کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد ساق پا هنگام خواب

علت درد ساق پا هنگام خواب؛ بی تحرکی، وضعیت نامناسب خواب، کمبود مایعات در بدن، افزایش سن، عوارض برخی داروها و…

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که گرفتگی و درد ساق پا، در نیمه شب شما را از خواب بیدار می‌کند؟ اگر چنین است، بدانید که تنها نیستید! تحقیقات نشان دهنده آن است که 60 درصد از افراد بزرگسال، چنین مشکلی را در هنگام خواب تجربه کرده‌اند. ما امروز قصد داریم در مورد علت درد ساق پا در هنگام خواب اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و به این سوال پر تکرار که برای درد ساق پا به چه دکتری مراجعه کنیم پاسخ دهیم. اگر شما نیز می‌خواهید در این زمینه، آگاهی‌هایی به دست آورید، خوشحال می‌شویم اگر تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

 

علت درد ساق پا هنگام خواب

 

12 موردی که علت درد ساق پا هنگام خواب به شمار می‌روند.

یکی از تجربیات ناخوشایندی که ممکن است بسیاری از ما در طول زندگی خود آن را تجربه کنیم، درد ساق است. به خصوص اگر این درد در هنگام شب رخ دهد، بسیار آزار دهنده و دشوار خواهد بود. همه ما دوست داریم شب هنگام را به خواب و استراحت سپری کنیم تا بتوانیم روز بعد، سرشار از نیرو و انرژی از خواب برخیزیم.
بدون شک یک درد ناخوشایند در قسمت ساق، خواب راحت را از چشمان ما می‌گیرد. حتی ممکن است کل روز بعد در احساس کسالت و بی انرژی بودن زندگی کنیم. در چنین شرایطی است که افراد به دنبال علت درد ساق پا هنگام خواب می‌گردند. با ما همراه باشید تا به سوال برای درد ساق پا به چه دکتری مراجعه کنیم پاسخ دهیم و برخی از مهم‌ترین علت‌های پزشکی این موضوع را با شما در میان بگذاریم:

  1. بی تحرک هستید.
    بی تحرکی، سبک زندگی بسیاری از ما در قرن جدید شده است. انسان‌ها در زمان‌های نه چندان دور، برای انجام بسیاری از امور روزمره خود، تحرک فراوانی داشتند، اما ما این روزها بسیاری از اوقات خود را پشت میز کامپیوتر می‌گذرانیم و برای رفع نیازهای خود، از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنیم. بدون شک کم تحرکی، باعث ایجاد اختلال در روند طبیعی بدن می‌شود. در چنین شرایطی عضلات نمی‌توانند به خوبی کشش پیدا کرده و حالت انقباض و انبساط را تجربه نمایند.‌ یکی از پیامدهای اصلی بی تحرکی، درد پشت ساق حین خواب است.‌
  2. وضعیت خواب و استراحت شما مناسب نیست.
    یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که خوابی آرام و آسوده برای شما به همراه می‌آورد، قرار گرفتن بدن شما در یک وضعیت مناسب است.‌ اگر شما در هنگام خواب، کف پای خود را به صورت صاف قرار ندهید و آن را خم کنید، ممکن است تاندون ها و عضلات پای شما دچار گرفتگی شوند. این موضوع شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد، اما اصلی‌ترین علت درد ساق پا هنگام خواب به شمار می رود.‌
  3. مایعات بدن شما کم شده است.
    همان گونه که می‌دانید یک انسان به طور متوسط، در طول روز به 8 لیوان آب نیاز دارد. اگر شما به هر علتی نیاز بدن خود به آب را تامین نکنید، بدن شما با مشکل کم آبی روبرو خواهد شد. این موضوع عوارض بی شماری را در جسم شما به وجود می‌‌آورد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها درد ساق در هنگام خواب است.
  4. فعالیت‌های ورزشی شما شدید و طولانی است.
    برخی از افراد، به صورت کاملاً حرفه‌ای، به انجام انواع حرکات ورزشی در طول روز مشغول هستند. گاهی اوقات شدت این حرکات بسیار شدید است و برای مدت زمان طولانی انجام می‌شوند. عضلات این افراد ممکن است در هنگام خواب، با گرفتگی مواجه شود. بنابراین سعی کنید ورزش‌های خود را به صورت اصولی و زیر نظر یک مربی انجام دهید. همچنین در طول روز، از نوشیدن آب غافل نشوید. چرا که آب و مایعات به میزان کافی، می‌توانند گرفتگی عضلات را به میزان فراوانی کاهش دهد.
  5. مواد مغذی بدن شما کم شده است.
    ‌تحقیقات و بررسی‌های پزشکان نشان دهنده آن است که کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، از جمله علت درد ساق پا هنگام خواب به شمار می‌رود.‌ به خصوص اگر جسم شما با کمبود موادی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم مواجه باشد، بیش از هر زمان دیگری گرفتگی و درد در عضلات ساق پای خود را تجربه خواهید کرد. این مواد معدنی، باعث حفظ تعادل مایعات در خون می‌گردد؛ بنابراین کاهش آن‌ها در خون، می تواند گرفتگی و درد فراوانی برای عضلات به همراه آورد. بنابراین سعی کنید با یک رژیم غذایی متعادل و مناسب، کمبود مواد مغذی در بدن خود را تامین نمایید.‌
  6. آیا در طول روز برای ساعت‌ها روی پاهای خود می‌ایستید؟
    اگر پاسخ شما به سوال بالا “بله” است، بدانید که بیش از سایرین در معرض درد ساق به خصوص در هنگام شب قرار دارید. بررسی‌ها نشان دهنده آن است زمانی که شما برای ساعت‌های طولانی در حالت ایستاده یا نشسته به سر می‌برید، خون و آب در قسمت پایین بدن شما جمع می‌شوند. این موضوع سبب می‌شود که تعادل جسمی شما از بین رفته و با درد و گرفتگی در عضلات ساق پای خود روبرو شوید.
  7. عوارض برخی از داروها را نادیده نگیرید.
    در بسیاری از مواقع علت درد ساق پا در هنگام خواب، می‌تواند به سبب مصرف برخی از داروها باشد. به خصوص اگر این داروها از نوع ادرار آور باشند (داروهای فشار خون مانند کلورپرس و تالیتون دارای خواص ادرار آور هستند) همچنین برخی از داروهای آسم نیز می‌توانند باعث ایجاد درد ساق به شمار روند. این داروها بر روی سلول های عصبی و گیرنده‌های حرکتی تاثیر گذاشته و گرفتگی عضلات ساق را به همراه دارد. در بسیاری از مواقع، با پایان مصرف داروها، این درد نیز قطع می‌شود. اما اگر احساس کردید که درد شما شدید و مزمن است، حتماً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.‌
  8. بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌توانند درد ساق پا را به همراه آورند.
    گاهی اوقات بروز برخی از بیماری ها در جسم مانند دیابت، فشار خون بالا، افسردگی، آرتروز، مشکلات عصبی و… می‌توانند گرفتگی و درد فراوانی را برای ساق پای انسان به وجود آورند. این بیماری‌ها تعادل اعصاب را در پاها به هم ریخته و مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات به همراه می‌آورند.‌
  9. افزایش سن با درد ساق پا بیگانه نیست!
    بسیاری از افراد با قدم گذاشتن به سنین میان سالی، به صورت مداوم با گرفتگی، تورم و درد در عضلات خود مواجه می‌شوند. در واقع زمانی که انسان پا به سن می‌گذارد، نورون‌های حرکتی در بدن تعادل و قدرت خود را از دست می‌دهند. در واقع افراد با آغاز دهه پنجاه زندگی خود، بیش از پیش گرفتگی عضلات و درد در قسمت ساق را تجربه می کنند. خوشبختانه می‌توان با انجام برخی از حرکات قدرتی آرام و سبک، دوباره تعادل را به ماهیچه‌ها و عضلات بازگرداند.
  10. واریس تاثیر مهمی در درد ساق پا دارد.
    پزشکان عقیده دارند که گاهی اوقات، درد ساق پای شما، با بیماری واریس بی ارتباط نیست. حتی ممکن است شما هیچ نشانه‌ای از بیماری واریس را در پاهای خود مشاهده نکنید، اما این بیماری به صورت نهفته در شما بروز پیدا می‌کند. در واقع دردی که در ساق پای خود احساس می‌کنید، ممکن است نشان دهنده ابتلای شما به بیماری واریس باشد.
    در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید تا با معاینات و آزمایشات لازم، در مورد وجود و یا عدم وجود بیماری واریس اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد. اگر به بیماری واریس مبتلا بودید، هرگز نگرانی به دل خود راه ندهید. چرا که با مصرفی برخی از داروها و انجام برخی از مراقبت‌ها، به راحتی می‌توانید این مشکل را برطرف نمایید.
  11. مصرف سیگار بسیار زیاد آور است و درد ساق پا را به همراه دارد.
    پژوهش‌ها نشان دهنده آن است که سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلای فرد به بیماری های شریانی و محیطی است.‌ در واقع مصرف سیگار می‌تواند شریان‌ها و مجراهای خون را تنگ نماید. این موضوع سبب می‌شود که مواد مغذی و اکسیژن کافی به سایر اعضای بدن و به خصوص پاها نرسد.‌ در چنین شرایطی است که بیمار علائمی را در جسم خود مشاهده می‌کنید که یکی از آن‌ها درد ساق در هنگام خواب است. برای این که از مشکلات مصرف سیگار در امان بمانید، با روش‌های صحیح و اصولی، اقدام به ترک و درمان آن نمایید.
  12. دیسک کمر نیز می‌تواند درد ساق پا را به همراه آورد.
    دیسک کمر یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که این روزها بسیاری از افراد در جوامع مختلف با آن مواجه هستند.‌ این بیماری درد بسیار شدیدی را در قسمت کمر و پاها به وجود می‌آورد. برخی از افراد، ممکن است علائم دیسک کمر را با درد در قسمت ساق پای خود نیز تجربه کنند. برای درمان این مشکل، در اولین فرصت به یک متخصص ارتوپد ماهر و با تجربه و یک کلینیک پای معتبر مراجعه کنید.

 

آیا می‌دانید علت درد ساق پا هنگام خواب در بارداری چیست؟

زنان باردار بیش از هر شخص دیگری، درد ساق را در هنگام خواب تجربه می کنند. این موضوع تا حدودی طبیعی است، اما اگر آن را همواره به صورت حاد تجربه می‌کنید، باید در مورد آن از پزشک متخصص خود سوال کنید. ما نیز در این قسمت به بررسی چند علت درد ساق پا هنگام خواب در بارداری می‌پردازیم:

  • ♦کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن (به خصوص مواد معدنی نظیر کلسیم، روی و منیزیم) یکی از علل های احساس گرفتگی عضلات و درد ساق در دوران بارداری به شمار می‌رود.
  • ♦بسیاری از مادران در این دوران با اضافه وزن مواجه می‌شوند. این موضوع می‌تواند باعث درد ساق پا هنگام خواب در بارداری به شمار رود.
  • ♦با رشد جنین، به رحم فشار زیادی وارد می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است در رگ‌هایی که باعث انتقال جریان خون از قلب به سمت پا می‌شوند، انسدادهایی به وجود آید.
  • ♦کم آبی، بی تحرکی و افزایش میزان هورمون پروژسترون نیز از جمله مهم ترین عللی به شمار می روند که درد ساق در خانم‌های باردار را به وجود می‌آورند.
  • ♦گاهی اوقات ممکن است پزشک برای مادران باردار، داروهایی نظیر قرص‌های کاهش دهنده فشار خون تجویز نماید. این داروها عوارض جانبی اندکی با خود به همراه دارند که یکی از آن‌ها درد ساق در هنگام خواب است.

 

بررسی اصلی‌ترین علت درد ساق پا هنگام خواب در کودکان

علاوه بر افراد بزرگسال، کودکان نیز گاهی اوقات در هنگام خواب، دردهایی را در ساق پای خود تجربه می‌کنند. این درد معمولاً در هنگام شب بیش از پیش احساس می‌شود و صبح بعد از بیداری، از بین می رود. این مشکل معمولاً برای کودکانی که در سنین 3 تا 12 سالگی قرار دارند، بیش از سایر کودکان اتفاق می‌افتد. در ادامه مطلب، به شما خواهیم گفت علت درد ساق پا هنگام خواب در اطفال چیست:

  1. آسیب دیدگی:
    کودکان در این سنین، بیش از سایر مواقع در معرض آسیب پا قرار دارند. گاهی اوقات ممکن است در هنگام بازی‌های کودکان، ساق پای آن‌ها دچار شکستگی، ضرب دیدگی و یا کبودی شود. این درد گاهی اوقات بسیار ناخوشایند است و کودک را نیمه شب از خواب بیدار می‌کند. در چنین شرایطی می‌توانید از کمپرس یخ برای کاهش درد و کبودی استفاده نموده و در اسرع وقت، به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید.
  2. تحرک بیش از اندازه:
    پزشکان عقیده دارند اصلی‌ترین علت درد ساق پا هنگام خواب در کودکان، در واقع تحرک بیش از اندازه است. همان گونه که می‌دانید کودکان در طول روز ساعت‌ها به دویدن و جست و خیز می پردازند؛ بنابراین طبیعی است که در هنگام خواب، دردی را در ساق پای خود احساس کنند. در چنین شرایطی می توان با ماساژ پا، اندکی از درد ساق پای کودکان را تسکین داد.
  3. بیماری لگ کالو برتس:
    گاهی اوقات ممکن است برای عروق خونی بدن کودکان مشکلی به وجود آید. این موضوع سبب می‌شود که خون به میزان کافی به استخوان‌ها نرسد و آن‌ها در هنگام خواب با درد پا به خصوص در قسمت ساق مواجه شوند.‌ در چنین شرایطی، بهتر است از یک متخصص ارتوپد کمک بگیرید. پزشکان با روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، آتل بندی و حتی عمل جراحی، اقدام به درمان این بیماری نمایند.‌
  4. سینوویت گذرا:
    این بیماری معمولاً به سبب عفونت ویروسی مفصل ران به وجود می‌آید؛ نشانه های این بیماری درد و ناراحتی در لگن، ران و گاهی اوقات ساق پا است. در چنین شرایطی ممکن است پزشک برای کودک شما داروهای ضد التهاب و یا آنتی بیوتیک را تجویز نماید.‌
    هر چند اغلب دردهای ساق در کودکان، کاملاً طبیعی است و خطری به همراه ندارد؛ اما فراموش نکنید که اگر درد ساق به صورت مداوم در یکی از پاهای کودک رخ می‌دهد و همچنان شدید و پیش رونده است، در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر احساس کردید کودک شما با تب و کاهش وزن مواجه شده و فعالیت‌های جسمانی او محدود شده است، در مراجعه به پزشک، تردیدی به خود راه ندهید.‌

 

درمان‌های خانگی برای کاهش درد پشت ساق پا هنگام خواب

تا اینجای مطلب با برخی از مهم‌ترین علت‌ درد ساق پا هنگام خواب آشنا شدید؛ به شما پیشنهاد می کنیم که اگر این درد همچنان ادامه داشت و روز به روز بر شدت آن افزوده شود، حتماً پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهید، اما در کنار درمان‌های پزشکی، برخی از درمان‌های خانگی‌ نیز وجود دارند که می‌توان توسط آن ها، درد ساق را برطرف نمود. ما در این قسمت، برخی از این درمان‌های خانگی را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم:

  • ♦گاهی اوقات درد پشت ساق پا هنگام خواب به سبب کم آبی بدن رخ می‌دهد. بنابراین سعی کنید در طول روز به میزان کافی از آب و مایعات استفاده کنید.
  • ♦پیاده روی آرام و منظم در طول روز، به شما کمک می‌کند تا شب به راحتی و بدون احساس درد ساق به خواب بروید.
  • ♦سعی کنید از کشیدن سیگار و هر نوع دخانیات، به شدت اجتناب کنید.
  • ♦برخی از پزشکان عقیده دارند که اگر شب‌ها قبل از خواب، یک دوش آب گرم بگیرید، سفتی عضلات ساق پا از بین می‌رود. در نتیجه شاهد گرفتگی و درد آن‌ها نخواهید بود.
  • ♦اگر در هنگام خواب ساق پای شما درد گرفت، می‌توانید بر روی آن یک کیسه آب گرم یا حوله گرم قرار دهید.
  • ♦پوشیدن جوراب های واریس، تاثیر بسزایی در کاهش درد پشت ساق پا در هنگام خواب دارد. چرا که این جوراب ها موجب می‌شوند خون به میزان کافی به عضلات پا برسد.
  • ♦اگر درد ساق پای شما به علت کمبود برخی از مواد معدنی و ویتامین ها رخ داده باشد، بنابراین باید تغذیه خود را اصلاح کنید. سعی کنید در طول روز از مواد غذایی حاوی کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین D و… استفاده کنید.

 

سخن پایانی

درد ساق پا، یکی از متداول‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از ما در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌ایم. به خصوص اگر این درد در هنگام شب رخ دهد، می‌تواند خواب و آسایش را بر ما حرام نماید. ما با ارائه این مطلب، تلاش کردیم شما را با مهم‌ترین علت درد ساق پا هنگام خواب آشنا کنیم.‌
امیدواریم با مطالعه این موارد، توانسته باشید اطلاعات و آگاهی‌های کاملی در این زمینه به دست آورده باشید. فراموش نکنید که اگر درد ساق شما با درمان‌های خانگی برطرف نشد، حتماً یک قرار ملاقات با پزشک خود ترتیب دهید. پزشک شما با معاینات دقیق و انجام آزمایشات و بررسی‌های گوناگون، ریشه اصلی این درد را پیدا کرده و برای درمان آن به شما کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید