کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد کف پا و انگشتان

علت درد کف پا و انگشتان پا که در علم پزشکی به آن متاتارسالژی هم گفته می‌شود، بیماری است که در آن ناحیه بالشتک پای شما دردناک شده و التهاب دچار التهاب می‌شود. این بیماری دلایل گوناگونی دارد که علت درد کف پا می‌شود.

 بیماران مبتلا به عارضه متاتارسالژی احساس درد در قسمت بالشتک زیر انگشتان یکی از پاهای خود  را تجربه می‌کنند. این قسمت از پا همان قسمتی است که  بیشترین میزان فشار را در هنگام ایستادن و حرکت تحمل می‌کند.

علت درد کف پا و انگشتان

 

علت درد کف پا و انگشتان و بیماری متاتارسالژی

علت درد کف پا و انگشتان یا همان متاتارسالژی همان درد زیر انگشتان پا است که معمولا در قسمت ابتدایی متاتارس وجود دارد. احتمالا این سوال برای شما مطرح شود که متاتارس چیست؟ متاتارس مفصلی است که به شکل دقیق در قسمت زیر انگشتان پای شما قرار دارد.

این درد با عوارض و نشانه ایی مانند خم شدگی انگشتان پا، بی حسی انگشتان، دردهای شدید و در بعضی موارد با احساس سوزش همراه است.

هرچند که بعضی از این دردها با استراحت بهبود پیدا می کند، ولی برخی از مبتلایان دردهای طولانی مدت و مزمن را تجربه می کنند. در حقیقت این دردهای طولانی مدت بنام متاتارسالژی شناخته می شود.

درمان درد انگشتان پا و زیر پنجه (متاتارسالژی)

متاتارسالژی (درد در قسمت زیر پنجه پا) عارضه شایعی است که به دلیل فشار و فعالیت زیاد با پا می‌باشد. این آسیب و عارضه با درد و ملتهب شدن قسمت توپی و بالشتک پا همراه است که اغلب نه به صورت یک بیماری خاص، بلکه به صورت علائم و عوارض دیگر نمایان می‌شود.

علت درد کف پا و انگشتان و دلایل گسترش این درد

اگر ورزش هایی همانند دویدن و پرش انجام می دهید، به شما پیشنهاد می کنیم که برای مدتی این ورزش ها را متوقف کنید. به دلیل آنکه با ادامه ورزش بیماری شما بیشتر می شود. در ضمن باید آگاه باشید که کفش های نامناسب هم می تواند درد شما را افزایش دهند.

بنابراین تا جایی که می توانید از کفش های بسیارتنگ و پاشنه بلند بپرهیزید. در نظر داشته باشید که استفاده از این مدل کفش ها به پاهای شما فشار زیادی وارد می کنند.

نشانه ها ی رایج علت درد کف پا و انگشتان

بیشتر افراد با احساس درد به دنبال آگاهی بیشتر جهت درمان آن درد هستند. اگر شما در قسمت کف پای خود احساس درد دارید و احتمال می دهید که این دردها و عوارض به علت بیماری متاتارسالژی است،  باید شناخت کافی از علایم و نشانه های این درد داشته باشید که معمولا عبارتند از

  • احساس دردهای زیاد و سوزش در توپ کف پا و ناحیه ای پشت انگشتان پا
  • دردی که در زمانهای ایستادن، راه رفتن و دویدن بیشتر احساس می شود
  • دردی که هنگام ایستادن بر روی سطوح سفت بیشتر شده و با استراحت کاهش می یابد
  • بروز دردهای ناگهانی و حاد در قسمت انگشتان پا
  • احساس وجود سنگ ریزه داخل کفش.

چه زمانی باید برای علت درد کف پا و انگشتان باید پزشک مشورت و مراجعه کنیم

با نمایان شدن این عوارض و نشانه‌ها نگران نباشید، اکثرا، علت درد در کف پا و انگشتان پا به علت ایستادن‌های طولانی مدت یا فعالیت‌های ورزشی شدید به وجود می‌آیند.

درد در قسمت زیر انگشت‌های پا با اندکی استراحت تسکین می‌یابد. اما اگر علت درد گرفتن کف پا و انگشتان پا و یا احساس سوزش در قسمت کف پا و بالشتک کف پا، با تعویض کفش بهبودی نسبی پیدا نکرد، حتما با پزشک متخصص پا مشورت نموده تا از بروز مشکلات حاد جلوگیری شود.

در ضمن پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تکرار و عود دردها پس از چند روز متوالی به پزشک خود مراجعه کنید. اگر شما در تحمل درد کم طاقت هستید، باید توجه داشته باشید که بروز علل درد کف پا و انگشتان تا حدود دو هفته تقریبا طبیعی است .

علت و نشانه‌های بروز بیماری متاتارسالژی

مهمترین علت درد در کف پا و انگشتان پا، احساس درد درقسمت انتهایی یک یا چند استخوان از متاتارس است. این دردها اغلب در زمان راه رفتن و یا دویدن بیشتر احساس می‌شود. ورزشکارانی که فعالیت‌های شدید فیزیکی انجام می‌دهند و همچنین مبتلا به یکی از عوارض التهابی مانند بورسیت هستند، بیشتر از علت درد گرفتن کف و انگشتان پا، در ناحیه جلوی پا و وسط پا رنج می‌برند.

در بیشتر موارد، این دردها ناگهانی نمی باشند و اندک اندک و در طول یک بازه چندین ماهه نمایان می‌شوند.

علایم نوروم مورتون با عوارض متاتارسالژی ناشی از تحریک و ملتهب شدن عصب در ناحیه درد همراه است. بیمار مبتلا به نوروم مورتون احتمالا احساس بی‌حسی پا را علاوه براحساس درد در قسمت جلوی پای خود داشته باشند.

علت درد کف پا زیر انگشتان

در بعضی موارد فقط یکی از عوامل باعث بروز این درد می‌شود، ولی در بیشتر موارد چندین عارضه در بروز این درد مشارکت دارد. احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که دلیل بوجودآمدن این دردها چیست در ادامه این مطلب به برخی از دلایل و علل این بیماری اشاره خواهیم کرد

  • فعالیت‌های ورزشی شدید

به شکل کلی، هر شخصی که در ورزش‌های فیزیکی شدید شرکت می‌کند؛ پی از گذشت زمان طولانی به این بیماری دچار می‌شود. مخصوصا اگر از کفش‌های استاندارد در فعالیت‌های خود استفاده نکند.

مثلا دوندگان بسیار بیشتر در معرض این عوارض و بیماری قرار دارند. علت درد کف پا و انگشتان پا در آن‌ها، به علت اعمال فشارهای زیاد به قسمت جلویی پا است. درواقع در زمان حرکت بیشترین فشار به این قسمت از پا وارد می‌شود که با گذشت زمان خطرناک خواهد بود.

  • علت درد گرفتن کف پا و انگشتان پا و شکل مادرزادی پاها

اگر اندکی بیشتر دقت نمایید پای تمامی انسان‌ها به یک شکل و فرم خاصی نیست و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد. مثلا بسیاری از افراد، انگشت دوم آن‌ها کمی بلندتر از انگشت شست پا است.

این افراد تقریبا فشار و نیروی بیشتری به نسبت افراد عادی به ناحیه انگشت دوم پای خود وارد کرده و این نیرو به قسمت متاتارس‌های بین انگشت‌های اول و دوم فشار وادر می‌کند، همچنین بعضی از افراد دارای پاهایی با قوس‌های بلند دارند.

این قوس‌های کف پا درقسمت کف پا  باعث اعمال نیرو و فشار بیشتری خواهند شد. این فشارهای زیاد به مرور زمان دلیل بروز درد کف پا و انگشتان پا می‌شود.

  • ناهنجاری های موجود در پا

باید به این نکته توجه داشته باشید که پوشیدن و استفاده از کفش‌های تنگ و همچنین کفش‌های پاشنه بلند باعث ایجاد مشکلاتی در قسمت پای شما خواهد شد.

استفاده از کفش‌های غیراستاندارد باعث می‌شود که انگشتان پای شما خمیده یا ملتهب شوند. به این تورم‌ها و برجستگی‌ها، ناهنجاری‌های پا گفته می‌شود.

  • اضافه وزن

همان گونه که مطلع هستید، پاهای شما در هنگام حرکت بیشترین نیرو را تحمل می کنند و با افزایش وزن شما این نیروها نیز بیشتر خواهد شد. پس داشتن وزن زیاد یکی از مهمترین دلایلی است که باعث بروز درد در قسمت زیر انگشتان پا می‌شود. در بعضی از عوارض‌ها  با کاهش وزن احتمالا بهبود این دردها خواهید بود.

  • کفش نامناسب

استفاده از کفش‌های پاشنه بلند بیشترین نیرو  را به قسمت جلویی پا وارد می‌کنند. در حقیقت علت بروز این درد در بین زنان به دلیل استفاده از این نوع کفش‌ها بسیار بیشتر است. همچنین استفاده ازکفش‌های ورزشی که استانداردهای کافی را ندارند پاهای شما را در وضعیت غیر استاندارد قرار می‌دهند.

  • نوروم مورتون

بعضی شرایط خاصی وجود دارد که موجب بروز دردهایی در قسمت کف پا و انگشت های پا می‌شود. نوروم مورتون یکی از این شرایط و عوامل می‌باشند. در این شرایط قسمت‌های بین انگشتان دوم و سوم پا فشار بیشتری به آنها وارد می‌شود.

تنها علت بروز  این مشکل افزایش ضخامت بافت‌های موجود در اطراف اعصاب پا است. هرچند باید دقت کرد که اعصاب منتهی به انگشتان پا در معرض این خطر هستند.

  • بیماری فریبرگ

این بیماری همچنین علت درد کف پا و انگشتان می‌شود. در این عارضه قسمتی از متاتارس شکل و ساختار طبیعی خود را از دست داده و متاتارس مفصل های قسمت مجاور را دربر می‌گیرند.

چه کسانی بیش از دیگران در معرض خطر هستند؟

در کشور ما عوارض پنجه پا از جمله متاتارسالژی در ورزشکارانی متداول است که ورزش‌های فیزیکی شدید همانند بدویدن یا پرش را انجام می‌دهند. این ورزشکاران به میزان بیشتری در معرض خطر و آسیب به قسمت جلوی پا قرار دارند.

ورزشکاران دو و میدانی در معرض بیشترین میزان نیروهای آسیب‌زا به قسمت جلوی پا قرارمی‌گیرند. بیشتر ورزشکاران در زمینه‌های مختلف دیگر همانند تنیس، فوتبال، بیسبال و فوتبال، معمولا دچار جراحات در قسمت جلوی پا می‌شوند.

افرادی دارای ریسک بالای ابتلا به علت درد کف پا و انگشتان

به طور کلی باید آگاه باشید تمامی افراد، در معرض درد در ناحیه زیر انگشتان پا قرار دارند. شاید باید به این نکته اشاره کرد که بیشتر افراد دست کم یک بار این عارضه را در زندگی خود تجربه کرده اند. ولی این درد برای آن‌ها بصورت دائم نبوده و پس از اندکی استراحت بهبودی کامل پیدا کرده است.

علت‌ها و عوامل درد پنجه پا

پاهای شما می‌تواند در هنگام فعالیت‌های ورزشی آسیب ببیند. مانند همه ی صدمات و آسیب‌های دیگری که به علت فشار مکرر و کار زیاد با پاها است، این علائم و بیماری احتمالا به علت تغییر بیومکانیک طبیعی و توزیع غیرمناسب و غیرطبیعی وزن اتفاق بیوفتد.

استرس‌های مداوم می‌تواند باعث التهاب مزمن و التهاب پوشش استخوان‌هاو بافت‌های مجاور (همانند رباط‌ها و تاندون‌ها) شود.

روش‌های مختلف درمان علت درد کف پا و انگشتان

  • داروها

هرچند که داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی  همانند ناپروکسن و یا ایبوبروفن می‌تواند مفید باشد، ولی به ندرت به عنوان یک راه حل بلند مدت برای این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • فاز حاد

درمان اولیه شامل قراردادن تکه‌های یخ به طور منظم و همچنین استفاده از بانداژ است. احتمالا پزشک برای 24 ساعت اولیه، قرار دادن وزنه در پا را توصیه کند.

پس از 24 ساعت اول، پزشک معمولا از تمرینات محدوده حرکتی غیرفعال ودرمان اولتراسوند استفاده می‌کند. به رهگیری از پد متاتارس و سایر ابزارها می‌تواند به بهبود درد، حتی در مراحل اولیه درمان موثر باشد. در این مرحله، تغییر نوع کفش پیشنهاد  می‌شود.

توانبخشی و بازیابی در روز اول آسیب، با هدف بازگرداندن دامنه حرکتی طبیعی و  قدرت و عملکرد پا شروع می‌شود. ابزارهای اصلاحی نیمه‌سخت که در کفش طبی قرارداده می‌شوند، درمان خوبی برای متاتارسالژی هستند. کفش طبی و محافظ با ابزارهای اصلاحی نرم ، ممکن است به تنهایی برای برطرف کردن درد، کافی نباشد.

سایر روش‌های درمان علت درد کف پا نزدیک انگشتان

در صورت وجود پینه ، پزشک احتمالا برای بهبود نسبی درد، پینه را بتراشد. همچنین، جلوگیری از خونریزی و استفاده از مواد شیمیایی، بسیار اهمیت دارد. علاوه بر برداشتن پینه، یافتن علت پینه در واقع دلیل فشار وارد به پا است و بسیار مهم است.

اگر علائم و عوارض بسیار شدید و حاد باشد، ولی به مدت زمان طولانی پایدار نباشد، پرونیشن غیرطبیعی در قسمت مفصل ساب‌تالار در ناحیه مچ پا می‌تواند دلیل اصلی پینه باشد. علامت های مزمن و حاد  به یک نوار متاتارس احتمالا درمان بهتری است. نوار متاتارس  به کفش های دو و یا کفش‌های ورزشی، اضافه شود.

افراد مبتلا به قوس زیاد کف پا که از دردهای متاتارسالژی رنج می‌برند، به ابزارهای ارتوتیک به بهترین شکل پاسخ می‌دهند.

  • فیزیوتراپی

دقت اصلی درمان برای بهبود عملکرد طبیعی و تسکین و کاهش  فشار و درد در آن قسمت پا است. پیشنیاز درمان، بهبود درد و یا رفع التهاب توسط فشارهای مکرر توسط فیزیوتراپ است.

در زمانی که که ورزشکار از درد و عارضه درد پا به شکل کامل بهبود یافت، باید تمرینات تقویت کننده ایزومتریک، ایزوتونیک و ایزوکنتیک را شروع کند. با از بین رفتن ناحیه ملتهب شده، تمرینات افزایش دامنه حرکتی غیرفعال تبدیل به تمرین های فعال خواهد شد.

  • مداخله جراحی

اصلاح کفش با ابزار ارتوتیک و یا استفاده از کفی ها احتمالا، تنها روش درمانی مورد نیاز باشد، ولی در موارد شدید، چیدمان مجدد ساختار استخوان متاتارس توسط عمل جراحی شاید لازم باشد.

درمان علت درد کف پا و انگشتان پا

شما با راه‌های آسان امکان جلوگیری از پیشرفت این دردها را دارید. در ضمن باید آگاه باشید که داروهای فراوانی برای درمان متاتارسالژی وجود دارد. هرچند مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک متخصص باشد و در صورت نداشتن بیماری‌های دیابت یا فریبرگ، این داروها برای شما تجویز می‌شود.

درضمن بدانید، نکاتی توسط پزشک به شما پیشنهاد می‌شود که این نکات در ارتباط با همان درمان‌های خانگی است. در ادامه به توضیح بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • استراحت

یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها بویژه بعد از انجام فعالیت‌های شدید محسوب می‌شود.

  • استفاده از یخ

  یخ به بهبود التهاب و تورم کمک خوبی می‌کند.

  • استفاده از کفش راحت

 اغلب پزشک شما را به استفاده از کفش‌های استاندارد ترغیب خواهد کرد.

  • ورزش‌های کششی

 در خلال اینکه باید از فعالیت‌های سنگین دور باشید؛ ولی ورزش‌های کششی را نباید فراموش کنید. بعلت آنکه این ورزش‌ها و حرکات کششی علت درد کف پا زیر انگشتان را بهبودی می‌دهد.

  • وزن ایده آل

 بهتر است که به وزن بدن خود بیشتر دقت کنید. چونکه با کاهش وزن می‌توان تسکین درد زیر انگشتان پا را کاهش دهید.

اگر دچار این عوارض و نشانه‌های درد کف پا شده‌اید؛ مطمئن باشید که با رعایت نکات ارائه شده، درد شما پس از مدتی بهبود پیدا کرده و خوب می‌شود.

پیشگیری از علت درد گرفتن کف پا و انگشتان پا

پیشگیری از آسیب‌های مجدد یعنی از بین بردن درگیری بین مفصل‌ها و عصب‌های پا و همچنین فشار غیرطبیعی به پاها. پد متاتارس و درمان پینه‌های پا می‌تواند برای پیشگیری از عدم تعادل عضلانی و استرس دردهای پا مورد استفاده قرار گیرد.

درمان پینه همچنین همانند بریدن با تیغ و سوهان است، که ویژگی ارتجاعی ساختار پوست را افزایش می‌دهد. عامل بروز برخی از مشکلات پا احتمالا بیماری‌های خاصی نمی‌باشد، بلکه استفاده از کفش‌های نامناسب است. قرار گرفتن پا در وضعیت مناسب داخل کفش، وابسته به سایز مناسب آن دارد. زیرا سایز و اندازه پاها با یکدیگر برابر و یکسان نیستند.

ورزشکارانی که باید تمریناتی بر روی سطوح سفت انجام دهند، حتما باید از کفش‌هایی استفاده کنند که دارای زیرسازی خوب و مناسبی داشته باشد. قسمت پاشنه و کف لاستیکی، جاذب شوک و ضربات به پا است، برای ورزشکارانی که به شکل و داوم تمرینات دو و پرش را بر روی سطوح سفت انجام می‌دهند، بسیار مفید است.

در نهایت، این دلایل به ایستادن‌های مداوم و حرکت‌های ورزشی سنگین محدود نمی‌شود. اکثر این دردها به علت موقعیت‌های شغلی ویژه و  یا در ورزشکاران حرفه ای مشاهده می‌شود. ولی روشهای فراوانی برای درمان این دردها وجود دارد.

سخن پایانی

امروزه اغلب افراد به علت فعالیت‌های بدنی شدید و سنگین مجبور به تحمل درد در ناحیه پا هستند. درد در قسمت زیر انگشتان پا یکی از این دردها محسوب می‌شود که مبتلایان را اذیت کرده است. علت درد کف پا نزدیک انگشتان دلایل گوناگونی دارد.

اگر شما نیز دچار این مدل دردهای کف پا  شده‌اید، اولین توصیه و پیشنهاد ما، استراحت کافی است. در اغلب موارد، علت درد کف پا زیر انگشتان با استراحت تسکین و بهبود پیدا می‌کند این در حالی است که بعضی از دردها نیز برای زمان طولانی ادامه دار خواهند بود.

 با مراجعه به یک کلینیک پای معتبر و یک پزشک متخصص و دقت به توصیه‌های او علت درد کف پا و انگشتان درمان خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم که راهکارهایی در رابطه با تسکین درد زیر انگشت‌های پا ارائه دهیم. همچنین به علائم و دلایل بروز این بیماری به طور کامل اشاره کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید