کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پادرد در بارداری

بهترین متخصص درد پا در کلینیک میر می گوید: بارداری باعث ایجاد تغییرات مختلفی در بدن زنان می شود. بسیاری از زنان در طول بارداری شکایت های مشترک دارند. یکی از این شکایات که اغلب نادیده گرفته می شود ، پادرد در بارداری است.

به دلیل افزایش وزن طبیعی در دوران بارداری ، مرکز ثقل بدن زنان کاملاً تغییر می کند. این امر باعث تغییر میزان وزن قابل تحمل و ایجاد فشار بیشتری به زانوها و پاها می شود. دو مورد از مشکلات شایع پا که توسط بانوان باردار تجربه می شود ، اضافه وزن و ورم است. این مشکلات می تواند منجر به درد در پاشنه پا و قوس پا شود. همچنین ممکن است بسیاری از خانم ها به دلیل افزایش وزن دچار گرفتگی پا و واریس شوند. به همین دلیل ، برای همه زنان باردار مهم است که در مورد سلامت پا در دوران بارداری خود بیشتر بدانند تا این دوره 9 ماهه برای آنها راحت تر باشد.

بنابراین با کلینیک دکتر میر همراه باشید تا درمورد پادرد در بارداری بیشتر بدانید.

این درد دارای علل جامع بوده و افراد غیرباردار نیز این احساس را دارند اما برخی علل بیشتر باعث درد در بارداری می شود مثل پروناسیون بیش از حد و پلانتر فاشیا چون افراد در بارداری مستعد التهاب مفاصل و تاندون ها است.

یکی دیگر که در بارداری اتفاق می افتد دردهایی مثل دیسک به دلیل افزایش وزن در بارداری است که زیاد دیده می شود.

علل دیگر این است که بخاطر ورمی که در اندام ها رخ می دهد پا در کفش و دمپایی دچار فشار شده و درد بگیرد و باعث ایجاد نقاط دردناک شود. این ها سردسته علل درد در بارداری است . همچنین فردی که به روماتیسم دچار است در زمان بارداری دردش بیشتر می شود.

 

پادرد در بارداری

 

 

کلینیک دکتر میر  در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

علت پادرد در بارداری

پادرد در بارداری

افزایش وزن در بارداری می تواند فشار زیادی به کف پای شما وارد کرده و باعث التهاب آن شود. فاشیا پلانتار(فاشیای کف پا) چیست؟  پلانتار به معنای کف پا و فاشیا فیبرهای تاندونی اتصالی است که استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند. بسیاری از زنان باردار به دلیل فشار بیشتری که بدن ایجاد می کند ، در ناحیه کف پا، تحریک و درد  کف پا را تجربه می کنند. که می تواند منجر به مشکلات شایع پا از جمله پروناسیون بیش از حد ، پلانتر فاشیا و Edema شود.

1.پروناسیون بیش از حد(Over-pronation)

پروناسیون بیش از حد  یک مشکل شایع پا است که در دوران بارداری تجربه شده است. Over-Pronation ، که به آن صافی کف پا نیز گفته می شود ، هنگامی ایجاد می شود که قوس پای فرد بر اثر تحمل وزن صاف شود و هنگام راه رفتن پاهایش به سمت داخل بچرخد. این مشکل می تواند باعث ایجاد التهاب شدید در ناحیه کف پا شود .

پروناسیون بیش از حد می تواند راه رفتن را بسیاردردناک کرده و در پا و گوساله های پا فشار را افزایش یابد. دلیل اینکه بسیاری از خانم های باردار دچار پروناسیون می شوند ، فشار زیاد بر بدن در اثر افزایش وزن است. پروناسیون بیش از حد در افرادی که کف پای صاف و انعطاف پذیر دارند یا در افراد چاق بسیار مرسوم است.

2.تورم پا(Edema)

پادرد در بارداری

دلیل بعدی پادرد در بارداری، ورم پا (Edema)است که به آن تورم پا نیز گفته می شود و به طور معمول در قسمت بعدی بارداری اتفاق می افتد. Edema از خون اضافی جمع شده در دوران بارداری ناشی می شود. بزرگ شدن رحم به رگهای خونی لگن و پاها فشار وارد می کند و باعث کند شدن گردش خون و تجمع خون در اندام تحتانی می شود.  وقتی پاها متورم می شوند ، می توانند به رنگی نزدیک رنگ ارغوانی دربیایند. گاهی اوقات آب اضافی بدن در دوران بارداری باعث اضافه شدن تورم پا می شود. بنابراین حتما در صورت وجود تورم در صورت یا دست ها ، سریعا با متخصص درد پا تماس گرفته و به او مراجعه کنید.

3.ورم کف پا(پلانتر فاشیا)

ورم کف پا شوخی نیست و در بین زنان باردار بسیار شایع است و موجب پادرد در بارداری می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ناحیه کف پا ملتهب شده و به دلیل راه رفتن بدون محافظت کافی و  یا افزایش وزن ، کشیده شود. این وضعیت شایع پا باعث ایجاد درد تیز و شدید می شود که معمولاً در اوایل صبح رخ می دهد.

عوامل درمان  پادرد در بارداری

پادرد در بارداری

روش های موثر برای درمان پادرد در بارداری وجود دارد. مشکل پروناسیون بیش از حد را  می توان  با ارتزهای “آماده” درمان کرد. کفش مناسب  نیز در درمان پروناسیون بسیار مهم است. کفش راحتی انتخاب کنید که توانایی حفاظت اضافی و جذب ضربه را داشته باشد.

با روش های زیر می توان تورم پا(Edema) را به حداقل رساند: کفش مناسب بپوشید. کفش های خیلی باریک و تنگ گردش خون را محدود می کنند. در طول بارداری چندین بار پای خود را اندازه بگیرید. احتمالاً اندازه آنها تغییر خواهد کرد. اگر به مدت طولانی رانندگی می کنید ، برای تقویت گردش خون ، به طور مرتب استراحت کنید و کمی پاها را دراز کنید. برای ارتقا سلامت کلی به طور منظم ورزش کنید.

پیاده روی بهترین ورزش است. برای هیدراته شدن بدن مقدار زیادی آب بنوشید. این به بدن کمک می کند مایعات کمتری را در خود نگه دارد. از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید و از غذاهای حاوی نمک زیاد که باعث احتباس آب می شوند خودداری کنید. تورم به طور معمول در هر دو پا مشابه است. اگر تورم در هر دو پا متقارن نباشد ، این ممکن است نشانه ای از یک مشکل عروقی باشد و باید بلافاصله با پزشک تماس گرفته شود.

اکنون که فهمیدید چه عواملی باعث درد پای شما در دوران بارداری می شود ، روش های مختلفی برای کمک به شما در از بین بردن یا تسکین درد پاهای شما وجود دارد. به خاطر سپردن این راهکارها می تواند بارداری را برای شما کمی آسان کند.

  • استفاده از کیسه یخ :  استفاده از کیسه یخ می تواند تورم را کاهش داده و درد شما را تسکین دهد.
  • بالا بردن پاها : پاها را در هر زمان یا وقتی متورم می شوند بالا بگذارید و آنها را به چیزی تکیه دهید.
  • استراحت:  برای کشش فاشیای کف پا ، پا ، پاشنه و عضلات ساق پا به طور منظم استراحت دهید تا گردش خون فعال شود.
  • ورزش کنید و راه بروید: هرچه بیشتر تحرک داشته باشید ، خون شما به پاها و به بقیه بدن شما جریان می یابد.
  • رژیم غذایی متعادل: با اجتناب از غذاهای شور و چرب ، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب:  با نوشیدن آب فراوان مایعات اضافی را را از بدن خارج کنید.

کفش مناسب پادرد

پادرد در بارداری

یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از پادرد در بارداری ، نوع کفشی است که می پوشید. در طول دوره بارداری ، تغییرات رباط ناشی از هورمون ها می تواند باعث رشد و تورم پاها شود و این می تواند به طور دائم در اندازه بزرگ باقی بمانند. با تغییر در اندازه پا و تورم در دوران بارداری ، پوشیدن کفش طبی که برای شرایط شما مناسب باشد بسیار ضروری است.

هنگام خرید کفش باید پای خود را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید کفشی متناسب با عرض و طول پاهایتان خریداری کرده اید. در کفش شما باید کمی فضای اضافی وجود داشته باشد تا فضای لازم برای تورم پا فراهم شود.  کفش شما باید شامل: تناسب صحیح ، حفاظت مناسب ، جذب ضربات اضافی و تشکیل شده از مواد سبک باشد. اگر باید کفش پاشنه دار بپوشید، حتما با بهترین متخصص پادرد این مشکل را درمیان بگذارید تا به شما کمک کرده و بهترین کفش طبی را برای شما پیشنهاد دهد.

بخش کفش و کفی طبی کلینیک تخصصی دکتر میر راهنمای شما در انتخاب کفش طبی متناسب با مشکل شما و همچنین نحوه استفاده  شما از این ابزار مفید پزشکی خواهد بود. تماس با کلینیک دکتر میر

کلینیک دکتر میر  در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید