درد پاشنه پا

درد پاشنه پا عارضه‌ای شایع است که در اثر استفاده بیش از حد از پاشنه بوجود می آید.

درد پاشنه پا

درد پاشنه یکی از علل رایج مراجعه به کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر میر است. علت های زیادی برای درد پاشنه پا وجود دارد، اما علت های مکانیکی شایع ترند. محل درد می تواند راهنمای خوبی برای تشخیص مناسب باشد. اگرچه تشخیص دقیق و مدیریت مناسب مهم است، اما  تشخیص دقیق علت با توجه به علایم بسیار مشابه سخت است.

درد پاشنه پا مکانیکی

درد پاشنه پا میتواند ناشی از مشکلات اسکلتی مانند موارد زیر باشد:

شکستگی استرسی کالکانه(calcaneal stress fracture)

اغلب درد پاشنه پا به علت فاشیتیس پلانتر یا خار پاشنه تشخیص داده می شود، اما هنگامی که یافته های تاریخی یا فیزیکی غیرمعمول هستند یا وقتی که درمان های معمول ناکارآمد هستند، باید علت غیر معمولی برای درد پاشنه پا در نظر گرفت. شکستگی های استرسی کالکونه یک علت غالبا ناشناخته ی درد پاشنه است،حتی در بعضی از نمونه ها، چون علائم شکستگی استرسی کالکونه گاهی با درمان های مخصوص فاشیتیس پلانتر بهبود می یابند، می توانند همچنان ناشناخته بمانند. شکستگی استرسی کالکونه هر جمعیتی از جمله بزرگسالان و حتی کودکان را درگیر میکند و در میان افراد که فعالیت جسمی بالا دارند مانند ورزشکاران و پرسنل نظامی  و حتی با بررسی دقیقتر در بین وکلا و پزشکان شایع تر است. درد پاشنه پا در این عارضه با تغییرسطح فعالیت و یا تغییر محل راه رفتن مثلا از روی تردمیل به زمین، روند افزایشی پیدا میکند.

التهاب آپوفیز (Sever’s disease)

بیماری Sever (یا apophysitis calcaneal) یکی از شایع ترین علل درد پاشنه پا در کودکان و نوجوانان در حال رشد است. این یک التهاب درصفحه رشد پاشنه (calcaneus) است. بیماری Sever ناشی از استرس تکرارشونده به پاشنه است در هنگام رشد ناگهانی استخوان ها، عضلات، تاندون ها و دیگر ساختارها است که به سرعت در حال تغییر هستند. کودکان و نوجوانانی که در ورزش، مخصوصا ورزش های پرشی شرکت می کنند، در معرض خطر بیشتری هستند. با این حال، نوجوانان کم تحرک تر هم ممکن است با این مشکل روبرو میشوند، به خصوص اگر کفش های بسیار تخت به پا کنند.

استراحت، داروهای بدون نسخه، تغییر در نوع کفش و تمرینات کششی و تقویتی، اغلب درد را مرتفع میساو اجازه بازگشت به فعالیت های روزمره می دهند.

استئومیلیت(osteomyelitis)

استئومیلیت  یک عفونت استخوانی است با علائمی چون تب، ضعف و درد در یک استخوان خاص با قرمزی بیش از حد. در کودکان  اغلب استخوان های بلند مثل بازوها و پاها را درگیر میکند، در حالی که در بزرگسالان، پا، ستون فقرات و مفصل ران را بیشتر درگیر میکند. معمولا یک عفونت باکتریایی و به ندرت، یک عفونت قارچی عامل  این عارضه است و این ممکن است از طریق گسترش خون یا بافت اطراف محل آن گسترش میابد. پوکی استخوان ناشی از دیابت، مصرف داروهای وریدی، برداشتن طحال و ضربه به ناحیه خطر ابتلا به استئومیلیت را افزایش میدهد. تشخیص معمولا مبتنی بر علائم است و با آزمایش خون، تصویربرداری پزشکی یا بیوپسی استخوان تایید میشود.

آرتروپاتی التهابی(inflammatory arthropathy)

آرتروپاتی های التهابی اغلب باعث اختلال عملکردی، آسیب و ناهنجاری مفصلی می شوند. دست و پا محل های مکرر برای رخداد آرتروپاتی التهابی هستند که منجر به مداخله جراحی میشوند.

ورم کف پا یا التهاب فاشیای کف پا(فاسئیت پلانتار)

این شرایط به التهاب فاشیای کف پا، یک نوع بافت ضخیم و فیبری که از پاشنه تا سر انگشتان پا امتداد دارد، اشاره می‌کند. فاسئیت پلانتار معمولاً به دلیل فشار مداوم و کشیدگی بیش از حد فاشیا ایجاد می‌شود و در افرادی که ساعات طولانی ایستاده کار می‌کنند، ورزشکاران و افرادی با وزن بالا شایع‌تر است.

شکستگی استخوان پاشنه

شکستگی استخوان پاشنه معمولاً به دلیل ضربه شدید، مانند افتادن از ارتفاع یا تصادفات رانندگی ایجاد می‌شود. علائم شامل درد شدید، تورم، کبودی و عدم توانایی در تحمل وزن روی پای آسیب دیده است. درمان شکستگی استخوان پاشنه ممکن است شامل جراحی یا استفاده از گچ و دوره نقاهت طولانی باشد.

درد پاشنه پا غیر مکانیکی

همچنین درد پاشنه پا میتواند ناشی از آسیب به بافت نرم پاشنه باشد مانند:

تحلیل بافت چربی (fat pad atrophy)

این عارضه بیشتر بالای 40 سالگی رخ میدهد و ناشی از تحلیل  نوار چربی زیر پاشنه پا است. از دست دادن آب، کلاژن و بافت الاستیک منجر به کاهش جذب شوک و کاهش محافظت از استخوان پاشنه پا(calcaneus) می شود.

پارگی غلاف عضلات کف پایی(plantar fascia rupture)

به پارگیهای کامل غلاف پلاتر اغلب در اثر آسیب یا ضربه ناگهانی رخ میدهد، گفته میشود. اغلب این پارگی با شنیدن یک صدای باپ و احساس اسنپ دردناک (به لغزیدن تاندون روی برآمدگیهای استخوانی اسنب یا snapping گویند) همراه است که اغلب باعث کبودی و تورم پایین پا می شود. پارگی غلاف پلاتر ممکن است با فاشیتیس پلانتر یا حتی با شکستگی کالکونه به اشتباه تشخیص داده شود. برای تشخیص مناسب و دقیق اغلب MRI مورد نیاز است.

فاشیتیس پلانتر(plantar fasciitis)

شایعترین علت تشخیصی درد پاشنه پا فاشیتیس پلانتر است که به شرایطی گفته میشود که منجر به درد میانی پاشنه پا، به ویژه با اولین قدمهای صبحگاهی یا پس از مدت زمان طولانی استراحت شروع میشود که پا وزن بدن را تحمل میکند. بیشترین سن شیوع بین 40 تا 60 سال است. دوندگانی که به یکباره مسیر دویدن را افزایش میدهند، افرادی با مشاغلی که مدت طولانی ایستاده اند، افراد با کف پای صاف ، افراد چاق و افرادی با محدودیت حرکتی رو به بالای مچ (dorsiflexion) بیشترین خطر ابتلا را دارند.

رگ به رگ شدن و کشیدگی پاشنه

رگ به رگ شدن یا کشیدگی در ناحیه پاشنه می‌تواند به دلیل فشار ناگهانی، ضربه یا استفاده بیش از حد از پاشنه پا رخ دهد. این شرایط باعث درد، تورم و گاهی اوقات کبودی در اطراف پاشنه می‌شود. درمان این وضعیت شامل استراحت، کاهش فعالیت‌هایی که باعث فشار بر پاشنه می‌شوند و استفاده از کمپرس یخ است.

درد پاشنه پا عصبی

درد پاشنه ممکن است توسط علل عصبی ایجاد شده باشد، از قبیل فشردگی عصب هایی مثل بکستر(Baxter’s nerve)، عصب خلفی تیبال (posterior tibial nerve)، یا عصب مربوط به عضله ابداکتر(abductor). سایر علل عصبی عبارتند از: سندرم تونل تارسال، نورومای مورتون (Morton’s neuroma) و نوروپاتی محیطی. همچنین علل دیگری مثل کیست های کالکانه، پارگی تاندون فلکسور کوتاه، آرتریت سیستمیک (لوپوس، آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریازیس)، کوبیدگی استخوان، کیست استخوانی، نقرس، مشکلات گردش خون و وضعیت نامناسب بدن در هنگام راه رفتن و دویدن.

بیشتر بخوانید:علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن

چه زمانی باید بلافاصله با پزشک متخصص دیدار کنید؟

هر زمان از نشانه های زیر رنج بردید با پزشک متخصص تماس بگیرید. برای تماس با ما به اینجا مراجعه کنید.

•  درد شدید و تورم در نزدیکی پاشنه پا
  • ناتوانی در خم کردن پای خود به سمت پایین، ناتوانی در بلند کردن انگشتان پا و عدم توانایی در راه رفتن
  • درد پاشنه پا همراه با تب، بی حسی یا احساس سوزش در پاشنه خود
  • درد شدید پاشنه بلافاصله پس از آسیب

انواع درمان

درمان های خانگی

اگر از درد شدید رنج نمی برید میتوانید از درمانهای خانگی برای برطرف شدن درد پاشنه پا خود استفاده کنید

• تا میتوانید استراحت کافی داشته باشید.
  • دوبار در روز هر بار برای مدت 10 تا 15 دقیقه یخ را به پاشنه پایتان بمالید.
  • از داروهای ضد درد بدون نسخه  مانند ایبوبروفن، آسپیرین و ناپروکسن استفاده کنید.
  • کفش های مناسب بپوشید.
  • از آتل های شبانه استفاده کنید (وسیله ی ویژه ای که در حین خواب پای شما را میکشد).
  • از لیفت های پاشنه یا کفش های حمایت کننده برای کاهش درد استفاده کنید.

درمان های غیر جراحی

درد پاشنه پا در اکثر بیماران طی چند ماه درمان های مناسب محافظه کارانه برطرف میشود. اگر این استراتژی های مراقبت از خانه درد شما را کاهش نداد، باید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید . متخصصین ما در کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر میر یک سری تست فیزیکی انجام می دهند و از شما در مورد علائم شما و زمان شروع درد می پرسند. متخصصین ما همچنین ممکن است از اشعه ایکس برای تعیین علت درد پاشنه پا شما استفاده کنند. زمانیکه که دکتر شما علت درد شما را تشخیص دهد قادر به ارائه درمان مناسب خواهد بود. درمان میتواند شامل موارد زیر است:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) که می توانند درد و تورم را کاهش دهند.

اگر NSAID ها موثر نباشند تزریق کورتیکواستروئید ممکن است موثر باشد، اما باید با احتیاط مصرف شود زیرا استفاده ی درازمدت از آن می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد. تزریقات استروئید ها احتمال پارگی تاندون را افزایش میدهد.

همچنین با فیزیوتراپی می توان با انجام تمریناتی فاشیا پلانتر و تاندون آشیل را تقویت کرد و عضلات پایین پا را تقویت کرد و باعث ایجاد پایداری بهتر مچ پا و پاشنه می شود.

ارتوپدی، یا وسائل کمکی و کفی های تخصصی می تواند در طول دوره درمان، ایرادات پا را اصلاح کند و با لایه گذاری به قوس پا کمک کند.

درمان کرایواولتراسوند (Cryoultrasound therapy)

برای مواردی که به درمان معمول در دراز مدت پاسخ مثبت نداده اند میتوان از درمان کرایواولتراسوند (Cryoultrasound therapy) استفاده کرد. این درمان از انرژی الکترومغناطیسی و سرد سازی ناحیه آسیب دیده برای از بین بردن درد کمک میگیرد. دستگاه شوک هایی از امواج صوتی را به منطقه آسیب دیده وارد میکنند و باعث تحریک و بهبود ناحیه میشود. این دستگاه شبیه به یک عصای بزرگ است که بر روی پا و مچ پا حرکت میکند. تحقیقات نشان داده است که درمان کرایواولتراسوند  یک روش درمانی مناسب برای افراد مبتلا به فاشیتیس پلانتر است که دارای اسپور پاشنه (خار پاشنه) هستند. پزشكان و تراپیستهای فيزيكی اغلب اين درمان را اجرا میکنند.

جراحی

اگر روشهای محافظه كارانه مانند موارد فوق نتوانسته اند کار آمد باشد، متخصصین ارتوپدی عمل جراحی پاشنه پا را توصیه می كنند. روش های جراحی مختلفی وجود دارد که شایع ترین آنها جداسازی رباط فاشیا پلانتر از استخوان پاشنه و برداشتن اسپور پاشنه با ابزارهای ویژه است. این روش باعث کاهش فشار وارد بر فاشیای پلانتر می شود و اسپور پاشنه پا را برطرف میکند.

آسیب عصبی یک عامل خطر آفرین مهم مرتبط با این روش است وهمچنین ممکن است اسپور پاشنه پس از جراحی دوباره بازگردد. پس از انجام عمل جراحی چندین هفته زمان لازم است تا بتوانید به طور طبیعی و با درد پاشنه پا کمتر راه بروید.

برای تعیین وقت جهت مشاوره با متخصصین کلینیک جامع تخصصی و فوق تخصصی دکتر میر تماس بگیرید.

روشهای پیشگیری

اساس پیشگیری از درد پاشنه پا کاهش استرس در ناحیه پاشنه و پا است. برای کاهش استرس میتوانید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

زمانیکه روی زمین سخت راه میروید کفش  به پا کنید پابرهنه راه نروید.

وزن بدن خود را نرمال نگه دارید تا استرس در پاشنه را کاهش دهید.

از کفش هایی که پاشنه آنهااز موادی که جاذب استرس هستند استفاده کنید و یا کفشهایی بپوشید که در آنها پد پاشنه بکار رفته است.

اطمینان حاصل کنید که کفش مناسب  به پا دارید و کفش پوشش پاشنه یا خیلی تخت نپوشید.

از پوشیدن کفش هایی که به نظر می رسد باعث درد پاشنه پا می شوند خودداری کنید.

به جای ایستادن استراحت کنید اگر شما مستعد درد پاشنه پا هستید.

قبل از شرکت در ورزش و فعالیت هایی که ممکن است بر پاشنه های شما تأثیر زیادی داشته باشد، خود را به خوبی گرم کنید.

برای هر کاری کفش مناسب همان کار را به پا کنید.

تمرینات ورزشی

تمرینات کششی ساق پا و عضلات اطراف آن و همچنین فاشیای پلانتر(غلاف پلانتر) می تواند به کاهش فشار بر روی پاشنه پا بیانجامد. برخی از تمرینات مفید عبارتند از:

• روی صندلی بنشینید، پاهای خود را مستقیم نگه دارید، از قسمت مفصل مچ پای خود را بکشید و نگه دارید و پس از چند ثانیه رها کرده و حرکت را تکرار کنید. این کار را 10 بار در هر پا تکرار کنید.
  • روبروی دیوار بایستید و پایی را که پاشنه اش درد میکند پشت پای دیگر بگذارید. پای جلویی را از زانو خم کنید و پای پشتی را صاف نگه دارید بطوریکه پا روی زمین باشد. باسن خود را به جلو به سمت دیوار بکشید تا احساس کشش در ساق پای خود داشته باشید. این حرکت را 10 بار تکرار اگر درد در هر دو پاشنه وجود داشته باشد، حرکت کششی را برای هر دو پا انجام دهید.

تمرینات ورزشی

• سخن پایانی
  • در پایان باید تأکید کنیم که هنگامی که با چنین دردی مواجه شدید، مراجعه به یک متخصص معتمد و با تجربه بسیار مهم است. درد پاشنه پا ممکن است نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری باشد که نیاز به توجه و درمان فوری دارند. متخصص ما در این زمینه با داشتن دانش و تجربه گسترده، قادر است تشخیص دقیقی از وضعیت شما ارائه دهد و راهکارهای درمانی مؤثری را پیشنهاد کند. متخصص با استفاده از روش‌های نوین تشخیصی و درمانی به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین عوارض جانبی بهبودی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که سلامتی، پایه و اساس یک زندگی شاد و فعال است و نباید نادیده گرفته شود. پس در صورت تجربه هرگونه درد یا ناراحتی در پاشنه پا، تردید نکنید و با متخصص ما تماس بگیرید تا از مشاوره و درمان‌های تخصصی بهره‌مند شوید. این گام کوچک می‌تواند تأثیر بزرگی در بهبود کیفیت زندگی شما داشته باشد.