کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کفش مخصوص خار پاشنه

کفش مخصوص خار پاشنه

کفش مخصوص خار پاشنه و استفاده مداوم از آن ، می تواند اثر بخشی فوق العاده ای در درمان این عارضه استخوانی باشد. کفش های نامناسب دلیل اصلی بوجود آمدن این مشکل هستند که با توجه به پروسه پر هزینه و طولانی درمانی، استفاده از کفش مناسب می تواند بهترین گزینه برای درمان باشد.

خارپاشنه می تواند از علل زمینه ای و بیومکانیک اختلالات قوس و چرخش بوجود بیاید ،این معضل با استفاده از کفی طبی و کفش مناسب و منحصربفرد که پزشک متخصص ارتوپد فنی آنرا بر اساس شرایط بخصوص پای بیمار قالب گیری می کند و کفی مناسب بیمار را طراحی می سازد، از بین خواهد رفت. ازعلل دیگر بوجود آمدن خار پاشنه می توان به فعالیت زیاد،  اضافه وزن، بارداری، تغییرات ناگهانی فعالیتی  و دویدن روی سطوح ناهموار اشاره کرد.

در این مقاله سعی داریم خار پاشنه را توضیح و مراحل درمانی آن را ذکر کنیم و بطور ویژه به مزیتهای استفاده از کفش مخصوص خار پاشنه بپردازیم.

کفش مخصوص خار پاشنه

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و ساخت کفش و کفی های طبی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

 

التهاب فاشیای کف پا یا همان خار پاشنه

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنۀ پا است که موجب بیرون‌زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنۀ پا می‌شود. خارپاشنه حتی تا حدود دو سانتی‌متر نیز می‌تواند بزرگ شود و رشد یابد. این زائده که به‌طور عامیانه «خار پاشنه» نامیده می‌شود، التهاب محل چسبیدن یک لایه‌ی بافت نرم به استخوان پاشنه است. این بافت نرم که «فاشیا» نامیده می‌شود مانند یک لایه، تمام عضلات کف پا را می‌پوشاند. وجود این التهاب در افرادی با اضافه وزن شایع‌تر است.

خار پاشنه مستقیما توسط فشار عضلات و رباط‌ها در طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. این بیماری با گذشت زمان توسعه یافته و بیشتر خواهد شد. در طول زمان ایجاد می‌شود و هیچ‌گاه به‌صورت ناگهانی پس از انجام یک‌ تمرین، شاهد بیرون‌زدگی خارپاشنه نخواهید بود.

ممکن است که در محل درد، در رادیوگرافی، یک زائده استخوانی دیده شود که هیچ ارتباطی بین شدتِ درد و اندازه این زائده وجود ندارد و حتی برداشتن این زائده نیز ممکن است نقشی در درمان خار پاشنه نداشته باشد.

درمان خار پاشنه عبارتند از فیزوتراپی، تزریق‌های موضعی و ضدالتهابی که این تزریق می‌تواند کورتون یا روش پی آر پی باشد که گاهی نیاز به چندین بار تزریق هست. همچنین کاهش وزن، بسیار جهت درمان این بیماری مؤثر است.

علائم خار پاشنه

به طور کلی، خار پاشنه هیچ علائم واضح و آشکاری (که توسط دیگران یا پزشک دیده شود) ندارد. اما خود شما می‌توانید به راحتی نشانه‌های آن را به صورت دردی تیز و تیرکشنده در پاشنه‌ی خود احساس کنید. این درد در زمان ایستادن، راه رفتن و دویدن احساس می‌شود. درد می‌تواند تا حدی شدید شود که با استراحت کردن نیز به سختی فروکش می‌کند.

احتمالا صبح‌ها بعد از این که از خواب بیدار می‌شوید، در چند قدم اولی که بر می‌دارید در پاشنه‌ی خود احساس درد می‌کنید.

بعد از مدتی راه رفتن، علت پاشنه درد شما فروکش می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که انجام ورزش بخش مهمی از روند پیشگیری و درمان خارپاشنه‌ ی پا است.

از آنجایی که استخوان شما به عضلات و بافت‌های دیگری متصل است، احتمال آن زیاد است که به این بافت‌ها و تاندون‌ها نیز آسیب وارد شود که در این صورت شما درد بسیار تیز و تیرکشنده ای را احساس می‌کنید که شبیه به فرو کردن چاقو در پاشنه‌ی پا است.

ممکن است برای آن که پای شما بهتر بتواند فشار‌های وارد شده را جذب کند، بافت‌های میخچه و پینه‌ای نیز در کف پای شما تشکیل شود. این مکانیزم می‌تواند در کاهش و درمان درد در پاشنه پا موثر باشد.

عوامل موثر در ایجاد خار پاشنه

احتمال ابتلا شما به التهاب آرنگ کف پا و خار پاشنه بیشتر می‌شود اگر:

 فعال باشید. انجام ورزش‌هایی که فشار زیادی را به پاشنه و بافت متصل به آن وارد می‌کنند، به ویژه اگر عضلات ساق پای‌تان سفت یا مچ پا به دلیل پیچ خوردگی‌های قبلی خشک باشد و حرکت مچ را محدود کند. ورزش‌هایی مانند دویدن، رقص باله یا ایروبیک از جمله این ورزش‌ها هستند.

 اضافه وزن داشته باشید. تحمل وزن اضافی و جابه‌جا کردن آن، فشار و نیروی بیشتری را به آرنگ کف پا وارد می‌کند.

 باردار باشید. افزایش وزن و ورم همراه با بارداری موجب آسودگی بیشتر رباط‌ها (لیگامنت‌ها) می‌شوند و در نتیجه التهاب و مشکلات مکانیکی بروز می‌یابد.

 سر پا باشید. داشتن شغلی که شما را ملزم به راه رفتن زیاد یا ایستادن بر روی سطح سفت بکند، مانند معلم، پیشخدمت یا کارگر کارخانه بودن، در بروز این عارضه بی‌تأثیر نیست.

 کف پای صاف یا قوس زیاد کمان پا داشته باشید. هر گونه تغییر در کمان کف پا توانایی ضربه‌گیری را نیز تغییر می‌دهد و باعث کشیدگی و وارد شدن فشار به آرنگ کف پا می‌گردد که مجبور به تحمل و جذب نیروی اضافی است.

 در سنین میانسالی یا بالاتر باشید. با پا به سن گذاشتن، کمان پا به تدریح فرو رفته می‌شود و به این ترتیب فشار بیشتری به آرنگ کف پا وارد می‌آید. کفش‌هایی بپوشید که به حد کافی از پا حمایت نمی‌کنند.

 عضله‌های کمان پای ضعیف داشته باشید. خستگی عضلانی موجب وارد شدن فشار بیش از اندازه به آرنگ کف پا و در نتیجه آسیب دیدن آن می‌شود. آرتروز داشته باشید. برخی گونه‌های آرتروز باعث التهاب تاندون‌های زیر پا و در نتیجه التهاب آرنگ کف پا می‌شوند.

دیابت داشته باشید. اگرچه پزشکان موفق به یافتن دلیل آن نشده‌اند، اما التهاب آرنگ کف پا غالباً بیشتر در بیماران مبتلا به دیابت رخ می‌دهد.

روش های درمانی خار پاشنه

برای درمان خار پاشنه می توان به روش هایی چون فیزیوتراپی، درمان با کورتیزون، شاک ویو تراپی، درمان با لیزر ، انجام ورزش های مناسب و استفاده از کفش مخصوص خار پاشنه اشاره کرد.

معمولا این بیماری در خانم ها و آقایانی که از کفش های نامناسب استفاده می کنند، شایع تر است. برای درمان و پیشگیری از ابتلا به خارپاشنه، باید از کفش مخصوص خارپاشنه استفاده کرد. این کفش ها دارای ویژگی هایی هستند که موجب درمان خارپاشنه می شوند. خار پاشنه در اثر فشار نامتوازن بر روی کف پا ایجاد می شود. استفاده از کفش  مخصوص خار پاشنه کم هزینه ترین روش جهت درمان این عارضه می باشد.

درمان با کفش مخصوص خار پاشنه

یکی دیگر از روش های درمان این بیماری استفاده از کفی و کفش طبی است.

کمپرس سرد: بیمار می‌تواند با چند بار قرار دادن کمپرس یخ در روز، هر بار به مدت ۲۰ دقیقه، التهاب و درد پاشنه را کاهش دهد. البته به هیچ وجه نباید یخ را مستقیم روی پوست گذاشت و حتماً باید حوله نازکی را بین یخ و پاشنه قرار داد.

محدود کردن فعالیت‌ها: بیمار می‌تواند با کاهش فعالیت‌هایی که باعث کشیدگی پاشنه می‌شوند به پاشنه استراحت دهد.

دارو: مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، معمولاً برای کاهش التهاب و درد پاشنه توصیه می‌شود.

اسپلینت شبانه: بستن اسپلینت شبانه لیگامان کف پا را در طول شب و هنگام خوابیدن تحت کشش مداوم قرار می‌دهد و از منقبض شدن آن و بازگشت به شکل اصلیش جلوگیری می‌کند، در نتیجه درد صبحگاهی برخی از بیماران تسکین می‌یابد.

کفی کفش و پد خار پاشنه

 

کفی‌های طبی ساخته شده در کلینیک پا برای هر بیمار با خنثی کردن چرخش مچ پا به داخل (پرونیشن) به کاهش درد و درمان خار پاشنه پا کمک می‌کند و از کشش بیش از حد لیگامان کف پا جلوگیری می‌کند. به علاوه در طراحی این کفی‌ها کم شدن وزن تحمیلی روی پاشنه نیز در نظر گرفته می‌شود. در قسمت پاشنه کفی طبی سفارشی حفره‌ای برای قرار گرفتن خار پاشنه تعبیه می‌شود تا به این ترتیب شدت برخورد پا با زمین کاهش یابد. اثر این نوع کفی‌ طبی کاهش یا حتی از بین رفتن درد ناشی از خار پاشنه پا است. کفی های طبی سفارشی که با استفاده از اسکن فشاری کف پا و یا اسکن سه بعدی در کلینیک های ارتوپدی فنی برای بیماران طراحی و ساخته می شود، بهترین نتیجه را دارند.

با کفی‌های طبی‌ که چرخش بیش از اندازه مچ پا به داخل (پرونیشن) را اصلاح می‌کند و قوس کف پا را گسترش می‌دهد، می توان به درمان درد پاشنه پا اقدام کرد. این کفی‌ها باید آن‌قدر سخت و محکم باشند تا از لیگامان کف پا در مقابل کشش غیرضروری محافظت کنند و قوس کف پا را به شیوه‌ای دینامیک بالا نگه دارند. استفاده از این کفی‌ها بهبودی را پس از حداکثر ۲ تا ۳ ماهه برای بیمار به ارمغان می‌آورد. در ادامه شیوه های به کار برردن کفی و کفش طبی ذکر شده است:

اصلاح کردن کفش: به پا کردن کفش‌های حمایت کننده‌ای که به خوبی از قوس کف پا محافظت می‌کنند و پاشنه کوتاهی دارند فشار روی لیگامان کف پا را کاهش می‌دهد.

پد خار پاشنه و باندپیچی: قرار دادن پد و کفی طبی در کفش ضربه‌های وارده هنگام راه رفتن را ملایم‌تر می‌کند. باندپیچی نیز پا را حمایت می‌کند و فشار روی لیگامان کف پا کاهش می‌دهد.

کفی و کفش طبی (ارتز): کفی طبی ساخته شده برای هر بیمار که داخل کفش وی قرار داده می‌شود برای اصلاح ناهنجاری‌های ساختاری اصلی به وجود آورنده بیماری و رفع خار پاشنه پا مفید است.

ویژگی کفش مخصوص خار پاشنه

1. پشتیبانی از قوس و پاشنه پا

در حالی که داشتن بالشتک می تواند برای راحتی پا مفید باشد ،  پزشکان ارتوپدی می گویند در بهترین کفش مخصوص خار پاشنه پشتیبانی از پا نیز مهم است.این حمایت از قوس و پاشنه است  و در پیشگیری از ورم کف پا بسیار مهم است.

2. سفتی در کف و بالشتک در قسمت میانی پا

هنگامی که نوبت به انتخاب کفش مخصوص خار پاشنه می رسد ، پزشکان ارتوپدی می گویند کسی که از ورم کف پا  و خارپاشنه رنج می برد برای جلوگیری از ضربه به پاشنه پا ، جایی که درد همراه با ورم کف پا است ، به سفتی در کف پا و بالشتک در قسمت میانی پا نیاز دارد.

كفشی كه دارای كف میانی ضخیم یا زیره سفت باشد ، بهترین کفش برای خار پاشنه برای كسی است كه به این عارضه مبتلا است.

3. داشتن ناحیه برخورد نرم با زمین

بهترین کفش مخصوص خار پاشنه باید علاوه بر راحتی کفشی باشد که در هنگام برخورد پا با یک سطح سخت کمترین ضربه را ایجاد کند. متخصصین ارتوپدی می گویند که ویژگی های دقیق بهترین کفش برای خار پاشنه واقعاً به پای فرد و آنچه که او سعی در کنترل آن دارد بستگی دارد.

سخن پایانی

با پیشرفت علم پزشکی و شناخت راه های مختلف برای درمان عارضه های استخوانی، دیگر نگرانی برای درمان معنا ندارد. این مهم که استفاده از کفش مناسب در طول روز و انجام فعالیت های روزانه با شرایطی که پاها در شرایط استاندارد ومناسبی قرار دارند می تواند آسودگی خیال برای انسان به ارمغان بیاورد. درمان عارضه خار پاشنه با استفاده از کفش های طبی و کفی های مناسب و طراحی شده مخصوص این موضوع که با مشورت متخصصین ارتوپد و بهره گیری از تجربه آنان ساخته شده ، کم هزینه ترین درمان را درپی خواهد داشت.

از آنجا کلینیک های ارتوپدی فنی بسیارند ، مراجعه به کلینیک با متخصصین باتجربه و ماهر که قالب گیری انحصاری برای بیمار انجام میدهد و کفی مناسب را تجویز میکند بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از این کلینیک های فنی به درستی قالب گیری را انجام نمی دهند و استفاده از کفش طبی نامناسب و کفی نامناسب می تواند شرایط را برای بیمار سخت تر کند.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و ساخت کفش و کفی های طبی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید