کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

بسیاری از ورزشکاران سالانه دچار عارضه کشیدگی مینیسک داخلی زانو میشوند و برای مدتی از ورزش کناره گیری می کنند و این اتفاق ممکن است زندگی حرفه ای ورزشی آنان را تحت تاثیر قرار دهد.ما در این مقاله به بررسی موارد زیر میپردازیم تا با عوامل خطر و علل کشیدگی مینیسک و یا پارگی آشنا شوید و از بروز آن جلوگیری نمایید.

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

 

کشیدگی مینیسک داخلی زانو و پارگی مینیسک چیست؟

پارگی یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو هنگامی رخ می دهد که مینیسک (دو قطعه غضروف که به عنوان کوسن بین استخوان ران و استخوان ساق پا عمل می کند) آسیب دیده باشد. مینیسک برای کمک به ثابت نگه داشتن زانو و تعادل وزن در زانو طراحی شده است. بنابراین ، هنگامی که مینیسک پاره شود و یا کشیدگی مینیسک رخ دهد ، می تواند از عملکرد صحیح زانو جلوگیری کند.

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک یک آسیب شایع در زانو است. کشیدگی مینیسک داخلی زانو به صورت خفیف ، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی می شوند.

علل پارگی و یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو صدمه  شایع در زانو است و در اثر تماس مستقیم در فعالیت های ورزشی یا فشار ناشی از چرخش ناگهانی می تواند ایجاد شود.برخی از علل پارگی و یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو به شرح ذیل میباشد:

  • ورزش های پرتحرک مانند فوتبال ، بسکتبال ، تنیس
  • چمباتمه زدن
  • چرخش ناگهانی

عوامل خطر پارگی و یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو
  • افزایش سن : عارضه کشیدگی مینیسک با افزایش سن افزایش می یابد ، بنابراین افراد بالای 30 سال در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کشیدگی مینیسک و یا پارگی هستند.
  • ورزشکاران : ورزشکارانی که ورزش هایی مانند فوتبال ، بسکتبال و تنیس را انجام می دهند در معرض خطر بیشتری برای کشیدگی مینیسک داخلی زانو و پارگی آن قرار دارند.
  • پوکی استخوان : افرادی که از آرتروز رنج می برند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پارگی مینیسک داخلی زانو و یا فشار برروی مینیسک هستند.

علائم پارگی و کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو به صورت خفیف ، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی می شوند.

علائم پارگی یا کشیدکی مینیسک زانو خفیف:

  • درد
  • تورم

به طور معمول ، در این حالت با مراجعه به بهترین متخصص ارتوپد در تهران کشیدگی مینیسک خفیف ظرف دو تا سه هفته بهبود می یابد.

علائم پارگی یا کشیدکی مینیسک زانو متوسط:

  • درد در کنار یا مرکز زانو
  • سفتی، سختی زانو
  • عدم توانایی در حرکت آزادانه زانو

در این حالت باید به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کرد و ​​می تواند چند سال درمان آن طول بکشد .

علائم پارگی یا کشیدکی مینیسک زانو شدید:

  • عدم توانایی در صاف کردن زانو
  • قفل کردن زانو
  • سفتی و تورم شدید

تشخیص پارگی یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

اگر بیش از دو روز علائم کشیدگی مینیسک داخلی زانو و یا پارگی آن بهبود نیابد ، باید  برای درمان کشیدگی مینیسک زانو به دکتر ارتوپد مراجعه نماید. کشیدگی مینیسک زانو در معاینه جسمی با مراقبت های اولیه تشخیص داده می شود. در طول معاینه ، پزشک ممکن است موارد زیر را ارزیابی کند:

  • تاریخچه پزشکی –بهترین پزشک ارتوپدی شما تاریخچه پزشکی کامل شما را بررسی می کند.
  •  معاینه فیزیکی – بهترین فوق تخصص زانو شما را معاینه می کند و دامنه حرکت را آزمایش می کند.
  • آزمایش تشخیصی – بهترین فوق تخصص ارتوپدی ممکن است آزمایش McMurray را نیز انجام دهد تا زانو شما را در حالت  خم ،صاف و در حالت چرخش بررسی کند.

 درمان کشیدگی مینیسک زانو

درمان پارگی یا کشیدگی مینیسک به شدت پارگی یا کشیدگی ، محل آن، سن و میزان فعالیت شما بستگی دارد. در بسیاری موارد ، بیماران می توانند با استراحت ، کمپرس یخ ، فشرده سازی و بالا بردن محل آسیب دیده تحت نظارت بهترین دکتر ارتوپد بهبود یابند.

شما همچنین ممکن است به منظور درمان کشیدگی مینیسک زانو به فیزیوتراپی و توانبخشی احتیاج داشته باشید تا به شما کمک کند تا در حد ممکن قدرت و انعطاف پذیری زانوتان را بازیابی کنید.

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

اگر علائم شما با گزینه های درمانی غیر جراحی برطرف نشود ، ممکن است بهترین دکتر ارتوپد برای درمان کشیدگی مینیسک زانو و یا پارگی آن عمل جراحی را برایتان تجویز نماید. بهترین جراح ارتوپدی شما با توجه به اندازه پارگی ، محل پارگی ، سن و میزان فعالیت و همچنین تجربه مشخص خواهد کرد که چه نوع جراحی مورد نیاز است.

جراحی آرتروسکوپی – یک سوراخ کوچک ایجاد شده است تا دوربین بتواند دید روشنی از قسمت داخلی زانو داشته باشد ، جراح ابزار جراحی را درون سوراخ وارد کرده و پارگی را ترمیم می کند.

منیسکتکتومی جزئی – از بین بردن قطعات منیسک ناپایدار و صاف کردن لبه های منیسک باقیمانده برای اطمینان از عدم وجود انتهای بریده شده.

منیسکتومی کل – کل منیسک با عمل جراحی برداشته می شود.

ترمیم پارگی یا کشیدگی مینیسک

بسیار مهم است که در ابتدا برای درمان کشیدگی مینیسک زانو و یا پارگی آن به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه نمایید و توصیه های تجویزی او را کاملا رعایت کنید. تا در اسرع وقت به سطح فعالیت قبلی خود برگردید.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید