کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا از دلایل بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ آگاهی دارید؟

بی‌حس شدن یا کاهش حس در انگشتان دست، مساله‌ای است که ممکن است برای بسیاری از ما تجربه‌شده‌باشد. این موضوع ممکن است ناشی از یک مشکل موقتی باشد که با استراحت حل می‌شود، یا نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر باشد که نیاز به درمان دارد. اگرچه بی‌حس شدن در هر انگشتی می‌تواند رخ دهد، اما بی‌حس شدن انگشت کوچک دست چپ ممکن است نشان‌دهنده مشکلات خاصی باشد.

از آنجایی که از بین رفتن حس انگشت کوچک دست چپ دلایل گوناگونی دارد و به سادگی نمی‌توان علائم آن را نادیده گرفت، پس ضروری است برای تشخیص و درمان تحت نظر پزشک متخصص ارتوپد قرار بگیرید. حال برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟ دانستن دلایل و علائم بی حسی انگشتان خالی از لطف نیست تا اگر به این عارضه دچار شدید، بتوانید در زمان مناسب اقدامات لازم را انجام دهید.

 

بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ

6 دلیل عمده بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ

عصب‌های موجود در بدن عامل انتقال پیام به/از مغز هستند. فشرده شدن عصب‌ها موجب آسیب دیدن یا تحریک آنها می‌شود که نتیجه آن بی حسی انگشت کوچک دست چپ خواهد بود. از عمده مواردی که موجب بی حس شدن انگشت دست چپ می‌شوند عبارت‌اند از:

1- سندرم تونل کارپال

عصب‌های که مسئول حس بخشیدن به دست هستند زمانی که فشرده و مسدود شوند، موجب بروز سندرم تونل کارپال می‌شوند. در اغلب اوقات چنین وضعیتی موجب این بیماری می‌شود.

2- رادیکولوپاتی گردنی

هنگامی که عصب‌های مسیر گردن ملتهب و فشرده می‌شود، رادیکولوپاتی گردن رخ می‌دهد که به آن فشردگی عصب نیز گفته می‌شود. چنین عارضه‌ای همانند سندرم تونل کارپال می‌تواند موجب بی حسی انگشت کوچک دست چپ شود.

3- نوروپاتی دیابتی

مشکلی به نام نوروپاتی دیابتی می‌تواند موجب آسیب عصبی در دست‌ها و پاها شود. در این مورد معمولاً فرد ابتدا بی حسی را در پاها تجربه می‌کند.

4- سندرم رینود

بیماری به نام سندرم رینود موجب انقباض یا بازو بسته شدن سریع سرخرگ‌های کوچک انگشتان می‌شود. این عارضه گردش خون را تحت تأثیر قرار داده و منجر به بی حسی انگشتان می‌شود.

5- رماتیسم مفاصل

اختلال خود ایمنی رماتیسم مفاصل منجر به تورم، درد و ضعف در مفاصل می‌شود. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است با مشکلاتی همچون خارش، بی حسی و سوزش در دست‌ها روبه‌رو شوند.

6- گرفتگی عصب زند زبرین

عصب زند زبرین یا عصب اولنار (ulnar nerve) در سمت انگشت کوچک دست قرار دارد و گرفتگی یا به اصطلاح گیر کردن آن معمولاً موجب بی حس شدن دو انگشت کوچک دست چپ یعنی انگشت حلقه و انگشت کوچک کنار آن می‌شود.

چند مورد از نادرترین دلایل بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ

در بالا شایع‌ترین دلایل بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ را معرفی کردیم. اما دلایل دیگری هم وجود دارند که یا به ندرت ایجاد می‌شوند یا در شرایط خاص بروز می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

  • آمیلوئیدوز
  • کیست گانگلیون
  • HIV (ایدز)
  • سفلیس
  • سکته قلبی یا مغزی
  • سندرم گیلن
  • بیماری لایم
  • بیماری MS
  • سندرم شوگرن
  • شکستگی مچ دست یا انگشت
  • بیماری هانسن (بیماری جذام)
  • کمبود ویتامین B-12
  • واسکولیت
  • عوارض جانبی برخی داروها نظیر داروهای شیمی درمانی

چه زمانی باید بی حسی انگشت کوچک دست چپ توسط پزشک معاینه شود؟

در مواردی بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ و خارش آن می‌تواند هشداری برای یک وضعیت اورژانسی باشد. برای نمونه زمانی که فرد دچار سکته مغزی شده و مغز با خونریزی و لخته خونی درگیر است. در حالت کلی اگر هریک از علائم زیر را داشتید باید به پزشک مراجعه کنید.

  • احساس سرگیجه
  • اختلال در تنفس کشیدن
  • بی حسی انگشت کوچک دست چپ
  • احساس گزگز انگشت کوچک دست چپ
  • سردرد شدید
  • دشواری در صحبت کردن و صحبت نامفهوم
  • ضعف یا فلجی ناگهانی

چنانچه علائم فوق به طور منظم اتفاق بیافتند، در فعالیت‌های روزانه اختلال ایجاد کنند یا منجر به درد و ناراحتی شوند، مراجعه به پزشک الزامی خواهد بود.

نحوه تشخیص علت بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ

بیمار ابتدا باید به پزشک عمومی مراجعه کند. پزشک با دریافت شرح حال بیمار، بررسی سابقه پزشکی و انجام معاینه ابتدایی دست و انگشت تشخیص را آغاز می‌کند. سپس ممکن است پزشک توصیه کند به یک متخصص مثل پزشک ارتوپد متخصص در زمینه مراقبت از دست یا یک نورولوژیست که توانایی بررسی عملکرد عصب را دارد، مراجعه کنید.

اغلب زمانی که بیمار دچار بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ است، پزشک برای بررسی و شناسایی دقیق مشکل برای بیمار آزمایش‌های تصویر برداری مانند ام‌آر‌آی تجویز می‌کند. با این روش پزشک به طور دقیق می‌تواند وضعیت استخوان‌ها، عضلات و عصب‌های بیمار را بررسی کند. در این آزمایش از متخصص تصویربرداری خواسته می‌شود از مناطق زیر عکسبرداری کند:

  • گردن
  • شانه‌ها
  • دست‌ها
  • مچ‌ها
  • انگشتان دست

در برخی موارد ممکن است یک زائده در استخوان یا خارج شدن استخوان از جای خود (در رفتگی) باعث وارد شدن فشار به عصب‌ها شود و منجر به ایجاد بی حسی انگشت کوچک دست چپ شود.

آزمایش خون نیز می‌تواند در تشخیص عارضه‌هایی که باعث بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ می‌شود کمک کند چرا‌که با استفاده از تست خون غلظت مواد معدنی را تشخیص می‌دهند. در بیشتر مواقع کمبود برخی مواد معدنی در بدن نظیر ویتامین B-12 می‌تواند به احساس درد در فرد، بی حسی و گزگز انگشت کوچک دست ختم شود. به جز تمامی این موارد اگر فرد به آرتروز روماتوئید مبتلا شده باشد پزشک با آزمایش خون می‌تواند آن را تشخیص دهد. در برخی موارد نیز امکان دارد مشکل بسیار ریشه‌ای باشد و لازم باشد با ارجاع به پزشک متخصص مغز و اعصاب، بیمار تحت نظر قرار بگیرد.

روش‌های درمان بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ کدام‌اند؟

اگر برای شما نیز سؤال شده که علت بی حسی انگشت کوچک دست راست چیست؟ باید گفت همان‌طور که اشاره شد عوامل متعددی می‌تواند موجب بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ یا راست شود؛ در چنین شرایطی قدم اول مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص دقیق و قطعی علت بی حسی انگشت کوچک دست چپ است. مرحله بعد، پس از اینکه علت بی حسی به طور صحیح تشخیص داده شد، پزشک با تمرکز بر دلیل و شدت بیماری و عوامل دیگری نظیر سن بیمار، جنسیت او یا بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مریض، متناسب‌ترین راه درمانی را برای بیمار در نظر می‌گیرد.

در اغلب موارد نوعی التهاب و تورم منجر به ایجاد فشار روی اعصاب و تحریک آن می‌شود. در این شرایط متخصص ارتوپد یا قلب داروهای بدون نسخه ضد التهاب نظیر داروهای غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن را برای کاهش التهاب تجویز می‌کند. موارد دیگر ممکن است پزشک استفاده از بریس‌های طبی یا آتل را به بیمار توصیه کند. این کار موجب تثبیت و حفظ آرنج یا مچ در موقعیتی مناسب می‌شود. در این حال التهاب ایجاد شده کاهش می‌یابد و احتمال فشار روی اعصاب کمتر می‌شود.

درمان‌های تخصصی‌ بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ

چنانچه درمان‌های اولیه برای بیمار مؤثر نباشند یا به علت شدت زیاد تورم عصب در حال تخریب شدن باشد، ممکن است پزشک درمان‌های جدی‌تری همچون تزریق استروئیدها که به کاهش التهاب کمک می‌کند را تجویز کند. در موارد حادتر پزشک جراحی را توصیه کند. در جراحی هدف پزشک برداشتن فشار از روی عصب و کاهش آسیب عصبی است؛ بنابراین در حین جراحی استخوان یا عضله را اندکی جابه‌جا می‌کند. عمل جراحی ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • رها کردن تونل کوبیتال
  • جابه‌جا کردن قدامی عصب زند زبرین
  • اپیکوندیلکتومی میانی

معمولاً یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش التهاب، استراحت دادن دست و مچ است؛ البته این روش زمانی کاربرد دارد که فرد در خانه باشد. در مواردی یخ گذاشتن روی ناحیه درگیر می‌تواند برای کاهش التهاب و بی حسی انگشت کوچک دست چپ مؤثر باشد.

تمرینات کششی برای کاهش بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ

در بسیاری موارد تمرینات کششی دست و مچ که به صورت اصولی و صحیح و زیر نظر فرد متخصص انجام شود، می‌تواند برای کاهش ناراحتی، درد و بی حسی به میزان چشمگیری مؤثر باشد. در ادامه برخی از این تمرینات را معرفی می‌کنیم:

  • در اولین قدم انگشتان خود را تا جایی که احساس درد نکنید از پشت کشش دهید و دست را در این حالت به مدت 10 ثانیه نگه دارید.
  • مچ دستان را 10 مرتبه در جهت عقربه‌های ساعت و 10 مرتبه در عکس جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا تنش عضلانی انگشتان شما کمتر شود.
  • برای شل نگه داشتن شانه‌ها، 5 مرتبه شانه‌ها را به سمت عقب و 5 مرتبه رو به جلو چرخش دهید.

تذکر: برای اثربخشی بهتر و کاهش بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ و تنش عضلانی لازم است این تمرینات را در طول روز تکرار کنید.

چگونه از بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ جلوگیری کنیم؟

بسیاری از دلایل مربوط به بی حس شدن دو انگشت کوچک دست چپ و گزگز انگشت کوچک دست چپ به دلیل آسیب‌های نشأت‌گرفته از استفاده نادرست و بیش از حد از وسایلی همچون گوشی موبایل، لپ‌تاپ و غیره است. چنین وضعیتی زمانی بروز می‌کند که فرد حرکت‌های تکراری را انجام می‌دهد که می‌تواند تحریک‌کننده عصب‌ها باشد و با آسیب زدن به آنها موجب بی حسی انگشت دست شود. در ادامه برخی از راه‌ها که می‌تواند از آسیب‌های ناشی از حرکات تگراری پیشگیری کند را معرفی می‌کنیم:

  • در زمان استفاده از یک ابزار، مثل کیبورد یا وسایل دیگر وضعیت بدن‌تان را در حالت مناسب و استاندارد حفظ کنید.
  • در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه هر 30 تا 60 دقیقه یک بار از فعالیت دست بکشید و چند حرکت کششی انجام دهید.
  • برای کاهش تنش می‌توانید به ماهیچه‌های دست‌تان کشش دهید.
  • هنگام استفاده از کیبورد از وسایل ارگونومیک یا حمایتی مانند آتل مچ یا تکیه‌گاه مچ استفاده کنید.

اگر بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ با علائمی که به مراقبت‌های اورژانسی نیاز دارند، همراه نباشد؛ در اغلب موارد قابل درمان هستند. با استراحت می‌توانید به میزان قابل توجهی آسیب‌های ناشی از وسایل الکترونیکی نظیر موبایل را کاهش دهید. پزشکان می‌توانند باتوجه به تشخیص علت بی حسی انگشت کوچک دست راست یا چپ، درمان‌های تخصصی‌تری را نیز تجویز کند.

منظور از گز گز انگشت کوچک دست چپ چیست؟

یکی دیگر از عارضه‌های شایعی که در دست‌ها رخ می‌دهد، گزگز انگشت کوچک دست چپ و خواب رفتن انگشتان دست است. این عارضه حاکی از آن است که اعصاب دست آسیب‌دیده و در حال از کار افتادن است.

اعصاب دست با گذر از عصب میانی می‌تواند به انگشتان برسد. در صورتی که این اعصاب در نقاط مختلفی نظیر مچ دست گیر کند، فرد علائمی همچون گزگز و مورمور شدن حس می‌کند و به تدریج قدرت انگشتان دست از بین خواهند رفت.

چند راهکار برای علت گزگز و خواب رفتن انگشتان دست

به منظور تشخیص دلایل بروز این عارضه پزشک ابتدا به بررسی سوابق پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی بیمار می‌پردازد. در ادامه برای تشخیص دقیق‌تر از آزمایش‌های زیر استفاده می‌کند:

تست خون

آزمایش خون برای بررسی سرعت سیگنال‌های عصبی، بررسی مایع مغزی نخاعی، بررسی و تشخیص دیابت، مشکلات کبدی و کمبود ویتامین‌ها انجام می‌شود.

تصویربرداری و نمونه‌برداری از پوست

برای بررسی انتهای تارهای عصبی از روش‌هایی نظیر تصویر برداری ام‌آر‌آی نوار عصب عضله و سی‌تی اسکن استفاده می‌کنند.

روش‌های درمان گزگز انگشت کوچک دست چپ

باتوجه به علل ایجاد گزگز انگشت کوچک دست چپ درمان‌های مختلفی از درمان‌های خانگی تا مواردی که نیاز به درمان تخصصی دارند، وجود دارد. در ادامه به معرفی روش‌های مختلف درمان گزگز انگشتان دست می‌پردازیم:

درمان‌های خانگی خواب رفتن و گزگز انگشت کوچک دست چپ

چنانچه پزشک متخصص تشخیص دهد گزگز انگشت دست چپ بنا به دلایلی همچون استرس و اضطراب است، می‌توانید برای کاهش و بهبود گزگز شدن انگشت کوچک دست چپ روش‌های زیر را به کار بگیرید:

به کارگیری ‏‏کمپرس سرد

کمپرس سرد راهی مؤثر برای کاهش گزگز انگشتان است. تنها کافی است اندکی یخ را درون کیسه فریزر قرار دهید و آن را درون پارچه بگذارید. سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه کمپرس را در محل گزگز قرار دهید.

استفاده از ‏دمنوش‌های گیاهی

بهتر است بدانید مصرف دمنوش گیاهانی نظیر آویشن، مریم گلی و رزماری می‌توانند برای رفع خواب رفتن انگشتان و گزگز انگشت کوچک دست چپ کمک‌کننده باشند.

ماساژ دادن ناحیه بی حس و خواب رفته

یک روش درمان بی‌حسی دست که در موارد خفیف می‌توان روی آن حساب کرد، انجام ماساژ است و شما می‌توانید ناحیه خواب رفته را به آرامی و با ملایمت ماساژ دهید. در حین ماساژ می‌توانید از پمادهای موضعی که برای کاهش درد موجود هستند نیز استفاده کنید.

به کار بردن مچ‌بند یا بریس

برای کاهش گزگز انگشتان بهتر است مچ دست را بی‌حرکت نگه دارید و آن را استراحت دهید. برای این کار شما باید دست خود را با مچ‌بند یا بریس برای مدت زمانی کوتاه ببندید. اگر بتوانید در طول شب از بریس استفاده کنید، شاهد تأثیر چشمگیر این درمان خواهید بود.

تزریق درمانی

اگر مدت زمان گزگز انگشت کوچک دست چپ و خواب رفتن انگشتان طولانی شود، پزشک تزریق کورتیکواستروئید برای بهبود وضعیت بیمار و کاهش درد تجویز می‌کند.

انجام فیزیوتراپی برای بهبود و کاهش خواب رفتن انگشتان

انجام فیزیوتراپی و برخی حرکات یکی از راهکارهای مؤثر برای بهبود گزگز و بی حسی انگشت دست چپ است. در این روش درمانی یعنی فیزیوتراپی از تکنیک‌هایی مانند کایروپراکتیک، سرمادرمانی یا تمرینات کششی و تقویتی برای بهبود این مشکل استفاده می‌کنند.

بهره‌گیری از طب سوزنی برای درمان گزگز انگشت کوچک دست چپ

یکی دیگر از روش‌های درمانی برای رفع گزگز دست طب سوزنی است که این روش باید زیر نظر فیزیوتراپیست ماهر برای بیمار انجام شود. قبل شروع طب سوزنی، پزشک باید بیمار را معاینه کند و مطمئن شود بدن وی به این روش پاسخ می‌دهد. برای گرفتن نتیجه مؤثر از این روش باید بیمار در یک دوره زمانی معین این روش درمانی را انجام دهد.

انجام تمرینات گلایدینگ عصب

تمرینات گلایدینگ عصبی می‌توانند با کاهش تنش اعصاب، به بهبود گردش خون کمک کنند. برای انجام این تمرین تنها کافی است حالت‌های زیر را انجام دهید:

  1. مشت دست را رها کنید، در حالی که انگشت شست دست به طرف بیرون باشد.
  2. در مرحله دوم باید با باز کردن مشت دست انگشت دست را به طرف بالا نگه دارید و کف دست خود را به آرامی تا جایی که احساس درد نکنید به عقب بکشید و مدتی نگه دارید.
  3. سپس کشش بیشتری به دست خود بدهید و در ادامه انگشت شست را دور کنید و چند ثانیه در این حالت باقی بمانید.
  4. در این مرحله موقعیت دست‌تان را تغییر دهید. به طوری که کف دست‌تان به سمت بالا باشد. به این حالت ساپینیشن می‌گویند. زیرا موجب کشش اندک مچ و عضلات دست می‌شود.
  5. آخرین تمرین برای رفع گزگز این است که شما باید با انگشتان دست‌ دیگر انگشتی که احساس گزگز دارد را فشار دهید و آن را به طرف پایین بکشید و این حرکت را سه تا پنج بار تکرار کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم دلایل، راه‌های درمان و راه‌های جلوگیری از بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ را بررسی کنیم و دلایل ایجاد این عارضه را معرفی کنیم. همان‌طور که اشاره شد، عوامل متعددی می‌تواند منجر به این بیماری شوند که اکثر آنها به علت فشرده شدن اعصاب یا آسیب دیدن عصب‌های دست ایجاد می‌شوند. فراموش نکنید اغلب دلایلی که موجب بی حسی انگشت کوچک دست چپ می‌شوند جدی هستند و باید با رسیدگی به موقع پیش از اینکه عوارض مشکل‌سازی ایجاد کند؛ مانع پیشرفت مشکل شوید؛ مثلاً اگر به موقع برای رسیدگی به تورمی که باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب انگشت کوچک دست چپ شده، اقدام نکنید؛ ممکن است فشار ایجاد شده روزبه‌روز افزایش یابد و عصب به طور کلی آسیب ببیند؛ در این مواقع، مراجعه به یک پزشک تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است. تشخیص دقیق می‌تواند برای انتخاب درمان مناسب بسیار حیاتی باشد. اگرچه برخی از موارد می‌توانند با استراحت و مراقبت خانگی مدیریت شوند، اما برخی دیگر نیاز به درمان پزشکی حرفه‌ای دارند.

پس در نهایت، باید بگوییم که مراجعه به پزشکان ما در این زمینه، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. با داشتن دانش و تجربه لازم، آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید چرا این اتفاق افتاده و چگونه می‌توانید آن را درمان کنید.

از این‌رو توصیه می‌کنیم اگر احساس بی حسی انگشتان یا گزگز داشتید، در اولین فرصت برای تشخیص و درمان به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. شما عزیزان همین حالا می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی ما، از پزشکان باتجربه و حاذق مجموعه برای تشخیص بی حس شدن انگشت کوچک دست چپ مشاوره و کمک بگیرید و در صورت نیاز به درمان اصولی و تخصصی این عارضه بپردازید.