کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت پا درد در شب

علت پا درد در شب؛ ناشی از مشکلاتی چون نوروم مورتون، فاسیای کف پا تا دیابت و بارداری

درد پاها امری شایع است البته بزرگسالان به‌خاطر ساییدگی و یا کهولت سن بیش‌تر دچار دردهایی در نواحی مختلف پا می‌شوند که ممکن است در طول روز یا شب رخ بدهد. برخی دردهای ایجاد شده برای پا به شکل مداوم و در تمامی ساعات احساس می‌شود و با التهاب و ورم همراه است و گاهی نیز پا درد در شب اتفاق می‌افتد و گاهی آنقدر ‌شدت درد افزایش پیدا می‌کند که بیمار از خواب بیدار می‌شود. سوال اینجاست که آیا درد پا در شب هنگام نگران کننده است و اصلی‌ترین علت پا درد در شب از دید متخصص درد پا چیست؟

 

علت پا درد در شب

 

چرا باید با علت پا درد در شب آشنا شویم؟

با ما تا انتهای مطلب همراه شوید تا علاوه بر آشنایی کامل با درد پاها در شب، با موارد مهمی همچون علت پا درد در شب کودکان، علت پا درد شدید، علت ضعف و درد ماهیچه پا، شایع‌ترین دلیل درد پا در هنگام شب، شناسایی علت درد پاها در طول شبانه‌روز، نوع پزشکی که در زمان درد و ناراحتی پاها باید به آن مراجعه شود آشنا شوید.
پاها همیشه از اعضایی با تحرک بالا بوده‌اند که علاوه بر این، وزن بدن را نیز تحمل می‌کنند و بیشتر از سایر اعضای بدن مخصوصا در دوران پیری دچار درد و مشکلاتی می‌شوند.
اما این که چرا باید با علت پا درد در شب آشنا شویم، این است که این اتفاق ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد و به دنبال یافتن راه‌‌کاری برای درمان آن باشید و یا دردهای شبانه پا شما را کلافه کرده باشد.
در هر حال یافتن علت درد پاها در هر موقعیت و شرایطی که هستید، در آینده به شما کمک خواهد کرد تا بهترین راه درمانی را پیش بگیرید.

افرادی هستند که شب هنگام نه فقط دردهای پا بلکه دچار مشکلات مشابهی در پا از جمله گرفتگی، سوزش و یا بی حسی می‌شوند که ممکن است در هر بخش از پا اتفاق بیفتند. از بخش ساق پا گرفته تا ران‌ها، مچ پا، انگشتان پا و بخش‌های دیگر.
علت پا درد در هنگام شب گاهی برای ما کاملا روشن است یعنی به واسطه صدمه‌ای که از آن مطلع هستیم، درد شروع می‌شود و معمولا هنگام شب افزایش پیدا می‌کند گاهی عم دردهای پا از نوع عصبی هستند که با تغییر وضعیت بدن درد افزایش پیدا می‌کند.
دردی که در پاها و هنگام شب به شکل ناگهانی آغاز شده باشد به نحوی که فرد علائم جدی دیگری نیز داشته باشد نیاز به بررسی فوری پزشکی دارد زیرا بسیاری از دردها و مشکلات به‌وجود آمده در پاها از عضو دیگر بدن نشأت می‌گیرد.
یافتن علت درد پاها در بسیاری از مواقع برای ما مشکل است که در صورت تداوم درد پاها و همین‌طور افزایش شدت درد، حتما باید به پزشک ارتوپد و کلینیک پا مراجعه کنید تا معاینه پاها و علت درد کشف شود.

 

شناخت علت پا درد در شب کودکان

اگرچه علت پا درد در شب کودکان تاکنون به شکل دقیق مشخص نشده است اما بیشترین ارتباطی که بین درد شبانه کودکان عنوان شده رشد استخوان‌ها و مفاصل کودکان است.
کودکان معمولا به واسطه بازی‌هایی که انجام می‌دهند و همین‌طور فعالیت بیشتری که در مقایسه با بزرگسالان دارند، معمولا شب‌ها احساس درد در نواحی مختلف پا را احساس می‌کنند که اغلب نگران کننده نیست و معمولا در مدت کوتاهی تسکین پیدا می‌کند.
شل شدن عضلات پا باعث ایجاد درد می‌شود و زمانی که کودک در حال استراحت است احساس درد در ناحیه پاها افزایش می‌یابد. می‌توان گفت علاوه بر انقباض، شل شدن عضلات علت پا درد در شب کودکان است.
به جز فعالیت بدنی شدیدی که کودکان دارند و همین امر نیز باعث ایجاد درد در عضلات مخصوصا پاها می‌شود، عامل دیگر رشد نامتقارن استخوان است که در کودکان و یا حتی نوجوانان اتفاق می‌افتد.
رشد نامتقارن تنها به استخوان‌های پا مربوط نمی‌شود بلکه در بعضی موارد در بخش‌های دیگری همچون رباط‌ها، تاندون‌ها و یا عضلات پا اتفاق می‌افتد و در عوض رشد در سایر مفاصل با کندی انجام می‌شود و موجب درد در پاهای کودک مخصوصاً در شب خواهد شد.
شاید فکر کنید فقط آسیب و یا رشد مفاصل، علت پا درد در شب کودکان است در صورتی که این‌طور نیست بلکه در بسیاری از موارد مشکلات عاطفی و کمبود محبت می‌تواند خود را با دردهای عضلانی شبانه از جمله درد در پاها نشان دهد.
در چنین شرایطی با ایجاد فضای محبت آمیز و افزایش عاطفه می‌توان درد شب هنگام پا در کودکان را کاهش داد. به طور کلی اگر درد شبانه پاهای کودک شدت بگیرد و یا علائم دیگری همچون ورم، تب، قرمزی، کم اشتهایی مشاهده شود، برای بررسی علت درد پای کودک و درمان آن باید به پزشک مراجعه شود.

 

رایج‌ترین علت پا درد در شب که در افراد مختلف رخ می‌دهد

بسیاری از افراد به‌واسطه شغلی که دارند ممکن است در طول روز بیش از اندازه با پاهای خود فعالیت کنند و یا فشار بیش از حد به آن‌ها وارد کنند که همین امر نیز باعث درد پاها در شب هنگام خواهد شد.
چنانچه هر بخشی از پا دچار آسیب در حین انجام ورزش و یا فعالیتی خاص شود، این امکان وجود دارد که در ساعات اولیه، فرد دردی را حس نکند و در شب درد ناحیه آسیب دیده پا شروع شود.
از موارد شایع دیگر که موجب درد و حتی بی حسی در پاها می‌شود، بارداری، افزایش وزن، مصرف برخی داروها، وارد شدن فشار به ستون فقرات و آسیب دیدن عصب پا، عدم گردش جریان خون به شکل صحیح و مواردی از این قبیل باشد.

  • دیابت
    افرادی که مبتلا به دیابت هستند، پادرد در شب را بیشتر از سایرین تجربه می‌کنند و آن هم به‌ علت بالا رفتن قند خون ناگهانی است که عصب مرکزی را تحریک می‌کند. اختلالات به‌وجود آمده برای پاهای افراد دیابتی در شب تنها به درد خلاصه نمی‌شود بلکه این افراد گاهی گزگز و مشکلات دیگری را نیز در پاهای خود تجربه می‌کنند که گاهی تنها در یک پا و در برخی مواقع نیز دو پا را درگیر می‌کند.
  • فشردگی عصب مربوط به پا
    هرگونه عاملی که باعث تحریک و یا فشردگی عصب سیاتیک شود، موجب درد مخصوصا در نواحی مچ پا خواهد شد که در شب هنگام به شکل شایع اتفاق می‌افتد. عصب سیاتیک در ناحیه کمر قرار دارد و هر زمان دچار اختلالی شود، فرد دچار درد پاها مخصوصا در شب هنگام خواهد شد.
  • فیبزومیالژیا
    یک بیماری مزمن و معمولا شایع که باعث دردهای شبانه در پاها می‌شود، فیزومیالژیا است. این بیماری نه فقط باعث درد پاها بلکه ممکن است سایر اعضای بدن را نیز درگیر کند و فرد با وجود کاهش هورمون‌های ضد التهابی در شب، درد بیشتری را در شب هنگام تجربه خواهد کرد.
  • بارداری
    خانم‌های باردار قطعا دردهای عضلانی مخصوصا در شب هنگام را احساس کرده‌اند که یکی از آن‌ها به ناحیه‌ پاها مربوط می‌شود. کلسیم یکی از مواد مهمی است که برای جلوگیری از بیماری‌های استخوان باید در بدن وجود داشته باشد که در زمان بارداری سطح آن کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه فرد در شب احساس درد و ناراحتی در پاها و یا اعضای دیگر بدن می‌کند.
  • نوروم مورتون
    بیماری نورون مورتون درد شدیدی در پاها ایجاد می‌کند که معمولا در ناحیه انگشتان احساس خواهد شد. این بیماری نه فقط دردهای شبانه پا بلکه موجب سوزش و التهاب نیز خواهد شد که در هنگام راه رفتن به شدت درد افزوده می‌شود. افرادی که انگشتان چکشی دارند، دچار قوس بلند پا هستند، پینه پا دارند و یا کف پای آن‌ها صاف است بیشتر در معرض ابتلا به نوروم موتون هستند.
  • فاشیای کف پا
    فاشیای پا یک نوع بافت در ناحیه جلویی تا پاشنه است که در هنگام دارد شدن هرگونه ضربه و یا فشار دچار درد می‌شود. درد ناشی از فاشیای کف پا معمولا شب و یا هنگامه‌ی صبح بیشتر است که دلیل ایجاد آن قوس بلند پا، ایستادن‌های طولانی، سفتی عضلات ساق پا و یا حتی کف پای صاف است.

 

شناسایی علت پا درد شدید در طول شبانه‌روز

پا دردی که ممکن است بسیاری از افراد را درگیر کند با شدت مختلفی اتفاق می‌افتد. معمولا شدیدترین نوع پا درد در افراد مربوط به مشکلات استخوان که بیشتر به شکستگی‌ها و یا دررفتگی‌ها مرتبط است مربوط می‌شود که خوشبختانه راه‌های درمانی زیادی برای آن‌ها وجود دارد.
شناسایی علت پا درد شدید بسیار حائز اهمیت است زیرا با شناسایی آن بهترین راه درمانی برای کاستن درد انتخاب خواهد شد. از موارد رایجی همچون تروما گرفته تا شکستگی، پارگی، خون‌ریزی، عفونت و وجود لخته خون همگی در پا درد شدید نقش دارند که باید شناسایی شوند.

  • ضربه دیدگی
    ضربه دیدگی پا معمولا ناشی از زمین خوردگی و یا سقوط از ارتفاع است که شدت درد بالایی دارد. آن دسته از ضربه دیدگی‌های که باعث پیچ خوردگی عضلات، استخوان‌ها و یا مفاصل می‌شود با درد شدیدی همراه خواهد بود که در مقایسه با سایر مشکلات به‌وجود آمده برای پاها، پروسه درمانی طولانی‌تری دارد که معمولا به جز درد، باعث التهاب یا ورم در پا نیز می‌شود.
  • شکستگی استخوان پا
    معمولا شدیدترین دردهای پا را افرادی تجربه می‌کنند که استخوان پایشان دچار شکستگی شده است. مواردی همچون سقوط، پرش و یا زمین خوردگی شدید همگی از عاملان اصلی شکستگی در استخوان پا هستند که می‌تواند در نواحی مختلف پا ایجاد شده باشد. شکستگی استخوان پا نه تنها درد شدیدی دارد بلکه روند درمانی آن نیز بسیار دراز مدت است.
  • بیماری‌های عروق محیطی
    هنگامی که خون به اندازه کافی به پاها نرسد، درد و بی‌حسی‌هایی متوجه بیمار می‌شود که گاهی شدت آن بالاست. یکی از علت‌های این که خون نمی‌تواند به حد کافی به پاها برسد، تنگ شدن رگ‌ها است که ممکن است در آن رگ‌های زیادی درگیر شوند و گاهی در یک پا و گاهی نیز در دو پا این اتفاق می‌افتد که در این صورت فرد احساس درد در َول شبانه‌روز خواهد داشت.
  • لخته خون
    زمانی که یکی از سرخرگ‌ها با لخته خون مسدود شود، درد شدیدی متوجه فرد خواهد شد و این اتفاق نه فقط در شب بلکه ممکن است در طول روز نیز رخ دهد. گرفتگی رگ با لخته خون علاوه بر شدت درد بالا، باعث رنگ پریدگی و حتی سرد شدن پاها خواهد شد که نیاز به بررسی فوری دارد.
  • نوروپاتی
    گاهی اوقات علت پا درد شدید در شبانه‌روز، به خود پاها مربوط نمی‌شود یعنی منشأ درد جای دیگری از بدن است که نوروپاتی یکی از آن‌هاست. زمانی که به هر علت فشار و یا التهابی متوجه اعصاب محیطی در ناحیه نخاع شود، معمولا پاها دچار درد و بی حسی می‌شوند که معمولا شدت بالایی نیز دارد. توجه داشته باشید که نوروپاتی بیار در زنان باردار اتفاق می‌افتد اما افراد عادی نیز ممکن است به آن مبتلا شوند.
  • وجود بیماری
    همان‌طور که گفته شد گاهی اوقات علت پا درد شدید در شب و یا حتی در طول روز وجود برخی بیماری‌های مزمن همانند دیابت، کمبود ویتامین، مصرف الکل، کمبود ویتامین گروه بی۱۲، سرطان، کم‌خونی و مواردی از این قبیل است که همگی از عاملان اصلی درد در ناحیه پاها هستند

به جز موارد مهم و اصلی که برای علت پا درد در شب البته با شدت بالا عنوان شد، موارد دیگری همچون مشکلات پوستی، میالژیا، گرفتگی و یا آسیب عضلانی، دیابت، روماتیسم، نقرس و عفونت نیز از مواردی هستند که شدت درد پاها را افزایش می‌دهند و باید به آن توجه شود. با شناسایی علت درد شدید پاها، مطابق با نوع بیماری و شدت دردی که در ناحیه خاصی از پا رخ داده، می‌توان بهترین روند درمانی را پیش گرفت.

 

علت ضعف و درد ماهیچه پا در سنین مختلف

بهتر است بدانید علت ضعف و درد ماهیچه پا بیشتر به بیماری‌های مزمن مرتبط می‌شود و هر فردی در طول عمر ممکن است علاوه بر حس درد در پاها، علائم دیگری همچون ضعف در ماهیچه‌ها را تجربه کند. با یافتن دلیل ضعف و درد در ماهیچه پا می‌توان بهترین روش درمانی را برای رفع مشکل انجام داد.
چنانچه شما نیز از افرادی هستید که علاوه بر درد، حس می‌کنید ماهیچه‌های پایتان نیز درد می‌کند و اگر شدت درد بالاست حتما باید معاینه شوید.
معمولا علت ضعف و درد ماهیچه پا به بیماری‌هایی همچون فشارهای عصبی، ام اس، نوروپاتی، مشکلات مغزی، قرار گرفتن در یک موقعیت ثابت، التهاب ستون فقرات و موارد اینچنینی مربوط می‌شود و اگر به همراه آن علائم دیگری همچون بی‌حسی پاها، تب، رنگ‌پریدگی، سرد شدن پاها، عدم توانایی راه رفتن، خستگی و تب وجود داشت بدون فوت وقت باید به متخصصین مربوطه مراجعه کرد تا با شناسایی علت درد و ضعف ماهیچه‌های پا، روند درمانی آغاز شود.

 

برای یافتن علت پا درد در شب باید به چه پزشکی مراجعه شود؟

سوالی که بسیاری از افراد از ما می‌کنند این است که اصلا در هنگام حس درد در پاها فقط در شب هنگام، آیا مراجعه به پزشک ضروری است و باید به چه پزشکی مراجعه شود؟
در پاسخ به این سوال باید گفت اگر پا درد شما به یک‌باره و با ‌دت بالا آغاز شده باشد و یا فرد علاوه بر درد، علائم جدی دیگری به همراه درد پاها داشته باشد، در همان لحظه باید به پزشک اورژانس مراجعه کند اما چنانچه مشکل به‌وجود آمده برای پاها جدی نیست و خطراتی فرد را تهدید نمی‌کند، می‌بایست برای یافتن علت پا درد در شب به پزشک ارتوپد مراجعه شود.
چنانچه با علائم پا درد در شب به پزشک ارتوپد مراجعه کنید، در ابتدا معاینه فردی ماهیچه‌ها و شرایط کلی انجام می‌شود و در صورتی که علت درد پاها قابل شناسایی نباشد، برای یافتن علت دقیق آن از روش‌های تصویربرداری همچون ام آر آی، سی تی اسکن و موارد مشابه دیگر استفاده می‌شود.
اگر برای یافتن علت پا درد در شب به پزشک مراجعه کردید و سابقه مصرف هرگونه دارو یا بیماری خاصی دارید، حتما آن را با پزشک در میان بگذارید چون در تغییر نوع درمان پاها تاثیر خواهد گذاشت.

 

سخن پایانی

قصد ما از گردآوری و نوشتن این مطلب آشنایی با علت پا درد در شب بود. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که خود یا اطرافیانتان تنها در هنگام شب دچار درد در نواحی مختلف پا می‌شود و این موضوع شما را نگران کرده، بهترین اقدام مراجعه به متخصص مربوطه است.
پیشنهاد می‌کنیم اگر تا چند روز درد پاها در شب ادامه داشت و یا علائم دیگری نیز به همراه پا درد داشتید، هرچه سریع‌تر اقدامات لازم برای مراجعه به متخصص ارتوپد را فراهم کنید.
از آسیب‌دیدگی‌های پا گرفته تا شکستگی‌ها، عفونت، دیابت، نوروپاتی، گرفتگی رگ، بارداری، وجود برخی بیماری‌ها همگی از عاملان درد شب هنگام پا هستند و باید درمان شوند.
شما در این‌جا نه فقط با علت درد شبانه پاها بلکه با علت درد پای کودکان در شب، شناسایی علت پا درد در طول شبانه روز، احساس ضعف در ماهیچه‌ها و علت آن آشنا شده‌اید و هم‌اکنون اگر هرگونه درد و ناراحتی در پاهای خود مخصوصا در شب هنگام احساس می‌کنید به گونه‌ای که با مصرف مسکن و یا راه‌های درمانی خانگی تسکین پیدا نکرده، باید علت آن مشخص شود و روند درمانی درد پاها مطابق با آن صورت پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید