Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

بسیاری از ورزشکاران سالانه دچار عارضه کشیدگی مینیسک داخلی زانو میشوند و برای مدتی از ورزش کناره گیری می کنند و این اتفاق ممکن است زندگی حرفه ای ورزشی آنان را تحت تاثیر قرار دهد.ما در این مقاله به بررسی موارد زیر میپردازیم تا با عوامل خطر و علل کشیدگی مینیسک و یا پارگی آشنا شوید و از بروز آن جلوگیری نمایید.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط فوق تخصص مینیسک زانو تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

 

کشیدگی مینیسک داخلی زانو و پارگی مینیسک چیست؟

پارگی یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو هنگامی رخ می دهد که مینیسک (دو قطعه غضروف که به عنوان کوسن بین استخوان ران و استخوان ساق پا عمل می کند) آسیب دیده باشد. مینیسک برای کمک به ثابت نگه داشتن زانو و تعادل وزن در زانو طراحی شده است. بنابراین ، هنگامی که مینیسک پاره شود و یا کشیدگی مینیسک رخ دهد ، می تواند از عملکرد صحیح زانو جلوگیری کند.

کشیدگی مینیسک یک آسیب شایع در زانو است. کشیدگی مینیسک داخلی زانو به صورت خفیف ، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی می شوند.

علل پارگی و یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو صدمه  شایع در زانو است و در اثر تماس مستقیم در فعالیت های ورزشی یا فشار ناشی از چرخش ناگهانی می تواند ایجاد شود.برخی از علل پارگی و یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو به شرح ذیل میباشد:

  • ورزش های پرتحرک مانند فوتبال ، بسکتبال ، تنیس
  • چمباتمه زدن
  • چرخش ناگهانی

عوامل خطر پارگی و یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو
  • افزایش سن : عارضه کشیدگی مینیسک با افزایش سن افزایش می یابد ، بنابراین افراد بالای 30 سال در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کشیدگی مینیسک و یا پارگی هستند.
  • ورزشکاران : ورزشکارانی که ورزش هایی مانند فوتبال ، بسکتبال و تنیس را انجام می دهند در معرض خطر بیشتری برای کشیدگی مینیسک داخلی زانو و پارگی آن قرار دارند.
  • پوکی استخوان : افرادی که از آرتروز رنج می برند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پارگی مینیسک داخلی زانو و یا فشار برروی مینیسک هستند.

علائم پارگی و کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو به صورت خفیف ، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی می شوند.

علائم پارگی یا کشیدکی مینیسک زانو خفیف:

  • درد
  • تورم

به طور معمول ، در این حالت با مراجعه به بهترین متخصص ارتوپد در تهران کشیدگی مینیسک خفیف ظرف دو تا سه هفته بهبود می یابد.

علائم پارگی یا کشیدکی مینیسک زانو متوسط:

  • درد در کنار یا مرکز زانو
  • سفتی، سختی زانو
  • عدم توانایی در حرکت آزادانه زانو

در این حالت باید به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کرد و ​​می تواند چند سال درمان آن طول بکشد .

علائم پارگی یا کشیدکی مینیسک زانو شدید:

  • عدم توانایی در صاف کردن زانو
  • قفل کردن زانو
  • سفتی و تورم شدید

تشخیص پارگی یا کشیدگی مینیسک داخلی زانو

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

اگر بیش از دو روز علائم کشیدگی مینیسک داخلی زانو و یا پارگی آن بهبود نیابد ، باید  برای درمان کشیدگی مینیسک زانو به دکتر ارتوپد مراجعه نماید. کشیدگی مینیسک زانو در معاینه جسمی با مراقبت های اولیه تشخیص داده می شود. در طول معاینه ، پزشک ممکن است موارد زیر را ارزیابی کند:

  • تاریخچه پزشکی: بهترین پزشک ارتوپدی شما تاریخچه پزشکی کامل شما را بررسی می کند.
  •  معاینه فیزیکی: بهترین فوق تخصص زانو شما را معاینه می کند و دامنه حرکت را آزمایش می کند.
  • آزمایش تشخیصی: بهترین فوق تخصص ارتوپدی ممکن است آزمایش McMurray را نیز انجام دهد تا زانو شما را در حالت  خم ،صاف و در حالت چرخش بررسی کند.

 درمان کشیدگی مینیسک زانو

درمان پارگی یا کشیدگی مینیسک به شدت پارگی یا کشیدگی ، محل آن، سن و میزان فعالیت شما بستگی دارد. در بسیاری موارد ، بیماران می توانند با استراحت ، کمپرس یخ ، فشرده سازی و بالا بردن محل آسیب دیده تحت نظارت بهترین دکتر ارتوپد بهبود یابند.

شما همچنین ممکن است به منظور درمان کشیدگی مینیسک زانو به فیزیوتراپی و توانبخشی احتیاج داشته باشید تا به شما کمک کند تا در حد ممکن قدرت و انعطاف پذیری زانوتان را بازیابی کنید.

کشیدگی مینیسک داخلی زانو

اگر علائم شما با گزینه های درمانی غیر جراحی برطرف نشود ، ممکن است بهترین دکتر ارتوپد برای درمان کشیدگی مینیسک زانو و یا پارگی آن عمل جراحی را برایتان تجویز نماید. بهترین جراح ارتوپدی شما با توجه به اندازه پارگی ، محل پارگی ، سن و میزان فعالیت و همچنین تجربه مشخص خواهد کرد که چه نوع جراحی مورد نیاز است.

جراحی آرتروسکوپی – یک سوراخ کوچک ایجاد شده است تا دوربین بتواند دید روشنی از قسمت داخلی زانو داشته باشد ، جراح ابزار جراحی را درون سوراخ وارد کرده و پارگی را ترمیم می کند.

منیسکتکتومی جزئی – از بین بردن قطعات منیسک ناپایدار و صاف کردن لبه های منیسک باقیمانده برای اطمینان از عدم وجود انتهای بریده شده.

منیسکتومی کل – کل منیسک با عمل جراحی برداشته می شود.

ترمیم پارگی یا کشیدگی مینیسک

بسیار مهم است که در ابتدا برای درمان کشیدگی مینیسک زانو و یا پارگی آن به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه نمایید و توصیه های تجویزی او را کاملا رعایت کنید. تا در اسرع وقت به سطح فعالیت قبلی خود برگردید.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

 

ترمیم پارگی یا کشیدگی مینیسک

دیدگاهتان را بنویسید