کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
درد کمر و لگن سمت راست

نکات کاملا ضروری درباره درد کمر و لگن سمت راست

درد کمر و لگن سمت راست از جمله دردهای نسبتاً شایعی است که بسیاری از افراد از آن رنج می برند. این گونه دردها ممکن است به‌طور همزمان رخ دهد یا به تنهایی ایجاد شوند. دردهای ایجاد شده در این نواحی از بدن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. کمر و لگن نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های روزانه ما دارند و چه بسا فعالیت‌های بیش از اندازه، کهولت سن و سایر بیماری‌ها و آسیب‌ها باعث ایجاد درد در این اعضا می‌شود. به همین دلیل در صورت تداومس درد و نیز عدم پاسخ به مسکن‌های معمولی، باید به بهترین دکتر متخصص لگن در تهران مراجعه کرد؛ زیرا تجربه درد شدید ناشی از این عارضه طبیعی نبوده و در برخی از مواقع خبر از بیماری‌های خطرناکی می‌دهد. بنابراین، اگر سریع‌تر درمان نشود، هزینه‌های درمانی گزافی را به وجود خواهد آورد. درد کمر و لگن ممکن است در سمت راست، در سمت چپ یا در هر دو طرف احساس شود که علل هر یک متفاوت است. در این مقاله درباره علل ایجاد درد کمر و لگن، بیماری‌های مرتبط با آن و نیز روش های درمانی این عارضه صحبت می‌کنیم.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

 

علل درد لگن سمت راست

سبک زندگی اگر اشتباه باشد، طبیعتاً این چنین دردهایی بروز پیدا می‌کنند. یعنی اگر به صورت اصولی افراد به نشستن خود توجه نکنند، در طولانی مدت با درد و مشکلاتی اینچنینی روبرو میشوند که درد لگن سمت راست بیشتر بخاطر فشاری است که برای کارهای روزانه افراد روی پای راست خود اعمال می‌کنند؛ چرا که اکثر انسان‌ها از پای راست خود بیشتر کار می‌کشند. به همین دلیل، باعث درد لگن راست می‌شود. چنانچه درد لگن سمت راست نسبت به سمت چپ سرایت کند، می‌تواند بسیار نگران کننده باشد؛ چرا که در برخی از موارد شاید پای بیماری‌های دستگاه ادراری، دستگاه گوارشی و دستگاه تولید مثل در میان باشد. البته زنان در دوره قاعدگی معمولاً به صورت طبیعی با درد لگن در این قسمت روبرو می‌شوند و آن را تجربه می‌کنند. اگر درد در مقایسه با درد قاعدگی‌های قبلی بیشتر باشد، طبیعتاً باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

  • آسیب عصب سیاتیک

عصب سیاتیک یکی از عصب‌هایی است که از پشت لگن عبور می‌کند. زمانی‌که عصب این قسمت ملتهب شود یا ضربه بخورد درد لگن ظاهر می‌شود. معمولاً دیده شده است که نشستن نامناسب یا طولانی نشستن از جمله دلایلی هستند که باعث ایجاد درد لگن سمت راست می‌شوند.

  • عفونت دستگاه ادرار و درد لگن

عفونت دستگاه ادرار به‌عنوان عفونت باکتریایی شناخته می‌شود که مثانه، کلیه و… را درگیر می‌کند. معمولاً 40% زنان با چنین عفونتی روبرو شده و آن را تجربه می‌کنند. از علائم رایج آن می‌توان به احساس درد هنگام ادرار، تب و ادرار خونی اشاره کرد.

  • آپاندیسیت

آپاندیسیت از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث بروز درد لگن سمت راست شود. می‌توان گفت حالت تهوع، استفراغ، تورم شکم، اسهال، اشتها نداشتن و احساس تب خفیف همگی از جمله علائم آپاندیسیت به شمار می آیند.

  • عصب پودندال

پیام‌های عصبی اندام تناسلی، دستگاه ادرار و مقعد به واسطه عصب پودندال متصل می‌شوند، رشد بیش از اندازه و ضربه دیدگی از جمله دلایلی هستند که باعث گرفتگی این عصب شده و درد لگن سمت راست را به وجود می‌آورد. معمولاً نشستن نامناسب نیز باعث تشدید این درد می‌شود.

  • بیرون زدگی عضلات / فتق

فتق که به هرنیا هم معروف است به برآمدگی عضلات گفته می‌شود و حالتی بسیار دردناک را به وجود می‌آورد. معمولاً درد لگن اگر به این علت رخ دهد، با سرفه، خندیدن و البته بلند کردن اجسام سنگین نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • سنگ کلیه و درد کمر و لگن

وجود شن یا سنگ در کلیه‌ها موجب بروز دردهای شدید در پشت کمر و لگن می‌شود. این دردها در هنگام جابجا شدن سنگ شدیدتر می‌شوند. اینکه درد در کدام طرف بدن احساس شود به این بستگی دارد که سنگ در کدام کلیه قرار دارد. همچنین، وجود عفونت‌هایی در کلیه نیز دردها را در این نواحی ایجاد می‌نماید.

  • اختلالات مفاصل، التهاب عضلات و تاندون‌ها

معمولاً درد لگن در بسیاری از مواقع به خاطر اختلالات مفاصل یا التهاب عضلات و تاندون‌ها است. بسیاری از افراد مسن به این دلیل که تراکم بافت استخوانی بسیار پایینی دارند، ممکن است با شکستگی لگن روبرو شوند. بنابراین، بیماری پوکی استخوان به تنهایی باعث درد نمی‌شود، بلکه در صورت شکستگی، اینگونه دردها احساس خواهد شد. در این شرایط آرتروز لگن را نیز نباید نادیده گرفت. سندرمی به اسم پیریفورمیس نیز وجود دارد که باعث ایجاد درد در ناحیه لگن می‌شود.

  • تاندونیت

همچنین، یکی از دلایل اصلی درد لگن، سیاتیک است. ناگفته نماند که تاندونیت و بورسیت و کشیده شدن عضلات کف لگن را در این بین از یاد نبرید که همگی از جمله دلایل واضح ایجاد درد لگن به شمار می‌آیند.

در مورد درد کمر سمت راست هم می‌توان گفت بیماری‌های تخمدانی نطیر: آندومتریوز، لوله فالوپ و… از علل مرسوم در زنان به‌شمار می‌روند. مردان نیز با بیماری‌هایی که مربوط به بیضه و غدد جنسی است ممکن است با درد کمر سمت راست مواجه شوند که البته التهاب و عفونت را هم نباید نادیده گرفت. توجه داشته باشید که پیچ خوردگی بیضه یکی از اصلی‌ترین دلایل درد کمر سمت راست در مردان به شمار می‌آید.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

 

علت درد بین کمر و لگن سمت راست

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که بیمار از تشخیص اینکه درد مربوط به کمر یا لگن است، عاجر است. باید گفت که از آنجایی که این دو عضو بدن در مجاورت یکدیگر قرار دارند، گاهی این تشخیص دشوار می‌شود. گاهی نیز ممکن است که این دردها به یکدیگر مرتبط باشند. این موضوع به خصوص زمانی که درد بین کمر و لگن سمت راست احساس شود، شایع‌تر است. می‌توان گفت که اینگونه دردها ممکن است به دلایلی همچون آسیب مهره‌های پایینی کمر، وجود برخی عفونت‌ها، آپاندیس، بیماری‌های زنانه و… مرتبط باشد. به‌طور کلی، تشخیص علت اصلی درد به عهده پزشک متخصص است. معمولاً پزشکان با انجام آزمایش‌های بالینی و فیزیکی و نیز تجویز دیگر آزمایش‌هایی مانند: ادرار و خون، انجام عکس برداری اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن علت دقیق درد را مشخص کرده و روش درمانی مناسب را تجویز می‌نمایند.

 

درد کمر و لگن سمت راست

 

درد کمر و لگن راست در زنان

تمامی دلایل مانند بیماری‌های خاص یا آسیب‌های ارتوپدی می‌تواند باعث بروز درد کمر و لگن در زنان شود. اما علل دیگری نیز برای ایجاد چنین دردهایی در زنان به دلیل آناتومی خاصی که دارند، وجود دارد. از جمله دلایل ایجاد درد کمر سمت راست در زنان می‌توان به بیماری مزمن به نام آندومتریوز اشاره کرد. این بیماری به خاطر پوششی به نام بافت آندومتر در خارج از رحم به وجود می‌آید که طی تحقیقاتی هر ۱۰ زن در ایالات متحده 1 نفر به این بیماری مبتلا شده است.

متاسفانه بافت آندومتر زمانی‌که روی لوله رحم رشد کند، تخمدان و بافت پیرامون آن را تحریک کرده و به همین دلیل، درد ایجاد می‌شود. در بسیاری از مواقع می‌توان به درمان هورمونی همچون استفاده از قرص‌های ضد بارداری پرداخت و اگر موارد حاد باشد، جراحی بهترین گزینه است.

بارداری سه ماهه اول نیز یکی دیگر از دلایل عمده درد کمر سمت راست زنان به شمار می‌آید. معمولاً این نوع درد را می توان با حمام گرم، کشش‌های ملایم، ماساژ و مصرف استامینوفن کنترل کرد. درد بارداری سه ماهه دوم و سوم به خاطر وجود ربات‌های گرد، به وجود می‌آید، چرا که ربات‌ها کشیده شده و کاملا طبیعی است که زنان در سه ماه دوم و سوم بارداری با درد کمر روبرو شوند.

در مورد درد لگن در زنان نیز می‌توان گفت که وجود کیست تخمدان را نباید نادیده گرفت. التهاب آپاندیس و سنگ کلیه نیز یکی از دلایل رایجی به شمار می‌آیند.

از طرفی، عفونت‌های سیستم ادراری، یبوست و اسهال به دلیل سندروم روده تحریک‌پذیر و نیز بیماری‌های دیگر مانند آرتروز لگن و تومور فیبروئید همگی از جمله دلایل اصلی ایجاد درد لگن البته در زنان به شمار می‌آیند.

درمان درد کمر و لگن راست

این درد با مصرف داروهای ضدالتهابی در بسیاری از شرایط قابل درمان است که با توجه به میزان درد، مصرف و دوز داروها نیز کاملاً متفاوت است. بسیاری از داروهای مسکن هم در شرایط خاصی می‌توانند گزینه درمانی ایده آلی باشند.

البته این نکته را نادیده نگیرید که بسیاری از دردها نظیر درد کمر را می‌توان با کاهش وزن و انجام تمرین‌های خاصی درمان کرد. برخی از ورزش‌ها نیز می‌تواند درد کمر سمت راست را تشدید کند. به همین دلیل، بهتر است این اقدامات تحت نظر یک پزشک متخصص و ماهر صورت پذیرد.

در بسیاری از مواقع برای برطرف کردن کمر درد بی حسی اپیدورال توصیه می‌شود تا بتواند درد این ناحیه را کمتر کند. اگر درد حادی را تجربه می‌کنید، جراحی برای جایگزینی استخوان لگن نیز می‌تواند یکی از روش‌های درمانی موثر باشد که در بسیاری از مواقع موفقیت آمیز است. البته پزشک، قبل از انجام هرکاری باید به ارزیابی کامل بیمار بپردازد.

در این میان، منشاء درد باید مشخص شود. توجه داشته باشید که برای درمان درد لگن مخصوصاً درد لگن بانوان امکان تجویز داروهای ضد افسردگی وجود دارد. ماساژ نواحی دردناک و تحریک الکتریکی عصب جزء درمان‌های فیزیکی آن به‌شمار می‌رود. برای درمان خانگی این نوع از دردها می‌توان از کیسه آب گرم و سرد، دمنوش زنجبیل و دارچین، یوگا و داروهای کاهنده التهاب و درد کمک گرفت.

تفسیر تست سنجش تراکم استخوان به صورت یک عدد که اصطلاحاً تی اسکور نامیده می‌شود، نقش مهمی در تشخیص علت درد دارد. بر حسب این عدد، پزشک متخصص می‌تواند استخوان‌های فرد در تراکم نرمال، نرمی استخوان یا پوکی را تشخیص دهد. نتیجه تی اسکورهای کمتر از منفی 5/2 در فاز پوکی استخوان قرار می‌گیرند.. در این شرایط پزشک می‌تواند با در نظر گرفتن سن بیمار، شرایط عمومی و سبک زندگی وی احتمال شکستگی‌های پر خطر بیمار را در 10 سال آینده برآورد نماید و بر اساس این احتمال درمان مناسبی را لحاظ نماید.

علل درد همزمان کمر و لگن راست

یکی از دلایل عمده که باعث بروز همزمان درد کمر و لگن می‌شود، استفاده بیش از حد از این دو عضو یا وجود بیماری زمینه‌ای است. می‌توان گفت دلایلی همچون رگ به رگ شدن، فتق دیسک و کشیدگی از دلایل رایج درد همزمان این دو ناحیه محسوب می‌شوند.

شاید این دردها جزء دردهای رایج به حساب آیند، اما نادیده گرفتن آنها صد در صد باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد. ضربه‌هایی که به خاطر برخی از حرکات ورزشی به وجود می‌آیند در رگ به رگ شدن نقش مهمی ایفا می‌کنند، بلند کردن اجسام سنگین، سقوط و ضربه را باید بسیار جدی گرفت. التهاب و ضعف عضلانی هم از جمله دلایلی هستند که در رگ به رگ شدن و کشیدگی به چشم می‌خورند.

  • اسپوندیلیت آنکیلوزان

از جمله عارضه‌هایی که باعث ایجاد درد همزمان کمر و لگن می‌شوند، اسپوندیلیت آنکیلوزان است. هنگامی‌که ستون فقرات درگیر التهاباتی مزمن شود، باعث بروز چنین درد‌هایی خواهد شد. معمولاً وجود تب با درجه پایین در بیمار، به همراه کم شدن اشتها و احساس ناراحتی عمومی از جمله دلایلی است که وجود بیماری اسپوندیلیت آنکیلوزان را تایید می‌کند.

  • بیماری پاژه و درد همزمان کمر و لگن

بیماری به نام پاژه وجود دارد که البته این بیماری یک نوع بیماری نادر است که باعث ایجاد درد همزمان کمر و لگن سمت راست می‌شود. بهتر است بدانید که سردرد، بی حسی پا، سوزن سوزن شدن پا، از دست دادن شنوایی، درد لگن و کمر در سمت راست و خمیدگی پاها از جمله علائم بروز این بیماری به شمار می‌آیند.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

 

سخن پایانی

در مورد درد کمر و لگن سمت راست به صورت کامل و مفید هر آنچه لازم بود را بیان کردیم. کمردرد و درد لگن مشکلات رایجی هستند که به عضلات پشت و ستون فقرات مرتبط می‌شوند زیرا بیشتر وزن بدن با راه رفتن، ایستادن، نشستن و سایر فعالیت‌ها این اعضا را درگیر می‌کند. از علل شایع کمردرد و لگن می‌توان به صدمات، آرتریت، وضعیت نامناسب بدن، یا استرس مکرر در قسمت پایین کمر اشاره کرد. برخی از علل اصلی درد کمر و لگن در زنان به بارداری، PMS و اندومتریوز مربوط می‌شود. امروزه دردهایی نظیر لگن و کمر خصوصاً در قسمت سمت راست بدن بسیار شایع است. بنابراین، بهتر است علل بروز چنین دردهایی هر چه سریعتر شناسایی شوند و راهکارهای درمانی مناسب آن اتخاذ شوند. چنانچه به مشاوره در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با مشاورین ما در این سایت در ارتباط باشید.