کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آمپول خار پاشنه

یکی از رویکردهای درمانی برای التهاب نیام کف پا که می‌تواند جایگزین مناسب استفاده از کفی های مخصوص و پد پاشنه، تمرینات کششی پاشنه پا، استراحت و استفاده از کمپرس سرد باشد استفاده از آمپول خار پاشنه است. در صورت ابتلا به این معضل ضروری است برای درمان خار پاشنه به متخصص مراجعه کرده تا شیوه درمانی مناسب برایتان تجویز گردد.

آمپول خار پاشنه

 

 

  آمپول خار پاشنه متیل پردنیزولون استات برای چیست

پیش از صحبت در خصوص آمپول خار پاشنه متیل پردنیزولون استات باید بدانیم خارپاشنه چگونه بوجود می‌آید. خارپاشنه در اثر تجمع کلسیم ایجاد شده و سبب ایجاد برجستگی استخوانی در زیر استخوان پاشنه می گردد.

در برخی موارد به این اختلال سندرم خارپاشنه گفته می شود. در بیشتر موارد خارپاشنه با عارضه دیگری به نام پلانتار فاشیاتیس همراه خواهد بود. فاشیای پلانتار (کف پا) ساختاری می باشد که از بافت همبند فیبروزی و محکم ساخته شده و پاشنه پا را به سینه پا متصل کرده و سبب نگهداری قوس کف پا می گردد. التهاب دردناک شدن آن پلانتار فاشیاتیس نام دارد.

متیل پردنیزولون در دوزهای متفاوتی برای افراد با بیماری های متفاوت تجویز می گردد. بهتر است این دارو طبق دستور پزشک یا طبق دستورالعمل همراه دارو مصرف گردد.

این دارو یا هر نوع آمپول خار پاشنه را نباید بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نمود. در صورتی که یک روز در میان از این دارو مصرف می کنید و یک نوبت را فراموش کردید ، چنان چه صبح همان روز یادتان آمد بلافاصله دارو را مصرف نموده سپس به برنامه دارویی معمول خود ادامه بدهید.

اما در صورتی که ساعاتی پس از صبح روزی که باید دارو را مصرف می کردید آن را به یاد آوردید تا صبح روز فردا صبر کرده و پس از خوردن دارو یک برنامه جدید را شروع نمایید. یعنی یک روز را جا انداخته و سپس دوباره یک نوبت مصرف نمایید.

اگر روزی یک مرتبه دارو مصرف می نمایید، چنان چه همان روز متوجه شدید دارو را مصرف کنید اما اگر تا روز بعد به یاد نیاوردید لازم نیست نوبت قبلی را مصرف کرده؛ بلکه آن را حذف و نباید مقدار دارو را دو برابر کرد.

چنان چه روزی چند نوبت دارو مصرف می کنید، نوبت فراموش شده را بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کرده و اگر تا نوبت بعدی متوجه آن نشدید، نباید مقدار دارو را دو برابر کنید.

در پاسخ به برای خار پاشنه آمپول متیل پردنیزولون استات برای چیست باید گفت این دارو به عنوان آمپول خار پاشنه از غشای سلولی عبور کرده و به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل و کمپلکس دارو گیرنده وارد هسته سلولی می گردد.

کمپلکس ها با اتصال به نواحی خاصی از DNA سبب تحریک روند رونویسی mRNA و ساخت آنزیم ها می گردد که در نهایت مسئول اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها می گردند. کورتیکواستروئیدها از تجمع سلول های التهابی در ناحیه التهاب جلوگیری کرده و سبب مهار فاگوسیتوز و مانع از التهاب می شود.

اگر خار پاشنه درمان نشود چه می شود؟

خارپاشنه یا التهاب فاشیای کف پا یا پلانتار یکی از عوامل ایجاد درد پاشنه می باشد. این بیماری به دلیل التهاب یک باند ضخیم که از کف پا عبور می کند و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند رخ می دهد. فاسیای کف پا که  خارپاشنه نام دارد سبب درد شدید می شود که معمولا با اولین قدم های فرد آغاز می شود.

پس از مدتی برخاستن و حرکت، درد به طور معمول کاهش پیدا می کند، اما ممکن است پس از مدتی ایستادن، دوباره تشدید شود. ورم کف پا بیشتر در دونده ها رخ می دهد. افرادی که دارای اضافه وزن می باشند و افرادی که کفش های نامناسب می پوشند نیز در معرض خطر ورم فاسییت کف پا قرار خواهند داشت.

التهاب پرده کف پا یا خارپاشنه معمولا سبب ایجاد درد در کف پا در نزدیکی پاشنه پا می گردد. معمولا درد پس از بیدار شدن از خواب بدترین حالت را داشته اگرچه با ایستادن طولانی یا ایستادن بعد از نشستن نیز می تواند رخ دهد.

عدم درمان ورم کف پا به هر روشی از جمله تزریق آمپول خار پاشنه می تواند سبب بروز درد مزمن پاشنه شود که مانع فعالیت های منظم فرد گردد. تغییر در الگوی راه رفتن شیوه ای برای تسکین درد فاسییت کف پا است که ممکن است سبب ایجاد مشکلات پا، زانو، مفصل ران یا کمر گردد.

درمان قطعی خارپاشنه شامل ترکیبی از داروها مثل آمپول خار پاشنه ، کفی های ارتوپدی، درمان فیزیکی و تمرینات ورزشی مخصوص است که پیشرفت زیادی در بهبودی این بیماری خواهند داشت. در مراحل شدیدتر این عارضه روش درمانی شاک ویو می تواند بسیار موثر باشد و به عنوان درمان قطعی خارپاشنه تلقی می شود.

شاک ویو دستگاهی است که در ارتوپدی، فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی، اورولوژی و دامپزشکی و درمان خارپاشنه استفاده می شود. از مزیت های اصلی شاک ویو تراپی خارپاشنه، کاهش سریع درد و بازیابی حرکت بدن خواهد بود.

مزیت های این روش باعث شده است که شاک ویو تراپی به روش درمانی ایده آلی برای تسریع بهبودی و درمان عوارض مختلفی که درد مزمن و حاد ایجاد می نمایند، تبدیل گردد. در صورتی که هیچ یک از درمان های بالا باعث بهبودی کامل خارپاشنه نشوند، با توجه به شرایط بیمار، ناحیه ملتهب یا خارپاشنه ممکن است با جراحی برداشته شود.

از دیگر روش های درمان قطعی خارپاشنه پا لیزر خواهد بود. اگر درد ناشی از خارپاشنه با درمان های ساده تر مثل درمان خانگی کاهش پیدا نکند، ترکیبی از درمان های شاک ویو، لیزر بیورزونانس، کفی طبی و ورزش درمانی سبب بهبودی کامل علائم این بیماری می گردند.

در پاسخ به سوال اگر خار پاشنه درمان نشود چه می شود می توان گفت علاوه بر مختل کردن فعالیت های روزانه فرد می تواند سبب بروز مشکلات بعدی نیز گردد. بنابراین بهتر است در صورت داشتن خارپاشنه نسبت به درمان آن اقدامات لازم انجام گردد و به یک کلینیک پای معتبر مراجعه شود.

مراقبت های بعد از تزریق خار پاشنه

هورمون کورتیزون، توسط غدد فوق کلیه، در پاسخ به استرس، واکنش های آلرژیک و التهاب ترشح می شود. در تزریق کورتون در پاشنه پا، از کورتون مصنوعی، جهت درمان التهاب در قسمت های خاصی از بدن مانند پاشنه ی پا، استفاده می گردد.

تزریق آمپول خار پاشنه یا کورتون جهت درمان التهاب نیام کف پا، به این صورت می باشد که کورتون با استفاده از یک سوزن نازک، در نقطه ای که درد شدید تر است، تزریق می گردد.

از آن جایی که تزریق آمپول خار پاشنه کمی دردناک است، پزشک معمولا یک ماده ی بی حسی به کورتون تزریقی اضافه می کند یا پیش از تزریق، از بی حسی موضعی در آن ناحیه استفاده می نماید. در ادامه به مراقبت های بعد از تزریق خار پاشنه  که نقش زیادی در بهبودی آن دارند می پردازیم.

در چند روز اول پس از تزریق آمپول خار پاشنه نیز بهتر است تا جای ممکن از ایستادن بر روی پاها خودداری شود. جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه درد و فشار روی پا، برای انجام کارهای بهداشتی باید از یک جفت عصا یا واکر کمک گرفت. پانسمان زخم را باید هر روز با گاز استریل و ضد عفونی کننده موضعی بدون الکل تعویض نمود. همچنین روزانه تغییرات غیر طبیعی در زخم یا پوست بررسی شود.

تاثیر بی‌حسی معمولا تا چند ساعت پس از تزریق باقی می ماند. هنگامی که بی‌حسی ازبین می رود، ممکن است درد پاشنه موقت شروع شود. استروئید درد پاشنه را در طول چند هفته تسکین خواهد داد. به عنوان مراقبت های بعد از تزریق خار پاشنه توصیه می شود تا سه روز پس از تزریق آمپول خار پاشنه به استراحت اختصاص داده شود و اگر درد قبل از تسکین، کمی تشدید شود، جای نگرانی نیست. پس از روز سوم، تا سه ماه درد به میزان چشمگیری برطرف می‌ گردد.

عوارض آمپول خار پاشنه

در خصوص عوارض آمپول خار پاشنه باید گفت تزریق کورتون در پاشنه پا مانند دیگر اقدامات پزشکی عوارض جانبی کمی به همراه خواهد داشت که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

یکی از رایج ترین عوارض تزریق آمپول خار پاشنه کورتون در پاشنه پا پدیده ی شعله وری کورتیزون می‌ باشد. این پدیده، به صورت دردی شدید، در اولین روزهای تزریق بروز پیدا می کند.

این عارضه در حدود ۳۰% بیماران رخ می دهد و بعد از ۷۲ ساعت، این درد از بین می رود. ممکن است برخی از بیماران در محل تزریق آمپول خار پاشنه ، از بین رفتن رنگدانه های پوست را تجربه نمایند. از عوارض جانبی دیگر که کمتر هم رایج می باشد  پارگی نیام کف پا است که در درصد کمی از بیماران رخ می دهد. این مشکل بیشتر در اثر تزریقات مکرر کورتون به عنوان آمپول خار پاشنه در پاشنه ایجاد می شود.

جهت جلوگیری از پارگی نیام کف پا پا، پزشک به جای تزریق مستقیم کورتون در زیر پاشنه آن را از کنار پاشنه تزریق خواهد کرد.

نحوه تزریق آمپول خار پاشنه

برای افرادی که در اثر خارپاشنه درد زیادی را متحمل می‌ شوند تزریق آمپول خار پاشنه کورتیکواستروئید روش درمانی مناسبی خواهد بود. کورتیزون به صورت طبیعی در واکنش به اضطراب، در بدن تولید می‌ گردد. نمونه مصنوعی این هورمون در اطراف پاشنه تزریق می شود تا سبب کاهش التهاب گردد.

کاهش التهاب به میزان چشمگیری درد را برطرف می کند و این تسکین درد تا هفته ‌ها ادامه خواهد یافت. باید چندین تزریق آمپول خار پاشنه انجام شود تا فواید کامل این درمان در بدن موثر باشد.

کورتیزون، هورمونی است که توسط غدد فوق کلیه، در زمان استرس، واکنش های آلرژیک و التهاب تولید می گردد. هنگام تزریق کورتون در پاشنه پا، از کورتون مصنوعی، به منظور درمان التهاب در قسمت های خاصی از بدن مانند پاشنه ی پا، استفاده می گردد.

تزریق آمپول خار پاشنه کورتون جهت درمان التهاب نیام کف پا، به این صورت عمل می کند که با استفاده از یک سوزن نازک، در نقطه ای که درد شدید تر است، تزریق می گردد. از آن جایی که این تزریق کمی دردناک است، پزشک معمولا ماده ی بی حسی به کورتون تزریقی اضافه می کند، یا پیش از تزریق آمپول خار پاشنه، از بی حسی موضعی در آن ناحیه استفاده خواهد کرد.

معمولا پزشک برای اینکه به لایه چربی پاشنه آسیب نرسد و ریسک پارگی نیام کف پا را کاهش دهد کورتون را نه به زیر پاشنه بلکه به قسمت داخلی پا تزریق می کند.

روش های درمانی جایگزین آمپول خار پاشنه

هدف از درمان خارپاشنه، تسکین درد و جلوگیری از ایجاد ناراحتی در آینده خواهد بود. بیماران جهت درمان نیاز به صبر زیادی داشته زیرا ممکن است چندین هفته یا حتی چند ماه طول بکشد تا علائم به طور کامل از بین برود و فقط در برخی موارد نادر عمل نیاز می باشد. در ادامه به برخی از درمان‌های خانگی و حمایتی-مراقبتی و درمان‌های جایگزین آمپول خار پاشنه اشاره شده است:

استراحت

تجویز داروهای ضد درد برای تسکین درد خارپاشنه اصلی ترین کار است. در حالت استراحت، علائم بیماری به سرعت بهبود پیدا می کند. بنابراین، بیماران باید پس از ورزش استراحت کرده و تا جایی که امکان دارد کم‌تر راه رفته و بایستند. این کار همچنین به بالا آمدن پا نیز کمک خواهد کرد.

داروهای ضد درد برای خار پاشنه

باید توجه داشت که در بیشتر مواقع استراحت برای کاهش درد ناشی از خارپاشنه کافی نخواهد بود و داروهای ضد درد از جمله آمپول خار پاشنه می‌ توانند موثر واقع شوند. به ویژه داروهایی که باعث مهار التهاب می‌شوند برای این مشکل مناسب هستند. این داروها دارای ترکیبات فعال مانند دیکلوفناک یا ایبوپروفن می باشند.

یخ

سرما درد خارپاشنه را تسکین داده و التهاب را کاهش می دهد. استفاده از یخ، کریوپک یا حتی اسپری سرد برای این منظور استفاده می شود. همچنین مصرف مکرر سرما باعث افزایش گردش خون در بافت ملتهب شده و باعث تسریع در بهبودی می‌ گردد.

سرما درمانی باید به مدت 10 تا 15 دقیقه و چندین بار در روز انجام گردد. به منظور جلوگیری از سرمازدگی پوست، باید پوست را توسط یک لایه نازک پارچه محافظت پوشاند.

نوار خار پاشنه

در برخی موارد بیماران از نوارهایی برای درمان خارپاشنه استفاده می‌ کنند که این نوار یک نوار چسب الاستیک می باشد. پوست و بافت همبند با استفاده از این نوار به یکدیگر برخورد کرده و این کار باید خون رسانی به بافت را بهبود دهد.

درمان خارپاشنه با این روش، معمولا اثرات مثبتی روی گیرنده‌ های درد، اتصالات عضلانی و تاندونی خواهد گذاشت. برای درمان، نوار را از تاندون آشیل به وسط کف پا می چسبانند.

کفی‌ های خار پاشنه

افرادی که مستعد ابتلا به خارپاشنه هستند، همیشه باید کفش راحتی بپوشند. برای این منظور می‌ توان از کفی‌ های مخصوص درون کفش استفاده نمود. این کار پا را تسکین داده و از ناراحتی‌ های بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

کف پای صاف، قوس‌ های افتاده یا پاهای توخالی احتمال ایجاد خارپاشنه را افزایش خواهند داد. با این وجود، این ناهنجاری‌ های پا به راحتی با استفاده از کفی‌ های طبی جبران می شود. با این روش معمولا از بروز خارپاشنه نیز جلوگیری می گردد.

چنان چه دچار خارپاشنه تحتانی هستید، استفاده از کفی‌ های شکاف‌ دار یا سوراخ دار که بطور مخصوص با مشکلات ارتوپدی سازگار هستند، انتخاب مناسبی خواهند بود. کفی‌ های ویسکوالاستیک که از نوعی ژل یا پاشنه بافر پر می شوند‌ نیز در مدیریت این مشکل موثر خواهند بود.

این کفی‌ ها فشار را روی کل پا توزیع کرده و شوک‌ ها را بهتر جذب می‌ نمایند. در مورد خارپاشنه در تاندون آشیل می‌ توان یک پد پاشنه، تکه‌ های نمدی یا وج پا را به ناحیه انگشتان پا چسباند.

فیزیوتراپی

در درمان فیزیوتراپی، صفحه بزرگ تاندون کف پا (فاشیا پلانتار)، عضلات ساق پا و تاندون آشیل کشیده خواهد شد. به عنوان یک اثر جانبی، خون رسانی به بافت از این طریق بهتر انجام شده و علاوه بر این سبب بهبودی خارپاشنه می‌ گردد.

انفیلتراسیون درمانی

به عنوان بخشی از یک روش درمانی، پزشک یک ماده بی‌ حسی موضعی یا یک داروی کورتیزون را به همراه آمپول خار پاشنه پا تزریق خواهد کرد. بی‌حسی درد حاد را تسکین داده و کورتیزون التهاب را مهار می‌ نماید. در این روش میکروب‌ ها به راحتی می‌ توانند وارد بافت گردند که باید توسط پزشک باتجربه انجام گیرد.

شوک درمانی

در طول شاک ویو تراپی، امواج فشار قوی با یك وسیله مخصوص به سمت پاشنه پا هدایت شده که این امواج   بافت را تحریک کرده و گردش خون و متابولیسم سلولی را افزایش می دهند. در این روش التهاب سریع‌تر بهبود می یابد و درد نیز کاهش خواهد یافت.

برای انجام این کار، ابتدا پزشک ناحیه دردناک را روی پا علامت گذاری کرده سپس سری صوتی دستگاه شاک ویو را در این نقطه قرار خواهد داد. در این روش معمولا به سه تا پنج جلسه درمانی نیاز می‌ باشد که در هر یک حدود 5 تا 15 دقیقه امواج شوک به پای بیمار منتشر می‌ گردد.

رادیوتراپی

در صورتی که سایر روش های درمانی نتوانند علائم را به اندازه کافی بهبود بخشند، با استفاده از اشعه ایکس، خارپاشنه را درمان می کنند. مقدار پرتودرمانی بسیار کمتر از موارد دیگر، مانند اشعه ایکس ساختار بدن یا در درمان سرطان می‌باشد.

به همین جهت هیچ عارضه جانبی حاد یا عوارض دیررسی برای آن وجود ندارد. معمولا در سه هفته، پا به مدت چند دقیقه شش بار در معرض اشعه ایکس قرار گرفته و  درد پاشنه همه بیماران پس از این روش درمانی از بین خواهد رفت.

عمل جراحی خارپاشنه

در صورتی که علائم خارپاشنه با روش‌ های غیر جراحی تسکین پیدا نکنند، به ناچار برای درمان آن عمل جراحی توصیه می‌ گردد. بیشتر جراحان به بیمار توصیه می کنند تا دست‌ کم 9 ماه درمان‌ های محافظه‌ کارانه‌ای، مانند تزریق آمپول خار پاشنه ، فیزیوتراپی، استفاده از کفی و…) را ادامه داده و در صورت موثر نبودن عمل جراحی انجام ‌شود.

سندرم خارپاشنه از جهت سفت بودن رباط (لیگامان) پلانتار فاسیا و وجود خار (زائده استخوانی) در پاشنه دارای اهمیت است که باید در زمان جراحی مورد توجه قرار گیرد. جراح با توجه به این عوامل بهترین روش جراحی را برای درمان قطعی خارپاشنه انتخاب می نماید.

عامل مشترک تمامی جراحی‌ های خارپاشنه افزایش طول رباط پلانتار فاسیا می باشپ. این رباط را می‌ توان به صورت عرضی برش داده یا قسمتی از آن را جدا نمود. باید توجه داشت که تنها بخشی از این رباط بریده یا جدا می‌ شود، زیرا قطع یا برداشتن کامل آن سبب ناپایداری پا می‌ شود.

ورزش

در صورتی که خارپاشنه سبب ناراحتی فرد می‌ گردد، می‌ توان با تمرینات مختلف آن را بهبود بخشید یا از بروز مجدد آن جلوگیری کرد. این تمرینات شامل اصلاح ناهنجاری‌ های پا، تقویت و کشش تاندون‌ ها و رباط‌ها می‌ باشد.

در صورت داشتن درد شدید، می توان با بالا بردن و خنک کردن کف پاها از پاها محافظت نمود. استفاده از کفش‌ های مناسب با کفی‌ های مناسب، محافظ پاشنه و بالشتک‌ های محافظ، نیز می توانند موثر باشند. تزریق آمپول خار پاشنه کورتیزون تنها یک شیوه موقت است. ضد التهاب‌ ها سبب تسکین درد می‌ گردند. با این وجود سبب ایجاد تغییرات دائمی در بافت کف پا شده و در نتیجه درد را افزایش می دهند.

سخن پایانی

خارپاشنه خود به خود از بین نخواهد رفت. این موضوع به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند زیرا شکایات و ناراحتی‌ ها ناشی از واکنش التهابی بوده و به رشد استخوان ارتباط ندارد. علاوه بر فیزیوتراپی، استفاده از کفی‌ های طبی مخصوص نیز روش موثری برای درمان خارپاشنه خواهد بود.

شاک‌ ویو تراپی یا تزریق آمپول خار پاشنه فاکتورهای رشد نیز برای تسکین درد ناشی از خارپاشنه توصیه می شوند. جراحی فقط در صورتی توصیه می‌ گردد که درمان‌ های محافظه کارانه کمکی به بیمار نکرده و درد را کاهش ندهند.

التهاب با درمان مناسب، به طور مثال با مراقبت یا فیزیوتراپی یا داروهایی مثل آمپول خار پاشنه تسکین می یابد. در بیشتر مواقع حتی اقدامات تسکین دهنده ساده نیز مانند کفش مناسب یا کفی طبی برای خارپاشنه یا انجام تمرین‌ های کششی می‌ توانند موثر باشند.

برای علائم شدیدتر گزینه‌ های درمانی دیگری به عنوان جایگزین آمپول خار پاشنه تجویز می شود. جراحی خارپاشنه به ندرت ضرورت پیدا می‌ کند. در صورت داشتن خارپاشنه توصیه می شود به کلینیک های تخصصی مراجعه کرده تا با روش های غیرتهاجمی این عارضه درمان شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید