کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

قرص درمان خار پاشنه

قرص درمان خار پاشنه؛ یکی از سایر روش‌ها برای تسکین و درمان این عارضه

گاهی ممکن است خود یا اطرافیانتان با درد کلافه کننده پاشنه پا مواجه شده باشید که می‌تواند ناشی از آسیب و التهاب بافت‌های نرم و استخوان‌های پایین پاشنه شما و ایجاد خار استخوانی پاشنه باشد. این وضعیت هنگام ایستادن یا هنگام بیرون آمدن از رختخواب در صبح تشدید می‌گردد. در ادامه قصد داریم بهترین قرص درمان خارپاشنه پا که نتایج عالی و ‌دائمی دارد و باعث رفع قطعی درد خارهای استخوانی پاشنه می‌شود را در کنار سایر درمان خار پاشنه به شما معرفی کنیم.

 

قرص درمان خار پاشنه

 

 

قرص درمان خار پاشنه چیست؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که قرص درمان خار پاشنه کدام است و چگونه می‌توان این درد ملال‌آور را تسکین داد، باید بدانیم که خار استخوانی پاشنه چیست و چگونه در پای افراد ایجاد می‌گردد. خارهای استخوانی پاشنه یک رشد استخوانی است که در اثر رسوب کلسیم ایجاد می‌شود. این توده‌ها می‌توانند در پشت یا زیر پاشنه یا زیر کف پا ایجاد شوند.
برخی از افراد ممکن است پس از ابتلا به خار استخوانی پاشنه هیچ علامتی را تجربه نکنند و نیازی برای استفاده از قرص درمان خار پاشنه احساس نکنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است درد قابل‌توجهی در پاشنه پا داشته باشند. خار استخوانی پاشنه همچنین می‌تواند به التهاب کف پا با نام التهاب فاشیای کف پا، التهاب بافتی که قوس پای شما را پشتیبانی می‌کند، مرتبط باشد.
در این میان برخی مسکن‌ها قادرند درد ناشی از این بیماری را التیام بخشند که می‌توان به تعدادی قرص درمان خار پاشنه اشاره نمود که بدون نسخه نیز قابل تهیه می‌باشند. مؤثرترین قرص درمان خار پاشنه که ضدالتهاب نیز می‌باشند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین هستند. البته درست است که قرص درمان خار پاشنه درد را سریعاً تسکین می‌دهد، اما ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا بیمار اثرات ضدالتهابی این داروها را تجربه کند.

 

آیا مصرف قرص درمان خار پاشنه عوارض جانبی دارد؟

محققین بر این باورند که ممکن است مصرف قرص درمان خار پاشنه برای برخی افراد با عوارضی موقت و قابل رفع همراه باشد. به همین دلیل آن‌ها تأکید دارند که بهتر است قبل از مصرف قرص کلسیم و خار پاشنه به مدت بیش از 10 روز با پزشک مشورت کنید.
مهم‌ترین عوارض جانبی انواع قرص درمان خار پاشنه مانند ایبوپروفن یا آسپرین، درد معده، زخم معده، مشکلات خونریزی و سوزش سر دل می‌باشد. همچنین ازآنجایی‌که احتمال دارد قرص درمان خار پاشنه توانایی بدن برای انعقاد خون را و عملکرد سیستم گوارشی در برابر اسید معده را مختل کند، افراد مبتلا به خونریزی یا اختلالات اسید معده باید از NSAID ها اجتناب کنند.
البته استامینوفن بر سیستم گوارشی تأثیر نمی‌گذارد و با لخته شدن خون تداخل نمی‌کند، اما این دارو می‌تواند باعث تهوع، سردرد یا درد معده شود. جدی‌ترین عارضه جانبی استامینوفن که یکی از انواع قرص درمان خار پاشنه می‌باشد، آسیب کبدی ناشی از مصرف بیش‌ازحد است.

 

نحوه تشخیص خار استخوانی پاشنه برای تجویز قرص درمان خار پاشنه چگونه است؟

خارهای استخوانی پاشنه زمانی تشخیص داده می‌شود که در عکس‌برداری اشعه ایکس یا سایر تصاویر پزشکی مشخص گردد. پزشکان اغلب هنگام عکس‌برداری معمول با اشعه ایکس برای شکستگی یا سایر مشکلات پا متوجه خار استخوانی پاشنه می‌شوند.
بسیاری از بیماران مبتلا به خار استخوانی پاشنه ممکن است توسط یک پزشک عمومی درمان شوند، اما درد شدید یا ناتوان‌کننده پاشنه اغلب به جراح ارتوپد یا متخصص پا در یک کلینیک پای معتبر ارجاع داده می‌شود. اکثر خارهای پاشنه علامتی ندارند، بنابراین علائم خارهای استخوانی پاشنه علائم بیماری‌های مرتبط مانند فاشیای کف پا یا التهاب تاندون آشیل است.
درد پلانتار فاشئیت معمولاً زمانی که وزن در اول صبح روی پا وارد می‌شود، تیز و شدید است. درد در طول روز کاهش می‌یابد و به درد خفیف‌تری می‌رسد. بااین‌حال، درد ناشی از خار استخوانی پاشنه تحتانی، هر زمان که وزن بر روی پاشنه قرار می‌گیرد، تحریک می‌شود و در طول روز بهتر نمی‌شود.
از طرفی هر زمان که به تاندون فشار وارد شود مانند راه رفتن، دویدن یا پریدن، درد ایجاد می‌کند. خم شدن پا به سمت بالاتر از زاویه 90 درجه باعث کشیدگی تاندون و ایجاد درد می‌شود. خار استخوانی پاشنه خلفی می‌تواند هر درد ناشی از کشش یا فشار دادن تاندون را تشدید کند. خارهای استخوانی پاشنه خلفی بسیار بزرگ است و اغلب به‌راحتی در پشت پاشنه پا احساس می‌شود.
ازآنجایی‌که رشد بیشتر خارهای استخوانی به زمان طولانی نیاز دارد، یک متخصص جهت تشخیص بهتر تاریخچه کاملی از علائم، فعالیت‌ها و عادات سبک زندگی را از شما خواهد گرفت که احتمال دارد در ایجاد این بیماری نقشی داشته باشد. به‌غیراز تصاویر اشعه ایکس، هیچ آزمایش پزشکی یا تصویربرداری دیگری برای تشخیص این مشکل موردنیاز نیست.

 

علت بروز خار استخوانی پاشنه و نیاز به استفاده از قرص درمان خار پاشنه چیست؟

همان‌گونه که گفتیم خار استخوانی پاشنه رسوبات کلسیمی هستند که در قسمت زیرین استخوان پاشنه فرد ایجاد می‌شوند. آن‌ها به‌تدریج و با فشار مکرر روی پاشنه ایجاد می‌شوند و اغلب در طی چند ماه رشد می‌کنند. خارهای پاشنه ازنظر اندازه و شکل متفاوت هستند، اما می‌توانند تا حدود 5/1 سانتی‌متر رشد کنند. برخی از شایع‌ترین علل خارهای استخوانی پاشنه عبارت‌اند از:

  • کشیدگی عضلات یا رباط‌های پا

  • دویدن روی سطوح سخت

  • گذراندن مدت‌زمان طولانی روی پاهای خود

  • کفش نامناسب

  • اضافه‌وزن یا چاق بودن

برخی از ناهنجاری‌های راه رفتن نیز ممکن است خطر ابتلا به خار استخوانی پاشنه را افزایش دهند. اگر اقداماتی را انجام دهید که فشار روی استخوان پاشنه، رباط‌ها یا اعصاب مجاور شما افزایش یابد، احتمال ابتلا به خارهای استخوانی پاشنه بیشتر می‌شود.

 

قرص درمان خار پاشنه

 

قرص کلسیم و خار پاشنه چه رابطه‌ای با هم دارند؟

اگر فردی مبتلا به خار استخوانی پاشنه شد و با درد پاشنه با رنج و مرارت مواجه گردید، گزینه‌های اصلی او برای بهبودی حول محور استراحت، کمپرس یخ بر روی پاشنه پا، انجام تمرینات کششی پاشنه پا و استفاده از ارتزهای تخصصی است. همچنین در برخی موارد ممکن است متخصص پا مصرف مسکن‌های بدون نسخه را به‌عنوان قرص درمان خار پاشنه برای کاهش علائم کوتاه‌مدت توصیه کند و استفاده از تزریق کورتیزون نیز در موارد شدید ضروری باشد.
بااین‌حال، اگر بیماری ترجیح دهد رویکرد طبیعی‌تری برای تأمین نیازهای بدن خود در مقابل این ضایعه داشته باشد، باید بداند که ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارند که می‌توانند سلامت پاهای او را بهبود بخشند. ازجمله این مواد معدنی می‌توان به منیزیم، ویتامین سی، بیوفلاونوئیدها، متیل سولفونیل متان و … اشاره نمود؛
اما در این میان کلسیم نقش غیرقابل‌انکاری در این راستا دارد و می‌تواند شرایطی را فراهم نماید که قرص کلسیم و خار پاشنه رابطه مستقیم و تأثیرگذاری را با هم داشته باشند. به این معنا که مصرف کلسیم به‌صورت قرص درمان خار پاشنه در تسکین و درمان خارهای استخوانی پاشنه بسیار مؤثر می‌باشد.
اینکه چگونه چنین رابطه محسوسی میان قرص کلسیم و خار پاشنه وجود دارد و چرا کلسیم در درمان این بیماری کارساز می‌باشد به این خاطر است که کلسیم از مهم‌ترین عناصر ساخت استخوان‌های بدن و همچنین حفظ آن‌ها محسوب می‌گردد و در بهبود گردش خون نقش قابل‌توجهی دارد.
به‌طورکلی می‌توان اذعان داشت که مصرف روزانه کلسیم از ایجاد خارهای استخوانی پاشنه جلوگیری می‌نماید و لذا هر فردی می‌تواند پس از مشورت با پزشک، روزانه یک مکمل کلسیم به‌صورت قرص مصرف کند یا کلسیم را مستقیماً از یک رژیم غذایی سالم دریافت نماید تا به‌وضوح شاهد رابطه التیام‌بخش قرص کلسیم و خار پاشنه باشد.
غذاهای غنی از کلسیم مانند لبنیات، بادام، دانه‌های کنجد، کلم پیچ، شلغم سبز، لوبیا سفید، نخود سیاه و پرتقال به شما کمک می‌کنند تا نیازهای غذایی روزانه خود را تأمین کنید.

 

چه غذاهایی به جای قرص درمان خار پاشنه به درمان خار استخوانی پاشنه پا کمک می‌کند؟

شکل‌گیری و علائم خار استخوانی پاشنه کاملاً به دلیل فشار مکانیکی روی استخوان پاشنه است، بنابراین رژیم غذایی و تغذیه نقشی در پیشگیری یا درمان خار استخوانی پاشنه ندارد. همان‌طور که گفته شد، اضافه‌وزن باعث ایجاد خارهای استخوانی دردناک می‌شود. بنابراین تنها میتوان گفت یک رژیم غذایی مغذی که به کاهش وزن کمک می‌کند می‌تواند به مدیریت یا پیشگیری از خار علامت‌دار پاشنه کمک کند.

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره خار استخوانی پاشنه و عوارض و دردهای ناشی از این عارضه و همچنین شیوه‌های مختلف درمانی یا تسکین‌دهنده آن گفت‌وگو نمودیم و از تأثیر مواد معدنی مختلف همچون کلسیم بر این بیماری و یا مصرف برخی داروها مانند قرص درمان خار پاشنه، قرص کلسیم و خار پاشنه، پماد خار پاشنه و … برای مواجهه با آن مطالبی را ارائه دادیم.
در مرکز ما متخصصان با شما همکاری می‌کنند تا درمان مناسبی برای خار استخوانی پاشنه پا و هر درد مرتبط با آن را بیابید. تیم درمانی ما ابتدا بهترین درمان‌های غیر جراحی مانند ارتزهای تخصصی (درج کفش) یا فیزیوتراپی را توصیه می‌کند و اگر این روش‌ها مؤثر نبودند یا از کار افتادند، جراحی می‌تواند درد پاشنه پا را تسکین دهد و حرکت را بازگرداند. برای اینکه بتوانید از خدمات پزشکان این کلینیک بهره‌مند شوید از طریق شماره تلفن‌های مندرج در بخش تماس با ما هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید