کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان فوری خارپاشنه

خار پاشنه نوعی خار استخوانی است که از نظر پزشکی به عنوان اگزوستوز شناخته می شود و در حقیقت رسوبات کلسیمی هستند که برآمدگی‌های استخوانی شکلی را بین قوس و پاشنه پا ایجاد می کنند. درمان فوری خارپاشنه می‌تواند از طریق شاک ویو و تزریق‌های استروئید به داخل ناحیه ملتهب کف و پاشنه پا صورت گیرد، این روش‌های درمان خار پاشنه که می‌تواند به طور درخشان و قابل توجه درد و ناراحتی شما را کاهش دهد برای کاهش التهابات موجود و تسکین درد در دستور کار قرار داد. این درمان‌ها در کنار ورزش‌های استاندارد کمک می‌کنند که به صورت قطعی درد کاهش پیدا کند.

خار پاشنه و اهميت درمان فوری خارپاشنه

پیش از آنکه بخواهیم در خصوص روش‌های درمان فوری خارپاشنه اطلاعاتی ارائه دهیم، بد نیست در خصوص خارپاشنه یا استئوفیت بیشتر بدانیم.
خارپاشنه در حقیقت یک زائده استخوانی برآمده از زیر استخوان داخل پای شما است، جایی که استخوان پاشنه به رباطی متصل می‌شود که بین پاشنه و کف پای شما قرار دارد (فاشیای کف پا). به بیانی ساده خارپاشنه زمانی بروز می‌کند که روی رباط‌های پا فشار وارد شود. اکثر مردم تا زمانی که از درد پاشنه پای خود شاکی نمی‌شوند، متوجه نخواهند شد که به خار پاشنه مبتلا هستند. معضل خار پاشنه قابل درمان نیست.
به طور معمول پزشکانی که در حوزه معضلات پا فعال هستند برای کاهش علائم مرتبط با خار پاشنه بکارگیری رویکردهای درمانی غیر جراحی را توصیه می کنند، هرچند در برخی شرایط حاد تنها راهکار درمان و کاهش علائم خارپاشنه جراحی است.

 

آيا درمان فوری خارپاشنه ممکن است؟

بی شک آنکه تصور کنیم رویکردی به عنوان درمان فوری خارپاشنه وجود دارد مسئله‌ای کاملاً غیرواقعی است اما رویکردهای برای تسکین فوری دردهای ناشی از خارپاشنه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
خار پاشنه‌ی کف پا، به فاسیای کف پا متصل است و زمان بهبودی کوتاهی بین 3 تا 4 هفته دارد. هرچند بهبودی خار پاشنه خلفی به دلیل اتصال آن به تاندون آشیل و ترمیم جراحی این تاندون می تواند تا 3 ماه به طول بیانجامد.
در کل طیف وسیعی از گزینه های درمانی برای خار پاشنه وجود دارد، با این حال بسیار حائز اهمیت است که برای درمان مناسب به یک کلینیک پا یا یک پزشک ورزشی مراجعه کنید تا بتوانند هر نوع مشکل دیگر احتمالی برای درد در پاشنه پا را رد کنند.

 

رويکردهای درمان فوری خارپاشنه

پیش از آنکه بخواهیم در مورد درمان فوری خارپاشنه مواردی را ذکر کنیم بد نیست در مورد رویکردهای درمانی مورد استفاده برای درمان این مشکل اشاراتی داشته باشیم. خار پاشنه‌ای که برای فرد مبتلا دردی ایجاد نمی‌کند، نیازی به درمان ندارد، با این حال هر بیماری زمینه‌ای دیگری از جمله التهاب فاسیای کف پا یا التهاب تاندون آشیل را می‌توان به خوبی درمان کرد.
خارپاشنه دارای علائم یا به عبارتی آن دسته از خارپاشنه‌هایی که با درد همراه هستند – در درجه اول با درمان‌های محافظه کارانه از جمله مواردی چون اصلاح فعالیت، تغییر سبک زندگی، دستگاه های ارتز یا داروهای مسکن بدون نسخه به عنوان مکمل درمان فوری خارپاشنه خواهد بود.
احتمالاً تزریق کورتیزون به داخل پاشنه به منظور کاهش التهاب ناشی از خار پاشنه شدید بسیار کاربردی است. آن دسته از خارهای پاشنه‌ای که بیش از اندازه بزرگ هستند و عامل درد یا آسیب به بافت‌های نرم پاشنه می‌شوند احتمالاً با جراحی برداشته می‌شوند.

  •  اصلاح فعالیت

برای بهبودی رباط یا تاندون، نیاز است محدودیت های حرکتی قابل توجهی در فاشیای کف پا و تاندونیت آشیل ایجاد شود. با این حال، برای خار پاشنه دارای علائم، هدف از اصلاح فعالیت برداشتن بار اضافی از روی پاشنه پا است.
برای کاهش تورم نیاز به ایجاد محدودیت در فعالیت‌های ورزشی، بلند کردن اجسام سنگین و دوره‌های طولانی ایستادن یا راه رفتن یا توقف کامل این دسته از اقدامات است.

  •  تغییر سبک زندگی

خار پاشنه به هیچ وجه از بین نمی رود و تنها می‌توان با انجام جراحی این زائده استخوانی را برداشت. کم کردن وزن، پوشیدن کفش‌های طبی و مناسب و اصلاح شیوه راه رفتن به طور قطع می‌تواند موجب کاهش درد ناشی از خار پاشنه شود. از سوی دیگر تغییر در سبک زندگی بیمار می تواند در کاهش تحریک پذیری تاندون آشیل بواسطه خارپاشنه و مکمل درمان فوری خارپاشنه نقش داشته باشد.

  •  ارتز

از ارتزها از جمله ساپورت های قوس کف پا جهت درمان درد ناشی از کف پا یا تاندونیت آشیل استفاده خواهند کرد. با این حال، کفی‌های مخصوص پاشنه پا یا پدهای خار پاشنه قادرند فشار و درد خار پاشنه متحمل کننده وزن بدن را به میزان بالایی کاهش دهند. از سوی دیگر باید بیان کنیم که کفی ها و پدها نیز قادرند به طور یکنواخت نیروهای ناشی از راه رفتن یا دویدن را پخش کنند بنابراین می‌تواند مکمل درمان فوری خارپاشنه باشند.
یک متخصص پا می‌تواند به جاسازی ارتزهای اصلاح کننده کف پای صاف، قوس‌های بیش از حد یا سبک‌ راه رفتن نامناسب را کمک کند تا فشار اضافی که باعث ایجاد خار پاشنه می‌شود را کاهش دهد.

  •  بریس‌ها

بکارگیری آتل‌های شبانه، بریس و نوار چسب به عنوان رویکردهای استاندارد و موفقیت‌آمیز هم مناسب فاسیای کف پا و هم تاندونیت آشیل هستند. استفاده از آتل‌های شبانه علاوه بر نقش قابل توجه در کاهش درد پا و کمک به بهبودی از این شرایط، قادر است درد ناشی از خار پاشنه را نیز کاهش دهد و می‌تواند مکمل خوبی برای درمان فوری خارپاشنه باشد.

  • داروها

در اکثر بیماران، امکان کنترل درد ناشی از خارپاشنه دارای علائم را می توان با کمپرس یخ و مسکن های بدون نسخه وچو دارد. چنانچه مدیریت و درمان‌های محافظه‌کارانه درد برای تسکین و درمان فوری خارپاشنه بیمار کافی نباشد، احتمال آن وجود دارد پزشک متخصص ارتوپد نسبت به تزریق کورتیزون به داخل بافت‌های نرم احاطه کننده خارپاشنه به منظور تسکین بخشی به درد طولانی‌مدت ناسی از این بیماری آزاردهنده بیاندیشد.

  •  عمل جراحي

چنانچه کلیه رویه‌های درمانی دیگر به عنوان درمان فوری خارپاشنه به کار گرفته شد، اما بهبودی برای بیمار حاصل نشد جراح ارتوپد می‌تواند برای رفع درد ناشی از خار پاشنه، زائده فوق را با کمک جراحی خارج کند.
هرچند، درمان جراحی مرتبط با التهاب فاشیای کف پا یا تاندونیت آشیل معمولاً با از بین بردن خارهای موجود روی استخوان یا رسوبات کلسیم همراه است. برداشتن خارهای روی استخوان به طور معمول قادر به تسکین درد پاشنه پا خواهد شد، هرچند این مسئله همواره صادق نیست. افزون بر این، در صورت از میان نبردن علل زمینه‌ای احتمال رشد مجدد خار پاشنه همواره وجود دارد.

  •  داروهای مخصوص تسکین و درمان فوری خارپاشنه

مصرف برخی از داروها قادرند به تسکین درد ناشی از خار پاشنه کمک شایانی نمایند، هر چند در درمان خود خار نقشی ندارند. معمولاً برای تسکین درد ناشی از خارپاشنه قراردادن کمپرس یخ و یا مصرف مسکن های بدون نسخه کافی خواهد بود، هرچند دردهای شدید و غیرقابل تحمل احتمالاً برای تسکین به تزریق کورتیکواستروئید نیاز داشته باشد.

1- مسکن ها

برای کنترل و تسکین بخشی به دردهای ناشی از خارپاشنه احتمالا مصرف یک دوره مسکن بدون نسخه مفید باشد. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) از جمله آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن علاوه بر تسکین درد و قادر به کاهش هرگونه تورم موجود در بافت نرم اطراف خارپاشنه هستند.
برای گروهی از بیمارانی که مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی عوارض جانبی غیرقابل تحملی دارند، پزشک متخصص تجویز استامینوفن را به عنوان مکمل درمان فوری خارپاشنه در دستور کار قرار خواهد داد هرچند این دارو صرفاً در تسکین درد موثر است و نقشی در بهبود تورم ندارد.
قراردادن چهار مرتبه کمپرس یخ روی ناحیه به مدت 10 تا 15 دقیقه قادر است نه تنها موجب تسکین درد بیماران شود بلکه در کاهش ورم بافت‌های نرم پیرامون خارپاشنه نیز نقش بسزایی دارد.

2- کورتیکواستروئیدها

در شرایطی که درد ناشی از خارپاشنه با روش‌های محافظه کارانه تسکین نمی‌یابد، احتمال دارد پزشک متخصص ارتوپد تزریق کورتیکواستروئیدهایی چون متیل پردنیزولون یا دگزامتازون را در بافت های اطراف استئوفیت تجویز کند.

شاک ويوتراپی و تزريق استروئيد به عنوان درمان فوری خارپاشنه

درمان شاک ویو یک رویکرد درمانی عالی و غیر تهاجمی برای درمان فوری خارپاشنه پا و تسریع روند بهبودی آن است. مطالعاتی که در خصوص این رویکرد درمانی صورت گرفته است حاکی از آن است که این رویکرد درمانی فاقد هرگونه درد است و طبق اظهارات بسیاری از بیمارانی که این روش درمانی را تجربه کرده‌اند، علائم درد پاشنه پا را بهبود می بخشد.
شاک ویو تراپی یا درمان با امواج شوک برون تنی، یک روش درمان فوری خارپاشنه به شکل ترمیمی است که با اعمال امواج پیشرونده فشاری در عمق بافت نرم آسیب دیده در بهبود خارپاشنه نقش دارد. تحریک حاصل از این امواج منجر به افزایش جریان خونرسانی به تاندون ها و رباط ها شده و التهابات موجود را کاهش خواهند داد.
از آنجایی که این رویکرد غیرتهاجمی محسوب می‌شود در نتیجه نیازی به هیچگونه بیهوشی، برجای ماندن جای زخم ناشی از جراحی، احتمال عفونت، یا دوره نقاهت مرتبط با بهبودی نیست. شاک ویو تراپی به طور معمول برای آن دست از ورزشکاران و یا کارگرانی است که زمان امکان مرخصی برای انجام اقدامات تهاجمی چون جراحی را ندارند، بسیار مفید است.
روش دیگری که در درمان خارپاشنه به سرعت تاثیر خود را نشان خواهد داد، تزریق کورتیکواستروئیدها است. ورتیکواستروئیدها یکی از رویکردهای درمان فوری خارپاشنه تلقی می‌شود چرا که به سرعت با کاهش تورم بافت‌ها می توانند درد خار استخوان را برای بازه زمانی کوتاهی بین چند هفته تا چند ماه کاهش دهند. تزریق کورتیکواستروئیدها به طور معمول هر دو ماه یکبار تا شش ماه مجاز است.

 

درمان خار پاشنه در منزل

حال که نسبت به درمان فوری خارپاشنه مطلع شدیم نوبت به انواع درمان‌های خانگی می‌رسد. در خصوص درمان خار پاشنه در منزل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  •  استراحت

استراحت دادن به پاها از موثرترین رویکردهای درمان خانگی برای تسکین درد ناشی از خار پاشنه پا است. چنانچه انجام فعالیتی خاص پاشنه پای شما را تحریک کرده یا ایجاد درد می‌کند، باید از تکرار چنین فعالیتی برای یک بازه زمانی کوتاه تا تسکین کامل درد اجتناب نمایید.

  •  استفاده از روغن های فراوری شده

برخی از روغن‌های فراوری شده خالص از جمله روغن اسطوخودوس و رزماری و حتی روغن زیتون و نارگیل به واسطه خاصیت ضدالتهابی خود قادر به کاهش درد خار پاشنه است. افزون بر این روغن نارگیل را می‌توان به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای نرم شدن پاشنه پا استفاده کنند. برای استفاده از روغن‌های فراروی شده می‌تواند آنها را تاحدی گرم کنید و به آرامی به پاشنه پا خود بمالید.

  • حمام نمک اپسوم

نمک اپسوم به عنوان یک روش درمان خار پاشنه در منزل ، حاوی سولفات منیزیم است. نکته حائز اهمیت آن است که بخش اعظمی از منیزیم بدن انسان در استخوان های بدن وی ذخیره می‌شود. از همین رو توصیه می‌شود قدری نمک اپسوم را داخل آب بریزید و پاهای خود را داخل آن قرار دهید تا درد خارپاشنه به طور طبیعی از بین برود.

  •  استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان ماده‌ای که در دسترس عموم افراد است می‌تواند به میزان قابل توجهی‌ به درمان درد خار پاشنه کمک کند. جوش شیرین به شکل مستقیم می‌ً‌تواند روی رسوب کریستال های کلسیم در پاشنه پا تأثیر بگذارد.
برای همین منظور می‌توانید نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را داخل آب مخلوط کرده و از آن خمیری تهیه کنید و سپس خمیر فوق را روی پاشنه پای خود بمالید. از سوی دیگر جوش شیرین قادر است سطح pH را در سطح متعادلی نگه دارد.

  •  استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب یک ماده خوراکی فوق العاده است که برای بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله مشکلات پوستی و گوارشی تا درد درمان مناسبی باشد. طبق مطالعات صورت گرفته با خروج کلسیم اضافی از سطح استخوان درد پاشنه پای بیماران را تسکین می‌دهد.
برای استفاده از این روش درمان خار پاشنه در منزل جهت تسکین درد خار پاشنه، می‌توانید پاهای خود را داخل وانی پر از آب گرم که حاوی چند قطره سرکه است خیس کرده یا حوله‌ای که با مخلوط فوق به خوبی آغشته شده را دور پاشنه پای دردناک خود بپیچید تا ظرف مدت چند دقیقه درد شما تسکین یابد.

  •  روغن بذر کتان

روغن دانه کتان نیز به عنوان یکی از موثرترین درمان های خانگی جهت تسکین درد خار پاشنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که این دانه ها مملو از اسید آلفا لینولنیک می باشند در مبارزه علیه التهاب بسیار مفید واقع می‌شوند.
برای این منظور ضروری است قدری روغن بذر کتان را داخل آب گرم بریزید و سپس با مخلوط بدست آمده حوله‌ای را با این آب آغشته کرده و سپس حوله را بدور پاشنه دردناک خود بپیچید و حداقل به مدت30 دقیقه اجازه دهید حوله روی پای شما بماند و در چنین شرایطی از هر گونه حرکت جانبی خودداری نمایید.

 

درمان قطعی خار پاشنه در طب سنتی

روش‌های زیر به عنوان مکمل درمان فوری خارپاشنه می‌توانند مفید باشد:

  •  پودر زردچوبه

از آنجا که زردچوبه حاوی ماده‌ای بنام کورکومین است می‌تواند در قالب یک مسکن قوی و داروی ضدالتهاب فوق‌العاده عمل کند. به همین دلیل مصرف مداوم پودر زردچوبه قادر به کاهش درد و التهابات خار پاشنه می‌باشد.
برای اثربخشی بهتر زردچوبه می‌توانید 1 قاشق کوچک از ماده زردرنگ را داخل فنجانی شیر ریخته و روی حرارت ملایم گرم کنید و آن را برای بهبودی بنوشید. در حقیقت پودر زردچوبه درمان فوری خار پاشنه در طب سنتی محسوب می‌شود. طی شش هفته و سه بار در روز می‌توان 500 تا 1000 میلی گرم کورکومین مصرف کرد.

  • دانه یونجه

از دیگر رویکردهای درمان قطعی خار پاشنه در طب سنتی مصرف دانه یونجه است. از آنجا که این ماده از مواد معدنی مانند سلنیوم و کلسیم تشکیل شده برای فرایند استخوان سازی بسیار ضروری است. به علاوه این گیاه در کاهش درد و التهاب نقش بسزایی دارد.
برای تهیه یک محلول اثربخش از این ماده می‌توانید ½ تا 1 قاشق چایخوری از این دانه را داخل یک فنجان آب جوش آورید. پس از به جوش آمده این محلول بین بازه زمانی 20 تا 30 دقیقه آن را بجوشانید و پس از صاف کردن آن را با قدری عسل مخلوط کنید. برای کاهش درد و التهابات خود می‌توانید این عصاره را 3 تا 4 مرتبه در روز بنوشید.

 

  • سير 

مصرف سیر برای درمان خارپاشنه در حقیقت راهکار طب سنتی با توجه به اصلاح مزاج است. مطابق باورهای اطباء طب سنتی یکی از اصلی‌ترین علل پیدایش خارپاشنه سردی بدن است. از همین رو ضروری است برای رفع خارپاشنه و دردهای ناشی از آن به عنوان مکمل درمان فوری خارپاشنه مزاج خود را گرم کنید.
یکی از ابتدایی‌ترین راهکارها برای گرم کردن طبع بدن مصرف سیر است. سیر با پاکسازی بدن از مواد مضر اضافی موجب گرمی بدن شده و به تدریج التهابات پاشنه پا را کم کرده و درد بیماران را تسکین می‌بخشد.
پیش از مصرف سیر برای درمان خارپاشنه ضروری است مصرف کلیه مواد غذایی که دارای طبع سرد هستند از جمله تعدادی از میوه‌ها، لبنیات، حبوباتی چون عدس، لوبیا و گوشت گاو و گوساله را متوقف ساخته و صرفا از مواد غذایی گرمتری استفاده نمایید.

سخن پايانی

خار پاشنه در شرایطی بروز می‌کند که استرس و فشار وارده به فاشیا پلانتر کف پا موجب آسیب دیدگی رباط کف پا خواهد شد. به طور معمول خار پاشنه دلیلی مبنی بر احساس درد در پاشنه پا نیست. می‌توان چنین احتمال دارد که در پی درد پاشنه، بیمار به وجود خارهای استخوانی در پاشنه پای خود واقف خواهد شد.
حتی باوجود عدم بروز درد در پاشنه در چنین شرایطی باید همواره متوجه مشکلات پای خود باشید. چنانچه حین انجام برخی امور، در پاشنههای خود درد حس می‌کنید باید در مورد اقدامات درمانی که می‌توان جهت کاهش درد پاشنه پا انجام داد، با پزشک خود مشورت کنید.
درمان فوری خارپاشنه به شکل معمول وجود ندارد که بتوان بواسطه آنها خارهای استخوانی را به شکل صددرصد حذف کرد اما می‌توان از برخی رویکردهای درمانی جهت تسکین درد و رفع التهابات بهره جست.
در مقاله حاضر سعی کردیم در خصوص درمان قطعی خار پاشنه در طب سنتی و درمان خار پاشنه در منزل صحبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید