کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

ورزشهای خار پاشنه

تشخیص این عارضه می تواند تا حدودی چالش بر انگیز باشد. spur پاشنه پا همیشه باعث احساس درد برای بیمار نمی شود و نمی توان همه دردهای ناحیه پاشنه پا را به مشکل spur پاشنه نسبت داد. امروزه با انجام انواع ورزشهای خار پاشنه می توان میزان درد عارضه spur پاشنه پا را کاهش داد و تا حد زیادی به درمان خار پاشنه این بیماری کمک کرد . در ادامه این مطلب شما را با انواع ورزشهای خار پاشنه بیشتر آشنا می کنیم.

ورزشهای خار پاشنه

 

علت خار پاشنه

عارضه spur پاشنه یا بیماری فاشئیت پلانتار یکی از متداولترین علل احساس درد قسمت کف پاشنه پا می باشد. عارضه spur پاشنه پا اختلالی در قسمت پاهای فرد است که به علت رشد استخوان که اصطلاحا رسوب کلسیم نامیده می شود ، تشکیل می شود .

spur پاشنه پا در ناحیه استخوان کف پا و قوس کف پا امتداد پیدا می کند. spur پاشنه پا در بیشتر موارد از قسمت جلویی و یا زیرین پاشنه پا تشکیل می شود و در ادامه بر دیگر قسمت های کف پا تاثیر می گذارد. بیماری spur پاشنه پا می تواند به اندازه یک و نیم سانتیمتر هم رشد کند. هرچند که با دید عادی قابل مشاهده نمی باشد.

سالانه حدودا دو میلیون بیمار به علت خار پاشنه تحت درمان توسط انواع ورزشهای خار پاشنه و حرکات کششی برای spur کف پا قرار می گیرند. عارضه spur پاشنه هنگامی شکل می گیرد که نوارهای بسیار محکم که از قوس کف پاها محافظت می کنند تحریک و دچار التهاب می شوند.

این بیماری علاوه بر روش هایی که در برخی کلینیک های ارتوپدی ارائه می شود ، به کمک بعضی از حرکات و ورزشهای خار پاشنه نیز قابل درمان می باشد . همچنین انجام ورزش فیزیوتراپی برای spur پاشنه احساس درد بیمار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد . در ادامه این مطلب با بعضی از این حرکات ورزشی آشنا خواهید شد .

علائم اصلی spur پاشنه پا

نشانه ها و علائم spur پاشنهپا می توانند شامل موارد زیر باشند :

  • احساس درد در پاشنه

  • التهاب کف پا و پاشنه پا

  • ورم در قسمت جلوی پاشنه و کف پا

همچنین احتمال دارد که در پوست کف پا و پاشنه ، گرما و داغی نیز رخ بدهد. این قبیل نشانه ها می توانند تا قسمت قوس کف پا نیز امتداد پیدا کند.

از دیگر نشانه های احتمالی بیماری spur پاشنه پا می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • مشاهده و احساس بیرون زدگی استخوانی بسیار کوچک در کف پا و پاشنه پا

  • بعضی از انواع spur پاشنه هیچگونه نشانه و علامتی ندارند و ممکن است هیچگونه تغییری در پا یا استخوان اطراف کف پا ظاهر نشود.

عارضه spur کف پا معمولا توسط تصویر برداری اشعه ایکس و دیگر آزمایش های عکسبرداری مربوط به بیماری های پا قابل تشخیص می باشد.

هم چنین spur پاشنه می تواند به دلایل زیر نیز شکل گیرد:

  • بیماری آرتریت

  • وارد شدن ضربه و کوفتگی پاشنه پا

  • چاقی و اضافه وزن

  • استفاده از کفش های غیر استاندارد برای پیاره روی و تنگ

  • راه رفتن های بیش از اندازه و بدون استفاده از کفش های مناسب

  • استفاده از کفش های کهنه و فرسوده

اکثر افرادی که از عارضه spur کف پا رنج می برند به برخی عفونت های کف پا نیز دچار می شوند. ابتلا به انواع مشکلات و عفونت های کف پا در نهایت احتمال تشکیل و رشد spur کف پا را افزایش می دهد.

ورزش فیزیوتراپی برای خار پاشنه

دکتر متخصص ارتوپد ممکن است برای شما انجام روش های درمانی فیزیوتراپی را به عنوان راهکاری برای پیشگیری از بروز انواع دردهای طولانی توصیه نماید . به علت آنکه از انواع داروهای ضد التهابی و ضددرد فقط برای دوره کوتاهی می توان استفاده کرد ، باید برای درمان بهتر از راه هایی همچون ورزش فیزیوتراپی برای خار پاشنه پا بصورت منظم و مستمر استفاده کرد .

اکثر تمرینات و ورزش فیزیوتراپی برای خار پاشنه پا از کشش ماهیچه های پاشنه و ناحیه پلانتار فاشیا تشکیل شده است. فیزیوتراپیست شما باید به شما نحوه صحیح انجام ورزش فیزیوتراپی برای خار پاشنه پا را به شما آموزش بدهد ، تا با انجام این تمرینات به فرایند درمان عارضه خارپاشنه پا سرعت ببخشید .

تقریبا تمامی این تمرینات و ورزش فیزیوتراپی برای خار پاشنه می توانند در هر زمانی از شبانه روز توسط بیمار انجام بشود .

  • استراحت

استراحت دادن به پاها یکی از ابتدایی ترین اقدامات درمانی برای عارضه spur کف پا و اکثر عفونت های ناحیه کف پا می باشد . استراحت دادن به پا به کاهش میزان دردهای شدید پا کمک کرده و از حاد شدن وضعیت بیماری نیز جلوگیری می کند. این نکته بسیار مهم است که پس از ایستادن های طولانی مدت بر روی پاها و فعالیت های سنگین به پاهای خود استراحت بدهید.

انجام انواع ورزشهای خار پاشنه در زمان استراحت می تواند به کاهش درد ناحیه کف پا موثر باشد .

آیا spur پاشنه بدون عمل جراحی و با ورزشهای خار پاشنه قابل درمان است؟

به علت دردناک بودن عارضه spur کف پا بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری خواهان این هستند که این مشکل در پا هر چه سریعتر درمان بشود . به همین علت در بعضی موارد به انجام انواع عمل های جراحی فکر می‌کنند و یا از پزشک ارتوپد  خود درخواست درمان spur کف پا توسط عمل جراحی را می کنند .

درمان خانگی و انجام ورزشهای خار پاشنه به عنوان اولین راهکار درمانی توسط بیماران می باشد و از آنجایی که ایجاد عارضه spur ر کف پا می توانند علت‌های مختلفی داشته باشد ، بهترین راه درمانی بررسی و یافتن علت اصلی تشکیل spur کف پا می‌باشد و پس از شناخت علت خار پاشنه ، با انجام ورزشهای خار پاشنه می توان این عارضه را درمان کرد .

پزشکان نیز برای درمان عارضه spur کف پا عمل جراحی را به بیمار پیشنهاد نمی دهند ، بعلت آنکه با مراقبت‌ و انجام مستمر ورزشهای خار پاشنه و ترک بعضی از عادات اشتباه می‌توان این بیماری را بطور کامل درمان کرد.

 درمان عارضه spur پاشنه پا توسط ورزشهای خار پاشنه‌

درمان spur پاشنه با انجام دقیق ورزشهای خار پاشنه امکان پذیر می باشد ، این ورزشهای خار پاشنه را می توان حتی در داخل خانه برای درمان و کاهش احساس درد spur کف پا انجام داد . انواع حرکات کششی و ورزشهای خار پاشنه در ادامه این مطلب ارائه شده است .

  • ورزشهای خار پاشنه ( ورزش‌های کششی صبحگاهی )

اکثر افرادی که از دردهای spur پاشنه پا رنج می‌برند پس از استراحت‌های طولانی و یا در زمان صبح از شدت درد شکایت دارند و احساس درد و ناراحتی شدیدی دارند ، به همین علت این افراد می‌توانند در ابتدای زمان صبح پیش از اینکه قدمی بردارند برای دقایقی بطور نشسته به انجام برخی ورزشهای خار پاشنه و حرکات کششی بپردازند .

برای انجام این حرکات یک پارچه و یا کمربند را در قسمت کف پنجه پا قرار داده و به کمک کمربند پنجه پا را به سمت خود بکشید و  برای حدودا30 ثانیه مکث کرده و این حرکت را چندین نوبت انجام بدهید .

پس از انجام این حرکت کششی صبحگاهی می‌توانید راه بروید کارهای روزمره خود را انجام بدهید . این ورزش کششی کاملا برای درمان عارضه spur پاشنه موثر است و به میزان زیادی انواع دردهای کف پا را کاهش می‌دهد.

  • ورزشهای خار پاشنه ( کشش عضلات کف پا )

برای درمان عارضه spur پاشنه می‌توان بصورت روزانه طی چند نوبت بر روی یک صندلی بنشینید و پای مبتلا به عارضه spur پاشنه را بر روی زانو پای سالم گذاشته و با دستان خود پنجه پا را گرفته و برای مدت حدودا 10 ثانیه به سمت خود بکشید و با دست دیگر کف پای خود را ماساژ بدهید. این حرکت می‌تواند یک ورزش فیزیوتراپی برای خار پاشنه اصلاحی برای درمان عارضه spur کف پا باشد .

  • ورزشهای خار پاشنه ( کشش ماهیچه پشت پا و قسمت تاندون آشیل )

این حرکت کششی نوعی دیگر از ورزشهای خار پاشنه می‌باشد . ابتدا در فاصله حدودا 60 سانتیمتری از دیوار ایستاده و کف دستان خود را بر روی دیوار بچسبانید. سپس پای سالم خود را به سمت دیوار نزدیک کرده و زانوی خود را خم کنید. ( دقت کنید که پای دیگر شما باید عقب تر باشد بدون این که از قسمت زانو خم شده یا کف پا از زمین بلند شود ) با دست های خود دیوار را برای مدت حدودا 30 ثانیه فشار بدهید و زانوی پای جلویی را خم کرده به نحوی که زانو در راستای انگشتان پا قرار گیرد.

این حرکت کششی را چندین مرتبه در روز و همچنین در طول درمان خود انجام بدهید.

  • ورزشهای خارپاشنه ( برداشتن پارچه توسط انگشتان پا )

در این نوع حرکت ورزشی باید توسط یک حوله و یا پارچه‌ای که بر روی زمین گذاشته شده سعی کنید با انگشتان پای خود آن حوله را بردارید. انجام این روش و حرکت کششی می‌تواند روند درمان spur کف پا را تسریع بدهد .

  • ورزشهای خار پاشنه ( برداشتن اجسام توسط انگشتان پا )

برای انجام این حرکت می‌توانید برروی یک صندلی بنشینید و چند شی یا جسم ریز  ( سنگ ) بر روی زمین قرار داده و سعی کنید توسط انگشتان پا آن اجسام را از زمین بردارید. انجام پی در پی این روش در طول روز برای درمان spur کف پا بسیار مفید می باشد.

  • ورزشهای خارپاشنه ( ماساژ دادن کف پا )

کف پای خود را بر روی یک قوطی و یا توپ کوچکی گذاشته و پای خود را به سمت عقب و جلو حرکت دهید .  در حین انجام این حرکت اندکی فشار به سمت پایین بیاورید ( تا حدی که دردی در ناحیه کف پا احساس نشود) . این حرکت را چندین مرتبه در روز انجام بدهید و بهترین زمان برای این حرکت ابتدای صبح و هنگام بیدار شدن از خواب می‌باشد.

  • ورزشهای خار پاشنه ( کشش کف پا )

برای انجام این حرکت ورزشی می‌توانید ناحیه پنجه پای خود را برروی پله قرار داده و کف پا را بسمت بالا و پایین حرکت بدهید . این حرکت کششی برای کف پا می‌تواند اکثر دردهای ناحیه کف پا را کاهش داده و روند بهبودی عارضه spur کف پا را تسریع بخشد .

باید به این نکته توجه داشت که ورزشهای خار پاشنه پا بسیار مفید و موثر می‌باشد ولی شناخت نوع دقیق ورزش فیزیوتراپی برای spur پاشنه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هرنوع ورزشی نمی‌تواند به بهبود و درمان این بیماری کمک کند. بعلت آنکه برخی از ورزش‌ها می‌تواند موجب افزایش و تشدید التهاب در قسمت پا بشوند.

کدام ورزشهای خار پاشنه پا مضر می باشد؟

همانگونه که مطرح شد ورزش فیزیوتراپی برای خار پاشنه برای درمان و بهبودی عارضه spur پاشنه بسیار مفید و موثر است و موجب بهبودی و کاهش میزان درد پای بیمار می‌شود ولی هر نوع ورزشی نمی‌تواند مفید و موثر باشد در واقع به هنگام ابتلا به عارضه spur کف پا باید از تعدادی از ورزش‌ها اجتناب کرد. زیرا موجب افزایش میزان درد و تشدید التهاب در قسمت کف پا می‌شود. برخی از این ورزش‌ها عبارتند از :

  • ورزش‌های بسیار سنگین که موجب فشار اضافی به قسمت پاها می‌شود: در طول دوره درمان spur کف پا باید از انجام ورزش‌هایی همانند پرش ، دویدن و حرکت‌های ناگهانی که موجب اعمال فشار در پاها می‌شود خود داری نمود.

  • ورزش های مشابه کوهنوردی موجب التهاب بیشتر در پاها می‌شود.

  • انواع ورزش‌هایی که نیاز به ایستادن‌های بسیار طولانی بر روی پاها دارد

با رعایت نکات ارائه شده و انجام برخی ورزش‌های مناسب می‌توانید در طول دوران درمان از دردهای ناشی از spur کف پا رها بشوید .

برخی درمان‌های جایگزین ورزشهای خار پاشنه قابل

مصرف برخی داروهای بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن را می توان برای کاهش و تسکین درد عارضه spur کف پا مصرف کرد.

برخی قرص ها و کپسول های ویژه کاهش التهاب نیز می توان مصرف کرد .

  • یخ درمانی

هر مرتبه بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یک بسته کیسه یخ یا کمپرس سرد به کف پای خود قرار بدهید . انجام این روش مخصوصا در پایان یک روز کاری طولانی یا در زمانیکه برای مدت زیادی بر روی پاهایتان ایستاده باشید بسیار مفید می باشد .

  • ماساژ درمانی و ورزشهای خار پاشنه پا

ماساژ قسمت قوس کف پا به کاهش احساس درد و افزایش میزان دامنه حرکتی پاها کمک می کند. از انگشتان دست خود برای ماساژ پای خود استفاده کنید و در هر مرتبه بین ۱ الی ۵ دقیقه ماساژ بدهید . یک روش ساده این است که هر دو شست انگشتان دست را در قسمت مرکزی انحنای کف پایتان قرار بدهید و انگشتان شست را به سمت قسمت های بیرونی پا حرکت بدهید.

  • استفاده از کفش ها و کفی های طبی و استاندارد

برای حمایت بیشتر و جلوگیری از ضربات بیشتر به کف پا از انواع کفی ها و پدهای مخصوص کفش استفاده نمایید از کفشهایی استفاده کنید که قسمت پاشنه پهن و همچنین دارای کفی های جاذب ضربه باشند .

  • تزریق برای درمان عارضه spur کف پا

در بعضی موارد شاید از تزریق کورتیزون درقسمت غلاف کف پا برای کاهش میزان درد و التهاب استفاده می شود.

  • جراحی برای درمان درد spur پاشنه

انجام عمل جراحی برای درمان عارضه spur کف پا به عنوان آخرین راه حل می باشد و درصورتیکه این عارضه پس از یکسال با انواع درمان محافظه کارانه درمان نشود ، برای بیمار پیشنهاد می شود.

قطره خار پاشنه

برای درمان عارضه spur کف پا در بعضی موارد با مشورت و تجویز پزشک می توان از درمان توسط قطره خار پاشنه استفاده کرد . قطره خار پاشنه باید توسط پزشک برای درمان spur کف پای بیمار استفاده بشود .انجام روش درمانی توسط قطره خار پاشنه جهت درمان قطعی spur کف پا در اکثر کلینیک های تخصصی ارتوپدی انجام می شود .

 چه زمانی برای spur کف پا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر احساس دردتان بسیار شدید بود و یا احساس درد پس از چندین هفته درمان بهبودی قابل توجهی پیدا نکرد، باید به دکتر متخصص پا مراجعه کنید . این احتمال وجود دارد که احساس درد کف پای شما به علت عارضه ای همچون آرتروز یا بیماری تاندونیت باشد یا می تواند به علت بروز نوعی شکستگی های استرسی در استخوان پا باشد. پزشک معالج شاید برایتان فیزیوتراپی و یا ماساژ درمانی تجویز نماید.

حتی اگر نشانه های درد شما شدید نباشد باید برای معاینه به یک کلینیک پا بروید تا از سلامت پای خود اطمینان حاصل کنید . انجام منظم ورزشهای خار پاشنه و حرکات کششی و همچنین انجام برخی تمرین ها می تواند به کاهش میزان درد و التهاب ناشی از عارضه spur کف پا و بیماری فاسئیت پلانتار کمک شایانی کند.

پیشنهاد می شود زمانی که احساس درد پایتان بصورت کامل درمان شد نیز به انجام ورزشهای خار پاشنه ادامه بدهید تا از وقوع مجدد آن ها پیشگیری بشود.

 سخن پایانی

spur کف پا یکی از بیماری‌های دردناک پا می‌باشد که برای درمان آن می‌توان از برخی حرکات کششی مخصوص و ورزشهای خار پاشنه استفاده کرد و جهت جلوگیری از تشدید التهاب پا باید از انجام بعضی از فعالیت‌ها پرهیز کرد . همچنین با رعایت برخی اصول ساده حرکتی و ورزشهای خار پاشنه مورد نیاز به سرعت عارضه spur کف پا بصورت کامل درمان می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید