کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

درد پشت زانو

پیدایش درد پشت زانو علل مختلفی دارد.اگر این درد را در ناحیه زانو خود احساس می کنید در گام اول باید بفهمید علت این درد چیست و از آنجایی که این درد منشا های متفاوتی می تواند داشته باشد،بهتر است از یک متخصص ارتوپدی کمک بگیرید تا علت درد سریعتر مشخص شود و از پیشرفت آن جلوگیری شود و مراحل درمانی بدون فوت وقت آغاز شود. لازم به ذکر است هرگونه سهل انگاری در توجه به این درد و پشت گوش انداختن رسیدگی به آن عواقب سختی همچون تعویض مفصل زانو و یا آسیب به کمر و پا را در پی خواهد داشت.ما در این مقاله در ابتدا به بررسی 10 علت درد پشت زانو و در پایان به نحوه ی درمان آن و بهترین زمان برای مراجعه به متخصصین ارتوپدی میپردازیم.

 

درد پشت زانو

 

برای آگاهی از تازه ترین روش های درمان مشکلات و درد های زانو و دریافت مشاوره از برترین متخصصین ارتوپدی از طریق شماره تماس های موجود در سایت و یا دنبال کردن صفحات مجازی کلینیک میر با ما در تماس باشید.

 

درد پشت زانو و 10 علت ایجاد آن

درد پشت زانو به عنوان درد خلفی یزانو شناخته می شود. در اینجا آسیب های شایعی که باعث درد ناگهانی (حاد) و شروع تدریجی (مزمن) زانو می شوند را توضیح می دهیم.

آیا درد زانوی شما به طور ناگهانی اتفاق افتاده یا با گذشت زمان به تدریج ایجاد شده است؟

موارد زیر صدمات حاد شایع است که باعث درد در پشت زانو می شود:

1.کشیدگی تاندون همسترینگ

کشیدگی تاندون همسترینگ، کشیدگی یکی از تاندون های همسترینگ است. این معمولاً عضله همسترینگ (عضله دو سر ران) در محل قرارگیری در پشت زانوی شما است. این اتفاق در دوومیدانی یا ورزشهایی که شامل تکان شدید زانو است بیشتر دیده می شود. علائم کشیدگی تاندون همسترینگ که منجر به درد پشت زانو میشود شامل موارد زیر است:

  • یک درد شدید ناگهانی در پشت زانوی شما
  • ممکن است در محل آسیب دیدگی تورم ، حساسیت یا گرما داشته باشید.

مهم است که یک تشخیص دقیق توسط متخصصین ارتوپدی انجام دهید تا پارگی کامل یا فشار وارده بر زانوی شما از بین برود.

2.ابولسیون تاندون عضله دو سر ران

هنگامی که تاندون قطعه کوچکی از استخوان را با خود می کشد ، یک فشار Avulsion(ابولسیون) رخ می دهد. مانند کشیدگی تاندون عضله دو سر ران ، این امر از طریق فعالیت های دو سرعت یا لگد زدن و استفاده بیش از حد از زانو اتفاق می افتد. اگر مشکوک این آسیب هستید ، از مشاوره حرفه ای بامتخصصین ارتوپدی استفاده کنید. برای تأیید تشخیص به رادیوگرافی نیاز است. علائم این مشکل که باعث درد پشت زانو می شود به شرح زیر می باشد:

  • یک درد شدید ناگهانی در پشت زانوی شما (شبیه به کشیدگی تاندون همسترینگ).
  • تورم و حساسیت ناگهانی در نقطه ای از پشت زانوی شما.

3.آسیب گوشه خلفی زانو

گوشه خلفی زانو از تعدادی ساختار تشکیل شده است. این یک علت با شیوع کمتر درد در پشت و خارج از زانو است. علائم می تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

  • درد و تورم در پشت و خارج از زانوی خود
  • هنگام فشار دادن ، حساسیت به بیرون از زانوی خود داشته باشید.
  • بی ثباتی مفصل زانو

4.درد مزمن پشت زانو

درد در پشت زانو ممکن است به تدریج ایجاد شود. بعید است بتوانید زمان دقیق آسیب دیدگی خود را مشخص کنید. این آسیب ها غالباً به عنوان یک “درد خیلی کم” شروع می شوند که سعی می کنید آن را نادیده بگیرید. در نهایت به تدریج بدتر می شوند.درمان آسیب های مزمن زانو دشوارتر است ، بنابراین علائم اولیه را نادیده نگیرید! و تا قبل از مزمن شدن درد با مشاهده هرگونه دردی در زانو خود به متخصصین ارتوپدی مراجعه نمایید.

5.کیست بیکر(Baker’s Cyst)

کیست Baker’s Cyst یا Popliteal تورمی است که از پشت زانو بیرون می زند. این کیست اغلب به اندازه یک توپ گلف است اما می تواند در طول زمان  اندازه ی آن متفاوت باشد. علائم این علت درد پشت زانو شامل موارد زیر می باشد:

  • احساس فشار در پشت زانوی خود خواهید داشت.
  • در خم شدن زانو مشکل خواهید داشت.

6.آسیب دیدگی ماهیچه پشت ساق پا

آسیب دیدگی ماهیچه پشت ساق پا (یا تاندینیت) التهاب (یا به احتمال زیاد تحلیل رفتن) تاندون عضله ساق پا در پشت زانو است. این یک آسیب بیش از حد است که بیشتر در دوندگان و دوومیدانی ها دیده می شود. علائم این علت درد پشت زانو شامل موارد زیر می باشد:

  • درد تدریجی در پشت زانو ، که اغلب در یک نقطه خاص قرار دارد.
  • بالا رفتن از پله ممکن است دردناک باشد.

7.تاندینوپاتی عضله دو سر ران

تاندینوپاتی عضله دوسر ران یا التهاب عضله دو سر ران ، التهاب (یا به احتمال زیاد تحلیل رفتن) تاندون همسترینگ است که در پشت زانوی شما قرار می گیرد. علائم شامل موارد زیر می باشد:

  • حساسیت و تورم در یک نقطه خاص در پشت زانوی شما.
  • دردی که به احتمال زیاد با گذشت زمان ایجاد شده است.
  • صبح یا بعد از نشستن به مدت طولانی ممکن است دچار سفتی شوید.

8.آسیب (پوپلیتوس) Popliteus

Popliteus عضله کوچکی است که در پشت زانو قرار دارد. عضله یا تاندون می تواند پاره شود ، به ویژه در اثر چرخاندن ، یا در اثر استفاده بیش از حد آسیب ببیند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد حاد (شروع ناگهانی) ، یا شروع تدریجی پشت زانو.
  • پشت زانوی شما هنگام فشار دادن احساس حساسیت می کند.

تلاش برای خم شدن زانوی خود ، در حالی که استخوان درشت نی (لگن) شما به سمت بیرون چرخانده شده است ، یک آزمایش خاص است که برای کمک به تشخیص آسیب پوپلیتوس استفاده می شود.برای تشخیص دقیق و درمان زود هنگام در صورت مشاهده این درد باید در اسرع وقت به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید.

9.درد زانو ارجاع شده ناشی از دیسک کمر،سیاتیک ،آرتروز 

درد پشت زانو می تواند به دلیل آسیب دیدگی یا اختلال در عملکرد کمر و باسن،دیسک،آرتروز و یاسیاتیک باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد سیاتیک که به سمت پایین ساق پا ، زانو و یا پایین ساق پا تابش می کند.
  • درد کمر
  • درد پا
  • التهاب

برای یافتن علت دقیق درد پشت زانو باید تحت نظر پزشک ارتوپدی قرار بگیرید.

10.تورم مفصل زانو

تورم درون مفصل زانو یک علامت است نه یک آسیب خاص. تورم به تنهایی می تواند برای ایجاد درد و گرفتگی در پشت زانو کافی باشد. برای شناسایی علت اصلی هرگونه (تورم) باید ارزیابی کامل زانو انجام شود. آسیب های قبلی اغلب می توانند دلیل تورم مزمن زانو و ایجاد کیست Baker’s Cyst باشند.

علل درد پشت زانو

زانو درد می تواند دلایل دیگری نیز داشته از جمله:
افزایش سن و وجود ارتروز
آرتریت روماتوئید در بزرگسالان یا کودکان
آسیب زانو (آسیب رباط یا پارگی غضروف(
وجود التهاب یا عفونت در مفصل زانو
رشد کردن توده خوش خیم یا بدخیم زانو (این عارضه بسیار نادر است(
درد پشت زانو معمولاً به دلیل کیست بیکر، آسیب به رباط صلیبی خلفی و آرتروز در زانو است

درمان های موجود برای درد پشت زانو

تمام آسیب های حاد زانو باید با مراجعه به موقع به پزشک ارتوپدی و انجام اصول (حفاظت ، استراحت ، یخ ، فشرده سازی و ارتفاع) درمان شود. شما باید حداقل 2 تا 3 روز اول این اصول را اعمال کنید.

مراقبت های زیر برای برخی از انواع دردهای زانو مفید است که باید در ابتدا برای انجام آنها با متخصص ارتوپدی خود مشورت نمایید و در صورت سازگار بودن با شرایط شما آنها را استفاده کنید:

  • از زانو در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید. استراحت کنید تا بهبودی انجام شود.
  • برای کاهش درد ، تورم و التهاب از یخ یا سرما درمانی استفاده کنید.
  • زانوی خود را بالا ببرید تا مایعات بافت تخلیه شود.
  • مصرف دارو تحت نظر متخصص ارتوپدی
  • تزریقات داخل مفصلی(کورتون،اوزن و…)

تمریناتی برای درد پشت زانو

برای بازیابی دامنه حرکتی و جلوگیری از آسیب بیشتر به زانوها، فیزیوتراپی و تمرینات خاصی را که توسط متخصص زانو برای درمان کمردرد آموزش داده شده است دنبال کنید.
به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. انگشتان پا را به جلو و عقب حرکت دهید تا کشش را در ساق پا احساس کنید. سپس پاشنه پای خود را طوری حرکت دهید که زانوی شما به سمت بالا باشد، زانوی خود را خم کرده و پاشنه خود را به بدن نزدیک کنید.
روی شکم دراز بکشید، پاها را صاف کنید، زانوها را به سمت خود خم کنید، در این حالت نگه دارید و دوباره صاف کنید. برای این روش می توانید از وزنه استفاده کنید اما باید تحت نظر انجام شود.
بایستید و پای خود را از پشت بلند کنید تا زانو خم شود، مچ پا را بگیرید و پاشنه پا را به پشت بمالید. چند ثانیه در این حالت بمانید و سپس پا را رها کنید. از وزنه نیز می توان در این حالت استفاده کرد. برای این کار توصیه می شود با یک متخصص زانو با تجربه مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک ارتوپدی مراجعه کنم؟

درد پشت زانو

آسیب های زانو جزئی ، در خانه قابل درمان است. با این حال ، اگر علائم زیر را دارید ، باید به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • درد شدید در زانو یا اطراف آن ، به ویژه در هنگام راه رفتن.
  • تورم شدید (ورم) در زانو.
  • شنیدن صدا در مفصل زانو
  • احساس درد در زانو هنگام راه رفتن یا بالا رفتن یا پایین آمدن.
  • احساسی مانند قفل شدن زانو هنگام خم شدن یا صاف کردن آن.
  • تغییر احساس در پا – مانند احساس “سوزن سوزن “از دست دادن احساس”  در قسمت پایین ساق پا.
  • ناتوانی در انجام فعالیتهای عادی روزمره پس از 72 ساعت اولیه.

سخن پایانی

درد پشت زانو هم مثل انواع درد ها نیازمند توجه و درمان به موقع است.همانطور که گفته شد درد پشت زانو علل مختلفی دارد که تشخیص دقیق و درمان ان با مراجعه به متخصصین ارتوپدی امکان پذیر است.اگر درد در پشت زانو خود احساس میکنید به منظور جلوگیری از بروز عوارض خطرناک سریعا به درمان آن بپردازید و با درمان به موقع از پیشرفت آن جلوگیری نمایید.

برای آگاهی از تازه ترین روش های درمان مشکلات و درد های زانو و دریافت مشاوره از برترین متخصصین ارتوپدی از طریق شماره تماس های موجود در سایت و یا دنبال کردن صفحات مجازی کلینیک میر با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید