کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد لگن سمت راست

دردهای لگنی از دردهای شایع بخصوص در سنین بالا می‌باشد که به دلایل مختلفی مانند تحلیل رفتن عضلات، پوکی استخوان و … اتفاق می‌افتد. در سنین پایین نیز ممکن است به خاطر ضربه‌های با شدت بالا مانند سقوط یا تصادف و یا انجام برخی ورزش‌ها و حرکات تکراری ایجاد شود. گاهی درد لگن کل لگن را درگیر می‌کند و گاهی درد لگن سمت راست به‌تنهایی ایجاد می‌شود. لکرد و …. بسیار اهمیت دارد.

خوشبختانه در مجموعه ما متخصصان ماهر و باتجربه‌ای در حال فعالیت هستند که می‌توانید با خیال راحت ارزیابی‌های کامل را نزد آن‌ها انجام دهید. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با درد لگن سمت راست آشنا کنیم.

 

درد لگن سمت راست

 

 

تعریف درد لگن سمت راست

درد لگن سمت راست همان‌طور که از نامش مشخص است به مجموعه از دردهایی گفته می‌شود که در ناحیه لگنی در سمت راست بدن ایجاد می‌شود و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. معمولاً این درد نشانه‌ای از یک بیماری و آسیب جدی‌تر مانند آسیب به استخوان‌ها و عضلات این ناحیه و یا آسیب در مهره‌های کمری مانند دیسک کمر است. در برخی افراد نیز آسیب‌های داخلی باعث درد لگن می‌شود که این مورد در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و ازجمله آن می‌توان به انواع عفونت و یا مشکلات اندام تولید مثل اشاره کرد. اغلب درد لگن سمت راست و به­طور کلی درد لگن، نشانه­ای از مشکلات دیسک کمر، مانند فتق آن است. بنابراین در صورت مشاهده درد لگن پایدار، ابتدا به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کرده و روند درمان خود را آغاز کنید. لگن یک عضو پیچیده در بدن است و تشخیص علت درد آن کار ساده­ای نیست. به همین دلیل در انتخاب پزشک خود دقت کنید. عدم رسیدگی به دردهای لگن می­تواند عوارض ناگواری مانند فلجی پا، ناتوانی در حرکت، ناتوانی جنسی و بی­اختیاری ادرار ومدفوع را ایجاد کند.

 

درد لگن سمت راست

 

بیشتر بخوانید: درد لگن سمت چپ نشانه چیست؟

 

تأثیر مشکلات سیستم اسکلتی-عضلانی در درد لگن سمت راست

سیستم اسکلتی-عضلانی به مجموعه­ای از استخوان­ها، عضلات، غضروف­ها، رباط­ها، تاندون­ها و بورس‌های مفصلی که در این قسمت در کنار هم کار می‌کنند، گفته می‌شود. همه حرکات بدن اعم از نشستن، برخاستن، راه رفتن، خم شدن و … به عملکرد این سیستم وابسته است. بخشی از این سیستم نیز در ناحیه لگن قرار دارد. بنابراین اگر دچار آسیب شود می‌تواند باعث بروز درد لگن سمت راست یا چپ و یا هر دو طرف بسته به نوع آسیب و مکان آن شود. برخی از این مشکلات که منجر به درد لگن سمت راست می‌شوند، عبارت‌اند از:

التهاب کف لگن

کف لگن که در انتهای لگن خاصره قرار داشته و یک حالت تکیه گاهی و نگهدارنده دارد. این بخش وظایف مختلفی را در بدن به عهده دارد. به عنوان مثال وقتی عضلات کف لگن منقبض می‌شوند به شما کمک می‌کنند تا بصورت ارادی ادرار و مدفوع خود را به تاخیر بیندازید. این ناحیه بخصوص در توانایی مردان در رابطه جنسی تاثیر زیادی دارد و در صورت التهاب می‌تواند بسیار دردناک باشد.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا نوعی سندرم بلند‌مدت یا مزمن است که خود را با درد در نقاط مختلف، سختی مفاصل در زمان حرکت، اختلال‌ خواب، افسردگی، احساس خستگی و اضطراب نشان می‌دهد.

فتق دیسک

بين هر مهره با مهره دیگر در ستون فقرات یک صفحه غضروفی وجود دارد که به آن دیسک می‌گویند. این دیسک دارای یک قسمت مرکزی ژل مانند است. در طول زمان و یا ایجاد فشارهای ناگهانی ممکن است بر این هسته فشار زیادی وارد شده و به بیرون نشت کند که به آن فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک می‌گویند و از علائم آن درد کمر و لگن می‌باشد. شایع­ترین علت درد لگن را می­توان فتق دیسک­های کمری دانست.

سندرم پریفورمیس

سندرم پیریفورمیس نوعی عارضه است که به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک توسط عضله پیرویفورمیس ایجاد می‌شود و علائم آن نیز بسیار شبیه به موارد ناشی از سیاتیک است. این اختلال باعث ایجاد درد در ستون فقرات شده و آن را به لگن و حتی پاها گسترش می‌دهد که علاوه بر درد ممکن است با بی حسی و سوزن سوزن شدن نیز همراه باشد.

التهاب مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکروایلیاک در کنار نقطه پایینی ستون فقرات و بالای استخوان دنبالچه قرار دارد. وظیفه این مفصل اتصال استخوان ساکروم در قاعده ستون فقرات به لگن می‌باشد. التهاب و آسیب در این مفصل می‌تواند باعث درد در پایین کمر شود که به لگن و پاها نیز کشیده خواهد شد. درد ناشی از التهاب مفصل ساکروایلیاک بسیار شبیه به دردهای سیاتیک و فتق دیسک است. به همین دلیل تشخیص آن کمی دشوار می‌باشد و نیازمند تجربه پزشک است.

آنچه مشخص است این است که طیف عوامل ایجادکننده درد لگن بسیار گسترده بوده و فرد نمی‌تواند خودش تشخیص دهد علت آن چیست. حتی برای معاینه توسط پزشک باید یک متخصص ارتوپد باتجربه را برای این کار انتخاب کنید تا بتواند موارد مختلف را ارزیابی و رد کرده و درنهایت به علت اصلی ایجاد درد لگن سمت راست پی ببرد. توجه داشته باشید در صورت آسیب‌های ناشی از ضربه و تصادف در این ناحیه باید بدون معطلی به اورژانس مراجعه کنید. زیرا ممکن است بسته به میزان آسیب نیاز باشد برای جلوگیری از خطرات بعدی سریعاً عمل جراحی انجام شود.

سایر دلایل احتمالی درد لگن سمت راست

همانطورکه در قسمت قبل ملاحظه کردید، عوامل آسیب‌زا در سیستم اسکلتی بدن بسیار متعدد بوده و دلایل مختلفی می‌تواند در این زمینه باعث ایجاد درد لگن سمت راست شود. اما موارد زیر نیز که ربطی به سیستم اسکلتی بدن ندارند، ممکن است عامل ایجاد درد لگن شده باشد:

ورم استخوان در لگن

ورم استخوان در لگن یک نوع بیماری است که به دلیل التهاب مفاصل لگن و عضلات اطراف آن باعث دردهای شدید در لگن می‌شود. ورزشکاران بیشتر این شرایط را تجربه می‌کنند. همچنین افرادی که تحت جراحی لگن قرار گرفته‌اند ممکن است با این عارضه دردناک مواجه شوند. پزشک متخصص ارتوپد معمولاً برای تسکین علائم ممکن است استراحت، فیزیوتراپی و استفاده متناوب از یخ و گرما را تجویز کند.

عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری (UTI) می‌تواند باعث درد لگن سمت راست شود که معمولاً با سوزش ادرار نیز همراه است.

سنگ کلیه

اکثر سنگ‌های کلیه حتی اگر کوچک باشند، هنگام حرکت از لوله‌های حالب برای دفع باعث درد شدید در ناحیه پهلو و لگن می‌شوند.

سیستیت بینابینی (IC)

درد مزمن لگن که بیشتر در میانه لگن رخ می‌دهد و گاهی به دو طرف نیز کشیده می‌شود علامت سیستیت بینابینی (IC) است.

آپاندیسیت

التهاب یا عفونت آپاندیس (آپاندیسیت) معمولاً درد لگن سمت راست پایین و یا شکم را ایجاد می‌کند که می‌تواند همراه با حالت تهوع، استفراغ و تب همراه باشد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

برعکس درد کوتاه مدت تخمک‌گذاری، سندرم قبل از قاعدگی (PMS) معمولاً طولانی‌مدت (چند روز قبل از قاعدگی) و همراه با درد لگن یا چپ و ناراحتی در خارج از ناحیه لگن مانند کمردرد، سردرد، سینه‌های حساس و سایر علائم می‌باشد.

گرفتگی‌های قاعدگی

گرفتگی‌های قاعدگی معمولاً در هر چرخه قاعدگی ممکن است باعث درد لگن یا چپ شود. این درد به دلیل انقباض رحم است که براثر فشاری ایجاد می‌شود که جهت خارج شدن پوشش آندومتر از رحم به وجود می‌آید.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

علائم گرفتگی و درد در ناحیه لگن و شکم، نفخ، یبوست، اسهال و سایر علائمی که ممکن است با گذشت زمان اتفاق بیفتد، اغلب ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) است. IBS یک بیماری عملکردی مزمن با علائم مکرر می‌باشد.

تخمک‌گذاری دردناک (Mittelschmerz)

گاهی اوقات درد لگن سمت راست در خانم‌ها می‌تواند به دلیل تخمک‌گذاری دردناک باشد. این درد دقیقاً قبل از تخمک‌گذاری و در حین تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد، زیرا غشایی که تخمدان را پوشانده است برای آزاد شدن تخمک کشیده می‌شود.

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی به معنی رشد جنین خارج از رحم است که می‌تواند باعث درد شدید لگن سمت راست یا چپ در بارداری شود و معمولاً در یک طرف بدن ایجاد می‌شود که ممکن است با خونریزی واژینال، حالت تهوع و سرگیجه خودش را نشان دهد. در این صورت باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید تا بارداری متوقف شده و از خطر مرگ مادر جلوگیری شود.

بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) یک بیماری التهابی و عفونی است که هم در خانم‌ها و هم در آقایان ممکن است به دلیل بیماری مقاربتی (STD) مانند سوزاک ایجاد گردد و باعث درد لگن شود.

درد مزمن لگن سمت راست چیست؟

درد مزمن لگن چه در سمت راست و چه در سمت چپ به دردی گفته می‌شود که بیش از شش ماه طول بکشد و در برخی شرایط مانند خواب، برخی فعالیت‌ها و موقعیت‌های روزانه افزایش یافته و با برخی تدابیر پزشکی کنترل‌شده و کاهش یابد. دردهای مزمن لگنی ماندگاری بیشتری دارند و تنها باید تحت نظر یک متخصص ارتوپد باتجربه باشید تا بتوانید به‌خوبی آن را کنترل و مدیریت نمایید.

درمان درد لگن سمت راست

درمان درد لگن به‌صورت مستقیم به علت ایجاد درد بستگی دارد. معمولاً پزشک سعی می‌کند بعد از تشخیص با روش‌هایی مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس، ام آر آی، سی تی اسکن و سایر آزمایشات لازم با استفاده از روش‌های مختلف مانند دارودرمانی، فیزیوتراپی، تزریق داروهای کاهش التهاب مانند استروئید و گاز اوزون علت اصلی را رفع کرده و درد را به مرور زمان کاهش دهد. اما در برخی موارد حاد مانند تصادفات یا زمانی که علت اصلی این درد فتق دیسک کمر باشد، جراحی تنها راه درمان است. البته باز هم به‌شدت آسیب بستگی دارد.

سخن پایانی

درد لگن دلایل بسیار متفاوتی دارد و معمولاً خانم‌ها را به دلیل ضعیف بودن استخوان‌ها و فشارهایی که در دوران مختلف زندگی خود مانند بارداری در این ناحیه تحمل می‌کنند، بیشتر درگیر می‌کند. اما در آقایان نیز شایع است. ممکن است برای درمان درد لگن سمت راست به متخصصان مختلفی مانند متخصص ارتوپد، متخصص زنان و زایمان، متخصص اورولوژی و … برای تشخیص علت اصلی درد و درمان صحیح نیاز داشته باشید، لیکن در ابتدا بهتر است به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید و در صورت رد شدن آسیب‌های اسکلتی خود پزشک ارتوپد شما را به متخصص مورد نیازتان ارجاع خواهد داد. عدم درمان دردهای لگنی می‌تواند عوارض جانبی شدیدی مانند کاهش دامنه حرکتی، آسیب به سایر اندام‌ها، ناباروری، ضعف عضلانی و … ایجاد کند.

در مجموعه ما نیز تیمی از پزشکان متخصص و کار بلد در حال فعالیت هستند که می‌توانند پاسخ تمامی سؤالات شما در این زمینه را برایتان توضیح دهند. برای ارتباط و مشاوره با این متخصصان دلسوز می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید