کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد کف پا هنگام راه رفتن

گاهی افراد دچار درد کف پا هنگام راه رفتن می‌شوند، علت درد کف پا ممکن است به عوامل بسیار وابسته باشد و ضروری است برای تشخیص علت درد بیمار در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نماید. معمولاً دلایل زیادی برای این درد وجود دارد که شامل پوشیدن کفش نامناسب، آسیب تاندون و مفصل پا، پارگی تاندون، بورسیت و برخی از علت‌های دیگر اشاره کرد.

برخی از افراد هنگامی که راه می‌روند، دچار نوعی درد در کف پای خود می‌شوند و برای این افراد هیچ‌ چیزی ناراحت کننده‌تر از درد در کف پا در زمان راه رفتن نیست و افراد برای درمان این اختلال خود باید حتما به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنند و تحت درمان پزشک متخصص قرار بگیرند.

این عارضه می‌تواند بیمار را از انجام فعالیت‌های روزانه بازدارد و برای بیمار ضروری است که حتما با استفاده از روش‌های درمانی مناسب درد در کف پای خود را در هنگام راه رفتن درمان کند.

ورزشکاران، افرادی که دچار عارضه چاقی و اضافه‌ وزن هستند و همین‌طور افراد مسن از جمله کسانی هستند که دچار این اختلال هستند و این مشکل می‌تواند زندگی روزمره آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد و البته افراد زیادی نیز هستند که درد این ناحیه پای آنها پس‌ از گذشت چندین روز بهبود می‌یابد.

با این حال بیشتر اوقات درد این ناحیه پا یک مشکل جدی است که بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند تا پزشک با استفاده از روش‌های درمانی مختلف آن را درمان کند و به بیمار کمک کند که فعالیت‌های روزمره خود را دوباره شروع کنند.

درد کف پا هنگام راه رفتن

 

علت درد کف پا هنگام راه رفتن

درد در قسمت‌های مختلف پا همچون کف پا، پاشنه پا و قوس پا در هنگام راه رفتن یکی از دردناک‌ترین انواع دردها است. درد این ناحیه پا علت‌ها و دلایل گوناگونی را دارد که در ادامه مقاله مهم‌ترین دلایل ایجاد درد این ناحیه پا در هنگام راه رفتن را برای شما بیان می‌کنیم.

  • کشیدگی و گرفتگی کف پا

یکی از مهم‌ترین دلایل درد این ناحیه پا حین راه رفتن کشیدگی کف پا و گرفتگی عضلات اطراف پا، تاندون‌ها و رباط‌ها است که این اختلال می‌تواند موجب بروز اسپاسم و حساسیت در عضلات این ناحیه پا شود.

ماهیچه‌هایی که از طریق گرفتگی می‌توانند موجب ایجاد درد در پای بیمار شوند، شامل عضلات کوچک دور کننده انگشت کوچک پا، عضلات خم کننده انگشت کوچک و عضلات باز کننده‌ی انگشت کوچک هستند.

التهاب موجود در تاندون آشیل نیز یکی از آسیب‌های رایجی است که به علت استفاده بیش ‌از حد از تاندون آشیل که عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه وصل می‌کند، موجب ایجاد درد در قسمت پاشنه آشیل پا و کف پا می‌شود.

  • پارگی تاندون آشیل

یکی از دلایل درد در کف پا در زمان راه رفتن پارگی تاندون آشیل است. پارگی‌های موجود در تاندون آشیل که عضلات ساق پا را به قسمت پشت استخوان پاشنه وصل می‌کند که می‌تواند موجب ایجاد درد این ناحیه پا شود.

البته ممکن است این در طول دوره پا احساس شود و می‌تواند در جایی‌که تاندون به استخوان پاشنه نیز متصل شود، موجب ایجاد درد در کف پا می‌شود

  • بورسیت

بورسیت که علت درد کف پا هنگام راه رفتن است یکی از علت‌های درد این ناحیه پا در هنگام راه رفتن است، هنگامی اتفاق می‌افتد که کیسه‌های کوچک و پر از مایع (بورس) که تاندون‌ها، استخوان‌های پا و ماهیچه‌های پا را خم می‌کنند، ملتهب شوند که این امر منجر به بروز درد این ناحیه پا در هنگام راه رفتن می‌شود.

  • درد میوفاشیال

یکی از علت‌های درد این ناحیه پا است و به‌خاطر مشکلات عضلات اطراف پا و تاندون و رباط‌های پا ایجاد می‌شود. نقاط محرک پر فشاری در عضله پوشاننده که همان فاشیال است، وجود دارد که حتی لمس کردن آن می‌تواند موجب بروز درد زیادی در داخل یا در اطراف کف پا شود.

  • فاشیلیت پلانتار

یکی از رایج‌ترین دلایل درد در قسمت کف پای افراد، بیماری فاشیلیت پلانتار است. این درد که قادر به دربرگیری باند ضخیم بافتی از قسمت انگشتان پا تا استخوان پاشنه پا است، می‌تواند موجب بروز درد در این نواحی شود.

این بافت ضخیم به شکل قوس کف پا کمک فراوانی را می‌کند و فشار زیادی را که با خم شدن هنگام راه رفتن به وجود می‌آید، به‌خوبی توزیع می‌کند و این فشارهای بیش ‌از حد می‌تواند موجب پارگی‌های کوچک در فاشیا پلانتار شوند و درد این ناحیه پا را نیز به وجود بیاورد.

درد این ناحیه پا یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری فاشیلیت پلانتار است که در آن معمولاً هنگام صبح و با خارج شدن از رختخواب و هنگام شروع هر حرکتی بعد از دوره طولانی عدم فعالیت بیشترین میزان درد را دارد.

چون بعد از انجام استراحت طولانی ‌مدت بیمار، فاشیلیت پلانتار یا غلاف یا نیام کف پایی دچار کشیدگی می‌شود و باعث ایجاد درد کف پا هنگام راه رفتن می‌شود.

  • درد ارجاعی

به دردی که منشاء آن در یک قسمت بدن است ولی در قسمت دیگری از بدن احساس می‌شود، درد ارجاعی گفته می‌شود.

درد ارجاعی هنگامی به وجود می‌آید که قسمت‌های مختلف بدن اعصاب یکسانی را برای ارسال سیگنال‌های درد به ستون فقرات و همین‌طور مغز دارند.

مشکلات ستون فقرات همچون آرتروز مفاصل می‌تواند به فشرده شدن اعصاب ستون فقرات در هنگام ترک کانال نخاعی ایجاد شود که این حالت فشردگی تنگی فورامینال کمری نامیده می‌شود و می‌تواند موجب انتشار درد به سمت باسن، پا و همین‌طور کف پا می‌شود.

آرتروز ستون فقرات یک بیماری است که به سن افراد بستگی دارد و در مفاصل، رباط‌های ستون فقرات و دیسک‌ها تاثیر فراوانی را می‌گذارد و می‌تواند باعث به وجود آمدن نوعی درد این ناحیه پا افراد شود.

 

 

علت‌های دیگر درد کف پا در زمان راه رفتن

علاوه‌بر مواردی که پیش‌تر ذکر شد درد کف پا در هنگام راه رفتن می‌تواند علل دیگری را نیز داشته باشد که در زیر این علل را به‌طور کامل برای شما بیان می‌کنیم.

  • قوس کف پا

صافی پا در اکثر افراد از نوع صافی انعطاف‌پذیر می‌باشد و این افراد هنگامی‌که سر پا می‌ایستند، کف پای آن‌ها صاف است و هنگامی‌که روی پنجه پا می‌ایستند یا هنگامی‌که پای خود را از زمین بلند می‌کنند قوس کف پا در آن‌ها ایجاد می‌شود.

بسیاری از افراد این عارضه را بیماری یا مشکل نمی‌دانند و عقیده دارند که شکل کف پای افراد مختلف مانند صورت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

البته گاهی اوقات امکان دارد که صاف بودن کف پا انعطاف‌پذیر نباشد، این‌گونه که هنگامی که بیمار روی زمان نباشد هم قوس کف پا در این فرد تشکیل نمی‌شود که به این عارضه بیماری صافی کف پای غیر قابل انعطاف یا ریجید گفته می‌شود که موجب ایجاد درد این ناحیه پا حین راه رفتن می‌شود.

  • نوروپاتی ها

نوروپاتی محیطی نوعی عارضه است که به‌علت از کارافتادگی و آسیب رساندن به اعصاب محیطی ایجاد می‌شود.

معمولاً انواع مختلفی از نوروپاتی ها وجود دارند که برحسب نوع آسیب طبقه‌بندی می‌شوند که از انواع آن می‌توان به نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی ناشی از مصرف زیاد الکل، نوروپاتی ناشی از کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک، بیماری شارکو ماری ثوث و موارد دیگر اشاره نمود.

نوروپاتی می‌تواند موجب بی‌حسی گزگز و سوزش در دست‌وپا در هنگام و درد کف پا هنگام راه رفتن شود. درواقع نوروپاتی موجب بروز درد عصبی در قسمت پا و کف آن می‌شود به این صورت که درد عصبی ابتدا انگشتان پا و ناحیه اطراف آن و کف پا را دربر گرفته و سپس مچ و نواحی بالای پا را درگیر می‌کند.

  • دیسک کمر

معمولاً تمامی نقاط بدن انسان توسط اعصاب کمری حس دهی می‌شوند و در صورت آسیب دیدن هر کدام از دیسک‌های کمری، قسمتی که با اعصاب مربوطه در ارتباط است دچار درد می‌شود.

معمولاً یکی از علائم رایج دیسک کمر بروز درد در پاهای بیمار است. بعضی از افراد که به بیماری دیسک کمر مبتلا هستند، این بیماری نمی‌تواند موجب درد کمر آن‌ها شود و در اکثر موارد سیاتیک کمر و دیسک کمر با درد کمر همراه نیست و در خود کمر درد احساس شود و این درد بیشتر به سمت پاهای فرد کشیده می‌شود و می‌تواند موجب درد در کف پا در بیمار شود.

  • آرتروز

آرتروز نوعی عارضه است که موجب ایجاد درد، تورم و التهاب مفاصل می‌شود. هنگامی‌که آرتروز بر روی پاهای سرد اثر می‌گذارد، بیمار برای جلوگیری کردن از درد سعی در اصلاح سبک راه رفتن خود دارد تا فشار را نیز بر روی پای آسیب دیده وارد نکند. این عمل فرد می‌تواند فشاری را بر روی تمامی قسمت‌های آن وارد کند و باعث ایجاد درد کف پا هنگام راه رفتن شود.

  • وجود استخوان ناویکولار فرعی

ناویکولار یکی از استخوان‌های قسمت مچ پای انسان است که در قسمت جلویی استخوان قاپ و در پشت استخوان‌های میخی در وسط مچ پا قرار دارد.

این استخوان در کف پا به‌صورت غیرطبیعی رشد می‌کند و موجب بزرگ شدن قسمت داخلی کف پا می‌شود.

برای بسیاری از افراد این زائده هیچ‌گونه علامتی ندارد اما در برخی از موارد یک اتفاق یا حادثه مانند پیچ خوردن، افتادن و برخی از موارد دیگر موجب بروز درد این ناحیه پا حین راه رفتن می‌شود.

  • انواع شکستگی‌ها و پیچ خوردگی ها

بعضی اوقات آسیب‌دیدگی‌های پا همچون پیچ خوردگی و شکستگی استخوان و کوفتگی می‌تواند موجب بروز درد در قسمت کف پا شود.

معمولاً پیچاندن های غیرطبیعی قوس کف پا در هنگام ورزش کردن یا فعالیت‌های ورزشی نیز می‌تواند موجب درد در قسمت کف پا شود.

علاوه‌ بر موارد گفته شده برخی از آسیب‌های پوستی همچون بریدگی‌ها، خراشیدگی ها یا عفونت‌های پوستی آن ناحیه، گزش حشرات و گزش حشرات می‌تواند موجب بروز درد در قسمت کف پا در هنگام راه رفتن شود که شما در این‌گونه موارد باید از کف پای خود به‌خوبی مراقبت کرده تا درد این ناحیه پا را به کمترین میزان ممکن کاهش بدهید.

درد کف پا هنگام راه رفتن در بارداری

بارداری از جمله دوره‌هایی در زندگی زنان است که باعث ایجاد تغییرات زیادی در بدن آن‌ها می‌شود . یکی از شایع‌ترین عوارضی که زنان در طول بارداری آن را تجربه می‌کنند، درد این ناحیه پا هنگام حین در دوران بارداری است.

خستگی عضلانی و صافی کف پا اصلی‌ترنی علت بروز درد این ناحیه پا حین راه رفتن در دوره بارداری است که در ادامه مقاله علت صافی کف پا و نحوه درمان آن را در طول بارداری برای شما توضیح می‌دهیم.

  • صافی کف پا در طول بارداری

به‌طور معمول صافی کف پا هنگامی ایجاد می‌شود که قوس کف پا و به‌خاطر افزایش وزن و تحمل وزن صاف را به دو پا در هنگام راه رفتن به سمت داخل بچرخد.

صافی کف پا موجب ایجاد التهاب یا فشار شدیدی بر روی رباط کف پا می‌شود که از پاشنه تا جلوی پا کشیده می‌شود.

در صورت صاف بودن کف پا، راه رفتن بیمار بسیار دردناک می‌شود و باعث ایجاد کشیدگی در کف پا، ساق پا و یا پشت پا می‌شود. مهم‌ترین علت صافی کف پا و درد کف پا هنگام راه رفتن در بارداری اضافه وزن زیادی است که به بدن فرد وارد می‌شود.

  • درمان صافی کف پا در دوران بارداری

بانوان باردار می‌توانند صاف بودن کف پای خود را بدون استفاده از روش درمانی جراحی و تنها با استفاده از کفی‌های آماده آن را تحت درمان قرار بدهند. معمولاً کفی هایی که برای درمان صاف بودن سینه پا مورد استفاده قرار می‌گیرند، نوعی کفی طبی با قوسی مناسب هستند و این کفی‌ها برحسب محل قرارگیری بخش میانی و عصبی پا طراحی می‌شوند تا بتوانند صافی سینه پا را به‌خوبی اصلاح کنند. همچنین بانوان باردار با پوشیدن کفش‌های مناسب می‌توانند صافی کف پای خود را اصلاح کنند و از پوشیدن کفش‌هایی بیش ‌از حد تنگ هستند و باعث مختل شدن گردش خون می شود، به ‌شدت خودداری کنند.

لازم به ذکر است که بانوان باردار برای کاهش و پیشگیری از درد این ناحیه پا باید در صبح و هنگام بیدار شدن از خواب و ورزش و نرمش‌های کششی را طبق نظر پزشک معالج خود انجام بدهند. همچنین پزشکان همواره به بانوان باردار توصیه می‌کنند که در طول این دوران به هیچ ‌عنوان با پای برهنه راه نرود و کفش‌های پاشنه کوتاهی که به‌طرز ویژه‌ای از پا حمایت می‌کنند را بپوشند.

نحوه تشخیص درد کف پا هنگام راه رفتن

پس‌از این‌که بیمار دچار درد کف پا هنگام راه رفتن شد، باید در اولین فرصت حتما به یک کلینیک پای معتبر و پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کند. پزشک بعد از مشاهده علائم درد پای بیمار، بیمار را تحت مشاوره قرار می‌دهد و تمامی اطلاعات که شامل سابقه پزشکی و سبک زندگی بیمار است را به‌طور کامل بررسی می‌کند، ازجمله مواردی که دانستن آن‌ها به پزشک در تشخیص بیماری شما کمک فراوانی را می‌کند شامل موارد زیر است.

  • درد بیمار در چه ساعتی از روز شروع می‌شود و پس ‌از انجام چه فعالیت‌هایی شدت می‌یابد
  • سابقه هرگونه آسیب دیدگی در قسمت سینه پا همچون پاشنه پا
  • بررسی سابقه ارتوپدی و پزشکی شما شامل سابقه هر نوع دیابت، آرتروز و آسیب به پا یا ساق پا
  • سن و شغل بیمار
  • بررسی هر گونه فعالیت‌های ورزشی که بیمار انجام می‌دهد و همین‌طور سابقه برنامه ورزشی بیمار
  • بررسی مناسب بودن نوع کفش پوشیده شده توسط بیمار و مدت زمانی که بیمار از کفش استفاده می‌کند

پزشک متخصص ارتوپدی علاوه‌ بر بررسی موارد ذکر شده با انجام برخی تست‌های تشخیصی علت درد کف پا هنگام راه رفتن را به‌طور کامل تشخیص می‌دهد.

  • ارزیابی نحوه راه رفتن

پزشک برای بررسی و تشخیص بیماری از شما می‌خواهد که به حالت بی‌حرکت ایستاده و سپس راه بروید تا پزشک نحوه حرکت پای شما را هنگام راه رفتن بتواند به‌خوبی بررسی کند

  • معاینه پاها

پزشک هنگام معاینه پاها امکان دارد که پاها را از جهت تفاوت‌های بین آن‌ها بررسی و مقایسه کند. سپس پزشک پای دردناک شما را از نظر ایجاد تورم، حساسیت، تغییر رنگ، میزان ضعف عضلانی و کاهش دامنه حرکتی شما به‌خوبی بررسی می‌کند

  • معاینه عصبی

پزشک ممکن است که اعصاب و عضلات شما را با بررسی عواملی همچون قدرت پا، احساس و میزان رفلکس پا بررسی و ارزیابی کند.

  • بررسی کفش‌های بیمار توسط پزشک

پزشک متخصص ارتوپدی در حین معاینه شما ممکن است که کفش‌های شما را نیز بررسی کند.

وجود علائم سایشی بیش‌ از حد در قسمت‌های خاصی از کفش که قادر است که سرنخ‌های ارزشمندی از مشکلات راه رفتن و تضعیف استخوان‌های شما را نشان بدهد. پزشک با توجه به نتایج عکس‌برداری و سایر آزمایش‌های بیمار مشکل و بیماری فرد را تشخیص داده و اقدامات لازم برای درمان بیمار را انجام می‌دهد.

درمان‌های درد کف پا هنگام راه رفتن

به طور معمول پزشک معالج پس از دانستن علت بیماری فرد و تشخیص نوع بیماری بهترین روش را برای درمان درد کف پا هنگام راه رفتن بیمار انتخاب می‌کند.

در صورتی‌ که درد این ناحیه پا به مدت چند روز ادامه داشته باشد، معمولاً با استراحت کردن و با پرهیز بیمار از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های سخت برطرف می‌شود.

با این حال اگر که درد این ناحیه پا بیمار به‌صورت مزمن باشد و بیش‌ از ۲ الی ۳ ماه ادامه داشته باشد، پزشک برای درمان بیمار از روش‌های درمانی زیر استفاده می‌کند که در زیر آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

  • بیمار باید از انجام هرگونه فعالیتی پرهیز کند
  • استفاده از دارو برای کاهش درد پای بیمار. این داروها می‌توانند بدون نسخه پزشک یا تجویز شده توسط پزشک باشند که شامل داروهای شل‌ کننده عضلانی و داروهای تسکین‌ دهنده دردهای عصبی باشند و همین‌طور کرم‌های ترکیبی ضد درد که برای کاهش درد بیمار استفاده می‌شوند
  • تحریک عصبی یا تحریک نخاع یکی از روش‌های درمانی بسیار پیشرفته برای کاهش درد هستند که می‌توانند درد پای بیمار را به مقدار زیادی کاهش بدهند. در واقع تحریک نخاع یک روش درمانی برای درد عصب پا است که به روش‌های درمانی دیگر پاسخ نمی‌دهد
  • استفاده از روش لیزر درمانی برای کاهش درد و افزایش سرعت بهبودی بافت‌های آسیب‌ دیده می‌تواند در کاهش درد این ناحیه پا بیمار در هنگام راه رفتن بسیار مفید و مؤثر باشد

کاهش درد کف پا حین راه رفتن با فیزیوتراپی

در صورتی‌ که درد این ناحیه از پا به‌صورت پایداری باشد و مانع از انجام فعالیت‌های روزانه بیمار شود، پزشک معالج می‌تواند بیمار را در مورد مراجعه به متخصص فیزیوتراپی مورد راهنمایی قرار بدهد.

متخصص فیزیوتراپی به بیمار درباره‌ی مواردی همچون مدیریت درد و بهبود قدرت و همین‌طور انعطاف‌پذیری کمک فراوانی را می‌کند.

متخصص فیزیوتراپی با ارائه انواع مختلفی از روش‌های درمانی می‌تواند موجب کاهش درد این ناحیه پا در حین راه رفتن شود و به بازگشت شما به فعالیت‌های عادی و زندگی روزمره کمک کند.

ورزش یکی از روش‌های درمانی تجویز شده توسط متخصص فیزیوتراپی برای کاهش علائم و حفظ وزن بیمار است. در صورتی‌ ‌که به‌خاطر درد این ناحیه پا انجام فعالیت‌های ورزشی برای بیمار دشوار است، بیمار می‌تواند از ورزش‌هایی همچون شنا و تمریناتی که احتیاجی به تحمل وزن بدن را ندارند، استفاده کند.

برخی از تمرین‌ها برای کاهش درد این ناحیه پا حین راه رفتن شامل مواردی است که در زیر آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

  • کشش تاندون آشیل و پلانتار فاشیا: برای انجام این ورزش شما باید یک حوله را دور پای خود حلقه بزنید و انگشتان پا را به سمت بدن کشیده و زانوی خود را نیز صاف نگه دارید. شما باید این حرکت را به مدت ۳۰ ثانیه و برای هر پای خود به مدت سه بار تکرار کنید
  • کشش فاشیال پلانتار فاشیا: برای انجام دادن این حرکت شما باید قوس سینه پای خود را بر روی یک جسم گرد همچون توپ بیس‌بال به حالت نشسته استراحت بدهید. شما باید برای چند دقیقه قوس را در تمامی جهات حرکت بدهید و این تمرین را حداقل ۲ بار در روز ادامه بدهید.
  • برداشتن حوله: برای انجام این حرکت شما باید بر روی یک صندلی بنشینید و یک حوله را بر روی زمین پهن کنید.

شما باید پاشنه پای خود را روی زمین نگه دارید و حوله را با انگشت‌های پای خود جمع کنید. شما می‌توانید این حرکت را به صورت روزانه 10 تا 20 بار تکرار کنید و در صورتی ‌که بهبودی پیدا کردید، می‌توانید یک وزنه کوچک را با حوله اضافه کنید.

ضرورت جراحی برای درمان درد کف پا هنگام راه رفتن

در صورتی‌ که پزشک پس‌ ‌از معاینه بیمار و تشخیص بیماری و با استفاده از آزمایشاتی که تغییرات ساختاری را برای بیمار نشان می‌دهد و اگر که بیمار به جراحی اصلاحی احتیاج داشته باشد.

پزشک عمل جراحی را برای بیمار توصیه می‌کند عمل جراحی که توسط جراح متخصص ارتوپدی انجام می‌شود، شامل انواع جراحی ترمیمی جراحی خارج کردن (برداشتن)، جراحی ترمیمی تثبیت و جایگزینی است.

سخن پایانی

درد این ناحیه پا در زمان راه رفتن یکی از دردناک‌ترین انواع دردها برای افرادی است که به این بیماری مبتلا هستند و می‌تواند افراد را از انجام فعالیت‌های روزانه باز دارد و زندگی عادی آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد.

ما در این مقاله سعی کردیم که علت درد کف پا هنگام راه رفتن و روش‌های درمانی آن را به‌طور کامل برای شما توضیح بدهیم تا افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، فوراً به پزشک ارتوپدی مراجعه کنند و تحت درمان پزشک قرار بگیرند.

در صورتی ‌که درد این ناحیه از پای آن‌ها بعد از گذشت چندین روز برطرف شود، مشکلی جدی نیست ولی اگر چندین ماه ادامه داشته باشد یک بیماری مزمن است که بیمار باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند و حتما تحت درمان پزشک قرار بگیرد.

در صورتی ‌که بیمار از مراجعه به پزشک برای درد کف پا هنگام راه رفتن خودداری کند، عواقب خطرناکی برای او به دنبال دارد و می‌تواند بیمار را مجبور به انجام عمل جراحی کند که می‌تواند گاهی اوقات برای بیمار بسیار دردناک و عذاب‌آور باشد و همین‌طور هزینه زیادی را نیز به بیمار تحمیل کند که خوشایند نیست.

دیدگاهتان را بنویسید