کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دیسک کمر و داغی کف پا

دیسک کمر و داغی کف پا؛ تاثیرات مختلف آن‌ها بر روی یکدیگر

عصب هایی که از کمر به پاها می رسند؛ نقش مهمی در راه رفتن و عملکرد پاها دارند. در صورتی که این اعصاب آسیب ببینند؛ عملکرد طبیعی پاها را دچار مشکل می کنند. دیسک کمر مانند دیگر عارضه هایی که اعصاب موجود در کمر را تهدید می کنند، سلامت اعصاب پا را مورد تهاجم قرار می دهد. به مرور زمان دیسک کمر و داغی کف پا، سوزش و درد کف پا عوارضی هستند که به دنبال علائم دیسک کمر خطرناک رخ میدهند. همراه ما باشید تا این آگاهی را به شما بدهیم که میتوان درمان دیسک کمر در پاها و علت کف پای داغ جستجو کرد و به این سوال مهم پاسخ دهیم که “ایا دیسک کمر باعث ورم پا میشود” یا خیر؟

 

دیسک کمر و داغی کف پا

 

 

چه رابطه ای بین دیسک کمر و داغی کف پا برقرار است؟

همانطور که گفته شد اعصاب محیطی موجود در نخاع تأثیر ویژه ای بر عملکرد پاها دارند. دیسک کمر وقتی به شدیدترین حد خود برسد و علائم دیسک کمر خطرناک را بروز بدهد؛ هسته ژل مانند درون دیسک روی کانال نخاعی می ریزد و در واقع به ریشه های عصبی فشار وارد می شود.
در چنین شرایطی هرگونه فشار به اعصاب حسی و حرکتی، باعث بروز درد می شود. زمانی که فرد به دیسک کمر مبتلا می شود؛ یکی از اختلالاتی که فرد به آن دچار می شود؛ عارضه و آسیب هایی است که در پاها اتفاق می افتد. این علائم به صورت درد، سوزش، خارش و سردی و گرمی در پاها خودشان را نشان می دهند.
به مرور زمان دیسک کمر و داغی کف پا می تواند خطرناک شود و شما می بایست با تجربه علائم دیسک کمر خطرناک هرچه زودتر به پزشک و یک کلینیک پای معتبر مراجعه کنید و درمان را پیگیری کنید.

 

دیسک کمر و داغی کف پا چگونه بر یکدیگر تأثیر می گذارند؟

پا درد و سوزش و داغی کف پا اغلب در نتیجه آسیب، پوشیدن کفش های نامناسب یا مشکلات فیزیکی در پا، مانند تاندونیت، آرتریت یا بورسیت است. با این حال، در برخی موارد درد در پای شما ممکن است با مشکلاتی در ستون فقرات شما مرتبط باشد. حتی اگر کمردرد نداشته باشید؛ ممکن است همچنان یک بیماری ستون فقرات داشته باشید که باعث می‌شود در جای دیگری از بدنتان مانند پاهایتان احساس ناراحتی کنید.
برخی از علائم آشکار پا درد ناشی از مشکل در ستون فقرات شما وجود دارد، مانند احساس سنگینی پا، مشکل در بالا بردن پا، درد ساق پا، بی حسی، ضعف، سردی و داغی کف پا و مشکل در راه رفتن روی نوک انگشتان پا و این‌ها مواردی هستند که امکان دارد ریشه عارضه از ستون فقرات شما باشد.
مطالعات نشان داده‌اند که اختلال عملکرد ستون فقرات، مانند تنگی کانال نخاعی، روی اعصاب نخاعی در قسمت پایین کمر شما فشار می‌آورد و باعث درد پا شده که به پاهای شما آسیب می‌رساند.
بنابراین، اگر تا به حال از خود پرسیده اید که آیا مشکل کمر می تواند باعث درد پا شود؟ یا دیسکوپاتی کمر و داغی کف پا در راستای هم اتفاق می افتند؟ پاسخ ساده این است که بله، مشکلات ستون فقرات می‌تواند منجر به احساس پا درد و عارضه های مربوط به پا شود. در زیر برخی از شرایط خاص ستون فقرات که می تواند باعث درد پا شود با توضیح نحوه اثر گذاری آن ها آورده شده است.

  • فتق دیسک یا دیسک کمر و داغی کف پا

انواع مختلفی از مشکلات دیسک ستون فقرات، مانند پارگی دیسک، لیز خوردن دیسک، بیرون زدگی دیسک یا فرو ریختن دیسک وجود دارد که می تواند منجر به درد پا و داغی کف پا به دلیل آسیب عصبی شود و این آسیب شناسی ها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند یا گاهی اوقات به طور جداگانه به عنوان فتق یا برآمدگی دیسک شناخته می شوند.
در فتق دیسک، بیشتر اوقات، این خود دیسک نیست که دردناک است، بلکه مایع درونی دیسک نشتی است که عصب مجاور را تحریک می کند و باعث درد ریشه یا ریشه عصبی می شود. این درد ریشه ای ناشی از عصب فشرده ممکن است از قسمت پایین کمر به سایر قسمت های بدن مانند پا یا بازو منتقل شود.
هنگامی که درد ساق یا پا نتیجه مستقیم مشکلات در خود فضای دیسک باشد، گفته می‌شود که بیمار دچار دیسک تحلیل رفته است که معمولاً باعث درد محوری می‌شود. مشکل دیسک کمر و داغی کف پا و درد پا و احساس خارش و سوزش پا علائم دیسک کمر خطرناک هستند.

  • سیاتیک (رادیکولوپاتی)

پنج عصب سیاتیک در پایه ستون فقرات به هم می پیوندند و از پشت هر پا تا انگشتان پا امتداد می یابند. اعصاب سیاتیک، نخاع را به بسیاری از عضلات ساق و پا متصل می کند. هنگامی که اعصاب سیاتیک از هر مشکل مرتبط با کمر که به ریشه های عصبی فشار می آورد؛ به جای کمردرد تحریک شود، ممکن است باعث درد پا و مشکلات پا شود که معمولاً به آن سیاتیک یا رادیکولوپاتی می گویند.

  • اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو

اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو یک بیماری کمر است که معمولاً در افراد بالای 65 سال به دلیل لغزش بدن مهره‌ای که در پی حرکت مهره زیر آن به جلو رخ می‌دهد، ایجاد می‌شود. اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو معمولاً در سطح L4-L5 پایین ستون فقرات یا سطح L3-L4 ستون فقرات کمری رخ می دهد.
به ندرت در سایر سطوح ستون فقرات ایجاد می شود، اما ممکن است به طور همزمان در دو یا حتی سه سطح از مهره‌ها ایجاد شود. این وضعیت ناشی از افزایش سن است، جایی که استخوان‌ها، مفاصل و رباط‌های ستون فقرات ضعیف می‌شوند و نمی‌توانند ردیف ستون فقرات را در کنار هم نگه دارند. هنگامی که مهره می لغزد، بخش ستون فقرات را به خطر می اندازد. همچنین منجر به گرفتگی عصب می شود که درد را به پایین ساق پا و داخل پا منتشر می کند.

 

دیسک کمر و داغی کف پا

 

  • آرتریت مفصل فاست

آرتریت التهاب مفصلی است که علائمی مانند درد، حساسیت، تورم و سفتی ایجاد می کند و در نهایت منجر به آسیب بافت نرم در بدن می شود. ناتوانی های جسمی ناشی از اشکال مختلف آرتریت بر زندگی درصد بالایی از افراد تأثیر می گذارد و شیوع زیادی دارد. بر خلاف تصور عمومی، آرتریت فقط یک بیماری مرتبط به سن نیست.
این بیماری باعث ناراحتی بسیاری از کودکان و جوانان نیز می شود. استئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت ناتوان کننده و دردناک است که مفاصل استخوان های تحمل کننده وزن، مانند باسن و زانو و همچنین ستون فقرات، دست ها و پاها را درگیر می کند.
با گذشت زمان، رشد استخوانی کوچک (یا استئوفیت ها) در مفاصل فاست و اطراف مهره ها به عنوان پاسخی به بی ثباتی مفصل ایجاد می شود. اما تشکیل این استئوفیت ها باعث بی ثباتی بیشتر ستون فقرات و ایجاد درد بیشتر می شود. خارهای استخوانی بزرگتر شده و در فضای عبور اعصاب که به آن تنگی نخاعی می گویند، بریده می شود و اعصاب عبوری از ساختار ستون فقرات را تحریک می کند و به دام می اندازد. این درد می تواند از ستون فقرات به پا و ساق پا گسترش یابد.

علت دیسک کمر و داغی کف پا چیست؟

اگر بخواهیم علت دیسک کمر و داغی کف پا و درد پا را عنوان کنیم؛ باید بگوییم فتق دیسک معمولا در نتیجه ساییدگی و پاره شدن تدریجی مربوط به افزایش سن به نام دژنراسیون دیسک است. با بالا رفتن سن افراد، دیسک‌ها کمتر انعطاف‌پذیر می‌شوند و بیشتر مستعد پارگی یا پاره شدن با فشار یا پیچش جزئی هستند. در واقع اکثر مردم نمی توانند علت فتق دیسک خود را مشخص کنند.
گاهی وقت‌ها، استفاده از عضلات پشتی به جای عضله‌های ساق و ران جهت بلند کردن اجسام سنگین ممکن است منجر به فتق دیسک شود. همچنین می‌تواند در حین بلند کردن چرخش و پیچ خوردگی ایجاد شود. به ندرت، یک رویداد آسیب زا مانند زمین خوردن یا ضربه به پشت علت دیسک کمر و داغی کف پا است. داغی کف پا به دلیل آسیب‌های عصبی ناشی از دیسک کمر است.

 

آیا دژنراتیو دیسک کمر باعث مشکلات عصبی در پا میشود؟

در برخی موارد شدید، بیماری دژنراتیو دیسک میتواند باعث مشکلات عصبی در پاها شود. بیماری دژنراتیو دیسک، به ویژه در ستون فقرات کمری، در واقع میتواند باعث شود که درد عصبی از ستون فقرات به پاها تابیده شود. این اتفاق به این دلیل است که بیماری دژنراتیو ستون فقرات که در اثر فرسایش و پارگی ستون فقرات ایجاد می‌شود؛ می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه ارتفاع دیسک شود.
دیسک بین مهره ای همچنین میتواند فتق کند و به اعصابی که به پاها منتهی میشود؛ فشار وارد کند و باعث دیسکوپاتی کمر و داغی کف پا و همچنین درد و گاهی اوقات گزگز یا بی حسی شود. این فرآیند ساییدگی و یا فتق دیسک می‌تواند باعث شود اعصابی که به پاهای شما منتهی می‌شوند؛ هنگام خروج از ستون فقرات فشرده شوند.
این تنگی کانال نخاعی روزنه ای است که باعث باریک شدن سوراخ نخاعی میشود. سوراخ نخاعی در واقع منفذ کوچکی است که عصب نخاعی هنگام خروج از ستون فقرات از آن عبور میکند. تنگی کانال نخاعی فورامینال درد یا سایر علائمی را که در پاهای خود دارید را توجیح میکند.
در حالی که دژنراتیو دیسک میتواند باعث مشکلات عصبی در پاها شود، کمر درد شایع ترین علامت بیماری دیسک دژنراتیو است. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری دژنراتیو دیسک درد مزمن گردن یا کمردرد دارند. در زیر برخی دیگر از علائم شایع بیماری دژنراتیو دیسک آورده شده است:

  • تغییر مکرر وضعیت، درد شما را کاهش میدهد.
  • هنگامی که برای مدت طولانی می نشینید، خم می شوید، بلند می شوید یا کمر خود را پیچ و تاب می‌دهید، درد افزایش می یابد.
  • راه رفتن، دویدن یا دراز کشیدن درد شما را کاهش می دهد.

در تجربه دیسکوپاتی کمر و داغی کف پا هرگاه یکی از علائم زیر را داشتید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • از دست دادن کامل کنترل روده یا مثانه.
  • دردی که به جای بهبودی همچنان بدتر میشود.
  • ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پاها یا کف پاها

توجه به این نکته بسیار مهم است که بیماری دژنراتیو دیسک میتواند علائم بالا را ایجاد کند، اما مشکلات عصبی در پاهای شما همیشه ناشی از دژنراتیو دیسک نیست. در موارد نادر، ممکن است ناشی از عارضه های دیگر از جمله عفونت (مانند دیسکیت) یا آسیب (مثلاً علائم شکستگی ستون فقرات) باشد.
بسته به اینکه مشکل عصبی در پاهای شما چقدر شدید است، گزینه های درمانی متعددی وجود دارد که از فیزیوتراپی گرفته تا داروهای بدون نسخه و تجویزی را شامل می شود. شما می بایست با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی مناسب برای مشکلات عصبی پاهای خود صحبت کنید. خواه این مشکلات ناشی از بیماری دیسک دژنراتیو یا سایر بیماری های ستون فقرات باشد.

 

دیسک کمر و داغی کف پا

 

علائم دیسک کمر خطرناک چیست؟

فتق دیسک و داغی کف پا در واقع به مشکل یکی از بالشتک‌های لاستیکی (دیسک‌ها) اشاره دارد که بین مهره‌های قرار گرفته برای ساختن ستون فقرات شما وجود دارند. یک دیسک ستون فقرات دارای یک مرکز نرم و ژله مانند به نام هسته است که در یک قسمت بیرونی لاستیکی سخت تر به نام حلقه، محصور شده است.
فتق دیسک زمانی رخ میدهد که بخشی از هسته از طریق پارگی حلقوی به بیرون نشت کرده و روی عصب‌های مجاور فشار می آورد. توجه داشته باشید که فتق دیسک، میتواند در هر قسمت از ستون فقرات رخ دهد، اما اغلب در قسمت پایین کمر رخ میدهد. بسته به اینکه فتق دیسک در کجا باشد، می تواند منجر به درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود.
پیش از بررسی علائم دیسک کمر خطرناک باید بدانید که بسیاری از مردم هیچ علامتی از فتق دیسک ندارند. برای افرادی که دارای علائم هستند نیز علائم به مرور زمان بهبود می یابند. علائم و نشانه ها به محل قرار گرفتن دیسک و اینکه آیا دیسک به عصب فشار می آورد؛ بستگی دارد.
فتق دیسک به طور معمول یک طرف بدن را درگیر میکند. از علائم دیسک کمر خطرناک درد بازو یا پا و انواع عارضه های مربوط به پا مانند احساس خارش و سوزش کف پا است. دیسک کمر و داغی کف پا نیز ممکن است با هم اتفاق بیافتد.
اگر فتق دیسک شما در قسمت پایین کمر باشد، علاوه بر درد در ناحیه کمر، معمولاً در پایین تنه، باسن و ران و ساق پاها نیز احساس درد خواهید کرد. برای فتق دیسک در گردن، معمولاً بیشترین درد عصبی را در شانه و بازو احساس میکنید. این درد ممکن است هنگام سرفه، عطسه یا حرکت در موقعیت‌های خاصی به بازو یا پای شما وارد شود.
درد اغلب به صورت تیز یا سوزش توصیف می شود. افرادی که دچار فتق دیسک هستند؛ اغلب در قسمتی از بدن که توسط اعصاب آسیب‌دیده کنترل می‌شود، بی‌حسی یا گزگز تابشی دارند. ماهیچه هایی که توسط اعصاب آسیب دیده خدمت می کنند؛ همچنین تمایل به ضعیف شدن دارند.
این ضعف میتواند باعث شود که شما زمین بخورید یا بر توانایی شما در بلند کردن یا نگه داشتن وسایل تاثیر بگذارد. با وجود این علائم دیسک کمر خطرناک، شما می توانید فتق دیسک بدون علائم داشته باشید؛ حتی ممکن است ندانید که به آن مبتلا هستید مگر اینکه در تصویر ستون فقرات توسط پزشک مشخص شود.

چه عواملی خطر دیسک کمر و داغی کف پا را افزایش می دهد؟

دیسک در پی آسیب به ستون مهره ها اتفاق می افتد. باید توجه داشته باشید که مراقبت، ورزش و تقویت عضلات باعث تثبیت و حمایت از ستون فقرات می شود. شما می بایست وضعیت خوب بدن خود را حفظ کنید. این کار باعث کاهش فشار روی ستون فقرات و دیسک شما می شود. همواره پشت خود را صاف و در یک راستا نگه دارید.
به خصوص زمانی که برای مدت طولانی می نشینید. اجسام سنگین را به درستی بلند کنید. در هنگام کار کردن فشار را به جای کمر بهتر است روی پاهای خود تحمل کنید. عوامل متعددی خطر دیسک را افزایش می‌دهند. عواملی که می توانند خطر دیسک کمر و داغی کف پا را افزایش دهند، عبارت اند از:

  • وزن

اضافه وزن بدن، باعث ایجاد فشار اضافی بر روی دیسک های کمر و بالا بردن احتمال آسیب میشود.

  • اشتغال به کارهای خاص

افرادی که از نظر فیزیکی مشاغل سختی دارند، بیشتر در معرض خطر مشکلات کمر هستند. بلند کردن مکرر، کشیدن، هل دادن، خم شدن به طرفین و چرخیدن کمر نیز میتواند خطر فتق دیسک را افزایش دهد.

  • ژنتیک

برخی افراد استعداد ابتلا به فتق دیسک را بصورت ژنتیکی به ارث می برند.

  • سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یا مصرف سایر دخانیات باعث کاهش اکسیژن رسانی به دیسک‌ها می‌شود و باعث می‌شود آن ها سریع‌تر تجزیه شوند.

  • رانندگی مکرر

نشستن طولانی مدت همراه با لرزش موتور وسیله نقلیه؛ می تواند به ستون فقرات فشار بیشتری جهت آسیب وارد کند.

  • بی تحرک بودن

ورزش منظم می تواند به جلوگیری از فتق دیسک کمک کند و بی تحرکی زیاد نیز می‌تواند منجر به افزایش احتمال آسیب شود.

 

دیسک کمر و داغی کف پا

 

ایا دیسک کمر باعث ورم پا میشود؟

پیش از پاسخ به این سوال که “ایا دیسک کمر باعث ورم پا میشود؟” باید بیشتر در مورد ورم پا آگاهی داشته باشیم. مهم است که بدانید ورم پا در صورتی که بدون ضربه و عارضه ناگهانی اتفاق بیافتد؛ مربوط به بیماری ادم است. ادم به تجمع بیش از حد مایع در بافت های بین سلولی در نتیجه عدم تعادل بین فشار هیدرواستاتیک و انکوتیک مویرگی اشاره دارد.
فتق دیسک کمر (LDH) معمولاً باعث کمردرد و درد رادیکول پا می شود. در تحقیقات انجام شده برای ربط دادن ورم پا به دیسک کمر؛ گزارش یک خانم 57 ساله را بررسی می کنیم. این خانم در سال 1394 با درد و ادم حفره ای در اندام تحتانی دو طرفه به کلینیک جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بم مراجعه کرد.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی تشخیص LDH آسیب به مهره های L3-L4 و L4-L5 را تایید کرد. بیمار متعاقباً برای تسکین درد، لامینوتومی دوطرفه و فورمینوتومی مهره‌های درگیر را انجام داد. پس از جراحی، علائم مربوط به LDH و همچنین ادم برطرف شد. اگرچه LDH قبلا هرگز با ادم همراه نبوده است.
در این گزارش فرد با وجود ورم پا به دیسک کمر نیز دچار بوده است. در واقع نتایج و بررسی های بسیاری کمی وجود دارد که در آن ها، این دو اتفاق، موازی با هم گزارش شده باشد. پس در جواب به این سوال که “ایا دیسک کمر باعث ورم پا میشود”؛ پاسخ در اغلب موارد منفی است و نمی توان ورم پا را از علائم دیسک کمر خطرناک دانست.

 

درمان دیسک کمر در پاها چگونه صورت می گیرد؟

همانطور که گفته شد مثل دیسک کمر و داغی کف پا، اندام هدف بسیاری از آسیب ها و عارضه های دیسک، پاها هستند. باید بدانید وقتی دیسک کمر جزئی و خفیف باشد؛ دیسک‌ها امکان دارد به خودی خود با فرایندی به نام تحلیل برطرف شوند.
به این صورت که قطعات دیسک در پی این فرآیند توسط بدن جذب می‌شوند. گرچه در شرایطی که علائم دیسک کمر خطرناک باشند و دیسک شدید داشته باشید؛ نیاز به درمان های فوری وجود دارد. از جمله بهترین روش‌های درمان های دیسک کمر و داغی کف پا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از داروها

  • استراحت

  • فیزیوتراپی تخصصی در مراکز تخصصی مجهز مانند مرکز ما

  • طب سوزنی

  • آب درمانی

  • تمرینات خانگی

  • استفاده از کمربندهای طبی تخصصی ارتوپدی

  • استفاده از کفی‌های طبی و کفش‌های مناسب تحت نظر متخصص ارتوپدی

  • تزریق استروئید

  • ماساژ درمانی

  • اوزون تراپی که یکی از روش‌های نوین و بسیار عالی برای کاهش سریع درد و التهاب است و حتی ممکن است بتواند نیاز به جراحی را رفع کند یا حداقل آن را به تاخیر بیاندازد و در مرکز ما به طور تخصصی انجام می‌شود.

درمان های گفته شده در بالا هر کدام به روش های بخصوصی و در شرایط متفاوتی به بهبود دیسک کمک می‌کنند. در درمان های طب سنتی، فیزیوتراپی و آب درمانی می توان گفت بهبودی از طریق پاها انجام می شود و درمان دیسک کمر در پاها صورت می گیرد.

 

سخن پایانی

دیسک کمر عارضه و آسیبی بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشی است. دریافت تشخیص مناسب از یک متخصص ستون فقرات برای یافتن شرایط بالقوه خاص کمر که ممکن است باعث درد پای شما شود، بسیار مهم است. علائم و عوارضی مانند دیسک کمر و داغی کف پا می بایست بسیار جدی تلقی شود و با مراجعه به متخصصی کاربلد و با تجربه هرچه زودتر شرایط درمانی را پیگیری کنید.
مرکز ما با دارا بودن بهترین متخصصان در خدمت شماست تا پروسه تشخیص و درمان دیسک کمر را بدون نگرانی پشت سر بگذارید. در صورت تمایل به دریافت نوبت در بخش تماس با ما با مرکز ما در ارتباط باشید!

دیدگاهتان را بنویسید