کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
یبوست و درد لگن

ارتباط بین یبوست و درد لگن

یبوست و درد لگن از مسائل شایعی هستند که بسیاری از مردم با آنها مواجه‌اند. یبوست به معنی کاهش تعداد دفعات دفع و یا کم شدن حجم مدفوع می باشد که احتمالاً با درد و ناراحتی شکمی همراه باشد. حال آن که درد لگن که در پی عفونت های ادراری، عفونت دستگاه تناسلی و غیره ایجاد می شود، می‌تواند در اشکال و شدت متفاوتی بروز کند. ضروری است برای درمان مشکلات جدی لگن که می‌تواند عامل ناراحتی‌های فراوان برای بیمار باشد، در اسرع وقت به بهترین دکتر متخصص لگن در تهران مراجعه نمایید.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت جهت بررسی علت یبوست و درد لگن تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

 

یبوست و درد لگن به چه معناست؟

پیش از آنکه بخواهیم به ارتباط بین یبوست و دردهای لگنی اشاره کنیم، بد نیست با مفهوم درد لگن و یبوست به طور مجزا آشنا شویم. یبوست به معنای گرفتگی پایین دستگاه گوارش در طی مدت زمان طولانی است. حال آنکه درد لگن احتمالاً به دلیل تحریک اعصاب در مناطق مختلف عضلات و استخوان‌ها رخ دهد.

برخی از افراد دچار یبوست بوده و همین یبوست می‌تواند عامل درد و تورم لگن شود. زمانی که فضای موجود در روده کمتر می‌شود، فرد در منطقه لگنی خود فشار و درد را تجربه خواهد کرد. به علاوه، در بعضی موارد، یک توده بزرگ در روده میتواند با فشاری که ایجاد می‌کند باعث درد و تورم لگن شود.

در موارد شدیدتر، یبوست ممکن است باعث ایجاد تغییرات در کیفیت زندگی فرد شود. نکته حائز اهمیت آن است که در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید و با دریافت مشاوره‌ی درمانی تخصصی راهکارهای درستی را برای رفع این ناراحتی بیابید.

یبوست و درد لگن ممکن است به دلایل متنوعی از جمله تغذیه نامناسب، فعا‌لیت کم‌تر از حد نرمال، یبوست مزمن، مشکلات گوارشی، عفونت‌ها، عوامل روانشناختی و اختلالات بافتی ایجاد شوند.

برای درمان چنین مشکلاتی بهتر است با پزشک  متخصص خود مشورت کنید. چنانچه شدت درد بالاتر از انتظار باشد و یا دچار علائم نگران کننده دیگری چون افت وزن ناگهانی، خونریزی، یبوست و سردردهمراه باشد، بهتر است به طور فوری به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی می‌تواند مشترکاً باعث بروز یبوست و درد لگن شود؟

عوامل متعددی می‌توانند عامل یبوست و درد لگن شوند که شامل بیماری‌های زیادی همچون سندرم روده تحریک‌پذیر، سنگ کیسه صفرا، فیبروم، گرفتگی عضلانی، و موارد دیگر باشند که نیازمند تشخیص پزشکی هستند.

یبوست و درد لگن احتمالاً به دلیل اختلال در تحرک روده، وجود مشکلات شکمی، عفونت‌های معده، تحریک‌پذیری، اختلالات تغذیه‌ای و مشکلات ستون فقرات در ناحیه  لگن و کمر باشند.

  • آسیب دیدگی لگن

هر نوع آسیب وارده به لگن می تواند عامل بروز یبوست در فرد شود. ساختار ستون فقرات از لگن محافظت می کند. اگر استخوان ها یا عضلات ساختار نگه دارنده لگن دچار آسیب شود، می‌تواند با ایجاد تنش های عضلانی در ناحیه لگن موجب مشکلات گوارشی مانند یبوست شود.

  • آندومتریوز

بیماری است که طی آن بافت‌های داخلی رحم‌ به شکل غیرعادی رشد کرده و تکثیر می‌شوند. این بیماری می‌تواند علائمی مشابه درد لگن و یبوست ایجاد کند.

  • سندرم روده تحریک پذیر

یک اختلال گوارشی مزمن است. این بیماری در پی اختلال در عملکرد روده بروز کرده و عامل درد و ناراحتی ناحیه شکم و لگن، نفخ، تغییر در عادات روده ای، اسهال و یا یبوست باشد.

  • فیبروم

فیبروم رحم یک بافت غیرسرطانی در رحم است که به آن لیومیوم نیز گفته می‌شود. این بیماری در پی رشد و تکثیر غیرعادی سلول‌های عضلانی دیواره رحم بروز می‌کند. این بیماری می‌تواند خود را به شکل درد لگن و یبوست نشان دهد.

  • سنگ کیسه صفرا

ایجاد سنگ از رسوبات موجود در کیسه صفرا می‌تواند عامل سنگ کیسه صفرا باشد. یکی از علائم متداول سنگ صفرا درد شدید ناحیه لگن است.

  • عفونت مجاری ادراری

بروز عفونت در مجاری ادراری نیز قادر به ایجاد درد لگن و یبوست خواهد بود.

  • عفونت دستگاه گوارش

برخی از عفونت‌هایی گوارشی از جمله کولیت نیز احتمالاً با درد لگن و در برخی مواقع یبوست همراه باشد.

  • بیماری التهابی لگن

یکی دیگر از علل احتمالی درد لگن و یبوست، بیماری التهابی لگن (PID) است که در اثر عفونت باکتریایی موجود در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. التهاب ناشی از این بیماری می تواند موجب درد ناحیه لگن و همچنین اختلال در عملکرد طبیعی روده گردد.

  • نداشتن رژیم غذایی مناسب

خوردن غذاهای پرچرب، فرآورده‌های لبنی غیرمناسب، کمبود فیبر در غذا و ننوشیدن مقدار کافی آب، می‌توانند عامل یبوست و درد لگن در فرد شوند.

  • عدم فعالیت

عدم فعالیت مناسب و نشستن برای طولانی مدت احتمالاً می‌تواند تحریک کننده درد لگن و یبوست باشد.

  • بیماری‌های عفونی

عفونت‌های باکتریایی مثل گاستروانتریت ویروسی، کمپیلوباکتر و ویروس‌هایی مثل نوروویروس، احتمالاً باعث درد لگن و یبوست شوند.

  • داروها

خوردن برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای کنترل فشارخون و داروهای مسکن می‌توانند باعث یبوست و درد لگن شوند.

اگر یبوست و دردهای لگن را تجربه می کنید، احتمالاً برای تشخیص و درمان مناسب به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. آنها ممکن است داروها، تغییر شیوه زندگی یا سایر مداخلات را برای کمک به کاهش علائم بیماران توصیه کنند.

یبوست و درد لگن چه علائمی دارد؟

طیف وسیعی از علائم ممکن است با درد لگن و یبوست همراه باشند. در صورتی که فردی مشترکاً به یبوست و درد لگن مبتلا باشد احتمالاً علائمی چون تورم شکم، نفخ، ناراحتی شکمی، درد و سفتی منطقه لگن، تب و بی‌اشتهایی، سوء هاضمه، خشکی دهان، خستگی را از خود بروز می‌دهند.

از سوی دیگر مواردی چون:

  • تغییر در تعداد دفعات و شکل مدفوع
  • کم تحرکی روده ها
  • درد و ناراحتی قسمت تحتانی شکم و لگن
  • درد شدید در حین اجابت مزاج

می‌تواند ار علائم درد لگن و یبوست باشد.

عوارض احتمالی یبوست و درد لگن چیست؟

یبوست و دردهای  لگنی دو مشکل پزشکی هستند که عمدتاً افراد بالغ در سنین مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یبوست به طور معمول با کاهش حرکات روده و تصلب مدفوع بروز کرده و می‌تواند موجب درد شدید شکم، تغییر عادات دفع، عملکرد نامناسب روده ، افزایش ریسک عفونت‌های روده‌ای و عوارض جانبی دیگر شود. همچنین، درد پایین شکم به علت عفونت‌های ادراری، التهابات رحم، تورم روده، سیستم عصبی دستگاه گوارش و عوامل دیگری می‌تواند ایجاد شود.

برای پیشگیری و درمان عوارض جانبی یبوست و درد لگن و پایین شکم می‌توان با روش‌های ساده چون تغذیه صحیح با مصرف سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و سبوس برنج، و نوشیدن بیشتر آب به دفع منظم مدفوع و نرم کردن آن کمک کرد.

در صورت بروز عوارض جانبی شدیدتر، مثل تغییر رنگ مدفوع و شکم درد، نمی‌توان از معاینه پزشکی صرف نظر کرد. پزشک ممکن است شرایطی نظیر یبوست‌های مزمن یا دردهای پایین شکم را با مصرف داروها، تغییر سبک زندگی و جراحی درمان کرده و منجر به بهبود علائم بیمار شود.

با این حال، اگر این علائم تداوم یافته و مشکلات پایدار بیشتری ایجاد کردند، می‌تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود. بنابراین، نباید درمان خود را به تنهایی ادامه داد و بهتر است برای تشخیص مشکل خود به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

یبوست و دردهای ناحیه لگن اگر به موقع تشخیص داده نشوند و تحت درمان قرار نگیرند ممکن است با عوارض ضمنی از جمله افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، شکل‌گیری ضایعات شدید و خطرناک در روده، تحریک عصبی و بیماری‌های پوستی همراه باشند، از همین رو توصیه میشود در صورت داشتن هر یک از این موارد در اسرع وقت به متخصص مراجعه نمایید.

روش‌های تشخیص یبوست و درد لگن چیست؟

برای آن که بتوانید عامل درد لگن و یبوست را بخوبی تشخیص دهید، می‌توانید از راهکارهای تشخیصی ذیل استفاده کنید.

  • تاریخچه بیماری

پزشک احتمالاً از بیمار در مورد تاریخچه بیماری و درد و سایر علایم مرتبط با لگن یا روده سوالاتی بپرسد. این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا تصمیم بگیرد که چه تست های تشخیصی اضافه ای (مانند تصویربرداری) را برای تشخیص بیماری دریافت کند.

  • تست فیزیکی

پزشک احتمالا از شما بخواهد برخی حرکت های بهینه برای لگن یا روده مانند تنظیم پوزیشن یا تست فابر انجام دهید. این اقدامات به دکتر کمک می کنند تا مشکل شما را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.

  • تصویربرداری

برای بررسی پیچیدگی یا علائمی که ممکن است وجود داشته باشد، پزشک احتمالاً انواع  تصویربرداری مانند ایکس ری، ام آر آی، ستی اسکن یا سونوگرافی را تجویز کند.

  • آزمایش خون

آزمایش خون می تواند به پزشک کمک کند تا مشکلات مرتبط با سیستم گوارشی را بهبود بخشد. برای مثال، نتایج آزمایش خون می تواند نشان دهد که فرد عفونتی دارد یا خیر و آیا وضعیت آهن بدن وی مناسب است و یا خیر.

  • کلنوسکوپی

در صورت وجود مشکلات روده ای، ممکن است پزشک برای تشخیص یبوست و درد لگن، بیمار را به متخصصان کلنوسکوپی ارجاع دهد.

  • اندوسکوپی

در صورتی که پزشکی مشکلات روده و معده را عامل بروز یبوست و دردهای لگن بداند احتمالا برای بیمار اندوسکوپی را تجویز نمایید.

  • سونوگرافی

در صورتی که مشکلات گوارشی عامل چنین دردهایی باشد، پزشک متخصص ممکن است سونوگرافی از شکم را تجویز کند.

روش‌های درمان یبوست و درد لگن شامل چه مواردی است؟

درمان درد لگن و یبوست به تشخیص درست علت اصلی آن بستگی دارد. در ادامه به چند نکته کلی که می‌تواند به شما در درمان کمک کند، اشاره شده است:

  • افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی

خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر، مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات قادر به نرم شدن مدفوع و بهبود حرکات منظم روده هستند. مصرف حداقل 25 تا 30 گرم فیبر روزانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • نوشیدن میزان زیاد مایعات

هیدراته ماندن و نوشیدن مایعات فراوان می تواند به نرم شدن مدفوع و دفع آسان آن کمک نماید. روزانه 8-10 لیوان آب مصرف نمایید.

  • ورزش کردن به طور منظم

ورزش منظم قادر به تحریک حرکات روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش بیمار است.

  • مصرف ملین ها و نرم کننده های مدفوع

چنانچه مواردی چون تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی برای درمان یبوست و درد لگن کافی نباشد، احتمالاً پزشک مصرف یک ملین یا نرم کننده مدفوع را برای کمک به رفع یبوست بیمار تجویز کند.

  • استفاده از گرما درمانی

اعمال گرما در ناحیه لگن مثل استفاده از کمپرس گرم یا حمام آب گرم قادر به تسکین درد لگن کمک کند.

  • انجام فیزیوتراپی کف لگن

چنانچه درد لگن در پی تنش یا ضعف عضلات کف لگن بروز کرده باشد، انجام برخی حرکات فیزیوتراپی کف لگن بی شک می‌تواند مفید باشد.

  • رسیدگی به بیماری‌های زمینه ای

چناچه درد لگن و یبوست بیمار در پی یک بیماری زمینه ای از جمله آندومتریوز، بیماری التهابی لگن یا سرطان کولورکتال باشد، پزشک متخصص باید درمان مناسبی را برای بیمار تجویز کند.

  • مصرف برخی داورها

گاهی ممکن است پزشک متخصص برای درمان یبوست و درد لگن به تجویز داروهایی از جمله لاکتولوز، دکستروز، کلیزاک و… روی بیاورد.

روش‌های پیشگیرانه درد ناحیه لگن و یبوست چیست؟

بی شک می‌توان با داشتن یک سبک زندگی سالم از بروز دردهای ناحیه شکم و لگن و یبوست جلوگیری کرد. برای همین منظور توصیه می‌شود حتما بیماران از مصرف غذاهای فیبردار از جمله سبوس برنج، غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه‌های تازه به هیچ وجه غافل نشوند.

از سوی دیگر مصرف مایعات و آب فراروان را در دستور کار خود قرار دهند، فعالیت‌های روزانه خود را به میزان قاببل توجهی افزایش داده و حتما روزانه ورزش منظم داشته باشند. برای کمک به بهبود دفع مدفوع توصیه می‌کنیم بیماران حتما مصرف مواد غذایی ملین مثل زیتون، آلو، انجیر و … را نیز در رژیم غذایی روزانه خود بگنجاند.

طبق تحقیقات صورت گرفته برخی از تمرینات مانند یوگا و پیلاتس اگر به طور منظم انجام شوند، قادرند درد ناحیه لگن و یبوست را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

همانطور که می‌دانید استرس می‌تواند درد ناحیه لگن را تشدید نماید، بنابراین تلاش برای کاهش استرس و یا کنترل آن مزایای پیشگیرانه دارد. از سوی دیگر ماساژ و فیزیوتراپی می تواند در بهبود درد ناحیه لگن و پیشگیری از تشدید آن تاثیرگذار باشد.

بین عفونت ادراری و درد لگن چه ارتباطی وجود دارد؟

بین عفونت ادراری و درد لگن احتمالاً به شکل مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط وجود دارد. به طور کلی، عفونت ادراری، عفونتی است که در مجاری ادراری بیمار روی می‌دهد. علائم این معضل شامل موارد ذیل است:

  • درد و سوزش زیر شکم

  • سوزش ادرار

  • احساس تب و لرز

  • خستگی

عوارض شدید‌تر مانند وجود خون در ادرار و ناتوانی در ادرار کردن می‌توانند در برخی موارد رخ دهند.

عفونت ادراری، عامل تحریک مجاری ادراری شده و احتمالاً این مسئله به درد لگن (یا درد در منطقه پایین شکم) منتهی شود. همچنین در برخی موارد، درد لگن احتمالاً به علت مشکلاتی مانند آسیب یا التهاب سیستم گوارشی بروز کرده و به عفونت ادراری نیز مرتبط باشد.

در چنین شرایطی پزشک برای درمان عفونت ادراری و درد لگن به طور همزمان اقدام کرده و سعی میکند مشکل بیمار خود را درمان کند.

اصلی‌ترین دلیل و علت درد هنگام دفع مدفوع چیست؟

سوالی که اکنون مطرح می‌شود آن است که علت درد هنگام دفع مدفوع چیست، در پاسخ باید گفت ممکن است دلایل متنوعی داشته باشند، با این حال این دلایل شامل موارد ذیل است:

  • شکم بزرگ

شکم بزرگ یا سندرم روده تحریک‌پذیر یکی از علت‌های شایع درد هنگام دفع مدفوع است. این وضعیت احتمالاً به دلیل مشکل در حرکات روده (مانند یبوست یا اسهال) یا ناهنجاری‌های سیستم عصبی روده بروز کند.

  • آسیب دیدگی شکم

چنانچه شکم یا روده‌های فردی دچار آسیب دیدگی شده باشد، احتمالاً در هنگام دفع مدفوع احساس درد شدید کند.

  • بیماری‌های ناحیه شکم

بسیاری از بیماری‌های روده و شکم مانند عفونت‌ها، التهاب‌ها، کمردرد، تب، سرطان، و یا بیماری‌های مزمن مانند بیماری کرون می‌توانند باعث درد و مشکلات هنگام دفع مدفوع شوند.

  • عوارض دارو

بعضی از داروها از جمله داروهای مسکن درد، داروهای تقویتی دیواره معده می‌توانند به عنوان عامل درد هنگام دفع مدفوع عمل کنند.

در نهایت باید گفت برای انکه تشخیص دهید علت درد هنگام دفع مدفوع چیست، بهتر است در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه مایید تا با تشخیص درست تحت درمان قرار گیرید.

 

تماس با کلینیک میرپا
برای اخذ نوبت ویزیت جهت بررسی علت یبوست و درد لگن تماس بگیرید
برای مشاوره با دکتر متخصص تماس بگیرید

 

سخن پایانی

در نهایت باید بگوییم که یبوست و درد لگن احتمالاً در برخی موارد تشدید یافته و برای برطرف شدن این مشکلات لازم است بیمار در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کند؛ با این حال در موارد ساده تر، اقدامات ساده مانند افزایش مصرف فیبر و آب، ورزش و تغییر سبک زندگی می تواند به بهبود وضعیت بیمار کمک کند. بنابراین، اهمیت بخشی به مراقبت از سیستم گوارشی و توجه به علائم طبیعی آن در بهبود کامل سلامتی بدن موثر خواهد بود.