.
آن دسته از بیمارانی که درد تیر کشنده در استخوان‌های پا دارند هنگام مراجعه به پزشک و معاینه کلی، متخصص ارتوپد برای بررسی دقیق‌تر، تصویر برداری ام آر آی را پیشنهاد می‌دهد. لازم است بدانید دردهای تیر کشنده نه فقط به‌خاطر عفونت و شکستگی بلکه به دلیل فشار عصبی نیز ایجاد می‌شوند.
عصبی که در بخ‌ ستون فقرات درگیر شده باشد، خود را به شکل درد تیر کشنده در عضلات بدن از جمله پاها خود را نشان می‌دهد که برای درمان باید به پزشک مراجعه کرد.
معمولا بیمارانی که درد استخوان آن‌ها به‌خاطر تصادفات شدید، و یا آسیب‌های جدی رخ می‌دهد، به شکل تیر کشنده است.
این بیماران ممکن است علاوه بر درد در استخوان پا، دردهایی در دیگر اعضای بدن همچون کمر، دست و یا گردن خود احساس کنند که در این شرایط، پزشک ارتوپد با تست نوار اعصاب، فشاری که بر روی عصب وارد شده است را به شکل دقیق و کامل بررسی می‌کند و اگر فشار عصبی تشخیص داده شود، با استفاده از لیزر و یا دستگاه دکامپرشن، اقدام به برداشت فشار عصبی که باعث ایجاد درد در استخوان‌ها شده است می‌کند.

 

بعد از یافتن علت درد استخوان پا از چه روش‌هایی برای بهبودی استفاده می‌شود؟

راه‌های درمانی که بعد از یافتن علت درد استخوان پا می‌توان از آن بهره برد، به روش‌های غیر جراحی و جراحی تقسیم بندی می‌شوند.
در روش غیر جراحی پزشک ارتوپد برای بهبودی و درمان درد در استخوان پا، پیشنهاد می‌دهد فرد از انواع داروهای مسکن مصرف کند. به جز این، ممکن است پزشک پیشنهاد دهد، تا حد ممکن استراحت کرده و از ورزش‌های سبک همانند شنا استفاده کند.

کمپرس یخ، پوشیدن کفش مناسب و استاندارد، استفاده از ساق‌بندهای طبی، انجام تمرینات کششی از بهترین و موثرترین روش‌های درمانی خانگی هستند. به جز موارد عنوان شده، شما می‌توانید از انواع داروهای گیاهی نیز برای التیام درد در استخوان‌های پا بهره ببرید.
اگر استخوان پا در حالت عادی درد نمی‌کند و تنها مواقعی که تغییر وضعیت می‌دهیم یا هنگام راه رفتن درد را حس می‌کنیم، بهتر است همیشه در وضعیت مناسب قرار بگیرید. ایستادن، نشستن و خوابیدن باید به گونه‌ای باشد که فشاری بر روی استخوان آسیب دیده پا وارد نکند. به جز این، برای راه رفتن نیز می‌توانید از ویلچر یا عصاهای مخصوص استفاده کنید.
بعضی‌ از دردهای استخوان‌های پا به‌خاطر وجود بیماری جدی و یا آسیب شدید می‌باشد که با تشخیص پزشک، نیاز به جراحی پیدا می‌کند. جراحی استخوان‌های پا با استفاده از تجهیزات به‌روز و نوین انجام می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
در صورتی که استخوان‌های پا نیاز به جراحی باشد، پزشک متخصص با تشخیص علت درد و بیماری که موجب درد در ناحیه استخوان‌های پا شده است، جراحی را آغاز کرده و بعد از جراحی استخوان پا نیز توصیه‌هایی به بیمار می‌کند.

 

سخن پایانی

مسئله اصلی که در این مطلب سعی شد به آن پرداخته شود، علت درد استخوان پا بود که ممکن است شما نیز به آن دچار شده باشید و موجب نگرانی‌اتان شده باشد. درد در ناحیه استخوان‌های پا دلایل مختلفی دارد که گاهی توسط فرد، قابل تشخیص و درمان است و در برخی مواقع نیز حتما باید توسط پزشک تشخیص داده شود.
به طور کلی علت دردی که بسیاری از بیماران در استخوان پا تجربه می‌کنند، شکستگی، آرتروز، عفونت، تاندونیت، مسدود شدن شریان‌ها و یا، حتی سیاتیک است که علاوه بر آن، ممکن است احساس کوفتگی در بدن نیز داشته باشند.
دردهای استخوان‌های پا که به طور ناگهانی بروز می‌دهند و به شدت آن‌ها افزوده می‌شود نیاز به بررسی و معاینه پزشک ارتوپد دارند. آن دسته از افرادی که علاوه بر احساس درد شدید، در استخوان پا، علائم جدی دیگر همچون بی‌حسی، رنگ پریدگی، تب و مواردی از این قبیل را تجربه می‌کنند، باید سریعا به پزشک مراجعه کرده تا علت درد استخوان بررسی و درمان آن انجام شود.
شما در این مطلب علاوه بر آشنایی با علت‌های درد استخوان، با علائم جدی درد استخوان، علت درد در ناحیه لگن، علت درد در ساق پا هنگام پریود و روش‌های درمانی آن آشنا شده و هم اکنون اگر خود و یا همراهانتان دچار درد در استخوان‌های پا شده است و نگران این مسئله هستید، برای آسودگی خاطر به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید