کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان خار پاشنه با ابغوره

درمان خار پاشنه با ابغوره روشی سنتی برای درمان این عارضه به شمار می رود. امروزه عارضه‌ی اسپور پاشنه به علت ایستادن بیش از حد و یا کفش‌های نامناسب به یکی از رایج‌ترین مشکلات در ناحیه‌ پا تبدیل شده است. روش‌های دیگری نیز برای رفع این عارضه وجود دارند که در این بین روش‌های پزشکی به علت عوارض و مشکلاتشان پیشنهاد نمی‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از مهم ‌ترین روش‌ های درمان خار پاشنه می ‌پردازیم.

درمان خار پاشنه با ابغوره

چگونگی ایجاد خار پاشنه و راهکاری برای درمان خار پاشنه با ابغوره

اسپور پاشنه به طور معمول توده کوچک غیر طبیعی است که بیشتر در کف پا و به خصوص در ناحیه پاشنه احساس می شود. این نوع توده به دلیل تجمع کلسیم ایجاد می شود. این تجمع معمولاً در طی ماه ها ایجاد می شود و سپس به صورت یک صفتی که عموماً دردناک است، احساس می شود.

این درد ممکن است در هنگام راه رفتن و دویدن بیشتر احساس شود. البته ممکن است توده های دیگری نیز در کف پا و دیگر نواحی بدن احساس شود که برای اطمینان از اینکه آن توده اسپور پاشنه است یا چیز دیگری است باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

گاهی این ضایعه با روش های خانگی و به صورت سنتی به عنوان درمان خار پاشنه در طب سنتی از بین می رود، گاهی نیز نیاز به مراجعه به کلینیک پا و انجام جراحی وجود دارد. اگر بتوان از تغذیه ای مناسب برخوردار بود و اضافه وزن نداشت و نیز از کفش های طبی مناسب استفاده کرد، تا حدودی می توان از پیش آمدن اسپور پاشنه جلوگیری نمود.

تشخیص علل و علائم خار پاشنه و روش درمان خار پاشنه با ابغوره

اسپور پاشنه که نام علمی آن فاشیای کف پا یا پلانتار است، به التهاب پرده کف پا که همان پرده فاشیا است گفته می‌شود. این عارضه ممکن است به دلایل مختلفی برای افراد به وجود آید. بطورکلی فاشیای کف پا، قسمتی از اندام‌های تشکیل دهنده کف پا است که همچون باندی استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا مرتبط می‌کند.

در اکثر موارد التهاب این بخش از پا باعث ایجاد درد بسیار شدید در ناحیه پاشنه می‌شود که تحت عنوان اسپور پاشنه شناخته می‌شود. اسپور پاشنه عارضه‌ای شایع است که طی مدت زمان طولانی به دلایل متفاوت رخ می‌دهد.

همان گونه که اشاره شد، به طور کلی در صورت تجمع رسوبات کلسیم در قسمت پایین استخوان پاشنه، این عارضه بوجود می‌آید. همچنین علل دیگری نیز ممکن است باعث ایجاد اسپور پاشنه در افراد شوند. در بسیاری از موارد در صورت کشیده شدن عضلات و رباط‌های پا در طی مدت زمان طولانی ممکن است این مشکل بوجود آید.

همچنین به صورت علمی‌تر در صورت کشیدگی پلانتر فاشیا پا به طوری که این کشیدگی برای مدت زمان طولانی به طور مداوم تکرار شود، عارضه اسپور پاشنه برای افراد به وجود می آید. در بسیاری از موارد پارگی غشای استخوانی پا بر اثر انجام کار مداوم و ایستادن مداوم نیز ممکن است باعث به وجود آمدن عارضه‌ی اسپور پاشنه در افراد شود.

اسپور پاشنه از جمله امراضی است که دارای علائم خاصی نیست. تنها نشانه‌ی آن می تواند احساس درد شدید در ناحیه پاشنه پا باشد. به طوری که این درد در ابتدای روز پس از بیدار شدن در شدیدترین حالت خود قرار دارد و به مرور کمتر خواهد شد. اما در صورت راه رفتن و یا دویدن در طول روز تشدید می‌یابد. این درد را می‌توان به چاقویی که هنگام ایستادن به پاشنه پا وارد می‌شود، تشبیه کرد.

از علل اصلی بروز این عارضه می‌توان به راه رفتن و ایستادن بیش از حد و همچنین پرش‌های طولانی مدت اشاره کرد. به طوری که در بسیاری از موارد ورزشکاران به این عارضه مبتلا می‌شوند. علاوه بر موارد ذکر شده داشتن اضافه وزن و استفاده از کفش‌های نامناسب نیز ممکن است عللی بر بروز این عارضه باشند.

آیا درمان خار پاشنه با ابغوره امکان پذیر است؟

روش‌های مختلفی برای درمان اسپور پاشنه وجود دارند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این موارد اشاره خواهد شد. در این بین درمان خار پاشنه با ابغوره به دلیل خواص منحصر به فرد این ماده، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

در پاسخ به این پرسش که آیا درمان اسپور پاشنه استفاده از آبغوره امکان پذیر است می‌توان پاسخ مثبت داد. زیرا طبق شواهدات و تجربیات تعداد زیادی از افراد توانسته اند به کمک این ماده اقدام به رفع اسپور پاشنه خود نمایند. این ماده به علت دارا بودن خواص منحصر به فرد باعث بهبود عملکرد عضلات و اتصالات ناحیه‌ی پاشنه پا می‌‌شود. بنابراین یکی از مناسب‌ترین روش برای درمان اسپور پاشنه استفاده از آبغوره می‌باشد.

 

روش درمان خار پاشنه با ابغوره

برای درمان این عارضه روش‌ها و راه‌ های گوناگونی وجود دارند که از بهترین آن‌ها می‌توان به درمان خار پاشنه با ابغوره اشاره کرد. این روش جزء روش‌هایی است که پس از انجام در مدت زمان کوتاهی نتیجه خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای درمان اسپور پاشنه، درمان خار پاشنه با استفاده از آبغوره است. این روش بسیار کاربردی و کوتاه بوده است به طوری که استفاده از این ماده پرخاصیت برای رفع اسپور پاشنه در مدت زمان کوتاهی صورت میگیرد.

آبغوره از دانه‌های نارس انگور ساخته شده است که دارای خواص بسیار زیادی در بسیاری از زمینه‌ها نیز می‌باشد. آبغوره منبع غنی از ویتامین سی است که  همین امر لاعث شده برای درفع بسیاری از التهاب‌ها از این ماده استفاده شود.

به همین دلیل است که امروزه درمان خار پاشنه با ابغوره مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. البته آبغوره دارای طبع سردی است. به همین علت درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره در نظر طب سنتی پیشنهاد نمی‌شود. اما نکته قابل توجه این است که استفاده از این ماده برای مدت نسبتا کوتاهی می‌تواند باعث بهبود عملکرد عضلات و تاندون‌های پا و پاشنه پا شود. البته مدت زمان استفاده از این ماده به عنوان درمان خار پاشنه در طب سنتی برای افراد مختلف با توجه به وخامت عارضه‌شان متفاوت است.

خار پاشنه چگونه درمان می‌شود

درمان اسپور پاشنه شامل طیف وسیعی از کارها می باشد. به غیر از درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره اولین روشی که برای درمان این عارضه مورد توجه افراد قرار می‌گیرد، جراحی است. اما نکته قابل توجه این است بیش از 90 درصد افراد مبتلا به اسپور پاشنه با روش‌هایی به غیر جراحی درمان شده‌اند. همچنین در اکثر موارد عوارض جراحی و درد و مشکلات آن افراد به استفاده از روش‌های دیگر سوق می‌دهد.

روش‌های دیگر همچون درمان خار پاشنه با ابغوره، تمرینات کششی، استفاده از کفش‌های مخصوص و فیزیوتراپی از جمله معروف‌ترین روش‌های درمان اسپور پاشنه هستند. این روش‌ها اگرچه ممکن است نیازمند مدت زمانی برای تاثیر باشد؛ اما خوشبختانه عوارض و مشکلات جراحی را به دنبال نخواهند داشت.

هدف از استفاده از این روش‌ها، کاهش میزان التهاب بافت فاشیای پا است تا عملکرد پا و عضلات آن به حالت طبیعی برگردد. البته نوع و مدت زمان درمان با توجه به میزان وخامت، علل و علائم خار پاشنه در افراد مختلف متفاوت است.

از بین روش‌های درمان اسپور پاشنه به غیر از درمان خار پاشنه با ابغوره، استفاده از کفی‌های طبی نسبت به دیگر روش‌ها دارای نتایج بهتری بوده است.

به این منظور پس از دریافت عکس‌های سه بعدی در جهات مختلف از پاشنه پا، کفی‌های متناسب با وضعیت پا طراحی و ساخته می‌شوند. این کفی‌ها باعث کاهش التهاب و فشار وارد بر پرده‌ی فاشیا خواهند شد که در نتیجه استفاده از آن‌ها برای مدت زمان نسبی، پاشنه پا عملکرد طبیعی خود را خواهد داشت.

علاوه بر موارد ذکر شده و درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره، انجام ورزش‌ها و حرکات کششی نیز جزء موثرترین روش‌ها برای درمان اسپور پاشنه است. در این روش شخص مبتلا به اسپور پاشنه باید حرکات کششی کف پا و ساق پا را انجام دهد.

این روش ضمن کاهش درد پاشنه پا، باعث کاهش فشار وارد شده بر پرده فاشیا نیز می‌شود. همچنین در صورت انجام مداوم تمرین‌ها، به علت افزایش قدرت عضلات پا احتمال وقوع دوباره‌ی این عارضه کاهش می‌یابد.

علاوه بر موارد ذکر شده و درمان خار پاشنه با ابغوره انجام فیزیوتراپی و استفاده از نوعی اسپلینت در شب نیز از جمله روش‌های موثر درمان اسپور پاشنه می‌باشند. تعداد جلسات انجام این روش‌های درمانی در افراد با توجه به وخامت عارضه‌شان متفاوت است.

روش دیگری که در خصوص درمان اسپور پاشنه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است، شاک‌ویو‌تراپی است. این روش پس از درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره و جراحی از پربازده ترین روش‌ها به شمار می‌رود.

در این روش با استفاده از امواج صوتی به  تغییر نحوه‌ی عملکرد تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات از لحاظ پاتالوژیکی پرداخته می‌شود. این روش ضمن درمان اسپور پاشنه به تسکین درد حاصل از این عارضه می‌پردازد. البته نکته قابل توجه این است که در روش شا‌ویوتراپی، بازدهی و درمان پس از حداقل 3 جلسه صورت می‌گیرد.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده و درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره، موارد دیگری نیز همچون استفاده از داروهای مسکن و تزریق دارو باعث تسکین درد اسپور پاشنه می‌شوند. اما نکته‌ قابل توجه این است که این روش‌ها تنها برای مدت زمان کوتاهی درد اسپور پاشنه را از بین خواهند برد.

روش‌های پزشکی درمان خار پاشنه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، علاوه بر درمان خار پاشنه با ابغوره، یکی از مطرح‌ترین روش‌ها برای درمان این عارضه جراحی است. اما توجه داشته باشید که روش‌های مناسب‌تر بسیاری برای درمان این عارضه وجود دارند که از مطرح ترین آن‌ها می‌توان به درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره اشاره کرد.

انجام جراحی به منظور رفع درد اسپور پاشنه در صورتی پیشنهاد می‌شود که پس از انجام درمان‌های دیگر به مدت 9 الی 12 ماه همچنان این عارضه و درد آن برطرف نشده باشد.

در طی جراحی دو موضوع بایستی انجام شود. در ابتدا باید به آزاد ساختن پلانتر فاشیا و در نهایت به جراحی و از بین برد اسپور پاشنه پرداخته شود.

به علت عوارض و مشکلات ناشی از جراحی، پیشنهاد می‌شود در اخرین گزینه از این روش برای درمان اسپور پاشنه استفاده نمایید. در بسیاری از موارد ممکن است افراد پس از جراحی با توجه به اسکن‌ها و تصاویر نیازمند استفاده از باند، گچ، اسپلینت و حتی عصا باشند.

به علاوه در بسیاری از موارد ممکن است افراد دچار درد‌ها و در کل عوارض ناشی از عمل در ناحیه کف پا شوند‌. از جمله این عوارض می توان به درد عصب پاشنه، بیشتر شدن درد اسپور پاشنه، بی حس شدن دائمی ناحیه عمل و عفونت اشاره کرد.

به همین علت پیشنهاد می‌شود در مرحله نخست از روش‌های دیگری همچون درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره و غیره استفاده نمایید. در صورتی که با روش‌های آسان‌تر این معضل رفع نشد، اقدام به انجام عمل جراحی نمایید.

علاوه بر جراحی، دو روش دیگر نیز در علم پزشکی برای تسکین و درمان اسپور پاشنه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهتر است پس از درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره اقدام به دریافت اطلاعات در خصوص این روش‌ها نمایید.

یکی از این روش‌ها تزریق کورتون است. کورتون یا کورتیزون به عنوان یک ماده‌ی استرئیدی  باعث کاهش و ازبین رفتن آنی درد پاشنه می‌شود. این روش ‌کاملا موقت می‌باشد و به هیچ برای استفاده طولانی مدت پیشنهاد نمی‌شود.

روش دیگر تزریق، درمان اسپور پاشنه با تزرزق اوزون است. تزریق گاز اوزون در ناحیه‌ی درد و التهاب ضمن کاهش درد شدید پاشنه، باعث تقویت عضلات و پرده فاشیا در این ناحیه می‌شود. این روش نیز جزء روش‌هایی است که برای نتیجه دهی به مدت زمان نسبی نیاز دارد. اما بعد از درمان خار پاشنه با ابغوره، بین درمان‌های تزریق بهترین پیشنهاد است.

 

درمان خار پاشنه در طب سنتی

به منظور درمان خار پاشنه در طب سنتی پس از تشخیص علل و علائم خار پاشنه، روش‌های مختلفی وجود دارد که بهتر است پس از درمان خار پاشنه با ابغوره مورد  توجه ویژه قرار بگیرند. از نمونه این روش‌ها می‌توان به ماساژ، استعمال روغن ضد درد، مصرف شربت سودا، شربت سودا انگبین، حجامت یا زالو درمانی و غیره اشاره کرد.

به منظور استفاده از روش ماساژ دادن برای درمان اسپور پاشنه بهتر است به مدت چند روز، قبل از خواب با استفاده از روغن ‌هایی مثل روغن زیتون، روغن کنجد و روغن عرق النساء موضع درد را ماساژ دهید.

این امر علاوه بر آنکه درد را کاهش می‌دهد باعث بهبود عملکرد تاندون‌ ها و عضلات پا نیز می‌شود. همچون در صورت وجود درد شدید می‌توانید از تکه‌ای دنبه استفاده کنید و آن را به کمک پارچه یا باندی در ناحیه درد ببندید.

استفاده از روغن ضد درد نیز بعد از درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره، بسیار مورد توجه افراد برای درمان خار پاشنه در طب سنتی قرار گرفته است. این روغن متشکل از ۱۷ نوع روغن دیگر است که به منظور رفع درد ‌های عضلانی و استخوانی مورد استفاده می‌گیرد.

این روغن به علت دارا بودن طبع گرم باعث خارج شدن سردی و رطوبت از ناحیه درد می‌شود. در نتیجه ضمن کاهش درد، باعث تقویت عضلات و استخوان نیز می‌شود.

شربت سودا یکی از مواردی است که به خصوص برای رفع عارضه‌ی اسپور پاشنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره مناسب‌ترین گزینه، درمان اسپور پاشنه با شربت سودا است. این شربت با از بین بردن اخلاط سوداوی تجمع یافته در پا باعث بهبود عملکرد پا و رفع این عارضه می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده تعداد بسیار زیادی روغن و شربت نیز وجود دارد که برای بهبود اسپور پاشنه بعد از درمان اسپور پاشنه با استفاده از آبغوره به عنوان درمان خار پاشنه در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آیا ماساژ دادن باعث التیام درد خار پاشنه می شود؟

همان گونه که اشاره شد ماساژ دادن یک روش برای آرام کردن درد اسپور پاشنه محسوب می شود که بهتر است این کار را با استفاده از روغن های ضد درد و التیام بخش انجام می شود. همچنین اضافه کردن ماده گرما بخش مانند فلفل و دارچین به روغن در اثر بخش تر شدن ماساژ کمک خواهد نمود. بهترین زمان برای انجام این کار آخر شب و هنگام خواب است. زیرا در اینصورت امکان استرحت کردن و ماندن روغن به مدت چند ساعت بر روی ناحیه مورد نظر وجود دارد.

بهتر است برای چند دقیقه عمل ماساژ را تکرار نمایید. همچنین می توان ماساژ را به کمک یک توپ کوچک مانند توپ تنیس انجام داد. برای اینکار توپ را زیر پا قرار داده و با کمی فشار اقدام به غلتاندن آن نمایید. از روش های دیگر این کار می توان به ماساژ با آب گرم اشاره کرد. به این صورت که مقداری آب گرم را با نمک اپسوم مخلوط کرده و سپس پا را در آن قرار داده و به آرامی ماساژ دهید.

سخن پایانی

همان طور که در ابتدای متن ذکر شد درمان اسپور پاشنه به روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد. در این میان درمان این عارضه با روش‌های پزشکی بسیار سخت و دردناک خواهد بود. همچنین عوارض و مشکلات ناگواری را به همراه خواهد داشت.

بنابراین بهتر است برای درمان این عارضه از روش‌های سنتی استفاده کنیم. همانطور که در متن اشاره شد، درمان خار پاشنه با ابغوره یکی از مناسب‌ترین و به صرفه‌ترین روش‌ها برای درمان خار پاشنه در طب سنتی است. این روش پس از تشخیص علل و علائم خار پاشنه و انجام آن در مدت زمان کوتاهی نتیجه‌ی خود را نمایان خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید