کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت درد زیر انگشتان کف پا چیست

پا‌های ما مانند ضربه‌گیرهای حیاتی عمل می‌کنند. هنگام راه رفتن و حرکت به‌صورت روزانه، پا‌های شما وزن بدن را به‌خوبی و به‌صورت متعادل تحمل می‌کنند؛ بنابراین درد پا بخصوص درد کف پا و زیر انگشتان می‌تواند زندگی شما را مختل کند. این درد باعث اذیت شدن و کند شدن سرعت انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. اگر شما نیز این درد را تجربه کرده‌اید، حتماً می‌پرسید که علت درد زیر انگشتان کف پا چیست و چه کاری می‌توان برای درمان آن انجام داد؟

باید بدانید که گاهی این درد علت خاصی نداشته و تنها ناشی از فعالیت زیاد و یا استفاده از کفش‌های نامناسب است. در این صورت بعد از چند ساعت استراحت درد زیر انگشتان کف پا بهبود می‌یابد.  اما در برخی مواقع نیز علت آن می‌تواند جدی‌تر باشد؛ مثلاً ممکن است برخی از عصب‌های مرتبط در این ناحیه درگیر شده باشند. به همین دلیل اگر بعد از چند روز و استراحت کافی باز هم این درد برطرف نشد، حتماً باید به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه نمایید تا با بررسی‌های کامل بتواند علت درد زیر انگشتان کف پای شما را تشخیص دهد و درمان مناسبی برای آن در نظر بگیرد.

 

علت درد زیر انگشتان کف پا چیست ؟

آناتومی پای شما نسبتاً پیچیده است و از ۲۶ استخوان، تقریباً ۱۰۰ عضله و رباط و ۳۰ مفصل تشکیل می‌شود. هر یک از این عناصر که از انگشتان پا تا تاندون آشیل قرار دارند، می‌توانند به شما کمک کنند تا در حالت تعادل و قائم بایستید. وقتی پای شما سالم باشد، این مفاصل، استخوان‌ها و تاندون‌های مختلف با هم کارکرده و فشاری که هنگام حرکت بر روی بدن شما ایجاد می‌شود را جذب می‌کنند. آسیب به هر یک از این قسمت‌ها می‌تواند این تعادل را از بین برده و باعث ایجاد درد شود؛ بنابراین نمی‌توان یک پاسخ دقیق به این سؤال که علت درد زیر انگشتان کف پا چیست داد و این موضوع نیاز به بررسی‌های بسیار تخصصی دارد. بااین‌حال به‌طورکلی می‌توان گفت مهم‌ترین دلایل درد زیر انگشتان کف پا عبارت‌اند از:

التهاب کف پا

یکی از شایع‌ترین دلایل درد زیر انگشتان کف پا، التهاب کف پا است. اگر کف پای شما دچار التهاب شود، بافت در امتداد قوس پا (بین پاشنه و انگشتان پا) ملتهب خواهد شد. درنتیجه این التهاب می‌تواند دردی شدید و مانند چاقو زدن را در پاشنه یا بین انگشتان ایجاد ‌کند. افرادی که از کفش‌هایی با پشت قوس ضعیف استفاده می‌کنند که برای مدت طولانی روی سطوح سخت با آن‌ها راه ‌می‌روند یا می‌ایستند یا عادت دارند با پای ‌برهنه راه بروند، بیشتر دچار این حالت می‌شوند.

متاتارسالژی

متاتارسالژی یکی دیگر از علل احتمالی درد زیر انگشتان کف پا است. بیماران مبتلا به متاتارسالژی بیشتر درد را درست پشت انگشتان پا احساس می‌کنند. اگر بپرسید در این صورت علت درد زیر انگشتان کف پا چیست باید بگوییم متاتارسالژی می‌تواند به دلیل فعالیت‌های پرقدرت مانند پریدن یا دویدن باشد که فشار زیادی به انگشتان و کف پا وارد می‌کند.

یک مطالعه پزشکی نشان داد که ۸۰ درصد از افراد در دور‌ه‌ای از زندگی خود دچار متاتارسالژی شده‌اند. این درد معمولاً خفیف تا متوسط بوده و پس از استراحت پا و استفاده از کفش مناسب و طبی برطرف می‌شود.

نوروپاتی محیطی

درد زیر انگشتان کف پا همچنین می‌تواند مربوط به سیستم عصبی شما باشد. در دنیای امروز، میلیون‌ها نفر درد عصبی در پا‌های خود را تجربه می‌کنند. تشخیص و درمان درد عصبی یا نوروپاتی می‌تواند پیچیده‌تر از سایر بیماری‌های پا باشد. در این بیماری، سیستم عصبی بیمار یا دچار اختلال می‌شود و یا آسیب می‌بیند. این سیستم پا‌ها و انگشتان پا را به مغز متصل می‌کند و سیگنال‌هایی را در سراسر بدن پخش خواهد کرد که به ما اجازه حرکت و احساس در انگشتان پا را می‌دهد. گاهی اوقات، یک آسیب یا بیماری می‌تواند این سیگنال‌ها را مختل کرده و منجر به درد شود. درد عصب محیطی می‌تواند مانند احساس سوزش یا چاقو خوردن باشد.

نوروما

نوروما به دلیل التهاب یا بزرگ شدن اعصاب دیجیتالی اتفاق می‌افتد. این عصب‌ها در کف پا حرکت کرده و باعث می‌شوند انگشتان پا حس داشته باشند. نورمای مورتون یکی از اصلی‌ترین موارد نوروما است که می‌تواند اتفاق بیفتد. در افرادی که قوس یا گودی بیش از حد در کف پای خود دارند، احتمال بروز دردهای زیر انگشتان کف پا زیاد است. زیرا دچار اختلالات ساختاری در قوس کف پا هستند. این افراد باید در اسرع وقت به متخصصین ارتوپد مراجعه کرده و با استفاده از کفی‌های مخصوص این مسئله را تا حدودی درمان کنند. این کار فشار وارد شده به بالا فوت یا توپی یا همان پنجه پا را کاهش داده و درد را کمتر می‌کند. این حالت در انگشتان غیر طبیعی نیز اتفاق می‌افتد که با برخی اکسسوری‌های مخصوص قابل برطرف شدن است.

معمولاً نوروما به دلیل فعالیت‌های بیش‌ازحد مانند دویدن، پوشیدن کفش نامناسب یا پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند به مدت طولانی نیز ایجاد می‌شود. در این شرایط فرد بیمار باید در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد مراجعه کند تا متخصص بعد از ارزیابی‌های کامل فیزیکی و انجام تست‌های تصویربرداری علت اصلی درد را مشخص کرده و اقدامات درمانی لازم را اجرا نماید.

سزاموئیدیت یا شکستگی استرس سزاموئید

دو استخوان کوچک در زیر توپ انگشت بزرگ پا وجود دارد. این استخوان‌ها از عملکرد تاندونی که انگشت شست پا را خم می‌کند، حمایت می‌نمایند. اگر فشار روی این استخوان‌ها بیش‌ازحد باشد و ملتهب شوند، می‌تواند باعث درد و تورم گردند. همچنین اگر این بار اضافه بیش‌ازحد طبیعی باشد ممکن است باعث شکستگی تنشی گردد. صدمه به این استخوان‌ها باعث ایجاد درد مستقیم در پایین انگشت شست پا می‌شود.

چه زمانی برای درد زیر انگشتان پا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برای برخی از افراد، درد زیر انگشتان پا بدون نیاز به درمان خاصی، طی چند روز با استراحت کافی برطرف می‌شود؛ اما در بعضی افراد نیز این درد به یک درد مزمن تبدیل می‌شود که برای درمان نیاز به مداخله پزشکی دارند. هر نوع درد پا که مانع از ادامه فعالیت‌های روزمره شما شود، می‌تواند علت جدی داشته و نگران‌کننده باشد. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، ملاقات یک متخصص ارتوپد خوب و مراجعه یه یک کلینیک پا امری ضروری است:

  • درد جدیدی که بیشتر از چند روز طول کشیده است.
  • دردی که آن‌قدر زیاد است که به شما اجازه راه رفتن نمی‌دهد.
  • اگر همراه با درد دچار علائمی مانند تهوع یا سرگیجه هستید. این علائم می‌تواند نشان‌دهنده شکستگی استخوان نیز باشد.
  • اگر همراه با درد علائمی مانند تورم یا تب دارید که احتمالاً به دلیل وجود عفونت است.
  • تصادف یا صدمه‌ای که می‌تواند باعث درد شدید انگشتان پا شود.
  • اگر درد‌های مزمن قبلی کنترل نشده و حتی بدتر شده است.

نحوه تشخیص علت درد زیر انگشتان کف پا توسط متخصص

متخصص ارتوپد شما احتمالاً برای تشخیص علت این درد با معاینه فیزیکی شروع می‌کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک سعی می‌کند هرگونه حساسیت را بررسی نماید. به همین دلیل قسمت‌های مختلف پا و ناحیه درد را لمس می‌کند. او از شما می‌خواهد انگشتان پای خود را دراز کنید و راه رفتن شما را مشاهده می‌کند. پزشک همچنین به دنبال التهاب یا تورم، رشد ناخن‌های پا، کبودی یا سایر آسیب‌هایی است که ممکن است باعث درد شده باشند. درصورتی‌که پزشک مشکوک به مواردی مانند مشکلات اسکلتی یا شکستگی شود، از تصویر‌برداری با اشعه ایکس برای بررسی دقیق‌تر استفاده می‌کند.

درد زیر انگشتان کف پا چگونه درمان می‌شوند؟

برای درمان این درد‌ها، پزشک ممکن است برنامه‌ای برای تغییر شیوه زندگی و تعدادی دارو به شما بدهد. برخی از غذا‌ها به‌صورت معجزه‌آسایی بیماری‌های التهابی مانند التهاب کف پا را بهبود می‌دهند، اما اثر هیچ غذایی به‌عنوان درمان قطعی برای درد انگشتان پا ثابت نشده است. بااین‌وجود، یک رژیم غذایی سالم و ضدالتهاب می‌تواند روند درمان شما را تسریع کند. غذا‌های حاوی زردچوبه، آب‌لیمو و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در این برنامه قرار بگیرند.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای جلوگیری از آسیب و کشیدگی پا در آینده، از کفش‌های حمایتی و راحت استفاده کنید. راه رفتن و کشش مناسب می‌تواند پا را پس از آسیب تقویت کند. همچنین افراد مبتلا به این درد باید از دویدن بیش‌ازحد، پریدن یا فعالیت‌های شدید که ممکن است بر درد آن‌ها بیفزاید، خودداری کنند. می‌توانید برای کاهش درد‌های خود از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن نیز استفاده کنید.

نگه‌داشتن کمپرس سرد یا گرم روی پا هم مورد دیگری است که می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. بااین‌حال، اگر شما درد مزمن و متوسط تا شدید دارید، ممکن است به داروی قوی‌تری برای کمک به مقابله با آن نیاز داشته باشید. در این صورت پزشک مسکن‌های قوی مانند اکسی‌کدون یا هیدروکودون را تجویز خواهد کرد. تزریق کورتیزون پس از درمان‌های محافظه کارانه ناموفق برای التهاب کف پا، سزاموئیدیت و نوروما توصیه می‌شود.

سخن پایانی

همان‌طورکه ملاحظه کردید در پاسخ به سؤال علت درد زیر انگشتان کف پا چیست پاسخ‌های متعددی می‌توان داد و در هر بیمار علت می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. بااین‌حال سعی کردیم مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد این نوع درد‌ها می‌شوند را به شما بگوییم و همچنین به شما کمک کنیم تا زودتر بهبود یابید. این درد‌ها می‌تواند خسته‌کننده باشد. در صورت شدید و جدی بودن نیز می‌تواند توان فعالیت شما را بگیرد. به همین دلیل در صورت مزمن یا شدید بودن درد، حتماً باید در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا هرچه زودتر علت بررسی ‌شده و درمان‌های لازم انجام شوند.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید