کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
درمان خار پاشنه با لیزر

درمان خار پاشنه با لیزر

درمان خار پاشنه با لیزر بکی از راهکارهای درمانی برای دردهای کف پا و علی الخصوص خارپاشنه می باشد. یکی از مشکلات شایع بیماران دردهای پاشنه پا میباشد که عمدتا خار پاشنه پا قلمداد میشوند . خار پاشنه پا (Heel Spur) یک زائده‌ی استخوانی است که روی سطح زیرین استخوان پاشنه‌ی پا تشکیل میشود، تشکیل این خار استخوانی فرآیندی است که دوره‌ای طولانی مدت دارد. علت آغاز شدن تشکیل زائده‌ی استخوانی، می‌تواند کشیدگی یا پارگی رباط یا عضلات یا کشیدگی فاشیای پلانتار (رباط پهن کف پا) باشد. خار پاشنه بر اثر رسوب کلسیم در قسمت تحتانی استخوان پاشنه ایجاد می‌شود.

درادامه این مقاله به بررسی علائم خار پاشنه و انواع درمان آن ، علی الخصوص درمان خار پاشنه با لیزر خواهیم پرداخت.

درمان خار پاشنه با لیزر

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و درمان خار پاشنه با لیزر هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

 

علائم خار پاشنه

خار پاشنه در مواقع بسیاری بی‌علامت است. در برخی موارد، وجود این عارضه می‌تواند همراه با درد متناوب و مزمن همراه باشد. این درد به‌خصوص هنگام راه‌رفتن و دویدن بیشتر خود را نشان می‌دهد. به‌طور کلی علت درد، پاشنۀ پا نیست، بلکه آسیب به بافت نرمی است که با آن ارتباط دارد. این بافت نرم فاشیا نامیده می‌شود.

افراد مختلف، درد پاشنۀ پا را همانند فرو رفتن سوزن یا سیخ در پا به ‌تصویر می‌کشند. این درد در ابتدای صبح که بیمار از خواب بیدار می‌شود و پای خود را بر زمین می‌گذارد، بسیار تند و شدید است. در طی روز درد کاهش یافته و به ذُق ذُقی دائمی و خفیف تبدیل می‌شود. در برخی موارد درد کاملا در طول روز از بین می‌رود. هرچه به عصر و شب نزدیک‌تر می‌شویم، درد افزایش پیدا خواهد کرد. احساس درد بلافاصله پس از نشستن‌های طولانی‌مدت، بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اگر شب ها با درد پا مواجه هستید ممکن است مشکل شما چیزی به جز خار پاشنه باشد. درد های شبانه پا ممکن است به علت آرتریت و یا مشکلات اعصاب پا مانند سندروم تونل تارسال (tarsal tunnel syndrome) باشند.

عامل‌های موثر در به وجود آمدن خار پاشنه

1. فعالیت بیش از اندازه : انجام ورزش‌هایی  مانند دویدن، رقص باله یا ایروبیک که فشار زیادی را به پاشنه و بافت متصل به آن وارد می‌کنند، به ویژه اگر عضلات ساق پای‌تان سفت یا مچ پا به دلیل پیچ خوردگی‌های قبلی خشک باشد و حرکت مچ را محدود کند.

2. اضافه وزن : تحمل وزن اضافی و جابه‌جا کردن آن، فشار و نیروی بیشتری را به رباط کف پا وارد می‌کند.

3. بارداری: افزایش وزن و ورم همراه با بارداری موجب آسودگی بیشتر رباط‌ها (لیگامنت‌ها) می‌شوند و در نتیجه التهاب و مشکلات مکانیکی بروز می‌یابد.

4. ایستادن بیش از اندازه: مشاغلی مانند  معلم، پیشخدمت یا کارگر کارخانه بودن و یا هر شغل دیگری که شما را ملزم به راه رفتن زیاد یا ایستادن بر روی سطح سفت بکند،در بروز این درد بی‌تأثیر نیست.

5. کف پای صاف یا قوس زیاد : هر گونه تغییر در قوس کف پا توانایی ضربه‌گیری را نیز تغییر می‌دهد و باعث کشیدگی و وارد شدن فشار به رباط کف پا می‌گردد که مجبور به تحمل و جذب نیروی اضافی است.

6. افزایش سن : با پا به سن گذاشتن، قوس کف پا  به تدریح فرو رفته می‌شود و به این ترتیب فشار بیشتری به رباط کف پا وارد می‌آید.

7. کفش‌های تخت،پاشنه بلند و غیر استاندارد

8. ضعیف بودن عضلات کف پا: خستگی عضلانی موجب وارد شدن فشار بیش از اندازه به رباط کف پا و در نتیجه آسیب دیدن آن می‌شود.

9. آرتروز : برخی گونه‌های آرتروز باعث التهاب تاندون‌های زیر پا و در نتیجه التهاب رباط کف پا می‌شوند.

10. دیابت: اگرچه پزشکان موفق به یافتن دلیل آن نشده‌اند، اما التهاب رباط کف پا غالباً بیشتر در بیماران مبتلا به دیابت رخ می‌دهد.

11. بیماری‌های روماتیسمی مانند  آرتریت روماتوئید.

تفاوت بین التهاب فاسیت‌پلانتار و خار پاشنه چیست؟

پلانتار فاسیتیس درواقع به معنای التهاب نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا می‌باشد (نوار فاسیت‌پلانتار، یک نوارضخیم و محکم است که در کف پا قرار دارد و از پاشنه‌ی  پا تا نوک انگشتان کشیده شده است). اما خار پاشنه، به زائده‌ی  استخوانی گفته می‌شود که در محل اتصال فاسیت‌پلانتار به استخوان پاشنه، شکل می‌گیرد. خار پاشنه پا در واقع بر اثر مزمن شدن التهاب فاسیت‌پلانتار شکل می‌گیرد.

تشخیص وجود خارپاشنه

وجود خار پاشنه اغلب بدون درد است، اما در برخی موارد نیز موجب درد و ناراحتی افراد می‌شود. این عارضه معمولا با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. برای تشخیص دقیق و صحیح این بیماری، لازم است که به متخصص و جراح ارتوپدی در یک کلینیک پای معتبر مراجعه کرد. خارپاشنه عموما توسط عکس‌برداری و تصویربرداری ایکس- ری تشخیص داده می‌شود.

قبل از انجام آزمایشات و تصویربرداری، پزشک پا را به‌ صورت فیزیکی معاینه خواهد کرد تا هرگونه علائم قرمزی یا التهاب را در آن مشاهده کند.

معمولا بعد از سوال در مورد سوابق پزشکی بیمار و گرفتن شرح حال او و انجام معاینه‌ فیزیکی، ابتلا به خار پاشنه قابل تشخیص است. یعنی عمدتا تشخیص خار پاشنه به کمک معاینه انجام می شود . البته اگر شک به مشکلات کمر داشته باشیم باید نوار عصب و عضله انجام شود.

معاینه بیمار خار پاشنه جهت پیشگیری  و درمان شامل موارد زیر می‌شود:

ارزیابی قدرت عضلات پا

ارزیابی دامنه حرکتی پا

بررسی وضعیت قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن)

ارزیابی نحوه‌ی راه رفتن بیمار

ارزیابی توانایی و تحمل بیمار در حین انجام تست تحریک درد

در صورتی که شخص به خار پاشنه دچار شده باشد، می‌توان این زائده‌ی  استخوانی را در تصاویر ساده‌ی  رادیو گرافی مشاهده کرد، اما التهاب فاسیت پلانتر در این تصاویر قابل رویت نیست و این مورد در تصاویر اولتراسوند که از بافت نرم پا گرفته می‌شود، قابل رویت است.

درمان خار پاشنه با لیزر

درمان خار پاشنه با لیزر پرتوان مؤثرترین درمان برای التهاب تاندون است چون ترمیم بافت را در سطح سلولی (نظیر غضروف) تحریک می‌کند. ضمناً این روش جریان خون رسیده به محل آسیب مزمن یا حاد را تحریک و از نو پایه‌ریزی می‌نماید؛ و به این ترتیب “باقی‌مانده‌های” ملتهب انباشته شده را از محل آسیب دور می‌کند و مواد مغذی التیام‌بخش را به آنجا می‌آورد. در مورد تشکیل خار پاشنه، با وجود باقی ماندن خار، لیزر سرد به نحو کارآمدی محل دردناک را درمان می‌کند و التهاب مربوطه را از بین می‌برد و به این ترتیب غالباً درد برای همیشه تسکین می‌یابد. از جمله مزایای درمان لیزری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمنی روش درمان خار پاشنه با لیزر

کاهش ورم و درد

کاهش وابستگی به دارو

بهبود سریع درد بیمار

امکان انجام کارهایی که پیش از این با درمان دارویی یا دیگر روش‌های درمانی خار پاشنه ناسازگار بودند.

حتی استفاده از لیزر کم توان در جلسات متعدد نیز می توان به درمان فرد کمک بسزایی کند. البته تمام این اقدامات می بایست زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد تا اطمینان از درمان کامل برای فرد بدست آید.

پیشگیری از به‌وجود آمدن خارپاشنه

مهم‌ترین اصل پیشگیری از این بیماری، پوشیدن کفش مناسب، متناسب با فعالیت بدنی‌ است. کفش‌های استاندارد شوک ناشی از برخورد مداوم پاشنۀ پا به زمین را خنثی می‌کند نیز مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که قبل از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و ورزشی، حتما بدن را گرم کنید. انجام تمرینات کششی در طول فعالیت نیز ضرورت دارد.

از پوشیدن کفش‌های کاملا تخت و بدون قوس یا با پاشنۀ بسیار بلند برای طولانی‌مدت خودداری کنید. از دیگر مواردی که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، اضافه وزن است. کاهش وزن در درمان بیماری خارپاشنه بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

سخن پایانی

هر چند درمان خار پاشنه با لیزر از جمله درمان های سریع و قابل اطمینان است، اما بهترین درمان ، پیشگیری است . با ورزش، پایین نگه داشتن وزن و استفاده از کفش مناسب از بروز خار پاشنه پیشگیری کنید. استفاده از کفش مناسب می تواند در درمان قعطی خار پاشنه بسیار موثر باشد در صورتی که پزشک متخصص آنرا بر حسب مشخصات پای فرد تجویز و ساخته باشد. در صورت بروز علائم ذکر شده برای تشخیص صحیح تر و بهتر به متخصص ارتوپد مراجعه و در درمان خود کوشا باشید.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و درمان خار پاشنه با لیزر هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید