کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

بررسی کامل علت گزگز دست راست و ارائه راهکار‌های درمانی آن

همه ما از زمان خردسالی تا کنون، گزگز دست راست را به‌صورت گذرا احساس کرده‌ایم، و در بسیاری از مواقع در حینی که دستمان گزگز می‌کند. درباره علت آن کنجکاو شده و ‌اندیشیده‌ایم. مورمورشدن دست راست می‌تواند به عوامل بسیار زیادی بستگی داشته باشد و در برخی از موارد، نقش هشداردهنده برای برخی از بیماری‌ها برای ما دارد. اگر اخیراً تعداد دفعاتی که دستتان سوزن‌سوزن می‌شود و به دنبال علت گزگز دست راست هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا آگاهی کاملی از علت گزگز شدن دست راست پیدا کنید. همچنین به سوال برای بی حسی انگشت دست به چه دکتری مراجعه کنیم پاسخ می‌دهیم.

انجام ورزش و حرکاتی که علت گزگز دست راست شما می‌شوند

گاهی اوقات مورمورشدن دست راست دلایل فیزیکی دارد. مثلاً اگر شما جزء کسانی هستید که آرنج و دست راستتان بیشتر از افراد معمولی دچار پیچ‌خوردگی مکرر می‌شود، طبیعتاً بیشتر از افراد دیگر احساس مورمورشدن دست راست به شما دست می‌دهد. ورزش‌هایی مانند تنیس و والیبال از جمله مواردی که اغلب شما را در معرض فعالیت‌هایی قرار می‌دهند که نیاز به پیچش فراوان دست راست دارند؛ بنابراین اگر اهل ورزش‌هایی ازاین‌قبیل هستید، همین موارد دلیل مورمورشدن دست راست و همچنین علت گزگز شدن کف دست راست شما را توضیح می‌دهد.

علاوه بر ورزش‌های نام‌برده‌شده ممکن است، زمانی که مشغول انجام کار خاصی هستید ضربه قابل‌توجهی به آرنج شما وارد شود و در نتیجه این ضربه اختلالی در اعصاب دستتان ایجاد شود و تا مدتی گزگز کند. توصیه می‌شود هر موقع در حین انجام ورزش یا حرکات خاص دست راستتان دچار احساس گزگز یا سوزن‌سوزن شد، سریعاً از ادامه فعالیت خودداری کنید و حتماً استراحت کنید.

استراحت را تا زمان بهبودی ادامه دهید و سپس شروع به ادامه فعالیت بکنید و چنان که روند بهبودی بیشتر از حالت عادی طول کشید، حتماً برای یافتن دلیل مورمورشدن دست راستتان به پزشک متخصص مراجعه کنید و به آن بی‌توجه نباشید.

آیا کار زیاد با رایانه می‌تواند عامل گزگز دست راست باشد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تعداد افرادی که به سمت شغل‌های مربوط به رایانه می‌روند افزایش‌یافته است. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که مجبور به کار طولانی‌مدت با رایانه در روز هستید، ممکن است که به سندروم تونل کارپال مبتلا شده باشید.

این سندرم که می‌تواند باعث گزگز هر دودست شود، معمولاً در افرادی بیشتر دیده می‌شود که در طول روز هنگام کار با رایانه، دستان خود را در جایی سفت قرار می‌دهند. به دلیل این که این کار به یک روتین روزانه تبدیل می‌شود و دست‌ها به طور مداوم در جای سخت قرار می‌گیرند، در نهایت نشانه‌هایی از سندرم تونل کارپال در آن‌ها دیده می‌شود.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که اگر به‌موقع برای درمان سندرم تونل کارپال اقدام نکنید، ریسک این وجود دارد که مجبور به انجام جراحی شوید. همان‌طور که خودتان می‌دانید انجام جراحی پروسه ساده‌ای ندارد و هزینه مالی و زمانی زیادی را برایتان تحمیل می‌کند.

در نتیجه توصیه می‌شود درصورتی‌که با رایانه زیاد کار می‌کنید و اخیراً دستانتان احساس گزگز می‌کنند، در ابتدا محلی که دستان خود را موقع کار با رایانه قرار می‌دهید را تبدیل به جایی نرم کنید و همچنین در صورت ادامه حس گزگز شدن، به پزشک مراجعه فرمایید.

اختلالاتی از بیماری تیروئید که علت گزگز دست راست هستند

امروزه به دلیل تغذیه نامناسب و برخی بی‌توجهی‌های دیگر به‌سلامتی عمومی بدن، تعداد قابل‌توجهی از افراد دچار بیماری تیروئید هستند. اگر شما یا اطرافیانتان دچار بیماری کم‌کاری تیروئید هستید، همین عامل می‌تواند دلیل مورمورشدن دست راست شما را بیان کند. چرا که بیماری کم‌کاری تیروئید خاصیتی دارد که به اعصابی که وظیفه انتقال اطلاعات از مغز و نخاع به بقیه اعضای بدن را دارند، آسیب وارد می‌کند. همین آسیب می‌تواند دلیل مورمورشدن دست راست، یا فقط علت گزگز شدن کف دست راست شما باشد.
دلیل این عارضه از بیماری تیروئید به‌خاطر وجود اختلال در ترشح هورمون‌های مربوطه برای انتقال اطلاعات در عصب‌های بدن است؛ بنابراین اگر اخیراً علائم دیگر تیروئید کم‌کار را در خود مشاهده می‌کنید و همچنین دست راستتان سوزن‌سوزن می‌شود، حتماً به یک متخصص داخلی مراجعه کنید، تا گزگز کف دست راست شما درمان شود.

همچنین اگر در اطرافیان خود کسی را سراغ دارید که با وجود ابتلا به کم‌کاری تیروئید در دست راست خود گزگز احساس نمی‌کند، دلیل نمی‌شود که این مطلب اشتباه باشد. زیرا ممکن است هر بیماری در هر فرد مختلف، علائم منحصربه‌فردی داشته باشد. در ادامه چند مورد از علائم تیروئید کم‌کار را نام می‌بریم تا به‌راحتی بتوانید با علائم موجود در خودتان بررسی کنید.

  • افزایش وزن
  • احساس سرما به‌صورت مداوم
  • ریزش مو

آیا مصرف الکل می‌تواند علت گزگز دست راست باشد؟

همه ما می‌دانیم که مصرف الکل برای سلامتی بدن ما مضر است و با مصرف مقدار زیاد الکل بیماری‌های فراوانی ما را تهدید می‌کنند. در نتیجه اگر شخصی هستید که الکل مصرف می‌کنید و این سؤال برایتان پیش‌آمده که دلیل مورمورشدن دست راست چیست؟ باید بگوییم که پاسخ سؤال شما دقیقاً همان نوشیدن الکل است.

الکل خوراکی یا همان اتانول، به‌خاطر ساختاری که دارد می‌تواند باعث بی‌حس شدن بازو‌ها، پا‌ها، و همچنین گزگز کف دست راست شود. این عارضه خطرناک به وجود آمده از مصرف الکل نوروپاتی الکلی نامیده می‌شود. نوروپاتی الکلی این گونه نیست که در همه اشخاص رخ دهد. پس نمی‌توانید با ذکر مثال از اشخاصی که می‌شناسید احتمال مشکلتان از الکل را زیر سؤال ببرید.

زیرا همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد بدن اشخاص و واکنش آن‌ها به بیماری‌ها با یکدیگر متفاوت است. درصورتی‌که از مصرف‌کنندگان الکل هستید و احساس مورمورشدن دست راست دارید، حتماً نوشیدن الکل را ترک کنید و همچنین به یک پزشک مراجعه کنید تا به طور کامل علت گزگز شدن دست راست شما را مورد بررسی قرار دهد.
در حالت کلی حتی اگر احساس گزگز کف دست راست به شما دست ندهد، دلیلی بر این مورد نمی‌شود که به نوشیدن الکل ادامه دهید. قطعاً این کار موجب آسیب و تهدید سلامت عمومی بدن می‌شود و بهتر است هرچه سریع‌تر ترک شود.

درمان نشدن دیابت؛ توضیحی بر علت گزگز دست راست

دیابت، بیماری است که می‌تواند به‌خودی‌خود بسیار آزاردهنده باشد. چرا که افرادی که درگیر آن هستند از مصرف بسیاری از خوراکی‌ها منع می‌شوند و مجبورند دائماً دارو‌های خاصی مانند انسولین مصرف کنند. در کنار آن هم اگر به فکر درمان و جلوگیری از تشدید دیابت نباشیم، ممکن است این بی‌توجهی باعث بروز بیماری‌های متعدد دیگری شود که گاهی اوقات جبران آن دارای خسارت‌های مالی و جانی زیادی است.

اگر دچار بیماری دیابت هستید ممکن است دلیل مورمورشدن دست راست شما نیز به‌خاطر همین علت باشد. چرا که اگر برای درمان و کنترل دیابت خود به پزشک متخصص مراجعه نکنید یا به توصیه‌های او در مصرف دارو‌ها یا کنترل بعضی از غذا‌ها گوش نکنید.

ممکن است دیابت شما به‌مرورزمان شروع به آسیب اندام‌های مختلف بدنتان شود. در نتیجه از شما خواهشمندیم اگر در اطرافیان خود کسی دارید که به بیماری دیابت مبتلا است، و اخیراً احساس مورمورشدن دست راست دارد. حتماً او را همراهی کنید تا با مراجعه به یک پزشک متخصص، دلیل مورمورشدن دست راستش را بیابید. در ادامه برخی از این عارضه‌ها را که با درمان‌نشدن دیابت ممکن است در بدن شما مشکل‌ساز شود را نام می‌بریم.

  • گزگز دست راست
  • نارسایی قلبی
  • تار شدن دید
  • ناراحتی کلیه

تهدید زندگی توسط سکته مغزی و علت گزگز دست راست

یکی از خطرناک‌ترین هشدار‌هایی که می‌توانیم از مورمورشدن دست راست دریافت کنیم، سکته مغزی است. همان‌طور که می‌دانید سکته مغزی یک عارضه بسیار خطرناک در انسان است که در صورت مشاهده هر کدام از علائم مربوط به آن فوراً به دکتر مراجعه کنید و از وقوع یک فاجعه ناراحت‌کننده برای خود و عزیزانتان جلوگیری کنید.
هنگامی که به دلیل کمبود اکسیژن کافی، سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند، اندام‌های بدن شروع به بی‌حس شدن می‌کنند و در نتیجه آن احساس گزگز نیز به سراغ فرد بیمار می‌آیند. البته توجه داشته باشید که تنها بی‌حسی و گزگز کردن دست‌وپا نشانی بر سکته مغزی نیستند و نیازی نیست با هر احساس بی‌حسی به خودتان استرس بدهید و نگران شوید.

بلکه در مواقعی که احساس بی‌حسی و گزگز با دیگر علائم سکته مغزی به سراغتان آمد، آن موقع زمان آن است که سریعاً به دکتر یا مراکز درمانی مراجعه کنید. در ادامه برخی از علائم دیگر سکته مغزی را برایتان بیان می‌کنیم تا اطلاعات کامل‌تری راجع به سکته مغزی داشته باشید.

  • مشکل تمرکز و اختلال در صحبت‌کردن
  • کج‌شدن دهان و ازبین‌رفتن حالت عادی ظاهر صورت
  • احساس سرگیجه و تار شدن دید

کمبود کدام ویتامین علت گز گز شدن کف دست راست می‌باشد؟

گاهی اوقات ویتامین‌های موجود در بدن ما، کمبودهای خود را با بروز علائمی آزاردهنده در بدنمان نشان می‌دهند. ویتامینی که میزان کم‌بودن آن باعث احساس گزگز شدن دست راست می‌شود، ب ۱۲  است. بدن انسان برای تولید گلبول قرمز و همچنین داشتن اعصاب سالم به ویتامین ب ۱۲ نیازمند است.

لازم است بدانید که کمبود ویتامین ب ۱۲ می‌تواند علائم دیگری همچون کم‌خونی، سردرد، تنگی نفس، اختلال در تعادل، خستگی زیاد، سردشدن دست‌وپا را از خود نشان دهد. اگر باتوجه‌به مطالب این بخش نتیجه گرفتید که دچار کمبود ویتامین ب ۱۲ شده‌اید، توصیه می‌شود مصرف گوشت، تخم‌مرغ، مرغ و لبنیات خود را بالاتر ببرید تا این کمبود در بدنتان جبران شود. همچنین در صورت احساس شدید گزگز دست راست می‌توانید با مراجعه به پزشک و مشورت با او، از دارو‌ها و مکمل‌هایی که حاوی ویتامین ب ۱۲ هستند استفاده کنید.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که ویتامین ب ۱۲ شایع‌ترین ویتامینی است که در علت گزگز شدن دست راست دخالت دارد. وگرنه دو ویتامین B6 و D نیز در احساس بی‌حسی اندام‌های بدن نقش دارند. پس در حالت کلی خوب است که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های مربوطه از کمبود ویتامین‌های بدن خودآگاه شوید و آن‌ها را جبران کنید.

ابتلا به بیماری رینود دلیلی بر گزگز شدن دست راست

اگر اخیراً بی‌حسی به سراغ اندام‌های مختلف بدنتان از جمله دست راستتان آمده است، ممکن است به بیماری رینود مبتلا شده باشید. اگر چه بیماری رینود نادر است و کمتر کسی به آن مبتلا می‌شود، ولی درهرحال بیماری است که در برخی از افراد عارضه‌های خودش را نشان می‌دهد. هنگامی که عروقی کوچکی که وظیفه خون‌رسانی به پوست را دارند، تنگ‌تر از حالت عادی می‌شوند.

گردش خون در اندام‌هایی مانند دست محدود می‌کنند. در نتیجه این عوامل، دست‌ها ممکن است بی‌حس شوند و حالت سوزن‌سوزن‌شدن به انسان دست دهد. همچنین در مواردی گزارش شده است که با ابتلا به بیماری رینود انگشتان دست اشخاص متورم شده است و به رنگ سفید یا آبی تغییر پیدا کرده است.
دلایل ابتلا به بیماری رینود به‌خاطر نادر بودن به طور کامل مشخص نشده است. اما طبق برخی از گزارش‌ها می‌توان بیان کرد که عواملی مانند استرس، آسیب به بافت اندام، دمای سرد و مصرف دارو‌های خاص مانند داروی فشارخون و میگرن می‌تواند بر روی ابتلا به این بیماری اثر‌گذار باشد.

نکته قابل‌توجه این است که این بیماری در زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد، پس درصورتی‌که خانم هستید یا در اطراف خود خانمی می‌شناسید که دچار مورمورشدن دست راست شده است حتماً در مراجعه به دکتر جدیت بیشتری داشته باشید و علت گزگز دست او را با چک‌کردن ابتلا به بیماری رینود بررسی کنید.

در چه صورتی با مشاهده گز گز دست راست باید فورا به پزشک مراجعه کنیم؟

همان‌طور که قبلاً اشاره شد در صورت احساس بی‌حسی در دست راست خود بهترین کار این است که علت گزگز شدن کف دست راست خود را از یک پزشک متخصص جویا شوید. در مواقعی ممکن است به دلیل مشغله زیاد یا درگیر بودن به یک اتفاق خاص، فرصت مراجعه به دکتر نداشته باشید و بخواهید مقداری آن را به تأخیر بیندازید.

این مورد کاملاً طبیعی است و ممکن است به خیلی از ما‌ها پیش بیاید. اما مواقعی وجود دارد که اگر برخی علائم دیگر هم‌زمان با گزگز دست راست شما اتفاق بیفتند، نشانی از یک خبر نسبتاً خطرناک از خود می‌دهد، و در این موارد ضروری است تمام کار‌های دیگر خود را که به آن درگیر هستید ر‌ها کنید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

ما در این بخش علائمی که هم‌زمان اتفاق‌افتادنشان با گزگز دست راست خطرناک است را گردآوری کردیم. در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا ریسک به وجود آمده به‌سلامتی خودتان را به حداقل برسانید.

ذکر علائم خطرناک:

  • بی حس‌شدن بخش‌های دیگر بدن همراه با دست راست

مواقعی که به‌جای اینکه مورمورشدن دست راست شما به‌مرورزمان بهبود یابد یا کمتر شود، این بی‌حسی به دیگر اندام‌های بدن سرایت کند، این نشانه می‌تواند خبردهنده بیماری‌های جدی باشد که نیاز به درمان سریعی دارند و نباید این اتفاق دست‌کم گرفته شود.

  • سرگیجه و گیج شدن

اگر همراه با مورمورشدن دست راست شما، حالات گیجی و سرگیجه به شما دست دهد، این مورد نیز می‌تواند هشداردهنده عارضه‌ای جدی در بدن شما باشد. در نتیجه بهبودی این مورد را نیز با استراحت‌کردن تست نکنید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

  • ازبین‌رفتن کنترل روده و مثانه

    زمانی که کنترل روده و مثانه خود را از دست دادید، خود یک عامل هشداردهنده عارضه جدی است. طبیعتاً هنگامی که علاوه بر این حس، دست راستتان هم دچار گزگز شد، این مورد جدی‌تر می‌شود و لازم است که حتماً به پزشک مراجعه کنید و به درمان سریع آن اقدام کنید.

  • نامفهوم صحبت‌کردن با فلج شدن صورت و بخش‌های دیگر

    در حالاتی که بعضی از اعضای صورت به‌خصوص زبان فلج شد و فرد به‌صورت نامفهوم صحبت کرد، قاعدتاً بدون هیچ معطلی نیاز به معاینه پزشک نیاز است. حتی اگر در موقعیت یا ساعتی از شب قرار دارید که دکتری برای مراجعه وجود نداشت، حتماً خودتان را به اورژانس نزدیک‌ترین بیمارستان محل زندگی‌تان برسانید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که به‌صورت کامل علت گزگز دست راست را توضیح دهیم و تمامی اموری که به آن تأثیرگذار هستند را بیان کنیم. در طول مقاله این مورد به طور واضح مشخص است که گزگز دست راست از جمله عارضه‌هایی است که به عوامل بسیار زیادی می‌تواند بستگی داشته باشد که در سطوح مختلفی قرار دارند. به‌طوری‌که برخی عوامل بیان شده به‌قدری ساده بودند که با مدتی استراحت کوتاه رفع می‌شدند و برخی نیز با نشان‌دادن خود قصد رساندن خبر خطرناک‌تری از سلامتی بدن ما داشتند.

به‌خاطر همین عوامل در اکثر بخش‌های مقاله توصیه می‌شد که بهترین اقدام برای رهایی‌یافتن از نگرانی و استرس‌های بی‌مورد و حفظ سلامتی‌تان مراجعه به پزشک است.تا به‌جای این که مدام فکر کنید که چه بیماری در شما وجود دارد، با انجام چند معاینه دکتر به‌تمامی دغدغه‌های خودتان خاتمه دهید.

نظر ارزیاب: تأیید