کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کف پای صاف در کودکان

کف پای صاف در کودکان یکی از شایع ترین مشکلات اسکلتی عضلانی می باشد. صافی کف پا بیشتر کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می دهد اما تا رسیدن به پنج سالگی تقریباً همه به ساختار صحیح پای خود میرسند. اما برای عده ای از کودکان ، این اتفاق نمی افتد و علائمی مانند درد و سفتی یا مشکلات شدید راه رفتن و عدم تعادل را تجربه می کنند که این یک اتفاق غیر طبیعی است و نیازمند مراجعه به متخصص ارتوپدی و درمان توسط او می باشد.هرگونه بی توجهی به این مشکل می تواند منجر به عوارض دردناکی مثل مشکلات کمر درد های شدید،عدم توانایی در انجام کارها و مشکلات جدی در ستون فقرات و پاها میشود.اگر در ابتدای مشاهده این علائم در پاهای فرزندتان به متخصصین ارتوپدی مراجعه نمایید درمان بسیار ساده و یا حتی با تجویز کفش و کفی های طبی امکان پذیر است اما هرگونه پشت گوش انداختن منجر به پیشرفت این مشکل و سخت تر شدن درمان خواهد شد.

ما در این مقاله به بررسی علل صافی کف پا ، نحوه بررسی و تشخیص و اینکه کودک شما به چه روش های درمانی نیاز دارد و بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتوپدی میپردازیم.

 

کف پای صاف در کودکان

 

برای آگاهی از تازه ترین های ارتوپدی و دریافت مشاوره رایگان در زمینه کف پای صاف در کودکان از طریق شماره تماس های موجود در سایت با ما در تماس باشید.

 

کف پای صاف در کودکان چیست؟

کف پای صاف در کودکان  زمانی تعریف می شود که پاها به طور صاف بر روی زمین فشار وارد کنند و قوس در آنها کم باشد یا وجود نداشته باشد. در این حالت اگر به کف پای فرزند خود نگاه کنید ، متوجه می شوید که در قسمت داخلی آن هیچ قوسی وجود ندارد. صافی کف پا در کودکان در خردسالی طبیعی است. تقریباً هر کودک تا پنج سالگی کف پای صاف خواهد داشت ، با این حال تقریباً از هر پنج کودک یک کودک (20٪) بعد از 5 سالگی هم در پاهایشان هرگز قوس ایجاد نمیشود و در این حالت نیازمند بررسی سریع توسط متخصصین ارتوپدی می باشد تا در همان مراحل ابتدایی درمان شود و کار به درمان های پیچیده و دردناک و بروز عوارض جبران ناپذیر نشود.در ادامه به بررسی علل کف پای صاف در کودکان میپردازیم.

 

علل کف پای صاف در کودکان

کف پای صاف در کودکان علل مختلفی دارد که هر یک درمان خاص خود را دارد.علل درد به شرح زیر می باشند:

  • ♦ ضعیف بودن عضلات پا
  • ♦ مشکلات ارثی
  • ♦ نرم بودن مفاصل
  • ♦ فلج ها(فلج مغزی،اطفال)
  • ♦ انواع مشکلات مادر زادی
  • ♦ عوامل ژنتیکی

 

علائم کف پای صاف در کودکان چیست؟

از بارزترین علائم صافی کف پا،بدون قوس بودن کف پای فرزندتان می باشد.در کنار این علامت،نشانه های دیگری نیز وجود دارد که حاکی از وجود مشکل کف پای صاف می باشد.این علائم به شرح زیر می باشند:

  • ♦ درد شدید در هنگام راه رفتن
  • ♦ عدم توانایی در دویدن
  • ♦ درد در ساق پاها
  • ♦ پیچ خوردن مداوم مچ پا
  • ♦ داشتن انحراف پاشنه پاها
  • ♦ تیر کشیدن کف پا

اگر هر یک از نشانه های فوق را در پاهای فرزند خود مشاهده کردید وقت ملاقاتی را با متخصص ارتوپدی جهت معاینه ،تشخیص و درمان کف پای صاف کودک خود تنظیم نمایید.

 

بهترین زمان برای مراجعه به متخصص ارتوپدی

هر زمان که صافی کف پا را در فرزند خود مشاهده کردید همان زمان بهترین زمان مراجعه به متخصص ارتوپدی است.با این حال اگر علائم زیر را در کودک خود مشاهده کردید اورژانسی و بدون اتلاف وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید:

  • ♦ پاهای آنها دردناک ، سفت یا دردناک است.
  • ♦ فقط یک پا تحت تأثیر قرار گرفته باشد.
  • ♦ به طور منظم مچ پایشان پیچ میخورد.

گاهی اوقات، یک دلیل اساسی برای صافی کف پا وجود دارد و در این موارد به تحقیقات بیشتر و درمان سریعتر نیاز میباشد و به همین دلیل نباید مراجعه به پزشک به تعویق بیفتد.

 

چگونه پزشک ارتوپدی علت کف پای صاف در کودکان را تشخیص می دهد؟

هنگامی که کودک خود را به متخصص ارتوپدی می برید ، وی معاینه بدنی انجام میدهد و همچنین ممکن است پیشنهاد کند که کودک شما رادیوگرافی از پا انجام دهد.پس از بررسی این موارد متوجه علت کف پای صاف در کودک شما  شده و در مرحله بعدی به تجویز درمان مناسب برای شما میپردازد.هرچقدر رسیدگی به کف پای صاف در کودکان سریعتر باشد درمان آسان تر و بدون روش های تهاجمی و جراحی قابل انجام است.

 

کف پای صاف در کودکان

 

متخصصین ارتوپدی چه درمان هایی را برای کف پای صاف در کودکان تجویز می نمایند؟

در کودکانی که دارای کف پای صاف هستند و درد و سایر علائم را تجربه می کنند ، چند گزینه برای انتخاب وجود دارد که باتوجه به شرایط فرزندتان پزشک ارتوپدی آنها را تجویز مینماید:

  • ♦ فیزیوتراپی
  • ♦ کشش ها
  • ♦ کفش طبی
  • ♦ کفی های پشتیبانی قوس
  • ♦ جراحی

از میان درمان های فوق یکی از موثرترین درمان ها استفاده از کفش ها و کفی های طبی می باشد. کودک شما باید به درستی ارزیابی شود تا اطمینان حاصل شود که از کفی ها و کفش های صحیح استفاده می کند ، زیرا استفاده از کفش های غیر استاندارد در واقع باعث افزایش ناراحتی پا می شوند و تعویض کفش و استفاده از کفش های طبی راه حل مشکل است.استفاده از این کفش ها تحت نظرمتخصصین ارتوپدی موجب بهبود وضعیف پای کودکتان شده و همچنین از پیچ خوردن مچ پای او جلوگیری می کنند.

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دکتر میر با دارا بودن مرغوب ترین و بهترین مواد اولیه برای ساخت کفی ها و کفش های طبی همواره در رتبه اول ساخت بهترین و راحت ترین کفش ها و ابزار طبی قرار گرفته است.جهت مشاوره با متخصصین ما از طریق تلفن های تماس موجود در سایت با ما در تماس باشید.

 

چه زمانی نیاز به جراحی کف پای صاف در کودکان است؟

اگر در مراحل اولیه مشاهده کف پای صاف در کودکان به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید کار  اصلا به جراحی نمیرسد.اما اگر این مراجعه به تعویق بیفتد این مشکل پیشرفت کرده و روش های تهاجمی و جراحی کار ساز است.جراحی فقط در مواردی توصیه می شود که مراجعه به متخصص ارتوپدی پشت گوش انداخته شده و مشکل پیشرفت کرده و درمان های اولیه مانند کفی یا فیزیوتراپی نتوانسته اند علائم درد را بهبود بخشند.

 

سخن پایانی

کف پای صاف در کودکان همانطور که در این مقاله بدان پرداخته شد علل متفاوتی دارد و همواره همراه با علائم خاصی رخ میدهد.توجه به موقع به این عارضه به منظور جلوگیری از بروز عوارض دردناک و درمان سریع و بدون جراحی بسیار حائز اهمیت است.از جمله درمان های سریعی که در صورت مراجعه به متخصص ارتوپدی امکان پذیر است، استفاده از کفی ها و کفش های طبی است که توسط مراکز و کلینیک های تخصصی ارتوپدی متناسب با شرایط شما تولید میشود.

برای آگاهی از جدیدترین های ارتوپدی و آگاهی از پیشرفته ترین متدهای درمان مشکلات ارتوپدی از طریق آیکون های موجود در سمت چپ سایت به شبکه های اجتماعی کلینیک دکتر میر بپیوندید و در صورت نیاز به مشاوره با متخصصین ما از طریق شماره تماس های موجود در سایت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید