کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کلینیک فوق تخصصی لگن؛ تشخیص دقیق بیماری‌ها و ارائه راهکارهای درمانی

کلینیک فوق تخصصی لگن یک مرکز درمانی است که در آن با استفاده از پیشرفته‌ترین و به روز‌ترین تجهیزات پزشکی، به تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به لگن اقدام می‌شود. این اقدامات توسط پزشکان فوق تخصص لگن، متخصصین هیپ و لگن، متخصصین ارتوپد و متخصصین جراحی لگن انجام می‌پذیرد. از آنجایی که بیماری‌های مربوط به لگن بسیار متنوع می‌باشد، بنابراین روش‌های درمانی نیز مختلف بوده و انتخاب یک روش درمانی نیاز به تخصص کافی دارد. در اینگونه کلینیک‌ها تمامی احتمالات و علت‌های مربوط به دردهای لگن و عضلات اطراف آن مورد بررسی قرار گرفته تا شیوه درمانی مناسبی اتخاذ گردد.

 

کلینیک فوق تخصصی لگن؛ تشخیص دقیق بیماری‌ها و ارائه راهکارهای درمانی مناسب

 

علل مراجعه بیماران به کلینیک فوق تخصصی لگن

بیماری‌های مربوط به لگن علل مختلفی از جمله وجود بیماری‌ها و عفونت‌ها، ضربه و آسیب، بالا رفتن سن، آسیب دیدن اعصاب و عضلات و غیره دارند. همچنین بیمارانی که از عوارضی همانند سیاه شدن سر استخوان ران، روماتیسم و آرتروز رنج می‌برند؛ معمولاً به کلینیک فوق تخصصی لگن مراجعه می‌نمایند.
به طور معمول بیشترین شکایت این بیماران مربوط به محدود شدن حرکات وابسته به لگن و نیز درد در این ناحیه می‌باشد. این بیماران برای درمان بیماری‌های خود به بهترین شکل، به دنبال یافتن بهترین دکتر متخصص لگن در تهران و بهترین کلینیک لگن هستند تا در کمترین زمان ممکن بتوانند به درمان خود دست پیدا نمایند.
همچنین یکی دیگر از دلایل شایع افراد برای مراجعه به کلینیک فوق تخصصی لگن وجود شکستگی‌ها در این ناحیه می‌باشد. وجود شکستگی در نواحی استخوان‌های لگن باعث ایجاد درد فراوان و اختلال در راه رفتن خواهد شد. همچنین احساس سوزش و گزگز نیز از دیگر دلایل مراجعه افراد به پزشک متخصص لگن می‌باشد.

از شایعترین دلایل مراجعه افراد به کلینیک تخصصی لگن وجود آرتریت روماتوئید یا آرتروز در مفاصل ران می‌باشد. این بیماری به خصوص در افراد کهنسال شیوع بیشتری دارد. آرتروز در نتیجه وجود التهاب در مفاصل و تجزیه غضروف‌ها به وجود می‌آید.
با به وجود آمدن این عارضه استخوان‌های ران و لگن با یکدیگر سایش پیدا کرده و درد شدیدی را به وجود می‌آورند. در صورت عدم درمان به موقع، این درد به مرور زمان تشدید پیدا کرده به طوری که فرد را از زندگی عادی محروم می‌کند.

 

پزشکان کلینیک فوق تخصصی لگن

از آنجایی که مفصل لگن فشارهای زیادی را متحمل می‌شود، در طول زمان ممکن است دچار آسیب‌ها و اختلالات گوناگونی گردد. کلینیک‌های لگن از جمله پر مراجعه‌ترین کلینیک‌های درمانی به شمار می آیند، چرا که بیماری‌های لگن بسیار شایع بوده و افراد در پی ابتلا به این بیماری‌ها ممکن است دچار درد و ناراحتی فراوانی شوند، به طوری که زندگی برایشان سخت و غیر قابل تحمل شود.
بیماران معمولاً برای درمان این آسیب‌ها به کلینیک‌های تخصصی هیپ و لگن مراجعه می‌نمایند. در این مجموعه متخصصان هیپ و لگن، متخصصین جراحی لگن، فوق تخصص لگن و نیز متخصصان ارتوپد مشغول به فعالیت هستند.
پزشکان متخصص در این کلینیک‌ها با روش‌های مختلف اقدام به بررسی و شناسایی علت بیماری می‌نمایند. همچنین پس از تشخیص علت دقیق درد و ناراحتی، بهترین روش درمانی را برای بیمار تجویز می‌نمایند.
به طور معمول ساختار و آناتومی لگن شامل قسمت‌هایی مانند مفاصل، عضلات، اعصاب، استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها می‌شود. پزشکان متخصصی که در کلینیک فوق تخصصی لگن فعالیت دارند به خوبی با تمامی این قسمت‌ها آشنا بوده و درباره بیماری‌های مربوط به آن اطلاعات کافی دارند. در اینگونه کلینیک‌ها پزشکان تمامی سعی خود را می‌کنند تا بیماران را به زندگی عادی خود برگردانند.

 

در کلینیک فوق تخصصی لگن به تشخیص و درمان چه بیماری‌هایی پرداخته می‌شود؟

بسیاری از بیماری‌های لگن به علل ارتوپدی و بسیاری دیگر به سایر علل مانند وجود عفونت و تومور و غیره مربوط می‌باشد. در کلینیک‌های فوق تخصصی لگن و هیپ پزشکان متخصص در زمینه بیماری‌های مفصل و دیگر قسمت‌های لگن مشغول به کار هستند.
از آنجایی که دردهای مربوط به لگن و ران از جمله رایج‌ترین ناراحتی‌های افراد به شمار می‌آید، بنابراین کلینیک‌های مخصوص به چنین دردهایی برای تشخیص و درمان هر چه تخصصی تر وجود دارد. در این کلینیک‌ها با استفاده از پیشرفت‌ترین روش‌های پزشکی اقدام به تشخیص علل و عوامل درد و ناراحتی در قسمت لگن بیمار پرداخته می‌شود.
همچنین پس از تشخیص، بهترین روش درمانی برای بیماران مبتلا به دردهای مربوط به ناحیه لگن در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت بیماری‌های مربوط به ناحیه لگن بسیار متنوع می‌باشد و در این کلینیک‌ها کلیه بیماری‌های مرتبط به لگن مورد بررسی و تشخیص و درمان قرار می‌گیرد.

 

کلینیک تخصصی لگن

برای معرفی کلینیک تخصصی لگن باید گفته شود که در این کلینیک پزشکان مجرب که تخصص کافی برای درمان بیماری‌های لگن را دارا می‌باشند، آماده پذیرش بیماران می‌باشند. پزشکان متخصص هیپ و لگن با معاینه و تشخیص بیماران، از جدیدترین روش‌های درمانی برای درمان آنها استفاده می‌نمایند.
معمولاً در کلینیک‌های تخصصی لگن طیف وسیعی از خدمات مربوط به تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به الگن ارائه می‌شود. در این نوع کلینیک‌ها، همانند کلینیک های فوق تخصصی بیماری‌های مرتبط با لگن مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما کلینیک فوق تخصصی به لحاظ دانش پزشکان، امکانات و مهارت در درجه ای بالاتر قرار دارد.

 

بهترین موقع برای مراجعه به کلینیک فوق تخصصی لگن

از آن جایی که زمان مراجعه به پزشک ارتباط مستقیمی با درمان به موقع بیماری دارد، بنابراین توصیه می‌شود قبل از کهنه شدن درد و به وجود آمدن عوارض دیگر هر چه سریع تر به یک کلینیک فوق تخصصی لگن مراجعه شود.
معمولاً زمانی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود به این صورت است که اگر درد بیش از چند روز به طول انجامید و یا اگر درد اختلالاتی را در راه رفتن و خوابیدن بیمار به وجود آورد باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه نمود.
در بسیاری از موارد درد لگن ناشی از انجام فعالیت‌های شدید و یا پیاده‌روی‌های طولانی مدت می‌باشد که معمولاً اینگونه درد‌ها با استراحت برطرف خواهد شد. در صورتی که درد موجود در ناحیه لگن بیش از یک یا دو هفته به طول انجامید، می‌تواند نشان دهنده وجود شرایط و اختلال خاصی بوده و باید به پزشک مراجعه نمود.

 

چه بیماری‌هایی در کلینیک‌های فوق تخصصی لگن مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

هنگامی که فردی دچار درد در ناحیه لگن خود شود ممکن است این درد با استراحت و خوردن یک مسکن ساده برطرف شود. اما اگر این درد به طول انجامد معمولاً افراد به پزشکان متخصص ارتوپد و یا کلینیک های تخصصی لگن مراجعه می‌نمایند.
به طور معمول در کلینیک های تخصصی، بیماری‌هایی مربوط به هر ناحیه از بدن به طور خاص مورد مطالعه، تشخیص و درمان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال کلینیک فوق تخصصی لگن معمولاً به طور اختصاصی برای بیماری‌های مربوط به لگن و نواحی اطراف آن دایر شده است.
از جمله دردهایی که بیمار را به سمت کلینیک فوق تخصصی لگن می‌کشاند و در این کلینیک‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، شامل موارد زیر است:

  • ♦ ابتلا به دردهای شدید در اثر تصادف و ضربات
  • ♦ احساس درد مبهم در ناحیه لگن و دیگر عضلات مجاور آن
  • ♦ کشیده شدن عضلات مربوط به لگن
  • ♦ کشیده شدن تاندون‌ها
  • ♦ آسیب‌هایی که در اثر ورزش و فعالیت‌های شدید به وجود می‌آید.
  • ♦ وجود التهاب در مفاصل
  • ♦ ایجاد بورسیت در قسمت های اطراف لگن
  • ♦ پوکی استخوان و شکستگی و ترک استخوان های لگن و ران
  • ♦ ابتلا به روماتیسم
  • ♦ وجود التهاب در تاندون‌ها
  • ♦ سیاه شدن سر استخوان ران
  • ♦ ابتلا به آرتروز
  • ♦ ابتلا به عفونت‌های لگن
  • ♦ وجود تومورهای استخوانی در لگن

 

روش‌های تشخیصی مورد استفاده در کلینیک‌های فوق تخصصی لگن

در دنیای پزشکی همواره روش‌های تشخیصی جدیدتری برای بررسی علت بیماری‌ها پدید می‌آید. در یک کلینیک فوق تخصصی لگن نیز معمولاً از پیشرفته‌ترین این روش‌ها برای تشخیص بیماری‌های لگن استفاده می‌شود. علت‌های بسیار زیادی برای ایجاد درد در لگن وجود دارد که بررسی تمامی این علت‌ها به کمک روش‌های تشخیصی قابل بررسی و تشخیص است.
به طور کلی روش‌های تشخیصی زیر از رایج ترین این روش‌ها به شمار می آید:

  • ♦ بررسی‌های فیزیکی و بالینی
  • ♦ گرفتن شرح حال از بیمار
  • ♦ استفاده از آزمایشات
  • ♦ استفاده از روش عکسبرداری با اشعه ایکس
  • ♦ استفاده از ام آر آی
  • ♦ استفاده از سی تی اسکن

 

جراحی مفصل لگن یکی از روش‌های درمانی

پزشکانی که در کلینیک فوق تخصصی لگن فعالیت دارند، درباره شرایط بیمار و اینکه چه حرکات و وضعیتی موجب شدیدتر شدن درد خواهد شد سوالاتی را از بیمار می‌پرسند. به این ترتیب با جمع‌ آوری علائم و اطلاعات کافی و در صورت لزوم انجام بررسی‌های تخصصی‌تر، روش درمانی ویژه‌ای را برای بیمار در نظر می‌گیرند. به طور معمول از روش جراحی به عنوان آخرین مرحله درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در صورتی که علت وجود آسیب و درد در لگن با سایر روش‌های درمانی برطرف نگردید، ممکن است جراح از روش تعویض مفصل لگن برای درمان استفاده نماید. در این روش از یک لگن مصنوعی به جای لگن طبیعی استفاده می‌شود.
معمولاً این مفصل مصنوعی مدت بسیار طولانی دوام خواهد آورد. این نوع عمل جراحی نیاز به تخصص بسیار ویژه‌ای دارد و توسط پزشکان فوق تخصص لگن انجام می پذیرد. مراقبت‌های پس از عمل جراحی و استفاده از تمارین فیزیوتراپی نیز در این شرایط بسیار مفید و کمک کننده می‌باشد.

 

انتخاب بهترین کلینیک فوق تخصصی لگن

بررسی و انتخاب بهترین کلینیک مربوط به بیماری‌های لگن، مستلزم بررسی سوابق و تجربه‌های پزشکی موفق آن کلینیک می‌باشد. پزشکان فوق تخصصی که در اینگونه کلینیک‌ها فعالیت دارند، از دانش و تجربه کافی برای تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به لگن برخوردار می‌باشند.
برخی از این پزشکان عنوان متخصص ارتوپد و وقتی دیگر متخصص و جراح لگن را دارا هستند. به طور کلی این پزشکان از طریق به روزترین روش‌های تشخیصی به حل مشکل بیماران خواهند پرداخت. همچنین باید گفته شود که بهترین کلینیک فوق تخصصی لگن می‌بایست از پیشرفته‌ترین و به روز ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی دنیا نیز برخوردار باشند.
بنابراین می توان گفت برای انتخاب بهترین کلینیک‌ها باید به بررسی سوابق و تجارب پزشکان در این زمینه پرداخت. انتخاب بهترین کلینیک، بهترین و سریع‌ترین درمان را برای بیمار به دنبال دارد، به همین دلیل این موضوع اهمیت زیادی دارد.

 

در کلینیک‌های فوق تخصصی لگن از چه روش‌های درمانی استفاده می‌شود؟

از آنجایی که بیماری‌های مربوط به لگن و ران بسیار گسترده و متنوع می‌باشند بنابراین روش های درمانی نیز بسته به علت ناراحتی متفاوت می باشد. اقدامانی که برای درمان این عوارض در نظر گرفته می‌شود شامل درمان‌های غیر جراحی و یا جراحی خواهد بود. انتخاب هر یک از این روش‌های درمانی به عهده پزشک فوق تخصص لگن می‌باشد. به طور کلی از روش‌های درمانی زیر در کلینیک‌های فوق تخصصی لگن استفاده می‌شود:

  • ♦ استفاده از روش‌های فیزیکی مانند ورزش‌ها و روش‌های فیزیوتراپی
  • ♦ استفاده از داروهای درمانی و یا مسکن ها
  • ♦ استفاده از عمل جراحی در مواقع خاص

 

مراجعه دیر هنگام به کلینیک‌های تخصصی لگن چه عوارضی دارد؟

مفصل لگن یکی از بزرگترین مفاصل موجود در بدن به شمار می‌آید و تمامی حرکات بدن به نحوی به این مفاصل مربوط می‌شود. بنابراین می‌توان گفت ایجاد ساییدگی و فرسودگی در این مفاصل بسیار شایع می‌باشد. این در حالی است که به مرور زمان و در زمان میانسالی و کهنسالی بیشتر افراد با این گونه درد‌ها مواجه خواهند شد.
مفصل ران مقاومت بسیار بالایی دارد اما با افزایش سن و استفاده زیاد از این مفاصل، استخوان‌ها و غضروف‌های موجود در این ناحیه به مرور زمان دچار آسیب و فرسایش خواهند شد. بنابراین می‌توان گفت که طیف وسیعی از مراجعین به کلینیک‌های تخصصی لگن، افراد سالمند می‌باشند. چنانچه برای این بیماران به موقع اقدام نشود، ممکن است عواض جبران ناپذیری مانند فلج شدن را به دنبال داشته باشد.
از آنجایی که مفاصل لگن در حرکت‌های روزانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین بیشتر از سایر مفاصل در معرض آسیب‌ها و ضربات می‌باشند. وجود هرگونه درد و ناراحتی در این ناحیه باعث محدود شدن فعالیت‌های روزانه بیمار خواهد شد.
بنابراین اگر این درد به مدت زمان طولانی بیمار را دچار درد و ناراحتی نماید، بهتراست که فرد به کلینیک مراجعه نماید. همچنین در صورتی که دردهای لگن به مسکن های ساده پاسخ ندهد، نیز می‌بایست به چنین کلینیک‌هایی مراجعه شود.
تا با بررسی دقیق علت درد مشخص شده و به درمان آن پرداخته شود. همچنین باید توجه شود که برخی از بیماری‌های مربوط به لگن در صورت عدم درمان به عوارض سخت‌تر منجر خواهد شد.
بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به چنین عوارضی و همچنین تحمل هزینه‌های بیشتر بهتر است در ابتدای شروع درد به یک پزشک متخصص و یا کلینیک تخصصی مراجعه شود.

 

سخن پایانی

بیماری‌های مربوط به لگن معمولاً بیماری‌های بسیار شایع هستند که ممکن است هر فرد در هر سنی به آن مبتلا شود، اما معمولاً افراد سالمند بیشتر در معرض ابتلا به چنین بیماری‌هایی می‌باشند. این بیماری‌ها شامل شکستگی‌ها، در رفتگی‌ها، کشیدگی‌های عضلات، وجود درد و ناراحتی، عفونت‌ها و غیره هستند.
گرچه قسمت عمده از دردهای لگن مربوط به اختلالات ارتوپدی یا اسکلتی عضلانی می‌باشد. اما باید گفته شود که درد لگن تنها مربوط به مفاصل و عضلات نمی‌باشند، بلکه ممکن است بیماری‌های دیگری نیز باعث بروز درد در این ناحیه شود.
بنابراین تشخیص علت ناراحتی و درد در ناحیه لگن امری پیچیده و تخصصی بوده که تنها به کمک پزشکان متخصص و فوق تخصص قابل تشخیص و درمان می‌باشد. پس توصیه می‌شود که در هنگام بروز درد در قسمت‌های مختلف لگن بهترین کلینیک فوق تخصصی لگن و بهترین متخصص انتخاب شود. همچنین مراجعه به موقع در درمان مناسب این گونه بیماری‌ها، تاثیر فراوانی دارد.