کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد کف پا هنگام صبح

درد کف پا هنگام صبح از مشکلات رایجی است که هریک از ما حدقل یکبار با آن مواجه شده‌ایم. رایج ترین علت درد کف پا احتمالاً به خارپاشنه، التهاب غلاف کف پا (به نام فاشیا پلانتر)، رگ به رگ یا کشیده شدن عضلات، آسیب دیدگی تاندون‌ها یا استخوان پاشنه پا و … مربوط باشد.

درد سینه پا یک اتفاق نسبتا رایج بوده و احتمالا حداقل یکبار برای همه ما پیش آمده است که پس از بلند شدن از داخل رختخواب و برداشتن اولین قدم، در کف پای خود احساس درد کرده باشیم و این سوال پیش می‌آید که این درد در سینه پا یا درد پاشنه پا هنگام صبح نشانه چیست و چه باید کرد.

علت درد کف پا هنگام صبح می‌تواند ناشی از فعالیت‌های روز گذشته باشد که به صورت بسیار خفیف و کوتاه مدت بروز کرده یا می‌تواند ناشی از وجود یک آسیب جزئی یا حتی یک بیماری مزمن یا در مواردی خیلی معدود حاد باشد که به صورت مقطعی یا بلند مدت بروز می‌کند.

فارغ از اینکه این درد کوتاه مدت یا بلند مدت است و یا اینکه مزمن یا حاد است، بهتر است علت و ریشه آن را بیابیم تا از وضعیت و نحوه درمان آن مطلع باشیم. در این مقاله به ریشه‌یابی عوامل ایجد کننده این دردها و نحوه پیشگیری و درمان آن‌ها می‌پردازیم.

درد کف پا هنگام صبح ؛ مشکلی رایج با دردی آزاردهنده

 

منظور از درد کف پا هنگام صبح چیست؟

درد پاشنه پا هنگام صبح نشانه چیست، معمولا علت درد صبحگاهی سینه پا خوشخیم بوده و جای نگرانی ندارد، خصوصا اگر خفیف و کوتاه مدت باشد. اما اگر این درد شدید یا بلند مدت بشود، بهتر است هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرده تا نتیجه بهتری برای پیشگیری یا درمان آن حاصل شود.

درد قوس پا و درد پاشنه پا هنگام صبح نشانه چیست

شاید بپرسید درد پاشنه پا هنگام صبح نشانه چیست، درد پاشنه پا صرفا نشانه وجود یک بیماری مزمن یا حاد نیست، این درد می‌تواند موقتی بوده و ناشی از خستگی اعضا و جوارح پا باشد و یا بروز یک آسیب یا التهاب جزئی در آن‌ها، اما گاهی اوقات هم این درد ممکن است نشانه‌ای از یک آسیب جدی و یا شروع یک بیماری مزمن باشد که مراحل اولیه خود را سپری می‌کند.

دردهای سینه پا بیشتر در قسمت پاشنه پا اتفاق می‌افتند اما ممکن است این دردها در سایر نقاط سینه پا نیز احساس شوند که هر کدام نشانه‌ای از شروع یک آسیب یا اختلال بخصوصی باشند.

هرچند نباید درد کف پا هنگام صبح را یک مشکل بزرگ و بدخیم یا کشنده دانست اما حتما باید آن را جدی گرفت و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد زیرا اگر عامل ایجاد کننده درد یک نقص یا آسیب فیزیکی در ساختار قوس پا باشد، می‌تواند پیشرفت کرده و در مراحل شدیدتر کیفیت زندگی و راه رفتن فرد مبتلا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در نتیجه همانطور که پیش‌تر گفتیم بهتر است عامل ایجاد کننده آن را بشناسیم تا بتوانیم برای درمان یا تسکین آن اقدام کنیم.

ریشه و علت درد کف پا هنگام صبح چه مواردی می‌توانند باشند

درد پاشنه پا هنگام صبح نشانه چیست، برای شناخت ریشه و دلیل درد صبحگاهی سینه پا حتما باید به کلینیک پا و پزشک متخصص مراجعه کرد، اما در ادامه به عواملی که ممکن است در ایجاد درد صبحگاهی کف پا تاثیرگذار باشند اشاره می‌کنیم. چند مورد از این عوامل عبارت هستند از:

  • آسیب دیدگی یا التهاب غلاف کف پا (فاشیا پلانتر)

کلمه پلانتر به معنای کف پا می‌باشد و کلمه فاشیا نیز فیبرهای تاندونی اتصال دهنده می‌باشند و منظور از  فاشیا پلانتر (یا فاسیا پلانتر)، در حقیقت یک رباط نسبتا ضخیم واقع در سینه پا می‌باشد که وظیفه آن متصل کردن پاشنه پا به انگشتان پا و همچنین محافظت از قوس سینه پا در هنگام فعالیت است. این رباط با عملکرد خود باعث ثبات داینامیکی و حرکات پا و پایداری آن می‌شود.

یکی از عوامل بروز درد کف پا هنگام صبح می‌تواند ناشی از کشیدی و التهاب فاشیا پلانتر باشد، زیرا این رباط در در حالت عادی و استراحت به صورت منقبض و جمع شده قرار دارد و با راه رفتن یا حرکت دادن پا کشیده می‌شود.

این انبساط و انقباض رفتار عادی این رباط می‌باشد اما اگر به هر دلیلی (مثل آسیب ورزشی یا فعالیت بیش از اندازه یا ضعف عضلانی یا …) فاشیا پلانتر کشیده و ملتهب شود، خود می‌تواند از دلایل و علت درد کف پا هنگام صبح باشد.

از نشانه‌ها و ویژگی‌های کشیدیگی فاشیا پلانتر آن است که شخص در ابتدای صبح که از خواب بلند می‌شود در کف پا خود احساس درد می‌کند اما به مرور که راه می‌رود این درد کمتر می‌شود.

توجه: این عارضه شایع ترین دلیل درد صبحگاهی سینه پا می‌باشد که در اثر ورزش یا فعالیت زیاد یا پوشیدن کفش‌های نامناسب ایجاد می‌شود و بین عموم به ورم سینه پا نیز معروف است و از نشانه‌های اصلی آن، درد خفیف در سمت پاشنه پا می‌باشد که با استراحت کمتر شده و با خم و راست کردن پا و انداختن وزن بر روی پا افزایش می‌یابد.

ورم و کشیدگی رباط فاشیا پلانتر در مراحل خفیف و اولیه خود معمولا با استراحت و مراقبت خود به خود درمان می‌شود، اما در صورتی که این درد ادامه داشت یا تشدید پیدا کند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه و میزان آسیب و نوع درمان را مشخص کرد.

همچنین در بعضی موارد آسیب‌های وارد به فاشیای کف پا به قدری زیاد است که موجب پارگی آن می‌شود، درد ناشی از پارگی فاشیای پا هم در پاشنه و هم بعضاً در قوس سینه پا احساس می‌شود. در برخی موارد پزشک متخصص، جراحی را برای درمان پارگی فاشیا پلانتر توصیه می‌کند و در مواردی هم که آسیب و علائم خفیف است با شکسته بندی یا بی‌حرکت کردن مچ پا (گچ یا …) اقدام به ترمیم آن می‌کند.

  • عارضه خار پاشنه

یکی از دلایل رایج درد صبحگاهی سینه پا خار پاشنه می‌باشد. خار پاشنه به نوعی همان ورم پا محسوب می‌شود که در قسمت انتهایی فاشیا پلانتر، جایی که استخوان کالکانلوس (پاشنه پا) قرار دارد اتفاق می‌افتد.

خار پاشنه باعث ایجاد درد صبحگاهی سینه پا می‌شود به گونه‌ای که با قرار دادن پا بر روی زمین این درد شروع شده و پس از مدتی راه رفتن و گرم شدن پا کاهش می‌یابد، اما ممکن است بعد از ایستادن طولانی مدت در طول روز دوباره برگردد.

افرادی که دچار اضافه وزن هستند و یا کفش نامناسب می‌پوشند و هم چنین ورزشکاران و دوندگان حرفه ای بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه و درد کف پا هنگام صبح هستند.

  • نوروپاتی‌های محیطی

نوروپاتی‌های محیطی در حقیقت آسیب دیدن و درگیر شدن اعصاب محیطی دست و پا می‌باشند که در اثر مواردی همچون دیابت، کمبود ویتامین B12 و مسمومیت با الکل یا با جیوه و بعضا مشکلات کلیوی و بیماری‌های عفونی و … ایجاد شده و باعث احساس درد و کم شدن حس لامسه در انگشتان دست و پا می‌شوند.

از شایع ترین علائم این عارضه می‌توان به بی‌حسی و سوزش دست‌ها یا پاها، کم شدن حس لامسه، ضعف و کم شدن تعادل اندام اشاره کرد.

  • نورومای مورتون (درد و گزگز کف پا)

یکی از دلایل درد کف پا هنگام صبح می‌تواند عارضه ای به نام نورومای مورتون (درد و گزگز کف پا) باشد. در کف پای ما بافت‌های عصبی گسترده‌ای وجود دارند که تا انگشتان پا کشیده شده‌اند. وظیفه آنها کمک به حرکت صحیح انگشتان پا می‌باشد.

در صورتی که این عصب‌ها دچار تحریک، آسیب، ضرب دیدگی و یا فشار زیاد شوند، یک نوع التهاب خوش خیم به نام نورومای مورتون اتفاق افتاده که موجب ضخیم‌تر شدن و رشد غیرطبیعی بافت اطراف این اعصاب می‌شود.

این عارضه بیشتر به صورت سوزش یا گزگز بین انگشتان پا احساس می‌شود اما می‌تواند دلیل درد صبحگاهی سینه پا و همچنین درد قسمت سینه پا هم باشد.

بسته به میزان پیشرفت بیماری و وضعیت بیمار، پزشک متخصص ممکن است برای وی اعمال جراحی، تزریق کورتیزون و یا استفاده از ارتز (یا بریس) را توصیه کند.

  • التهاب یا آسیب دیدگی تاندون تیبیال خلفی پا

کشیدگی یا آسیب دیدگی یا التهاب تاندول تیبیال خلفی مچ پا می‌تواند علت درد صبحگاهی کف پا باشد. تاندون تیبیال خلفی (پشتی) که به آن تاندول تیبیالیس پشتی نیز می‌گویند، در پشت مچ پا قرار دارد که یک سر آن به کف پا متصل شده است، از این رو در مواردی که این تاندون دچار التهاب یا آسیب دیدگی می‌شود ممکن است بخشی از علائم و درد آن در سینه پا احساس شود و به صورت درد کف پا در صبح خود را نشان دهد.

  • مشکلات و اختلالات مربوط به قوس کف پا

الف) گودی کف پا یا قوس بیش از اندازه:

کف پای همه ما دارای یک قوس طبیعی بسیار ملایم است که به پایداری و عملکرد بهتر پا کمک می‌کند، بعضی افراد به دلایل مشکلات عصبی یا عضلانی (خصوصا از دوران کودکی) دچار گودی بیش از اندازه معمول سینه پایشان می‌شوند.

به دلیل ناتوانی قوس پا در صاف و کشیده شدن به هنگامی که وزن بر روی آن قرار می‌گیرد، شخص در ناحیه مچ یا بعضا سینه پا خود احساس درد می‌کند.

از این رو ممکن است علت درد کف پا هنگام صبح در افراد، همین گودی بیش از اندازه قوس پای آن‌ها باشد. گودی سینه پا دو نوع می‌باشد، گودگی سینه پا مادر زادی و گودی کف پا با قوس ظریف یا خفیف.

گودی کف پا معمولا یک بیماری مادرزادی است که از بدو تولد شخص را دچار می‌کند، اما مواردی همچون، سکته مغزی، بیماری شارکوت ماری توث، دیابت، فلج مغزی، آرتریت روماتوئید و …  نیز می‌توانند شخص سالم را به مرور دچار عارضه گودی کف پا بکنند.

ب) صاف بودن کف پا:

افرادی که کف پایشان صاف است نیز همچون مبتلایان به گودی پا بیشتر از دیگران در معرض درد صبحگاهی سینه پا هستند زیرا این افراد بیشتر از بقیه مستعد التهاب یا آسیب دیدگی تاندون تیبیال خلفی و یا التهاب فاشیا پلانتر کف پا می‌باشند.

زیرا در پای این افراد، همه قسمت‌های کف پا به زمین برخورد کرده و متحمل فشار زیاد یا ضربه می باشد و از همین رو احتمال آسیب دیدگی تمام قسمت‌های پا وجود دارد.

صافی کف پا یکی از عارضه‌های جانبی بروز درد صبحگاهی کف پا است. کف پای صاف سه نوع می‌باشد، انعطاف پذیر، خشک و غیر انعطاف پذیر، صافی کف پا در کودکان نیز وجود دارد.

افرادی که به صوررت مادرزاد دچار صافی کف پا نیستند هم ممکن است به مرور زمان در اثر آسیب‌های مکرر تاندون‌های قوس کف پا، دچار صافی پا شوند. برای مراقبت از پای خود حتما باید از کفش‌ها یا کفی‌های مناسب یا طبی استفاده کنیم و از پوشیدن کفش‌های تنگ یا پاشنه بلند بپرهیزیم.

  • بیماری متاتارسالژیا

پای همه ما دارای استخوان‌هایی است که انگشتان پا را به مچ پا وصل می‌کنند، نام این استخوان‌ها متاتارس  می‌باشد. بیماری متاتارسالژیا بیماری دردناکی است که در آن اعصاب موجود در بین انگشتان پا تحت فشار قرار گرفته و درگیر می‌شوند، این درد در قسمت جلویی سینه پا احساس می‌شود.

این بیماری در اثر فشار غیر معمول بر روی استخوان‌های متاتارس به وجود می‌آید که علت آن می‌تواند مادرزادی نیز باشد. همچنین متاتارسالژیا ممکن است از عوارض جراحی پا بوده و یا در اثر التهاب استخوان زیر مفصل یا در اثر آرتریت روماتوئید و یا سزاموئیدیت و .. به وجود بیاید.

  • پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن رباط کف پا

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است موجب بروز درد کف پا هنگام صبح‌ شود، پیچ خوردگی یا آسیب دیدن رباط پا می‌باشد که در اثر فعالیت فیزیکی نادرست پا در هنگام دویدن، پریدن یا ورزش کردن می‌تواند اتفاق بیافتد.

  • شکستگی، دررفتگی استخوان پا

همچنین ممکن است علت درد کف پا، شکستگی، در رفتگی یا مو برداشتن استخوان پاشنه پا و یا حتی انگشتان پا باشند. (زمانی که استخوا‌ن‌ها دچار دررفتگی می‌شوند این رباط‌ها که استخوان‌ها را به هم وصل می‌کنند هستند که تحت فشار قرار گرفته و احساس درد ایجاد می‌کنند)

  • سندرم تونل تارسال

ممکن است دلیل درد صبحگاهی سینه پا وجود سندرم تونل تارسال در مچ پای فرد باشد. تونل تارسال یک ناحیه در زیر قسمت استخوانی مچ پا می‌باشد که عصب تیبال خلفی از درون آن عبور می‌کند.

سندرم تونل تارسال در حقیقت یک عارضه التهابی است که باعث می‌شود عصب تیبال خلفی که از درون این تونل عبور کرده تحت فشار قرار بگیرد. در اثر این فشار، شخص احساس درد شدید و سوزش و سوزن سوزن در کف پای خود می‌کند.  بنابر این احتمال دارد درد کف پا هنگام صبح‌ ناشی از سندرم تونل تارسال باشد.

  • تاندونیت (التهاب تاندون)

همچنین ممکن است علت درد در سینه پا التهاب یک یا چند عدد از تاندون‌هایی که از امتداد سینه پا عبور می‌کنند باشد. (تفاوت بین تاندون و رباط در این است که تاندون‌ها عضلات را به استخوان‌ها وصل می‌کنند اما رباط‌ها دو استخوان مجاور را به هم وصل می‌کنند، التهاب تاندون‌ها را تاندونیت می‌گویند)

  • آرتروز

آرتروز هم از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند به صورت غیر مستقیم موجب بروز درد کف پا هنگام صبح‌ بشود.

زیرا بیماری آرتروز باعث احساس درد و تورم و التهاب مفاصل می‌شود و شخصی که به آرتروز مبتلا شده برای آنکه درد کمتری را احساس کند سبک راه رفتن خود را تغییر می‌دهد و فشار و وزن بدن را روی کف پا می‌اندازد. از این رو ممکن است به قسمت کف پای خود آسیب وارد کرده و در کف پای خود احساس درد بکند.

  • بیماری‌های مربوط به انگشتان پا (کالوس، بونیوت، همرتو)

برخی بیماری‌های نادر در انگشتان پا مثل بیماری کالوس، بونیوت یا همرتو، که بیشتر در کف انگشتان یا در مجاورت آن رخ می‌دهند، باعث افت کیفیت راه رفتن افراد مبتلا شده و با تغییر شیوه راه رفتن موجب می‌شوند که قوس کف پا به مرور دچار تغییر شکل یا آسیب دیدگی شود، از این رو اینگونه عوارض نیز یکی از دلایل نادر و غیر مستقیم بروز درد کف پا هنگام صبح‌ می‌باشند.

  • سبک زندگی اشتباه

داشتن یک سبک زندگی اشتباه می‌تواند به مرور به طور مستقیم یا غیر مستقیم، موجب بروز درد در سینه پا در صبح یا ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کف پا (که منجرب به احساس درد می‌شوند) بشود. به عنوان مثال مواردی همچون:

  • فعالیت و کارکشیدن بیش از اندازه (برخی از اوقات هم، علت درد صبحگاهی سینه پا تنها فعالیت بیش از حد و کارکشیدن زیاد از عضلات و تاندون‌ها است)
  • اضافه وزن (وزن زیاد فشار مضاعفی را بر قوس سینه پا وارد کرده که به مرور موجب آسیب یا تغییر شکل آن و در نهایت احساس درد می‌شود)
  • کفش پاشنه بلند یا نامناسب (همانطور که قبلا گفتیم، کفش نامناسب اعضا و جوارح سینه پا را تحت فشار شدید قرار می‌دهد)
  • شغل نامناسب (برخی مشاغل هستند که به دلیل تحت فشار قرار دادن پا به آن آسیب می‌زنند و موجب احساس بروز درد کف پا هنگام صبح می‌شوند، مانند افراد نظامی، ماموران راهنمایی و رانندگی، کارگران ساختمانی و سربازها که مجبور به پوشیدن بلند مدت پوتین و یا ضربه زدن کف پا به زمین هستند و …)
  • راه رفتن نادرست به دلیل مشکلات ساختاری در پا (برخی افراد ممکن است به صورت مادرزادی دارای اشکالات فیزیکی در پای خود باشند نظیر انحراف یا زاویه داشتن استخوان پاشنه پا، که این افراد ممکن است به مرور به دلیل عدم گام برداشتن صحیح به درد کف پا هنگام صبح مبتلا شوند)
  • سایر موارد

علاوه بر مواردی که اشاره کردیم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در ایجاد درد صبحگاهی سینه پا موثر باشند. عواملی همچون:

  • بیماری پارکینسون (این بیماری کنترل عضلات بدن را سخت و مختل می‌کند)
  • گاهی اوقات نیز درد ناشی از بیماری دیسک کمر و آرتروزها نیز می‌توانند تا پا انتشار پیدا کرده و موجب بروز درد در مچ پا و انتشار آن به سینه پا شوند. زیرا اعصاب پا از کمر عبور کرده و با دیسک‌ها و نخاع در مجاورت هستند. همچنین افرادی که به تنگی کانال نخاعی مبتلا هستند نیز در معرض این درد تیرکشنده تا سینه پا قرار داند.
  • بیماری فشار خون (فشار خون بالا احتمال تورم و در کف پا را افزایش می‌دهد)
  • پوکی استخوان (در اثر بیماری پوکی استخوان، استخوان‌های سینه پا ممکن است به مرور تخریب و منجرب به بروز درد شوند)
  • افزایش سن (هرچه سن افزایش پیدا کند، اندام‌ها و جوارح بدن بیشتر مستعد بیماری می‌شوند، خصوصا مفاصل و جوارح پا)
  • بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی، تیروئید (به صورت غیر مستقیم)
  • بارداری و …

آیا مشکل درد کف پا هنگام صبح در بارداری جدی است

دوران بارداری یکی از مقاطعی است که بدن مستعد بسیاری از بیماری‌ها به صورت موقتی و بعضا بلند مدت می‌شود، از جمله احساس درد کف پا در صبح که در اثر افزایش وزن بدن اتفاق می‌افتد.

درد کف پا هنگام صبح در بارداری معمولا در هفته‌های آخر بروز کرده و غالبا خفیف و قابل تحمل است، اما از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند ریشه در عاملی غیر از بارداری داشته باشد که با افزایش وزن ناشی از بارداری خود را نشان داده است.

اگر دچار درد در سینه پا در طول بارداری شدید، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و همچنین با انجام ورزش‌های مربوط به مچ پا و پرهیز از ایستادن طولانی از پیشرفت این عارضه جلوگیری کنیم.

پیشگیری از درد کف پا در صبح

همانطور که می‌دانیم درد سینه پا عوامل مختلفی دارد، اعمالی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توان احتمال ابتلا به درد کف پا هنگام صبح را کاهش داد. به عنوان مثال:

 پرهیز از پیاده روی و ورزش

پرهیز از پیاده روی و  حتی ورزش بر روی سطوح ناهموار و حتی سربالایی (سطوح ناهموار یا سربالایی موجب ایجاد کشیدگی و فشار بیش از حد در رباط‌ها و جوارح سینه پا می‌شوند و از این رو در دراز مدت می‌توانند آسیب زننده باشند)

تقویت عضلات مچ پا

اگر عضله‌های مچ پا که به تاندون‌های پا متصل هستند ضعیف باشند، فشار زیادی بر تاندون‌ها تحمیل می‌شود. با تقویت عضلات مچ پا می‌توان تاندون‌های پا را حمایت کرد تا احتمال ابتلا به تاندولیت (التهاب تاندول) و همچنین خطرات ناشی از پیچ خوردگی مچ پا کاهش یابد.

 ورزش‌های سبک

ورزش‌های شدید خصوصا ورزش‌هایی که در آن‌ها عمل پریدن یا دویدن زیاد اتفاق می‌افتد، سینه پا را بیش از سایر ورزش‌ها تحت فشار و در معرض خطر قرار می‌دهد. با کنترل یا اجتناب از این گونه ورزش‌ها و جایگزینی آن‌ها با ورزش‌های ساده و سبک‌تر، هم می‌توان عضلات را تقویت کرد و هم فشار کمتری به پا وارد کرد.

پرهیز کردن از ایستادن‌های طولانی مدت

ایستادن طولانی مدت بر روی پا هم فشار زیادی بر قوس پا وارد کرده و هم رباط کف پا را برای مدتی طولانی در حالت کشیده شده قرار می‌دهد.

همانطور که گفتیم برخی مشاغل هستند که احتیاج دارند فرد شاغل برای مدت طولانی روی پای خود بایستد (کارگران ساختمانی، معلمان، نقاشان، افسران راهنمایی رانندگی، سربازان و …) که این افراد بهتر است تا جای ممکن از ایستادن بپرهیزند یا در صورت اجبار به ازای هر 20 دقیقه ایستادن حداقل 5 دقیقه نشسته و به پای خود استراحت دهند. (نشستن بر روی پا اشتباه است حتما باید بر روی نشیمنگاه نشست)

کاهش وزن

هرچه وزن بدن کمتر باشد، فشار و استرس روی پا نیز کمتر می‌شود.

 کفش مناسب یا طبی

استفاده از کفش و کفی‌های مناسب (خصوصا طبی)، یکی از بهترین راه‌های مراقبت و حمایت از پا می‌باشد. همانطور که قبلا گفتیم باید تا جای ممکن از پوشیدن کفش‌های نامناسب و پاشنه بلند پرهیز کرد.

درمان درد کف پای صبحگاهی چگونه است؟

اگر دچار درد کف پا هنگام صبح‌ هستید بهتر است ابتدا علت و ریشه آن را بیابید، اگر علت درد کف پا سبک زندگی غلط و یا تنش‌های تحمیل شده در زندگی روزمره است، با اصلاح سبک زندگی و انجام تمام فعالیت‌هایی که برای پیشگیری از این عارضه یاد گرفتیم، می‌توان این عارضه و درد آن را برطرف کرد.

اما اگر علت درد صبحگاهی بیماری‌ها یا آسیب دیدگی‌هایی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر سینه پا تاثیر می‌گذارند، فقط و فقط باید به پزشک متخصص مراجعه کرد و زیر نظر او درمان و اقدامات کمکی را در پیش گرفت.

سخن پایانی

همانطور که فهمیدیم درد کف پا هنگام صبح، نشانه یک بیماری یا خطر کشنده نیست و جای نگرانی ندارد.

اما توصیه می‌شود که حتما به آن توجه کرده و برای ریشه یابی و پیدا کردن علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنیم.

مرکز پا پزشکی دکتر میر، متشکل از پزشکان باتجربه و متخصص می‌تواند شما را در ریشه‌یابی دردها و تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به پا کمک کرده و راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید