درد عضلات پا

گرفتگی و درد ماهیچه پا یکی از دردهای شایع است که معمولاً بعد از انجام ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که به‌صورت ناگهانی و بدون آمادگی جسمانی کافی انجام می‌شوند، رخ خواهند داد. در صورتی که این عوامل باعث درد عضلات پا باشند، بعد از چند روز مراقبت بهبود پیدا خواهد کرد؛ اما اگر درد ماهیچه پا ادامه‌دار باشد ممکن است ناشی از یک بیماری جدی‌تر باشد که باید توسط متخصص ارتوپدی مورد بررسی قرارگرفته و در صورت نیاز درمان لازم انجام شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با درد عضلات پا آشنا کنیم.

درد عضلات پا

درد عضلات پا چيست؟

موارد متعددی می‌توانند باعث دردهای عضلانی یا میالژی در پا شوند. ازجمله این موارد می‌توان به انواع آسیب‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف اشاره نمود. درد عضله‌های پا ممکن است حاد و کوتاه‌مدت یا مزمن و بلندمدت باشد که در صورت مزمن بودن بیمار را بیشتر اذیت کرده و حتی ممکن است باعث اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه شود. نوع شایع درد عضله‌های پا درد عضلانی تأخیری (DOMS) است که پس از ورزش رخ می‌دهد. شما می‌توانید برای جلوگیری از این درد و مدیریت آن، توسط مشورت با یک متخصص ارتوپدی خوب اقداماتی انجام دهید تا دچار گرفتگی و درد ماهیچه پا به‌صورت مکرر نشوید و اگر هم درد عضلات پای شما به دلیل وجود بیماری خاصی باشد با مراجعه به هنگام به ارتوپد می‌توانید زودتر عامل اصلی را مشخص کرده و درمان را آغاز نمایید.
لازم به ذکر است در صورت وجود درد ماهیچه پا ممکن است یک درد عمیق و مداوم یا دردهای تیز و تصادفی را در عضلات پا احساس کنید. برخی از افراد درد را در سرتاسر عضله خود تجربه می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر تنها در نواحی خاص درد دارند. بنابراین نمی‌توان گفت همه افراد درد ماهیچه پا را به یک شکل حس می‌کنند و ممکن است هر کس درد عضلانی را به‌صورت کاملاً متفاوت تجربه کند.

چه افرادی بيشتر دچار درد عضله‌های پا می شوند؟

هر فردی در هر سن و جنسیتی ممکن است دچار درد عضل پا بشود. به‌طورکلی زمانی که یک فعالیت بدنی جدید را امتحان می‌کنید یا به‌طورکلی برنامه تمرینی خود را تغییر می‌دهید، احتمال بروز درد ماهیچه پا و عضلات درگیر با شروع تأخیری (DOMS) بسیار زیاد است. این نوع دردها معمولاً 6 تا 12 ساعت بعد از تمرین ظاهر می‌شوند و تا 48 ساعت نیز طول می‌کشند. اگر علت درد عضلات پا برنامه‌های ورزشی باشد، با قوی‌تر شدن عضلات، احساس درد به‌مرور کاهش پیدا می‌کند.

ساير علائمی که ممکن است با درد عضله‌های پا رخ دهند، چيست؟

ممکن است وقتی دچار درد ماهیچه پا می‌شوید، برحسب شدت آسیب علاوه بر درد عضلانی علائم زیر را نیز تجربه کنید:

• درد مفاصل
• اسپاسم عضلانی

علت درد عضلات پا چيست؟

همان‌طورکه قبلاً نیز به آن اشاره کردیم، موارد مختلفی می‌توانند باعث درد ماهیچه پا شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

• ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی
• وجود عفونت‌ها بخصوص درصورتی‌که به‌خوبی و به‌موقع درمان نشوند.
• صدمات جدی در ورزش یا تصادفات
• استفاده از برخی داروهای خاص
• اختلالات عصبی عضلانی

در ادامه هرکدام از این موارد را به‌صورت جزئی‌تر برایتان توضیح خواهیم داد.

کدام بيماری های خود ايمنی علت درد پا و بدن می باشد؟

به‌طورکلی بیماری‌های خود ایمنی زمانی ایجاد می‌شوند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به خود بدن حمله کند. در این صورت نمی‌تواند به درستی با میکروب‌ها و عفونت‌های مضر مبارزه ‌کند.
بیماری‌های خود ایمنی که باعث درد ماهیچه پا می‌شوند، عبارت‌اند از:

• میوپاتی‌های التهابی مانند میوزیت بدن و پلی میوزیت
• بیماری لوپوس
• مولتیپل اسکلروزیس یا MS

چه نوع عفونت‌هايی باعث درد عضلات پا می شوند؟

برخی از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی در بدن می‌توانند باعث ایجاد احساس درد ماهیچه پا در شما شوند. بسته به علت، ممکن است علائم دیگری مانند وجود غدد لنفاوی متورم، تب و حالت تهوع را نیز تجربه نمایید.
انواع عفونت‌هایی که باعث دردهای عضلانی در پا یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند، عبارت‌اند از:

• سرماخوردگی و آنفولانزا
• بیماری لایم و تب خالدار کوه راکی (در این بیماری عفونت از طریق نیش کنه انتقال پیدا می‌کند.)
• مالاریا
• تریکینوزیس (یک بیماری ناشی از مسمومیت غذایی)

چه نوع تروماهايی باعث درد عضله‌های پا می شوند؟

وقتی در محل کار یا در حین ورزش به‌طور مکرر از یک سری ماهیچه‌های خاص استفاده می‌کنید، ممکن است در اثر استفاده بیش‌ازحد دچار درد ماهیچه پا شوید.
انواع دیگر آسیب‌هایی که می‌توانند دردهای عضلانی در پا را ایجاد کنند، عبارت‌اند از:

• کشیدگی و رگ به رگ شدن
• شکستگی استخوان‌ها و آسیب‌های تروماتیک
• سندرم درد میوفاشیال ناشی از حرکات تکراری (استفاده بیش‌ازحد)
• تاندونیت

مصرف چه داروهايی باعث درد عضلات پا می شوند؟

مصرف برخی داروها و انجام بعضی از درمان‌ها می‌توانند باعث درد موقت یا مزمن در عضلات شوند. درواقع برخی از داروها التهاب اطراف سلول‌های عضلانی (میوزیت) را ایجاد می‌کنند یا
گیرنده‌های درد عضلانی را فعال خواهند کرد. ازجمله این موارد می‌توان به درمان‌های زیر اشاره نمود:

• درمان‌های سرطانی ازجمله شیمی‌درمانی و پرتودرمانی
• داروهای مورد استفاده برای فشارخون بالا، مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE).
• استاتین‌ها جهت کاهش سطح کلسترول

کدام يک از اختلالات عصبی عضلانی باعث درد عضله‌های پا می شود؟

اختلالات عصبی عضلانی می‌توانند بر عضلات و اعصاب کنترل‌کننده آن‌ها تأثیر بگذارند. آن‌ها می‌توانند باعث ضعف و دردهای عضلانی شوند. این شرایط عبارت‌اند از:

• اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS یا بیماری لو گریگ)
• دیستروفی عضلانی
• میاستنی گراویس
• آتروفی عضلانی نخاعی (SMA)

چه شرايط ديگری باعث درد عضله‌های پا می شود؟

سایر شرایطی که باعث درد ماهیچه پا می‌شوند، عبارت‌اند از:

• انواع سرطان‌ها مانند سارکوم (سرطان‌های بافت نرم) و لوسمی (سرطان خون)
• سندرم خستگی مزمن
• سندرم کمپارتمان (تجمع فشار در عضلات)
• فیبرومیالژیا
• عدم تعادل الکترولیت‌ها در بدن (مواد معدنی موجود در خون شما مانند کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم)
• کم‌کاری تیروئید
• بیماری شریان محیطی (PAD)
• استرس و تنش زیاد

مراقبت و درمان درد عضلات پا

اگر نمی‌دانید علت درد عضله‌های پا در شما چیست و درصورتی‌که درد شدید یا مزمن است، باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. متخصص ارتوپدی نیز یک سری آزمایشات برای شما تجویز می‌کند تا بتواند علت دقیق را بهتر تشخیص دهد. ازجمله این آزمایشات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• آزمایش خون جهت ارزیابی سطح آنزیم، هورمون و الکترولیت و بررسی عفونت
• ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن برای بررسی آسیب‌های عضلانی
• الکترومیوگرافی جهت اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی در اعصاب و عضلات
• بیوپسی عضلانی جهت ارزیابی تغییرات بافت عضلانی که ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری عصبی عضلانی باشد.

بعدازاینکه علت درد عضله‌های پا مشخص شد، بسته به علت، این مراحل ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید:

• استراحت کنید و ناحیه دردناک را بالا نگه دارید.
• به‌طور متناوب از بسته‌های یخ برای کاهش التهاب و گرما برای بهبود جریان خون استفاده کنید.
• در یک وان حمام گرم با نمک اپسوم روزانه به مدت 20 دقیقه بمانید یا دوش آب گرم بگیرید.
• می‌توانید از داروهای ضد درد (آسپیرین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن) استفاده کنید.
• درمان درد ماهیچه پا، مکمل مانند ماساژ، مدیتیشن و … را بر اساس صلاح دید پزشکتان انجام دهید.

درصورتی‌که این موارد کفایت نکردند، ممکن است متخصص ارتوپدی از روش‌های سخت‌تر مانند تزریق شل کننده‌های عضلانی، داروها و … استفاده کند.
در صورت بروز علائم زیر باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرید یا مراجعه کنید:

• درد قفسه سینه
• از دست دادن کنترل مثانه
• ضعف عضلانی
• درد جدید یا بدتر شده
• بی‌حسی یا گزگز در اندام‌ها

تقریباً همه افراد گهگاه دچار دردهای عضلانی می‌شوند. برای درد موقت عضلانی، استراحت، انجام حرکات کششی و داروهای مسکن می‌تواند کمک کند. درد مزمن یا شدید عضلانی می‌تواند انجام کارهایی را که دوست دارید را نیز دشوار کند. درصورتی‌که شرایطی دارید که باعث درد مزمن عضلانی می‌شود، حتماً باید در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا علت درد عضلات مشخص ‌شده و در صورت نیاز درمان درد عضلات پا لازم هرچه سریع‌تر انجام‌ شده و از آسیب‌های جدی بعدی جلوگیری شود.
شما می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل برای پیگیری علت درد ماهیچه پا به مرکز تخصصی ارتوپدی ما مراجعه نمایید تا توسط متخصصین باتجربه و تجهیزات بروز دنیا بهترین تشخیص و درمان برای شما انجام شود. جهت گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.