Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم

برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بی حسی انگشت به معنای از دست دادن جزئی یا کامل حس در انگشتان است که به دلایل متفاوتی از جمله: تحت فشار قرارگرفتن اعصاب تا دیابت اتفاق می‌افتد. همچنین، این عارضه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری وخیم‌تر مانند سکته باشد. به عنوان مثال، دست شما ممکن است به علت فشار به یک عصب خاص، به خواب برود. این احساس معمولاً با تغییر موقعیت از بین می‌رود. اما، زمانی‌که بی‌حسی انگشتان دست از بین نمی‌رود یا به تدریج بدتر می‌شود، ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد. بنابراین، باید بدانیم برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟ در این مقاله به علل مختلف و راهکارهای درمانی برای بی حسی انگشت دست می‌پردازیم تا جای ممکن از بروز آن پیشگیری کنیم.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط دکتر انگشت دست تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر انگشت دست تماس بگیرید

 

فهرست مطالب

علائم بی حسی انگشتان دست چیست؟

انگشتان ساختمانی‌ پیچیده و منحصر به فردی دارند که در صورت وجود اختلال در آن‌ها، بسیاری از کارهای روزمره انسان با مشکل مواجه می‌شود. بی‌حس شدن و علائمی همچون خواب رفتن و مور مور شدن انگشتان دست، یک اختلال غیر طبیعی است که در صورت بروز باید مورد بررسی قرار گیرد. بی‌حسی انگشتان می‌تواند باعث ایجاد علائمی همچون گزگز و سوزن سوزن شدن آنها شود. بنابراین، ممکن است در انجام کارهای روزمره همچون جمع کردن وسایل‌ با مشکل مواجه شوید.

دست انسان از بخش‌ها و بافت‌های مختلفی تشکیل شده که هرکدام ممکن است در عملکرد خود، دچار مشکل شوند؛ اعصاب دست و سیستم عضلانی اسکلتی ازجمله بخش‌های اصلی دست هستند. بی‌حسی دست همیشه مربوط به خود دست نیست و می‌تواند علائم ناشی از بیماری‌ها یا عوامل محیطی باشد؛ به همین دلیل، نمی‌توان به راحتی گفت که برای بی‌حسی دست به چه دکتری مراجعه کنید. معمولا در مشکلاتی همچون دیسک‌های گردنی و مشکلات قلبی، علائم دیگری همراه با بی‌حسی ظاهر می‌شوند. در صورتی‌که تنها علائم شما بی‌حسی انگشتان است، احتمالا مشکل به دست شما مرتبط است و باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

 

آیا دیسک گردن می‌تواند باعث بی حسی انگشتان دست باشد؟

در ستون فقرات انسان، 24 مهره قرار گرفته که بخشی از آن، مربوط به ناحیه گردنی است. به منظور پیشگیری از اصطکاک و ساییده شدن مهره‌ها، بین هر دو مهره، بالشتکی غضروفی به نام دیسک قرار گرفته است. هر دیسک از حلقه و هسته‌ای پر از ژل تشکیل شده است. ازجمله مشکلات دیسک‌های گردنی، لغزش و فتق دیسک گردن است که می‌تواند باعث ایجاد بی‌حسی در انگشتان دست شود. درد گردن و اسپاسم عضلات گردنی، دو نمونه از علائم دیگر این بیماری‌ها هستند.

  • فتق دیسک گردن

در فتق گردنی، حلقه دیسک، شکل قبلی خود را حفظ کرده؛ اما هسته ژله‌ای دیسک از آن بیرون زده است. بیرون زدگی هسته ژله‌ای می‌تواند با تحریک اعصاب نخاعی و ایجاد بی‌حسی و التهاب شود‌. یکی از علل رایج فتق دیسک گردنی، افزایش سن است.

  • لغزش دیسک گردن

در لغزش دیسک گردن، یکی از مهره‌های گردنی نسبت به مهره دیگر لغزیده و باعث ازبین رفتن هم‌ترازی ستون فقرات شده است. فشار وارده در این عارضه، می‌تواند باعث فتق و بیرون‌زدگی هسته ژله‌ای شود. این مشکل می‌تواند به صورت حاد و ناگهانی یا مزمن و تدریجی رخ دهد. لغزش حاد می‌تواند در اثر یک وضعیت نامناسب خوابیدن یا حتی شدید خم کردن گردن به سمت جلو در حین عطسه ایجاد شود. به طور معمول، لغزش‌های مزمن در اثر فشارهای مداوم و طولانی برای افرادی همچون دندان‌پزشکان رخ می‌دهد‌. چنانچه علت بی‌حسی انگشتان شما مشکلات دیسک‌های گردنی است، فوق تخصص ارتوپدی ستون فقرات، گزینه مناسبی است.

 

آیا بیماری‌های دژنراتیو می‌توانند عامل بی حسی انگشت دست باشند؟

واژه دژنراتیو به گروهی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که در طول زمان، باعث اختلال در ساختار و عملکرد بافت‌ها یا اندام‌های دیگر می‌شود. آرتروز گردن و تنگی کانال نخاع، ازجمله بیماری‌های دژنراتیو هستند که می‌توانند باعث بی‌حسی انگشتان دست شوند.

  • تنگی کانال نخاع گردن

نخاع درون کانالی قرار گرفته و توسط استخوان‌های ستون فقرات و مهره‌ها محافظت می‌شود. با تنگ شدن فضای بین مهره‌ها، نخاع و اعصاب آن تحث فشار قرار گرفته و علائمی همچون بی‌حسی و درد ظاهر می‌شوند. این اختلال، بیشتر در افراد میانسال دیده می‌شود و علل آن می‌تواند فتق یا بیرون‌زدگی دیسک، آرتروز، تروما و تومورها باشند.

  • اسپوندیلوز یا آرتروز گردن

در آرتروز گردن، دیسک‌ها، مفاصل و مهره‌های گردنی فرسایش پیدا کرده و تخریب می‌شوند. با تخریب و نازک شدن دیسک‌ها، فضای بین مهره‌ها کاهش پیدا کرده و عصب‌های ستون فقرات تحت فشار قرار می‌گیرند. اوایل بیماری ممکن است فرد هیچ علائمی را تجربه نکند. در مواردی که آرتروز، باعث بروز تنگی کانال نخاعی می‌شود؛ علائم زیر قابل مشاهده هستند:

  • مور مور شدن دست‌ها و پاها
  • ضعف، بی‌حسی و تیر کشیدن دست‌، بازو، شانه، گردن و پا
  • گرفتگی عضلانی
  • بی‌اختیاری ادرار و مدفوع
  • مشکل در راه رفتن
  • عدم هماهنگی و تعادل بین عضلات

 

آیا آسیب‌های عصبی می‌تواند عامل بی حسی انگشت دست باشد؟

در برخی از موارد، آسیب‌های عصبی همچون تحت فشار قرار گرفتن اعصاب از دلایل ایجاد کننده درد و بی‌حسی انگشتان هستند.

  • سندروم تونل کارپال

با تحت فشار قرار گرفتن عصبی به نام عصب میانی یا مدین در مچ دست یا تونل کارپال، اختلالی عصبی به نام سندروم تونل کارپال ایجاد می‌شود. بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست و همچنین درد انگشتان ازجمله علائم سندروم تونل کارپال هستند. وراثت، تکان دادن مکرر دست، صدمه یا جراحت و وضعیت بد قرارگیری دست ازجمله دلایل ایجاد کننده این اختلال هستند.

  •  سندرم تونل کوبیتال

یکی از سه عصب اصلی بازو، اولنار نام دارد. عصب اولنار از دست به سمت گردن حرکت می‌کند. رایج‌ترین ناحیه تحت فشار اولنار، پشت قسمت داخلی آرنج است که در نهایت، سندرم تونل کوبیتال را ایجاد می‌کند. بی‌حسی، خواب رفتن و گزگز انگشت کوچک و انگشت حلقه از علائم این اختلال عصبی هستند.

  •  سندرم تونل رادیال

عصب شعاعی در حرکت مچ دست، انگشت و حرکت چرخش به بیرون ساعد نقش دارد. این عصب با رسیدن به آرنج، وارد تونل رادیال می‌شود. در صورتی که این عصب در تونل تحت فشار قرار گیرد، سندرم تونل رادیال ایجاد می‌شود. تکرار حرکات خاص مانند: استفاده از پیچ گوشتی یا تایپ کردن از عوامل ایجاد کننده این سندروم نادر هستند. چنانچه سندروم کارپال، کوبیتال یا رادیال دلیل احتمالی بی‌حسی دست شما باشد، مراجعه به متخصص ارتوپدی یا مغز و اعصاب، بهترین گزینه برای درمان بی حسی انگشتان دست است.

 

آیا مشکلات خونی می‌تواند عامل بی حسی انگشت دست باشد؟

مشکلاتی همچون کاهش میزان جریان خون و کمبود ویتامین از دلایل بی‌حسی و کرختی در انگشتان دست هستند.

  • سندروم رینود

رینود نوعی اختلال در دستگاه گردش خون است. علت بروز رینود به طور دقیق و قطعی مشخص نیست؛ به همین دلیل با عنوان سندروم رینود شناخته می‌شود. در این اختلال به دلیل فعالیت شدید سیستم سمپاتیک مانند سرمای شدید یا احساسات آنی، جریان خون دست یا پا به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. سندروم رینود به صورت عارضه‌ای از سایر بیماری‌ها همچون لوپوس بروز می‌کند. اغلب بیماری‌هایی که باعث بروز سندروم رینود می‌شوند، بیماری‌های خودایمنی با بیماری‌های بافت همبند هستند. جنسیت، سن، اقلیم و ژنتیک در بروز این اختلال بی‌تاثیر نیستند. بی‌حسی انگشتان از علائم رایج در سندروم رینود است. به دلیل کاهش جریان خون، انگشتان سفید رنگ شده و حتی ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن آبی رنگ نیز دیده شوند.

  • کمبود ویتامین

12B یکی از انواع ویتامین B است که برای سلامت اعصاب و ساخت گلبول‌های قرمز خون ضروری است. کمبود این ویتامین می‌تواند به نوعی کم‌خونی خطرناک‌ و حتی آسیب عصبی نیز منجر شود. بی‌حسی و گزگز انگشتان دست، خستگی، سرد شدن دست و پا و سر درد ازجمله علائم کمبود ویتامین 12B است‌.

آیا کیست گانگلیون می‌تواند بی حسی انگشت دست باشد؟

کیست گانگلیون نوعی تومور خوش‌خیم است که روی مفاصل یا تاندون‌ها رشد می‌کند. این نوع کیست، بافت نرمی دارد و ممکن است روی بخش‌های مختلف دست و مچ رشد کند‌. کیست گانگلیون بیضی یا کروی شکل است و می‌تواند ابعادی حدود 2.5 سانتی‌متر داشته باشد. این کیست ممکن است در اثر گذر زمان بزرگ‌تر شده یا حتی کوچک‌تر شود. کیست گانگلیون را می‌توان به صورت توده‌ای سفت لمس کرد. این نوع کیست می‌تواند روی عصب‌ها فشار آورده و علائمی همچون سوزن سوزن شدن و گزگز ایجاد کند. احساس ضعف و ناراحتی ازجمله علائم دیگر این نوع کیست است.

علت بروز کیست گانگلیون هنوز مشخص نیست. درون این نوع کیست، مایعی غلیظ و شفاف از جنس سینوویال وجود دارد. مفاصل نیز با مایع سینوویال پوشیده شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهند هنگامی‌که مایع سینوویال از مفاصل به زیر پوست منتشر شود، کیست گانگلیون بوجود می‌آید. با عواملی همچون پاره شدن غشای تاندون، مایع مفصلی به زیر پوست سرایت می‌کند. این نوع کیست در زنان شیوع بالاتری دارد و بیشتر در افراد 15 تا 40 سال دیده می‌شود. آرتروز و ضربه‌های وارده به مفاصل و تاندون‌ها، ازجمله عوامل مؤثر در تشکیل کیست گانگلیون هستند.

 

آیا فیبرومیالژیا می‌تواند منجر به بی حسی انگشت دست شود؟

یکی از دلایل بی‌حسی و گزگز کردن انگشتان دست، فیبرومیالژیا است. تا به امروز هیچ دلیل مشخص و دقیقی برای بروز این اختلال شناخته نشده است؛ به همین دلیل با عنوان سندروم فیبرومیالژیا شناخته می‌شود‌. نظریه‌هایی وجود دارند که بیان می‌کنند، فیبرومیالژیا ارثی است و در اثر نقص عملکرد مغز بوجود می‌آید. افراد با هر سنی ممکن است به فیبرومیالژیا مبتلا شوند؛ اما بیشتر افراد در میانسالی به آن مبتلا می‌شوند‌. احتمال بروز فیبرومیالژیا در افراد مبتلا به لوپوس و آرتریت روماتوئید بیشتر است.

علائم فیبرومیالژیا:

  • بی‌‌حسی دست‌ها و پاها
  • سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها
  • درد و سفتی تمام بدن
  • سر درد میگرنی
  • مشکلات خواب
  • مشکلات گوارشی
  • مشکل در حافظه، تمرکز و تفکر
  • افسردگی

احتمال بروز بیماری‌های روماتیسمی همچون آرتریت روماتوئید در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بیشتر است. به دلیل افسردگی شدید، نرخ خودکشی در این افراد بالاتر است زیرا درد شدید و پاسخ‌دهی دیرهنگام به روش‌های درمانی، کیفیت زنذگی شخص را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهند. این بیماری تا آخر عمر همراه شخص می‌ماند؛ اما خوشبختانه پیش‌رونده نیست. فیبرومیالژیا به کمک استراتژی‌های خود مدیریتی و دارو، قابل کنترل است. برای پیگیری و کنترل فیبرومیالژیا، باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کرد.

آیا MS در بی‌حسی انگشت دست نقش مهمی دارد؟

از نشانه‌های بارز در بیماری ام‌اس، بی‌حسی انگشتان دست و مشکلات بینایی هستند. بیماری MS یا مالتیپل اسکلروزیس، نوعی نقص سیستم ایمنی است؛ یعنی سیستم دفاعی بدن، برخی از یاخته‌های خودی را به عنوان بیگانه شناسایی کرده و آن‌ها را ازبین می‌برد. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن، به پوشش اعصاب حمله کرده و پوسته میلین را تخریب می‌کند‌. به دلیل تخریب غلاف میلین، انتقال پیام از مغز به عضلات و برعکس به درستی انجام نمی‌شود.

علائم اولیه بیماری ام‌اس در افراد مختلف متفاوت است. در ادامه با علائم اولیه و رایج آشنا می‌شوید:

  • بی‌حسی و مورمور شدن
  • مشکلات بینایی
  • خستگی و ضعف
  • درد و گرفتگی عضلات
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • مشکلات شناختی
  • مشکلات مثانه
  • اختلالات جنسی

ژنتیک در بیماری MS بی‌تاثیر نیست و می‌تواند یک فاکتور خطرناک برای خواهر، برادر و پدر یا مادر فرد درنظر گرفته شود. تا به امروز، درمانی برای بیماری ام‌اس پیدا نشده؛ اما خوشبختانه این بیماری قابل کنترل است. برای کنترل علائم بیماری، داروهای خوبی در بازار ایران موجود است. برای تشخیص و کنترل بیماری MS، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط دکتر انگشت دست تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر انگشت دست تماس بگیرید

 

آیا مشکلات قلبی می‌تواند باعث بروز بی‌حسی انگشتان دست شود؟

درد و بی‌‌حسی دست چپ، می‌تواند علل مختلفی داشته‌ باشد که یکی از آن‌ها مشکلات قلبی است. درست است که بی‌حسی انگشتان دست، همیشه از علائم خطرناک‌ نیست؛ اما احتمال بروز بیماری‌های قلبی، نگران کننده وجود دارند. بیماری‌های عروق کرونری و حمله قلبی ازجمله بیماری‌های قلبی‌ محسوب می‌شود که با علائمی همچون درد و بی‌حسی دست چپ همراه‌ است. به همین دلیل نباید این علائم را نادیده گرفت. اگر مشکلاتی همچون بی‌حسی دست چپ و تپش قلب به دفعات تکرار شد، می‌توان گفت که این علائم، ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین علائم بیماری‌ قلبی است.

زنگ خطرهای درد و بی‌حسی دست چپ:

  • فشار و درد قفسه سینه
  • افزایش ضربان قلب
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • سر درد ناگهانی
  • حالت تهوع و استفراغ

با مشاهده این علائم، باید سریعا با مرکز اورژانس کشور (115) تماس بگیرید. دستی که دچار بی‌حسی شده، عموما در انجام کارهایی همچون گرفتن اجسام و چنگ زدن با مشکلاتی روبه‌رو است. بنابراین، باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کرد. چنانچه مشکلات قلبی، عامل ایجاد کننده بی‌‌حسی است، برای تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی، متخصص قلب بهترین گزینه است. روش درمانی و دارویی درنظر گرفته شده برای فرد، با توجه به نوع بیماری، سن و شرایط او، متفاوت است.

 

بی‌حسی انگشتان دست در مادران باردار

بی‌حسی انگشتان دست، یکی از شکایت‌های رایج مادران از پزشک زنان و زایمان است. عوامل مختلفی در دوران بارداری، می‌توانند باعث بروز بی‌حسی انگشتان دست شوند.

  • تغییرات هورمونی

بی‌حسی انگشتان دست در حاملگی به طور عمده به دلیل تغییرات هورمونی است. در اواخر دوران بارداری با نزدیک شدن به زایمان، هورمون ریلکسین افزایش پیدا می‌کند. این هورمون ورودی لگن را شل و نرم می‌کند که برای روند زایمان ضروری است؛ اما سایر مفاصل هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. با شل شدن سایر مفاصل، اعصاب در بازوها و شانه، تحت فشار قرار گرفته و بی‌حسی انگشتان رخ می‌دهد.

  • تغییرات فیزیکی بدن

بی‌حسی انگشتان دست می‌تواند به دلیل تغییرات فیزیکی بدن در دوران بارداری باشد. با رشد جنین و فشار وارده از جانب او، ستون فقرات مادر به سمت جلو کشیده می‌شود. این تغییرات فیزیکی می‌تواند عضلات گردن و پشت را از موقعیت طبیعی خود خارج کرده و اعصاب دست را تحت تاثیر قرار دهد.

  • فشار خون پایین

فشار خون پایین عوارضی همچون بی‌حسی و گزگز انگشتان دست را در پی دارد. فشار خون پایین با کاهش جریان خون در اندام و ایجاد اختلال در بازگشت خون از اندام، باعث بی‌حسی در انگشتان می‌شود. حرکت دادن بازو همچنین مشت کردن دست می‌تواند در این رفع این نوع از بی‌حسی انگشتان کمک کننده باشد.

  • سندروم مجرای مچ دست یا تونل کارپال

سندروم مجرای مچ دست یا تونل کارپال، یکی از رایج‌ترین دلایل بی‌حسی انگشتان در مادران باردار است. در رابطه با این سندروم صحبت کرده‌ایم. در این سندروم، یکی از عصب‌های دست در تونل کارپال، تحث فشار قرار گرفته است. به طور معمول، علائم ناشی از سندروم تونل کارپال پس از زایمان از بین می‌رود. استفاده از آتل مچ دست، خصوصا شب‌ها می‌تواند به کاهش علائم این سندروم کمک کند. اگر بی‌حسی انگشتان دست به دلیل بارداری باشد، حتما با متخصص زنان و زایمان مشورت کرد.

 

سایر دلایل ایجاد کننده بی‌حسی انگشتان

  • داروها

برخی از داروهای خاص همچون داروهای درمان سرطان و آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند باعث بروز بی‌حسی در انگشتان دست شوند.

  • کمبود مواد مغذی

کمبود مواد آلی همچون ویتامین‌های B و E، می‌تواند سلامت اعصاب محیطی را تحت تاثیر قرار دهد. کمبود موادی معدنی همچون: کلسیم، سدیم، منیزیم و پتاسیم می‌تواند از عوامل بروز بی‌حسی انگشتان دست باشد.

  • اعتیاد به مصرف الکل و سیگار

با اعتیاد به مصرف سیگار و الکل، خون‌رسانی به اعصاب محیطی ازجمله اعصاب دست مختل شده و می‌تواند باعث ایجاد بی‌حسی در انگشتان دست شود.

  • دیابت

یکی از دلایل نوروپاتی یا آسیب به اعصاب محیطی، بیماری دیابت است. در صورت بالا بودن سطح قند خون، مصرف برخی داروها جهت کنترل قند خون و بیماری دیابت الزامی است. دیابت می‌تواند با ایجاد نوروپاتی، باعث ایجاد بی‌حسی در انگشتان دست شود.

  • رماتیسم مفصلی(ارتریج روماتویید)

یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی، رماتیسم مفصلی(ارتریج روماتویید) است. علائم رماتیسم مفصلی بی‌حسی دست‌ها، التهاب و علائم ناشی از آن همچون تورم و درد است. چنانچه مشکل شما رماتیسم مفصلی است، متخصص ارتوپدی گزینه مناسبی است.

  • کم کاری تیروئید

غده تیروئید در تنظیم سوخت و ساز بدن نقش دارد. عدم درمان کم کاری تیروئید، می‌تواند به اعصاب محیطی آسیب وارد کرده و باعث ضعف، بی‌‌حسی و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها شود.

  • عفونت

برخی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی می‌تواند به اعصاب محیطی آسیب زده و باعث بی‌حسی دست‌ها و پاها شود. لایم، زونا، هپاتیت B و C و HIV ازجمله‌ی این عفونت‌ها هستند.

  • بیماری لایم

بیماری لایم یکی از دلایل بی‌حسی انگشتان دست است. این بیماری از طریق نیش کنه‌ای که به باکتری آلوده شده است به انسان منتقل می‌شود. فلج صورت، سر درد، سرگیجه و همچنین درد تاندون، مفصل، استخوان و عضلات ازجمله علائم بیماری لایم است. این بیماری به کمک آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان است.

  • مسمومیت با فلزات سنگین

قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای سرب، می‌تواند به بی‌حس شدن اندام‌ها، حالت تهوع، ضعف عضلانی و آسیب کلیه منجر شود.

 

روند تشخیص علت بی‌حسی انگشتان دست

پس از مراجعه به پزشک مربوطه و انجام معاینات فیزیکی، ممکن است برای شما آزمایش‌هایی جهت تشخیص دقیق علت بی‌حسی دست نوشته شود. در صورت نیاز ممکن است به پزشک دیگری نیز ارجاع داده شود.

  • آزمایش‌های تکمیل کننده روند تشخیص

  • سی تی اسکن

در سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس، تصاویری از برش‌های مقطعی بدن گرفته می‌شود. سی‌ تی اسکن در مقایسه با عکس رادیولوژی، جزئیات بیشتری نمایش می‌دهد.

  • عکس رادیولوژی

به کمک اشعه ایکس، تصاویری از اندام‌های شما می‌گیرند. مقدار تابش در عکس رادیولوژی کمتر از سی تی اسکن است.

  • MRI

در MRI با استفاده از موج رادیویی، تصاویری را ثبت می‌شود.

  • نوار عصب عضله

الکترومیوگرافی یا نوار عصب عضله، برای سنجش ضربان‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مشخص شود که اعصاب سالم هستند یا خیر.

  • آزمایش خون

با آزمایش خون می‌توان کم‌خونی، عفونت‌ها، کمبود12 B، مواد معدنی همچون کلسیم و میزان سطح قند خون را بررسی کرد.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط دکتر انگشت دست تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر انگشت دست تماس بگیرید

 

در چه شرایطی مراجعه به پزشک برای بی‌حسی انگشت دست الزامی است؟

همانطور که گفته شد، با توجه به علت بیماری باید به یکی از متخصصین ارتوپدی، مغز و اعصاب یا فوق تخصص ستون فقرات مراجعه کنید. بهترین متخصص برای اولین مراجعه و تشخیص علت بیماری، متخصص ارتوپدی است. معمولا در صورتی که بی‌حسی انگشتان دست با علائم دیگری همراه نباشد، نگران کننده نیست؛ اما توصیه می‌شود، اگر بعد از گذشت چند روز برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

زنگ خطرهای همراه با بی‌حسی انگشتان دست:

  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه
  • سر دردهای ناگهانی و شدید
  • ضعف غیر طبیعی بدن
  • مشکل در صحبت کردن
  • اختلال در حرکت دادن قسمت‌هایی از بدن

برخی از بیماری‌ها با علائمی همچون بی‌حسی دست‌ها شروع شده و ممکن است به بروز عوارضی خطرناک و برگشت ناپذیر منجر شوند. برای مثال، چنانچه دیابت به نوروپاتی منجر شود، می‌تواند تا مرحله کوری چشم، قطع پا، سکته و از دست دادن کلیه پیش برود. عدم درمان بیرون زدگی دیسک یا دیسکوپاتی نیز می‌تواند به آسیب دائمی عصب، فلج دست یا پا، عدم کنترل ادرار و مدفوع و ناتوانی جنسی منجر شود.

درمان‌های سنتی موثر برای رفع بی حسی انگشتان دست

برای درمان اصولی‌ بی‌حسی انگشتان دست، می‌توانید به متخصصین طب سنتی مراجعه کنید. متخصص طب سنتی می‌تواند باتوجه به شرایط شما، بهترین درمان را با استفاده از داروهای گیاهی برای شما درنظر بگیرد. بهبود علائم بیماری، به کمک روش‌ها و درمان‌های سنتی نیز امکان پذیر است. برخی افراد تمایل دارند با مراجعه به پزشک و تشخیص علت بی‌حسی انگشتان دست، از درمان‌های سنتی نیز استفاده کنند.

  • دمنوش دارچین و عسل

یکی از دلایل بی‌حسی انگشتان دست، کمبود مواد مغذی است. با دمنوش دارچین و عسل، می‌توانید برخی از مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تأمین کرده و به بهبود گردش خون در عضلات خود، کمک کنید.

  • گیاه جینکو

از این گیاه برای درمان بی‌حسی انگشتان دست در طب سنتی استفاده می‌شود. گیاه جینکو با افزایش جریان خون از بی‌حسی اندام‌ها جلوگیری می‌کند.

  • نمک دریا

یک ظرف آب گرم بردارید و در آن مقداری نمک دریا بریزید. با قرار دادن انگشتان خود در این محلول، می‌توانید بی‌حسی انگشتان دستتان را برطرف کنید. نمک دریا حاوی منیزیم است که به بهبود جریان خون کمک می‌کند. در صورت داشتن فشار خون، از این روش استفاده نکنید.

  • کمپرس آب گرم

با قرار دادن کمپرس گرم روی انگشتان بی‌حس شده، می‌توانید بی‌حسی و کرختی آن را بهبود بخشید. افزایش جریان خون و همچنین آرام شدن اعصاب و ماهیچه‌ها، ازجمله مزایای استفاده از کمپرس گرم است.

راه‌های درمان بی‌حسی انگشتان چیست؟

اولین گام در درمان بی‌حسی انگشتان دست، تشخیص علت بیماری است. برای درمان این مشکل می‌توان از طب سنتی و فیزیوتراپی، مگنت تراپی و لیزر درمانی نیز استفاده کرد.

  • طب سوزنی

یکی از روش‌های درمانی ایمن، طب سوزنی است. این طب چینی در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد. متخصصان طب سوزنی در ایران نیز فعالیت دارند. با طب سوزنی می‌توان به بهبود بی‌حسی و علائمی همچون گزگز و مور مور شدن انگشتان دست کمک کرد.

  • فیزیوتراپی

یکی از توصیه‌های پزشکان جهت کاهش و درمان بی‌حسی انگشتان دست و همچنین علائمی همچون گزگز و خواب رفتن آن‌ها، فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیست‌ها با استفاده از روش‌های ضد التهابی، همچنین تمریناتی کششی و تقویتی جهت کاهش درد و بازگشت عملکرد اندام استفاده می‌کنند. بسته به شرایط بیمار می‌توان از روش‌های الکتروتراپی، پارافین درمانی، تمرین درمانی و مادون قرمز استفاده کرد.

  • مگنت تراپی

در این روش درمانی، دست را در میدان مغناطیسی ایجاد شده قرار می‌دهند تا روند درمان بیمار سریع‌تر شده و درد و بی‌حسی انگشتان دست کنترل شود.

  • لیزر درمانی

عمق نفوذ لیزر، بسیار بالا است؛ به همین دلیل می‌توان از آن برای ترمیم فیبرهای آسیب دیده در ماهیچه و همچنین ترمیم عصب استفاده کرد. یکی از دلایل بی‌حسی و گزگز انگشتان دست، آسیب وارده به عصب است که از طریق لیزر قابل درمان است.

 

برای درمان بی‌حسی انگشتان دست چه تمرین‌های ورزشی انجام دهیم؟

برای تقویت دست و قسمت‌های مختلف آن، خصوصا انگشت‌ها می‌توانید از تمرینات ورزشی نیز کمک بگیرید. تمرینات ورزشی قادر هستند، علائم ناشی از بی‌حسی انگشتان را بهبود بخشند.

  • خم کردن دست به جلو

مچ دستتان را به سمت جلو خم کنید و به مدت 5 ثانیه در همان حالت نگه دارید. (3 ست 10تایی)

  •  خم کردن دست به عقب

مچ دستتان را به سمت عقب خم کنید و به مدت 5 ثانیه در همان حالت نگه دارید. (3 ست 10تایی)

  •  چرخش مچ

دستتان را مشت کنید و سپس آن را به سمت چپ و راست حرکت دهید. با رسیدن دست به هر سمت، به مدت 5 ثانیه صبر کنید. (3 ست 10تایی)

  •  کشش دست

کف دستانتان را روی میز قرار دهید. حالا کمی رو به جلو خم شده و روی مچ دست خود تکیه دهید و به مدت 15 الی 30 ثانیه در همان حالت بمانید. این تمرین را می‌توانید در طی روز 3 مرتبه تکرار کنید.

  • تقویت پنجه‌

یک توپ نرم را بردارید و با دست آسیب دیده، 10مرتبه و در هر مرتبه به مدت 5 ثانیه آن را فشار دهید.

 

آیا می‌توان از بروز بی‌حسی انگشتان دست پیشگیری کرد؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. آیا می‌توانیم از بروز بی‌حسی انگشتان دست پیشگیری کنیم؟ بله. انجام کارهای تکراری همچون کار با پیچ‌گوشتی یا تایپ کردن، می‌تواند باعث ایجاد بی‌حسی در انگشتان دست شود. اولین گام برای پیشگیری از بروز بی‌حسی انگشتان دست، پرهیز از کارهایی است که روی آرنج، مچ و انگشتان فشار زیادی می‌آورند. چنانچه در هنگام انجام دادن کار نیاز دارید مچ دستتان را به صورت مداوم خم کنید، باید در بازه‌های زمانی مشخص، به دست خود استراحت دهید. انجام تمرین‌های ورزشی دست نیز در جلوگیری از بروز بی‌حسی انگشتان دست مؤثر هستند.

شغل برخی از افراد مانند دندانپزشکان، به گونه‌ای است که فشار زیادی به گردن آنها وارد می‌شود. این امر می‌تواند با بروز مشکلات دیسک‌های گردنی، سبب ایجاد بی‌حسی در انگشتان دست شود. قرار دادن گردن و کمر در موقعیت درست و انجام تمارین ورزشی مناسب در فواصل زمانی معین، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. نشستن و خوابیدن طولانی مدت نیز می‌تواند باعث بروز بی‌حسی انگشتان دست شود؛ بنابرین با تغییر وضعیت می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط دکتر انگشت دست تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر انگشت دست تماس بگیرید

 

سخن پایانی

بی‌حسی انگشتان دست علل مختلفی دارد. گاها منشأ علائم خود دست است و در موارد دیگر بیماری‌های دیگر سبب بروز علائم می‌شوند. برای اینکه بدانیم برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم، باید علت ایجاد علائم را بدانیم. برای مثال اگر علت بی‌حسی انگشتان دست، سندروم تونل کارپال است، متخصص ارتوپدی و اگر پای بیماری همچون فتق دیسک گردن در میان است، باید به فوق تخصص ستون فقرات مراجعه کرد. بیشتر افراد علت بیماری خود را نمی‌دانند و برای اولین بار است که برای مشکل خود به پزشک مراجعه می‌کنند؛ در این شرایط، متخصص ارتوپدی بهترین گزینه برای مراجعه است.