کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

دکتر مچ پا

آسیب‌های مچ در صورت نادیده گرفته شدن می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی چون ناتوانی در تحرک، تغییر ساختار پا، بی ثباتی پا و افتادگی مچ شود و از همین رو ضروری است در اسرع وقت به دکتر مچ پا مراجعه نمایید. فوق تخصص مچ پا با بررسی علائم و وضعیت بیمار نسبت به درمان وی اقدام کند.

دکتر مچ پا با تشخیص سریع مشکلات و بیماری‌های پا می‌تواند جلوی بروز بسیاری از مشکلات جدی را بگیرد. پا قلب دوم انسان است و نباید نسبت به آن بی توجه بود زیرا برخی از بی توجهی‌ها مثل انتخاب کفش غیراستاندارد، اهمیت ندادن به تغییرات ظاهری پا و… می‌تواند مشکلات جدی را در طول زندگی برای شما ایجاد کند.

در این مقاله درباره‌ی پا، بیماری‌های آن و دکتر مچ پا صحبت خواهیم کرد تا اهمیت این موضوع را بهتر درک کنید.

 

دکتر مچ پا

 

پا و بیماری‌های آن از دید دکتر مچ پا

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های دکتر مچ پا در تهران این است که هر گونه درد، تغییر رنگ، تغییر فرم و هر علامت ظاهری را اهمیت دهید و برای درمان آن سریعا اقدام کنید.

برخی از بیماری‌های پا به شرح زیر است:

  • از بیماری‌های رایج کف پا می‌توان به میخچه اشاره کرد. میخچه همراه با درد زیاد است و راه رفتن را مشکل می‌کند و علت ایجاد آن وارد شدن فشار به استخوان پا به وسیله ی کفش می‌باشد.

با دانستن علت میخچه می توانید از ایجاد آن پیشگیری کنید اما برای درمان به فوق تخصص پا و یا دکتر مچ پا مراجعه نمایید.

  • پینه بستن پا را می‌توان بیماری دانست که باعث خشکی قسمت پاشنه‌ی پا می‌شود اما با استفاده از پماد می‌توان آن را از بین برد. در بعضی مواقع پماد تاثیری ندارد و باید به دکتر برای مچ پا مراجعه کرد زیرا نادیده گرفتن آن می‌تواند نیاز به جراحی داشته باشد.
  • برخی از افراد در اول صبح دردی را تجربه می‌کنند که می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. التهاب فاشیای کف پا از بیماری‌های دیگر پا است که برای درمان نیاز به متخصص نیست و می‌توان با انجام تمرین‌های کششی این درد را برطرف کرد.
  • گاهی اوقات ممکن است ناخن پا به درون گوشت پا فرو رود و باعث ایجاد درد شدیدی شود. حتی ممکن است گوشت پا عفونت کند و مشکلات ایجدی را ایجاد نماید.

این بیماری روش‌های درمان مختلفی دارد که با کمک از مشاوران تخصصی در کلینیک‌ پا می‌توانید یکی از راه‌های درمان را انتخاب کنید.

  • از شایع‌ترین بیماری‌های پا می‌توان کف پای صاف را نام برد. درمان این بیماری در بعضی شرایط راحت و گاهی سخت است و بهتر است برای درمان آن به دکتر مچ پا مراجعه کرد.
  • در بعضی افراد انگشتان پا به صورت چکشی می‌باشد. این چکشی بودن نوعی بیماری به حساب می‌آید و از اصلی‌ترین دلایل آن می‌توان پوشیدن کفش‌های تنگ یا جوراب‌هایی که به انگشتان فشار زیادی وارد می‌کنند، دانست که در اکثر موارد با انجام عمل جراحی قابل درمان است.
  • هالوکس والگوس یکی از بیماری‌های پا است که باعث ایجاد التهاب، تورم و تغییر رنگ در پا می‌شود. علت این بیماری می‌تواند استفاده از کفش تنگ باشد و یا حتی به صورت ارثی اتفاق بیفتد. درمان هالکوس والگوس جراحی می‌باشد.
  • از دیگر بیماری‌های پا نوروم مورتون است که مربوط به کف پا می‌باشد و امکان ایجاد آن در عصب انگشت سوم پا بیشتر است. بیماری نوروم مورتون سوزش و درد زیادی دارد و درمان آن عمل جراحی است.
  • پا چنبری نام یکی از بیماری‌های پا است که زمانی که قوس کف پا بیشتر از حالت عادی باشد، اتفاق می‌افتد. یکی از علت‌های این بیماری دیابت شیرین است و باعث تغییر شکل پا و کوتاه شدن طول آن خواهد شد.

در ادامه برخی از انواع بیماری‌ها و درد مچ پا، علائم آن‌ها و راه‌های درمان آن را از دید دکتر مچ پا بررسی خواهیم کرد.

 

شکستگی و علائم آن از دید دکتر مچ پا

شکستگی مچ پا می‌تواند به علت پیچ خوردن، ضربه مستقیم به پا، تصادف و… باشد.

علائم شکستگی مچ شامل:

  • درد، تورم و نداشتن توانایی در وزن گذاری است که با استفاده از رادیوگرافی می‌توان آن را تشخیص داد. درمان‌های شکستگی مچ به منظور بازگرداندن شکل طبیعی مچ است و اگر شکل طبیعی و آناتومی مچ را نتوان برگرداند، غضروف مچ تخریب می‌شود و در نهایت آرتروز و تغییر شکل را ایجاد می‌کند که با درد زیاد و ناتوانی همراه است.
  • اکثر شکستگی‌های مچ با جراحی درمان می‌شود به این صورت که دکتر مچ پا در تهران دو برش در سمت داخل و خارج مچ ایجاد می‌کنند و پیچ و پلاک را برای فیکس کردن دقیق و محکم استخوان به کار می برند.
  • بعد از جراحی با توجه به عمل فیکس کردن و تراکم استخوان فرد بیمار و همچنین نوع شکستگی آن را آتل و یا گچ می‌گیرند که شش ماه زمان می‌برد و بیمار نباید روی آن وزن بیاورد.

در بیمارانی که گچ دارند فیزیوتراپی در بعضی از بیماران دو هفته بعد از جراحی و در بعضی شش هفته بعد انجام می شود.

دکتر مچ پا در تهران توصیه‌هایی را به فرد بیمار می‌کند که فرد در سه ماه اول باید با دقت آن را عمل کند تا نتیجه خوبی را دریافت کند.

منظور از سندرم تونل تارسان در درد مچ پا چیست؟

این سندرم زمانی اتفاق می‌افتد که عصب اصلی پا که به سمت کف پا حرکت می‌کند، تحت فشار باشد.

علت بیماری سندرم تونل تارسال، تورم و ایجاد اسکار در قسمت پشتی مچ است که به علت تغییر شکل و دفورمیتی پا اتفاق می‌افتد.

علائم این بیماری سوزش، احساس سوزن سوزن شدن، درد در ناحیه‌ی داخلی مچ که به طرف کف پا تیر می‌کشد و خواب رفتگی می‌باشد.

در این بیماری معمولا لمس عصب در قسمت پشت قوزک داخلی پا دردناک است و برای اطمینان در تشخیص می‌توان از تست‌های نوار عصب استفاده کرد.

دکتر مچ پا در بیماری سندرم تونل تارسال درمان با استفاده از دارو، فیزیوتراپی و استراحت توصیه می‌کند و اگر بیمار صافی کف پا داشته باشد می‌توان از کفی طبی برای کم کردن فشار به عصب استفاده کرد.

اگر این درمان‌ها جواب ندهد نیاز به جراحی است که در این عمل لایه‌های رویی عصب آزاد می‌شود و به اصطلاح می‌تواند نفس بکشد.

 

پارگی رباط از دیدگاه دکتر مچ پا

شدیدترین حالت آسیب دیدگی رباط، پارگی لیگامان مچ در هنگام پیچ خوردن مچ است. علائم پارگی لیگامان پا شبیه به پیچ خوردگی است که شامل درد به ویژه هنگام راه رفتن، محدودیت حرکت مچ ، سفتی، تورم و کبودی می باشد.

دکتر مچ پا در تهران با معاینه ی بیمار می‌تواند پارگی رباط مچ را تشخیص دهد و در برخی موارد نیاز به رادیوگرافی، سی تی اسکن و ام ار ای است.

اگر آسیب دیدگی خفیف باشد درمان به صورت فیزیوتراپی و بی حرکتی می‌باشد اما اگر پارگی شدید باشد رباط مچ  نیاز به جراحی دارد و بعد از آن نیاز به انجام فیزیوتراپی است.

منظور از آسیب تاندون پرونئال چیست؟

دو تاندون پرونئال در قسمت پشتی قوزک خارجی پا قرار دارند که آسیب‌های آن حین ورزش یا افتادن اتفاق می‌افتد.

در بعضی موارد آسیب تاندون پرونئال به شکل در رفتگی تاندون است که در نتیجه‌ی در رفتگی مکرر، پارگی رخ می‌دهد. اگر در رفتگی تاندون شدید باشد نیاز به جراحی دارد.

علائم بیماری آسیب تاندون پرونئال به صورت تورم، درد و احساس ناپایداری در قسمت پشتی مچ می‌باشد.

تشخیص آسیب تاندون پرونئال توسط دکتر مچ پا و با معاینه‌ی فیزیکی و لمس انجام می‌شود و برای تعیین میزان پارگی از ام ار ای استفاده می‌شود.

در زمان آسیب حاد تاندون پرونئال، استراحت، استفاده از بریس و بوت و گذاشتن کفی لج دار در کفش می‌تواند کمک کننده باشد.

اگر پارگی ادامه داشته باشد نیاز به جراحی توسط دکتر مچ پا است حتی اگر پارگی خیلی شدید باشد نیاز به استفاده از تاندون جدید است که با عمل تاندون ترانسفر جایگزینی آن انجام می‌شود در بعضی موارد هم از آلوگراف یا همان بانک پیوند استفاده می‌شود.

 

از نظر دکتر مچ پا در تهران آسیب‌های ورزشی مچ پا شامل چیست؟

آسیب‌هایی که در حین ورزش اتفاق می افتد می‌تواند شامل پیچ خوردگی مچ، شکستگی‌های استرسی، پارگی لیگامان، آسیب تاندون پرونئال و ناپایداری مچ باشد.

علائم آسیب‌های ورزشی مچ با توجه به شدت آسیب می‌تواند به صورت درد، تورم، کبودی و محدودیت حرکت باشد. در بعضی مواقع برای تایید تشخیص نیاز به انجام اسکن استخوان، رادیوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی می‌باشد.

اگر آسیب‌های ورزشی و یا درد مچ پا به صورت خفیف باشد با استراحت، بی حرکتی اندام، استفاده از مسکن و فیزیوتراپی درمان می‌شود. اگر آسیب‌های ورزشی و درد مچ پا شدید باشد بر اساس نظر دکتر مچ پا نیاز به جراحی است.

  • پارگی حاد تاندون آشیل

اتصال دو عضله ی پشت ساق به استخوان پاشنه به وسیله‌ی تاندون آشیل که یک باند ضخیم است انجام می‌شود.

پارگی تاندون آشیل از بیماری‌های شایع مچ است که به دنبال انقباض ناگهانی عضله اتفاق می‌افتد و پارگی تاندون را باعث می‌شود. بیشتر این پارگی هنگام انجام ورزش بدون آمادگی، اتفاق می‌افتد.

نشانه‌های پارگی تاندون آشیل به صورت زیر است:

  • داشتن احساس ضربه ای وارد شده به ناحیه ی پشت ساق پا
  • درد ناگهانی
  • احساس ضعف در ساق پا به طوری که توانایی راه رفتن روی انگشتان پا وجود نداشته باشد

نقص در تاندون را به راحتی می‌توان مشاهده و لمس کرد که توسط ارتوپد انجام می‌شود و نیاز به ام ار ای، رادیوگرافی و… ندارد.

پارگی تاندون آشیل را می‌توان با روش‌های غیرجراحی درمان نکرد اما نتیجه مطلوب نخواهد بود و به ندرت قدرت عضله و تاندون نرمال می‌شود زیرا در هنگام انقباض عضله دو سر تاندون پاره شده و از هم فاصله می‌گیرد و باعث بلندتر شدن تاندون آشیل می‌شود و بیمار نمی‌تواند توان ایستادن روی انگشتان پا را داشته باشد.

در بعضی از بیماران که با مشکلات پزشکی مواجه هستند، برای آن افراد به جای جراحی بوت خاصی در نظر گرفته شده تا فشار را از روی عضله کم کند. گچ گرفتن برای پارگی آشیل اصلا پیشنهاد نمی شود زیرا بی‌تحرکی در گچ باعث آتروفی عضله ساق و ضعف آن می شود.

با توجه به چیزهایی که گفته شد تنها جراحی توسط دکتر مچ پا در تهران در تمامی موارد پارگی آشیل می‌تواند حداکثر قدرت را برگرداند.

امروزه با تکنیک‌های نوین جراحی با برش حدود سه سانتی متر انجام می‌شود که هیچ عوارضی ندارد، دقت بالایی دارد، نتیجه عمل بسیار خوب و بیماران سریع ریکاوری می‌شوند. شما عزیزان اگر به دنبال دکتر مچ پا می‌باشید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

  • پارگی قدیمی تاندون آشیل

همانطور که گفته شد بهترین درمان پارگی شدید آشیل، جراحی توسط دکتر مچ پا در تهران و یا شهر خود می‌باشد و بهتر است در مدت چند هفته بعد از پارگی انجام شود.

اگر تاندون آشیل ترمیم نشود در مدت کمی دو سر آشیل از هم فاصله گرفته و تا 10 الی 15 سانتی متر می‌شود در نهایت بیمار حین راه رفتن ضعف شدید احساس خواهد کرد و قدرت بلند شدن روی پنجه ی پا را ندارد.

در طولانی مدت چون در هنگام راه رفتن نیاز به کمک انگشتان است، به مرور انگشتان درد شدیدی احساس می کنند و تغییر شکل پیدا می‌کنند.

علائم پارگی مزمن یا قدیمی تاندون آشیل پا مشاهده‌ی یک فرورفتگی یا گپ در محل تاندون است که توسط دکتر مچ پا تشخیص داده می‌شود.

برای درمان پارگی مزمن آشیل، جراحی اولین انتخاب است و اگر بیمار شرایط جراحی را نداشته باشد از بریس می توان استفاده کرد، در حالت کلی اندازه فاصله بین تاندون ها مشخص کننده نوع عمل جراحی هست.

اگر فاصله کم باشد پارگی حاد دو سر تاندون را مجدد به هم دوخت. اگر فاصله دو سر تاندون زیاد باشد، از تکنیک‌های آلوگرافت، ترانسفر تاندون و… می توان استفاده کرد. به طور مثال برای تاندون ترانسفر می توان از تاندون بلند شست استفاده کرد.

این را هم بگوییم که عمل جراحی پارگی مزمن آشیل پیچیده است ولی با این حال نتیجه ی خوبی حاصل می شود و بیمار قدرت کافی برای انجام فعالیت های خود را پیدا خواهد کرد.

در محل چسبیدن تاندون آشیل به پاشنه چه بیماری‌هایی امکان داد رخ دهد؟

تاندون آشیل به اندازه ی 3 تا 4 سانتی متر، ناحیه چسبیده به استخوان دارد.

در ناحیه‌ی چسبندگی آشیل به پاشنه، استرس‌های مکرر می‌تواند باعث التهاب، پارگی‌های میکروسکوپی تاندون، درد و تورم شود.

حتی می‌تواند باعث التهاب فضای بین آشیل و پاشنه شده که بورسیت رتروکالکانه نامیده می‌شود. می‌توان گفت به مرور زمان در اثر برجسته و ضخیم شدن، ناحیه پشت پاشنه تشکیل استخوان می‌دهد به طوری که پوشیدن کفش را سخت می‌کند.

علائم بیماری محل چسبیدن تاندون آشیل التهاب، تورم، درد، بزرگ شدن و ضخیم شدن پشت پاشنه است که با معاینه توسط دکتر مچ پا و توصیه به استراحت، مصرف مسکن، استفاده از کفش با پاشنه متوسط و فیزیوتراپی قابل درمان است.

اگر این درمان‌ها جواب نداد نیاز به جراحی است اگر مثلا محل برجستگی استخوانی اذیت کننده باشد، ناحیه برجسته را می‌تراشند و برمی‌دارند.

اگر همزمان پارگی تاندون هم ایجاد شده باشد، ترمیم تاندون هم انجام می‌شود و ممکن است برای تقویت تاندون از عمل تاندون ترانسفر استفاده شود.

  • تاندینوز آشیل

تاندینوز آشیل به حالتی گفته می‌شود که عملکرد تاندون آشیل مختل شده باشد.

در بعضی از بیماران جریان خون در تاندون طبیعی نیست و باعث پارگی‌های میکروسکوپی داخل تاندون شده و توانایی ترمیم تاندون کم می‌شود و باعث می‌شود تاندون ضخیم و ضعیف شود که کاملا دردناک است.

علت بیماری تاندینوز آشیل می‌تواند پارگی‌های متعدد میکروسکوپی در تاندون و توانایی محدود تاندون در ترمیم خود باشد.

این بیماری بیشتر در افرادی بین سنین 35 تا 45 رخ می‌دهد و علائمی مانند درد و ضعف پشت ساق پا در هنگام بلند شدن روی انگشتان، درد ساق پا و تاندون و متورم شدن تاندون آشیل دارد.

درمان بیماری تاندینوز آشیل می تواند به صورت فیزیوتراپی های مخصوص، استفاده از پریس یا بوت مخصوص و حرکت های کششی تاندون آشیل باشد. اگر با این روش‌ها درمان انجام نشد نیاز به جراحی است.

در این عمل جراحی ناحیه ی تخریب شده ی تاندون را برمیدارند و دو انتهای سالم تاندون را به هم می دوزند. اگر شدید باشد از عمل تاندون ترانسفر استفاده می کنند.

  • پیچ خوردگی و درد مچ

پیچ خوردگی مچ می‌تواند شامل یک کشیدگی لیگامان تا پارگی کامل باشد. پیچ خوردگی مچ به شکل استرس یا کشیدگی در قسمت خارجی مچ اتفاق می‌افتد.

علائم این بیماری می‌تواند به صورت کبودی در قسمت خارجی مچ و تورم و درد مچ پا باشد.

التهاب پیچ خوردگی مچ را می‌توان با استراحت، استفاده از یخ، بالا نگه داشتن پا و بانداژ فشاری از بین برد. برای ترمیم لیگامان نیاز به بی حرکتی در بوت است در موارد خفیف می‌توان از بریس هم استفاده کرد. فیزیوتراپی هم یکی دیگر از راه‌های درمان است که همزمان با آن بهتر است برای بهبودی کامل ورزش‌های تعادلی انجام شود.

اگر بیمار طی دو تا سه ماه بعد از پیچ خوردگی احساس درد مچ پا در حین راه رفتن داشته باشد، دکتر مچ پا سی تی اسکن و ام آر آی را تجویز می‌کند تا بتواند عوارض ناشی از پیچ خوردگی مچ مثل مشکلات داخل مفصل، سیاه شدن غضروف مفصل، ضایعات غضروفی یا ضایعه استئوکندرال را تشخیص دهد.

  • آسیب سیندسموزیس

نوعی از پیچ خوردگی پا همراه با آسیب لیگامان‌های سندسموز در قسمت بالای مچ است. بیشتر در هنگام انجام ورزش‌هایی مثل اسکی، فوتبال و… رخ می‌دهد.

علائم آسیب سیندسموزیس درد و تورم بالای مچ، دردناک بودن محل آسیب و ناتوانی در ایستادن و راه رفتن است.

تشخیص بیماری توسط دکتر مچ پا و انجام تصویر برداری انجام می‌شود.

درمان‌های غیرجراحی در این بیماری همانند درمان‌های آسیب مچ است که گفته شد اما در بیمارانی که پایداری ناپایدار مچ دارند جراحی نیاز است. در این جراحی استخوان تیبیا و فیبولا در کنار هم به وسیله ی پیچ فیکس می‌شوند.

  • روماتیسم مفصلی مچ

اثرات روماتیسم روی مچ می‌تواند شامل یک تورم یا تخریب کامل مفصل باشد. تورم و درد مچ پا می‌تواند باعث شود بیمار نتواند راه برود و درد زیادی را احساس کند. حتی اگر شست پا درگیر شود باعث انحراف شست و هالوس والگوس می‌شود.

علائم این بیماری درد، ضعف اندام، تورم، سفتی و خشکی مفصل، صاف شدن کف پا، دفورمیتی یا خمیده شدن انگشتان است.

زمانی که روماتیسم مفصلی مچ را درگیر کند، بهترین درمان جراحی و تعویض مفصل پا توسط دکتر مچ پا در تهران است.

  • آرتروز مچ

زمانی که غضروف مفصلی از بین رفته باشد، آرتروز مفصل مچ ایجاد می شود.

علت آرتریت مچ می تواند شامل پیچ خوردگی های مکرر مچ، روماتیسم مفصلی، استنو آرتریت، آسیب غضروف، عفونت، دیابت، هم راستا نبودن استخوان‌ها در بالای مچ و نکروز آواسکولار استخوان باشد.

علائم آرتروز مچ  می تواند به صورت زیر باشد:

  • درد
  • تورم
  • ناپایداری مچ
  • احساس صدا در پا
  • خشکی مفصل
  • تغییر شکل پا

دکتر مچ پا برای درمان آرتروز مچ اگر به جراحی نیاز نباشد، داروهای ضد التهاب برای کم کردن درد و تورم، پوشیدن کفش مناسب برای کاهش فشار به مچ و تزریق کورتون به صورت موقت تجویز می‌کند.

باید این را گفت که متاسفانه که با گذشت زمان آرتروز در بدن بدتر می‌شود و درمان‌های غیرجراحی فقط کمک کننده هستند. 

ضرورت مراجعه به بهترین دکتر مچ پا

همانطور که می‌دانید پا قلب دوم انسان است و باید به آن توجه کرد بنابراین در صورت بروز هر مشکلی در پا به آن اهمیت دهید و فورا به پزشک و دکتر مچ پا مراجعه نمایید.

امروزه می‌توان به راحتی و با جستجو در سایت‌های معتبر به بهترین پزشکان، متخصصان و جراحان دسترسی داشته باشید و مشکلات مربوط به مچ پای خود را درمان کنید و از این بیماری‌های کلافه کننده خلاص شوید.

بسیاری از کلینیک‌های تخصصی در ارتباط با بیماری‌های پا وجود دارد که تایید شده و به عنوان بهترین دکتر مچ پا می‌تواند سریع بیماری را  تشخیص داده و درمان لازم را انجام دهد.

 

معرفی دکتر برای مچ پا

شما دوستان گرامی اگر دنبال دکتر برای مچ پا و بیماری و عارضه هایی دیگر همچون درد مچ پا،در رفتگی، پیچ خوردگی، شکستگی و… واقع در تهران هستید، می‌توانید به کلینیک ما که دارای بهترین و حاذق‌ترین دکتر مچ پا در تهران است، مراجعه کرده و پس از بررسی‌های لازم تحت درمان توسط متخصصین ما قرار بگیرید.

سخن پایانی

پا یک اندام بسیار مهم در بدن است و ایجاد هر بیماری یا مشکلی در آن می‌تواند زندگی انسان را مختل کند. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات شما را درباره‌ی انواعی از بیماری‌های مچ، روش‌های درمان و علائم آن آشنا سازیم تا اهمیت توجه به بیماری‌های مچ را بیشتر درک کنید و بدانید در هنگام بروز بیماری چه اقداماتی را انجام دهید.

ضروری است برای درمان مشکلات مرتبط با مچ در اسرع وقت به دکتر مچ پا و دکتر برای مچ پا مراجعه نمایید تا از بروز ناپایداری در پا، عدم تحرک و افتادگی مچ جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید