کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم

برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم، سوالی که پس از مواجه با این درد از خود می‌پرسید. درد ناحیه پاشنه از دردهای بسیار شایعی است که گاهی خفیف بوده و با راهکارهای خانگی چون کمپرس یخ، داروهای ضدالتهاب، استراحت و … به‌راحتی برطرف می‌شود؛ اما گاهی به‌قدری شدید است که ناتوان کننده خواهد بود. اگر درد پاشنه با روش‌های مراقبت خانگی بهبود پیدا نکرد، دائماً علائم بدتر شد و یا بیش از چند روز ادامه پیدا کرد باید حتماً به دکتر فوق تخصص پاشنه پا مراجعه نمایید تا ارزیابی‌های مورد نیاز هرچه زودتر انجام شده و درمان مناسب صورت گیرد.

برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم

برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنيم ؟

دردهایی که در پاشنه ایجاد می‌شوند، اغلب ناگهانی نیستند و کم‌کم نمایان می‌شوند که اگر درمان نشود به‌مرور بدتر خواهند شد. وقتی یک آسیب شدید یا بیماری جدی منجر به درد فاسیای کف پا شود، اغلب وقتی وزنتان را روی پاها می‌اندازید درد شدید است.
همچنین دلایل درد در فاسیای کف پا طوری هستند که معمولاً یکی از پاشنه‌ها را درگیر می‌کند و به‌ندرت ممکن است هر دو پاشنه مبتلا شوند.
دردهای پاشنه بیشتر در اوایل صبح یا زمانی که بعد از یک مدت استراحت برای اولین بار پاشنه را روی زمین قرار می‌دهید بیشتر حس می‌شوند. البته درصورتی‌که یک مسافت طولانی را پیاده‌روی کنید یا بیش‌ازاندازه روی پاهای خود بایستید نیز این دردها افزایش پیدا می‌کنند.
حتی گاهی درد به‌قدری زیاد است که می‌تواند منجر به لنگش یا بد راه رفتن شما شود، زیرا فرد مبتلا سعی می‌کند با تغییر دادن نوع راه رفتن درد در این ناحیه را کاهش دهد.
در این شرایط بهترین کار بعد از انجام مراقبت‌های حمایتی خانگی این است که به یک متخصص خوب در این زمینه مراجعه کنید تا علت مشخص و درمان انجام شود؛ اما برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم تا بهترین نتایج حاصل شود؟

در یک پاسخ صریح و کوتاه می‌توانیم بگوییم بهترین پزشک متخصصی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند، متخصص ارتوپدی می‌باشد.
اما اگر می‌خواهید به دکتر متخصص ارتوپد کف پا مراجعه کنید ولی متخصص ارتوپد خوبی سراغ ندارید پزشک خانواده گزینه عالی برای شروع است؛ زیرا ازآنجایی‌که دردهای کف پا و پاشنه پا یک بیماری شایع است، اکثر پزشکان عمومی نیز تا حدود زیادی با آن آشنایی دارند و می‌توانند برای تسکین فوری به شما کمک کنند.
همچنین اگر به پزشک خود اطمینان کامل دارید او می‌تواند شما را به متخصصان ارتوپد باتجربه و مناسبی ارجاع دهد.

 

ساير پزشکان در پاسخ به سؤال “برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنيم” ؟

همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، بهترین متخصص برای شما متخصص ارتوپدی است تا بتواند ارزیابی‌های مناسب و کاملی برایتان انجام دهد و بهترین تشخیص و درمان را به شما ارائه نماید.
بااین‌حال، اگر متخصص ارتوپد خوبی در دسترس شما نبود می‌توانید از پزشکان زیر نیز در پاسخ به سؤال برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم کمک بگیرید:

  • متخصص پزشکی ورزشی

متخصص پزشکی ورزشی بیشتر برای افرادی که درنتیجه یک فعالیت تخصصی مانند دویدن، فوتبال یا فوتسال دچار مشکلاتی مانند التهاب فاشیای پلانتر در کف پا شده‌اند، گزینه بسیار خوبی است.
این متخصص نه‌تنها می‌تواند به شما در مورد گزینه‌های درمانی اضافی و مناسب موردنیازتان کمک کند، بلکه می‌تواند در ارائه توصیه‌های خاص در مورد انجام فعالیت‌های حرفه‌ای تا زمانی که بهبودی حاصل شود، کمک کند.

  • متخصص پا یا پزشک پا

متخصصان پا به‌طور خاص با عضلات، مفاصل، بافت‌ها و استخوان‌های پا سر و کار دارند. در موارد شدید یا در مواردی که درد در پاشنه پا به درمان‌های ساده پاسخ نمی‌دهند، احتمالاً پزشک عمومی شما را به یک متخصص پا ارجاع خواهد داد.

 

اهميت مراجعه به يک دکتر متخصص ارتوپد کف پا

به خاطر داشته باشید که همه متخصصان ممکن است نتوانند واقعاً در این زمینه تشخیص مناسبی انجام دهند و حتی زمانی که می‌خواهید به یک کلینیک پا و یا دکتر ارتوپد متخصص ارتوپد کف پا برای تشخیص علت درد پاشنه مراجعه کنید باید مطمئن باشید که او در این زمینه تجربه و دانش کافی دارد و چنان چه نیاز به درمان‌هایی مانند جراحی باشد مهارت کافی برای انجام این امر را خواهد داشت.
همچنین اگر بعد از تشخیص پزشک تجویز روش‌های سختی مانند جراحی یا تزریق استروئیدها اطمینان کامل از تجویز نداشتید، می‌توانید ابتدا با چند پزشک در این زمینه مشورت نمایید و بعد درمان مناسب را انتخاب کنید.
دردهای پاشنه اگرچه آزاردهنده هستند اما مانند برخی از بیماری‌های دیگر به این شکل نیستند که اگر درمان سریع انجام ندهید تهدیدکننده باشد و می‌توانید چند روزی را برای گرفتن مشورت دوم صبر کنید. در این زمان سعی کنید با روش‌های خانگی مانند مصرف داروهای ضدالتهاب، استفاده از یخ و … درد را تسکین دهید.
توجه داشته باشید درحالی‌که اکثر موارد دردهای پاشنه را می‌توان به‌طور مؤثر و آسان در خانه بدون مداخله پزشکی درمان کرد، دانستن گزینه‌های شما برای درمان پزشکی مهم است و می‌تواند گامی حیاتی در جهت بهبود باشد. علائم خود را با دقت زیر نظر بگیرید، داروهای خانگی را امتحان کنید و سپس اگر علائم بهبود نیافتند، به دنبال کمک پزشکی باشید تا دوباره توانایی قبلی خود را باز یابید.

 

از نظر دکتر متخصص ارتوپد کف پا درد پاشنه چيست؟

درد پاشنه پا یکی از دردهای رایج است که معمولاً زیر پاشنه یا پشت آن رخ می‌دهد. شرایط مختلفی می‌تواند منجر به درد در پاشنه شود که ازجمله می‌توان به فاشیای کف پا، تاندونیت آشیل یا فلکسوز، خارهای استخوانی، بیماری Sever (بیشتر در کودکان 8-14 ساله)، بورسیت و … اشاره کرد. انجام یک ارزیابی پزشکی درست و به‌موقع برای کمک به شما در تعیین علت دقیق درد پاشنه اهمیت بالایی در درمان مناسب خواهد داشت؛ زیرا این درد می‌تواند حتی راه رفتن عادی و انجام فعالیت‌های روزمره شما را مختل کند.
اکثر شرایط دردناک پاشنه به کمک درمان‌های غیر جراحی بهبود پیدا می‌کنند، اما این کار همان‌طور که در پاسخ به سؤال برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم گفتیم بهتر است تحت نظر یک متخصص ارتوپد باتجربه و خوب انجام شود تا نتایج بهتری حاصل گردد.

 

درد پاشنه تا چه اندازه شايع است؟

شاید تعجب کنید اگر بدانید سالانه بیش از 2 میلیون نفر دچار دردهای پاشنه می‌شوند. این مشکل یکی از مواردی می‌باشد که کمتر سن و جنسیت در آن دخیل است و اگرچه ممکن است در سنین بالاتر و در شرایطی مانند بارداری به دلیل فشار بیشتر عود کند ولی هر سن و جنسیتی را می‌تواند درگیر خود نماید.

سؤالات رايج در مورد درد پاشنه پا و پزشک مناسب جهت مراجعه؟

بسیاری از مراجعان ما هر روزه سؤالات مختلفی را در مورد درد پاشنه و اینکه برای درد در پاشنه پا به چه پزشکی مراجعه کنیم می‌پرسند. در این قسمت می‌خواهیم به مهم‌ترین سؤالات در این زمینه که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد، پاسخ دهیم.

– علت درد در ناحیه پشت پاشنه پا چیست؟

موارد متعددی می‌توانند درد پشت پاشنه را ایجاد کنند و فقط یک علت وجود ندارد. ازجمله مهم‌ترین موارد عبارت‌اند از:

– تاندونیت آشیل

تاندون آشیل دارای نوعی بافت فیبر مانند است که وظیفه دارد ماهیچه ساق پا را به استخوان‌های پاشنه پا متصل کند. این تاندون درواقع طولانی‌ترین و همچنین قوی‌ترین تاندون در بدن است.
دوندگان و بسکتبالیست‌ها در معرض خطر بیشتری برای آسیب به این تاندون و مشکلاتی مانند درد پشت پاشنه ناشی از آن می‌باشند. این آسیب معمولاً به دلیل استفاده بیش‌ازحد از تاندون منجر به التهاب آن می‌شود که می‌تواند علائمی مانند درد، تورم و سفتی را در پشت پاشنه پا ایجاد کند.

– بورسیت

بورس‌ها کیسه‌های کوچک و حاوی مواد مایعی هستند که با حمایت از مفاصل در بدن به حرکت بهتر آن‌ها کمک می‌کنند. گاهی ممکن است یک حس کبودی یا حساسیت به لمس در پشت پاشنه پا داشته باشید و این حالت بیشتر به دلیل تحریک بورس‌ها می‌باشد که به آن بورسیت می‌گویند. معمولاً این شرایط پس از سپری کردن زمان زیادی روی پاها رخ می‌دهد.

– تغییر شکل Haglund

التهاب و تحریک مزمن می‌تواند منجر به ایجاد یک برآمدگی استخوانی بزرگ به نام برآمدگی پمپ در پشت پاشنه شود که درد را ایجاد می‌کند. استفاده مداوم از کفش‌هایی با پاشنه بلندتر از حد استاندارد، می‌تواند این برآمدگی و درد را بدتر کند.

– بیماری سور (آپوفیزیت پاشنه‌ای)

بیماری سور که بیشتر کودکان و نوجوانان بین سن 8 تا 14 سالگی را درگیر می‌کند نیز یکی از علل شایع درد پاشنه می‌باشد. افزایش فعالیت ورزشی می‌تواند صفحه رشد در پشت پاشنه پا را تحریک کرده و این درد را ایجاد کند که معمولاً با استراحت و کمی مراقبت بهبود پیدا خواهد کرد.

– علت درد در ناحیه زیر پاشنه چیست؟

ممکن است به جای پشت پاشنه پا در زیر پاشنه احساس درد و ناراحتی داشته باشید که دلایل زیر می‌تواند عامل ایجاد این علائم باشند:

– کبودی استخوان (کوفتگی)

حتماً برای شما هم پیش آمده است که به‌طور ناخواسته روی یک جسم سخت یا تیز پا گذاشته باشید. این کار می‌تواند منجر به کبودی لایه چربی موجود در زیر پاشنه شود. البته ممکن است خودتان تغییر رنگ را نبینید، اما هنگام راه رفتن، پاشنه پای شما حساس و دردناک خواهد بود.
شکستگی ناشی از استرس یا فشار زیاد و مداوم و همچنین بیماری Sever نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در تمام پشت پاشنه یعنی در پایین، کنار و پشت پاشنه شود.

– فاشیای کف پا

فاشیای کف پا را می‌توان اصلی‌ترین دلیل درد زیر پاشنه دانست. زمانی این آسیب رخ می‌دهد که فاشیا، یعنی بافت همبندی که در امتداد پایین (سطح کف پا) پا قرار دارد، دچار پارگی یا کشیدگی شود. افرادی که خیلی می‌دوند و یا حرکات پرشی زیادی انجام می‌دهند بیشتر دچار این وضعیت می‌شوند. تردمیل و سطوح سخت (مانند بتن) برای ورزش یا کار نیز از عوامل تحریک‌کننده رایج هستند.

– خار پاشنه

یکی دیگر از دلایل التهاب مزمن کف پا بروز رشد استخوانی اضافی روی استخوان پاشنه می‌باشد که به آن خار پاشنه هم میگویند.

– چه عواملی احتمال درد پاشنه پا را افزایش می‌دهد؟

هر چیزی که منجر به افزایش فشار بر روی کف پا شود مانند افزایش وزن، افزایش فعالیت، استفاده از کفش‌های نامناسب و … می‌تواند باعث درد پاشنه نیز بشود. سایر موارد خطر که احتمال درد پاشنه پا را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

• ابتلا به بیماری مزمن آرتروز در پا و مچ پا
• مشکلاتی مانند قوس بیش‌ازحد کف پا یا صافی کف پا
• دویدن و پریدن بیش‌ازحد در ورزش‌های حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای
• ایستادن‌های طولانی‌مدت بخصوص روی زمین‌های سخت و بدون استفاده از کفش‌ها و صندل‌های طبی

– مهم‌ترین نشانه‌های درد پاشنه چیست؟

خود درد یک بیماری نیست و یک علامت محسوب می‌شود. درواقع بهتر است این سؤال را این‌گونه مطرح کنیم که مهم‌ترین علائم مشکلات پاشنه چیست که در پاسخ می‌توانیم بگوییم این علائم بیشتر به علت ایجاد آن بستگی دارند و در کل می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

• رشد استخوان در پاشنه پا.
• تغییر رنگ (کبودی یا قرمزی).
• سفتی یا سختی.
• تورم.
• حساسیت نسبت به لمس.
• درد بعد از ایستادن بخصوص وقتی از حالت استراحت و نشستن می‌ایستید.

– پزشک متخصص ارتوپد کف پا چگونه علت درد پاشنه را تشخیص می‌دهد؟

متخصص ارتوپد شما ابتدا تمامی علائم ظاهری را ارزیابی می‌کند و یک معاینه فیزیکی کامل از ناحیه دردناک و اطراف آن انجام می‌دهد. همچنین ممکن است مواردی مانند ورم مفاصل، تراز استخوانی، شکستگی استخوان و آسیب مفاصل را با کمک تصویربرداری اشعه ایکس ارزیابی کند تا تشخیص و درمان دقیق‌تری صورت گیرد.
به‌ندرت نیز ممکن است برای بررسی بافت‌های نرم نیاز به MRI یا سونوگرافی داشته باشید که در تصویربرداری با اشعه ایکس مشخص نمی‌شوند.

– درد پاشنه در صورت عدم درمان مناسب چه عوارضی دارد؟

درد پاشنه می‌تواند به‌قدری شدید شود که در توانایی شما برای چرخیدن روی پا، کار، ورزش و حتی انجام کارهای روزانه ساده هم اختلال ایجاد کند. وقتی حرکت کردن برایتان دردناک شود، خودبه‌خود تحرک شما کمتر خواهد شد تا درد را کم کنید.
سبک زندگی کم‌تحرک نیز می‌تواند منجر به عوارضی چون افزایش وزن شود. همچنین ممکن است به دلیل کاهش فعالیت خود افسرده شوید، زیرا نمی‌توانید کارهایی را که دوست دارید انجام دهید.
از طرفی در شرایط مهم مانند آسیب به تاندون آشیل اگر این بیماری درمان نشود، احتمال از بین رفتن تاندون (تاندینوز) وجود دارد و با گذشت زمان، تاندون ممکن است پاره شود که برای درمان در این شرایط تنها راه حل جراحی است.
این نکته را هم به خاطر داشته باشید افرادی که به‌صورت مزمن درد در پاشنه دارند و در درمان آن سهل‌انگاری می‌کنند ناخواسته نوع راه رفتن خود را برای کاهش درد تغییر می‌دهند که در آینده می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند کمردرد، زانودرد و … شود.

– پزشک متخصص ارتوپد کف پا چگونه درد پاشنه پا را درمان می‌کند؟

درمان مناسب به علت ایجاد درد پاشنه پا بستگی دارد و پزشک سعی می‌کند تا جای ممکن از درمان‌های غیر جراحی استفاده نماید. ازجمله مهم‌ترین درمان‌های پزشکی مؤثر در این زمینه عبارت‌اند از:

– تزریق

تزریق استروئید می‌تواند درد و تورم پاشنه را تا حد زیادی کاهش دهد و حتی ممکن است نیاز به جراحی را رفع کند. تزریق استروئید معمولاً برای التهاب کف پا و بورسیت انجام می‌شود.

– دستگاه‌های ارتز مناسب

استفاده از کفش‌های طبی سفارشی که در مرکز ما نیز قابل تهیه است می‌توانند فشار را از روی پاشنه کم کنند. برخی از افراد با بستن آتل در شب نیز تسکین می‌یابند، به‌خصوص اگر درد صبحگاهی وجود داشته باشد.

– مسکن‌ها

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن همراه با کمپرس یخ، درد و تورم پاشنه را کاهش می‌دهند.

– فیزیوتراپی

روش‌هایی مانند ماساژ، فیزیوتراپی و سونوگرافی درمانی می‌توانند چسبندگی‌های ایجاد شده در بافت نرم را که ممکن است علت درد پاشنه باشند، کاهش دهند.

– تمرینات کششی

گاهی ممکن است متخصص ارتوپد شما یک سری حرکات کششی را برای بهبود تاندون‌ها و کاهش سفتی عضلات که ممکن است درد پاشنه را ایجاد کرده باشند، برایتان تجویز نماید.

– جراحی

در برخی مواقع هیچ‌کدام از روش‌های بالا بخصوص در آسیب‌های شدید مانند پارگی تاندون آشیل ممکن است مؤثر نباشند و در این صورت متخصص مجبور است از جراحی برای درمان استفاده کند.

 

مناسب‌ترين زمان برای پاسخگويی به “برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنيم”؟

اگر درد پاشنه دارید که از بین نمی‌رود یا دائماً بدتر می‌شود، بهتر است برای تشخیص مناسب و درمان فوری در صورت لزوم به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. علائمی که نشان می‌دهند ملاقات با یک متخصص ارتوپد خوب در این زمینه واجب است، عبارت‌اند از:

• احساس ناراحتی زیاد در پا هنگام راه رفتن
• درد در پاشنه پا که در شب یا هنگام استراحت همچنان ادامه دارد.
• تغییر رنگ یا تورم در نزدیکی پاشنه
• کاهش دامنه حرکتی پا
• درد پا که بعد از تصادف یا جراحت شروع شود.
• درد همراه با تب یا بی‌حسی

 

رابطه کلسترول بالا و درد پاشنه پا چيست؟

شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید کلسترول بالا نیز یکی از دلایل درد پاشنه می‌باشد. در مورد رابطه کلسترول بالا و درد پاشنه پا باید بگوییم که کلسترول بد به نام LDL اگر در خون افزایش پیدا کند، می‌تواند فشار زیادی به تاندون آشیل وارد کند.
درواقع افزایش کلسترول بد در خون باعث ایجاد نوع خفیفی از التهاب مزمن می‌شود که با تأثیر بر تاندون‌ها، می‌تواند منجر به حساسیت نسبت به ضربه و درد یا تورم شود. علائم کلسترول بالا و درد پاشنه پا عبارت‌اند از:

• درد در پاشنه پا در حال بالا رفتن از پله
• درد پاشنه بعد از فعالیت بدنی
• تورم در پاشنه پا
• احساس ضعف در ناحیه پاشنه پا

درمان گياهی درد پاشنه پا چگونه انجام می شود؟

شما می‌توانید با برخی روش‌های درمان گیاهی درد پاشنه پا تا حدی به تسکین درد پاشنه کمک کنید. به‌عنوان‌مثال، اسانس اسطوخودوس می‌تواند خواص ضدالتهابی ایجاد کند که برای کاهش التهاب تاندون آشیل و بهبود دردهای پاشنه پا نیز مفید است.
برای استفاده از این اسانس می‌توانید یک یا دو قطره از اسانس اسطوخودوس را در روغن حامل مانند روغن زیتون یا نارگیل رقیق نمایید و روزانه آن را در ناحیه کف پا و پاشنه پای خود ماساژ دهید. همچنین می‌توانید چند قطره از اسانس را به یک حمام گرم اضافه کنید و چند دقیقه پای خود را در آن قرار دهید.
مقابله با درد مداوم می‌تواند بر روی اعصاب شما تأثیر بگذارد و کل بدن شما را درگیر کند. شما می‌توانید از چای بابونه برای تسکین اعصاب و بهبود خواب سالم استفاده کنید. چای حاوی گیاه سنبل‌الطیب نیز به‌عنوان یک شل کننده طبیعی عضلات عمل می‌کند.
اعتقاد بر این است که چای‌های حاوی گل‌های گیاه رازک نیز اضطراب را کم می‌کند و احساس تحریک‌پذیری را کاهش می‌دهد. برای مبارزه با التهاب، به دنبال چای‌های حاوی ریشه زردچوبه یا رنگ‌دانه آن یعنی کورکومین باشید. Boswellia گیاه دیگری است که اعتقاد بر این است که حاوی عوامل ضدالتهابی قوی برای بهبود درد و التهاب پاشنه پا است.

سخن آخر

همان‌طور که در پاسخ به سؤال برای درد پاشنه پا به کدام دکتر مراجعه کنیم گفتیم بهترین پزشکی که می‌تواند به شما کمک نماید یک متخصص ارتوپد خوب است که با آگاهی نسبت به تمامی مشکلات کف پا بتواند بعد از ارزیابی‌های لازم بهترین تشخیص و درمان را برایتان انجام دهد.
در این مقاله علاوه بر مناسب ترین پزشک برای مراجعه در خصوص درد پاشنه پا به موارد متعدد دیگری از جمله کلسترول بالا و درد پاشنه پا، درمان گیاهی درد پاشنه پا و دکتر متخصص ارتوپد کف پا پرداخته‌ایم.
تأکید می‌کنیم عدم پیگیری تشخیص و درمان علت درد پاشنه پا می‌تواند عواقب مختلفی مانند کاهش توانایی حرکت، تحرک پایین، افسردگی، کمردرد و پادرد ناشی از بد راه رفتن را به همراه داشته باشد.
خوشبختانه متخصصان به‌نام و باتجربه‌ای در مرکز تخصصی ما فعال هستند که می‌توانند ارزیابی‌های کامل را برایتان انجام داده و بهترین تشخیص و درمان را به شما ارائه نمایند. جهت گرفتن نوبت برای تشخیص علت درد پاشنه پا توسط متخصصین ارتوپدی ما و درمان مناسب می‌توانید از شماره تماس‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید