علت سوزش کف پا در شب چیست؟

علت سوزش کف پا در شب چیست؟یکی از متداول‌ترین سوالاتی که باعث می‌شود افراد زیادی به یک کلینیک تخصصی ارتوپدی مراجعه کنند. در پاسخ به سوال علت سوزش کف پا در شب باید بگوییم دلایل بسیار متفاوت و گسترده‌ای می‌توانند باعث ایجاد این علامت باشند. از طرفی این سوزش گاهی با علائم دیگر مانند درد، احساس بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و… نیز همراه است. سوزش کف پا ممکن است گاهی در طول روز نیز اتفاق بیفتد، اما معمولاً در هنگام شب شدیدتر می‌شود و حتی می‌تواند شما را آزار دهد و خوابتان را مختل کند. به همین دلیل درصورتی‌که بعد از چند شب این سوزش همچنان ادامه داشت باید در اولین فرصت به یکی از بهترین متخصصان ارتوپد که باتجربه و معتمد باشد مراجعه کنید تا همه موارد احتمالی را کاملاً بررسی کرده و به شما بگوید علت سوزش کف پا در شب چیست و برای درمان باید چه اقداماتی انجام دهید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دلایل احتمالی سوزش کف پا آشنا کنیم.

کلینیک دکترمیر
در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

علت سوزش کف پا در شب چیست؟

احساس سوزش کف پا می‌تواند به دلیل طیف وسیعی از شرایط ایجاد شود. به همین دلیل بسیار مهم است که علت آن توسط بهترین متخصص ارتوپد مشخص شود تا بتوانید درمان مناسبی را دریافت کنید. در ادامه دلایل احتمالی سوزش کف پا در شب را برایتان شرح خواهیم داد:

نوروپاتی دیابتی

اگر شما دچار دیابت بوده و به درمان و کنترل آن توجهی نکرده باشید ممکن است علائمی مانند سوزش کف پا در هنگام شب را بیشتر تجربه کنید؛ زیرا دیابت کنترل نشده می‌تواند به عروق و اعصاب شما آسیب برساند. درواقع قند خون بالا باعث کاهش انتقال سیگنال از اعصاب به نقاط مورد نظر می‌شود که این شرایط می‌تواند بر حساسیت قسمت‌های مختلف بدن ازجمله پا تأثیر بگذارد. سایر علائم نوروپاتی محیطی عبارت‌اند از:

• احساس سوزن‌سوزن شدن یا بی حسی در پاها و دست‌ها
  • احساس فشردگی در پا‌ها مانند پوشیدن جوراب تنگ
  • درد‌های شدید و حالت چاقو خوردن
  • احساس سنگینی یا ضعف در بازو‌ها یا پاها و کف پا
  • تعرق بیش‌ازحد طبیعی

معمولا برای درمان این بیماری کنترل دیابت تحت نظر متخصص بسیار مهم است و پزشک می‌تواند به بیمار آموزش دهند که پای خود را کنترل کند و در صورت وجود سوزش کف پا باید میزان حس و حرکت پا بررسی شده و در صورت نیاز اقدامات درمانی انجام شود.

کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری غده تیروئید باعث بهم ریختگی هورمون‌ها در بدن شما می‌شود و تعادل آن‌ها را از بین می‌برد. این شرایط می‌تواند باعث تورم در بدن و ایجاد فشار بر برخی اعصاب شود. از شایع‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید علاوه بر سوزش پا، خستگی و خشکی پوست و افزایش بی‌دلیل وزن است.

بیماری‌های کلیوی

وقتی کلیه‌ها به‌خوبی وظیفه خود را انجام ندهند، سموم در خون شما تجمع پیدا می‌کنند. این شرایط می‌تواند منجر به تورم و خارش یا سوزش کف پا شود. سایر علائم عبارتند از:

• کاهش دفع ادرار
  • احساس تنگی نفس بدون دلیل
  • رفتن به حالت کما

دیسکوپاتی کمری

دیسکوپاتی کمری اختلالات عصبی است که به دلیل ایجاد آسیب وارد شده در ستون فقرات به دیسک‌های مختلف ممکن است ایجاد شود. درواقع طناب نخاعی که از داخل ستون فقرات عبور می‌کند، باعث مجاورت عصب‌های مختلف از کنار دیسک‌ها می‌شود. به همین دلیل در صورت آسیب به دیسک‌ها ممکن است این عصب‌ها فشرده و تحریک شوند و سوزش کف پا نیز می‌تواند یکی از عوارض طولانی مدت این شرایط باشد.

نوروپاتی حسی فیبر کوچک (SFSN)

SFSN یک نوروپاتی بسیار دردناک است که اغلب منجر به سوزش کف پا یا خود پا همراه با درد می‌شود. علائم دیگر آن نیز شامل از دست دادن حس در پا‌ها است. یکی از مواردی که می‌تواند باعث ایجاد این شرایط شود، دیابت کنترل نشده است. سایر دلایل هنوز به‌طور کامل مشخص نشده‌اند.

سندرم درد منطقه‌ای پیچیده (CRPS)

CRPS معمولاً در یک اندام رخ می‌دهد و بیشتر به دلیل آسیب‌هایی مانند آسیب‌های ناشی از جراحی ایجاد می‌شود. این بیماری شامل آسیب عصبی است که می‌تواند بر پیام‌رسانی از مغز و ستون فقرات تأثیر بگذارد. علائم آن نیز عبارت‌اند از:

• درد و سوزش در پا و کف پا
  • ورم در پا‌ها
  • تغییر رنگ پوست یا تغییر در بافت پوست

اریترومالالژی

اریترومالژیا یک بیماری تقریباً نادر است که می‌تواند باعث بروز علائمی مانند قرمزی، داغی و درد در پا‌ها و سوزش کف پا شود. شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت می‌باشد و درد و سوزش ممکن است بعد از موارد زیر تشدید شود:

• ورزش
  • پیاده‌روی
  • ایستادن‌های طولانی‌مدت
  • قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد

کمبود‌های تغذیه‌ای

گاهی پاسخ به سؤال علت سوزش کف پا در شب چیست یک جواب بسیار ساده یعنی کمبود تغذیه‌ای است. امروزه به دلیل عادت‌های بسیار اشتباه غذایی و مصرف زیاد غذا‌های فراوری شده امکان کمبود تغذیه‌ای در جوانان افزایش یافته است که می‌تواند حتی باعث بروز آسیب‌های عصبی شده و علائمی مانند سوزش کف پا را ایجاد می‌کند. مواردی که کمبود آن‌ها بیشتر بر احساس سوزش کف پا هنگام شب تأثیر می‌گذارد، عبارت‌اند از:

• ویتامین 12B-
  • ویتامین  6B-
  • ویتامین  9B- (فولات)

وجود بیماری‌های عفونی

یکی دیگر از پاسخ‌هایی که می‌توان به سؤال علت سوزش کف پا در شب چیست داد وجود بیماری‌های عفونی است. درواقع سوزش کف پا می‌تواند نشان‌دهنده وجود یکی از بیماری‌های عفونی زیر باشد:

• بیماری لایم
  • سفلیس
  • زونا
  • اچ آی وی

پای ورزشکار

پای ورزشکار یک عفونت قارچی قابل سرایت است و همان‌طورکه از نامش مشخص است، اغلب در ورزشکاران دیده می‌شود. یکی از شایع‌ترین علائم پای ورزشکاران احساس سوزن‌سوزن شدن، خارش بین انگشتان پا و سوزش کف پا است. سایر علائم این بیماری عبارت‌اند از:

• تاول‌های خارش‌دار روی پا
  • ترک خوردن و پوسته‌پوسته شدن پوست بین انگشتان پا یا کف پا
  • خشکی پوست در دو طرف یا کف پا
  • ناخن‌های جداشده از بستر ناخن که گاهی دچار رنگ پریدگی، ضخیم شدن و حتی خرد شدن می‌شوند.

بیماری عروق محیطی (PAD)

PAD به معنی تنگ شدن رگ‌هایی است که خون را به پا‌ها می‌رسانند. علائم این بیماری می‌تواند شبیه علائم نوروپاتی محیطی باشد و سوزش کف پا‌ها یکی از مشخص‌ترین علامت‌های آن است. این علائم اغلب با پیاده‌روی یا ورزش بیشتر می‌شوند.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال زمانی اتفاق می‌افتد که عصبی که از مچ پا به‌پا کشیده می‌شود به دلیل تورم یا آسیب تحت ‌فشار قرار بگیرد. این حالت می‌تواند منجر به درد و سوزش در کف پا شود که گاهی با درد همراه است و درد ممکن است تا ساق پا نیز گسترش یابد. اگر به‌موقع به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید می‌توانید بهتر این آسیب را درمان نمایید.

سایر موارد علت سوزش کف پا در شب عبارتند از:

• کف پای صاف و یا کف پای گود بخصوص در کسانی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند یا در طول روز زیاد راه می‌روند.
  • اختلالات پوستی مانند خشکی کف پا، قارچ کف پا و …
  • قرار گرفتن در معرض سموم
  • شیمی‌درمانی

نحوه تشخیص علت سوزش کف پا در شب چیست ؟

شاید بعد از آشنایی با تمامی دلایل گفته ‌شده در قسمت‌های قبلی برای سوزش کف پا در شب این سؤال برایتان پیش بیاید که علت اصلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای این کار پزشک متخصص ارتوپد ابتدا یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد. در این معاینه موارد زیر بررسی خواهند شد:

• وجود مشکلات ساختاری در پا‌ها
  • وجود عفونت قارچی
  • تغییرات رنگ پوست
  • وجود یا عدم وجود احساس در نقاط مختلف پا‌ها

سپس پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی، ازجمله دارو‌های مصرفی، سؤال می‌کند. همچنین برای تشخیص نهایی و دقیق‌تر آزمایشاتی مانند آزمایش دیابت را برایتان تجویز خواهد کرد. آزمایش دیگری که به‌احتمال‌زیاد برایتان تجویز می‌شود، آزمایش خون برای رد کردن موارد زیر است:

• تعادل هورمون تیروئید
  • عملکرد کلیه
  • احتمال کمبود برخی ویتامین‌ها
  • اچ آی وی
  • احتمال وجود سایر عفونت‌ها

گاهی نیز برای بررسی احتمال سندرم تونل تارسال نیاز به عکس‌برداری خواهید داشت. همچنین پزشک کفش‌های شما و نحوه راه رفتنتان را بررسی می‌کند تا مطمئن شود علت سوزش کف پای شما وجود کفش‌های تنگ یا نامناسب نیست.

روش‌های درمانی سوزش کف پا

درمان سوزش کف پا به علت ایجاد آن بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی اغلب، درمان ساده است. برخی از روش‌های درمانی احتمالی با توجه به علت ایجاد این علائم عبارت‌اند از:

• دارو‌های ضد قارچ برای بیماران مبتلا به پای ورزشکار
  • تجویز کفش طبی و راحت‌تر
  • تجویز برخی مکمل‌های ویتامین B
  • تجویز برخی مکمل‌های هورمون تیروئید

در صورت بروز دیابت، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی یا دارو‌های خود را نیز تغییر دهید. پزشک همچنین برخی از دارو‌ها را برای رفع فشار‌های درد‌های عصبی برایتان تجویز می‌کند.

دارو‌های خانگی برای تسکین سوزش و درد کف پا

مراجعه به پزشک اولین قدم برای درمان و کاهش این علائم بوده و برای جلوگیری از ایجاد عوارضی مانند درد‌های مزمن و پایدار بسیار مهم است؛ اما مواردی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش درد و سوزش به‌صورت موقت در خانه امتحان کنید. این موارد عبارت‌اند از:

• پا‌های خود را برای چند دقیقه در آب سرد یا حمام یخ خیس کنید. این روش برای افراد مبتلا به اریتروملالژی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است به پوست آن‌ها آسیب برساند.
  • پا‌های خود را با نمک Epsom یا محلول آب سیب یا سرکه سیب خیس کنید. در صورت ابتلا به دیابت، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند التهاب و درد عصبی را تسکین دهد. کورکومین دارای اثرات ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی است؛ بنابراین می‌توانید از یک مکمل زردچوبه یا دمنوش آن استفاده کنید.
  • کرم موضعی دارای لیدوکائین یا کپسایسین مناسب است. استفاده موضعی محلول زنجبیل یا زردچوبه خانگی نیز می‌تواند مفید باشد.
  • پا را ماساژ دهید تا جریان خون و گردش خون بهبود یافته و علائمی مانند سوزش یا سوزن‌سوزن شدن کم شود.

همان‌طورکه ملاحظه کردید دلایل مختلفی از جمله نورپاتی دیابتی، محیطی و مرکزی و … می‌تواند باعث ایجاد سوزش کف پا در شب شود. برخی از این موارد تنها با تغییراتی در سبک زندگی مانند استفاده از کفش‌های مناسب یا یک رژیم غذایی متعادل به‌راحتی قابل حل است؛ اما در برخی موارد دیگر ممکن است این علائم نشان‌دهنده یک بیماری جدی باشند که نیاز به درمان‌های تخصصی توسط متخصصین دارند. متخصصین بعد از ارزیابی‌های کامل از طریق معاینات فیزیکی، تصویربرداری‌ها و … می‌توانند علت دقیق را مشخص کرده و بهترین روش درمان را برایتان انتخاب کنند. هرکدام از دلایل ایجاد سوزش کف پا درمان‌های خاص خود را دارند، اما اولین قدم برای بررسی آن مراجعه به متخصص ارتوپد است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در صورت ادامه یافتن سوزش کف پا بیش از چند شب در اولین فرصت به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا با ارزیابی‌های کامل علت آن را تشخیص داده و در صورت نیاز روند درمانی را آغاز کنید.

کلینیک دکترمیر