کلینیک تخصصی دکتر میرپا
کلینیک تخصصی
دکتر میرپـا
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

ماساژ برای درد لگن؛ بهبود گردش خون و رفع گرفتگی ماهیچه‌ها

استفاده از ماساژ علاوه بر ایجاد یک حس خوب، سبب تسکین درد شده به همین جهت ماساژ برای درد لگن نیز توصیه می‌شود. متخصص ماساژ درمانی با استفاده از حرکات موزون و مناسب روی بدن، گردش خون را افزایش و آسیب‌های احتمالی بعد از تمرینات ورزشی را کاهش خواهد داد. همچنین ماساژ سبب بهبود گردش خون در عضلات شده و مواد مغذی مورد نیاز عضلات پس از یک تمرین سخت را تامین می‌نماید. در صورت داشتن دردهای لگنی توصیه می‌شود به متخصصین ارتوپدی در کلینیک‌های تخصصی مراجعه شود تا پزشک علت آسیب را تشخیص و شیوه درمانی را تجویز نماید.

 

ماساژ برای درد لگن

 

درمان گرفتگی عضلات لگن

تشخیص علت دردهای لگن توسط پزشک متخصص ارتوپدی با انجام معاینه فیزیکی و بررسی سوابق پزشکی بیمار صورت می‌گیرد. در کنار معاینات پزشکی برای تشخیص دقیق‌تر ممکن است پزشک پزشک آزمایش‌های تصویربرداری را توصیه نماید. معاینه لگن باید توسط بهترین دکتر متخصص لگن در تهران صورت گیرد تا علت درد به درستی تشخیص داده و بهترین درمان و ماساژ برای درد لگن تجویز گردد. اصلی‌ترین روش‌های درمان گرفتگی عضلات لگن شامل‌:

  • ♦ استراحت کردن: چنانچه مشکل فرد جدی نباشد، پزشک برای کاهش و درمان گرفتگی عضلات لگن به فرد استراحت کردن را توصیه می‌کند. در افرادی که با راه رفتن و دویدن احساس درد تشدید می‌شود، استراحت کردن روش مناسبی خواهد بود.
  • ♦ تکارتراپی: تکارتراپی با استفاده از یک کاوشگر یا پروب انجام می‌شود تا انرژی از ارگان‌های سالم به ارگان‌های بیمار رسیده و با انتقال اکسیژن و مواد مغذی، قسمت‌های آسیب دیده درمان شوند. در تکارتراپی، سیستم لنفاوی و سیستم گردش خون تحریک شده و بافت‌های بیمار بهبود پیدا خواهند کرد. تکارتراپی در کنترل درد و التهاب عضلات لگن موثر است.
  • ♦ ماساژ و ریلکسیشن: جهت کاهش درد و ماساژ برای درد لگن، می‌توان از ماساژ و ریلکسیشن استفاده کرد. با استفاده از ماساژ استرس و درد عضلات کاهش یافته و مانع از گرفتگی عصب‌های بدن می‌گردد.
  • ♦ فیزیوتراپی و ورزش: با وجود این که در ابتدای درمان برای کاهش درد به فرد استراحت داده می‌شود؛ اما برای حفظ دامنه حرکتی مفصل ورزش و فیزیوتراپی توصیه می‌شود. ممکن است ضعف و شکستگی لگن با حرکات فیزیوتراپی درمان شود و حرکات ورزشی و فیزیوتراپی و ماساژ برای درد لگن، دامنه حرکتی مفصل‌های ران و لگن را بهبود می‌بخشد.
  • ♦ تکنیک سرما و گرما: از مناسب‌ترین روش‌های کاهش دردهای مزمن، سرما درمانی و گرما درمانی می‌باشد. در صورتی که برخی عضوهای بدن دچار کشیدگی، پیچ خوردگی یا خون مردگی گردند، بافت‌ها دچار خونریزی شده که این خونریزی با درد، تورم و آسیب دیدگی همراه است.
    سرما درمانی از روش‌های رایج درمان لگن درد در خانه می‌باشد. سرما درمانی با استفاده از کیسه‌های یخ با قرار دادن مستقیم روی عضو انجام می‌شود. با سرما درمانی خونریزی بافت کاهش یافته و این موضوع با کاهش درد عضلانی و اسپاسم همراه خواهد بود.
    سرما درمانی در کاهش تورم بافت موثر بوده و سفتی و خشکی بدن را نیز کاهش می‌دهد. گرما درمانی نیز برای مقابله با دردهای عضلانی و رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات توصیه می‌شود. در صورتی که درد مفصل به دلیل ساییدگی یا آرتروز باشد، با روش‌های گرما درمانی اسپاسم عضلات رفع و انعطاف‌پذیری تاندون‌ها و رباط‌ها افزایش خواهد یافت.
    گرما درمانی سبب بهبود سرعت خون رسانی بدن شده و در نهایت اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به بافت‌های بدن رسیده که این موضوع تسکین درد و بهبودی را به همراه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که در موارد بروز آسیب‌های حاد و مشکلات جدی، گرما درمانی برای کاهش درد توصیه نمی شود؛ زیرا خون رسانی به عضو آسیب دیده را بیشتر کرده و سبب افزایش شدت آسیب می‌گردد.
  • ♦ مصرف دارو: برای کاهش دردهای لگن، مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن با تجویز پزشک می‌تواند موثر باشد.
  • ♦ لیزر درمانی: در برخی موارد برای درمان درد لگن و تقویت اندام‌ها و مفاصل لگن، لیزر درمانی توصیه می‌شود. نوع لیزر برا هر مشکل متفاوت خواهد بود. در برخی موارد نیز هم درد و التهاب در لگن با گرما درمانی و الکتروتراپی درمان می‌شود. لیزر با کمک امواج صوتی یا اولتراسوند روی بهبود و تسریع روند ترمیم سلول‌ها تاثیر می‌گذارد.
  • ♦ استفاده از وسایل کمکی: برای استفاده از وسیله جانبی در هنگام راه رفتن، می‌توان از عصای زیر بغل یا واکر استفاده کرد. معمولا شیوه راه رفتن با عصا و واکر به فرد آموزش داده خواهد شد.
  • ♦ طب سوزنی: افرادی که دچار مشکلات لگن هستند، می‌توانند زیر نظر متخصص طب سوزنی، از این روش درمانی استفاده نمایند. طب سوزنی با استفاده از سوزن‌‌های بسیار باریکی انجام می‌شود. این شیوه با تحریک عصب‌‌ها سبب تسکین دردهای لگن می‌گردد. طب سوزنی به عنوان یک روش درمان کمکی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
  • ♦ تزریق به داخل مفصل: در صورتی که اعصاب مفصل دچار ورم و التهاب گردد، تزریق به درون مفصل این ورم را کاهش خواهد داد. استروئید به معنای تزریق درون مفصل است که جزو روش‌های کم تهاجم می‌باشد. این روش با استفاده از یک داروی بی حسی موضعی یا کورتیکواستروئید به همراه فلوروسکوپی اشعه ایکس به داخل مفصل انجام می‌شود تا مفصل دردناک بهبود یابد.
  • ♦ جراحی تعویض مفصل لگن: عمل جراحی تعویض مفصل لگن، از روش‌های درمان دردهای لگنی بوده که توسط پزشک جراح ارتوپد انجام می‌گیرد. در این شیوه، جراح ابتدا مفصل لگن بیمار را برداشته و یک مفصل مصنوعی را جایگزین خواهد کرد. این جراحی حدود 1 تا 2 ساعت طول کشیده و مدت زمان عمل به نوع آسیب لگنی بیمار بستگی خواهد داشت. افرادی که از سایر روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی و تمرین درمانی استفاده کرده و نتیجه مطلوب حاصل نشده و از درد لگن شکایت می‌کنند، توصیه می‌شود عمل جراحی تعویض مفصل را انجام دهند.
  • ♦ آرتروسکوپی مفصل ران: آرتروسکوپی مفصل ران یا لگن یک عمل جراحی با حداقل تهاجم بوده که در آن یک برش کوچک روی مفصل ران زده خواهد شد. سپس یک دوربین با ضخامت بسیار نازک وارد مفصل ران شده و تصویر مفصل ران را روی یک نمایشگر بزرگ اتاق نشان داده تا پزشک بتواند مشکلات داخل مفصل ران را بررسی و درمان نماید. آرتروسکوپی مفصل ران توسط پزشک متخصص ارتوپدی صورت می‌گیرد و برای ترمیم لگن و رفع مشکلات داخل مفصل ران و لگن انجام می‌گردد.

 

انواع ماساژ برای درد لگن

استفاده از انواع ماساژ برای درد لگن یک روش غیرتهاجمی است. مزایای ماساژ برای وضعیت فیزیکی بدن، نشان داده است که این روش‌ها تاثیر زیادی بر شرایط روحی فرد خواهند داشت. ماساژ برای درد لگن به عنوان یک روش درمانی مناسب و درمان مکمل برای سایر درمان‌ها شناخته می‌شود. تحقیقات نشان داده ماساژ درمانی فراوانی دارد. مزایای انواع ماساژ برای درد لگن شامل:

  • ♦ افزایش گردش خون در بدن که سبب رسیدن مواد مغذی مورد نیاز به عضلات و بافت‌های بدن می‌شود و توانایی بدن برای ترمیم آسیب ‌دیدگی بافت‌ها افزایش می‌یابد.
  • ♦ ماساژ سبب کاهش گرفتگی عضله و درد ایجاد شده می‌گردد.
  • ♦ سبب افزایش سطح تولید اندورفین در بدن می‌شود که این ماده باعث کاهش افسردگی و تشویش می‌شود و برای افرادی که از مشکلات ارتوپدی رنج می‌برند مناسب است.

انواع ماساژ برای درد لگن

  • ♦ ماساژ سوئدی برای ریلکس کردن بدن و افزایش چرخش خون در بدن انجام می‌گیرد.
  • ♦ ماساژ شیاتسو برای دردهای عصبی عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ماساژ برای درد لگن به چه صورت است

هنگام ماساژ بیمار مقداری درد یا ناراحتی در اثر فشارهای وارده را تجربه می‌کند. در بیشتر موارد درد شدید در عضلات پایین کمر در اثر کشیدگی عضلات به دلیل انجام فعالیت‌های مختلف است. درد در این ناحیه ممکن است بسیار شدید باشد.
در صورت کشیدگی عضلات پایین کمر، ممکن است التهاب در نواحی اطراف عضله ایجاد شود. با ایجاد التهاب، عضلات کمر دچار اسپاسم شده و علاوه بر درد، ممکن است مشکلاتی در راه رفتن فرد ایجاد شود. همچنین ممکن است عضلات در اثر تغییر شرایط یا به دلیل ضعیف شدن دچار آسیب شوند. درد در این ناحیه در اثر کشیدگی عضله، آسیب‌های ورزشی یا تصادف با اتومبیل رخ می‌دهد.

 

فواید ماساژ برای درد لگن

مفصل ران بیشترین میزان وزن بدن را تحمل خواهد کرد. چنان چه این عضو دچار آسیب یا ابتلا به بیماری شود سبب ایجاد تغییرات در مفصل لگن و ران می‌گردد که بر نحوه‌ی راه رفتن فرد تاثیرگذار است و سبب وارد شدن فشار به سایر قسمت‌ها می‌گردد.
در صورتی که فشار وارد شده به مفصل ران بسیار شدید باشد این مفصل دچار آسیب می‌شود. عوامل دیگری که سبب ایجاد آسیب لگن می‌گردند، آرتروز مفاصل و پوکی استخوان می‌باشند که در افراد مسن‌‌تر سبب فرسایش یا شکستگی‌های بسیار جدی و خطرناک استخوان لگن خواهند شد.
ماساژ یک شیوه درمانی یا کمک درمانی غیر تهاجمی بوده که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. علاوه بر فواید ماساژ، تحقیقات نشان داده است که برخی از انواع ماساژ تاثیر زیادی بر شرایط روحی فرد خواهند داشت. در واقع ماساژ با شل کردن عضلات و افزایش تولید ماده شیمیایی طبیعی اندورفین در بدن سبب ایجاد حس خوب و خوشایند در فرد خواهد شد.
تولید این ماده در بهبود مشکلات مربوط به دردهای مقطعی یا مزمن در ناحیه کمر و گردن نیز می‌تواند کمک کننده باشد. بنابراین ماساژ به عنوان یک روش درمانی مناسب برای انواع مشکلات لگن و به عنوان یک درمان مکمل توسط پزشکان توصیه می‌شود. ماساژ فواید زیادی برای تسکین درد در نواحی لگن و کمر خواهد داشت. فواید ماساژ برای درد لگن شامل:

  • ♦ اندورفین بدن: ترشح این ماده در بدن برای افرادی که دچار مشکلات مزمن در ناحیه کمر یا لگن خود هستند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

درمان لگن درد در خانه

استخوان لگن وزن بدن را تحمل می‌نماید. استخوان لگن سالم این فشار را به خوبی تحمل کرده و در صورت ابتلا به آسیب یا بیماری تغییرات مخربی بر مفصل لگن وارد می‌گردد که بر نحوه‌ی راه رفتن تاثیر دارد.
همچنین این تغییرات سبب وارد شدن فشار غیرعادی به مفصل لگن می‌شود. مشکلات دیگری که سبب بروز درد و آسیب استخوان لگن می‌گردند، آرتروز مفاصل و پوکی استخوان هستند که ممکن است عوارض جدی و خطرناک در ناحیه لگن ایجاد کنند.
پزشکان برای درمان معمولا روش‌های غیرجراحی را توصیه می‌کنند. درمان لگن درد در خانه یا با فیزیوتراپی یکی از بهترین شیوه‌های درمان است. اما باید توجه داشت که درمان‌ درد لگن در خانه و با روش‌های سنتی می‌‌تواند سبب کاهش درد و بهبود سریع‌تر شود. در ادامه به شرح درمان لگن درد در خانه با زنجبیل می‌پردازیم.

  • ♦ زنجبیل
    عصاره زنجبیل تاثیرات درمانی زیادی دارد. زنجبیل سبب می‌شود تولید ماده لوکوترین کاهش یابد زیرا این ماده سبب التهاب مفاصل و درد می‌گردد. همچنین زنجبیل دارای اسید سالیسیلات است که در بدن انسان تبدیل به اسید سالیسیلیک که این ماده از ترکیبات اصلی آسپرین است.
    این ماده به آنزیم‌هایی که در سلول‌ها وجود دارند متصل شده و مانع از تولید پروستاگلاندین‌ها که سبب ایجاد التهاب مفاصل می‌گردند خواهد شد. برای استفاده از زنجبیل برای درمان‌ درد لگن در خانه بهتر است زنجبیل تازه را رنده کرده و به آن آب اضافه کنید. سپس ترکیب به دست آمده را باید بر روی حرارت ملایم قرار داده شود.
  • ♦ انجام تمرینات ورزشی
    از روش‌های درمان لگن درد در خانه تمرینات ورزشی به طور منظم است. باید بدانید که نداشتن فعالیت فیزیکی به دلیل درد لگن اشتباه است و به همین دلیل پزشک ممکن است انجام تمرینات ورزشی را برای درمان‌ درد لگن در خانه توصیه نماید.
    بهتر است بدانید که انجام تمرینات ورزشی به تنهایی موثر نبوده و باید از فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی در کنار یکدیگر استفاده شود. انجام تمرینات ورزشی یکی بهترین روش‌های سنتی ماساژ برای درد لگن است که نتایج عالی به همراه دارد. اما باید تمرینات فیزیوتراپی لگن با مشورت پزشک فیزیوتراپیست انجام شود.

 

درد لگن در بارداری خطرناک است

دردهای لگنی در سه ماهه اول بارداری طبیعی بوده اما از آن جایی که ممکن است علامت کیست تخمدان، عفونت یا زایمان زودرس باشد، باید دکتر زنان علت آن را تشخیص و شیوه‌ی درمانی مناسب را تجویز نماید.
آیا درد لگن در بارداری خطرناک است یا خیر باید اشاره کرد که در شرایط عادی خطری ندارد اما ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل در بدن باشد. دردهای لگن در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند. در برخی موارد علت درد لگن مربوط به مشکلات استخوان لگن یا ساختار لگن می‌باشد. برای درمان و برطرف کردن دردهای لگن باید اقدامات لازم صورت گیرد.
زیرا ممکن است درد لگن سبب ایجاد درد در کشاله ران، پا و زانو گردد. بنابراین می‌توان در پاسخ به درد لگن در بارداری خطرناک است گفت این درد خطرناک نیست اما باید به علت آن توجه شود. علت‌های این عارضه شامل تغییرات هورمونی، افزایش وزن و فشار روی مفاصل، کیست تخمدان، عدم تعادل عضلانی، مشکلات گوارشی و عفونت‌‌های مجاری ادراری می‌گردد.

 

سخن پایانی

عوامل بسیاری ممکن است سبب ایجاد درد لگن و باسن شوند و این درد می‌‌تواند برای فرد آزاردهنده باشد. از دلایل درد مفصل لگن وجود بدشکلی یا اختلالاتی در آناتومی لگن است که می‌تواند به طور مادرزادی در فرد وجود داشته باشد.
فشار یا وارد شدن ضربه و فرسایش تدریجی لگن نیز سبب بروز آرتروز لگن می‌گردد. یکی از مشکلاتی که افراد هراس دارند این است که درد لگن در بارداری خطرناک است یا خیر. در صورتی که علت درد لگن مشخص شود قابل درمان خواهد بود و جای نگرانی نیست.
توصیه می‌شود در صورت داشتن درد لگن سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا علت تشخیص و در صورت نیاز شیوه درمانی مناسب تجویز گردد. همچنین برای انجام ماساژ برای درد لگن نباید به افراد غیرپزشک و افرادی که تبلیغات غیر علمی در فضای مجازی منتشر می‌کنند اعتماد کرد زیرا ماساژ نادرست به نخاع آسیب خواهد رساند.