کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد انگشت شست پا

علت درد انگشت شست پا؛ عواملی جدی مانند نقرس، بونیون، شکستگی انشگت شست، فرو رفتن ناخن در گوشت

علت درد انگشت شست پا می‌تواند به عوامل متعددی از جمله کشیدگی انگشت، پینه یا موارد پیش پا افتاده این چنینی تا مسائل جدی‌تری از جمله بدشکلی، نقرس، بونیون، شکستگی انشگت شست، فرو رفتن ناخن در گوشت بستگی داشته باشد. تشخیص صحیح علت اصلی درد بر عهده متخصص درد پا است تا درمان به موقع برای هر یک از این عوامل انجام شود تا پایدار ماندن چنین شرایطی موجب عوارض جانبی برای بیمار نشود. بهتر است برای نتیجه بخش شدن درمان از هرگونه درمان خودسرانه یا سهل انگاری نسبت به درمان خودداری نمایید.

 

علت درد انگشت شست پا

اهمیت و علت درد انگشت شست پا

همیشه باید مراقب انگشت‌های پا بود زیرا در صورتی که مشکلی برای آن‌ها به‌وجود بیاید، قطعا اخلالی در زندگی ما به‌وجود خواهد آمد. در میان انگشتان پا، شست بیشترین میزان فعالیت را دارد و همچنین بیشترین آسیب‌ها نیز به شست وارد می‌شود. برخی از افراد به مرور و یا به طور ناگهانی شصت پایشان دچار درد می‌شود و همین امر باعث می‌شود فرد نتواند به خوبی امور روزمره خود را انجام دهد. اما سوال اینجاست که علت اصلی درد انگشتان شست پا چیست؟
دردی که انگشت پا را درگیر کرده علل مختلفی دارد. گاهی این درد فقط در هنگام روز رخ می‌دهد و گاهاً در شرایط حادتر، فرد ممکن است درد شبانه شست را نیز تجربه کند. اگر با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید، علاوه بر علت‌های درد انگشت شست، با مهم‌ترین علائم درد شست، شایع‌ترین علت درد انگشت شست پا چپ، علت درد انگشت شست پا در بارداری، درمان سریع درد انگشت شست پا در خانه نیز آشنا خواهید شد.

 

علت درد انگشت شست پا در افراد مختلف

اگرچه علت درد انگشت شست پا می‌تواند به بیماری‌های مختلفی مربوط شود اما به طور رایج، از دلایل مهمی که موجب حس درد در بخش شست پای افراد می‌شود، ضربه دیدگی شست، انحراف، نقرس، انگشت‌های چمنی، ورم، خار استخوانی، پینه، فرو رفتن ناخن در شست، سزاموئیدیت، ایجاد شکستگی، بونیون و مواردی از این قبیل است. سوالی که اینجا در ذهن برخی از افراد ایجاد می‌شود این است که آیا درد ایجاد شده در بخش شست اهمیت دارد؟
در برخی مواقع، دردی که شست پای افراد را درگیر می‌کند اهمیت زیادی نداشته و به خودی خود بعد از چند روز برطرف می‌شود، اما در مواقعی نیز درد در قسمت شست به شکل ممتد ادامه داشته و در راه رفتن فرد اخلال ایجاد کرده است. اینجاست که درد شست اهمیت پیدا می‌کند و باید گام مهمی برای درمان آن برداشته شود.
مفصل شست بیشتر از سایر انگشتان پا در معرض آسیب است که این آسیب‌ها گاهی به شکل ناخودآگاه اتفاق می‌افتد و گاهاً افراد در ایجاد آن دخیل هستند. با یافتن راه‌حل درمانی مناسب برای درمان انگشت شست، علاوه بر بهبود انگشت، در آینده از وقوع مجدد آن پیشگیری خواهد شد.

 

مهم‌ترین علائم و علت درد در انگشت شست پا

توجه به علائم و نشانه‌های هر درد و هر بیماری از مهم‌ترین نکاتی است که فرد باید به آن توجه کند. هرگونه علائمی که در شست مشاهده می‌شود، نشان دهنده بیماری خاصی در این بخش است که گاه ممکن است استخوان و بافت شست را دربر گیرد و گاها رگ‌های پا، استخوان‌ها و یا اعصاب این بخش را درگیر خواهد کرد که هر کدام علائم خاص خود را دارد.
برخی از علائم به‌وجود آمده برای شست به شکل رایج اتفاق می‌افتد و معمولا انسان در بروز آن دخیل است. آسیب‌دیدگی‌های شست بیشتر به‌ دلیل‌ راه رفتن طولانی، هنگام ورزش کردن، دویدن و موارد اینچنینی اتفاق می‌افتد که در این مواقع فردی که شست پایش دچار آسیب شده، علائمی همچون، بی حس شدن انگشت شصت، احساس سوزش شدید در شست، احساس گرما و یا درد را تجربه خواهد کرد.

در نظر داشته باشید تمامی علائمی که شما ممکن است در طول زندگی خود و در هنگام مشکل برای شست تجربه کنید، یکسان نیست. در مواردی، شست بدون هیچ‌گونه آسیب‌دیدگی دچار درد و یا بی‌حسی می‌شود که ممکن است به‌خاطر بیماری‌های زمینه‌ای باشد.
از علائم مهم دیگری که هنگام مشکل برای انگشتان پا از جمله انگشت شست متوجه فرد خواهد شد، احساس خشکی، کبود شدن شست، انواع ترشحات، ورم شست، قرمز شدن، احساس گرمی یا سردی در انگشت، حس درد در هنگام راه رفتن، حس درد در هنگام پوشیدن کفش و مواردی از این قبیل است که در صورت بروز باید مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.
هر علائمی که در شست ایجاد می‌شود، نشان دهنده وجود بیماری و مشکل خاصی در فرد است. برای مثال قرمزی شست و یا مشاهده برخی ترشحات، اغلب به دلیل فرو رفتن ناخن اتفاق می‌افتد. درد ناگهانی در شست نیز ممکن است علت زمینه‌ای داشته باشد و یا به‌خاطر نقرس و همچنین افزایش یافتن اسید اوریک باشد.
درد شست به‌خاطر آرتروز و یا ضربه دیدگی نیز ممکن است رخ بدهد. کبود شدن شست و ورم اغلب به‌دلیل آسیب یا ضربه به شست ایجاد می‌شود و در صورتی که شدت ضربه کم بوده باشد، به مرور کبودی و درد کاهش پیدا خواهد کرد. در موارد نادر، ممکن است شست به شکل ناگهانی دچار درد شده و یا سرد شود.
اگرچه عاملان زیادی باعث بروز سردی و درد ناگهانی در شست می‌شوند اما ممکن است درد و یا سردی ناشی از بیماری جدی در بدن باشد که شامل مسدود شدن رگ، لخته خون و یا مسدود شدن سرخرگ‌هاست که باید جدی گرفته شود.

 

علت درد انگشت شست پا چیست؟

یافتن علت اصلی درد انگشت شست کمک زیادی به ما می‌کند تا بهترین روش درمانی را برای کاهش درد انتخاب کنیم. اکثر دردهایی که ما ممکن است در طول زندگی خود و در بخش شست تجربه کنیم، به راحتی قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد.
ما در این بخش قصد داریم به طور جامع، علت‌های اصلی درد انگشت شست را برایتان شرح دهیم. دلایل درد انگشتان پا مخصوصا شست، عفونت‌‌های پوستی، فرو رفتن ناخن، عفونت ناخن، رایناد، آرتروز، نقرس و مواردی از این قبیل است که به تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • پینه پا:
    پینه پا از موارد رایجی است که اکثر افرادی که دچار درد در کف پا و یا بخش شست می‌شوند آن را تجربه می‌کنند. در برخی مواقع با فعالیت‌های زیاد و وارد شدن فشار به شست و یا پوشیدن کفش‌های نامناسب و غیر استاندارد، کف شست دچار برآمدگی و پینه می‌شود که گاهاً همراه درد و گاهی اوقات نیز بدون هیچ‌گونه درد یا التهاب است. پینه پا معمولا به خودی خود بهبود پیدا می‌کند که در صورت احساس درد، می‌توان از مسکن استفاده کرد.
  • فرو رفتن ناخن:
    فرو رفتن ناخن در گوشت شست از بیماری‌های رایجی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند و یکی از دلایل اصلی درد در شست است. گاه فرو رفتگی ناخن در شست جزئی است که با کوتاه کردن ناخن‌ها رفع می‌شود و گاهاً فرورفتگی ناخن شدید می‌باشد که در این صورت، درد و التهاب متوجه فردی که شست پایش دچار این مشکل شده می‌شود. در چنین مواردی، خیس کردن انگشت پا در آب گرم برای کاهش درد مفید خواهد بود.
  • شکستگی شست:
    شکستگی از دیگر مواردی است که موجب درد در ناحیه شست می‌شود و هنگامی رخ می‌دهد که استخوان شست دچار ترک عمیق یا سطحی و یا شکستگی شده باشد. شکستگی شست به چند دلیل اتفاق می‌افتد. هنگام زمین خوردن، لگد زدن به اشیاء و همچنین افتادن یک شیء سنگین بر روی انگشت که در این شرایط درد شدیدی متوجه فرد خواهد شد و برای درمان شکستگی باید به پزشک ارتوپد مراجعه کرد.
  • بونیون و یا بدشکلی:
    بونیون از آن بیماری‌هایی است که شست پای برخی از افراد را درگیر می‌کند. در این بیماری شست به صورت برآمده می‌شود و یا دچار بیرون زدگی می‌شود که معمولا فرد، هنگام پوشیدن کفش یا راه رفتن احساس درد در شست می‌کند. بدشکلی پا باید توسط پزشک ارتوپد معاینه و درمان شود تا دچار ورم و التهاب نشود.
  • نقرس و درد شست:
    بسیاری از افراد به‌دلیل نقرس، دردی را در ناحیه شست تجربه می‌کنند که ناشی از افزایش اوریک اسید در خون است. افراد مبتلا به نقرس، شست پایشان دچار التهاب و ورم می‌شود که گاه با درد نیز همراه است. در صورتی که ارتوپد، علت درد در انگشت شست پا را نقرس تشخیص دهد، با کاهش اسید اوریک، مشکل برطرف خواهد شد.
  • انگشت چمنی:
    هنگامی که رباط انگشتان از جمله انگشت شست دچار کشیدگی و یا پارگی می‌شود، این حالت را انگشت چمنی می‌گویند که معمولا افراد ورزشکار آن را تجربه خواهند کرد. در مواردی، ارتوپد بدون عمل جراحی، مشکل انگشت چمنی را برطرف خواهد کرد اما در شرایطی که آسیب شدیدی به رباط انگشت شست وارد شده باشد، نیاز به جراحی است.
  • استخوان سزاموئید:
    استخوان‌های سزاموئید در کف پا و به صورت برجسته هستند که فرآیند خم و راست کردن شست را با قدرت انجام می‌دهند. در برخی مواقع، با آسیب دیدگی و یا ایجاد التهاب در استخوان‌های سزاموئید، علاوه بر احساس درد، ممکن است فرد حرکات تکراری را در شست پای خود تجربه کند که برای درمان و معاینه دقیق آن، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کند.

 

شایع‌ترین علت درد انگشت شست پا چپ

همان‌طور که می‌دانید پای راست معمولا فعالیت بیشتری دارد و به همین دلیل، انگشت شست پای راست بیشترین میزان آسیب را می‌بیند، اما در مواردی، انگشتان پای چپ از جمله انگشت شست دچار درد یا مشکلاتی می‌شود.
علت درد انگشت شست پا چپ متفاوت است. از بیماری فرایبگ گرفته تا مورتون نوروما، مشکل در پلانتر پلیت، سزاموئیدیت، سندرم تونل تارسال، آرتروز، فرورفتگی ناخن، نقرس و مواردی از این قبیل همگی باعث درد در انگشتان پای چپ مخصوصاً شست می‌شود.
شایع‌ترین علت درد انگشت شست پا چپ، ضربه، مشکلات ناخن، شکستگی استخوان و یا پینه است که به راحتی قابل درمان بوده و جای نگرانی وجود ندارد. بسیاری از افراد، درد را تنها در یکی از شست‌های پا تجربه می‌کنند اما برخی تنها در انگشت شست پای چپ یا راست احساس می‌کنند که در هر دو صورت، معمولا راه‌های درمانی یکسانی در پیش گرفته می‌شود.
بسیاری از عواملی که باعث ایجاد درد در شست پای چپ می‌شوند، به سادگی و با تغییر سبک زندگی قابل برطرف شدن هستند اما در شرایطی که درد شست پای چپ، شدت زیادی داشته باشد، برای بررسی و معاینه دقیق بايد به پز‌شک ارتوپد و کلینیک پا مراجعه شود.

 

علت درد انگشت شست پا در بارداری و راه‌های درمانی آن

تعداد بالایی از زنان باردار، در طول دوران بارداری انواع دردهای عضلانی را تجربه می‌کنند که یکی از آن‌ها انگشتان پاها و انگشت شست است. حس درد انگشت شست در پاها در بارداری امری طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد مگر در شرایط حاد.
دلیل درد انگشت شست در بارداری بیشتر به‌خاطر بیماری‌هایی همچون سندروم دکورون و همین‌طور تونل کارپ است. دردهای عضلانی از جمله درد در ناحیه انگشتان پا، در دوران بارداری معمولا در نیمه 3 ماهه دوم اتفاق می‌افتد که علاوه بر احساس درد، ممکن است بانوان احساس بی‌حسی و همین‌طور گزگز را در دو و یا شست یکی از پاها تجربه کنند.
مهم‌ترین دلیل درد انگشت شست در بارداری، احتباس مایعات در بخش پاها از جمله شست پاهاست که باعث می‌شود به عصب تونل‌کارپ فشار آورده و درد و التهاب در شست ایجاد شود. علت درد ناحیه شست در بانوان باردار به دلیل تغییرات هورمونی نیز اتفاق می‌افتد که بعد از زایمان، به مرور خوب می‌شوند.
اگر از خانم‌های باردار هستید و درد ناحیه شست شما را کلافه کرده است، با مشورت و تأیید پزشک ارتوپد می‌توانید از درمان‌های دستی، ورزش‌های کششی، کمپرس یخ، ماساژ و مدالیته‌های فیزیوتراپی که در دوران بارداری مجاز به انجام آن هستید استفاده کنید.

 

درمان سریع درد انگشت شست پا در خانه

راه‌های درمانی خانگی جزو بهترین راه‌ها برای درمان سریع درد انگشت شست پا هستند که با هزینه کم می‌توانید از آن بهره ببرید. به طور کلی اگر احساس درد در شست پاهای خود را دارید و درد شما خفیف و قابل تحمل است، از درمانی خانگی استفاده کنید.
این کار علاوه بر کاستن التهابات و درد، باعث افزایش جریان خون در ناحیه شست می‌شود و درمان با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. ما چند نکته مهم برای درمان خانگی انگشت شست را عنوان می‌کنیم که شما باید علاوه بر رعایت تک تک آن‌ها، در هنگام بروز مشکل برای شست و درد، مایعات بیشتری بنوشید.

  • فیزیوتراپی:
    فیزیوتراپی یک راهکار بی هزینه در منزل جهت کاهش درد شست پاها است. با انجام فیزیوتراپی، دامنه حرکتی شست پای شما تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و ترمیم و بهبود آن به خوبی انجام خواهد شد. پزشکان ارتوپد پیشنهاد می‌کنند در صورتی که با گذشت دو هفته، درد انگشت پا بهبود پیدا نکرد، از فیزیوتراپی برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده شود.
  • ماساژ:
    ماساژ دادن قطعا به تسکین درد شست کمک زیادی خواهد کرد. اگر شست پای شما درد کمی دارد، بهتر است از روغن‌های گیاهی برای ماساژ دادن عضلات پا از جمله انگشت شست استفاده کنید. ماساژ باید به آرامی بر روی انگشت شست انجام شود.
  • کفش استاندارد:
    کفش‌های نامناسب از اصلی‌ترین و شایع‌ترین علت درد در شست پا هستند. اگر احساس می‌کنید از کفش‌های غیر استاندارد و یا پاشنه دار استفاده می‌کنید به نحوی که هنگام راه رفتن، تمام وزن بدن بر روی انگشت شست افتاده و درد ایجاد می‌کند، بهتر است آن را به یک کفش طبی و استاندارد تعویض نمایید. کفش خوب، اندازه استانداردی دارد به گونه‌ای که انگشتان پا در آن فشرده نمی‌شوند.
  • کنترل وزن:
    افزایش وزن مساوی است با افزایش فشار بر پا مخصوصا انگشتان پا. برای جلوگیری از بروز هرگونه درد و مشکل در شست، سعی کنید وزن خود را کنترل کنید و اگر افزایش وزن دارید، رژیم غذایی مناسبی را پیش بگیرید.
  • یخ و گرما:
    گاهی استفاده از کمپرس گرم و یا سرد درد و التهابات شست را کاهش می‌دهند. این روش برای درمان سریع درد انگشت شست پا توصیه می‌شود. افرادی که از مشکلات انگشت چمنی رنج می‌برند، بهتر است از یخ درمانی و یا گرما درمانی با استفاده از آب بهره ببرند.
  • استفاده از دارو:
    دارودرمانی برای کاستن درد شست باید با تایید متخصص ارتوپد انجام شود. در مواردی که نقرس و اسید اوره زیاد موجب درد در شست شده باشد، پزشک جهت کنترل آن داروهایی را تجویز می‌کند که برای بهبود علائم باید مصرف شود.
  • لیزر درمانی:
    لیزر درمانی روشی است که اکثر پزشکان ارتوپد آن را تایید کرده و برای درمان مشکلات شست از آن استفاده می‌کنند. متخصص ارتوپد با استفاده از نور لیزر، سعی در کنترل و کاهش درد و ورم شست می‌کند که قطعا برای بیماران موثر خواهد بود.

 

سندرم برنزات یا مرالژی پارستتیکا چیست؟

آیا می‌دانید سندرم برنزات یا مرالژی پارستتیکا چیست؟ در این سندروم، بیماران دچار برخی مشکلات می‌شوند که از رایج‌ترین آن بی‌حسی، احساس گزگزو یا سوزش پوست، احساس مور مور شدن پوست است. اما علت چیست؟ یکی از دلایلی که باعث این اتفاق می‌شود، وارد شدن فشار به عصب پوست خارجی است که در بیماران دیابتی به طور رایج اتفاق می‌افتد.
به جز بیماران دیابتی، افرادی که دچار اضافه وزن هستند، زنان حامله و یا حتی پوشیدن لباس‌های تنگ نیز باعث این سندروم می‌شود که برای درمان آن بهترین راه کنترل قند، پوشیدن لباس‌های گشاد، دنبال کردن رژیم کاهش وزن و یا حتی مصرف برخی از داروهاست که توسط پزشک تجویز می‌شود.
در شرایطی که دارودرمانی برای درمان سندرم برنزات یا مرالژی پارستتیکا پاسخگو نباشد، معمولا پزشک از روش‌هایی همچون سونوگرافی و رادیوفرکانسی عصب جهت تشخیص و درمان آن استفاده می‌کند.

 

سخن پایانی

اگر شما این مقاله را تا اینجا مطالعه کرده‌اید، پس قطعا از درد انگشت شست رنج می‌برید و به دنبال پیدا کردن راه حلی برای درمان آن هستید. ما در این مطلب سعی کردیم شما را با علت درد انگشت شست پا آشنا کنیم تا در صورتی که شست پایتان دچار مشکل شده، بتوانید بهترین روش درمانی را در پیش بگیرید. به طور کلی، علت درد در شست پا ممکن است شکستگی، آسیب دیدن مفاصل پا، نقرس، آرتروز، فشار ناخن، انگشت چمنی، انحراف انگشت، پینه پا و مواردی از این قبیل باشد که تماما قابل درمان هستند.
اگر در ناحیه شست احساس درد کمی دارید، روش‌های درمانی خانگی که به آن پرداختیم، قطعا برای کاهش درد و ورم شست موثر خواهند بود، اما در صورتی که درد شست پای شما به شکل ناگهانی ایجاد شده و احساس بی‌حسی در این ناحیه دارید، حتما باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید تا روش درمانی مناسب برایتان انتخاب شود.
دردهای ایجاد شده در شست در دوره بارداری شایع است و جای نگرانی وجود ندارد. اگر درد ایجاد شده در شست با روش‌های درمانی خانگی و مصرف داروهای مسکن بهبود پیدا نکرد، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید