سیاتیک پای چپ چیست

شاید برایتان پیش آمده باشد که دردی ناگهانی و شبیه به تیر کشیدن، ناحیه‌ تحتانی اندام شما را هدف بگیرد و به تدریج، علائم دیگری همچون سوزش، گزگز، ضعف و… هم به درد پاهایتان اضافه شود. می‌دانید علت سیاتیک پای چپ چیست؟ پاسخ ما این است که یکی از علت سیاتیک پای چپ که بسیار شایع می‌باشد، دردهای مربوط به سیاتیک پا چپ است. اما سوال پیش می‌آید که علائم و سیاتیک پای چپ چیست؟ باید بدانید شناخت این درد و علائم آن می‌تواند شما را از درگیر شدن با مشکلات بعدی و جدی‌تر رو به رو کند. در ادامه این مقاله به معرفی شایع‌ترین علائم درد سیاتیک پا چپ می‌پردازیم. همچنین راه‌های تشخیص قطعی و درمان اصلی و صد در صد درد سیاتیک پا چپ را نیز برایتان توضیح خواهیم داد.

سیاتیک پای چپ چیست

درد سیاتیک پای چپ چیست؟

سیاتیک خودش بیماری نیست. سیاتیک درواقع بزرگ‌ترین، ضخیم‌ترین و بلندترین رشته عصبی بدن انسان است که از به هم پیوستن چند ریشه ظریف عصبی که از نخاع خارج می‌شود در بالای کمر تشکیل می‌شود و از دو طرف ستون فقرات به سمت پایین کمر و باسن حرکت می‌کند و در پشت ران و بالای زانو به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شود که این شاخه‌ها نقش مهمی در کنترل حس و حرکت بافت‌های پایین زانو تا نوک انگشتان ایفا می‌کنند.
هر عاملی که به رشته‌های تشکیل دهنده تنه عصب سیاتیک که در اطراف و مجاور ستون فقرات است، آسیب بزند مثل فتق دیسک، بیرون زدگی دیسک، پارگی دیسک، اسپاسم و گرفتگی عضلات، تومورها، عفونت‌ها، آبسه‌ها، تنگی کانال نخاعی از داخل و یا اینکه فشاری ادامه دار بر آن وارد شود می‌تواند باعث التهاب شود. این التهاب باعث ایجاد تابلویی می‌شود که مردم آن را به‌عنوان درد سیاتیک می‌شناسند.

انواع دردهای سياتيک پاي چپ چيست؟

طبق توضیحاتی که در قسمت قبل داده شد، از آنجایی که تنه عصب سیاتیک از به هم پیوستن ریشه‌های عصبی پایین کمر تشکیل می‌شوند، پس آسیب‌ها، التهاب‌ها و تحت فشار بودن هرکدام از این ریشه‌های عصبی می‌تواند تابلوی متفاوتی از درد را ایجاد کند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

• سیاتیک ریشه عصبی S1

در این نوع درد، بیشتر قسمت بیرونی پا درگیر می‌شود و به انگشتان کوچک پا منتهی خواهد شد و فرد هنگام ایستادن روی انگشت‌هایش، درد بیشتری را تجربه می‌کند.

• سیاتیک ریشه عصبی L4

در این نوع سیاتیک، ران و زانوی بیمار درگیر می‌شود و فرد هنگام کشیدن پای خود، احساس ضعف می‌کند.

• سیاتیک ریشه عصبی L5

در این نوع، مچ پا و شست پای بیمار بیشتر درگیر شده و فرد در روی پا و بین انگشتانش درد احساس می‌کند.

علائم Sciatica پا چپ چيست؟

شناخت علائم Sciatica پا چپ توسط بیمار برای اقدامات اولیه بسیار اهمیت دارد. درد، شاخص‌ترین علامت سیاتیک پا چپ است، در اینجا به شایع‌ترین علامت سیاتیک پا چپ اشاره می‌کنیم:

•  درد در قسمت زانو و پا

•  درد ناگهانی و شدید در ناحیه تحتانی بدن (کمر به پایین)

•  درد شدید به شکل تیر کشیدن در باسن

•  سوزن سوزن شدن و گزگز کردن پاها

•  احساس ضعف در قسمت عضلات ران و کاهش قدرت آن‌ها

•  احساس درد و ضعف در پشت کشاله‌ی ران، باسن و ساق پا

•  افزایش میزان درد هنگام انجام فعالیت‌هایی از جمله بلند کردن اجسام سنگین، ایستادن، خم شدن به سمت عقب، خندیدن و…

اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر و پا

• بی اختیاری ادرار و بی اختیاری مدفوع که این حالت مربوط به شدید ترین علائم سیاتیک پای چپ می باشد.

علت سياتيک پاي چپ به عنوان افزايش ريسک در ايجاد سياتيک پاي چپ چيست؟

دانستید که درد سیاتیک به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه علامتی‌ است که هشدار یک بیماری جدی دیگر یعنی فتق دیسک را می‌دهد. برخی از دلیل سیاتیک پا چپ و بیماری‌های تشدیدکننده‌ این عارضه عبارتند از:

• دیسک کمر

دیسک کمر، بالشتک‌هایی مابین استخوان‌های کمر است که وظیفه‌شان کمک کردن به مهره‌ها هنگام خم و راست شدن و به طور کلی هنگام ورود فشار است. اگر این دیسک‌ها دچار فتق یا پارگی شوند، باعث ایجاد فشار مضاعف بر اعصاب سیاتیک خصوصا عصب سیاتیک پا چپ می‌شوند و درد در آن ناحیه بروز پیدا می‌کند.

• افزایش سن

افزایش سن باعث کاهش قدرت عضلات و استخوان‌های بدن، تنگ شدن کانال نخاعی، پوکی استخوان، تغییرات ستون فقرات و… می‌شود و احتمال بروز درد سیاتیک پا چپ را افزایش می‌دهد.

• دیابت

بدن افراد مبتلا به دیابت، به شکل متفاوتی از قند خون استفاده می‌کند. این تفاوت می‌تواند باعث بروز دردهای عصبی از جمله سیاتیک پا چپ شود.

• چاقی

افزایش وزن موجب افزایش فشار بر ستون فقرات و پای فرد می‌شود و این فشار مضاعف ریسک ایجاد درد سیاتیک پا چپ را افزایش می‌دهد.

• سبک زندگی

سبک زندگی کم‌تحرک و نشستن‌های طولانی‌ مدت از عوامل بروز دردهای عصبی است. همچنین کسانی که در حرفه و شغلشان مجبور به جا‌به‌جایی بارهای سنگین، استفاده از موتور سیکلت به مدت طولانی و کارهایی از این دست هستند، بیشتر در معرض درد سیاتیک پا چپ قرار می‌گیرند.

• سندرم piriformis

سندرم عضله پیریفورمیس باعث می‌شود عصب‌های سیاتیک خصوصا عصب سیاتیک پا چپ در باسن گیر بیافتد و درد عصبی ایجاد شود.

• Spondylolisthesis

اسپوندیلولیستزیسم به وضعیتی اطلاق می‌شود که دیسک‌‌های کمر بر روی مهره‌های ستون فقرات به سمت عقب یا جلو می‌لغزند که به آن لغزش مهره‌ها نیز گفته می‌شود و باعث ایجاد فشار و درد در ناحیه عصب سیاتیک می‌شوند.

•  دخانیات

مصرف سیگار و دخانیات به علت وجود نیکوتین موجب آسیب به بافت ستون فقرات شده و باعث ضعیف شدن استخوان ها و در نتیجه ایجاد درد در ناحیه سیاتیک می‌شود.

چه زمانی نياز به مراجعه به پزشک و گرفتن مشاوره است؟

هنگام فهمیدن اولین علائم Sciatica پا چپ، بهتر است بیمار سریعا به پزشک مراجعه کند تا از پیشروی بیماری جلوگیری شود. اقدامات اولیه توسط پزشک شامل گرفتن شرح حال، انجام معاینه‌ در مطب و سپس ارجاع به مراکز تصویربرداری‌ است که در این بخش به شرح هر کدام می‌پردازیم:

• گرفتن شرح حال

پزشک متخصص ارتوپد یا ستون فقرات، در ابتدا با طرح پرسش‌هایی اقدام به گرفتن شرح حال بیمار خود می‌کند. سوال‌هایی در مورد زمان شروع درد، تدریجی یا ناگهانی بودن آن، نوع درد، سوزش، گزگز، تیر کشیدن، درد ممتد، داشتن درد در دیگر نواحی تحتانی بدن، انتقال درد به کمر، سابقه بیماری و… می‌پرسد تا یک دید اولیه نسبت به شرایط بیمار به دست آورد. مثلا اگر بیمار بگوید درد به‌طور ناگهانی آغاز شده، می‌تواند نشانه‌ پارگی دیسک باشد یا اگر به‌طور تدریجی درد پیدا شده، می‌تواند نشانه‌ی مشکل در مهره‌های کمر یا ناحیه نخاعی باشد.

• معاینه بیمار

پزشک بعد از گرفتن شرح حال بیمار و تشخیص اولیه، بیمار را معاینه فیزیکی می‌کند. طرز راه رفتن، ایستادن، نشستن و خوابیدن بیمار می‌تواند پزشک را به سمت تشخیص دقیق‌تر سوق دهد. سپس پزشک اقدام به انجام یک سری تست‌های اولیه می‌کند. مثلا از بیمار درخواست می‌کند که در جهت‌های مختلف از ناحیه کمر چرخش انجام دهد و خم و راست شود. مشخصا اگر بیمار دچار پارگی دیسک باشد، انجام این حرکات برایش غیرممکن و یا سخت خواهد بود.

• ارجاع به مراکز تصویربرداری

یکی از بهترین و دقیق‌ترین راه‌ها برای تشخیص نهایی علت سیاتیک پای چپ، ارجاع بیمار به مراکز تصویربرداری و MRI است. در MRI مشخص می‌شود که علت “سیاتیک پای چپ چیست” اگر دلیل سیاتیک پا چپ پارگی دیسک، لیز خوردگی مهره‌های کمر و تنگ شدن کانال‌های نخاعی باشد، کاملا مشخص می‌شود و پزشک تشخیص نهایی را می‌دهد.

• الکترومیوگرافی

راه دیگر تشخیص نهایی، گرفتن نوار عصب و عضله از بیمار است. در این روش پزشک به عضلاتی که ریشه‌های عصبی خاصی از آن می‌گذرد، سوزن می‌زند و متوجه دلیل سیاتیک پا چپ می‌شود.

چگونه می توان از Sciatica پای چپ پيشگيری کرد؟

به‌ طور کلی تقویت و ایجاد آمادگی برای عضلات و اعصاب، می‌تواند تا حد زیادی از بروز دردهای عصبی جلوگیری کند. انجام حرکات کششی و قدرتی مخصوص، یوگا، پیاده‌روی روزانه و پرهیز از سبک زندگی بی‌تحرک روش‌های کارآمدی در جهت جلوگیری از بروز Sciatica پای چپ است.
همچنین طرز صحیح نشستن و ایستادن هنگام بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند از بسیاری از دردهای عصبی سیاتیک بکاهد. رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن از دیگر راه‌های موجود است.

روش‌های درمان درد پاي چپ

سیاتیک پا چپ از جمله دردهایی است که می‌تواند با محدود کردن دامنه‌ حرکت فرد، زندگی‌ روزمره‌اش را با مشکلاتی مواجه کند. پس لازم است به سرعت درمان شود. در این بخش برای شما شرح می‌دهیم که روش‌های درمان درد پای چپ و “سیاتیک پای چپ چیست” این روش‌ها عبارت‌اند از:

پرهیز از فعالیت‌هایی که درد را افزایش می‌دهند

•  بیمار باید به طور کلی از خم و راست شدن، ایستادن زیاد و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کند.

•  بهتر است بیمار هنگام خوابیدن یک بالش زیر زانوی خود قرار دهد.

•  بیمار می‌تواند از کمپرس یخ جهت تسکین درد خود استفاده کند و این کار را به مدت چند روز، روزی سه دفعه و هر دفعه حدود بیست تا سی دقیقه تکرار کند.

•  بعد از کمپرس سرد، نوبت استفاده از کمپرس و ماساژ گرم است. این کار می‌تواند به‌وسیله یک حوله‌ی خیس و گرم انجام شود.

• مصرف مسکن

مسکن‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی همچون استامینوفن، ایبوپروفن، مفنامیک اسید و… تا حد زیادی می‌توانند درد بیمار را تسکین دهند.

• فیزیوتراپی

ممکن است پزشک برای سرعت بخشیدن به روند درمانی بیمار او را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد تا با گذراندن جلسات فیزیوتراپی زیر نظر متخصص و انجام حرکات ورزشی اصلاحی و درمانی، روند کاهش درد و بهبود Sciatica پای چپ بیمار تسریع شود.

• اوزون‌تراپی

تزریق گاز اوزون یکی از روش‌های درمانی نوین است که می‌تواند تا حد بسیار زیادی از التهاب و درد در ناحیه سیاتیک پا چپ بکاهد. این روش به‌دلیل درد کم و سرعت اثرگذاری بالا مورد استقبال بسیاری از بیماران قرار می‌گیرد و در مرکز ما توسط افراد ماهر انجام می‌شود.

• تزریق

تزریق اپیدورال یا کورتیزون به ستون فقرات نیز می‌تواند باعث بهبود دردهای مزمن و مقاوم سیاتیک شود.

• جراحی

اقدام نهایی در صورت اثرگذار نبودن دیگر روش‌ها، جراحی است. پزشک تنها زمانی اقدام به جراحی می‌کند که علت به‌وجود آمدن درد سیاتیک پا چپ، پارگی دیسک کمر باشد.

بیشتر بخوانید:درمان سیاتیک پای چپ چیست؟

سخن پايانی

همان‌طور که مشاهده نمودید، در مطالب فوق در مورد “سیاتیک پای چپ چیست” به شما عزیزان توضیحات لازم را دادیم. سیاتیک پا چپ می‌تواند هشدار اولیه‌ای برای بروز یک بیماری مهره‌ای و عصبی جدی همچون فتق دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی یا بیماری‌های دیگری در داخل بدنتان باشد.
مهم است که علائم Sciatica پا چپ را بشناسید و در صورت مشاهده آن، هر چه سریع‌تر به یک پزشک متخصص باتجربه مراجعه کنید تا از پیشروی و مزمن شدن آن جلوگیری کنید. دردهای عصبی سیاتیک خصوصا سیاتیک پا چپ در صورت عدم مراجعه به پزشک و شروع درمان، می‌تواند زندگی روزمره شما را مختل و فعالیتتان را محدود کند.