زانو درد

زانو درد یکی از رایج ترین دردهایی است که ممکن است هر کسی در هر سنی آن را تجربه کند. زانو درد در اثر آسیب دیدگی ها، پارگی رباط زانو، پارگی مینیسک زانو، آرتروز زانو، بورسیت زانو، در ررفتگی زانو، روماتیسم و سایر اختلالات زانو رخ می دهد.

خوشبختانه بسیاری از دردهای زانو با درمان های محافظه کارانه که شامل: ورزش کردن، فیزیوتراپی، مصرف داروهای ضد التهاب و مسکن ها، استفاده از زانوبند طبی و تزریقات دارویی، لیزر درمانی قابل درمان است و در موارد شدیدتر بیمار نیاز به جراحی های زانو پیدا می کند.

از آنجا که در اکثر مواقع درد در هر نقطه از بدن اعم از درد زانو می تواند نشان از یک بیماری یا مشکل خاصی باشد، بنابراین در صورتی که زانو دردتان پس از 2 روز استراحت و استفاده از کمپرس سرد تسکین پیدا نکرد، هر چه سریعتر به یک مرکز تخصصی ارتوپدی مراجعه کنید تا پس از بررسی های لازم و تشخیص علت درد، درمان مشکل مربوطه قبل از وخیم تر شدن با روش های درمانی ساده انجام گیرد.

مجموعه تخصصی ما با بهره مندی از تجهیزات روز دنیا و بهترین متخصصین ارتوپدی در زمینه تشخیص و درمان انواع بیماری ها و مشکلات مربوط به زانو در خدمت شما عزیزان است.

زانو درد

شما می­توانید برای مشورت و اطمینان از ارزیابی کامل همه موارد توسط پزشکان باتجربه ما، از طریق لینک­های موجود در سمت چپ صفحه، با پزشکان متخصص و دلسوز ما در ارتباط باشید.

علت زانو درد چیست؟

یکی از پرتحرک ترین مفاصل بدن مفصل زانو است، بنابراین بیش از هر مفصل دیگری در معرض آسیب دیدگی و ضربه قرار داد. برخی از رایج ترین دلایل درد زانو عبارتند از:

• آرتروز زانو

یکی از شایع ترین دلایل درد زانو آرتروز زانو است که این وضعیت به دلیل کار کشیدن بیش از حد و افزایش سن رخ می دهد.

• آسیب دیدگی یا پارگی رباط زانو

آسیب دیدگی یا پارگی رباط زانو می تواند در اثر آسیب دیدگی های ورزشی زانو و یا به دلیل تغییر مسیر و توقف های ناگهانی رخ دهد. انواع آسیب دیدگی های رباط زانو شامل: آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی (ACL)، آسیب دیدگی رباط صلیبی پشتی (PCL)، آسیب دیدگی رباط طرفی داخلی (MCL) و آسیب دیدگی رباط طرفی خارجی (LCL) است.

• بورسیت زانو

کیسه هایی در اطراف مفصل زانو وجود دارند که به آنها بورس گفته می شود. این کیسه ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند وارد شدن ضربه یا عفونت دچار التهاب و درد شوند، که به این عارضه بورسیت زانو (پری پاتلار)  گفته می شود. بورسیت زانو در اثر استفاده بیش از حد از مفصل زانو، زانو زدن های مکرر، افتادن و خم شدن ممکن است اتفاق بیفتد.

• دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک زانو زمانی اتفاق می افتد که کاسه زانو از جایگاه طبیعی خود خارج شود و باعث ایجاد درد و تورم زانو شود.

• پارگی مینیسک زانو

مینیسک حلقه غضروفی شکل است که در مفصل زانو مابین استخوان ها قرار دارد. در برخی مواقع آسیب دیدگی زانو باعث پاره شدن این غضروف ها می شود که درد و التهاب شدیدی را به دنبال دارد.

• سندروم ایلیوتیبیال باند

ایلیوتیبیال باند، نوار بافتی سخت است که از لگن تا قسمت خارجی زانو کشیده می شود. انجام فعالیت های تکرار شونده در گذر زمان باعث التهاب ایلیوتیبیال و در نهایت باعث درد قسمت خارجی زانو می شود. این سندروم در دوندگان هنگام پایین آمدن از سراشیبی بسیار شایع است.

• بیماری ازگود شلاتر

این بیماری در سنین نوجوانی بسیار شایع است، زمانی که استخوان ها و سایر قسمت های بدن هنوز در حال تغییر هستند. این بیماری می تواند در زیر زانو (قسمتی که تاندون کشکک به درشت نی وصل می شود) باعث ایجاد تورم دردناکی شود.

• سندروم درد پاتلوفمورال

یکی از شایع ترین علت درد مکانیکی زانو سندروم پاتلوفمورال است. اختلالات عضلانی، اسپاسم عضلات و مشکلات مربوط به تراز پاها گاها می تواند باعث سندروم درد پاتلوفمورال شود. این سندروم باعث درد شدید زانو و خالی کردن زانو می شود. لازم است این نکته را خاطر نشان که این سندروم به دلیل آسیب دیدگی نیست و در زنان جوان بسیار شایعتر از مردان است.

• روماتیسم

این بیماری می تواند هر مفصلی را درگیر کند که مفصل زانو نیز از این قاعده مستثنی نیست. از جمله علائم روماتیسم مفصل زانو؛ درد، التهاب و تورم است.

• کشیدگی عضلات زانو

امکان دارد در اثر ضربه، تصادفات رانندگی یا حرکت ناگهانی در زانو، کشیدگی عضلات زانو رخ دهد و باعث ایجاد درد در این ناحیه شود.

در هنگام زانو درد چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همان طور که در ابتدا گفتیم؛ هر کسی در هر سنی احتمال دارد دچار درد زانو شود. گاها این درد با استراحت کردن و استفاده از کمپرس سرد بهبود پیدا می کند. اما در صورتی که پس از 2 روز  استراحت این درد تسکین پیدا نکرد، نیاز است که به یک متخصص ارتوپدی برای تشخیص علت درد مراجعه کنید.

همچنین در صورتی که احساس تورم، قفل شدگی زانو (احساس گرفتگی زانو) و سفت شدن زانو که باعث اختلالات حرکتی زانو می شود  را دارید باید هر چه سریعتر به یک کلینیک ارتوپدی مجهز برای بررسی چنین علائمی مراجعه کنید.

تشخیص زانو درد

در واقع مهم ترین مرحله درمان درد زانو، تشخیص صحیح علت این گونه دردها است. چنانچه در صورت درد زانو، به بهترین دکتر زانو درد مراجعه کنید، پس از معاینات فیزیکی برای تشخیص علت درد زانو، ممکن است آزمایشات تشخیصی متفاوتی را تجویز کند این آزمایشات عبارتند از: آزمایشات خون، تست اشعه ایکس، ام آر آی، سی تی اسکن و اولتراسوند است.

درمان  بدون جراحی زانو درد

از آنجا که درد در هر قسمت از بدن اعم از زانو می تواند نشان از یک بیماری و یا اختلالی باشد، بنابراین در صورت مشاهده چنین دردی هر چه سریعتر به مراکز تخصصی ارتوپدی مراجعه کنید تا از درمان های سخت و جراحی های زانو در امان باشید. از جمله روش های درمان بدون جراحی درد زانو عبارتند از:

مصرف دارو

داروهای بسیار متنوعی برای کاهش و بهبود درد زانو وجود دارد که شامل داروهای تزریقی، خوراکی و پمادهای موضعی هستند. پزشک متخصص ارتوپدی پس از معاینات و تشخیص علت درد ممکن است داروهای ضدالتهابی و داروهای مسکن را برای شما تجویز کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند به استقامت عضلات زانو و درمان زانو درد کمک کند، که پزشک متخصص ارتوپدی در صورت صلاحدید شرکت در جلسات فیزیوتراپی را برای بیمار تجویز می کند.

انجام حرکات ورزشی و اصلاحی

یکی از موثرترین روش های درمانی دردهای ناحیه زانو؛ انجام حرکات ورزشی و اصلاحی خاص است که اصولا پزشکان متخصص ارتوپدی در کنار سایر روش های درمانی انجام حرکات ورزشی را برای درمان زانو درد و تقویت عضلات زانو به بیماران توصیه می کند.

اوزون تراپی (تزریق اوزون در زانو)

یکی از جدیدترین و موثرترین روش های از بین بردن درد زانو تزریق اوزون در زانو است. در انواع آسیب دیدگی های رباط زانو، تزریق اوزون می تواند باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده و افزایش اکسیژن رسانی به بافت شود که همین موضوع  در نهایت تسریع روند بهبودی را به دنبال خواهد داشت.

در این روش درمانی؛ پزشک متخصص ارتوپدی ترکیبی از اوزون، پروکائین، ویتامین B12 و برخی مواد دیگر را به دقت و تکنیک خاصی به ناحیه آسیب دیده تزریق می کند.

تزریق پی آر پی

یکی دیگر از روش های درمانی موثر برای درد زانو، تزریق PRP است. در این روش پزشک متخصص ارتوپدی با استفاده از خونی که از خود بیمار می گیرد طی فرایند خاصی پلاتک های تغلیظ شده را جدا می کند و سپس توسط تصویربرداری اشعه ایکس یا اولتراسوند محل دقیق آسیب دیدگی را مشخص کرده و آن را در بافت آسیب دیده تزریق می کند.

تزریق پی آر پی روشی کم تهاجمی و بدون خطر است، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود فرد گرفته می شود و احتمال واکنش بدن به آن تقریبا صفر است، و تاثیر این روش درمانی بسیار چشم گیر است و در برخی مواقع بیمار را از استفاده از داروها و روش های جراحی مصون نگه می دارد. تزریق پی آر پی در زانو در صورتی انجام می شود که دلیل زانو درد؛ آسیب دیدگی های رباط، تاندون، غضروف و استخوان های زانو باشد. همچنین تزریق پی آر پی برای درمان آرتروز زانو نیز می تواند موثر باشد.

تزریق استروئید

یکی دیگر از تزریقات دارویی موثر برای درمان درد زانو، تزریق استروئید است. که معمولا در هنگام پارگی مینیسک و آرتروز زانو کاربرد دارد.

زانو بند طبی

یکی از روش های بدون عوارض درمان زانو درد و جلوگیری از آسیب دیدگی زانو؛ استفاده از زانو بندهای طبی است. زانو بندهای طبی برای محافظت از مفصل زانو، تسریع روند درمان درد و حفظ گرما موثر هستند. همچنین استفاده از بریس زانو برای ورزشکارن جهت جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشی زانو می تواند موثر باشد.

کفش و کفی طبی

استفاده از کفش طبی و کفی طبی باعث حفاظت از قوس کف پا می شود و در تسکین دردهای زانو نیز موثر هستند.

لیزر درمانی

در این روش طول موج هایی از نور به محل آسیب دیده تابانده می شود و باعث ترمیم بافت و تسریع روند درمان می شود. این روش برای بیمارانی مناسب است که به دنبال روش غیرجراحی و بدون درد برای درمان زانو درد ناشی از آسیب دیدگی عضلات، تاندون ها، غضروف ها یا سایر بافت های نرم هستند.

ماساژ

ماساژ دادن زانو باعث افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به مفصل زانو و تسهیل روند درمان درد می شود.

طب سوزنی

یکی دیگر از روش های جایگزین مصرف دارو و جراحی زانو طب سوزنی است. در این روش سوزن ها به منظور مسدود کردن سیگنال های درد و افزایش خون رسانی به بافت ها در مناطق متعدد بدن قرار داده می شوند. در صورتی که این روش توسط پزشک متخصص ارتوپدی متبحر انجام گیرد می تواند نتایج شگفت آوری در درمان زانو درد به دنبال داشته باشد. از طب سوزنی برای درمان اکثر دردهای زانو استفاده می شود اما تاثیر آن در درمان آرتروز زانو بسیار موثرتر از سایر بیماری های زانو است.

جراحی زانو

خوشبختانه در اکثر مواقع درمان زانو درد با روش های غیرجراحی امکان پذیر است، اما گاهی اوقات آسیب دیدگی به حدی شدید است که تنها روش درمانی؛ جراحی زانو است. این جراحی ها می تواند یک جراحی خفیف مانند آرتروسکوپی زانو یا یک جراحی سنگین مانند جراحی تعویض مفصل زانو باشد.

زانو درد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شامل: خستگی، آسیب دیدگی و شکستگی، آرتروز زانو، روماتیسم، بورسیت زانو، پارگی تاندون زانو، پارگی رباط زانو و …. است، که مهم ترین مرحله در درمان دردهای زانو تشخیص درست و به موقع علت این گونه دردها است.

بنابراین در صورت مشاهده هر گونه درد، تورم و التهابی در ناحیه زانو سعی کنید به مدت 1 الی 2 روز استراحت کنید و از کمپرس سرد استفاده کنید. اما در صورتی که در این مدت زمان این درد بهبود پیدا نکرد هر چه سریعتر به یک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه کنید تا پس از تشخیص صحیح علت درد، بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب کند.

پزشکان مجموعه ما تا حد ممکن سعی دارند دردهای مربوط به مفصل زانو و سایر مفاصل بدن را با روش های غیرتهاجمی که شامل تزریقات دارویی، لیزر درمانی، فیزیوتراپی و … است درمان کنند، برای رزرو نوبت از متخصصین ارتوپدی مجموعه ما می توانید با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما، تماس حاصل فرمایید.