کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درمان سیاتیک پا

درد سیاتیک زمانی اتفاق می افتد که عصب سیاتیک در اثر آسیب فیزیکی یا التهاب، تحت فشار قرار گیرد. این درد می تواند باعث درد کمری که با پاها انتشار پیدا می کند و بی حسی و ضعف در اندام ها شود که ممکن است فعالیت روزمره فرد را مختل کند و فرد را به فکر درمان سیاتیک پا بیاندازد.

از آنجا که در اکثر مواقع دلیل درد سیاتیک برخی بیماری های پیشرونده مانند بیماری دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی، آرتروز و … است، در صورت عدم درمان به موقع ممکن است باعث دردهای شدید در پاها و کمر، بی حسی و ضعف در عضلات، اختلال در حرکت پاها، ناتوانی های جنسی، بی اختیاری کنترل ادرار و مدفوع و در موارد شدیدتر باعث فلج شدن فرد و وابستگی به ویلچر شود.

سیاتیک های خفیف با روش های خانگی که شامل استفاده از کمپرس سرد و گرم، انجام حرکات کششی و مصرف داروهای بدون نسخه است،  در طی 1 الی 2 هفته قابل درمان است. اما در صورتی که پس از گذشت این مدت زمان درد ناشی از سیاتیک بهبود پیدا نکرد، نیاز است که هر چه سریعتر به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا پس از معاینات و بررسی های لازم براساس شدت درد و میزان آسیب دیدگی یکی از روش های درمانی که شامل دارو درمانی، تزریقات دارویی، فیزیوتراپی، درمان دستی، طب سوزنی، استفاده از کفی طبی، کفش طبی مناسب، کمربند طبی و … است، انتخاب شود.

متخصصین ارتوپدی مجموعه ما برای درمان سیاتیک پا از جدیدترین متدهای روز دنیا استفاده می کنند.

Treatment-of-sciatica

 

 

شما می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ارتوپدی ما با وجود بهترین دستگاه های روز و بهترین متخصصان ارتوپد که از تبحر و تجربه ی بالایی برخوردار هستند استفاده نمائید.

عصب سیاتیک چیست؟

یکی از بزرگترین اعصاب بدن؛ عصب سیاتیک است و ضخامت آن تقریبا به اندازه یک انگشت دست است که در قسمت تحتانی ستون فقرات قرار گرفته است. عصب سیاتیک (به اصطلاح عوام رگ سیاتیک) از قسمت تحتانی مفصل کمر شروع می شود، به سمت لگن و باسن امتداد می یابد و سپس از پشت ران به ساق پاها کشیده می شود. این رگ از 5 ریشه عصبی تشکیل شده است که هر گونه آسیب و فشار بر روی یکی از این ریشه های عصبی باعث ایجاد درد در طول عصب سیاتیک می شود.

در صورت درگیری عصب سیاتیک ممکن است هر نقطه از این عصب درد را نشان دهد. به دلیل اینکه عصب سیاتیک در پشت ساق پا به دو شاخه تقسیم می شود؛ به این ترتیب که یکی از پشت ساق پا به کف پا کشیده می شود و دیگری از کناره خارجی ساق پا به روی مچ پا کشیده می شود، ممکن است درد در ساق پا و درد در کف پا احساس شود و فرد هیچ گونه کمردردی نداشته باشد.

علت درد سیاتیک چیست؟

در واقع درد سیاتیک به دردی گفته می شود که؛ در قسمت تحتانی کمر یا باسن تجربه می شود و به پاها انتشار پیدا می کند. از جمله دلایل بروز درد سیاتیک عبارتند از:

  • فتق دیسک کمری: مهره های ستون فقرات توسط دیسک (ماده غضروفی) از یکدیگر متمایز شده اند، دیسک ها باعث لغزنده شدن مفصل و تسهیل حرکت مهره ها می شوند. زمانی که در اثر افزایش سن، آسیب دیدگی ها و … بخشی از دیسک دچار پارگی شود، فتق دیسک (بیرون زدگی دیسک) رخ می دهد. فتق دیسک باعث ایجاد فشار روی عصب سیاتیک و در نهایت منجر به کمر درد، پا درد و بی حسی در اندام تحتانی بیمار می شود.
  • تنگی کانال نخاعی: تنگ شدن کانال نخاعی باعث ایجاد فشار روی نخاع و رگ سیاتیک می شود.
  • آرتروز ستون فقرات: این شرایط در اثر فرسودگی دیسک رخ می دهد. هنگامی که یکی از مهره های ستون فقرات (یا استخوان های ستون فقرات) به سایر مهره ها فشار بیاورد باعث ایجاد درد سیاتیک می شود.
  • سندروم پیریفورمیس: یکی از نادرترین اختلالات ماهیچه ای سندروم پیریفورمیس است که در ماهیچه پیریفورمیس که ناحیه تحتانی ستون مهره ها را به استخوان ران متصل کرده است رخ میدهد. که در اثر فشاری که روی ناحیه ران (که عصب سیاتیک از آن عبور کرده) وارد شده، باعث ایجاد درد سیاتیک می شود.

چه زمانی برای درمان سیاتیک پا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

سیاتیک خفیف معمولا پس از گذشت 1 الی 2 هفته بهبود پیدا می کند اما در صورتی که علائم سیاتیک با درمان های خانگی، پس از گذشت این مدت زمان بهبود پیدا نکرد نیاز است هر چه سریعتر برای درمان سیاتیک پا به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم زیر نیاز است که به پزشک مراجعه کنید:

  • پا درد و کمر درد شدید که به صورت ناگهانی اتفاق می افتد.
  • بی حسی و ضعف در عضلات پاها؛
  • دردهایی که در اثر یک آسیب جدی مانند سقوط از ارتفاع، تصادفات و … اتفاق می افتد.
  • به مروز زمان علائم به جای بهبودی تشدید پیدا کند.
  • بی اختیاری کنترل ادرار و مدفوع؛
  • علائمی که هر دو ساق پا را درگیر کند که به آن سیاتیک دو طرفه گفته می شود، باعث ایجاد اختلال در عملکرد روده و مثانه می شود و نشان از بروز سندرم دم اسب است.

درمان خانگی سیاتیک پا

قبل از مراجعه به پزشک می توانید روش های درمان خانگی را برای رهای از درد سیاتیک امتحان کنید و در صورتی که این روش ها موثر واقع نشدند نیاز است که به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. از جمله درمان های خانگی سیاتیک عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس سرد و گرم: در روزهای اولیه احساس درد چندین بار به مدت 20 دقیقه کمپرس سرد را روی محل درد قرار دهید. پس از 2 الی 3 روز، این کار را با کمپرس گرم انجام دهید.
  • انجام حرکات کششی: حرکات کششی قسمت پایین کمر می تواند در تسکین درد سیاتیک موثر باشد.
  • مصرف داروهای بدون نسخه: مصرف برخی از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند در تسکین درد سیاتیک موثر باشد.

روش های پزشکی درمان سیاتیک پا

خوشبختانه در اکثر مواقع برای درمان سیاتیک پا؛ روش های غیرجراحی و محافظه کارانه می تواند موثر واقع شود. از جمله روش های غیرجراحی درمان سیاتیک پا عبارتند از:

دارو برای درمان سیاتیک پا

پزشک متخصص ارتوپدی ممکن است داروهای ضدالتهاب، داروهای شل کننده های عضلات و …. را برای درمان درد سیاتیک تجویز کند.

فیزیوتراپی برای درمان سیاتیک پا

پزشک ممکن است برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و تقویت عضلات نگه دارنده کمر شرکت در چندین جلسه فیزیوتراپی را توصیه کند.

تزریق استروئید برای درمان سیاتیک پا

برای درمان سیاتیک های شدید، تزریق مواد استروئید می تواند بسیار موثر باشد و به کاهش درد و التهاب تا چندین ماه و یا حتی چندین سال کمک کند.

بهترین متخصص ارتوپدی با توجه به تصاویر فلوئوروسکوپی، بهترین محل برای تزریق را مشخص می کند (تزریق داروی کورتیکو استروئید به صورت سرپایی در نواحی نزدیک عصب سیاتیک که دردناک است انجام می شود) مدت زمان تزریق استروئید  15 الی 45دقیقه است.

تزریق اوزون برای درمان سیاتیک پا

تزریق اوزون یک روش ایمن ، غیرجراحی و سرپایی برای درمان سیاتیک است. برای انجام اوزون تراپی یک سوزن کوچک به محل درد وارد می شود و سپس ترکیبی از اکسیژن و اوزون در محل درد تزریق می شود.

تزریق اوزون یکی از بهترین روش های درمانی است که بسیاری از پزشکان مجرب و حاذق دنیا از این روش برای درمان سیاتیک پا استفاده می کنند.

استفاده از کفی طبی و کفش مناسب برای درمان سیاتیک پا

از آنجا که برخی از افراد به دلیل فتق دیسک کمری دچار کف پای صاف می شوند، پوشیدن کفش های نامناسب و پاشنه بلند برای مدت زمان طولانی می تواند باعث تشدید درد ناشی از سیاتیک شود که استفاده از کفی و کفش طبی و همچنین کمربند طبی برای کنترل و درمان سیاتیک پا می تواند بسیار موثر واقع شود.

درمان دستی برای درمان سیاتیک پا

درمان دستی (کایروپراکتیک) ستون فقرات روشی است که حتما باید توسط متخصصین مجرب و متبحر انجام گیرد. با انجام این روش نظم و همترازی ستون فقرات که در نتیجه درد سیاتیک اتفاق افتاده است بهبود پیدا می کند.  

مگنت درمانی برای درمان سیاتیک پا

در این روش باید آهن رباها در نزدیکی منشا ایجاد درد سیاتیک که همان کمر است قرار داده شود که باعث درمان درد ناحیه کمر، درمان سیاتیک پا و باسن می شود.

ماساژ برای درمان سیاتیک پا

ماساژ درمانی باعث بهبود گردش خون، شل شدن عضله ها و در نهایت تسکین درد ناشی از سیاتیک می شود.

طب سوزنی برای درمان سیاتیک پا

در این روش پزشک متخصص، سوزن های مخصوص که بسیار ظریف و استریل هستند را با دقت به نقاطی از بدن وارد می کند و باعث کاهش التهاب و درد سیاتیکی می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا طب سوزنی را به عنوان روشی برای درمان سیاتیک تایید کرده است.

نتیجه گیری

درد ناشی از سیاتیک می تواند بسیار آزاردهنده باشد که زندگی روزمره فرد را دچار اختلال می کند. دلیل دردهای سیاتیکی تنگی کانال نخاعی، بیرون زدگی دیسک کمر، آرتروز کمر و …. است که باید هر چه سریعتر این بیماری درمان شود. چرا که عدم درمان به موقع سیاتیک می تواند عواقب خطرناکی اعم از بی حسی عضلات،  اختلالات حرکتی، دردهای شدید کمری که به پاها نیز منتشر می شوند، ناتوانی های جنسی، بی اختیاری ادرار و مدفوع و در موارد شدیدتر باعث فلج پاها خواهد شد.

بنابراین در صورت مشاهده علائم سیاتیک هر چه سریعتر به یک کلینیک ارتوپدی معتبر مراجعه کنید تا قبل از پیشروی بیماری درمان شوید تا از عوارض خطرناک سیاتیک نیز در امان باشید.

از جمله روش های غیرجراحی درمان سیاتیک پا که ممکن است توسط پزشک متخصص ارتوپدی انتخاب شود عبارتند از: دارو درمانی، فیزیوتراپی، تزریق استروئید، تزریق اوزون، استفاده از کفش طبی مناسب، درمان دستی، مگنت درمانی، ماساژ و طب سوزنی است.

مجموعه تخصصی ارتوپدی ما با بهره مندی از بهترین تجهیزات و بهترین متخصصین ارتوپدی برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

شما می توانید با مراجعه به مرکز تخصصی ارتوپدی ما با وجود بهترین دستگاه های روز و بهترین متخصصان ارتوپد که از تبحر و تجربه ی بالایی برخوردار هستند استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید