کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
درد مفصل ران

درد مفصل ران، با منشاء کشیدگی، شکستگی یا دررفتگی استخوان، التهاب، روماتیسم مفصلی

درد مفصل ران و لگن از شایع ترین مشکلات سیستم حرکتی بوده در نواحی مختلف ران و لگن ایجاد می‌شود. علت ایجاد درد در مفصل ران و لگن دلایل مختلفی داشته که از آسیب ساده تا شکستگی حاد و شدید را شامل می‌شود. در هر صورت این دردها آزار دهنده هستند و بوده و مانع از فعالیت های روزمره فرد می‌گردند. روش‌های مختلفی برای درمان مشکلات مفصل ران وجود دارد که روش های درمان خانگی درد مفصل ران نیز می‌توانند موثر باشند. در ادامه به شرح این روش‌ها می‌پردازیم.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت جهت بررسی درد مفصل ران تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

 

علت درد مفصل ران چیست؟

درد مفصل ران از جمله دردهای آزاردهنده ای است که دلایل مختلفی دارد. برای تشخیص دقیق علت درد توصیه می‌کنیم حتما با بهترین دکتر متخصص لگن در تهران مشورت کنید. در برخی موارد درد در مفصل ران در اثر مشکل در استخوان لگن ایجاد گردیده و گاهی نیز به مشکلی در ساختار کمر ارتباط دارد. در برخی موارد درد لگن سبب ایجاد درد در کشاله ران، پا و زانو می‌گردد.

در ساختار لگن، عصب‌ها و استخوان‌های زیادی وجود دارد که در عملکرد درست لگن نقش دارند. در صورت بروز مشکل در هر یک از این قسمت‌ها، فرد دچار درد و ناراحتی می‌شود. زمانی که استخوان‌های لگن دچار فرسایش می‌گردند، استئوآرتریت در مفصل ران رخ می‌دهد.

شکستگی، التهاب بورسیت، در رفتگی، پیچ خوردگی مفصل ران و لغزش سر استخوان ران از جمله آسیب‌های رایج لگن می‌باشند که سبب ایجاد درد و التهاب در لگن می‌گردند.

درد لگن نشانه یک مشکل جدی در بدن می‌باشد. به همین جهت برای درمان درد مفصل ران و لگن باید به متخصص ارتوپدی مراجعه شود. پزشک متخصص برای درد در مفصل ران هنگام راه رفتن یا موارد آسیب دیدگی شدیدتر، بهترین شیوه درمانی را تجویز می‌کند.

روماتیسم مفصل ران چیست؟

روماتیسم مفصل ران یک وضعیت پزشکی است که معمولاً باعث التهاب و درد در مفاصل می‌شود و می‌تواند منجر به محدودیت حرکت و عملکرد نرمال مفاصل گردد.

یکی از شکل‌های شایع روماتیسم مفصل ران، آرتروز ران  است. در آرتروز ران، غضروف‌های مفصلی در نقاط اتصال استخوان‌ها در مفصل ران تحلیل می‌روند، که منجر به التهاب، درد و تغییر شکل مفصل می‌شود. این بیماری معمولاً با پیری و سن بالا مرتبط است، اما عوامل دیگری مانند آسیب مفصلی، ژنتیک، چاقی و فعالیت‌های زیاد در مفاصل می‌توانند نیز نقش داشته باشند.

در صورتی که فرد مبتلا به روماتیسم مفصل ران درد شدید، تورم، قرمزی و محدودیت حرکت در مفاصل ران تجربه کند، مهم است که به پزشک مراجعه کند.

پزشک ممکن است از روش‌های مختلف تشخیصی مانند آزمایش خون، رادیوگرافی (عکس‌برداری) و ممکن است نیاز به مشاوره از تخصصی‌های دیگر همچون روماتولوژیست، جراح مفصل یا فیزیوتراپیست داشته باشد. درمان روماتیسم مفصل ران شامل ترکیبی از داروها، فیزیوتراپی، تغییرات در سبک زندگی و در موارد شدید‌تر، جراحی ممکن است.

درد مفصل ران هنگام راه رفتن

احساس درد در ناحیه لگن در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌گردد. درد در مفصل ران شامل یک درد منتشر شونده در نواحی بین پایین تنه، ناف و ران است که سبب ناراحتی فرد می‌شود. علل ایجاد درد لگن می‌تواند شامل مشکلات سیستم اسکلتی و عضلانی، سیستم گوارشی و یا دستگاه تولید مثل باشد. معمولا درد مفصل ران هنگام راه رفتن تشدید می‌گردد بنابراین، لازم است فرد با مراجعه به متخصص و تشخیص علت درد با شیوه درمانی مناسب درمان شود.

  • درد مفصل ساکروایلیاک

انتهای مفصل ساکروایلیاک به استخوان لگن می‌رسد و تحریک مفصل ساکروایلیاک می‌تواند سبب ایجاد التهاب در این قسمت گردد. درد این مفصل با راه رفتن، ایستادن برای مدت طولانی، جراحت یا تصادف، بالا رفتن از پله‌ها، بارداری و آرتروز تشدید می‌شود.

  • اختلال عملکرد سمفیز پوبیس

مفصل سمفیز پوبیس در جلوی ناحیه‌ی تناسلی قرار دارد. این مفصل در نگه داشتن استخوان‌های لگن در کنار یکدیگر و ثبات استخوان‌های لگن نقش مهمی دارد. شل شدن مفصل سمفیز پوبیس می‌تواند با عوارضی همراه باشد که سبب بروز درد لگن در هنگام راه رفتن یا حالت‌های دیگر گردد.

این درد معمولا در بانوان باردار در اثر ترشح هورمون ریلکسین ایجاد می‌شود. عوامل دیگری که سبب ایجاد اختلال سمفیز پوبیس می‌شوند شامل یک جراحت یا تصادف، کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین و آرتروز می‌شوند.

درد این عارضه با برخاستن از حالت نشسته، بالا یا پایین رفتن از پله‌ها، قرار داشتن وزن روی یک پا و هنگام غلت زدن در حالت خوابیده تشدید می‌گردد.

  • استئیت پوبیس

استئیت پوبیس نوعی اختلال است که در ناحیه سمفیز پوبیس رخ می‌دهد. درد مفصل ران هنگام راه رفتن که می‌تواند با فعالیت‌های بدنی تشدید شود، از نشانه‌های اصلی این عارضه می‌باشد. استئیت پوبیس زمانی که مفاصل و استخوان‌های این ناحیه فعالیت بیش از حد داشته باشند شایع است.

  • درد عضلات کف لگن

عضلات کف لگن از اندام‌ها و بافت‌های لگن حمایت خواهند کرد و بروز درد در ناحیه لگن در اثر تنش در این ناحیه ایجاد می‌شود. درد لگن  موقع راه رفتن که می‌تواند به صورت احساس ناراحتی در یک نقطه باشد و در برخی موارد تا کمر و یا پاها ادامه می‌یابد.

باید توجه داشت درد لگن ناشی از تنش عضلات کف لگن با راه رفتن برای مدت طولانی هنگام برقراری رابطه جنسی، ایستادن برای مدت طولانی، هنگام استفاده از سرویس بهداشتی، جراحت، زایمان و کمبود ویتامین‌ها تشدید می‌شود.

  • فتق اینگوینال

ایجاد فتق در ناحیه لگن، فتق اینگوینال نامیده می‌شود. درد لگن مفصل ران هنگام راه رفتن به دلیل فتق اینگوینال می‌باشد و مهم‌ترین علائم آن ایجاد برآمدگی و احساس ناراحتی و درد در ناحیه لگن و کشاله ران می‌باشند.

درد لگن در اثر فتق اینگوینال، انجام فعالیت‌های سنگین، ایستادن برای مدت طولانی، بلند کردن اجسام سنگین و سرفه کردن تشدید می‌شود. وجود برخی اختلالات بر بافت‌های همبند موجود در ناحیه لگن می‌توانند سبب فتق اینگوینال شوند.

  • آپاندیسیت

در بسیاری از مواقع علت آپاندیسیت و التهاب آن مشخص نخواهد بود. اما معمولا آپاندیسیت در اثر مسدود شدن ورودی آپاندیس رخ می‌دهد. بیماری آپاندیسیت یک شرایط خطرناک است که باید خیلی سریع درمان شود.

یک آپاندیس ملتهب ممکن است بترکد و سبب تخلیه عفونت‌های باکتریایی در حفره شکم گردد. احساس درد در مفصل ران هنگام راه رفتن با علائمی همچون کاهش اشتها، حالت تهوع، اسهال و یبوست می‌تواند در اثر آپاندیسیت باشد.

  • دیورتیکولیت

در روده بزرگ، کیسه‌های دیورتیکولا وجود داشته که ممکن است ملتهب گردند. ایجاد التهاب در این کیسه سبب بروز اختلال دیورتیکولیت می‌شود. این عارضه در نهایت با درد مفصل ران هنگام راه رفتن و یا حساسیت در ناحیه شکم را به همراه خواهد داشت.

تشدید دیورتیکولیت سبب سوراخ شدن یا پارگی روده بزرگ می‌شود. باید توجه داشت که انجام حرکات تند مانند راه رفتن سریع، سبب تشدید درد لگن و شکم خواهد شد. از علائم این عارضه می‌توان حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و تب را نام برد.

  • سرطان استخوان

درد استخوان‌ها در اثر سرطان استخوان، در اثر فعالیت لگن با بیماری بیشتر حس می‌گردد. این عارضه سبب ایجاد درد لگن در هنگام راه رفتن، ایستادن طولانی مدت و یا بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها خواهد شد.

از علائم اصلی سرطان استخوان در ناحیه لگن می‌توان ایجاد تورم در استخوان‌های آسیب دیده، کاهش وزن شدید بدون دلیل، احساس یک توده سفت در داخل یا روی استخوان‌های ناحیه و احساس خستگی را نام برد.

درمان درد مفصل ران در طب سنتی

معمولا درمان درد مفصل ران در طب سنتی رایج بوده و سبب کاهش درد می‌گردد. اما این درمان‌ها برای همه افراد به یک میزان عمل نمی‌کند. یکی از روش‌های درمان درد در مفصل ران در طب سنتی، استفاده از روش‌‌های آب درمانی می‌باشد.

راه رفتن در آب سبب کاهش فشار روی مفاصل می‌شود و برای افرادی که آرتروز دارند، مفید خواهد بود. در صورتی که فرد به درد مفصل موقت و به دلیل انجام نادرست حرکات روزمره دچار شود، با یک دوش آب گرم، درد مفصل التیام می‌یابد.

روش دیگر درمان درد مفصل ران در طب سنتی، طب سوزنی می‌باشد که با قرار دادن سوزن‌ها در محل‌‌های مخصوص، گرفتگی‌ها و اعصاب آن ناحیه درمان می‌شود.

از انواع درمان خانگی درد مفصل ران استفاده از ماده کپسایسین می‌باشد. این ماده در تولید کرم‌ها و پماد‌های مسکن که سبب افزایش خون و بهبود درد و آسیب می‌گردند استفاده می‌شود.

همچنین مصرف مکمل‌‌هایی که غضروف ‌سازی را تحریک می‌‌کنند، مانند گلوکوزامین و کندرویتین سولفات برای بهبود انواع آرتروز موثر خواهد بود. به علاوه مصرف ماهی و یا مکمل‌‌های امگا ۳ به دلیل خاصیت ضدالتهابی در کاهش التهاب مفاصل و درد مفاصل نیز موثر می‌باشد.

  • زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین می‌باشد که اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد آترواسکلروتیک به همراه خواهد داشت.

  • امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید درد التهابی مفصل، درد مزمن ستون فقرات بیماری خود ایمنی، افسردگی، فیبرومیالژیا، درد عصبی و دردهای قاعدگی را برطرف نمایند.

امگا 3 موردنیاز بدن با مصرف غذاهای رژیمی مدیترانه‌ای، میوه‌ها و سبزیجات، روغن زیتون، حبوبات، ماهی، غذاهای امگا 3، ماهی، آجیل، دانه چیا و دانه کتان و تخم مرغ تامین می‌گردد. حتی در صورت نداشتن درد مفاصل توصیه می‌شود از رژیم غذایی ضد التهابی پیروی نمایید.

شیوه‌های درمانی درد مفصل ران و لگن

برای درمان درد در مفصل ران، پزشک ابتدا بیمار را معاینه و با انجام عکسبرداری‌های لازم به علت درد ران پی می‌برد و شیوه درمانی مناسب را تجویز می‌نماید. معاینه مفصل ران باید توسط متخصص ارتوپدی صورت گیرد تا مشخص گردد علت درد مفصل ران چیست. مهم‌ترین روش‌های درمان خانگی درد مفصل ران شامل:

  • استراحت کردن

در صورتی که مشکل جدی نباشد، پزشک برای کاهش درد در مفصل ران استراحت کردن را به فرد توصیه می‌نماید. در افرادی که با راه رفتن و دویدن درد لگن و باسن تشدید می‌شود، استراحت کردن بسیار مفید بوده و سبب کاهش درد می‌شود.

  • مصرف دارو برای کاهش درد

برای کاهش درد و ناراحتی در مفصل ران، می‌توان داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن را مصرف نمود. تجویز دارو فقط با توصیه پزشک انجام گردیده و باید از مصرف خودسرانه داروها پرهیز شود.

  • ماساژ و ریلکسیشن

برای کاهش درد مفصل ران و لگن، می‌توان از ماساژ و ریلکسیشن استفاده نمود. این روش‌ها، استرس و درد عضلات را کاهش داده و عضلات بدن از گرفتگی رها خواهند شد.

  • تکنیک سرما و گرما

از بهترین روش‌های کاهش دردهای مزمن، استفاده از سرما درمانی و گرما درمانی می‌باشد. در صورت ابتلا به کشیدگی، پیچ خوردگی یا خون مردگی، بافت‌ها خونریزی می‌کند که با درد، تورم و آسیب دیدگی همراه خواهد بود.

سرما درمانی از روش‌های فوری درمان آسیب به ران محسوب می‌شود. سرما درمانی معمولا با کیسه‌های یخ و با قرارگیری به صورت مستقیم روی عضو انجام می‌شود. سرما درمانی خونریزی در بافت آسیب دیده و درد عضلانی را کاهش می‌دهد.

همچنین سرما درمانی می‌تواند میزان تورم در بافت را کم کند. گرما درمانی نیز از بهترین روش‌های درمان دردهای عضلانی و رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات می‌باشد. در صورتی که درد در مفصل به دلیل ساییدگی یا آرتروز رخ دهد، می‌توان با گرما درمانی اسپاسم عضلات را رفع و انعطاف پذیری تاندون‌ها را افزایش داد.

گرما درمانی سبب بهبود خون رسانی به بدن می‌شود و اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به بافت‌های بدن خواهد رسید. این امر سبب تسکین درد و بهبودی فرد می‌گردد.

باید توجه داشت برای آسیب‌های حاد و مشکلات جدی، گرما درمانی توصیه نمی‌شود زیرا خون رسانی به عضو آسیب دیده را افزایش می‌دهد و سبب افزایش شدت آسیب می‌گردد. توصیه می‌شود با پزشک متخصص برای استفاده از سرما درمانی و گرما درمانی مشورت شود.

  • تکارتراپی

تکارتراپی از شیوه‌های جدید درمان دردهای مفصل ران می‌باشد. این روش با انتقال اکسیژن و مواد مغذی، به درمان قسمت‌های آسیب دیده کمک خواهد کرد.

با تکارتراپی، سیستم لنفاوی و سیستم گردش خون به طور طبیعی تحریک و در نتیجه بافت‌های بدن سریع بهبود یافته و تقویت خواهند شد. تکارتراپی به عنوان بهترین شیوه کنترل درد و التهاب شناخته می‌شود.

  • فیزیوتراپی و ورزش

برای حفظ دامنه حرکتی مفصل باید ورزش و فیزیوتراپی انجام شود. معمولا ضعف و شکستگی ران با حرکات فیزیوتراپی درمان می‌شود. با استفاده از حرکات ورزشی و فیزیوتراپی، دامنه حرکتی مفصل‌های ران و لگن بهبود می‌یابند.

  • لیزر درمانی

در برخی موارد برای درمان درد مفصل ران و تقویت اندام‌ها، لیزر درمانی توصیه خواهد شد. استفاده از لیزرهای کم قدرت برای فعال کردن و ترمیم سلول‌های استخوانی می‌باشد. این روش با استفاده از امواج صوتی یا اولتراسوند روی بهبود و تسریع روند ترمیم سلول‌ها تاثیر گذار است.

  • استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و واکر

جهت کاهش فشار به ران و لگن، استفاده از وسایل کمکی به هنگام راه رفتن، سبب تحمل وزن بدن می‌شود و از وارد شدن فشار به لگن جلوگیری می‌گردد.

  • تزریق درون مفصل

در صورت وجود ورم و التهاب اعصاب مفصل‌، تزریق درون مفصل می‌تواند کمک کننده باشد. در صورت داشتن درد مفصل ران همراه با قرمزی، التهاب یا حتی گرما باید به پزشک مراجعه گردد.

  • همچنین افرادی که دچار درد مفصل ران هنگام راه رفتن هستند نیز باید به پزشک مراجعه نمایند تا علت درد تشخیص و شیوه درمانی مناسب تجویز گردد.

درمان خانگی درد مفصل ران

  • کپسایسین

ماده موجود در فلفل‌‌های سبز و قرمز که کپسایسین نام دارد سبب می‌شود ماده P که نوعی انتقال دهنده عصبی است حذف شود و از انتقال سیگنال‌‌های درد به مغز جلوگیری خواهد شد. همچنین این ماده شیمیایی می‌‌تواند به رفع التهاب مفاصل نیز کمک نماید.

برای درمان سنتی درد لگن با این ماده می‌توان پودر فلفل هندی را همراه با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و مخلوط را روی محل موردنظر ماساژ دهید.

  • زنجبیل

زنجبیل سبب کاهش تولید ماده لوکوترین می‌گردد. تولید این ماده سبب التهاب مفاصل می‌شود. همچنین زنجبیل دارای اسید سالیسیلات است که این ماده در بدن انسان تبدیل به اسید سالیسیلیک می‌گردد. این ماده به آنزیم‌‌هایی که در سلول‌‌ها وجود دارد متصل می‌شود و مانع تولید پروستاگلاندین‌ها خواهد شد.

پروستاگلاندین‌ از مواد شیمیایی است که سبب التهاب مفاصل می‌شود و سیگنال‌های درد را به سمت مغز ارسال می‌کند. برای استفاده از زنجبیل برای درمان درد در مفصل ران در طب سنتی می‌توان زنجبیل تازه را رنده کرده و ۳ فنجان آب به آن اضافه کنید. سپس ترکیب به دست آمده را باید بر روی حرارت قرار داده و با شیرین برگ یا عسل مخلوط کرده و میل شود.

  • روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس می‌تواند سبب کاهش درد و التهاب مفاصل گردد. منتول ماده فعال در ترکیبات اکالیپتوس است که با افزایش جریان خون درد مفاصل را کاهش می‌دهد. می‌توان چند قطره روغن اکالیپتوس را به وان آب گرم حمام اضافه نمود.

 

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت جهت بررسی درد مفصل ران تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

 

سخن پایانی

افرادی که دچار درد و روماتیسم مفصل ران می‌شوند، برای تشخیص علت این مشکل باید به پزشک مراجعه نمایند. پزشک پس از انجام بررسی‌های لازم علت اصلی این مشکل را تشخیص و شیوه درمانی مناسب را تجویز خواهد کرد.

ممکن است پزشک برای درمان شیوه‌های جراحی یا غیر‌جراحی را تجویز نماید. اما توصیه می‌شود علاوه بر این روش‌ها، از روش‌های درمان خانگی درد مفصل ران و روش‌های سنتی استفاده نمود. از بهترین روش‌های سنتی درد مفصل ران می‌توان استفاده از داروهای گیاهی مانند کپسایسین، روغن اکالیپتوس، زنجبیل و… را نام برد.