درد کمر و لگن در پریودی

درد کمر و لگن در پریودی؛ شایع ترین مشکل در میان زنان

درد کمر و لگن در پریودی یکی از مشکلات شایع در میان زنان است. این نوع درد ممکن است در طول دوران قاعدگی به صورت حاد یا مزمن رخ دهد و می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزمره زنان داشته باشد. این عارضه دردناک ممکن است به علت تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد شود. در طول دوره قاعدگی، سطح هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد و این امر باعث تحریک عصب‌ها و التهاب در ناحیه کمر و لگن می‌شود. همچنین، ترشحات قاعدگی و تغییرات در عضلات و لیگامانت‌ها نیز می‌توانند باعث درد و عدم راحتی در این ناحیه شوند. مراجعه به بهترین دکتر متخصص لگن در تهران یکی از اقدامات بسیار مهم برای جلوگیری از تشدید عارضه و نوع بیماری می‌شود.

علل درد کمر و لگن قبل از پریود

علل مختلفی برای درد کمر و لگن قبل از پریود وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

• تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی قبل از پریود می تواند باعث تغییر در فشار خون، افزایش تشنج عضلات و تحریک اعصاب شود و در نهایت باعث درد کمر و لگن شود.

• سنگ کلیه

سنگ کلیه نیز می‌تواند درد کمر و لگن قبل از پریود را تشدید کند.

• آدنومیوزیس

آدنومیوزیس یک بیماری است که به علت وجود بافت‌های پرولیفراتیو (افزایش تعداد سلول ها) در رحم ایجاد می شود و می‌تواند با درد کمر و لگن قبل از پریود همراه باشد.

• سایر عوامل

عواملی مانند: فشار روحی، بیماری‌های عضلانی و اسکلتی، آسیب به استخوان‌ها و عصب‌های لگن و کمر و عوامل تغذیه ای ممکن است با درد کمر و لگن قبل از پریود همراه باشند.

عوامل دیگری نیز می‌توانند در ایجاد درد کمر و لگن در دوران قاعدگی نقش داشته باشند. به عنوان مثال، تشنج عضلات رحم که همراه با قاعدگی رخ می‌دهد، می‌تواند درد کمر و لگن در قاعدگی را ایجاد کند. عوامل روانشناختی مانند استرس و اضطراب نیز می‌توانند به تشدید درد در دوران قاعدگی منجر شوند.

مهم است بدانید که بیشترین شدت درد کمر و لگن در روزهای اول تا سوم قاعدگی است و با گذشت زمان به تدریج کاهش می‌یابد. اما در برخی از موارد، این درد می‌تواند به حدی شدید باشد که توانایی انجام فعالیت‌های روزمره را کاهش دهد. در این صورت، مشاوره پزشکی حائز اهمیت است.

علت درد لگن و پا در پریودی

درد لگن و پا در پریودی ممکن است ناشی از تنش عضلانی، التهاب و تحریک عصبی باشد که معمولا به دلیل ترشح هورمون‌های پریودی مانند پروستاگلاندین‌ها و لوتئال فاکتور ایجاد می‌شوند. در برخی از موارد، این درد می‌تواند به علت بیماری‌های مانند آدنومیوزیس (توده‌ای بدخیم در رحم)، افتادگی رحم ، عفونت‌های تناسلی، عفونت سیستم ادراری، آسیب شناخته شده به عضلات یا بافت‌های لگن و پایین شکم یا بیماری‌های روماتولوژیکی مانند آرتریت روماتوئیدی باشد.

رشد رحم در دوران پریود نیز می‌تواند باعث فشار بر روی بافت‌ها و اعصاب در ناحیه لگن شود که منجر به درد و ناراحتی در این نواحی می‌شود. به علاوه، در برخی از موارد، درد لگن در دوران پریود ممکن است به دلیل عوامل دیگری مانند عفونت‌های تناسلی، التهاب‌های مزمن، نارسایی تخمدان و یا مشکلات دیگر در سیستم تناسلی باشد.

در صورتی‌که درد لگن و پا باعث ناراحتی شما شده و با استفاده از روش‌های خانگی مانند آرامش، گرما، دارو و … کاهش نیابد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا برای شما بهترین راهکار را مشخص کند. همچنین اگر درد شدیدی در لگن و پاهای خود احساس می‌کنید، خونریزی شدیدی دارید یا درد با تهوع، استفراغ، تب و ادرار نامنظم همراه است، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

علت درد لگن سمت راست در زمان پریود

ممکن است درد لگن سمت راست در زمان پریود عوامل مختلفی داشته باشد. این علل می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تشکیل یا وجود عفونت‌های تناسلی

عفونت‌های تناسلی می‌توانند به درد و التهاب در ناحیه لگن سمت راست و پریود مرتبط باشند.

• التهاب و عفونت دستگاه گوارش

برخی از التهابات و عفونت‌های دستگاه گوارش ممکن است با درد لگن سمت راست در زمان پریود همراه باشند.

• وجود کیست تخمدان

وجود کیست تخمدان در لگن سمت راست می‌تواند درد لگن سمت راست در زمان پریود را ایجاد کند.

• التهاب و عفونت سیستم ادراری

التهاب و عفونت سیستم ادراری ممکن است به درد لگن سمت راست در زمان پریود مرتبط باشد.

• مشکلات رحم و اندام‌های تناسلی دیگر

مانند آدنومیوزیس، فیبروم، کیست تخمدان

در هر صورت، بهتر است به پزشک خود مراجعه کرده و علل مختلف درد لگن سمت راست در زمان پریود را بررسی کنید. با تشخیص درست علت درد، درمان مناسب را می‌توان انتخاب کرد.

علت درد استخوان سمت چپ موقع پریودی

درد کمر و لگن در دوران پریودی به علت تغییرات هورمونی و فعالیت‌های متفاوت در بدن زنان بسیار رایج است. علت درد لگن سمت چپ در طول پریود ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

• التهاب مزمن

التهاب یا التهاب مزمن در ناحیه لگن می‌تواند منحربه درد سمت چپ آن شود. التهاب به معنی التهابات پوست و بافت‌های نرم در اطراف ناحیه لگن، عفونت‌های تناسلی و التهاب دستگاه گوارش است.

• بیماری های تخمدان

برخی از بیماری‌های تخمدان مانند: سیست‌های تخمدان، پولیپ‌های تخمدانی، کیست‌های تخمدان و سایر عوامل ممکن است با درد لگن سمت چپ همراه باشند.

• پارگی کیست تخمدان

پارگی کیست تخمدان ممکن است با درد لگن سمت چپ و حتی نارسایی تنفسی همراه باشد.

• بیماری های لگن

برخی بیماری های لگن مانند التهابات و افتراق مفصل، شکستگی استخوان های لگن و سایر عوامل ممکن است با درد لگن سمت چپ همراه باشند.

علت درد کمر و لگن بعد از پریود

درد کمر و لگن بعد از پریود ممکن است به دلیل چندین عامل مختلف باشد. که شامل موارد زیر می‌شود:

• پوچ شدن رحم

پوچ شدن رحم به علت کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون ممکن است باعث درد کمر و لگن بعد از پریود شود.

• عفونت تناسلی

عفونت‌های دستگاه تناسلی می‌تواند به التهاب و درد در ناحیه کمر و لگن بعد از پریود منجر شوند.

• تشکیل توده‌های رحمی

توده‌های رحمی مانند: فیبروم، پولیپ‌های رحم و سایر عوامل ممکن است باعث درد کمر و لگن بعد از پریود شوند.

• پارگی کیست تخمدان

پارگی کیست تخمدان می‌تواند با درد و تورم در ناحیه کمر و لگن همراه باشد.

• التهاب و عفونت دستگاه گوارش

در برخی موارد، التهابات و عفونت‌های دستگاه گوارش منجر به درد کمر و لگن بعد از پریود می‌شود.

بیماری‌هایی که منجر به درد کمر و لگن در قاعدگی می‌شوند

بعضی از مشکلات پزشکی مانند آندومتریوز یا فیبروم رحمی، باعث بروز کمر دردهای شدید در طول دوران عادت ماهیانه می شوند که به بعضی ازاین بیماری های زنان  در اینجا اشاره می‌کنیم:

• فیبروم رحمی

فیبروم‌های رحمی، تومورهای خوش خیمی هستند که در رحم رشد می کنند و با فشار آوردن بر روی اعصاب اطراف باعث کمردرد می‌شوند. حدود 20 تا 50 درصد زنان، دارای فیبروم رحمی هستند. رایج‌ترین نشانه های فیبروم رحمی عبارتند از: خونریزی شدید در دوران قاعدگی بیش از یک هفته، درد یا فشار لگن، تکرر ادرار، مشکل درخالی کردن مثانه، یبوست، کمردرد و پا درد، و … فیبروم‌ها اغلب در معاینه لگن یافت می‌شوند.

• تومورها

تومورهای خوش‌خیم همانند تومور‌های بدخیم، می‌توانند به عنوان یک عامل کمر درد شناسایی شوند. فیبروم رحمی یک نوع تومورخوش خیم رحم است که درعضلات دیواره رحم رشد می‌کند. تومورهای بدخیم با خونریزی و ترشح غیرعادی رحم زنان و خونریزی زیاد هنگام عادت ماهیانه، بخصوص بعد از یائسگی رخ می‌دهند.

• آندومتریوز

آندومتریوز به معنی التهاب داخلی رحم یا در دیواره رحم است که معمولاً ناشی از عفونت‌های باکتریایی است. این بیماری به صورت حاد یا مزمن رخ می‌دهد و با درد شدید پریودی، درد رابطه جنسی، خونریزی غیر عادی (خونریزی بیش از حد، خونریزی بین دوره های پریودی و …)، عدم توانایی در باروری، تب و علائم دیگر همراه است.

علل آندومتریوز می‌تواند شامل عفونت های باکتریایی، بیماری های جنسی، عوامل تشکیل خون (مانند گرفتگی خون در داخل رحم) و دیگر علل مرتبط با رحم و دستگاه تناسلی باشد. برای تشخیص آندومتریوز، پزشک معمولا با استفاده از ارزیابی علائم، انجام اسکن های تصویری مانند سونوگرافی و اندومتری، آزمایش های خون و … تشخیص داده و در صورت تایید تشخیص، درمان مناسبی را برای بیمار تجویز می‌کند که می‌تواند شامل: داروهای ضد باکتریایی، آنتی‌التراسیون و آنالژزیک باشد.

• آدنومیوز

ادنومیوز یکی از بیماری‌های زنان است که عموما خودش را با درد و خونریزی شدید حین پریود نشان می‌دهد. در این عارضه، بافت‌های درون رحمی در داخل دیواره عضلانی رحم رشد می‌کنند.

• بیماری التهابی لگنی

بیماری التهابی لگن، قسمت فوقانی سیستم تولید مثل زنان یعنی رحم، لوله‌های فالوپ،  تخمدان، و داخل لگن را دربر می‌گیرد. این بیماری اغلب هیچ نشانه مشخصی ندارد.

• بارداری

درد کمر و لگن در دوران بارداری می تواند ناشی از تغییرکردن مقدار هورمون ها وافزایش وزن باشد. بسیاری از خانم ها دراوایل بارداری دچار درد کمر می شوند. اگر شما درد شدید و مداوم در ناحیه لگن و کمر دارید، بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده تا علت درد توسط پزشک بررسی شده و در صورت نیاز، درمان متناسب با آن برای شما تجویز شود.

• کیست تخمدان

یکی از مشکلات زنان که منجر به درد کمر و لگن در پریودی می‌شود، کیست تخمدان است. از جمله علائم آن می‌توان به درد لگن قبل و یا در طول چرخه پریودی، مقاربت دردناک، درد در کمر یا ران، درد شدید یا تیز لگن، حساسیت به لمس پستان، تب، تنفس سریع اشاره کرد.

• چسبندگی رحم

چسبندگی رحم زمانی رخ می‌دهد که دیواره داخلی رحم یا همان لایه آندومتر رحم به هم می‌چسبد. خانم‌هایی که چسبندگی رحم دارند معمولا از دردهای مبهم شکمی یا لگنی در طول پریودی، پریود نشدن، کاهش حجم خون پریودی، قاعدگی دردناک شکایت دارند.

• پولیپ رحم

پولیپ رحم، توده انعطاف‌پذیری را در بافت مخاطی و دیواره داخلی رحم (اندومتر) ایجاد می‌کند. درد کمر و لگن می‌تواند یکی از علائم پولیپ رحمی باشد. پولیپ رحمی یک رشد غیر طبیعی بافت رحم وحتی داخل دهانه رحم است که به شکل یک تکه گوشت اضافی با پایه یا بدون پایه به وجود می‌آید. این توده‌ها اغلب خوش خیم هستند واحتمال بدخیمی در آنها کم است.

چطوری میتوانیم درد لگن و کمر در پریودی را کاهش دهیم؟

برای جلوگیری از درد، می‌توانید از محصولات ضد درد گیاهی استفاده کنید. پمادها و کرم‌های زیادی وجود دارند که به کاهش درد کمر کمک می‌کند. به عنوان مثال، کرم‌های حاوی کپسایسین می‌توانند حساسیت به درد را در مجرا و نواحی مورد نظر، کاهش دهند.

• روغن‌های گیاهی اعم از: روغن نعنا فلفلی، روغن گیاه چای کوهستانی (انگورک)، روغن علف لیمو، روغن زنجبیل ،روغن اسطوخودوس، روغن اکالیپتوس، روغن بابونه، روغن رزماری وروغن چوب صندل تاثیر ویژه‌ای در تسکین کمر و لگن درد دارند.
  • عصاره گیاه آرنیکا نیز در انجام جراحی‌های جزئی، درد عضلانی ،کبودی و تورم مفید است.
  • مطالعات نشان می‌دهد، کرم آرنیکا همراه با رعایت دستورات طب سنتی و ماساژ به کاهش درد آرتروز مزمن و درمان درد کمر کمک می‌کند.علاوه بر این ، استراحت کوتاه مدت نیزمفید است.

برای کاهش  درد کمر و لگن ، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

• ماساژ شکم
  • دوش آب گرم
  • انجام تمرینات بدنی منظم
  • خوردن غذاهای سبک و مغذی
  • تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب یا یوگا
  • مصرف داروهای ضد التهابی مانند: ایبوپروفن چندروز قبل از شروع پریودی
  • مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین ب، ویتامین ای، اسیدهای چرب امگا3، کلسیم ومنیزیم.

برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

درد کمر و لگن در پریودی، ممکن است یکی از علائم معمول باشد که توسط بسیاری از زنان تجربه می‌شود. این درد می‌تواند شدید یا خفیف باشد و ممکن است در هر دو سمت بدن (چپ و راست) یا فقط در یکی از سمت‌ها (کمر یا لگن) احساس شود. همچنین این درد معمولا با سایر دردها مانند: درد شکم، سینه و یا سر درد همراه است. از عوامل مهم و موثر در ایجاد این درد می‌توان به تغییرات هورمونی و ترشح هورمون‌های پروستاگلاندین در دوره پریودی اشاره کرد. هر چند عوامل دیگری مانند: استرس، فعالیت بدنی شدید، اختلالات روانی، بیماری‌های التهابی و عفونی، اختلالات تنظیم هورمونی، عوامل ژنتیکی و … می‌توانند در تشدید درد کمر و لگن در دوره پریودی نقش داشته باشند.

پیشنهاد می‌شود که برای کاهش این درد‌ها، روش‌های طبیعی مانند مصرف آب داغ، تمرینات تنفسی، ماساژ، داروهای ضد درد، ورزش‌های ملایم و … را امتحان کنید.ولی در صورت ادامه دار بودن این درد ها فورا به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید.