درد ران پا

درد ران پا، بروز علائمی همچون خارش،بی حسی و مور مور شدن

درد ران پا یکی از درد‌های رایج است که ممکن است به شکل درد یا سوزش و حتی حالت گزگز اتفاق بیفتد. با اینکه در بیشتر موارد جای نگرانی برای درد ران پا نیست و معمولاً بعد از استراحت و مراقبت‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند، مواردی جدی مانند فتق دیسک یا آسیب در عضلات و استخوان‌ها وجود دارند و درد در ران در این شرایط می‌تواند علامتی از یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر مانند فتق دیسک باشد که حتماً باید توسط یک متخصص ارتوپدی کار بلد مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرد.

درد ران پا

علائم و نشانه‌هایی که می‌تواند همراه درد ران پا وجود داشته باشد کدام است؟

بااینکه درد خود یک علامت و نشانه از بیماری‌های دیگر است، درد ران پا می‌تواند به شکل‌ها و علائم مختلف خود را نشان دهد که به علت ایجاد آن بستگی دارد. انواع عارضه پا به شکل‌های زیر خود را نشان می‌دهند:

• خارش

• احساس مورمور شدن، سوزن سوزن شدن، سوزش یا گزگز در ران پا

• بی‌حسی

• مشکلات حرکتی

گاهی نیز درد در ران بدون علائم قبلی به‌صورت ناگهانی و شدید رخ می‌دهد که باید سریعاً به دنبال تشخیص علت و درمان آن در یک مرکز تخصصی ارتوپدی و توسط متخصصان باتجربه باشید. درصورتی‌که درد غیرقابل‌تحمل بود باید به اورژانس مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دلایل و نحوه درمان درد در ران آشنا کنیم.

علت درد ران پا و ایجاد آن چیست؟

شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث درد ران پای راست شود، ازجمله:

• مرالژیا پارستتیکا

مرالژیا پارستتیکا (MP) نوعی آسیب است که در اثر فشار روی عصب پوستی فمورال جانبی ایجاد خواهد شد و می‌تواند باعث گزگز، بی‌حسی و درد سوزشی در ناحیه بیرونی ران شود. درد ران پای راست به‌طورمعمول در یک‌طرف بدن حس می‌شود و در اثر ایجاد فشار اضافی بر عصب‌های درگیر در این ناحیه است.
شایع‌ترین دلایل مرالژیا پارستتیکا شامل موارد زیر هستند:

• استفاده دائم از لباس‌های تنگ
  • اضافه‌وزن یا چاق بودن
  • بافت اسکاری که ناشی از یک جراحت یا جراحی در گذشته باشد.
  • آسیب‌های عصبی مرتبط با دیابت کنترل نشده
  • حمل تلفن همراه یا کیف پول در جیب جلو و کنار شلوار
  • کم‌کاری غده تیروئید
  • مسمومیت ناشی از سرب

درمان‌های مختلفی برای این آسیب وجود دارد که برای اقدام به انجام آن باید ابتدا تشخیص دقیق توسط ارتوپد انجام شود. برخی از اقدامات درمانی برای این عارضه پوشیدن لباس‌های گشادتر یا کاهش وزن جهت کاهش فشار است. همچنین ورزش‌هایی که تنش عضلانی را کاهش می‌دهند و قدرت و انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشند نیز می‌توانند به کاهش درد ران پای راست کمک کنند. برخی از دارو‌های تجویزی و در موارد خاص جراحی ممکن است توصیه شود.

• دیسک کمر

فتق دیسک کمر از آسیب‌هایی است که می‌تواند باعث درد‌های ارجاعی در پا شود. معمولاً زمانی که دیسک کمر به‌موقع تشخیص داده نشده و درمان مدیریتی مناسبی در زمان مورد نیاز برایش انجام نشود، می‌تواند بر عصب‌های مجاور که از پا نیز عبور می‌کنند فشار اضافی وارد کند و باعث درد در ناحیه لگن، ران، ساق پا و گاهی حتی تا انگشتان پا شود.
این بیماری پیش‌رونده است و اگر به‌موقع برای درمان آن اقدام نکنید و آسیب‌های عصبی بیشتر شوند، حتی می‌تواند باعث بی‌حسی و فلج پا شود. سیاتیک نیز از دردهای عصبی مربوط به فتق دیسک یا تنگی کانال نخاعی درمان نشده و سایر فشارهای عصبی است که می‌تواند عارضه پا را ایجاد کند.

• ترومبوز ورید عمقی یا لخته شدن خون

درصورتی‌که در یکی از سیاهرگ‌های اصلی شما در ران لخته خون ایجاد شود، یک بیماری جدی به نام ترومبوز ورید عمقی تشخیص داده خواهد شد که می‌تواند خطرناک باشد و در یک یا هر دو ران پا ایجاد شود. این آسیب حتی می‌تواند بدون ایجاد علامت خاصی مانند درد در ران اتفاق بیفتد، اما برخی از علائم آن عبارت‌اند از:

• حساسیت به لمس

• احساس التهاب و گرما

• رنگ‌پریدگی پوست پا یا تغییر رنگ پا به شکل مایل به آبی

خطر این آسیب این است که برخی افراد به دلیل لخته شدن خون در رگ در ناحیه ران دچار آمبولی ریه می‌شوند که یک وضعیت تهدیدکننده زندگی است و در این شرایط لخته ایجاد شده حرکت کرده و به سمت ریه‌ها می‌رود و در این سیستم اختلال ایجاد می‌کند. علائم آمبولی ریه شامل موارد زیر خواهند بود:

• تنگی نفس ناگهانی
  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه که هنگام نفس کشیدن عمیق یا سرفه بدتر می‌شود.
  • سبکی سر یا احساس سرگیجه
  • نبض سریع
  • سرفه‌های خون‌آلود

• نوروپاتی‌ها

شایع‌ترین نوروپاتی که یکی از عوارض دیابت و بخصوص دیابت کنترل نشده، نوروپاتی دیابتی است که به دلیل سطوح بالای قند خون کنترل نشده ایجاد می‌شود.
معمولاً آسیب‌های عصبی ناشی از این بیماری از دست‌ها یا پا‌ها شروع می‌شود، اما ممکن است در موارد شدید به سایر قسمت‌های بدن مانند نیز گسترش یابد و عاملی برای درد پا باشد. علائم این آسیب عصبی که میتواند علت درد در ران باشد، عبارت‌اند از:

• حساسیت به لمس

• بی‌حسی در پا

• عدم تعادل هنگام راه رفتن

• احساس درد در اندام‌های مختلف بدن

• احساس ضعف یا تحلیل عضلانی

• حالت تهوع و سوءهاضمه

• اسهال یا یبوست

• سرگیجه در زمان ایستادن

• تعریق بیش‌ازحد

• خشکی واژن در زنان و اختلال نعوظ در مردان

• مسمویت ناشی از جیوه یا سرب

• کمبود ویتامین B12

متأسفانه درمان قطعی برای نوروپاتی دیابتی وجود ندارد، اما می‌توان با مدیریت این بیماری درد در ران و سایر علائم را به‌خوبی کنترل کرد. سایر نوروپاتی‌ها مانند نوروپاتی ناشی از مصرف الکل زیاد نیز می‌تواند درد در ران را ایجاد نماید.

• سندرم درد تروکانتریک بزرگ

این بیماری می‌تواند باعث درد در قسمت بیرونی و بالای ران شما شود. این عارضه اغلب در اثر آسیب، فشار یا حرکت‌های تکراری رخ می‌دهد و به همین دلیل در دوندگان و زنان بیشتر شایع است و یکی از علت درد ران پا در زنان به شمار می رود.
علائم سندرم درد تروکانتریک بزرگ عبارت‌اند از:

• بدتر شدن درد هنگام دراز کشیدن بخصوص روی پهلوی آسیب‌دیده
  • درد با گذشت زمان بدتر می‌شود.
  • بعد از راه رفتن و یا دویدن که فعالیت‌های مربوط به تحمل وزن است، درد بیشتر می‌شود.
  • احساس ضعف در عضلات لگن وجود دارد.

درمان این بیماری معمولاً شامل تغییرات سبک زندگی ازجمله کاهش وزن، درمان با یخ، فیزیوتراپی، استفاده از دارو‌های ضدالتهابی و تزریق استروئید می‌باشد.

• سندرم باند ایلیوتیبیال

سندرم باند ایلیوتیبیال (ITBS) عارضه‌ای است که در بین دوندگان رخ می‌دهد و زمانی اتفاق می‌افتد که نوار ایلیوتیبیال که از ناحیه بیرونی ران از لگن به سمت پوست کشیده می‌شود، سفت و ملتهب شود. علائم آن نیز شامل عارضه پا و تورم است که معمولاً درد در ناحیه بالاتر از زانو حس می‌شود ولی می‌تواند تا بالای ران نیز کشیده شود. برای درمان این سندرم پزشک محدود کردن فعالیت بدنی، فیزیوتراپی و دارو‌هایی را جهت کاهش درد و التهاب تجویز می‌کند. در برخی موارد شدید و نادر نیز ممکن است جراحی لازم باشد.

• کشیدگی‌های عضلانی

کشیدگی‌های عضلانی ممکن است در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتند، اما در عضلات همسترینگ در ناحیه ران بسیار رایج هستند و ممکن است باعث عارضه پا شوند. علائم کشیدگی‌های عضلانی عبارت‌اند از:

• شروع ناگهانی درد

• درد ادامه‌دار

• محدودیت حرکتی

• کبودی یا تغییر رنگ

• احساس پیچ‌خوردگی مداوم در پا

• اسپاسم عضلانی

• سفتی یا سختی در ران

• احساس ضعف

معمولاً این آسیب را می‌توان با استفاده از روش‌های کمپرس سرد و گرم و دارو‌های ضدالتهابی طی چند روز درمان کرد؛ اما در صورت شدیدتر بودن آسیب مانند پارگی باید درمان تخصصی‌تر توسط ارتوپد انجام شود.
علائم شدید شدن این آسیب ادامه‌دار شدن درد بعد از چند روز یا بی‌حس شدن ناحیه است که می‌تواند توانایی حرکت را از شما بگیرد. برخی این موضوع را یکی از علت درد در ران می دانند.

• کشیدگی فلکسور هیپ

عضلات خم کننده ران یعنی فلکسور هیپ ممکن است به دلیل استفاده بیش‌ازحد تحت ‌فشار قرار بگیرند و باعث درد یا اسپاسم عضلانی در ران شوند. کشیدگی فلکسور هیپ علائم مختلفی دارد، ازجمله:

• درد ناگهانی در ران پا

• افزایش درد وقتی ران خود را به سمت قفسه سینه بلند می‌کنید.

• درد هنگام کشش عضلات ران

• اسپاسم عضلانی در ناحیه لگن یا ران

• حساسیت به لمس در جلوی لگن

• تورم یا کبودی در ناحیه ران یا لگن

اکثر کشیدگی‌های فلکسور لگن را می‌توان در خانه با یخ، گرما، مسکن‌های بدون نسخه، استراحت و ورزش درمان نمود؛ اما در برخی موارد شدید، فیزیوتراپی و یا حتی جراحی نیز ممکن است توصیه شود.

• فتق‌ها

1.فتق شکمی

یکی از علت درد ران پا فتق شکمی یک بیماری شکمی است و هنگامی پیش می‌آید که لایه‌های درونی‌ عضلات شکمی ضعیف شده باشند. این امر سبب پارگی یا کشیدگی بیش‌ازاندازه در بخشی از جداره شکم یا دیافراگم می‌شود.
    درواقع فتق از جابه‌جایی ارگان‌های بدن به حفره یا بافت مجاور ایجاد می‌شود. فتق نوع شکمی در بین مردها شیوع بیشتری دارد. درمان هر فرد به‌اندازه فتق و شدت علائم آن بستگی دارد. درمان‌های فتق شکمی شامل تغییر رویه‌ی زندگی، مصرف دارو و جراحی می‌باشد.
    تأکید می‌کنیم که مشکلات جدی به دنبال فتق دیسک و مشکلات آسیب‌های جدی ستون فقرات که باعث درد ران می‎‌شوند اگر به‌موقع تشخیص و درمان نشود می‌تواند عوارض خطیری مانند ناتوانی در حرکت، فلج اندام‌ها و درد ناتوان‌کننده را به دنبال داشته باشد.

2.فتق کشاله‌ی ران

فتق کشاله‌ی ران شایع‌ترین نوع می‌باشد. این نوع فتق زمانی اتفاق می‌افتد که روده از طریق یک نقطه‌ی ضعیف یا پارگی در جداره‌ی تحتانی شکم به داخل کانال مغبنی یا کشاله‌ی ران خارج شود. این نوع فتق در آقایان شایع‌تر از خانم‌ها می‌باشد.
درمان فتق کشاله ران با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اگر فتق کوچک باشد و باعث اذیت فرد نشود ممکن است پزشک مربوطه روش درمانی مراقبت را تجویز کند و یا با فشار کم سبب کاهش برآمدگی فتق شود و اگر فتق دردناک و اندازه‌ی آن بزرگ باشد باید عمل جراحی انجام شود که جراحی به دو صورت جراحی باز و جراحی با روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

3.فتق رانی

این نوع از فتق سبب بیرون زدن قسمت بالای ران می‌گردد، که در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود و می توان گفت یکی از علت درد در ران در زنان می باشد.

• مشکلات مربوط به مجاری ادراری

به‌عنوان‌مثال خیلی از عفونت‌های ادراری علاوه بر درد پایین شکم می‌تواند به سمت کشاله ران منتشر بشود و درد ران پا را ایجاد کند.

• مشکلات و بیماری‌های اندام‌های تناسلی داخلی

به‌عنوان‌مثال مشکلات مربوط به تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی می‌تواند در خانم‌ها علاوه بر لگن و پایین شکم به کشاله ران و بالای ران تیر بکشد. در آقایان مشکلات پروستات، مشکلات بیضه، التهاب‌های بیضه و پروستات می‌تواند به‌صورت درد کشاله ران تظاهر پیدا بکند.
در موارد نادرتری می‌توان به تومورهای کف لگن، تومورهای بزرگ لگن و بعضی از مشکلات گوارشی مانند نفخ‌های خیلی طولانی و یبوست‌های خیلی طولانی اشاره کرد که می‌تواند درد پایین شکم، لگن و گاهی ران را ایجاد کند.

تشخیص علت درد ران پا

تشخیص بیشتر بیماری‌هایی که باعث درد ران پا می‌شوند، شامل معاینه فیزیکی توسط یک متخصص ارتوپد در مراکز ارتوپدی باسابقه است که عوامل خطر و علائم را به‌خوبی ارزیابی می‌کنند.
در مورد مرالژیا پارستتیکا، پزشکان ممکن است یک الکترومیوگرام و آزمایش هدایت عصبی (EMG/NCS) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا نوار عصب عضله را برای مشخص کردن اینکه آیا اعصاب آسیب‌دیده است یا خیر، درخواست کنند. در غیر این صورت ممکن است تنها معاینه فیزیکی و عکس‌برداری با اشعه ایکس برای تشخیص دقیق کافی باشد.

در بیشتر موارد، درد ران پا در صورت مراجعه به‌موقع به متخصص ارتوپدی درمان‌های آسانی دارد و بعد از چند روز الی چند هفته با انجام دستورالعمل‌های متخصص بهبود پیدا می‌کند.
به دلیل اینکه تشخیص جدی بودن یا نبودن درد ران پا توسط بیمار امکان‌پذیر نیست، بهتر است قبل از درمان‌های خانگی حتماً توسط متخصص ارتوپدی ارزیابی شوید و بعد با توصیه پزشک درمان‌های لازم را انجام دهید؛ زیرا ممکن است شما به دلیل ناآگاهی به آسیب ایجادشده و انجام درمان‌های خودسرانه باعث تشدید آسیب شوید.
تأکید می‌کنیم که مشکلات جدی به دنبال فتق دیسک و مشکلات آسیب‌های جدی ستون فقرات که باعث درد ران می‎شوند اگر به‌موقع تشخیص و درمان نشود می‌تواند عوارض خطیری مانند ناتوانی در حرکت، فلج اندام‌ها و درد ناتوان‌کننده را به دنبال داشته باشد.
شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های دقیق به مجموعه ارتوپدی ما نیز مراجعه کنید تا توسط متخصصانی باتجربه و حاذق در مجموعه‌ای مجهز مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرید. جهت گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.