کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

علت سوزش کف پا

سوزش کف پا مشکلی شایع در میان اقشار مختلف جامعه است و یافتن علت سوزش کف پاو درمان سریع آن برای همه افراد حائز اهمیت است.زیرا وجود این حس بسیار آزاردهنده و کلافه کننده است.از طرفی از آنجایی که این سوزش میتواند زنگ خطر پیدایش مشکل جدی و خطر آفرین در بدن شما باشد ضروریست برای جلوگیری از گسترش و علائم دیگری در کنار آن حتما در قدم اول تحت نظر متخصصین ارتوپدی قرار بگیرید. از علل مهم پیدایش آن  آسیب های عصبی ناشی از تخریب عصاب محیطی در افراد دیابتی، مشکلات دیسک کمر که می تواند خودش را به صورت سوزش کف پا نشان دهد،میباشد.پزشک پس از معاینه علت سوزش کف پاهای شما را تشخیص داده و مراحل درمانی شما پیش از وقوع اتفاقات تلخی همچون بی حسی کامل پا و یا حتی قطع عضو آغاز میکند.ما در این مقاله به بررسی 12 علت پیدایش این مشکل و نحوه تشخیص و درمان آن میپردازیم.

 

Cause-of-burning-feet

برای آگاهی از تازه ترین مطالب در مورد مشکلات اسکلتی استخوانی و نحوه ی درمان آنها و همچنین پرسیدن سوالات خود در این زمینه ها از طریق صفحات مجازی کلینیک دکتر میر که در سمت چپ سایت قرار داده شده و همچنین تلفن های تماس موجود در سایت با ما در تماس باشید.

 

 احساس سوزش در کف پا

دلیل کاملاً آشنا برای سوزش کف پا آسیب های عصبی ناشی از تخریب عصاب محیطی در افراد دیابتی است. تحریک و ناراحتی ناشی از احساس سوزش در پاها می تواند به صورت دوره ای یا مداوم باشد و از خفیف تا جدی گسترش یابد. کف پا ممکن است احساس گرما ، سوزن سوزن شدن ، بی حسی یا خارش کند. تحریک اغلب در هنگام شب دردناک است.

احساس سوزش در کف پا ممکن است در اثر آسیب عصبی در پاها ایجاد شود که به آن نوروپاتی نیز گفته می شود. اگرچه چندین شرایط پزشکی می تواند دلیل سوزش پا باشد ،  اما دیابت بسیار شایع است. روشهای درمانی با سوزش شدید پا در جلوگیری از آسیب بیشتر عصب و کاهش تحریک و درد متمرکز هستند.در ادامه به بررسی 12 علت سوزش کف پا میپردازیم.

12 علت سوزش کف پا

در حالی که خستگی یا بیماری پوستی یا عفونت می تواند منجر به التهاب و سوزش پا شود، سوزش پا اغلب نشانگر نقص عصبی (نوروپاتی محیطی) است. سندرم سوزش پا ناشی از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین است. آسیب عصبی چندین دلیل مشخص را شامل می شود مثل مصرف مزمن الکل ، دیابت ، کاهش ویتامین B خاص ، قرار گرفتن در معرض سموم خاص و بیماری HIV.

احساس سوزش پا می تواند از طیف وسیعی از شرایط ظاهر شود. مهم است که یک دلیل را تشخیص دهید تا بتوانید به درمان بپردازید.تشخیص علت دقیق توسط متخصصین ارتوپدی امکان پذیر است.

در اینجا 12 علت سوزش کف پا آورده شده است:

1. مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به نوعی نقص عصبی به نام نوروپاتی الکلی شود. در گسترش احساس سوزش پا ، علائم دیگر عبارتند از:

ضعف عضله ، گرفتگی عضلات

اختلال در عملکرد روده و ادرار

سرگیجه

2.نوروپاتی دیابتی (درد عصبی تحت تأثیر دیابت)

قند خون غیرقابل کنترل می تواند اعصاب خون شما را تخریب کند. افزایش قند خون باعث سوزش کف پا می شود. این می تواند احساس را تا چندین قسمت از بدن مثل کف پا تحت تأثیر قرار دهد. قند خون بالا همچنین باعث کاهش دیواره های رگ های خونی می شود که مواد مغذی و اکسیژن را به اعصاب میفرستند.

3.سندرم درد منطقهای پیچیده CRPS

CRPS در یک ساق پا اتفاق می افتد که پس از جراحی یا زخم بسیار شایع است. این مربوط به نقص عصبی است که بر ارسال سیگنال از ستون فقرات و مغز تأثیر می گذارد. علائم دیگر این مشکل شامل موارد زیر می باشد:

  • سوزن سوزن شدن
  • تورم
  • اختلاف در رنگ پوست یا بافت

سندرم درد منطقه ای پیچیده می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

4.کفش نامناسب

استفاده از کفش های غیر طبی و نامناسب علت سوزش کف پا به شمار می آید. مخصوصا زمانی که بیشتر ساعت روز را بیرون هستید.توصیه میشود به منظور رفع این مشکل و حفظ سلامت پاهای خود در اسرع وقت به یک کلینیک ارتوپدی خوب و مجهز مراجعه نمایید و تحت نظر متخصصین ارتوپدی آن مجموعه و متناسب با شرایط پاهایتان کفش طبی تهیه کنید.کلینیک دکتر میر یکی از برترین و مجهزترین کلینیک های ارتوپدی در جهت درمان مشکلات اسکلتی استخوانی و ساخت کفش و کفی های طبی می باشد.برای اطلاع از قیمت ها و مشاوره رایگان از طریق تلفن های تماس موجود در سایت با کلینیک تخصصی فوق تخصصی دکتر میر در تماس باشید. 

5.بیماری تونل تارسال

این سندرم مربوط به شرایطی است که وریدها / عصبی که از مچ پا به کف می رود به دلیل التهاب یا زخم آسیب ببیند. این می تواند باعث ناراحتی و تورم پا شود. این سوزش و تحریک میتواند به دیگر اندام ها گسترش یابد.دریافت پیش درمان برای این بیماری دقیقاً قبل از دائمی شدن نقص عصبی بسیار مهم است.

6.کاهش ویتامین

کم خونی،کمبودهای ویتامینBویتامین B 12 ، ویتامین B 6 و ویتامین 9 می تواند علت سوزش کف پا و مشکلات هماهنگی عضلات باشد.کم خونی ، ضعف در سلول های قرمز خون عملکردی ، ممکن است به دلیل کاهش ویتامین B نیز باشد. علائم دیگر کم خونی و فقر ویتامین شامل خستگی ، گیجی و کمبود نفس است.

7.بیماری مزمن کلیوی

وقتی کلیه ها عملکرد عادی  خود را از دست میدهند ، سموم در خون شما جمع می شوند. این می تواند منجر به خارش و گزگز پا و علت سوزش کف پا شود. همچنین می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • کاهش تولید ادرار
  • محرومیت غیر قابل توجیه در تنفس
  • بیماری
  • آشفتگی

8.آسیب دیدگی

آسیب دیدگی کف پا در اثر تحمل فشار زیاد و یا وارد شدن ضربه میتواند منجر به سوزش و درد کف پا شود که برای درمان زود هنگام درد و سوزش کف پایتان نیازمند بررسی متخصص ارتوپدی و مراجعه به کلینیک پا می باشید.

9. کم کاری تیروئید

تیروئید کم کار تعادل هورمون ها را در بدن انسان تغییر می دهد. این می تواند منجر به التهاب شود که سنگینی بر رگها و اعصاب شما تحمیل می کند. در کنار سوزش کف پا ، علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی ، خشکی پوست و افزایش وزن است.

10.شیمی درمانی

مواد شیمی درمانی که برای از بین بردن سلولهای بیماران سرطانی استفاده می شود از دیگر علت های سوزش کف پا می باشد. عوارض جانبی دیگر سیستم های عضلانی و عصبی شیمی درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مسائل تعادل و هماهنگی
  • ضعف عضله
  • خستگی ، درد و ضعف در بدن و عضلات.

11.کف پای صاف

فرسایش مداوم کف پا و داشتن کف پای صاف یکی دیگر از علت های سوزش کف پا می باشد.به منظور درمان این علت شما میبایست از کفش ها و کفی های طبی که توسط بهترین متخصصین ارتوپدی ساخته می شود استفاده نمایید.استفاده از کفش ها و کفی های طبی نامرغوب و غیر استاندارد وضعیت شما را با گذشت زمان بدتر می کند.از این رو ضروریست با تحقیق مرکز معتبری را برای خرید و سفارش آنها انتخاب نمایید.کلینیک دکتر میر با دارا بودن پیشرفته ترین تجهیزات و مرغوب ترین مواد اولیه همواره رضایت کامل بیماران خود را به دست آورده است.

12.دیسک کمر

مشکل در ناحیه دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک به مرور زمان منجر به سوزش کف پا میشود.این علت نیازمند بررسی به موقع توسط دکتر ارتوپد است و هرگونه بی توجهی به آن میتواند سلامت شما را به خطر بیندازد و در مواردی منجر به پارگی دیسک شود.

تشخیص علت سوزش کف پا چگونه است؟

برای تشخیص هرچه سریعتر علت سوزش کف پا توصیه میشود در صورت مشاهده این حس در کف پاها حتما و در اسرع وقت و در پی جلوگیری ازپیشرفت علت سوزش به متخصصین ارتوپدی مراجعه نمایید.پزشک پس از معاینه اگر مشکل شما به دلیل مسائل ارتوپدی باشد ، شما را درمان می کند و یا شما را برای درمان به پزشک دیگری ارجاع میدهد.

 

 

درمان سوزش کف پا چیست؟

دارو و درمان برای سوزش پا به دلایل اساسی بستگی دارد. همیشه ، درمان در صورت مراجعه به موقع به پزشک می تواند آسان و ساده باشد. شما ممکن است نیاز به درمان های زیر داشته باشید:

  • کفش های طبی
  • یک کفی مناسب در کفش های شما
  • مکمل های ویتامین B
  • دارو برای تیروئید
  • در صورت ابتلا به دیابت ، ممکن است لازم باشد مواد مغذی یا داروهای خود را تغییر دهید. پزشک شما همچنین ممکن است دارو را مشخص کند.
  • یونها برای تحریک عصب
  • فیزیوتراپی
  • اتل بستن در صورت آسیب دیدگی

برای آسیب جدی عصب ، تحریک عصبی ممکن است کمک کند ، مانند:

  • لیزر درمانی
  • مغناطیسی درمانی
  • درمان نور

 

دیگر علل سوزش کف پا

پاهای شما ممکن است احساس گرما، مورمور شدن، تیر کشیدن یا بی حسی داشته باشید. این درد و سوزش معمولا در شب افزایش می یابد. درمان درد و سوزش کف پا به علت اصلی آن بستگی دارد و همه بیماران را نمی توان فقط با یک روش درمان کرد.
سوزش کف پا به دلایل متنوعی ایجاد میشود. از مهمترین علل ایجاد سوزش کف پا میتوان به اختلالات عصب پا اشاره کرد ، اما موارد زیر نیز می توانند سبب بروز این عارضه شوند:

  • دیابت با تاثیر بر اعصاب و رگ های خونی میتواند باعث احساس سوزش در پا شود.
  • مشکلات عروق خونی
  • چاقی و اضافه وزن

رطوبت همراه با اصطکاک می تواند باعث احساس گرما شود. بنابراین، پوشیدن کفش هایی که اجازه تبخیر عرق را می دهند بسیار مهم است.
ایجاد عارضه در پای ورزشکاران میتواند سبب ایجاد داغی شود
آلرژی به جنس کفش و جوراب نیز می تواند باعث احساس سوزش و داغی در پا شود.
نوروما، گیر افتادگی عصب می تواند منجر به احساس سوزش در پا شود.
نقرس سبب ایجاد داغی در کناره پا می شود.

 

سخن پایانی

سوزش کف پا علل مختلف و جدی دارد و یافتن علت دقیق آن کار ساده ای نیست و فرد مبتلا اگر خود را درگیر یافتن آن کند ممکن است در مدت زمان گذشته تا فهمیدن علت، سوزش کف پا پیشرفت کند و برای سلامتی اش خطر آفرین شود.از این رو توصیه میشود در صورت مشاهده این احساس در کف پای خود بدون اتلاف وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید و درمان را به بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید