درمان خانگی درد کمر و لگن

آیا درمان خانگی درد کمر و لگن در خانه تأثیرگذار است؟

یکی از متداول‌ترین سؤالاتی که برای بیشتر افراد پیش می‌آید این است که آیا درمان خانگی درد کمر و لگن تأثیرگذار است؟ در حقیقت این روش به‌عنوان یک راه‌حل مؤثر برای بهبود و کاهش درد کمر و لگن شناخته می‌شود. اما میزان تاثیرگذاری این روش به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در بعضی مواقع درمان خانگی به وضعیت عمومی فرد کمک می‌کند. اما در برخی موارد درمان پزشکی امری ضروری محسوب می‌شود. درهرصورت تمرینات تقویتی، ماساژدادن عضله‌ها و استفاده از کمپرس‌های سرد یا گرم می‌توانند بهبودی قابل‌توجهی را ایجاد کنند. اما اگر دردهای کمر و لگن شدید شد بهتر است که حتماً با بهترین دکتر متخصص لگن در تهران مشورت نموده تا درمان دقیقی را برای شما ارائه دهد.

آنچه باید درمورد درمان درد کمر و لگن بدانید.

درد کمر و لگن یکی از رایج‌ترین دردهایی است زندگی هر شخص را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. آگاهی و درک این موضوع به فرد کمک می‌کند تا بهتر بتواند درد خود را مدیریت کند و درمان مناسبی را برای آن در نظر بگیرد. درد کمر و لگن می‌تواند به دلایل گوناگونی از جمله مشکلات ستون فقرات، مشکلات عصبی و آسیب‌دیدن عضلات  ایجاد شود. برای اینکه بدانید علت اصلی درد کمر و لگن چیست باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا درد شما را بهتر تشخیص دهد.

اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته این است که سیستم بدن هر فرد متفاوت است و باید درمان مخصوصی برای هر فرد با توجه به شرایطش صورت پذیرد. در ادامه مطلب علت اصلی درد کمر و لگن را مفصل توضیح می‌دهیم. همچنین یک‌سری راهکارهای خانگی را هم به شما معرفی خواهیم کرد.

علت درد کمر و لگن چیست؟

قبل از ارائه راهکارها، اول اجازه دهید که علت اصلی درد کمر و لگن را برای شما توضیح دهیم. درد کمر و لگن به دلایل گوناگونی رخ می‌دهد. همچنین بسیاری از افراد با آن درد مواجه می‌شوند و می‌خواهند علت آن را بدانند در ادامه در مورد علت‌های رایج درد کمر و لگن توضیحاتی را به‌صورت مفصل ارائه خواهیم داد:

• مشکلات عصبی

یکی از مشکلات شایع درد کمر و لگن می‌تواند به دلیل مشکلات عصبی باشد. فشار عصبی می‌تواند در بدن عصب‌ها را تحریک یا فشرده کند. این فشار روی عصب‌ها  تأثیر می‌گذارد و سبب درد در قسمت کمر و لگن، ستون فقرات و مفاصل می‌شود. ازبین‌رفتن فضای بین مهره‌ها، اصلی‌ترین فشار عصبی در ناحیة کمر و لگن است. که می‌تواند ناشی از آسیب‌های مفاصل یا عضلانی باشد. این فشارها، درد کوچکی را به بدن وارد کرده و باعث ایجاد تورم، سوزش و درد در قسمت کمر و لگن می‌شود. علت‌های دیگری هم وجود دارد که توسط علل عصبی از قبیل: مسدودشدن عروق، سندرم فشار عصبی، سندرم تونل کارپال و پیریفورمییس ایجاد می‌شود.

• مشکلات مفصل

علت دیگر درد کمر و لگن می‌تواند به دلیل مشکلات مفاصل ایجاد شود. مفصل کمر و لگن تشکیل شده از مفصل ساکرویلیاک، مفصل بین مهره‌ها و مفصل هیپ است. هرکدام از این مفاصل اگر در بدن آسیب ببینند می‌توانند دردهایی را در قسمت کمر و لگن ایجاد کنند. آرتروز هم یک بیماری مفصلی است که سبب درد در ناحیه بدن می‌شود. زمانی که بافت‌های محیطی و ضایعات در مفاصل ایجاد می‌شوند منجر به محدودشدن حرکت، سفتی و درد می‌شود.

• ستون فقرات

ستون فقرات یک ساختار پیچیده‌ در بدن است. این ساختار تشکیل شده از اسکلت، عضلات، اعصاب، مفاصل و استخوان‌ها است. می‌توان گفت وظیفه اصلی ستون فقرات حمایت از بدن، حرکت و استحکام آن است.

چنانچه اگر این عناصر آسیب ببینند منجر به درد کمر و لگن می‌شوند. علت دیگری که بسیار شایع است فشرده‌شدن دیسک‌ها و فشار بالا است. دیسک‌ها به‌عنوان یک جذب کننده فشار بین مهره‌های کمر عمل می‌کنند و مانند یک کمک فنر، ضربات را خنثی می‌کند. اگر این دیسک‌ها  صدمه ببینند یا فشاری به آن‌ها وارد شود ممکن است سبب درد در ناحیه کمر و لگن شوند. از دیگر آن عبارت‌اند از:

• التهاب مفاصل
  • شکستگی استخوان‌ها
  • فشار بالا بر روی عصب‌ها
  • ترمیم ناقص بعد از عمل جراحی

برای  یک تشخیص دقیق توصیه می‌شود که به یک پزشک مراجعه کنید و با انجام‌دادن یک سری آزمایشات مثل اسکن MRl، آزمایش خون و اشعه ایکس علت درد کمر و لگن خود را پیدا کنید.

• نشستن طولانی‌مدت

نشستن طولانی‌مدت می‌تواند تأثیر منفی بر روی کمر و لگن بگذارد. زمانی که ما می‌نشینیم فشار زیادی روی کمر و لگن وارد می‌شود که این مورد می‌تواند باعث تنش، التهاب عضله‌ها و بافت‌های اطراف آن ناحیه از بدن شود. این نشستن‌های طولانی سبب ضعیف‌شدن عضله‌های پشتی می‌شود که این عضلات نقش مهمی در پشتیبانی و حمایت از ستون فقرات بر عهده دارند.

هنگامی‌که این عضله‌ها ضعیف می‌شوند، فشار زیادی روی ستون فقرات ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به درد شود. بنابراین، برای جلوگیری از درد کمر و لگن به مدت کوتاهی بنشینید. اگر قصد نشستن طولانی‌مدت دارید بهتر است از صندلی‌هایی مناسب  و با رعایت اصول ارگونومیک استفاده کنید.

•  عفونت

عفونت می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد که یکی از نتایج آن درد کمر و لگن است. علل مهم درد کمر و لگن می‌تواند ناشی از عفونت مجرای ادرار باشد. این عفونت‌ها علائمی مثل بوی نامطبوع، سوزش و درد در هنگام ادرارکردن به همراه دارد. زمانی که کلیه‌ها عفونت داشته باشند منجر به درد در ناحیه کمر و لگن می‌شوند. علائمی مثل تب، خستگی و سردرد می‌تواند مربوط به عفونت کلیه باشد.  همچنین از دیگر علل درد کمر و لگن، بیماری مقاربتی است.

این بیماری شامل آلودگی قارچی و تناسلی است. در این  حالت درد همراه با ترشح نامطبوع و خارش در ناحیه تناسلی است. توصیه می‌شود که برای تشخیص بیماری خود به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها بر اساس تاریخچه پزشکی شما، علائم و احتمال عفونت داشتن یک درمان مناسبی را برای شما قرار می‌دهند.

علائم درد کمر و لگن

درد کمر و لگن می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله مشکلات التهابی، عصبی، عفونی و عضلانی- اسکلتی رخ دهد. علائم هر کدام از این بیماری‌ها متفاوت است و بستگی به محل درد دارد. بعضی از علائمی که می‌تواند باعث درد لگن و کمر شود را در ادامه نام می‌بریم:

• درد مداوم در ناحیه کمر و لگن
  • سفت‌شدن و تنگی عضلات در قسمت کمر و لگن
  • محدودیت حرکات کمر و لگن
  • سنگینی و تورم در قوس طبیعی کمر
  • خم‌شدن قوس طبیعی کمر
  • فشار و تنش در ناحیه درد
  • احساس تیزی و سوزش
  • خستگی و ضعف در عضله‌های کمر و لگن
  • ناتوانایی در ایستادن، نشستن و حرکت به‌طور طبیعی

زمانی‌که با این علائم روبه‌رو شدید و درمان خانگی برای درد کمر و لگن شما را بهتر نکرد، وقت را تلف نکنید و فوراً به یک پزشک مراجعه کنید. آن‌ها با انجام‌دادن یک سری آزمایش‌ها به شما خواهند گفت که مشکل اصلی درد کمر و لگن شما ناشی از چیست و درمان دقیقی را برای شما تجویز می‌کنند.

تکنیک‌هایی برای درمان خانگی کمر و لگن

درمان خانگی می‌تواند یک درمان مؤثر برای کاهش درد کمر و لگن محسوب شود که تا حدودی می‌توان با این روش‌ها سلامتی خود را به دست آورید. در ادامه چند تکنیک برای درمان آن به شما ارائه خواهیم داد:

• ماساژ

روش ماساژ یکی از تکنیک‌های درمان خانگی برای درد کمر و لگن به‌شمار می‌آید که به‌صورت عمقی و دقیق انجام می‌شود. با استفاده از دست‌ها و انگشتان‌ می‌توان حرکات و فشار عمیقی در ناحیه درد اعمال کنید. روش بعدی ماساژ داغ است که با استفاده از یک‌پارچه یا حوله‌ی گرم ناحیه دردناک را پوشانده و به‌آرامی ماساژ دهید.

این تکنیک عضلات را گرم کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد. روغن‌زیتون یا روغن آووکادو از جمله روغن‌های گیاهی محسوب می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توان قسمت کمر و لگن را ماساژ داده تا عضله‌ها ریلکس شده و از درد کاسته شود. در انجام ماساژ خانگی این نکته را باید در نظر بگیرید که این روش نیازمند آرامش و تمرکز است.

•  ورزش‌های متناسب با بدن برای پیشگیری از درد کمر و لگن

درمان درد کمر و لگن با استفاده از تمرینات مناسب ورزشی، تا حدودی به بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند. یکی از این ورزش‌ها، تمرین‌های تقویتی است که شامل انجام تمرین  لانژه، اسکوات و پلانک می‌شود. با انجام‌دادن این تمرینات به‌صورت منظم، می‌توانید عضلات را تقویت و عضلات کمر و لگن را قوی کنید.

انعطاف‌پذیری هم یک تمرین تقویتی بسیار مهم است. خم شدن به پشت، چرخاندن گردن، خم‌کردن پاها، انعطاف‌پذیری عضله‌ها را افزایش می‌دهد و در برابر درد و آسیب محافظت می‌کند. ورزش‌هایی مثل تنفس عمیق و یوگا که سبب آرامش می‌شوند، می‌تواند درد کمر و لگن را تسکین دهند.

•  استفاده از کمپرس‌های گرم و سرد

روش طبیعی دیگر برای درمان درد کمر و لگن، استفاده از کمپرس است. این روش به‌عنوان یک روش سنتی استفاده می‌شود که اسپاسم عضلات را رفع کرده و جریان خون را افزایش می‌دهد. برای استفاده از کمپرس گرم، یک حوله را گرم کرده و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید.

کمپرس سرد هم که به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می‌کند که برای استفاده از این روش، از یک کمپرس یخ استفاده کنید. سپس آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی بدن قرار دهید. این روش سبب تنگ شدن عروق و همچنین کاهش التهاب می‌شود. ترکیب این دو کمپرس نیز بسیار مؤثر است. به‌عنوان‌مثال، اول از کمپرس گرم استفاده کرده و بعد از آن، کمپرس سرد را استفاده کنید. اما نکته‌ی مهم این است که قبل از شروع، ناحیه موردنظر را با آب گرم بشویید و بعد از استفاده، آن را خشک نمایید.

• تغییردادن عادات نشستن و بلندشدن

آیا می‌دانستید که  بلندشدن و نشستن  ناگهانی می‌تواند منجر به درد کمر و لگن شود؟ با تغییردادن عادت نشستن و بلندشدن، می‌توانید از بروز اینگونه دردها پیشگیری کنید. راهکاری مهم برای تغییر عادت نشستن، استفاده از یک صندلی راحت است. صندلی باید قابل تنظیم‌ باشد و یک پشتی حمایتی داشته باشد تا به‌راحتی به آن تکیه دهید.

استفاده از این وسیله سبب می‌شود که بدن فشار زیادی را متحمل نشود. قبل از اینکه بخواهید بلند شوید، به طرز قرارگرفتن بدن خود توجه کنید. برای این کار از شکم و عضلات پاها استفاده کنید تا دردی در ناحیه کمر و لگن ایجاد نشود.

•  آب‌درمانی

تأثیرگذارترین روش درمان خانگی برای درد کمر و لگن، روش آب‌درمانی است. آب یکی از عوامل درمانی است که درد و التهاب را کاهش داده و به‌عنوان یک مسکن برای بدن عمل می‌کند. استفاده از دوش آب گرم به‌عنوان یک تسکین دهنده قوی برای عضلات دردناک عمل می‌کند. توصیه می‌شود که قبل  از شروع این روش‌های درمانی، حتماً با پزشک مربوطه مشورت کرده و طبق توصیه‌های پزشک عمل کنید. همین‌طور اگر دردها شدیدتر شد بهتر است پزشک را از مسئله مطلع نمایید.

درمان خانگی درد کمر و لگن با روش طب سنتی

طب سنتی یکی از روش‌های درمانی رایج است که از قدیم‌الایام مورد استقبال قرار گرفته است. در طب سنتی درمان درد کمر و لگن بر اساس مواد طبیعی و داروهای گیاهی صورت می‌گرفت که امروزه نیز بسیار رایج است. روغن‌های گیاهی به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های درمانی شناخته می‌شوند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به روغن خراطین، روغن زیتون و روغن آووکادو اشاره کرد.

انواع روغن‌های گیاهی به نرمی و بهبود درد عضلات کمک می‌کنند. همچنین،گیاهانی مثل زنیان، زعفران، آلوئه‌ورا و زنجبیل دارای خاصیت ضدالتهابی هستند که برای تسکین دردها مفید هستند. از این گیاهان می‌توان به‌صورت کمپرس، عصاره یا چای استفاده کرد و در کنار آن تغییرات در رژیم غذایی بسیار موثر خواهد بود.

مصرف غذاهایی از جمله: مرغ، ماهی، میوه و سبزیجات نیز نقش مهمی در کاهش درد کمر و لگن ایفا می‌کنند. اما قبل از اینکه این داروها را مصرف کنید یا تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید ابتدا باید از یک پزشک طب سنتی مشورت بگیرید.

کارهایی که نباید بعد از درمان خانگی درد کمر و لگن انجام داد؟

بعد از اینکه بهبود درد کمر و لگن حاصل شد باید از انجام‌دادن بعضی از کارها اجتناب کنید تا درد شما تشدید نشود. در ادامه به برخی از کارهایی که نباید انجام داد اشاره می‌کنیم:

• بار سنگین

پس از درمان خانگی، به‌هیچ‌وجه نباید بار سنگین جابه‌جا کرد. چرا که این کار، سبب فشار روی استخوان و عضله‌ها می‌شود.

• خم‌شدن زیاد

در فعالیت‌های روزمره خود از خم‌شدن بیش‌ از حد خودداری کنید.

• حرکات سریع و تند

حرکات تند می‌تواند باعث فشار زیاد و تنش بر روی مفاصل و عضله‌ها شود.

• طولانی نشستن

سعی کنید تاحدامکان از نشستن طولانی‌مدت پرهیز کنید.

• فعالیت‌های سنگین

از ورزش‌هایی که ضربه‌ای و سنگین هستند حتماً خودداری شود.

به‌صورت خلاصه بعد از درمان، از انجام فعالیت‌هایی که به کمر و لگن فشار زیادی وارد می‌کنند، خودداری کنید تا از بروز مجدد درد پیشگیری کرده باشید.

در پایان به این نتیجه رسیدیم که برخی از روش‌ها در درمان خانگی درد کمر و لگن مؤثر واقع می‌شوند. با تغییردادن یک‌سری عادت‌ها، ورزش‌های مناسب و روش‌های طب سنتی می‌توان تا حدودی از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. با استفاده از تمرینات تقویتی، انعطاف‌پذیری بالایی را به عضلات بدن خواهید داد.

استراحت و عواملی که باعث آرامش فرد می‌شوند نیز به درمان درد کمر و لگن کمک زیادی می‌کنند. استفاده از صندلی‌های مناسب و تکنیک صحیح نشستن و برخاستن نیز در این امر دخیل هستند و درد کمر و لگن را بهبود می‌دهند. طب سنتی هم که یک روش بسیار عالی برای درمان این درد محسوب می‌شود.

در کل، برای بهبودی کامل قبل از درمان خانگی، مهم است که با بک متخصص مشورت نموده و توصیه‌های او را دنبال کنید.