کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

غلظت خون و سوزش کف پا

غلظت خون از بیماری‌های رایج میان مردان نسبت به زنان است. به‌طورکلی خون به دو قسمت گلبول و پلاسما تقسیم می‌شود و اگر نسبت هرکدام از آن‌ها در خون به هر دلیلی تغییر پیدا کند غلظت خون یا پلی سیتمی برای بیمار ایجاد می‌شود. غلظت خون و سوزش کف پا نیز می‌توانند با هم مرتبط باشند. با وجود آنکه علت سوزش کف پا می‌تواند متعدد باشد اما پلی سیتمی نیز یکی از عوامل آن است.

غلظت خون و سوزش کف پا

 

غلظت خون و سوزش کف پا چه ارتباطی با هم دارند؟

همان‌طورکه در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم غلظت خون یکی از بیماری‌های شایع است و زمانی رخ می‌دهد که درصد یا نسبت یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده خون یعنی پلاسما یا گلبول‌ها به هر دلیلی تغییر کند.
مهم‌ترین معیار تشخیص پلی سیتمی هماترکریت می‌باشد که نسبت درصد پلاسمای خون به گلبول‌ها را مشخص می‌کند. وقتی در خانم‌ها این درصد بیشتر از 48 درصد و در آقایان بیشتر از 52 درصد باشد گفته می‌شود که بیمار دچار غلظت خون شده است.
اگرچه پلی سیتمی علائم مختلفی دارد ولی سوزش کف پا نیز می‌تواند یکی از علائم آن باشد که باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار بگیرد. عدم پیگیری درمان غلظت خون می‌تواند خطرات تهدیدکننده‌ای مانند سکته‌های قلبی و مغزی را به دلیل ایجاد لخته خون افزایش دهد.
اگر می‌خواهید بیشتر در مورد رابطه غلظت خون و سوزش کف پا، سایر علائم غلظت و همچنین درمان آن بیشتر بدانید با ما همراه شوید.
علائم این بیماری به‌طورکلی شامل تنگی نفس، تعرق زیاد، رگ‌های برجسته روی زبان و سیاه شدن انگشتان، لب‌ها و لاله گوش است. در مورد پلی سیتمی و سوزش زیر پا نیز باید بگوییم یکی از علائم این بیماری نیز می‌تواند درد و سوزش انگشتان پا و دست و سوزش کف پا باشد. موارد دیگری نیز جزو علائم ظاهری غلظت خون هستند که در ادامه مقاله به‌صورت مفصل‌تر بیان خواهد شد.
آنچه مهم است این است که درصورتی‌که شما دچار علائم پلی سیتمی و سوزش زیر پا شدید یا موارد دیگر را تجربه کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا تشخیص افتراقی‌های بسیار زیادی برای این بیماری وجود دارد و میزان و شدت علائم بسته به میزان غلظت خون در بیماران متفاوت است. درنتیجه باید علت ایجاد آن هرچه سریع‌تر مشخص شود تا بتوان به درمان صحیح آن پرداخت.
به‌عنوان‌مثال گاهی عادت‌های غلط مانند کم‌آبی بدن، استرس و … منجر به غلظت خون می‌شوند که به‌راحتی با پیروی از یک سبک زندگی سالم قابل‌درمان است ولی گاهی پلی سیتمی و سوزش زیر پا به دلیل بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی مادرزادی، آپنه خواب و یا حتی زندگی در ارتفاعات است که باید به روش‌های دیگری درمان انجام شود.
در برخی موارد نادر نیز بعضی از انواع سرطان مانند سرطان کلیه، کوشینگ، کبد و … می‌توانند عامل غلظت خون و سوزش زیر پا باشند که پزشک در صورت مشکوک شدن به این موارد بعد از یک معاینه فیزیکی کامل و گرفتن شرح‌حال بیمار به‌طور کامل، در صورت نیاز این موارد را نیز بررسی خواهد کرد.

 

برخی از آگاهی های مهم در مورد غلظت خون و سوزش کف پا

همان‌طورکه قبلاً هم گفتیم تغییر اندازه گلبول‌های قرمز خون می‌تواند باعث غلظت خون شود. اصطلاح پزشکی این بیماری نیز شامل پلی‌سیتمی (polycythemia) و اریتروسیتوز (erythrocytosis) است که هر دو افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون را مشخص می‌کنند.
در مورد عملکرد این گلبول‌ها باید بدانید که بیشتر سلول‌های خون از این گلبول‌ها تشکیل شده است که وظیفه اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن را دارند. هموگلوبین حجم اصلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد که نوعی پروتئین حمل کننده اکسیژن محسوب می‌شود.
میزان گلبول‌های قرمز مورد نیاز برای هر فرد در سنین مختلف و بسته به جنسیت او متفاوت است. به‌طورکلی گلبول‌های قرمز در بدن آقایان کمتر از خانم‌ها است و نوزادان تازه متولد شده نیز گلبول قرمز بیشتری نسبت به بزرگ‌ترها دارند.
در مورد پلی سیتمی و سوزش زیر پا اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر علت آن را بیان کنیم باید عملکرد جریان خون در هنگام افزایش غلظت خون را بررسی کنیم.
وقتی تعداد گلبول‌های قرمز در خون افزایش پیدا می‌کند، به دلیل غلظتی که ایجاد می‌شود میزان جریان خون به اندام‌های بدن بخصوص اندام‌های تحتانی مانند کف پا کم می‌شود و حتی گاهی می‌تواند منجر به ایجاد لخته خون شود که در صورت حرکت لخته در رگ‌ها به سمت بالا خطرناک است و می‌تواند منجر به سکته قلبی یا مغزی شود.
میزان گردش خون پایین در پاها ناشی از پلی سیتمی بالا می‌تواند منجر به بی‌حسی پا، گزگز شدن، مورمور و سوزش کف پا شود.
متأسفانه بسیاری از افراد وقتی اهدای خون انجام می‌دهند یا آزمایش خون می‌دهند رنگ روشن خون را دلیلی برای رقیق بودن خون و تیره بودن آن را دلیلی بر غلظت خون می‌دانند. درصورتی‌که این باور کاملاً غلط است و شما نمی‌توانید به‌صورت چشمی پلی سیتمی را تشخیص دهید.
تنها راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون و بررسی آن با چشم مسلح در آزمایشگاه است؛ بنابراین اگر خون روشنی دارید ولی علائم ظاهری غلظت خون را تجربه کردید باز هم برای پیگیری غلظت خون و سوزش کف پا یا موارد دیگر به پزشک و کلینیک پا مراجعه کنید و اگر خون تیره‌ای دارید سریع نگران وجود پلی سیتمی نشوید؛ زیرا خونی که از شما گرفته می‌شود اغلب از سیاهرگ است و خون داخل سیاهرگ خونی است که در حال برگشت به قلب می‌باشد و به دلیل کمبود اکسیژن طبیعی است که مقداری تیره باشد.

 

علت غلظت خون و سوزش کف پا چيست؟

در مورد علت غلظت خون و سوزش زیر پا به‌صورت مفصل در قسمت قبل توضیحات لازم را دادیم و گفتیم چون پلی سیتمی گردش خون در اندام‌های تحتانی را کاهش می‌دهد می‌تواند منجر به سوزش کف پا نیز بشود؛ اما به‌طورکلی دلایل مختلفی می‌تواند منجر به ایجاد خود غلظت خون شود.
یکی از علل اولیه پلی سیتمی این است که به‌طور طبیعی مغز استخوان مقدار زیادی گلبول قرمز را بدون نیاز به محرک خارجی تولید می‌کند که همان پلی سیتمی (polycythemia) و یا اریتروسیتوز (erythrocytosis) است.
اريتروسيتوز اوليه ممکن است ارثی باشد. درواقع برخی از انواع جهش در ژن‌هایی که وظیفه دارند تعداد گلبول‌های قرمز خون در مغز استخوان را کنترل کنند، باعث ایجاد آن می‌شوند. در این صورت حتی زمانی که بدن نیاز به گلبول قرمز ندارد، مغز استخوان خودبه‌خود مقدار زیادی از آن را تولید می‌کند.
اما در اريتروسيتوز ثانویه افزایش گلبول‌های قرمز می‌تواند به دلیل یک بیماری زمینه‌ای خاص یا استفاده از برخی داروهای مربوط به بیماری‌های مختلف رخ دهد. در این شرایط اکسیژن کافی به بافت‌های مختلف بدن نمی‌رسد. درنتیجه کلیه‌ها هورمونی به نام اریتروپویتین تولید می‌کنند که این هورمون مغز استخوان را برای تولید گلبول قرمز بیشتر تحریک می‌کند؛ بنابراین اکسیژن‌رسانی پایین به بافت‌ها می‌تواند عامل غلظت خون و سوزش کف پا نیز باشد. سایر دلایل نیز عبارت‌اند از:

  •  مصرف دخانیات مانند سیگار، قلیان و …

  •  بیماری‌های زمینه‌ای ریوی به‌صورت مزمن و کمبود اکسیژن ناشی از آن

  • زندگی در ارتفاعات

  •  مصرف زیاد برخی از داروها مانند استروئیدها و دیورتیکها

  •  وجود کیست‌های کلیه و تومورها

 

انواع پلی سيتمی که منجر به غلظت خون و سوزش زير پا می شود!

پلی سیتمی دارای چندین نوع است که بسته به علت زمینه‌ای ایجاد آن متفاوت می‌باشد. گاهی نیز علت زمینه‌ای آن قابل تشخیص نیست. انواع پلی سیتمی رایج عبارت‌اند از:

  •  پلی سیتمی ظاهری

این شرایط وقتی رخ می‌دهد که اگرچه طبق آزمایشات انجام شده تعداد گلبول‌های قرمز در خون طبیعی است و پلاسما کاهش پیدا کرده است و باز نسبت گلبول به پلاسما زیاد است. معمولاً این وضعیت به دلیل افزایش وزن، نوشیدن زیاد الکل، سیگار کشیدن، استفاده از داروهایی مانند دیورتیک‌ها برای بهبود فشارخون بالا و … به وجود می‌آید.
گاهی نیز ممکن است همین حالت به شکل پلی سیتمی نسبی ایجاد شود که به دلیل کمبود آب در بدن می‌باشد. معمولاً این نوع پلی سیتمی بعد از تشخیص علت زمینه‌ای با پیروی از یک سبک زندگی سالم‌تر بهبود پیدا می‌کند و در صورت پیگیری درمان خطری ایجاد نخواهد کرد.

  •  پلی سیتمی مطلق

این حالت درواقع ربطی به عادت‌های غلط شما ندارد و خود بدن به‌طور طبیعی مقدار زیادی گلبول قرمز تولید می‌کند که تناسب آن را در خون به هم می‌ریزد و منجر به غلظت خون و سوزش کف پا می‌شود. خود پلی سیتمی مطلق دو نوع اصلی دارد که عبارت‌اند از:

  •  پلی سیتمی مطلق اولیه

در این حالت مشکلی در سلول‌های به وجود آمده توسط مغز استخوان وجود دارد که دائماً به گلبول‌های قرمز تبدیل می‌شوند و رایج‌ترین نوع آن پلی سیتمی ورا (PV) نام دارد.

  •  پلی سیتمی مطلق ثانویه

در این حالت تعداد زیادی از گلبول قرمز در خون به دلیل وجود یک بیماری زمینه‌ای ساخته می‌شود.
شرایطی که پلی سیتمی ثانویه را ایجاد می‌کنند، عبارت‌اند از:

  •  بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)

  •  آپنه خواب

  •  مشکلات کلیوی مانند تومور یا کیست

این‌ها شرایط باعث افزایش سطح هورمون اریتروپویتین توسط کلیه می‌شود، زیرا اکسیژن کافی به بافت‌های مختلف بدن نمی‌رسد و درنتیجه باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خواهد شد که عامل پلی سیتمی و سوزش زیر پا است.

 

علائم ظاهری غلظت خون چيست؟

علائم ظاهری غلظت خون تنها سوزش کف پا نیست و می‌تواند با موارد متعدد دیگری بسته به‌شدت پلی سیتمی همراه باشد. از مهم‌ترین علائم ظاهری غلظت خون عبارت‌اند از:

  •  سرخ شدن یا التهاب بی‌دلیل صورت

  • کبودی لب‌ها به‌ویژه در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی

  •  اختلالات مختلف تنفسی مثل تنگی نفس

  •  اختلالات در هوشیاری، مانند خواب‌آلودگی یا منگی زیاد

  •  اختلالات در بینایی مثل تاری دید

  •  احساس ضعف و بی‌حالی زیاد

  •  سردردهای غیرطبیعی

  •  خارش بدن به‌ویژه پس از استحمام با آب گرم

  •  برجستگی در وریدهای چشم

 

غلظت خون و سوزش کف پا چگونه تشخيص داده می شود؟

برای تشخیص پلی سیتمی از آزمایش خون CBC استفاده می‌شود. در این آزمایش با گرفتن نمونه خون از شما و بررسی آن تعداد گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها، گلبول‌های سفید، میزان هموگلوبین و همچنین هماتوکریت مشخص می‌شود که هماتوکریت مهم‌ترین معیار تشخیص این بیماری است. ممکن است آزمایشات دیگری نیز بسته به علائم شما انجام شوند که عبارت‌اند از:

  •  آزمایش خون برای بررسی اریتروپویتین (EPO)

افراد مبتلا به اریتروسیتوز اولیه دارای سطح EPO پایین در خونشان هستند که در آزمایش خون مشخص خواهد شد. همچنین کسانی که مبتلا به اریتروسیتوز ثانویه می‌باشند سطح EPO بالایی در خونشان دارند.

  • آزمایش مغز استخوان

این آزمایش در شرایط مشکوک جهت بررسی دقیق وجود جهش ژنتیکی به نام JAK-2 و یا سایر جهش‌ها انجام می‌شود.

آيا غلظت خون خطرناک است؟

در پاسخ به سؤال آیا غلظت خون خطرناک است باید بگوییم این موضوع به موارد مختلفی مانند نوع پلی سیتمی، شدت علائم، شرایط سلامتی بیمار و … بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی باید در صورت بروز علائم ظاهری آن در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید تا درمان مناسب صورت گیرد زیرا می‌تواند در درازمدت خطراتی داشته باشد و حتی گاهاً تهدید کننده زندگی است.
زیرا به‌هرحال بر اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن که عامل حیاتی برای زندگی ما محسوب می‌شوند، اختلال ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند دائماً منجر به خستگی، گرفتگی دست‌وپا، سوزش کف پا و … شود که انجام فعالیت‌های روزانه را سخت خواهد کرد.
از طرفی اگر کاهش جریان خون به‌قدری زیاد باشد که لخته ایجاد کند، در صورت حرکت این لخته به سمت قلب، مغز یا ریه می‌تواند منجر به سکته‌های کشنده شود. زخم معده، نقرس، دردهای استخوانی و سنگ کلیوی نیز از عوارض غلظت خون هستند؛ بنابراین در پاسخ به سؤال آیا غلظت خون خطرناک است باید بگوییم بله می‌تواند خطرناک باشد. سایر عوارض عدم درمان پلی سیتمی نیز عبارت‌اند از:

  •  فشارخون بالا

  •  خونریزی بینی

  •  بزرگی کبد و یا طحال

 

درمان غلظت خون و سوزش کف پا به چه شکل است؟

درمان غلظت خون بسته به علت ایجاد آن می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال اگر سیگار کشیدن باعث آن شده باشد ترک سیگار بهترین روش درمان است ولی اگر عامل زمینه‌ای باعث افزایش پلی سیتمی شده باشد، درمان دارویی باید انجام شود.
همچنین مصرف روزانه حداقل 8 لیوان مایعات بخصوص آب به‌تنهایی می‌تواند کمک بزرگی در بهبودی غلظت خون نماید. جلوگیری از کم‌آبی بدن همچنین مشکلاتی مانند لخته شدن خون و سکته قلبی را نیز کاهش می‌دهد؛ زیرا گردش خون را بهبود می‌بخشد و از لخته شدن خون جلوگیری خواهد کرد.
از نظر رژیم غذایی خوراکی‌هایی مانند آلبالو و آب‌لیموی ترش ارگانیک برای رفع پلی سیتمی مفید هستند. مصرف موز نیز می‌تواند به‌سلامت خون کمک کند. در کل باید از یک رژیم غذایی پر از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید که به دلیل افزایش مواد غذایی با فیبرهای محلول و نامحلول، مصرف آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی مانند ویتامین C و سایر مواد مغذی مورد نیاز و مفید غلظت خون را کاهش می‌دهند.
همچنین منجر به کاهش میزان فیبرینوژن می‌شوند. این ماده درواقع همان پروتئینی است که تبدیل به لخته خون می‌شود به همین علت افرادی که بیشتر گیاه‌خوار هستند علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ خونشان رقیق‌تر است فشارخون و فیبرونوژن پایین‌تری نسبت به سایرین دارند.

 

غلظت خون به‌صورت نرمال چند است؟

شاید این سؤال ذهنتان را مشغول کرده باشد که پلی سیتمی باید در چه حدی باشد تا آن را طبیعی بدانیم و منجر به افزایش غلظت خون و سوزش کف پا نشود. این غلظت بر اساس پارامتر هماتوکریت مشخص می‌شود که درصد گلبول‌های قرمز در واحد حجم خون را مشخص می‌کند.
میزان غلظت نرمال خون در آقایان و خانم‌ها متفاوت می‌باشد. پلی سیتمی نرمال در زنان بین 38 تا 48 درصد و در مردان بین 42 تا 52 درصد است؛ بنابراین اگر بعد از آزمایش مشخص شد که میزان هماتوکریت خون شما در این محدوده است با توجه به جنسیتی که دارید جای نگرانی نیست.

 

راه‌های جلوگيری از ابتلا به غلظت خون و سوزش کف پا

در مورد غلظت خون‌هایی که مربوط به جهش‌های ژنتیکی است شما نمی‌توانید کار خاصی برای جلوگیری از آن انجام دهید و باید تحت نظر متخصص به درمان و کنترل آن بپردازید ولی در مورد سایر موارد می‌توانید از روش‌های زیر به‌عنوان کاهش‌دهنده یا جلوگیری کننده از افزایش پلی سیتمی استفاده کنید:

  • از مکمل‌های ویتامین E مناسب استفاده کنید.

این ویتامین می‌تواند از ایجاد لخته خون و خطرات ناشی از آن جلوگیری کند، زیرا به رقیق شدن خون کمک می‌کند. شما می‌توانید آن را هم به شکل طبیعی از غذاهای مختلفی مانند تخم آفتابگردان، تخم‌مرغ، انواع آجیل مثل بادام و هم به‌صورت مکمل تحت نظر پزشک دریافت کنید.

  • از روغن‌زیتون استفاده کنید.

استفاده از روغن‌زیتون به‌جای سایر روغن‌های مورد استفاده برای پخت‌وپز می‌تواند کمک بزرگی به جلوگیری از غلیظ شدن خون نماید؛ زیرا این روغن دارای ماده‌ای به نام فنول است که خطر لخته شدن و غلظت خون را کاهش می‌دهد. همچنین ترکیبات موجود در آن چسبندگی پلاکت‌های خون را به تأخیر می‌اندازد.

  • بیشتر از سیر در غذاهای خود استفاده کنید.

سیر علاوه بر عطروطعم بی‌نظیری که برای شما ایجاد می‌کند دارای خواص سلامتی زیادی برای بدن است و یکی از این خاصیت‌ها نیز رقیق کردن خون به‌صورت طبیعی است. مصرف روزانه این ماده غذایی به‌صورت طبیعی و تازه می‌تواند تا حد زیادی از لخته شدن خون جلوگیری کند.

  • زنجبیل را فراموش نکنید.

زنجبیل از گیاهان خوش عطروطعم است که در بسیاری از دمنوش‌ها و همچنین به‌عنوان چاشنی در غذاها و دسرهای مختلف استفاده می‌شود. در زنجبیل مادهای به نام سالیسیلات اسید وجود داد که مصرف منظم آن احتمال پلی سیتمی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

  • در صورت امکان خون بدهید.

خون دادن می‌تواند غلظت خون را کاهش دهد. هرچند این خون به‌عنوان خون اهدایی قابل استفاده نیست و دور ریخته می‌شود؛ زیرا افرادی که پلی سیتمی دارند وقتی خونشان در کیسه جمع‌آوری می‌شود سریعاً لخته شده و دیگر قابل استفاده نیست. در صورت اقدام به خون‌دهی برای پیشگیری از غلظت خون و سوزش زیر پا بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید و در صورت صلاحدید ایشان می‌توانید هر 4 ماه یک‌بار خون بدهید. البته آقایان می‌توانند هر 3 ماه یک‌بار نیز این کار را انجام دهند.

  • مصرف دخانیات مانند سیگار را ترک کنید.

کشیدن سیگار، قلیان و سایر دخانیات از عوامل اصلی پلی سیتمی و ایجاد لخته است که خطر سکته‌های قلبی و مغزی را نیز به‌شدت افزایش می‌دهد. ترک این مواد می‌تواند تا حد قابل توجهی از غلظت خون و سوزش زیر پا جلوگیری کند.

  • وزن ایده ال را حفظ کنید.

پرخوری کردن، رژیم‌های نادرست سرشار از چربی‌ها و مواد فراوری‌شده که عامل چاقی هستند نیز می‌توانند به ایجاد غلظت خون و سوزش کف پا کمک کنند؛ بنابراین پیروی از یک رژیم مناسب و تحرک کافی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از پلی سیتمی داشته باشد.

 

بهترين دارو برای کاهش غلظت خون و سوزش زير پا چيست؟

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم برخی از انواع پلی سیتمی با تغییر سبک زندگی به‌تنهایی بهبود پیدا نمی‌کند و بر اساس نظر متخصص نیاز به داروهای رقیق‌کننده خون برای کاهش غلظت وجود دارد. ازجمله این داروها که به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت خودسرانه و بر اساس علائم یا احتمالات مصرف شوند، عبارت‌اند از:

  • آسپرین

  •  کلوپیدوگول (پلاویکس)

  •  دی‌پیریدامول (پرزانتین)

  •  تیکلوپدین (تیکلید)

آيا حجامت برای کاهش غلظت خون و سوزش کف پا مناسب است؟

فصد خون یا حجامت نیز مانند خون‌دهی روشی برای کاهش پلی سیتمی است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش افراد ماهر در جداره رگ موردنظر شکاف کوچکی با تیغ ایجاد می‌کنند تا مقداری خون از بدن دفع شود. این کار حجم خون را کاهش داده و غلظت را کاهش می‌دهد. گاهی نیز از این روش جهت انحراف مسیر خون برای درمان بیماری‌های دیگر استفاده می‌شود.

 

آيا چربی خون باعث سوزش کف پا ميشود و چگونه؟

چربی خون بالا به وضعیتی گفته می‌شود که میزان تری گلیسرید خون یا کلسترول خون در بدن بیش‌ازحد طبیعی باشد. این شرایط می‌تواند منجر به تنگ شدن رگ‌های منتهی به مغز و قلب شود و علائم آن شامل احساس خستگی، سرگیجه، احساس سوزش و گرما بخصوص در کف پا، درد قفسه سینه، خشک شدن دهان و … است.
درواقع یکی از شایع‌ترین شکایات افراد مبتلا به چربی بالا سوزش کف پا است و در پاسخ به سؤال آیا چربی خون باعث سوزش کف پا میشود باید بگوییم بله این اتفاق می‌افتد؛ زیرا چربی بالا منجر به مسدود شدن رگ‌های پا می‌شود و خون‌رسانی کافی و خون غنی از اکسیژن به کف پا نمی‌رسد. درنتیجه منجر به احساس سنگینی در پا و سوزش کف پا می‌شود.

سخن پایانی

در مقاله حاضر در خصوص مواردی چون “آیا غلظت خون خطرناک است”، علائم ظاهری غلظت خون و آیا چربی خون باعث سوزش کف پا میشود یا خیر صحبت کردیم.غلظت خون و سوزش کف پا می‌توانند با هم رابطه مستقیم داشته باشند. البته این علامت تنها نشانه پلی سیتمی نیست و موارد دیگری مانند کبودی لب‌ها، خواب‌رفتگی دست‌وپا به‌صورت مداوم، تاری دید، خون‌دماغ شدن و… نیز از علائم پلی سیتمی هستند.
این بیماری اگرچه در وهله اول قابل‌درمان است و خطری ندارد ولی در صورت عدم پیگیری درمان می‌تواند منجر به ایجاد لخته خون و خطر سکته‌های قلبی، مغزی و آمبولی ریوی شود که تهدیدکننده زندگی است.
خوشبختانه روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارد و شما می‌توانید جهت پیگیری بهتر تشخیص این بیماری و درمان خود با همکاران ما در این مرکز تخصصی از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید