کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
درمان خار پاشنه با لیزر

درد پاشنه پا نشانه چیست؟

برای آنکه بدانید درد پاشنه پا نشانه چیست؟ باید با علل زمینه‌ای ایجاد کننده آن آشنا شویم. درد در پاشنه پا می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله فاسئیست پلانتار، خار پاشنه، شکستگی، تاندونیت آشیل، بورسیت و غیره است. پس از آگاهی از اینکه درد پاشنه پا نشانه چیست؟ نوبت به درمان می‌رسد. عدم پیگیری به موقع و درمان درد در پاشنه پا می‌تواند عوارض جدیی از جمله تغییر شیوه راه رفتن فرد، عدم تعادل و در نهایت احتمال آسیب‌های بیشتر را در پی داشته باشد. مرکز تخصصی ما با سال‌ها سابقه درخشان در حوزه بیماری‌های مرتبط با پا آماده است به شما عزیزان در درمان این بیماری‌ها یاری برساند، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

درد پاشنه پا نشانه چیست؟


کلینیک دکترمیر
در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

درد پاشنه پا نشانه چیست؟

درد در پاشنه پا یکی از شایعترین مشکلاتی مرتبط با پا است که امروز افراد زیادی را درگیر خود ساخته است و می‌تواند یا به دلیل یک بیماری سیستمیک از جمله نقرس یا آرتریت روماتوئید بروز کند و یا به دلایل موضعی بوجود بیاید. درد در پاشنه پا که بیش از مدتی طول بکشد حتما باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد. علت آن است که درد راه رفتن فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بیومکانیک راه رفتن فرد به علت درد برهم خورده و فشار به پای مقابل وارد می‌شود، با تغییر انتقال نیرو به زمین، منجر به اختلال زنجیره‌ای این بیومکانیک گشته با تاثیر بر عناصر بالاتر مشکلات دیگری از جمله زانو درد، کمر درد و لگن درد را پدید آورد.

پیش از آنکه بگوییم درد پاشنه پا نشانه چیست؟ باید از علل بروز آن مطلع باشیم.‌

ریز فاکتورهای موثر بر درد در پاشنه پا کدامند؟

کف پای صاف، اختلالات بیومکانیکی کف پا و خود پا و اختلالات آناتومیکی که با کفی و کفش‌های طبی اصلاح می‌شوند نیز در بروز درد در پاشنه بسیار موثر هستند.

اضافه وزن، اختلالات کوتاهی تاندون‌ها و عضلات ساق و ران نیز می‌توانند روی این مسئله تاثیر بگذارند. از همین رو ضروری یک ارزیابی جامع بیومکانیکی و معاینه کامل انجام شوند و تمامی ریز فاکتورها با استفاده از کفی و کفش‌های طبی مخصوص و سایر روش‌ها استفاده شود.

علل شایع درد در پاشنه پا چیست؟

با آگاهی از علل شایع این معضل می‌توانیم بگوییم که درد پاشنه پا نشانه چیست؟

فاسیئت پلانتار یا التهاب غلاف کف پا

زمانی روی می‌دهد که فشار زیاد روی پاها به رباط فاشیای کف پا آسیب برساند و با ایجاد پارگی‌های کوچکی در فیبرهای غلاف باعث درد و سفتی پاشنه پا شود.

خار پاشنه

برجستگی و رشد زائد و غیرطبیعی استخوان در زیر استخوان پاشنه پا که در محل اتصال غلاف کف پا و استخوان پاشنه ایجاد می‌شود را خار پاشنه گویند. دلیل بروز آن کشیدگی مداوم غلاف کف پا و عضلات مچ پا است. و بیشتر به دلیل فاسیئت پلانتار بروز می‌کند.

پیچ خوردگی و کشیدگی

پیچ خوردگی و کشیدگی پا و مچ پا آن دسته از آسیب‌های بدن هستند که غالباً از فعالیت بدنی نشأت می‌گیرد و بسیار شایع هستند و بسته به رویداد ممکن است جزیی تا شدید باشند. پیچ خوردگی پا و مچ پا در صورت شدید بودن می‌تواند منجر به درد در پاشنه پا شوند.

شکستگی

منظور از شکستگی، شکسته شدن استخوان‌های پاشنه پا است. شکستگی حاد یا مزمن استخوان پاشنه پا یک فوریت پزشکی محسوب می‌شود و ممکن است به مراقبت‌های فوری نیاز باشد.

تاندونیت آشیل

گاهی در پاسخ به این سوال که درد پاشنه پا نشانه چیست به تاندونیت آشیل خواهیم رسید. التهاب تاندون آشیل به دلیل آسیب دیدگی بیش از حد تاندون متصل کننده عضلات ساق پا به پاشنه روی می‌دهد و می‌تواند دردناک یا ملتهب گردد.

بورسیت

بورس‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که در حوالی مفاصل شما یافت می‌شوند. آنها مناطق تلاقی تاندون‌ها، پوست و بافت‌های عضلانی با استخوان‌ها را احاطه می‌کنند و مانع اصطحکاک بین استخوان و بافت‌های دیگر می‌شوند و در صورت التهاب باعث درد در پاشنه پا می‌شوند.

روماتیسم ستون فقرات

گاهی پاسخ درد پاشنه پا نشانه چیست با روماتیسم ستون فقرات عجین شده است. این شکل از ورم مفاصل در درجه اول ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری با التهاب شدید مهره‌های ستون فقرات در نهایت منجر به درد و ناتوانی مزمن می‌شود.

استئوکندروز

این اختلالات مستقیماً روی رشد استخوان‌های کودکان و نوجوانان تأثیر می‌گذارند.

آرتریت واکنشی

به درد و تورم مفصل گویند که در اثر عفونت اندام‌های فرد دیگر مل روده‌های بزرگ و کوچک، مجاری ادراری و یا دستگاه تناسلی به وجود می‌آید.

التهاب مزمن پاشنه

بواسطه نازک شدن بافت پاشنه پا و یا برداشتن قدم‌های سنگین ممکن است پاشنه پا دچار التهاب شود.

گیر افتادگی عصب

گیر افتادگی و فشار وارده بر بخشی از عصب پلانتار خارجی می‌تواند باعث ایجاد درد، بی‌حسی یا سوزش پاشنه پا شود. در اغلب موارد این گیرافتادگی عصب در اثر پیچ خوردگی، شکستگی یا تورم سیاهرگ نزدیک پاشنه روی می‌رود.

سندرم تونل تارسال

یک بیماری عصبی است که بر اثر گیرافتادن یک عصب بزرگ در پشت پا بروز می‌کند. از نشانه‌های دیگر این بیماری درد و سوزش است و احتمال دارد در پاشنه پا احساس شود اما معمولاً درد آن در پایین پا و نزدیک انگشتان پا حس می‌شود. ممکن است با بی‌حسی و سوزن سوزن شدن خود را نشان دهد.

سندرم‌ هاگلوند

هنگامی ‌رخ می‌دهد که برجستگی استخوانی پشت پاشنه پا با قسمت‌های سفت و سخت کفش‌های نامناسب دچار اصطحکاک می‌شود. متخصصان احتمال می‌دهند که این عارضه به دلیل گرفتگی تاندون آشیل، قوس بالای پا و یا پوشیدن کفش‌های تنگ و یا وراثت بروز می‌کند.این عارضه احتمالاً با لنگیدن و علائم التهابی از جمله تورم، داغی و قرمزی همراه باشد.

تشخیص اینکه درد پاشنه پا نشانه چیست چگونه انجام می‌شود؟

برای تشخیص این مسئله که درد پاشنه پا نشانه چیست؟ دکتر به معاینه فیزیکی فرد می‌پردازد. معاینه پزشک شامل مراحلی از جمله ارزیابی مدل راه رفتن، بررسی مچ پای بیمار و معاینه عصب می‌باشد.

ارزیابی مدل راه رفتن: طبق درخواست پزشک برای ارزیابی حرکت مچ پا بیمار باید پا برهنه شده و راه برود.

بررسی مچ پای بیمار: مچ پاهای بیمار از لحاظ هرگونه تفاوت ظاهری با یکدیگر مقایسه شده و سپس مچ پای دردناک را از لحاظ وجود نشانه‌هایی چون حساسیت به لمس، تورم، رنگ تغییر یافته، ضعف عضله و کاهش دامنه حرکتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاینه عصب: اعصاب و عضلات پا را به لحاظ قدرت، حساسیت به لمس و واکنش پذیری مورد بررسی و معاینه قرار می‌گیرند.

گاهی پزشک علاوه بر معاینه فیزیکی بیمار به بررسی کفش‌های بیمار نیز می‌پردازد. وجود ساییدگی‌های بیش از حد طبیعی در کف کفش اطلاعات کافی در خصوص مشکلات راه رفتن و یا ضعف در هم‌ترازی استخوان‌ها را به پزشک ارائه می‌دهد. با توجه به نتایج حاصل از معاینه فیزیکی، ممکن است پزشک عکس رادیولوژی یا سایر تست‌های تشخیصی را نیز برای یافتن این مسئله که درد پاشنه پا نشانه چیست؟ درخواست دهد.

تحت چه شرایطی برای درد در پاشنه پا باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز درد در پاشنه پا، غالباً افراد در ابتدا برخی از درمان‌های خانگی از جمله استراحت را برای تسکین علائم خود در پیش می‌گیرند. چنانچه طی دو تا سه هفته درد پاشنه شما بهتر نشد، باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

اگر موارد زیر را تجربه کردید باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • تجربه درد شدید
  • شروع ناگهانی درد
  • وجود قرمزی و تورم در پاشنه پا
  • عدم امکان راه رفتن به دلیل درد پاشنه

روش‌های درمانی درد در پاشنه پا کدام است؟

روش‌های خانگی شامل: استراحت، قرار دادن روزانه دوپا کمپرس یخ به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پاشنه، مصرف داروهای مسکن، پوشیدن کفش سایز مناسب و از آتل‌های مخصوص شب استفاده کنید، استفاده از پاشنه کاذب یا کفی کفش مخصوص برای کاهش درد، تزریق و گاهی جراحی.

روش‌های درمانی در صورت عدم بهبودی با درمان خانگی: چنانچه درد در پاشنه پا با درمان‌های خانگی بهبود نیافت باید برای فهمیدن اینکه درد پاشنه پا نشانه چیست؟ و چگونه درمان شود در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک درمان‌هایی چون فیزیوتراپی جهت تقویت عضلات و تاندون‌ها، داروهای ضدالتهابی تزریقی و یا خوراکی برای کاهش درد، نوارپیچ کردن پا و یا استفاده از ابزارآلات و کفی‌های مخصوص کفش جهت پشتیبانی بیشتر از پا و در موارد نادر پیشنهاد جراحی برای رفع مشکل موجود را ارائه خواهد داد. برای هر یک از علل درد در پاشنه پا چه درمان‌هایی ارائه می‌شود:

 فاسیئت پلانتار

برای درمان این عارضه یک برنامه درمانی 6 تا ۸ هفته‌ای غیرتهاجمی از جمله استراحت، تمرینات کششی، ماساژ کف پا با یخ، اصلاح کفش و کاربرد کفی‌های مخصوص، فیزیوتراپی، بستن پای آسیب دیده با نوار چسب و مصرف داروهای ضدالتهاب برای کاهش درد توصیه می‌شود. چنانچه این درمان‌ها جواب نداد، پوشیدن یک اسپلینت شبانه یا یک گچ کوتاه پا یا تزریق داروی استروئیدی در ناحیه درد تجویز می‌شود. عمل جراحی به ندرت صورت می‌گیرد.

 خار پاشنه

درمان غیرتهاجی برای این مشکل شامل استفاده از یک پاشنه کاذب یا یک ضربه‌گیر حلقه‌ای پاشنه، تعداد محدودی تزریق استروئید موضعی، معمولاً تا سه بار در سال، می‌باشد. در خصوص این معضل هم مشابه فاسئیت پلانتا عمل جراحی آخرین گزینه خواهد بود.

 پیچ خوردگی و کشیدگی

برای درمان این روش لازم است به پا استراحت دهیم و برای بی‌حرکت ساختن آن از بریس و گچ استفاده شود، فیزیوتراپی و در صورت نیاز جراحی انجام می‌شود.

شکستگی

برای درمان شکستگی استخوان پاشنه در روش غیرجراحی معمولاً استخوان را با گچ و بریس ثابت نگه می‌دارند، تا بهبودی حاصل شود و در صورت نیاز به جراحی برای بازگرداندن استخوان جابجا شده جراحی صورت می‌گیرد.

تاندونیت آشیل

دکتر معمولاً گروهی از درمان‌های غیر تهاجمی از جمله استراحت، داروهای ضدالتهاب، فیزیوتراپی و حرکات کششی را برای درمان این عارضه پیشنهاد خواهد کرد.

 بورسیت

درمان این عارضه مشابه درمان خار پاشنه پا است و شامل استفاده از یک پاشنه کاذب یا یک ضربه‌گیر حلقه‌ای پاشنه، تعداد محدودی تزریق استروئید موضعی، معمولاً تا سه بار در سال می‌باشد. عمل جراحی آخرین گزینه خواهد بود و ممکن است تغییر نوع کفش هم ضروری باشد.

 روماتیسم ستون فقرات

برای درمان این بیماری داروهای ضدالتهاب و مسکن، داروهای تعدیل کننده روماتیسم، فیزیوتراپی و درمان ورزشی، طب سوزنی، ماساژ، آب درمانی و در نهایت جراحی است.

 استئوکندروز

برای درمان این معضل روش‌هایی چون دارودرمانی، فیزیوتراپی، ماساژ، طب سوزنی و استفاده از گچ، بریس و عصا و در صورت جابجایی استخوان نکروز شده برای بازگرداندن استخوان به محل خود جراحی لازم خواهد بود.

 آرتریت واکنشی

برای درمان این معضل ضروری است عوامل دخیل در این بیماری و سایر بیماری‌های زمینه‌ای و عفونت اندام‌های دیگر تحت درمان قرار گیرند.

 التهاب مزمن پاشنه

درمان‌های مرتبط با این عارضه شامل استراحت، استفاده از یخ، داروهای ضدالتهاب، ثابت‌سازی کامل، تزریق استروئید، کفش اصلاحی و ابزار ارتوپدی، کافش فشار پا، فیزیوتراپی، طب سوزنی، بانداژتراپی و پوشیدن بریس می‌باشد.

 گیر افتادگی عصب

چنانچه عامل گیر افتادگی عصب عواملی چون پیچ خوردگی، شکستگی یا سایر آسیب‌ها باشند، ابتدا می‌باست این علل زمینه‌ای درمان شوند. در موارد نادر، برای رهایی عصب گیر افتاده عمل جراحی انجام خواهد شد.

سندرم تونل تارسال

درمان‌های مرتبط با این عارضه شامل استراحت، استفاده از یخ، داروهای ضدالتهاب، ثابت‌سازی کامل، تزریق استروئید، کفش اصلاحی و ابزار ارتوپدی، کافش فشار پا، فیزیوتراپی، طب سوزنی، بانداژتراپی و پوشیدن بریس و در نهایت جراحی تونل تارسال خواهد بود.

سندرم‌ هاگلوند

درمان‌ها شامل تغییر نوع کفش و اجتناب از کفش‌های دارای پشت سفت و سخت، استفاده از پاشنه کاذب برای کمک به بالا آمدن پاشنه و جلوگیری از اصطکاک، استفاده از پد پاشنه برای کمک به کاهش اصطکاک روی پاشنه پا، مصرف داروهای ضدالتهاب برای تسکین درد ناشی از بورس ملتهب یا تاندون آشیل، استفاده از یخ روی پاشنه برای کمک به تسکین التهاب و درد، انجام تمرینات کششی برای کاهش تاندون آشیل، فیزیوتراپی برای تسکین و در نهایت جراح می‌باشد.

عوارض درد در پاشنه پا چیست؟

درد پاشنه می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی روی تمامی حرکات روزمره فرد تأثیر منفی بگذارد. به علاوه ممکن است نحوه راه رفتن شما را تغییر دهد. در چنین شرایطی، احتمال دارد فرد تعادل خود را از دست داده و زمین بخورد، در نتیجه مستعد آسیب‌های دیگر ‌شود. علاوه بر تاثیر درد پاشنه به روی بیومکانیک راه رفتن بیمار و ایجاد اختلالات متعاقبی چون درد کمر، لگن و زانو در صورت عدم درمان و مزمن شدن التهاب ناشی از درد پاشنه احتمال درمان سخت‌تر خواهد بود. در چنین شرایطی ممکن است به اقدامات تهاجمی‌تری برای بیمار نیاز باشد، از همین رو هر زمان که درد پاشنه‌ای داشتید که بیش از یک هفته طول کشید به پزشک مراجعه نمایید. از راه‌های تشخیص آن سندرم التهاب چربی زیرپاشنه است.

سخن پایانی

حال که پس از بررسی‌های تخصصی متوجه این نکته شده‌اید که درد پاشنه پا نشانه چیست/ ضروری است برای درمان این مشکل به یک متخصص مجرب و باتجربه مراجعه نمایید. مرکز فوق تخصصی ما با هدف کمک به کلیه بیماران درگیر با مشکلات و بیماری‌های پا و گردآوری گروهی از متخصصین مجرب تلاش دارد به هموطنان خود در این حوزه کمک کند. بدیهی است درمان مشکلات مرتبط با پا توسط افراد غیرحرفه‌ای علاوه بر تشدید مشکلات ممکن است به عوارض جدی دیگری منتهی شود.


کلینیک دکترمیر
در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید