کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت مورمور شدن پا

مورمور شدن پاها یا گزگز کردن پاها جزء عارضه های بسیار آزاردهنده ای است که در اغلب موارد بی خطر و موقتی هستند به طور مثال علت مورمور شدن پا در موارد جزئی می تواند در اثر  نشستن روی پاها به مدت طولانی، روی هم انداختن پاها هنگام نشستن و یا به دلیل پوشیدن شلوارهای تنگ یا بستن محکم کمربند نیز باشد که تمامی این موارد با اصلاح وضعیت پس از چند دقیقه بهبود پیدا می کند.

 با این حال علت مورمور شدن پاها یا گزگز کردن در موارد خیلی شدید می تواند نشان از مشکلات جدی تری مانند انواع نوروپاتی های محیطی، اختلال در نخاع و مغز، سیاتیک، سندرم تونل تارسال، فشردگی عصب، افزایش اوره، اختلال در گردش خون، انواع بیماری های عفونی مانند هپاتیت و … باشد. بنابراین چنانچه  احساس مورمور، سوزش، ضعف و گزگز پا می کنید که از بین نمی رود و دائما آن را تجربه می کنید باید سریعا به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کاملا مفصل درباره علت مورمور شدن پا و روش های تشخیص و درمان آن صحبت کنیم.

کلینیک ما با بهره گیری از بهترین پزشکان متخصص و متبحر می توانند در درمان این بیماری و پی بردن به علت مورمور شدن پاها به شما کمک نمایند.

 

علت مورمور شدن پا

 

شما می توانید برای رزو وقت مشاوره با متخصص ارتوپدی ما می توانید با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرمایید.

علت مورمور شدن پا

بی حسی و مورمور شدن زمانی به وجود می آید که حس طبیعی در یک قسمت از بدن از جمله پاها و دست ها از دست رفته و فشار و جریان خون به عصب هایی که حامل پیام های حسی به مغز هستند را قطع می کند، علل مورمور شدن پاها می تواند بسیار زیاد باشد که از جمله رایج ترین دلایل این عارضه عبارتند از:

نوروپاتی محیطی

منظور از نوروپاتی، اختلالات تاثیرگذار روی عصب های خارج از نخاع یا مغز می باشد که ضعف یا سوزن سوزن شدن را در پی خواهد داشت. تعدادی از دلایل نوروپاتی که باعث گزگز یا مورمور شدن پا می شود عبارت اند از:

  • نوروپاتی دیابتی که در بیماران دیابتی نوع 1 و 2 بوجود می آید.
  • نوروپاتی الکلی: درواقع الکل یک توکسین محسوب می شود که باعث آسیب به بافت عصبی شده و مصرف بی رویه آن باعث ایجاد یک نوروپاتی محیطی به نام نوروپاتی الکلی در فرد می شود.

روماتیسم مفصلی

 

کاهش ویتامین ها در بدن

 کمبود ویتامین ها در بدن می تواند از علت های مورمور شدن پا محسوب شود که کمبود ویتامین های E، 12B، B6، B3، B1 و نیاسین که برای عملکرد عصب ضروری هستند، باعث گزگز کردن، بی حسی و مورمور شدن پا و دست ها می شود.

کمبود کلسیم و منیزیم در بدن

  • خانم ها روزانه به 320 میلی گرم و آقایان به 420 میلی گرم منیزیم احتیاج دارند همچنین کلسیم در بدن برای عملکرد هرچه بهتر ماهیچه ها، اعصاب و قلب ضروری است که به حفظ قدرت استخوان و دندان ها کمک می کند به همین دلیل کمبود کلسیم و منیزیم می تواند باعث مورمور شدن پا یا دست شود.

افزایش چربی و کلسترول

افزایش چربی خون، قند خون بالا و غلظت بالای خون باعث مورمور شدن پا یا دست به هنگام خواب شده و فرد را بیدار می کند. غلظت خون بالا در افرادی که دخانیات مصرف می کنند نیز بسیار شایع است. افرادی که  قند خون بالا و غلظت خون بالایی دارند باعث تحریک و درگیری اعصاب محیطی و نوروپاتی های حسی خود می شوند که این امر به مورمور شدن و سوزن سوزن شدن منجر می شود.

اختلال در نخاع و مغز

صدمه دیدن ستون فقرات یا نخاع، تومورهای نخاعی، وجود کیست در نخاع، وجود کیست حاوی مایع مغزی-نخاعی در اطراف نخاع می توانند علت مورمور شدن پاها و دست ها، بی حسی و ضعف باشند.        

سیاتیک

اندام تحتانی بدن توسط 4 رشته عصبی که سیاتیک نام دارد، کنترل می شود که از مهره های بخش پایینی کمر نشات می گیرند. بین مهره های ستون فقرات دیسک های غضروفی شکل به منظور جلوگیری از اصطکاک مهره ها و همچنین جلوگیری از آسیب دیدگی مهره ها وجود دارند. در صورتی که یکی از دیسک های کمری دچار بیرون زدگی (لغزندگی) شوند، می تواند باعث تحریک عصب سیاتیک و ایجاد درد و مورمور شدن در طول عصب سیاتیک (که از پشت لگن شروع می شود از طریق باسن به سمت هر دو پاها کشیده می شود) شود.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال کف پا را درگیر می کند و می تواند بسیار دردناک باشد. علت ایجاد سندرم تونل تارسال به دلیل فشاری است که بر روی عصب تیبیال خلفی که از درون تونل تارسال می گذرد، است. این سندرم باعث ایجاد درد، سوزش و مورمور شدن کف پا می شود.

فشردگی عصب

 مورمور شدن پا یا دست می تواند به دلیل تحریک یا فشرده شدن عصب های کمر ایجاد شود که این امر می تواند در اثر آسیب دیدگی یا تورم در فرد رخ بدهد.

استنشاق سموم

 بلعیدن یک ماده سمی یا جذب توکسین از طریق پوست باعث مورمور شدن می شود که می توان آرسنیک، جیوه، ضد یخ و تالیم را به عنوان سمومی که باعث مورمور شدن می شوند مثال زد.

عفونت

برخی از عفونت ها مانند ایدز، هپاتیت  B و C، جذام و HIV باعث التهاب عصب شده و این التهاب منجر به مورمور شدن یا گزگز کردن پا یا دست می شود.

داشتن استرس

 در واقع می توان گفت داشتن استرس در تشدید شدن هر دردی نقش دارد که با کمتر کردن یا کنار گذاشتن استرس خود می توانید قدم بزرگی جهت سالم ماندن خود بردارید. افرادی که دچار استرس یا اضطراب شدید هستند با سرعت بالا نفس می کشند و این امر منجر به بر هم خوردن توازن بین اکسیژن و دی اکسید کربن شده و باعث مورمور شدن پاها می باشد.

افزایش اوره

اورمیا یا افزایش اوره خون یک بیماری خطرناک است. درواقع اوره ماده اصلی زائد نیتروژن دار است که از تجزیه پروتئین در بدن تولید می شود و از طریق کلیه ها نیز دفع می گردد. این بیماری تقریبا روی همه سیستم های بدن تاثیر گذاشته و می تواند یکی از علت های مورمور شدن پا و دست باشد.

اختلال در گردش خون

  1. بیماری عروقی محیطی: در این بیماری به دلیل رسوب کلسیم در شریان ها باعث مورمور یا گزگز دست و پاها می شود.
  2. بیماری برگر: این بیماری در افراد سیگاری بین 20 تا 40 ساله رخ می دهد که باعث بی حسی و ضعف می شود که افراد مبتلا به این بیماری می توانند با فعالیت و ورزش کردن آن را برطرف کنند.
  3. سرما یا یخ زدگی
  4. سکته مغزی

راه های تشخیص

  • داشتن سابقه بی حسی
  • آزمایش عصب شناختی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • تصویربرداری
  • عضله نگاری برقی یا الکترومیوگرافی

روش های درمان مورمور شدن پا

درمان موفق مورمور شدن پاها بستگی به تشخیص درست و درمان علت بروز این عارضه دارد که از جمله روش های درمان مورمور شدن پا که ممکن است توسط بهترین متخصص انتخاب شود عبارتند از:

  • اصلاح سبک زندگی که شامل بهبود وضعیت تغذیه فرد، کنترل مصرف بیش از اندازه الکل و … است.
  • استفاده از بریس
  • فیزیوتراپی
  • اصلاح عضله یا ستون فقرات
  • کشش قوس پا
  • کشش عصب سیاتیک
  • ورزش درمانی
  • کنترل بیماری های خودایمنی
  • درمان با لیزر سرد
  • ماساژ درمانی
  • اوزون تراپی
  • اولتراسوند تراپی
  • مگنت تراپی
  • تحریک الکتریکی

نتیجه گیری:

مورمور شدن پاها نباید امر ساده ای در نظر گرفته شود در این مقاله درباره علت مورمور شدن پاها صحبت کردیم اما یکی از کارهای مهم روزمره مانند درست نشستن یا فشار نیاوردن زیاد به پاها می تواند نقش مهمی در سلامت شما داشته باشد. مورمور یا گزگز شدن پاها می تواند مقطعی و گذرا باشد اما اگر ادامه دار بود حتما باید تحت نظر پزشک متخصص علت آن را جویا شوید زیرا در اثر تعویق درمان ممکن است عوارض بدتری را به همراه داشته باشد.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره گیری از بهترین پزشکان متخصص و باتجربه می توانند با بهره گیری از علم روز و تجربه های متعدد شما را تحت درمان قرار داده تا به بهبودی کامل برسید.

شما می توانید برای رزو وقت مشاوره با متخصص ارتوپدی ما می توانید با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید